|
diva&hero
31-12-2008, 01:27
Jag tycker att varje kommun ska anordna fyrverkerier på nyårsafton kl 24. Och att resten förbjuds. Det räcker väl? Då behöver vi inte ha någon försäljning alls av fyrverkerier. Inget smällande innan eller efter, det skulle vara perfekt för oss alla, speciellt för våra djur!!
/Ullis
DragonLady
31-12-2008, 01:30
CITAT (mogge92 @ 31-12-2008, 00:15)  Nu blir jag lite förbryllad.... du påstår alltså att *ALLA* som har alkoholproblem, eller som har lurats in i drogträsket har mentala problem? Det låter inte särskilt logiskt alls och jag håller inte riktigt med... Ok. du anser alltså att dessa människor är friska? då behöver de ju ingen vård.. jag drog inte in dessa ex. det var du som gjorde det, jag sa bara att de var sjuka människor och inte kunde jämföras med en sk. fullt frisk vuxen människa som med berått mod sätter en tändare på en stubin till sprängämnen och då drog jag den paralellen att han kanske inte heller är så frisk om han utsätter sig för den risken frivilligt.
Jag accepterar allas åsikter ang att det kan vara SKIT med smällare/raketer osv.... det kan det vara om fel personer hanskas med dom. Sen så antar jag att du har rätt i att de får "skylla sig själv" men jag menar.... det kan fortfarande vara jävligt sorgligt att en kille har fått några fingrar bortsprängda och är handikappad för livet. Visst är det sorgligt.. att han kanske inte hade alla pomfritten på tallriken så att han inte fattade vad han gjorde, men det är fortfarande hans eget fel. Du menar säkert inget illa alls DragonLady, men du får det bara att låta så känslokallt, som att du skulle skratta åt dem som råkar ut för sådant här. Nej.. jag skrattar inte åt mindre lyckosamma människor som skadar sig själva, jag hoppas bara de inte skadar andra på sin egotripp.
Det med hundar är ju väldigt olyckligt och jag har ingen logiskt lösning på det... men en sak är säker och det är att denna mångmiljonindustri knappast kommer att läggas ned pga djurägares klagomål, så det är någonting man får stå ut med ett bra tag till, skulle jag tro. Sen att det finns folk som tycker att det är skoj med fyrverkerier under kontrollerade former under två(2/365) dagar om året är väl inte så konstigt. Sen kommer det alltid finnas folk som inte alls tycker att det är kul. Två olika åsikter, båda bör respekteras. Kontrollerande former för mig är en tillställning på säker plats, där alla som vill vara med lägger en peng som det inhandlas fyrverkerier för och hålls av personer som har utbildning och tillstånd av polisen, då kan alla slappna av och ha roligt och akuten kan behandla dem som har stått i kö länge istället för idioter med bortsprängda fingrar. Brandkåren behöver inte rycka ut o släcka bränder överallt och man behöver inte gå brandvakt hela natten runt husen. Alla som är skotträdda får lugn och ro. Och man behöver inte köpa sig en ny brevlåda
Peace out och kärlek till er allihopa, oavsett åsikter. =) Förstår att du gillar fyrverkerier, men har tyvärr sett för mycket negativt med detta under åren för att vara För fri försäljning Peace to you too
Huggorm
31-12-2008, 01:32
CITAT (herkules @ 31-12-2008, 01:14)  Du får ta kontakt med närmsta djursjukhus och fråga om det är så att hundar dör på grund av att de skräms ihjäl på nyårsafton. Eller kanske ett försäkringsbolag? Nu är ju de flesta hundägare som vet med sig att de har en rädd hund såpass kloka så att de vidtar alla möjliga åtgärder för att göra det så lindrigt som möjligt för sitt hund på nyårsafton. Allt för att slippa se sin vän plågas. Eller kanske skrämmas till döds. Fyrverkerier? Folk är inte kloka, skänk pengarna till svältande barn istället! Nope, så intresserad är jag inte att jag tänker göra mig besväret att ringa något djursjukhus. Om det förekommer borde det finnas skriftliga belägg för det på nätet, men jag har ladrig sett några. Jag tycker nog att dessa hundägare som är beredda att vidta alla åtgärder för att skydda sin hund kan kosta på sig att testa det som svenska kennelklubben tipsar om i min länk ovan. Att lägga pengar på fyrverkerier är dårskap, det håller jag med om, men det är en annan fråga
herkules
31-12-2008, 09:26
CITAT (Huggorm @ 31-12-2008, 01:32)  Nope, så intresserad är jag inte att jag tänker göra mig besväret att ringa något djursjukhus. Om det förekommer borde det finnas skriftliga belägg för det på nätet, men jag har ladrig sett några. Jag tycker nog att dessa hundägare som är beredda att vidta alla åtgärder för att skydda sin hund kan kosta på sig att testa det som svenska kennelklubben tipsar om i min länk ovan. Att lägga pengar på fyrverkerier är dårskap, det håller jag med om, men det är en annan fråga Alltså jag känner ingen ägare till vettskrämda djur som INTE har den där värdelösa skivan hemma. Åtgärdes tas, det blir massvandrig rakt ut i ingenstans för de som kan vid 22-tiden på kvällen, stugor mitt ute i spenaten hyrs för ett dygn, fettvadd inköps, veterinärerna blir nedringda av oroliga ägare som vill ha lugnande medel till sina djur. Man stänger in sig på toaletter, i garderober. Persinner dras ned, volymen på tv/stereo höjs. Vad mer kan folk göra bara för att puckon ska få höra bomber som får öronen att bågna och se lite färgsprakerier? I vissa människors ögon är inte djur värda ett skit, sorgligt men sant.
*Stintan*
31-12-2008, 10:02
CITAT (Huggorm @ 31-12-2008, 01:32)  Nope, så intresserad är jag inte att jag tänker göra mig besväret att ringa något djursjukhus. Om det förekommer borde det finnas skriftliga belägg för det på nätet, men jag har ladrig sett några.
Jag tycker nog att dessa hundägare som är beredda att vidta alla åtgärder för att skydda sin hund kan kosta på sig att testa det som svenska kennelklubben tipsar om i min länk ovan.
Att lägga pengar på fyrverkerier är dårskap, det håller jag med om, men det är en annan fråga Och bara för att du inte sett något så existerar det inte  , du måste sakna sunt förnuft och verkar inte veta ett smack om vad du pratar om. Du verkar heller inte kunna läsa innantill så varför ger du dig in i en diskussion om något du varken vet något om eller verkar intresserad av att ta reda på fakta om.
Huggorm
31-12-2008, 10:59
CITAT (*Stintan* @ 31-12-2008, 10:02)  Och bara för att du inte sett något så existerar det inte  , du måste sakna sunt förnuft och verkar inte veta ett smack om vad du pratar om. Du verkar heller inte kunna läsa innantill så varför ger du dig in i en diskussion om något du varken vet något om eller verkar intresserad av att ta reda på fakta om. I en diskussion är det väll inte min uppgift att visa på fakta som bevisar motståndarsidans tes? Än så länge har jag inte sett något bevis för att djur blir ihjälskrämda av fyrverkerier, inga enskilda fall och än mindre i betydande mängd
mogge92
31-12-2008, 11:18
DragonLady... det kan du nog ha rätt i. Jag har faktiskt inte upplevt något negativt i samband med fyrverkerier, om jag hade gjort de så skulle jag kanske tycka lika dant som dig.
Gunilla T
31-12-2008, 11:24
CITAT (Huggorm @ 30-12-2008, 23:37)  Skulle vilja se skriftlig källa på att något djur skrämts ihjäl av fyrverkerier, det låter mest som en skröna. Då skulle dom ju dö av skräck när ormvråken var efter dom också Här får du skriftligt Huggorm...mina goda vänners hund avled av smällandet på Nyårsnatten, troligen hjärtat.
Min hund har inte dött (än i varjefall) av rädsla, men det är ett rent helvete denna tid på året. Som tur är verkar de flesta här hålla till runt midnatt på nyår med sina raketer, men senast i går smällde det ganska nära när jag var ute med den skotträdda. Vi hade precis gått utanför dörren. Hunden är kissnödig så trots att hon var livrädd drog hon iväg med mig till baksidans gräsmatta och snabbpinkade och så dorg hon in igen som ett skott.
Jag vet precis vad som kommer att ske idag. Hon kommer att krypa in under sängen och så kommer jag inte få fram henne förrän imorgon eftermiddag någon gång när hon är så nödig att hon bara måste ut. Sen kommer det att smälla ute sporadiskt under flera dagar och hunden blir normal först efter flera veckor.
Hon var skotträdd redan när vi fick henne. Jag har gjort allt för att hon ska bli bättre men inget har hjälpt. Lugnande medel hjälper inte heller, hon är lika vit i tandköttet för det (hamnar i chock). Skott från tv och träningsband reagerar hon inte på, så den träningen ger ingenting.
Det jag skulle vilja göra är att söva ner henne till ikväll, men tyvärr har jag inte hittat en veterinär som vill göra det...
CITAT (Kathy @ 30-12-2007, 21:38)  Smällare - ja. Fyrverkerier - nej.
Däremot tidsbegränsning för att skjuta fyrverkeripjäser, alt söka tillstånd för att få skjuta upp fyrverkerier. Av vilken anledning skulle man tillåta smällare men inte fyrverkerier? Nog är väl de flesta överens om att det är just smällarna som i tid och otid orsakar i särklass mest obehag för både folk och fä!! Nä, förbjud rubbet!!!! Anordna i stället kommunala fyrverkerier vid tolvslaget. Jag tror uppriktigt sagt att många skulle med glädje bidra med några fler ören på kommunalskatten just för att slippa denna tortyr som alla utsätts för fr o m att fyrverkerierna börjar säljas till någon gång på nyårsdagen när så gott som alla har gjort slut på smälleriet.
CITAT (MariaS @ 31-12-2007, 12:23)  Citat från Text-TV: Tonvis med avfall i nyårsraketerna Hela året har debatten om klimatet och miljön varit aktuell. Ändå tänker miljontals svenskar avsluta året med att skjuta upp miljöfarliga fyrverkerier. 3.000 ton fyrverkerier har importerats, enligt SVT:s Rapport. I fyrverkerierna finns 20-talet olika metaller - aluminium, koppar, magnesium, kalium och t.o.m. bly - som gör att raketerna får färg och sprakar. Enligt Räddningsverket hamnar 90 procent av pjäserna efteråt på marken som papper och tomhylsor. Resterande 10 procent är avfall i form av partiklar och gas, vilket motsvarar 300 ton.
Vill INTE bidra till ovanstående! Hoppas att de förbjuds! För att inte tala om alla skador de åsamkar. Både som personskador och på egendom. Är helt klart för att införa allmänt förbud, både av försäljning och av avfyrandet/smällandet...  I st införa samhällsfyrverkerier som anordnas i varje samhälle ner till lilla minsta by.
*Stintan*
31-12-2008, 13:11
Hehe jag tror Kathy menade precis tvärtemot vad du tolkade det som.
CITAT (Anma @ 31-12-2008, 12:27)  Min hund har inte dött (än i varjefall) av rädsla, men det är ett rent helvete denna tid på året. Som tur är verkar de flesta här hålla till runt midnatt på nyår med sina raketer, men senast i går smällde det ganska nära när jag var ute med den skotträdda. Vi hade precis gått utanför dörren. Hunden är kissnödig så trots att hon var livrädd drog hon iväg med mig till baksidans gräsmatta och snabbpinkade och så dorg hon in igen som ett skott.
Jag vet precis vad som kommer att ske idag. Hon kommer att krypa in under sängen och så kommer jag inte få fram henne förrän imorgon eftermiddag någon gång när hon är så nödig att hon bara måste ut. Sen kommer det att smälla ute sporadiskt under flera dagar och hunden blir normal först efter flera veckor.
Hon var skotträdd redan när vi fick henne. Jag har gjort allt för att hon ska bli bättre men inget har hjälpt. Lugnande medel hjälper inte heller, hon är lika vit i tandköttet för det (hamnar i chock). Skott från tv och träningsband reagerar hon inte på, så den träningen ger ingenting.
Det jag skulle vilja göra är att söva ner henne till ikväll, men tyvärr har jag inte hittat en veterinär som vill göra det... Det här kunde jag ha skrivit själv - kan inte annat än att hålla med om vartenda ord. Att ha en hund som konstant skakar så tänderna klapprar i ca två veckor om året bara för att några skjutgalna ungar och fulla ungdomar ska få ha kul känns alldeles fel....
CITAT (mogge92 @ 30-12-2008, 21:36)  Där lät det inte som att det fanns mycket sympati... Du tycker alltså inte synd om en mogen, vuxen människa som ska tända på en fyrverkeripjäs och spränger bort ena handen pga konstruktionsfel etc?
Sen tycker jag att 15 år är rätt så lagom ålder för att hålla på med smällare mm. Förstår inte hur NÅGON kan låta en 6 årig unge hålla på med sådant själv.... Nä, måste man det? Personen har ett eget ansvar även om varan är behäftad med fabrikationsfel, den kan vara felriktad, han respekterar inte avståndet vid avskjutningen osv. Lämna fyrverkeriet till riktiga pyrotekniker som vet vad de gör!!
Huggorm
31-12-2008, 13:23
Undrar hur många ton hundskitspåsar det blir på ett år i Sverige? Fast det är klart, den mesta hundskiten blir ju liggande kvar i högar och drivor på våra trottorarer och parker...
Det mesta fyrverkeriavfallet är papper som lätt bryts ner i naturen
Chamomille
31-12-2008, 13:30
CITAT (Gunilla T @ 31-12-2008, 11:24)  Här får du skriftligt Huggorm...mina goda vänners hund avled av smällandet på Nyårsnatten, troligen hjärtat. Likadant hände med grannens Boxer. Han trilla ihop knall och fall när det kom en smäll utanför
CITAT (Huggorm @ 31-12-2008, 13:23)  Undrar hur många ton hundskitspåsar det blir på ett år i Sverige? Fast det är klart, den mesta hundskiten blir ju liggande kvar i högar och drivor på våra trottorarer och parker...
Det mesta fyrverkeriavfallet är papper som lätt bryts ner i naturen Var tar alla tungmetaller vägen, tror du? Försvinner de i samma ögonblick som raketen/smällaren har gjort sitt? Det här saxade MariaS från texttv. Och det tåler att läsas igen! CITAT (MariaS @ 31-12-2007, 12:23) Citat från Text-TV: Tonvis med avfall i nyårsraketerna Hela året har debatten om klimatet och miljön varit aktuell. Ändå tänker miljontals svenskar avsluta året med att skjuta upp miljöfarliga fyrverkerier. 3.000 ton fyrverkerier har importerats, enligt SVT:s Rapport. I fyrverkerierna finns 20-talet olika metaller - aluminium, koppar, magnesium, kalium och t.o.m. bly - som gör att raketerna får färg och sprakar. Enligt Räddningsverket hamnar 90 procent av pjäserna efteråt på marken som papper och tomhylsor. Resterande 10 procent är avfall i form av partiklar och gas, vilket motsvarar 300 ton. Vill INTE bidra till ovanstående! Hoppas att de förbjuds!
CITAT (Berith @ 03-01-2008, 08:37)  Kolla en liten bit in på den här nyhetssändningen från SVT. Hur gamla är dom killarna?? Och hur tänker mannen i slutet av inslaget?? Kollade vad jag hade skrivit i den här tråden förut och hittade det här....  Ett tv-inslag som tål att ses igen kanske? Utan att verka fientlig kan man ju undra var dom tre 'raketskjutarna' kommer från från början? Dom två pojkarna, och mannen som håller raketen när den skjuts iväg.
*Stintan*
31-12-2008, 14:13
CITAT (Huggorm @ 31-12-2008, 13:23)  Undrar hur många ton hundskitspåsar det blir på ett år i Sverige? Fast det är klart, den mesta hundskiten blir ju liggande kvar i högar och drivor på våra trottorarer och parker...
Det mesta fyrverkeriavfallet är papper som lätt bryts ner i naturen Önskar oxå att alla hundägare kunde plocka upp efter sig, det är ett otyg att inte göra det men du kan ju inte komma och påstå att de som plockar upp efter sina hundar gör något skadligt. Och vad har hundskitpåsar med fyrverkerierna att göra? Du verkar fortfarande inte kunna läsa innantill när det gäller fyrverkeriavfallet.
Jan Lindgren
31-12-2008, 14:15
Hej! Finns det några siffror på vilka ämnen som sprids med raketer. Aluminium är ett av det vanligaste ämnet i jorden. Magnesium gödslar vi regelbundet med, likaså med kalium. Koppar kan vara ett problem men på många ställen råder det kopparbrist. Bly är definitivt olämpligt och borde förbjudas. Det förefaller alltså inte vara något större problem med ev. nedfall.
Rimligtvis borde det gå att vänja husdjut vid smällare men det kräver kunskap, engagemang och tid av ägaren. Tyvärr så är det egenskaper som alltför många djurägare saknar. Enstaka djur kan dock vara så känsliga arr det inte går. Hoppas bara att dessa djur inte sätts in i avel.
Förslaget att det ska vara begränsningar på vad som får säljas när det gäller smällare och raketer tycker jag låter rimligt. Det är också rimligt att ungar som missbrukar dessa åker på något straff, även föräldrar som inte har koll på sina barn bör få böta. MVH Jan Lindgren
Huggorm
31-12-2008, 14:20
CITAT (embees @ 31-12-2008, 13:31)  Var tar alla tungmetaller vägen, tror du? Försvinner de i samma ögonblick som raketen/smällaren har gjort sitt? Det här saxade MariaS från texttv. Och det tåler att läsas igen!
CITAT (MariaS @ 31-12-2007, 12:23) Citat från Text-TV: Tonvis med avfall i nyårsraketerna
Hela året har debatten om klimatet och miljön varit aktuell. Ändå tänker miljontals svenskar avsluta året med att skjuta upp miljöfarliga fyrverkerier. 3.000 ton fyrverkerier har importerats, enligt SVT:s Rapport.
I fyrverkerierna finns 20-talet olika metaller - aluminium, koppar, magnesium, kalium och t.o.m. bly - som gör att raketerna får färg och sprakar.
Enligt Räddningsverket hamnar 90 procent av pjäserna efteråt på marken som papper och tomhylsor. Resterande 10 procent är avfall i form av partiklar och gas, vilket motsvarar 300 ton.
Vill INTE bidra till ovanstående! Hoppas att de förbjuds! Av de metaller som räknas upp: Aluminium - Helt ofarligt Koppar - Giftigt på sätt och vis, men det finns nog en miljard ton koppar i högspänningsledningar i Sverige, och väder och vind sprider nog mer material därifrån än vad rakterna gör Magnesium - Ofarligt, finns som komponent i lättmetall i bilar tex. och sprids i stor mängd därifrån Kalium - Är så nyttigt att det rekomenderas barn att äta upp till 2 gram per dag Bly - är inte bra, men sprids i långt större mängd via jakt och fiske
mogge92
31-12-2008, 14:20
CITAT (embees @ 31-12-2008, 12:58)  Av vilken anledning skulle man tillåta smällare men inte fyrverkerier? Nog är väl de flesta överens om att det är just smällarna som i tid och otid orsakar i särklass mest obehag för både folk och fä!! Nä, förbjud rubbet!!!! Anordna i stället kommunala fyrverkerier vid tolvslaget. Jag tror uppriktigt sagt att många skulle med glädje bidra med några fler ören på kommunalskatten just för att slippa denna tortyr som alla utsätts för fr o m att fyrverkerierna börjar säljas till någon gång på nyårsdagen när så gott som alla har gjort slut på smälleriet. Om det SKA förbjudas så ska det inte få finnas kommunala fyrverkerier heller... slöseri med pengar, det finns så mycket annat där pengarna behövs mer, sjukvård etc.
Huggorm
31-12-2008, 14:25
CITAT (*Stintan* @ 31-12-2008, 14:13)  Önskar oxå att alla hundägare kunde plocka upp efter sig, det är ett otyg att inte göra det men du kan ju inte komma och påstå att de som plockar upp efter sina hundar gör något skadligt. Och vad har hundskitpåsar med fyrverkerierna att göra?
Du verkar fortfarande inte kunna läsa innantill när det gäller fyrverkeriavfallet. Tja, eftersom det verkar som om vi måste välja mellan hundar och fyrverkerier. Hundar skräpar ner mer än fyrverkerierna, och borde därför förbjudas snarare än raketer. Smällare är ju som bekant redan förbjudna, men det verkar som om EU kan tvinga Sverige att riva upp det förbudet
Aqvakul
31-12-2008, 14:52
Jag är ju, som framgått, principiell motståndare till fyrverkerier, särskilt i den okontrollerade form som nu råder.
Måste dock erkänna att "förespråkarna" här i tråden, inte minst Huggorm, står för den sakligaste argumentationen.
Har dock själv haft "smällrädda" husdjur, så jag förstår att djurägarnas känslor ibland rusar iväg med dem...
mogge92
31-12-2008, 15:06
CITAT (embees @ 31-12-2008, 13:22)  Nä, måste man det? Personen har ett eget ansvar även om varan är behäftad med fabrikationsfel, den kan vara felriktad, han respekterar inte avståndet vid avskjutningen osv.
Lämna fyrverkeriet till riktiga pyrotekniker som vet vad de gör!! Pyrotekniker.... Undrar hur många % av de fyrverkerier som skjuts upp av dessa "proffs"? Det kan ju inte vara många %
*Stintan*
31-12-2008, 15:21
Nja de som skräpar ner mest är nog människan men av någon konstig anledning tycker somliga att det är en mänsklig rättighet att att förstöra miljön på alla möjliga sätt.
Om jag måste välja mellan hundar och fyrverkerier så väljer jag självklart hundar eftersom dom kan man ha glädje av året runt samtidigt som många hundar gör väldigt mycke nytta vilket inte fyrverkerierna gör. Nu tycker jag inte att man ska behöva välja utan jag anser att man kan ha fyrverkerier under mer ordnade former. Tyvärr är det ju så att dom som missbrukar detta förstör för andra. Jag tror inte så många hundägare skulle gnälla om man höll sig inom de lagar och förordningar som gäller för fyrverkerier och bara anordnade sånt på ett ansvarsfullt sätt. Det gnälls inte över fyrverkerier vid tolvslaget på nyårsafton utan det gnälls i första hand på allt pangande i flera veckor före och efter.
Det gnälls inte över fyrverkerier vid tolvslaget på nyårsafton utan det gnälls i första hand på allt pangande i flera veckor före och efter. [/quote] Huvudet på spiken
CITAT (mogge92 @ 31-12-2008, 15:06)  Pyrotekniker.... Undrar hur många % av de fyrverkerier som skjuts upp av dessa "proffs"? Det kan ju inte vara många % Helt rätt! Det märks ju också på handhavandet av fyrverkerierna.
mogge92
31-12-2008, 15:42
CITAT (Bettis @ 31-12-2008, 15:28)  Det gnälls inte över fyrverkerier vid tolvslaget på nyårsafton utan det gnälls i första hand på allt pangande i flera veckor före och efter. Huvudet på spiken  Endast fyrverkerier på själva nyårsafton kvällen och inte veckor för och efter... det är sant. Skulle man begränsa till bara nyårsafton så skulle det ju vara bra. Men det är nog inte det lättaste att få till....ö
Det mesta fyrverkeriavfallet är papper som lätt bryts ner i naturen Det där var så dumt så det kan man inte ens bemöta. Jag tycker också att det är helt ok med fyrverkeri runt tolvslaget på nyårsafton. Inte annars.
"Jag tror inte så många hundägare skulle gnälla om man höll sig inom de lagar och förordningar som gäller för fyrverkerier och bara anordnade sånt på ett ansvarsfullt sätt. Det gnälls inte över fyrverkerier vid tolvslaget på nyårsafton utan det gnälls i första hand på allt pangande i flera veckor före och efter." Citat *Stintan*
Helt enig med detta uttalande. Kunde man begränsa fyrverkeritiden så kanske det kunde vara lite mer kontrollerbart för skotträdda djur.
Har också haft skotträdda djur, det började med nyårssmällare som skrämde min hund så till den milda grad att det var inte hanterbart. Det drog med sig panik när det åskade och blixtrade, till slut räckte det med kraftigt åskregn för att hunden skulle få panik.
Det är inte kul när paniken blir så stor att flyktinstikten fullständigt tar över och hunden försöker springa ifrån allt som smäller. För min del slutade det med att hunden rymde och sprang tills hon stupade, hjärta och lunger kollapsade. Med detta i bagaget tycker jag inte så mycket om smällare eller fyrverkerier...(inte åska heller, men det är det svårare att göra något åt)
Gunilla T
31-12-2008, 16:18
Jaha Huggorm..du efterlyste skriftliga bevis på att hundar avlidit av den skräck som smällare/raketer åstadkommit och som du , utan att veta, avfärdade som skrönor. Nu har du fått dina skriftliga bevis och vad gör du...börjar prata hundbajs????
CITAT (Gunilla T @ 31-12-2008, 16:18)  Jaha Huggorm..du efterlyste skriftliga bevis på att hundar avlidit av den skräck som smällare/raketer åstadkommit och som du , utan att veta, avfärdade som skrönor. Nu har du fått dina skriftliga bevis och vad gör du...börjar prata hundbajs???? Brist på vettiga argument kanske?
Gunilla T
31-12-2008, 16:27
CITAT (Monaxe @ 31-12-2008, 16:20)  Brist på vettiga argument kanske? Ja, så är det naturligtvis...i vår lokaltidning häromdagen gick några hundägare ut och vädjade om att inte smälla i tid och otid och berättade vilket helvete de hade ... vad som hände..? ...SAMMA SAK FÖRSTÅS...USCH FÖR HUNDÄGARE SOM SKITAR NER????
mogge92
31-12-2008, 16:29
Ska vi diskutera husdjur så kan vi ju skapa en ny tråd speciellt för det, det blir så himla mycket husdjursnack(hundsnack) annars...
*Stintan*
31-12-2008, 16:30
Det finns en husdjursavdelning!
Gunilla T
31-12-2008, 16:31
Håller med...den som vill diskutera hundbajsens inverkan på människor och miljö startar en ny tråd för ändamålet...
Huggorm
31-12-2008, 16:38
CITAT (Gunilla T @ 31-12-2008, 16:18)  Jaha Huggorm..du efterlyste skriftliga bevis på att hundar avlidit av den skräck som smällare/raketer åstadkommit och som du , utan att veta, avfärdade som skrönor. Nu har du fått dina skriftliga bevis och vad gör du...börjar prata hundbajs???? Nu var det snarare några skriftliga oberoende källor jag var ute efter...
ang diverse metaller i fyrverkerier. Bara för att dessa metaller finns naturligt betyder det inte att dom e ofarliga när dom kommer ut via fyrverkerier. Koppar är ett stort problem för reningsverk och man har haft ideer om att förbjuda nya koppartak. Stockholms stadshuskoppartak lär avge ca 10 kg koppar när det var nytt/omlagt. Ingen industri skulle tillåtas släppa ut denna mängd. Något år uppskattade man att det släpptens ut enbart 20 kg koppar under de fyverkerier som var under vattenfestivalen. Man pratade om förbjuda dessa fyrverkerier.
för övrigt förbjuder vi ju kopparfärger och blyhagel....
Huggorm
31-12-2008, 16:43
CITAT (Monaxe @ 31-12-2008, 16:20)  Brist på vettiga argument kanske? Jasså? Inte enligt Aquakul som var den som startade denna tråd och dessutom är av motsatt åsikt än mig CITAT (Aqvakul @ 31-12-2008, 14:52)  Måste dock erkänna att "förespråkarna" här i tråden, inte minst Huggorm, står för den sakligaste argumentationen. CITAT (Ralf @ 31-12-2008, 16:41)  ang diverse metaller i fyrverkerier. Bara för att dessa metaller finns naturligt betyder det inte att dom e ofarliga när dom kommer ut via fyrverkerier. Koppar är ett stort problem för reningsverk och man har haft ideer om att förbjuda nya koppartak. Stockholms stadshuskoppartak lär avge ca 10 kg koppar när det var nytt/omlagt. Ingen industri skulle tillåtas släppa ut denna mängd. Något år uppskattade man att det släpptens ut enbart 20 kg koppar under de fyverkerier som var under vattenfestivalen. Man pratade om förbjuda dessa fyrverkerier.
för övrigt förbjuder vi ju kopparfärger och blyhagel.... Tror ingen motsätter sig att vi ställer krav på miljövänligare fyrverkerier, men det är inte en anledning till att förbjuda dom helt
mogge92
31-12-2008, 16:43
CITAT (Huggorm @ 31-12-2008, 16:38)  Nu var det snarare några skriftliga oberoende källor jag var ute efter... hrm... oberoende vet jag inte. Men här är iallafall från arbetarbladet: Skriftlig källa
CITAT (Huggorm @ 31-12-2008, 16:38)  Nu var det snarare några skriftliga oberoende källor jag var ute efter... Vet inte riktigt vad du menar med oberoende källor? Att det ska vara en icke husdjurägare som skriftligt kan intyga att smällare och raketer kan göra en del djur väldigt nervösa, samt att en viss nedsmutsning av naturen sker i samband med fyrverkerier? Ja jösses... Vad gäller hundbajs... har hellre hundbajs på min tomt istället för alla förbannade raketpinnar och papper varenda nyår och påsk som välvilliga grannar generöst förser mig med varje år. Trots att de vet att jag förlorat en hund pga skotträdsla.
