Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6
Pirum
Ni som vet så mycket, kan ni inte räkna ut hur mycket koldioxid(ekvivalenter) som man har "rätt" att göra av med på ett år (om vi antar att alla på jorden har samma rätt), och hur många mil bilkörning, kilo nötköttätande eller flygresor till Thailand, per år, som det kan jämföras med? smile.gif
Piccante
CITAT (Pirum @ 30-03-2008, 15:33) *
Ni som vet så mycket, kan ni inte räkna ut hur mycket koldioxid(ekvivalenter) som man har "rätt" att göra av med på ett år (om vi antar att alla på jorden har samma rätt), och hur många mil bilkörning, kilo nötköttätande eller flygresor till Thailand, per år, som det kan jämföras med? smile.gif

Fast det finns redan sådana uträkningar. Dels har man beräknat hur många ton CO2/ person och år jorden klarar av utan att rubba balansen. Dels har begreppet "rättvist miljöutrymme" lanserats för många år sedan där man beräknade hur resurserna på jorden ska fördelas för att räcka till alla utan att ekosystemet påfrestas.
Pirum
CITAT (Markus_H @ 30-03-2008, 15:49) *
Fast det finns redan sådana uträkningar. Dels har man beräknat hur många ton CO2/ person och år jorden klarar av utan att rubba balansen. Dels har begreppet "rättvist miljöutrymme" lanserats för många år sedan där man beräknade hur resurserna på jorden ska fördelas för att räcka till alla utan att ekosystemet påfrestas.

Jo, jag vet, jag tänkte bara att nån kunde skriva upp

(Fiktivt exempel) 1500 mil bilkörning = 117kg nötkött = 1 flygresa för 1 person (enkel väg) till Thailand = dubbelt så mycket som vi "får" göra av med per år utan att rubba balansen.

Jag klarar inte att göra uträkningen alltså. Eller, klarar och klarar, jag är väl lat smile.gif
skogstroll
jag vet inget mer än vad sunda förnuftet säger smile.gif
Piccante
CITAT (Pirum @ 30-03-2008, 15:55) *
Jo, jag vet, jag tänkte bara att nån kunde skriva upp

(Fiktivt exempel) 1500 mil bilkörning = 117kg nötkött = 1 flygresa för 1 person (enkel väg) till Thailand = dubbelt så mycket som vi "får" göra av med per år utan att rubba balansen.

Jag klarar inte att göra uträkningen alltså. Eller, klarar och klarar, jag är väl lat smile.gif

Jag letade själv efter siffror på detta för ett tag sedan men hittade inga uppdaterade uppgifter utan endast gamla ur en bok som har kanske 10 år på nacken. Eftersom jordens befolkning borde ha ökat sedan dess så borde det vara något mindre mängd CO2 / capita idag ändå som jorden klarar av.

Jag tror (fritt ur minnet) att det är ungefär 1-1,5 ton CO2 / person och år som är riktvärde. Många u-länder släpper ut mindre än så per person och i Sverige ligger vi på ca 6 ton / person, EU på ca 8 ton och USA på vet inte vad..... men mycket iaf?
Solstorm
Känns lite orealistiskt att alla skulle släppa ut samma mängd CO2 per person. Ska skåningar och norrlänningar ha samma utsläpp för uppvärmning? Ska skåningar och norrlänningar släppa ut samma mängd för resor till och från jobbet?
henriks
CITAT (Kilmister @ 30-03-2008, 15:09) *
Trams. Olja och kol och annat skit vi bränner har ju en gång varit växter och djur.
Dessa tog under sin levnad upp koldioxid ifrån moder jord och dess atmosfär.
Under hela dena tid så har vi haft både varmare och kallare klimat om vart annat.
Så även nu. Som redan påståtts var det mycket varmare på vikingatiden, utan fossilbränsleeldning.
Vad det gäller nedsmutsning i allmänhet så är det tråkigt med denna förbränning.
Men vi skall nog vara riktigt glada att vi inte har en istid.

Om det är trams att vår eldning av olja och kol påverkar klimatet - hur förklarar du då att det inte påverkar klimatet att vi under ca 100 år frigör kol som det tog 100 tals miljoner år att binda i form av olja?

Visst - man kan diskutera hur mycket det påverkar, det vet inte jag, men att det inte påverkar alls....

CITAT (Solstorm @ 30-03-2008, 18:39) *
Känns lite orealistiskt att alla skulle släppa ut samma mängd CO2 per person. Ska skåningar och norrlänningar ha samma utsläpp för uppvärmning? Ska skåningar och norrlänningar släppa ut samma mängd för resor till och från jobbet?

Det fungerar väl som all annan politik - alla skall bo i storstäder och bara de rika har råd att åka ut på landet eftersom de har råd att köpa någon annans rätt till utsläpp.

Lite provocerande, ja visst. Självklart fungerar det inte så i verkligheten heller men det är lite det som klimatpolitik går ut på idag.
ängsvädd
CITAT (Kilmister @ 30-03-2008, 15:09) *
Trams. Olja och kol och annat skit vi bränner har ju en gång varit växter och djur.
Dessa tog under sin levnad upp koldioxid ifrån moder jord och dess atmosfär.
Under hela dena tid så har vi haft både varmare och kallare klimat om vart annat.
Så även nu. Som redan påståtts var det mycket varmare på vikingatiden, utan fossilbränsleeldning.
Vad det gäller nedsmutsning i allmänhet så är det tråkigt med denna förbränning.
Men vi skall nog vara riktigt glada att vi inte har en istid.

Följande text är från Naturvetareförbundet
2) Mycket högre temperaturer och koldioxidhalter har funnits utan att skada jorden
JO har (delvis) rätt i detta påstående. Men helt avgörande är tidsperspektivet och definitionen av ”skadar jorden”.

Då JO säger att jorden sett avsevärt högre temperaturer och mycket högre koldioxidhalter än idag talar han nämligen om geologiska tidsskalor, långt innan något mänskligt samhälle fanns som kunde ta skada. Det klimatfrågan idag handlar om är att vårt levnadssätt relativt snabbt förändrar klimatet till skada för oss själva. Jorden som system överlever säkert denna klimatförändring och kan finnas kvar långt efter att vi människor försvunnit som en parentes i den geologiska historien. /slut citat

Koldioxidhalten är nu den högsta sedan mätningarna började göras på 1700-talet. Hur mycket koldioxid mår vi människor bra av? När koldioxidhalterna var ännu högre kanske inte vi människor skulle ha kunnat existera.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon