|
*Stintan*
05-01-2008, 17:32
CITAT (Anki på Öland @ 05-01-2008, 16:38)  Eller att alla som skall handla skall kunna visa upp ett tillstånd! Ankli
CITAT (Anma @ 05-01-2008, 16:31)  Den finska modellen är inte helt fel. Dessutom någon slags begränsning för hur mycket man får köpa utan tillstånd. Tja, det var ju så krogrundan föddes, man fick bara ett visst antal glas per ställe, sedan gick man bara vidare till nästa ställe och tog något glas till  Visserligen skulle ett tillstånd att köpa hindra de värsta, men hur vet man att det inte skulle börja säljas illegalt då? Hur lätt är det tex inte att få tag på alkohol för ungdommar, och andra olagliga saker generellt?
En förbudsdiskussion kommer upp en gång per år. I år - eh, förra året - var den mer intensiv än andra år. Vad hände? Det har varit fler och större smällare/fyrverkerier än andra år! Jag har aldrig sett så mycket! Alla grannarna sa samma sak, det var ovanligt mycket fyrverkerier i år. Och som dom lät! Och så vackra många av dom var!
Nu känner jag mig lite gammal. Redan på 60-talet hade vi begränsningar här i Sverige. Min bror och hans kompisar var överlyckliga för någon hade varit i Danmark och fått tag på kraftiga grejer... Grannarna var inte lika glada, heller inte våra föräldrar. Smällandet tog slut när en kusin (inte samma tillfälle) blev av med ena tummen och två fingrar efter att han skulle "käcka sig". Jo, han har klarat sig i livet ändå, han är folkpensionär numera. Men ändå! Så fullständigt onödigt. Jag minns också barndomens påskbrasor där pojkarna hade ngt som kallades "hoppetossor", en sorts smällare som hoppade runt i benhöjd! Vansinne! Tur att åtminstone sådana grejer inte finns längre.
Nu som först har det lugnat sig här hemma och då började de före jul med smällandet. Så tre fyra veckor hade de att göra i år, ovanligt mycket och länge tycker jag. Har folk mer pengar att elda upp eller?
herkules
08-01-2008, 00:51
CITAT (LadyG @ 08-01-2008, 00:49)  Nu som först har det lugnat sig här hemma och då började de före jul med smällandet. Så tre fyra veckor hade de att göra i år, ovanligt mycket och länge tycker jag. Har folk mer pengar att elda upp eller? japp, ALLA har minst en tusenlapp mer i plånboken!
CITAT (herkules @ 08-01-2008, 00:51)  japp, ALLA har minst en tusenlapp mer i plånboken!  Inte jag! 0 kr mer har jag... Ingår inte jag i "alla"???
CITAT (herkules @ 08-01-2008, 00:51)  japp, ALLA har minst en tusenlapp mer i plånboken!  Aha så det är Herr Reinfeldt jag borde smiska på stjärten för alla smällare och raketer alltså!  Vilken oväntad vändning det här tog då!  CITAT (Anma @ 08-01-2008, 01:02)  Inte jag! 0 kr mer har jag... Ingår inte jag i "alla"??? Jodå visst ingår du i alla! Inte fick jag mer pengar heller, mindre faktiskt om man ska vara kinkig, men jag känner mig som en av alla ändå på det stora hela.
CITAT (LadyG @ 08-01-2008, 01:10)  Aha så det är Herr Reinfeldt jag borde smiska på stjärten för alla smällare och raketer alltså!  Vilken oväntad vändning det här tog då!  Passa på och smiska honom för att jag inte ingår i "alla" också....
CITAT (Anma @ 08-01-2008, 01:12)  Passa på och smiska honom för att jag inte ingår i "alla" också....  Jag ska smiska honom så mycket du vill, bara du inte är ledsen! Du är visst en av alla! Alla är en del av alla, fast alla kan vara olika för olika människor. Det finns många alla att tillhöra, om man tänker efter  Hm... Det där kan tolkas på väldigt många olika sätt.
Aqvakul
08-01-2008, 10:40
CITAT (aq42 @ 08-01-2008, 10:40)  Bra länk
Aqvakul
30-12-2008, 19:01
Nu smäller de på igen.... så denna tråden känns åter aktuell
Lite fyrverkerier vid midnatten på nyårsafton kan ju vara trevligt, men i övrigt...NEJ... NEJ... NEJ
mogge92
30-12-2008, 19:10
Som tonåring så tycker jag faktiskt att det är väldigt kul att leka omkring och smälla "smällare"(riktiga smällare finns väl inte längre? De bästa förbjörds för några år sedan har jag för mig...) och kolla på fyrverkerier. Ett förbud skulle nog inte hjälpa enligt mig, jag tror bara att det skulle leda till att fler kör hemmagjorda smällare, och det är ju ingen höjdare....  Men förstår alla med husdjur, att det måste vara jobbigt med smällare, fyrverkerier mm.
Som djurägare med dräktiga djur tycker jag som nån tidigare i tråden skrev att det borde vara en intelligensgräns vid köp av smällare och raketer. Landar en raket i höladan..... (Jag har bara läst början av den här tråden, men hakar på ändå)
Ett praktfullt fyrverkeri skött av proffs är väl ok men alla dessa snorungar som springer omkring och smäller är hemskt.Man undrar om inte föräldrar bryr sig,är olyckan framme blir det ett ramaskri jag tycker inte syn om någon som skadar sig med en fyverkeripjäs.Jag såg en massa människor kommer ut från Konsum med raketer eller vad det nu var men det var i alla fall vuxnar människor.Vädret ska bli torrt och kallt här nere och därmed större brandrisk,jag önskade att set spöregnade nyårsafton.Jag tycker det är fel att säljar fyrverkeri i mataffärer eller bensinmackar. För många år sedan fick en grannpojke(då 6år) en smällare i ansiktet för han hade smällare och lekte med ensam utan uppsikt.mamman var vansinnigt på läkaren för han hade sagt de fick skylla sig själv och att de varit oansvarigt vilket jag höll med om.Skadan var inte allvarligt.
Snöflinga
30-12-2008, 21:14
En stor eloge till ICA som beslutat att de inte ska sälja fyrverkerier  COOP och övriga säljer däremot
mogge92
30-12-2008, 21:36
CITAT (renate @ 30-12-2008, 21:01)  Ett praktfullt fyrverkeri skött av proffs är väl ok men alla dessa snorungar som springer omkring och smäller är hemskt.Man undrar om inte föräldrar bryr sig,är olyckan framme blir det ett ramaskri jag tycker inte syn om någon som skadar sig med en fyverkeripjäs.Jag såg en massa människor kommer ut från Konsum med raketer eller vad det nu var men det var i alla fall vuxnar människor.Vädret ska bli torrt och kallt här nere och därmed större brandrisk,jag önskade att set spöregnade nyårsafton.Jag tycker det är fel att säljar fyrverkeri i mataffärer eller bensinmackar. För många år sedan fick en grannpojke(då 6år) en smällare i ansiktet för han hade smällare och lekte med ensam utan uppsikt.mamman var vansinnigt på läkaren för han hade sagt de fick skylla sig själv och att de varit oansvarigt vilket jag höll med om.Skadan var inte allvarligt. Där lät det inte som att det fanns mycket sympati... Du tycker alltså inte synd om en mogen, vuxen människa som ska tända på en fyrverkeripjäs och spränger bort ena handen pga konstruktionsfel etc? Sen tycker jag att 15 år är rätt så lagom ålder för att hålla på med smällare mm. Förstår inte hur NÅGON kan låta en 6 årig unge hålla på med sådant själv....
DragonLady
30-12-2008, 21:44
CITAT (renate @ 30-12-2008, 21:01)  Ett praktfullt fyrverkeri skött av proffs är väl ok men alla dessa snorungar som springer omkring och smäller är hemskt.Man undrar om inte föräldrar bryr sig,är olyckan framme blir det ett ramaskri jag tycker inte syn om någon som skadar sig med en fyverkeripjäs.Jag såg en massa människor kommer ut från Konsum med raketer eller vad det nu var men det var i alla fall vuxnar människor.Vädret ska bli torrt och kallt här nere och därmed större brandrisk,jag önskade att set spöregnade nyårsafton.Jag tycker det är fel att säljar fyrverkeri i mataffärer eller bensinmackar. För många år sedan fick en grannpojke(då 6år) en smällare i ansiktet för han hade smällare och lekte med ensam utan uppsikt.mamman var vansinnigt på läkaren för han hade sagt de fick skylla sig själv och att de varit oansvarigt vilket jag höll med om.Skadan var inte allvarligt. Håller fullständigt med dig.. tycker inte det minsta synd om dem som skadar sig på raketer o smällare, lite tråkigt för pojken att ha en sådan intelligensbefriad (mamma?) dock.. Tycker också att de som skadar sig av sin egna dumhet på smällare o raketer ska få ställa sig i kö... efter de som redan står i kön till t.ex handkirurgin...
DragonLady
30-12-2008, 21:51
CITAT (mogge92 @ 30-12-2008, 21:36)  Där lät det inte som att det fanns mycket sympati... Du tycker alltså inte synd om en mogen, vuxen människa som ska tända på en fyrverkeripjäs och spränger bort ena handen pga konstruktionsfel etc? Nej.. håller man på med explosiva varor så borde man veta och acceptera riskerna och uppträda efter det.. vet man inte det så skall man inte handhava explosivt matriel..Sen tycker jag att 15 år är rätt så lagom ålder för att hålla på med smällare mm. ELLER HUR....
Förstår inte hur NÅGON kan låta en 6 årig unge hålla på med sådant själv....
mogge92
30-12-2008, 22:01
Alltså.... *suck* vad ska man säga.... Jag vill absolut inte verka otrevlig eller något sådant, men ni som pratar här verkar aldrig ha varit unga?! Det är klart man tycker att det är kul! Och inter iktar sig smällare/fyrverkeri till vuxna, tillverkarna riktar sig snarare till de unga/barnen skulle jag vilja säga. Det kan man ju bla se på designen på div fyrverkeripaket.
Nu så här dagen före nyårsafton har jag sett hur mycket föräldrar som helst som köpt smällare åt sina barn, så isåfall så är det väääääldigt många föräldrar som ni här i tråden skulle idiotförklara direkt.
Sen ang att de som håller på med "explosiva varor" ska få skylla sig själv, även om det skulle vara produktionsfel är ju bara sorgligt att höra. Det är ju precis som att någon som håller på med en elinstallation skulle få ström i sig av misstag(antag pga fel av tillverkaren), tycker ni då att han ska få skylla sig själv för att det är farligt med elinstallationer?
DragonLady
30-12-2008, 22:12
CITAT (mogge92 @ 30-12-2008, 22:01)  Alltså.... *suck* vad ska man säga.... Jag vill absolut inte verka otrevlig eller något sådant, men ni som pratar här verkar aldrig ha varit unga?! Det är klart man tycker att det är kul! Och inter iktar sig smällare/fyrverkeri till vuxna, tillverkarna riktar sig snarare till de unga/barnen skulle jag vilja säga. Det kan man ju bla se på designen på div fyrverkeripaket. Nu så här dagen före nyårsafton har jag sett hur mycket föräldrar som helst som köpt smällare åt sina barn, så isåfall så är det väääääldigt många föräldrar som ni här i tråden skulle idiotförklara direkt. Så rätt du har Sen ang att de som håller på med "explosiva varor" ska få skylla sig själv, även om det skulle vara produktionsfel är ju bara sorgligt att höra. Det är ju precis som att någon som håller på med en elinstallation skulle få ström i sig av misstag(antag pga fel av tillverkaren), tycker ni då att han ska få skylla sig själv för att det är farligt med elinstallationer? Det är inte farligt för en elektriker som vet vad han gör, en som inte vet det däremot kan det vara farligt för. Explosiva varor är farligt för Alla.. de är tillverkade för det syftet.. att sprängas. Är man däremot utbildad på sprängämnen så vet man vad man kan göra för att försöka skydda sig, det vet inte ett barn eller en full (vuxen?) Den som ger sig in i elden får elden tåla
Om man tror det ska vara lugnare på landet med smällare  så trodde man fel.Grannarnas en bit bort här !deras barnbarn sköt hela dagen i går alltså två dagar före nyår så vår katt vågade sig inte hem utan låg väl och tryckte under någon stuga.Att man skjuter raketer på nyårsafton är okej tycker jag då är det ju bara vid tolvslaget,men det här okynnes skjutandet flera dagar före och efter nyår är jobbigt för en del hundar och katter,finns dom som får stoppa i sina hundar lugnande.Smällare så kallat Ryssar och liknande har ett helt annat ljud än ett gevär,har själv haft jakthundar och de har klarat Nyår och påsk riktigt bra,men som sagt Påsksmällar och nyårs smällare har ett mycket annorlunda ljud som hundar och katter uppfattar mycket starkare. motti
CITAT (mogge92 @ 30-12-2008, 22:01)  Alltså.... *suck* vad ska man säga.... Jag vill absolut inte verka otrevlig eller något sådant, men ni som pratar här verkar aldrig ha varit unga?! Jag har varit ung. Och jag har sett hand som delvis varit bortskjuten. Jag har sett halvblind person, som även saknade delar av ansiktet.
mogge92
30-12-2008, 22:26
Nej men Dragonlady, ditt sätt att resonera håller bara inte i mina öron... isåfall så ska ALLA alltid skylla sig själv. Säg tex en knarkare som tagit en överdos... han ska alltså inte få vård, han kan skylla sig själv för han visste vad han höll på med. Någon som har blivit alkoholförgiftad... han visste att sprit inte var hälsosamt och bör därför alltså skylla sig själv. Man kan ju fortsätta i all evighet med dessa exempel! Kan ju hålla med dig till viss del om att fyrverkerier, smällare osv kanske inte är alltför hälsosamt. Jag tycker speciellt synd om djuren som plågas av det. Men för mig så är det tradition med fyrverkerier/smällare och det känns som väldigt många i min generation känner likadant. Att smälla smällare på nyårsafton samt sista april det är något man gör med kompisarna och det är lite festligt och speciellt. Kan tillägga att jag anser att de två gångerna på året räcker, och att man inte bör vara ute flera dagar och smälla före och efter de två tillfällerna. en olycka kan även hända den bästa. Min morbror hade jobbat som elektriker i många år( och han kunde nog sina saker...) och han dog när han skulle fixa något med en lyktstolpe.... Det känns så himla hårt att bara säga skyll dig själv... jag är väl helt enkelt inte så kallhjärtad som många andra.... Det är ju lätt att säga över datorn, men du skulle alltså inte bli ett dugg berörd om någon som du kände skadade sig illa av en smällare? Skulle personen i fråga bara få skylla sig själv? CITAT (Ralf @ 30-12-2008, 22:20)  Jag har varit ung. Och jag har sett hand som delvis varit bortskjuten. Jag har sett halvblind person, som även saknade delar av ansiktet. Är du som övriga i denna tråd? eller tyckte du synd om de drabbade?
CITAT (AstLar @ 30-12-2008, 19:52)  Som djurägare med dräktiga djur tycker jag som nån tidigare i tråden skrev att det borde vara en intelligensgräns vid köp av smällare och raketer. Landar en raket i höladan..... (Jag har bara läst början av den här tråden, men hakar på ändå) Dagens bästa!
Huggorm
30-12-2008, 22:30
Saken är ju den, att det är väldigt lätt att vilja förbjuda sådant som man själv inte tycker om. Att andra tycker om det bryr man sig inte så mycket om. Själv tycker jag man skall förbjuda all spritförtäring under nyår, den ställer nog till med mångdubblet större besvär. Och förbjud julklapparna, den överkonsumtion som sker under julen är förödande för jordklotet. För att inte tala om julklappspappret, tänk vad många träd som går åt.
Nej, mitt förslag är att ni dresserar hundarna till att fungera i en värld som är som den är, och inte som ni vill att den skall vara.
Piccante
30-12-2008, 22:35
CITAT (Huggorm @ 30-12-2008, 22:30)  Saken är ju den, att det är väldigt lätt att vilja förbjuda sådant som man själv inte tycker om. Att andra tycker om det bryr man sig inte så mycket om. Själv tycker jag man skall förbjuda all spritförtäring under nyår, den ställer nog till med mångdubblet större besvär. Och förbjud julklapparna, den överkonsumtion som sker under julen är förödande för jordklotet. För att inte tala om julklappspappret, tänk vad många träd som går åt.
Nej, mitt förslag är att ni dresserar hundarna till att fungera i en värld som är som den är, och inte som ni vill att den skall vara. Föräldrar borde kanske dressera sina ungar istället. Naiva föräldrar köper smällare till sina små oskyldiga barn som springer omkring och smäller överallt. Jag är inte emot traditionen som sådan men hur kul är det när man går med en skotträdd hund på gatan och ungarna slänger smällare på gatan när man precis har gått förbi....? Det gör ju ingen större skillnad för hunden om de smäller bakom ryggen på oss när vi gått förbi och är tre meter framför när smällarna hörs 50 meter. Föräldrar borde se till att ungarna håller sig i trädgårdar eller på andra platser och inte mitt på gatan med sitt smällande så att hundfolk kan gå på sin egen gata.
mogge92
30-12-2008, 22:35
CITAT (Huggorm @ 30-12-2008, 22:30)  Saken är ju den, att det är väldigt lätt att vilja förbjuda sådant som man själv inte tycker om. Att andra tycker om det bryr man sig inte så mycket om. Själv tycker jag man skall förbjuda all spritförtäring under nyår, den ställer nog till med mångdubblet större besvär. Och förbjud julklapparna, den överkonsumtion som sker under julen är förödande för jordklotet. För att inte tala om julklappspappret, tänk vad många träd som går åt.
Nej, mitt förslag är att ni dresserar hundarna till att fungera i en värld som är som den är, och inte som ni vill att den skall vara. Tummen upp till dig! Bra resonemang.
Aqvakul
30-12-2008, 22:36
Jag tycker att du på många sätt resonerar klokt Mogge och att du är en medkännande person! Det är klart att många unga gillar att hålla på med fyrverkerier och att det är tragiskt med de som skadas. Ett totalförbud kan säkert leda till farliga hemmagjorda pjäser.
Samtidigt är det väldigt jobbigt, särskilt om man har djur, när det skjuts hej vilt i flera veckor. Här i Skåne har det redan rapporterats ett antal fall där det skjutits raketer riktade mot människor och djur.
Kanske man kunde inskränka försäljningen till nyårsafton?
mogge92
30-12-2008, 22:36
CITAT (Markus_H @ 30-12-2008, 22:35)  Föräldrar borde kanske dressera sina ungar istället. Naiva föräldrar köper smällare till sina små oskyldiga barn som springer omkring och smäller överallt. Jag är inte emot traditionen som sådan men hur kul är det när man går med en skotträdd hund på gatan och ungarna slänger smällare på gatan när man precis har gått förbi....? Det gör ju ingen större skillnad för hunden om de smäller bakom ryggen på oss när vi gått förbi och är tre meter framför när smällarna hörs 50 meter. Föräldrar borde se till att ungarna håller sig i trädgårdar eller på andra platser och inte mitt på gatan med sitt smällande så att hundfolk kan gå på sin egen gata. Håller faktiskt med dig med.... ska man smälla så får man hålla sig till vissa ställen.
ingrid fuxwall
30-12-2008, 22:47
Någon privatperson har lämnat in förslag om att det ska vara förbjudet med smällare/raketer i vår kommun men det är inte möjligt så man nöjer sig med att förbjuda det 100 meter från äldreboende och sjukhus!! samt att man inte får smälla av mitt i centrala storstad - Uddevalla.
Nu har jag inte mina skotträdda hundar kvar men en valp som verkat vara skottfast när det gäller MH, korning och skott från skjutbanan men så har hon börjat reagera på smällare - hatar detta ofog och att mina grannar lägger ner tio tusentals kronor på smällare. Bor på landet men inte helt öde.
ingrid
CITAT (mogge92 @ 30-12-2008, 22:26)  Är du som övriga i denna tråd? eller tyckte du synd om de drabbade? I dagens samhälle på nog hela jordklotet så har vi erfarenhetsåterföring. Vi yngre ta åt oss de flesta kunskaper från tidigare generationer. Det är tex därför vi föder upp grisar och kor. Det är nämligen djurarter som växer fort och växer mkt i förhållande till den mängd dom äter. Det finns andra saker som är häftiga men förbjudna. Tex är det häftigt att köra bil som en tok på skogsvägar men förbjudet. Kanske ska vi tillåta detta?
*Stintan*
30-12-2008, 22:54
Eftersom människor inte finner sig i de lagar och förorningar som finns så kan man lika gärna förbjuda smällare och fyrverkerier. Det är 18-årsgräns och föräldrar agerar langare åt sina ungar utan att blinka. I många kommuner råder redan förbud utom mellan vissa klockslag men folk struntar fullkomligt i detta.
Det köps fyrverkerier för 100-tals miljoner i det här landet och dessa sprider i sin tur ut minst 300 ton skit (metaller mm)över vår miljö förutom skräpet som både djur och människor kan skadas av. Inte bara hundar blir skadade utan en massa andra både tama och vilda djur. Är detta försvarbart bara för att en del tycker att det är roligt.
Och du Mogge det här är ingen diskussion om när man ska skylla sig själv och inte men skadas ungar av smällare så borde langaren buras in.
Huggorm
30-12-2008, 22:57
CITAT (*Stintan* @ 30-12-2008, 22:54)  Eftersom människor inte finner sig i de lagar och förorningar som finns så kan man lika gärna förbjuda smällare och fyrverkerier. Det är 18-årsgräns och föräldrar agerar langare åt sina ungar utan att blinka. I många kommuner råder redan förbud utom mellan vissa klockslag men folk struntar fullkomligt i detta.
Det köps fyrverkerier för 100-tals miljoner i det här landet och dessa sprider i sin tur ut minst 300 ton skit (metaller mm)över vår miljö förutom skräpet som både djur och människor kan skadas av. Inte bara hundar blir skadade utan en massa andra både tama och vilda djur. Är detta försvarbart bara för att en del tycker att det är roligt.
Och du Mogge det här är ingen diskussion om när man ska skylla sig själv och inte men skadas ungar av smällare så borde langaren buras in. Ge några exempel på att djur verkligen skadas. Jag tror inte på det, på vilket sätt skulle vilda djur skadas av raketer?
*Stintan*
30-12-2008, 23:05
CITAT (Huggorm @ 30-12-2008, 22:57)  Ge några exempel på att djur verkligen skadas. Jag tror inte på det, på vilket sätt skulle vilda djur skadas av raketer? Du får tro vad du vill men kan du inte begripa det själv tycker jag nästan synd om dig. Lika dumt var ditt påstående om att man istället skulle dressera hundarna. Du tror väl inte på allvar själv att det går att dressera en hund till att inte bli rädd för smällare och raketer.
ingrid fuxwall
30-12-2008, 23:09
CITAT (*Stintan* @ 30-12-2008, 23:05)  dressera hundarna. Du tror väl inte på allvar själv att det går att dressera en hund till att inte bli rädd för smällare och raketer. Menar du att någon på allvar menar att man kan dressera en hund till att inte bry sig om smällare!!! Har inte läst så noga här och orkar inte bry mig i dumma personers åsikt men just denna var lite för mycket
Huggorm
30-12-2008, 23:11
CITAT (*Stintan* @ 30-12-2008, 23:05)  Du får tro vad du vill men kan du inte begripa det själv tycker jag nästan synd om dig. Lika dumt var ditt påstående om att man istället skulle dressera hundarna. Du tror väl inte på allvar själv att det går att dressera en hund till att inte bli rädd för smällare och raketer. Tror du det är en tillfällighet att jakthundar inte är skotträdda? Och på vilket vis skadas vilda djur av fyrverkerier? Träffas dom av nedfallande pinnar? Jag har i alla fall aldrig hört talas om att någon fågel träffats av en raket
*Stintan*
30-12-2008, 23:11
Svar till ingrid fuxwall.
Japp Huggorm skrev det lite högre upp på sidan!
Huggorm
30-12-2008, 23:16
CITAT (*Stintan* @ 30-12-2008, 23:11)  Svar till ingrid fuxwall.
Japp Huggorm skrev det lite högre upp på sidan! Ja, det stämmer bra det. Så här skriver "hundsport", vad det nu är för någon organisation: "Problemet är att alldeles för få hundägare förstår att hundarna måste övas att klara av det onaturliga och skrämmande smällandet. De flesta hundägare inser det först efter det att deras hund blivit chockad och befinner i ett tillstånd av panikångest." "Fyrverkeri på CD Eftersom ljuden är en så stor del av det som skrämmer, kan man spela upp fyrverkeriljud på en stereo en á två gånger per dag – eller ännu oftare. Det vänjer hunden vid dem och eliminerar på så sätt en av de värsta källorna till chock." http://www.hundsport.se/redaktionellt/hund...infor_nyar.html
*Stintan*
30-12-2008, 23:26
CITAT (Huggorm @ 30-12-2008, 23:11)  Tror du det är en tillfällighet att jakthundar inte är skotträdda? Och på vilket vis skadas vilda djur av fyrverkerier? Träffas dom av nedfallande pinnar? Jag har i alla fall aldrig hört talas om att någon fågel träffats av en raket Det finns skottfasta jakthundar som ändå är rädda för fyrverkerier. Att jakthundar inte är skotträdda är inget dom dresserats till utan det har med mentaliteten och aveln att göra. Det är så att hundar och många andra djur har en helt annan hörsel än vi människor, de är ljudkänsligare, dvs att de uppfattar mycket högre ljudfrekvenser än vi människor. Du kan inte jämföra ett skott från en bössa i skogen med fyrverkerier som smäller och tjuter och viner. Att tro att inte vilda djur kan bli lika rädda som hundar av detta är bara löjligt. Det finns djur som kastat sina foster, det finns djur som dött av ren stress orsakad av fyrverkerier och smällare. Man tror ju inte att du är sann som tror att det bara är nedfallande föremål som kan skada.
Huggorm
30-12-2008, 23:37
Skulle vilja se skriftlig källa på att något djur skrämts ihjäl av fyrverkerier, det låter mest som en skröna. Då skulle dom ju dö av skräck när ormvråken var efter dom också
Margaretha
30-12-2008, 23:42
Visst kan ett fyrverkeri vara vackert, men inte har väl det förfärliga, ansvarslösa smällandet något med skönhet att göra. För två år sedan brann det på balkongen hos en granne av en raket som kom in. Som tur var hade andra grannar - som var hemma till skillnad från de drabbade och oss - vattenslangar ute och kunde rädda lägenheten. Någon minuts eld till, sade brandkåren , så hade fönstren exploderat och lägenheten varit övertänd. I höstas fick en annan granne in en raket genom ett fönster en vanlig vardagkväll. Barn i 10-årsåldern smällde vilt här under en period. Visst tyckte våra pojkar också att det var spännande med fyrverkerier när de var små, men deras pappa var med och sköt upp dem. Bor man i en stor stad så får man hela tiden stå ut med de jätteegon som tycker att just deras födelsedag ska firas med ett fyrverkeri mitt i natten när som helst på året. Att man väcker tusentals människor med sitt smällande bryr man sig inte om. Tänk om alla som fyller jämna år skulle fira med ett fyrverkeri. Då skulle vi inte få sova i fred en enda natt någonsin!
Organiserade fyrverkerier: JA. Privata: NEJ
Tycker också synd om djuren, men om det gällde bara någon timme per år skulle väl skadan inte bli så stor.
CITAT (Huggorm @ 30-12-2008, 23:11)  Tror du det är en tillfällighet att jakthundar inte är skotträdda? Och på vilket vis skadas vilda djur av fyrverkerier? Träffas dom av nedfallande pinnar? Jag har i alla fall aldrig hört talas om att någon fågel träffats av en raket För det första kan man inte dressera bort rädslan hos en skotträdd hund. Däremot kan man försiktigt vänja valpar och har man tur lyckas det. Och för det andra så är skotträdda jakthundar som du säger ovanliga eftersom de avlivas så fort de visar såna tecken. Jag tycker inte man ska förbjuda folk att skjuta raketer på nyårsafton. Vill de elda upp sina pengar så gärna det. Jag kan resa hemifrån eller droga hunden de timmarna, det funkar. Men okynnessmällandet flera dagar före och efter måste bort! Ett år var vi ute och kissade med hunden varje dag kl 5 på morgonen mellan Annandagen och Trettonhelgen - det var enda tidpunkten som var någorlunda raketsäker. Resten av tiden höll hon sig för hon vågade inte gå ut! Just nu ligger hon och trycker bakom TVn eftersom det har smällt här ca en gång i halvtimmen hela kvällen... Det händer att en smällare bränns av mitt på dagen när vi är ute och går - först hoppar hon ur skinnet och sen rusar hon hela vägen hem och det är ren tur om man lyckas hålla kvar i kopplet. För att inte tala om alla brevlådor och fingrar som går åt - och att ungarna skjuter på varandra! Men det är som det sägs här av flera - så länge föräldrarna "köper ut" till sina barn finns det inte en lagstiftning i världen som stoppar det.
*Stintan*
30-12-2008, 23:52
CITAT (Huggorm @ 30-12-2008, 23:16)  Ja, det stämmer bra det. Så här skriver "hundsport", vad det nu är för någon organisation: "Problemet är att alldeles för få hundägare förstår att hundarna måste övas att klara av det onaturliga och skrämmande smällandet. De flesta hundägare inser det först efter det att deras hund blivit chockad och befinner i ett tillstånd av panikångest." "Fyrverkeri på CD Eftersom ljuden är en så stor del av det som skrämmer, kan man spela upp fyrverkeriljud på en stereo en á två gånger per dag – eller ännu oftare. Det vänjer hunden vid dem och eliminerar på så sätt en av de värsta källorna till chock." http://www.hundsport.se/redaktionellt/hund...infor_nyar.htmlHundsport ges ut av Svenska Kennelklubben. Det är fortfarande inte fråga om att dressera hunden. Ovanstående skulle jag kunna skriva långt om men det orkar jag inte just nu. Kan bara säga att denna rädsla kan komma närsom helst i en hunds liv. Andra hundar reagerar aldrig på fyrverkerier. Men har man en hund som inte reagerat tidigare och sedan plötsligt händer något när den är 5 år så har man av naturliga själ inte behövt vänja hunden tidigare. Hos oss slog blixten ner i stugan så att både jag och hunden blev chockskadade där vi satt i godan ro. Efter det var den hunden helt förstörd så fort hon hörde smällar eller åska. Andra hundar har fått sin rädsla efter att smällare kastats efter dom eller smällare hamnat på balkonger och altaner osv. Det är fel att påstå att alla hundar måste vänjas vid dessa ljud. CD:n har provats men många säger att det inte hjälper. Hammargrens har dessutom varit bussiga och lagt ut oljuden på nätet om man inte har lust att köpa en värdelös CD. Har man en hund som blir helt förstörd när det smälls och skjuts raketer så kan du ge dig på att ägarna gör allt för att underlätta lidandet och testar det mesta för att hitta något som eventuellt kan hjälpa.
DragonLady
30-12-2008, 23:54
CITAT (mogge92 @ 30-12-2008, 22:26)  Nej men Dragonlady, ditt sätt att resonera håller bara inte i mina öron... isåfall så ska ALLA alltid skylla sig själv. Säg tex en knarkare som tagit en överdos han ska alltså inte få vård, han kan skylla sig själv för han visste vad han höll på med. Någon som har blivit alkoholförgiftad... han visste att sprit inte var hälsosamt och bör därför alltså skylla sig själv. Man kan ju fortsätta i all evighet med dessa exempel! Är inte riktigt säker på var jag skrev att dessa som du beskriver inte skall få någon vård dessa människor är ju sjuka mentalt.. du menar kanske att han som smäller av sina fingrar är sjuk mentalt?? jo så kan det antagligen vara förstås.. Annars skrev jag nog typ att den som gör en medveten handling ( sätta eld på sprängämnen) som orsakar att hans fingrar sprängs bort skulle få ställa sig Sist i kön hos handkirurgen
Kan ju hålla med dig till viss del om att fyrverkerier, smällare osv kanske inte är alltför hälsosamt. Jag tycker speciellt synd om djuren som plågas av det. Men för mig så är det tradition med fyrverkerier/smällare och det känns som väldigt många i min generation känner likadant. Att smälla smällare på nyårsafton samt sista april det är något man gör med kompisarna och det är lite festligt och speciellt. Kan tillägga att jag anser att de två gångerna på året räcker, och att man inte bör vara ute flera dagar och smälla före och efter de två tillfällerna. en olycka kan även hända den bästa. Min morbror hade jobbat som elektriker i många år( och han kunde nog sina saker...) och han dog när han skulle fixa något med en lyktstolpe.... Det känns så himla hårt att bara säga skyll dig själv... Han gjorde alltså ett misstag? jag är väl helt enkelt inte så kallhjärtad som många andra.... Det är ju lätt att säga över datorn, men du skulle alltså inte bli ett dugg berörd om någon som du kände skadade sig illa av en smällare? Skulle personen i fråga bara få skylla sig själv? Jo, om han orsakade sin egen skada så är det så jag ser det.. leker man med elden och blir bränd har man faktiskt bara sig själv att skylla, vem skall de annars skylla på menar du?
Är du som övriga i denna tråd? eller tyckte du synd om de drabbade?
DragonLady
31-12-2008, 00:03
CITAT (HelenJ @ 30-12-2008, 23:48)  Och för det andra så är skotträdda jakthundar som du säger ovanliga eftersom de avlivas så fort de visar såna tecken. Vilken tur att man inte är en skotträdd jakthund..
mogge92
31-12-2008, 00:15
Nu blir jag lite förbryllad.... du påstår alltså att *ALLA* som har alkoholproblem, eller som har lurats in i drogträsket har mentala problem? Det låter inte särskilt logiskt alls och jag håller inte riktigt med... Jag accepterar allas åsikter ang att det kan vara SKIT med smällare/raketer osv.... det kan det vara om fel personer hanskas med dom.
Sen så antar jag att du har rätt i att de får "skylla sig själv" men jag menar.... det kan fortfarande vara jävligt sorgligt att en kille har fått några fingrar bortsprängda och är handikappad för livet. Du menar säkert inget illa alls DragonLady, men du får det bara att låta så känslokallt, som att du skulle skratta åt dem som råkar ut för sådant här.
Det med hundar är ju väldigt olyckligt och jag har ingen logiskt lösning på det... men en sak är säker och det är att denna mångmiljonindustri knappast kommer att läggas ned pga djurägares klagomål, så det är någonting man får stå ut med ett bra tag till, skulle jag tro.
Sen att det finns folk som tycker att det är skoj med fyrverkerier under kontrollerade former under två(2/365) dagar om året är väl inte så konstigt. Sen kommer det alltid finnas folk som inte alls tycker att det är kul. Två olika åsikter, båda bör respekteras.
Peace out och kärlek till er allihopa, oavsett åsikter. =)
herkules
31-12-2008, 01:01
CITAT (mogge92 @ 31-12-2008, 00:15)  /..../ Det med hundar är ju väldigt olyckligt och jag har ingen logiskt lösning på det... men en sak är säker och det är att denna mångmiljonindustri knappast kommer att läggas ned pga djurägares klagomål, så det är någonting man får stå ut med ett bra tag till, skulle jag tro. /..../ Någon gång måste ju folk inse det otroligt korkade i att elda upp pengar  Jag är för ett totalförbud för privatpersoner - kommunerna kan anordna ett fyrverkeri (fast helst inte för mina skattepengar, de får ge sig ut och tigga pengar till det) på nyårsafton klockan 00.00 och det ska vara över 00.15. Rimligt kan jag tycka. Fyrverkerierna kan säljas på polisstationerna. Att dressera en hund att inte vara rädd för smällare? Man dresserar inte bort en hunds rädslor.
mogge92
31-12-2008, 01:06
CITAT (herkules @ 31-12-2008, 01:01)  Någon gång måste ju folk inse det otroligt korkade i att elda upp pengar  Jag är för ett totalförbud för privatpersoner - kommunerna kan anordna ett fyrverkeri (fast helst inte för mina skattepengar, de får ge sig ut och tigga pengar till det) på nyårsafton klockan 00.00 och det ska vara över 00.15. Rimligt kan jag tycka. Fyrverkerierna kan säljas på polisstationerna. Att dressera en hund att inte vara rädd för smällare? Man dresserar inte bort en hunds rädslor. Jag håller inte på med fyrverkerier längre... Men jag har haft mycket kul med det under min uppväxt. Till slut kommer man till den punkten då man tycker att det finns bättre saker att lägga pengarna på Men jag är lite splittrad i den här frågan egentligen, jag med. Det är inte lätt, det är ju väldigt kul för de unga men det är ju samtidigt en massa skador och en massa personer som inte tycker om det. Bara inte skattepengarna går åt till fyrverkeriet så är jag på... Nej man kan inte dressera en hund till att inte vara rädd för smällare... det håller jag med om. Men de som har hund får väl gardera sig så gott det går, med öronproppar för vovven osv. Ja som sagt det är inte en lätt fråga detta.....
herkules
31-12-2008, 01:14
CITAT (Huggorm @ 30-12-2008, 23:37)  Skulle vilja se skriftlig källa på att något djur skrämts ihjäl av fyrverkerier, det låter mest som en skröna. Då skulle dom ju dö av skräck när ormvråken var efter dom också Du får ta kontakt med närmsta djursjukhus och fråga om det är så att hundar dör på grund av att de skräms ihjäl på nyårsafton. Eller kanske ett försäkringsbolag? Nu är ju de flesta hundägare som vet med sig att de har en rädd hund såpass kloka så att de vidtar alla möjliga åtgärder för att göra det så lindrigt som möjligt för sitt hund på nyårsafton. Allt för att slippa se sin vän plågas. Eller kanske skrämmas till döds. Fyrverkerier? Folk är inte kloka, skänk pengarna till svältande barn istället! edit:stavfel CITAT (mogge92 @ 31-12-2008, 01:06)  Jag håller inte på med fyrverkerier längre... Men jag har haft mycket kul med det under min uppväxt. Till slut kommer man till den punkten då man tycker att det finns bättre saker att lägga pengarna på Men jag är lite splittrad i den här frågan egentligen, jag med. Det är inte lätt, det är ju väldigt kul för de unga men det är ju samtidigt en massa skador och en massa personer som inte tycker om det. Bara inte skattepengarna går åt till fyrverkeriet så är jag på... Nej man kan inte dressera en hund till att inte vara rädd för smällare... det håller jag med om. Men de som har hund får väl gardera sig så gott det går, med öronproppar för vovven osv. Ja som sagt det är inte en lätt fråga detta..... Haha, jag tycker att det är jättelätt! Bara att göra precis som jag skrev så får alla lite av det de vill.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|