Aqvakul
31-12-2008, 16:45
Nu brakar det loss med fyrverkerierna för fullt här i Lund!
Rätt skönt att man inte har någon hund just idag faktiskt!
Huggorm
31-12-2008, 16:46
CITAT (mogge92 @ 31-12-2008, 16:43)  hrm... oberoende vet jag inte. Men här är iallafall från arbetarbladet: Skriftlig källaTackar, det var precis något sådant jag var ute efter. Om den postats tidigare så har jag missat det och ber om ursäkt
Gunilla T
31-12-2008, 16:46
CITAT (Huggorm @ 31-12-2008, 16:38)  Nu var det snarare några skriftliga oberoende källor jag var ute efter... Jaså..jaha.. jag förstår..vill du vara så vänlig och specificera exakt vad du vill veta...och vilka källor du godtar som oberoende..du har fått det skriftligt men du flyttar fram positionerna så nu får du vara mer distinkt...
CITAT (Huggorm @ 31-12-2008, 16:43)  Tror ingen motsätter sig att vi ställer krav på miljövänligare fyrverkerier, men det är inte en anledning till att förbjuda dom helt Fyrverkeritillverkar har sagt att att det ej går att tillverka miljönvänliga utsläppsfri fyrverkerier.....
Huggorm
31-12-2008, 17:02
CITAT (Ralf @ 31-12-2008, 17:01)  Fyrverkeritillverkar har sagt att att det ej går att tillverka miljönvänliga utsläppsfri fyrverkerier..... Finns det någon som tror på det då?
Kiruna kommuns politiker beslutade i höstas att ändra reglerna när det gäller fyrverkerier och andra pyrotekniska varor. Nyårsfirarna får numera bara skjuta upp raketer mellan klockan 21.00 och 1.00. Förut var det tillåtet att bränna iväg fyrverkeripjäser fram till klockan 3.00. Den som vill skjuta fyrverkerier under andra tider, får söka tillstånd hos polismyndigheten.
Det är även förbjudet att använda pyrotekniska varor närmare än 150 meter från Kiruna sjukhus, Lombia ridstall och en del äldreboenden och gruppboenden i stan. "Den som skjuter fyrverkerier eller andra pyrotekniska varor skall visa största möjliga hänsyn till omgivningen" står det i kommunens kungörelse. Bryts ordningsföreskrifterna kan det bli fråga om penningböter, enligt ordningslagen.Faktiskt så har det varit ovanligt tyst, första smällarna hördes igår kväll och de var inte spec många, max 5 st och nu ikväll startade det mesta efter kl 21.00. Ser ut som Kirunaborna är väldigt laglydiga.
mogge92
01-01-2009, 00:28
Har varit väldigt lungt här också. Det började inte förrens vid 21.00 och det har börjat dö av nu.
Christa
01-01-2009, 00:32
Jag hatar verkligen allt det här skjutandet. I år har det varit värre än tidigare och mycket har ramlat ner över vår tomt. Rakt ner i mina grönsaksland. Mycket obehagligt! Hur mycket tungmetaller har jag fått i mina land där jag försöker odla utan gifter?
Jag är såå kvällstrött och har många gånger försökt sova men det är ju omöjligt. Där jag bodde innan kunde de hålla på och banga till halv 3 på morgonen och grannen jobbade ofta på nyårsdagen eftersom hon jobbar i äldrevården.
Vågar heller inte åka bort av rädsla att det skall komma in en raket i vardagsrummet. Ett år brann en del av min sambos tujahäck upp. Det är i och för sig konstigt att det inte händer fler olycker med tanke på alla fulla människor som skall handskas med krut och bomber.
När jag växte upp var det aldrig någon som skjöt raketer på nyår. Det förekom inte.
Nu har jag gnällt av mig och är så glad över att det är ett helt år till nästa gång. Det skulle vara underbart att slippa eländet.
Dessutom är det själva sinnebilden för överflödssamhället. Tänk vad alla de pengar som bränns upp på en liten stund skulle kunna räcka till om de skänktes till fattiga människor istället.
Många fyrverkeripjäser tillverkas i Kina i fabriker med urusel arbetsmiljö där arbetarna utsätts för livsfara och skadliga ämnen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|