|
CITAT (Huggorm @ 31-12-2008, 17:02)  Finns det någon som tror på det då? Ja så klart efter som det bygger på relevanta fakta.
Denna nyårsaftonen avlöpte förvånansvärt bra, kanske beroende på att våra goda vänners hund var drogad med T. Nozinan 25 mg 2 st innan 12 slaget. Vilket innebär en tabl vid 13,00 och en tabl vid 19,00, sedan hade de en heldrogad Golden retriver...Min egen hund var märkbart påverkad men klarade ändå av situationen utan allt för stora stresspåslag. Behövde inte ge henne några läkemedel alls, tack och lov. Tilläggas bör väl att det var ovanligt lite raketer och smällare runt 12 slaget....Tack för det!
herkules
01-01-2009, 09:41
CITAT (Christa @ 01-01-2009, 00:32)  Dessutom är det själva sinnebilden för överflödssamhället. Tänk vad alla de pengar som bränns upp på en liten stund skulle kunna räcka till om de skänktes till fattiga människor istället. Många fyrverkeripjäser tillverkas i Kina i fabriker med urusel arbetsmiljö där arbetarna utsätts för livsfara och skadliga ämnen. det är nog inte så många som tänker på det du skriver tyvärr jag lyckades undvika att se ett enda fyrverkeri, varenda persienn var nerdragen här. däremot så hördes det ju när det small. hundarna var bra kissnödiga när vi vågade oss ut vid 03-tiden inatt, då hade de fått vara inne från klockan 20.00, jag bröt alltså mot lagen (som säger att hundar ska ut var 6:e timme) för att folk ska få leka krig. var får folk sina pengar ifrån?
Jan Lindgren
01-01-2009, 10:24
Hej! Det går åt ca 22,5 kg koppar varje dag för att täcka behovet hos sveriges befolkning. MVH Jan Lindgren
ängsvädd
01-01-2009, 10:45
Det var ovanligt lugnt nyår i år hos oss - betydligt färre raketer o smällare. Kan det bero på den s k finanskrisen kanske?
Huggorm
01-01-2009, 10:53
CITAT (MimmiH @ 01-01-2009, 10:45)  Det var ovanligt lugnt nyår i år hos oss - betydligt färre raketer o smällare. Kan det bero på den s k finanskrisen kanske? Det kanske beror på den här tråden?
*Stintan*
01-01-2009, 11:13
CITAT (MimmiH @ 01-01-2009, 10:45)  Det var ovanligt lugnt nyår i år hos oss - betydligt färre raketer o smällare. Kan det bero på den s k finanskrisen kanske? Här har det varit färre smällare och det är för mig det viktigaste men runt midnatt lät det mer som en krigszon och hela stan låg insvept i avgaserna från alla fyrverkerier och gissa om det låter när det skjuts mellan hyreshusen. Lilla vovven lyfte inte ens på ögonlocket när det lät som mest  . Hoppas verkligen det håller i sig så att hon får behålla tryggheten och vi slipper ha det som med förra hunden. Ja du Huggorm, folk har säkert suttit på Odla och läst den här tråden innan dom köpte sina fyrverkerier
Gunilla T
01-01-2009, 11:23
Äntligen är denna skräckens natt över - på radion rapporteras om alla personskador och bränder som inträffat lite varstans i landet.
Vi klarade oss bra här ute på landet trots allt och mullret i bakgrunden kunde vi hålla borta från hundarna genom att ha på alla radion och även TV´n på hög volym. Men oj, så otäckt det var när jag gick ut på altanen - det lät som bombanfall - ljudet studsade och ekade över skog och gärden - stackars stackars alla vild djur som inte har någonstans att fly.
Samhällskostnaderna måste ju handla om många, många miljoner för en redan hårt belastad sjukvård och räddningstjänst - dethär vansinnet kommer att upphöra så småningom - våra offentliga resurser behövs till annat!!!
Hur har folk råd med detta? ...och miljön verkar alla plötsligt strunta i?
Någon som vet hur mycket pengar det läggs på inköp av "bomber" inför nyåret - exklusive samhällskostnaderna?
CITAT (Jan Lindgren @ 01-01-2009, 10:24)  Hej! Det går åt ca 22,5 kg koppar varje dag för att täcka behovet hos sveriges befolkning. MVH Jan Lindgren Du skriver en mening och jag hittar fyra fel i den.
*Stintan*
01-01-2009, 11:41
"Någon som vet hur mycket pengar det läggs på inköp av "bomber" inför nyåret - exklusive samhällskostnaderna?" Enligt branchorganisationen beräknades att det förra året skulle säljas fyrverkerier för 240-250 miljoner i Sverige. DN publicerad 30/12
CITAT (Aqvakul @ 31-12-2008, 16:45)  Nu brakar det loss med fyrverkerierna för fullt här i Lund!
Rätt skönt att man inte har någon hund just idag faktiskt! Här i Sjöbo har vi en granne som har hållit på från ca 12 på nyårsafton till ca 00:30 i natt, så gott som oavbrutet med smällare och raketer. Alltså drygt 12 timmar! Snacka om terror. Till sist är man så arg så man blir primitiv i sitt tänkande. CITAT (MimmiH @ 01-01-2009, 10:45)  Det var ovanligt lugnt nyår i år hos oss - betydligt färre raketer o smällare. Kan det bero på den s k finanskrisen kanske? Här var det lika jäkligt som det brukar vara. Och som många andra konstaterar är det plötsligt inte brist på pengar längre.
Jan Lindgren
01-01-2009, 12:14
Hej Ralf! Vad duktig du är som hittar så mycket fel. Berätta så att jag får lära mig. MVH Jan Lindgren
mogge92
01-01-2009, 12:16
CITAT (embees @ 01-01-2009, 12:12)  Här i Sjöbo har vi en granne som har hållit på från ca 12 på nyårsafton till ca 00:30 i natt, så gott som oavbrutet med smällare och raketer. Alltså drygt 12 timmar! Snacka om terror. Till sist är man så arg så man blir primitiv i sitt tänkande. Här var det lika jäkligt som det brukar vara. Och som många andra konstaterar är det plötsligt inte brist på pengar längre. Den som håller på i 12 timmar kan ju inte vara frisk  Här var det lungt iallafall, det var väl en del runt 24.00 och det höll inte i sig så länge. Vackert var det iallafall =)
Huggorm
01-01-2009, 13:26
CITAT (embees @ 01-01-2009, 12:12)  Här var det lika jäkligt som det brukar vara. Och som många andra konstaterar är det plötsligt inte brist på pengar längre. Det visar hur stort värde svenska folket sätter på traditionerna ned fyrverkerier. Även om man inte själv tycker om fyrverkerier så kanske det kan hjälpa till att ge en bild av vad andra människor tycker. Vill man verkligen ta ifrån dom den glädjen?
CITAT (Huggorm @ 01-01-2009, 13:26)  Det visar hur stort värde svenska folket sätter på traditionerna ned fyrverkerier. Även om man inte själv tycker om fyrverkerier så kanske det kan hjälpa till att ge en bild av vad andra människor tycker. Vill man verkligen ta ifrån dom den glädjen?  Var tvungen att kolla i din profil om du uppgett nån ålder. Hade jag aldrig gissat på! Här var hästarna nästan hysteriska redan vid 20-tiden. Dom stod allra längst ner i hagen, så långt bort dom kan komma från gården och stallet. Och dom kom inte springande när mannen kallade på dom utan måste hämtas hem och övertygas om att även om det blixtrar runtomkring så är det tryggt hemma. Då har det alltså inte börjat smälla, utan dom ser bara dessa blixtar och sprakande på himlen, flera km bort. Sen fick dom stå i stallet till halvtvå och lyssna på radion för att inte höra alla smällar som grannarna sköt bara för att dom är som dom är. Dumma grannar!
Jan Lindgren
01-01-2009, 14:02
Hej Ralf! Siffrorna om kopparbehovet har jag fått muntligt av en biologvän. Har du kunskap om nyare forskning som ändrar siffrorna så vore det intressant att få höra det. Som alla naturvetenskapligt intresserade så är jag beredda att ändra mig när det framkommer nya rön. MVH Jan Lindgren
Hej! Våra hästar verkade inte bry sig överhuvudtaget. MVH Jan Lindgren
Huggorm
01-01-2009, 15:18
CITAT (Berith @ 01-01-2009, 13:52)   Var tvungen att kolla i din profil om du uppgett nån ålder. Hade jag aldrig gissat på! Din argumentationsteknik är imponerande! Är det möjligtvis din höga ålder som skänkt dig sådana avundsvärda egenskaper?
CITAT (Huggorm @ 01-01-2009, 15:18)  Din argumentationsteknik är imponerande! Är det möjligtvis din höga ålder som skänkt dig sådana avundsvärda egenskaper? Hur menar du nu? Jag blev glatt överraskad av att du är så gammal, man hade kunnat tro på mycket lägre.
mogge92
01-01-2009, 16:11
CITAT (Anma @ 30-12-2007, 21:45)  Förbjud s**ten! Förutom mellan kl 23.45-00.30 på nyåret. Fyrverkerier då, smällare ska ha totalförbud. Och även fyrverkerier som smäller jättehögt! Smällare är redan förbjudna. Det blev förbjudet för flera år sedan...... Sen har jag en fråga till alla djurägare; är lite nyfiken på om det inte finns öronproppar eller liknande som kanske skulle kunna hjälpa till viss del? Eller är det bara att droga djuren som fungerar?
Aqvakul
01-01-2009, 16:13
CITAT (Berith @ 01-01-2009, 15:35)  Hur menar du nu? Jag blev glatt överraskad av att du är så gammal, man hade kunnat tro på mycket lägre.  varför blandar du in huggorms ålder i diskussionen, klart osakligt enligt min mening (din egen vågar du däremot tydligen inte sätta ut...)
CITAT (Jan Lindgren @ 01-01-2009, 10:24)  Hej! Det går åt ca 22,5 kg koppar varje dag för att täcka behovet hos sveriges befolkning. MVH Jan Lindgren Behovet av vad? Förstår inte...
Huggorm
01-01-2009, 16:57
Nyårsafton är över, jag drar mig ur diskussionen nu. Egentligen bryr jag mig inte ens mycket om fyrverkeriernas vara eller icke vara. Vill bara säga att den här diskussionen varit kul, en av nyårets höjdpunkter
Jan Lindgren
01-01-2009, 17:22
Hej Helen! Ditt och mitt och alla andras behov för att fungera. Vi , människor, djur och växter behöver koppar. Alla kompletta växtnäringar innehåller koppar. Blomstra innehåller 1,5 mg koppar per 100ml. Det kan vara intressant att veta när man diskuterar om kopparutsläppen från raketer är skadliga. MVH Jan Lindgren
CITAT (Jan Lindgren @ 01-01-2009, 17:22)  Hej Helen! Ditt och mitt och alla andras behov för att fungera. Vi , människor, djur och växter behöver koppar. Alla kompletta växtnäringar innehåller koppar. Blomstra innehåller 1,5 mg koppar per 100ml. Det kan vara intressant att veta när man diskuterar om kopparutsläppen från raketer är skadliga. MVH Jan Lindgren OK. Men det finns nog betydligt bättre sätt att få i sig ransonen på än via nyårsraketer...
herkules
01-01-2009, 17:33
CITAT (mogge92 @ 01-01-2009, 16:11)  Smällare är redan förbjudna. Det blev förbjudet för flera år sedan...... Sen har jag en fråga till alla djurägare; är lite nyfiken på om det inte finns öronproppar eller liknande som kanske skulle kunna hjälpa till viss del? Eller är det bara att droga djuren som fungerar? jag använder fetvadd till den av mina hundar som är rädd. man måste ju även ta bort synintrycken så därför fälls alla persienner också. har använt nozinan men precis som på människor funkar den endast förlamande, rädslan försvinner inte, man kan bara inte visa att man är rädd. alltså förlamande på så sätt att man blir så seg så man har ingen ork i kroppen. rävgift.
Gunilla T
01-01-2009, 18:01
CITAT (HelenJ @ 01-01-2009, 16:55)  Behovet av vad? Förstår inte...  Alla levande celler behöver koppar i mycket, mycket små mängder för att fungera. Ökar kopparhalten - även marginellt förvandlas det till ett gift som allvarligt skadar mark - och vattenlevande organismer.
ängsvädd
01-01-2009, 18:06
Fyrverkerierna släpper bl a ut bly
Gunilla T
01-01-2009, 18:19
CITAT (*Stintan* @ 01-01-2009, 11:41)  "Någon som vet hur mycket pengar det läggs på inköp av "bomber" inför nyåret - exklusive samhällskostnaderna?" Enligt branchorganisationen beräknades att det förra året skulle säljas fyrverkerier för 240-250 miljoner i Sverige. DN publicerad 30/12Tack Stintan..det är ju inte småpengar precis och en stor andel av den summan är naturligtvis skattemedel. Vore intressant att veta hur stora samhällskostnaderna är för sjukvård, polis, rättsväsende och räddningstjänst samt hur mycket försäkringsbolagen får hosta upp med för skador som är direkt relaterade till fyrverkerier..både på allmän och privat egendom.
Lilleman vaknade flera gånger inatt och var rädd för smällarna från raketerna. Själv firade jag in det nya året på jobbet så jag stod och gav antiobiotika intravenöst när 12-slaget inträffade och raketerna började vina tätare än tidigare under kvällen. En patient undrade om sjukhuset ordnade eget fyrverkeri eftersom raketerna var så nära sjukhuset. En ny grej som folk tydligen tycker är roligt är att tända eld på nån slags ballong som sen släpps till väders, detta gjorde grannarna inatt och maken var rädd att det skulle brinna i vårt hus eftersom dessa ballonger hamnade på vårt tak.
Myosotis
01-01-2009, 18:58
Bor mitt ut i skogen och hör bara smällandet på långt håll. Det var ovanligt mycket i år, så något samband med finanskrisen vet jag inte om jag tror på.
CITAT (mogge92 @ 01-01-2009, 16:11)  Smällare är redan förbjudna. Det blev förbjudet för flera år sedan...... Sen har jag en fråga till alla djurägare; är lite nyfiken på om det inte finns öronproppar eller liknande som kanske skulle kunna hjälpa till viss del? Eller är det bara att droga djuren som fungerar? En stilla undran. Varför ska man behöva droga djuren för att fyrverkerifantasterna ska få smälla 'in absurdum'? Och hur mår alla vilda djur som inte är drogade?
Myosotis
02-01-2009, 13:16
CITAT (embees @ 02-01-2009, 10:10)  Och hur mår alla vilda djur som inte är drogade? Sångsvanarna var i alla fall uppe och flög. Jag har alltid undrat vad de gör sen, går de ner igen i mörkret och fortsätter sova?
Christa
03-01-2009, 13:04
Jag såg skatorna flyga omkring en nyårsnatt. Till råga på eländet hade deras täta bogran blåst ner en månad tidigare. Ytterligare ett problem med raketerna är skräpet. Fy sjutton vad här ser ut! Folk har t o m lämnat stora pappbatterier efter sig. Bitar av papper och plast och raketpinnar i hela parken här utanför. Även i sandlådan och runt gungorna. Varenda gångväg är full av skräp.
Såg i en tidning att vi sköt upp 300 ton miljögifter nu vid nyår enlig Myndigheten för samhällsskydd och beredskap MSB Det är miljögifter som är så kallad avvecklingskemikalier enligt EU. Problemet är dock att raketer är någon miljöprövningspliktig verksamhet.
Förbjuda allt som är roligt? Nej det blir inget riktigt nyår utan raketer en gång om året kan vi väl få fira med fyrverkerier och raketer. Vi har skjutit raketer sen Kineserna uppfann krutet och den traditionen tycker jag vi ska behålla..
Aqvakul
04-01-2009, 00:04
CITAT (Vippan @ 04-01-2009, 00:02)  Förbjuda allt som är roligt? Nej det blir inget riktigt nyår utan raketer en gång om året kan vi väl få fira med fyrverkerier och raketer. Vi har skjutit raketer sen Kineserna uppfann krutet och den traditionen tycker jag vi ska behålla.. Ja, gärna på nyårsaftons kväll och under ordnade former...
CITAT (Aqvakul @ 04-01-2009, 00:04)  Ja, gärna på nyårsaftons kväll och under ordnade former... Men det blir svårt att genomföra när var och en får köpa fyrverkerier,man kan inte samordna en hel stad att gemensamt gå och avfyra sina inköpta fyrverkerier i ordnade former,detta är en utopi.
Aqvakul
04-01-2009, 00:20
CITAT (Vippan @ 04-01-2009, 00:16)  Men det blir svårt att genomföra när var och en får köpa fyrverkerier,man kan inte samordna en hel stad att gemensamt gå och avfyra sina inköpta fyrverkerier i ordnade former,detta är en utopi. antingen totalförbud eller försäjlningen begränsad till nyårsafton... har man haft skotträdda husdjur så är man inte särsjilt positivt till allt okynnessmällande...
CITAT (Aqvakul @ 04-01-2009, 00:20)  antingen totalförbud eller försäjlningen begränsad till nyårsafton... har man haft skotträdda husdjur så är man inte särsjilt positivt till allt okynnessmällande... Det är samma tugg som om alkoholen, bara för att vissa inte klarar av att hantera alkohol så ska ingen få dricka en droppe under jul o nyår bara för att vara solidarisk..
Aqvakul
04-01-2009, 00:26
CITAT (Vippan @ 04-01-2009, 00:23)  Det är samma tugg som om alkoholen, bara för att vissa inte klarar av att hantera alkohol så ska ingen få dricka en droppe under jul o nyår bara för att vara solidarisk.. man behöver väl inte skjuta i flera veckor eller på folk och fä...
CITAT (Aqvakul @ 04-01-2009, 00:26)  man behöver väl inte skjuta i flera veckor eller på folk och fä... Är det nån som skjuter på djur och människor är det väl dags att ringa polisen,fast det klart dom kanske oxå är ute o skjuter raketer en nyårsafton o dricker skumpa o är som folk är mest...
Aqvakul
04-01-2009, 00:34
konstaterar att vi inte är riktigt överens i denna fråga...
CITAT (Aqvakul @ 04-01-2009, 00:34)  konstaterar att vi inte är riktigt överens i denna fråga... Det blir nog svårt eftersom jag anser att vissa grupper av människor inte ska bestämma vad andra ska o inte ska göra
Aqvakul
04-01-2009, 00:41
CITAT (Vippan @ 04-01-2009, 00:36)  Det blir nog svårt eftersom jag anser att vissa grupper av människor inte ska bestämma vad andra ska o inte ska göra vissa regler måste man ju ha i ett samhäller, hur de ska vara utformade kan man ju ha olika uppfattning om...
CITAT (Aqvakul @ 04-01-2009, 00:41)  vissa regler måste man ju ha i ett samhäller, hur de ska vara utformade kan man ju ha olika uppfattning om... Anser att vi har tillräckligt många redan och det blir flera hundra nya varje år, och vi bryter nog mot en hel del utan att veta om det.
herkules
04-01-2009, 09:08
CITAT (Vippan @ 04-01-2009, 00:23)  Det är samma tugg som om alkoholen, bara för att vissa inte klarar av att hantera alkohol så ska ingen få dricka en droppe under jul o nyår bara för att vara solidarisk.. jaa, lite solidaritet är det ju ingen som dör av precis.
Gunilla T
04-01-2009, 11:40
CITAT (Vippan @ 04-01-2009, 00:36)  Det blir nog svårt eftersom jag anser att vissa grupper av människor inte ska bestämma vad andra ska o inte ska göra Är det såhär du menar Vippan? "Anarkismen står för det mänskliga sinnets befrielse från religionens herravälde; den mänskliga kroppens befrielse från egendomens herravälde; befrielse från regeringens bojor och tvång. Anarkism står för en social ordning baserad på självständiga grupperingar av individer med avsikten att producera verkligt socialt välstånd. En ordning som garanterar varje människa fri tillgång till jorden och fullt åtnjutande av livets nödvändigheter i enlighet med individuella önskningar, smaker och böjelser."citat; Emma Goldmann - amerikansk anarkist
Jan Lindgren
04-01-2009, 11:56
Hej Ralf! Det var glädjande att läsa att MSB redan tagit fram en rapport med tanke på att de började sin verksamhet 1/1 2009. Förmodligen är det en journalist som missuppfattat något igen.
Mimmi! Enligt gamla Räddningsverket så är det mycket sällsynt att det finns bly i raketerna, dock kan det vid vissa tillfällen ges ett särskilt tillstånd att använda bly för att få speciella effekter.
Hittills har jag inte funnit några belägg för att det förekommer en massa skadliga metaller i raketer. Personligen tycker jag inte om raketer och smällare men det är inget skäl att förbjuda dem. MVH Jan Lindgren
ängsvädd
04-01-2009, 12:03
Eftersom man kan köpa miljövänliga fyrverkeripjäser så antar jag att de andra är miljöovänliga. Hinner inte kolla upp några källor nu.
CITAT (Jan Lindgren @ 04-01-2009, 11:56)  .... Hittills har jag inte funnit några belägg för att det förekommer en massa skadliga metaller i raketer. ... MVH Jan Lindgren Det är jag inte dugg förvånad över att du inte har funnit.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|