Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6
Christa
CITAT (Ralf @ 03-01-2009, 16:49) *
Såg i en tidning att vi sköt upp 300 ton miljögifter nu vid nyår enlig Myndigheten för samhällsskydd och beredskap MSB
Det är miljögifter som är så kallad avvecklingskemikalier enligt EU.
Problemet är dock att raketer är någon miljöprövningspliktig verksamhet.

Var såg du det? Jag skulle gärna vilja veta mer. Jag är väldigt orolig över gifterna.
Aqvakul
Flera kommuner i Skåne planerar nu att styra upp raketskjutandet. Inte minst har detta aktualiserats av att en hel skola brunnit upp Lunds kommun efter att två trettonåringar skjutit raketer. I Malmö t.ex. så ligger förslaget att i den kommunala ordningsstadgan föbjuda alla fyrverkerier förutom 18 - 02 på nyårsafton.

http://sydsvenskan.se/sverige/article40409...smallandet.html

Frågan är om det är möjligt att övervaka och skapa efterlevnad för dessa regler?
Gunilla T
Men det är väl alldeles utmärkt - nu får vi hoppas att flertalet kommuner tar efter.

Det är förmodligen så att de offentliga kostnaderna börjar bli alldeles för höga för att man stillatigande skall fortsätta att finansiera redan ansträngda ekonomier. Skälet spelar ändå mindre roll, huvudsaken att det blir en begränsning!

Att det är svårt att övervaka kan väl inte vara något skäl att avstå? Kan inte tänka mig någon lag eller författning som är så enkel att se och höra vid överträdelser yes.gif
Huggorm
Visst, lös problemet på det svenska sättet. Bota symptomen och låt sjukdomen vara kvar...
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 08-01-2009, 12:03) *
Visst, lös problemet på det svenska sättet. Bota symptomen och låt sjukdomen vara kvar...

Kan du kanske förtydliga vad du avser med "sjukdomen" i detta fallet?
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 08-01-2009, 12:03) *

Har du något bättre förslag?

Själv tycker jag att det är alldeles utmärkt att kommunerna inför tidsbegränsning för att få skjuta fyrverkerier. Kan det minska pangandet veckorna före och efter nyår har vi vunnit mycke.
Ralf
CITAT (Christa @ 07-01-2009, 10:15) *
Var såg du det? Jag skulle gärna vilja veta mer. Jag är väldigt orolig över gifterna.

papperstidning
representant för naturskyddsföreningen intervjuad
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 08-01-2009, 12:20) *
Kan du kanske förtydliga vad du avser med "sjukdomen" i detta fallet?

Lär ungarna uppföra sig i stället. Skall vi förbjuda biltrafik för att vissa personer kör som galningar?
Gunilla T
Standardsvaret när man saknar lösningar - föräldrarna (eller skolan!!) måste ta ansvar!!!

Hur skulle det se ut rent konkret confused.gif

Verkar vara en dålig medicin - har aldrig fungerat...bara hos dem som självklart tar ansvar men det är knappast de som är problem...
herkules
CITAT (Huggorm @ 08-01-2009, 16:52) *
Lär ungarna uppföra sig i stället. Skall vi förbjuda biltrafik för att vissa personer kör som galningar?

med tanke på dagens miljö så skulle väl all trafik förutom yrkes förbjudas? flirting.gif
skämt åsido.
jag kan tycka att ett förbud för fyrverkerier och smällare förutom nyårsafton mellan vissa tider är helt ok, ge mig en enda vettig jäkla anledning till varför folk ska kunna köpa fyrverkerier? fyrverkerier lemlästar folk, skrämmer livet ur djur, smäller och lever djävulen och förorenar miljön. ingen dör utan fyrverkerier.
Huggorm
CITAT (herkules @ 08-01-2009, 17:21) *
med tanke på dagens miljö så skulle väl all trafik förutom yrkes förbjudas? flirting.gif
skämt åsido.
jag kan tycka att ett förbud för fyrverkerier och smällare förutom nyårsafton mellan vissa tider är helt ok, ge mig en enda vettig jäkla anledning till varför folk ska kunna köpa fyrverkerier? fyrverkerier lemlästar folk, skrämmer livet ur djur, smäller och lever djävulen och förorenar miljön. ingen dör utan fyrverkerier.

Anledningen är lika enkel som uppenbar; svenska folket tycker om fyrverkerier! Det bevisar den stora summa pengar som vi varje år spenderar. Man kan inte beröva en majoritet sitt nöje för att en minoritet vill det.

Lemlästar? Den som är så jäkla dum att han går fram och lutar sig över en fyrverkeripjäs med tänd stubin får skylla sig själv om den smäller i ansiktet på honom. På samma vis får han skylla sig själv om han hugger sig i foten med sin vedyxa eller väljer att styra sin cykel rätt ut i diket plötsligt.

Skrämmer djur? Med tanke på allt annat groteskt man lyckas avla fram hos hundar kan man avla fram sorter som är resistenta mot omotiverad panik också. Eller är det kanske så att man avlat bort en förmåga som fanns från början? Ett vilt djur tål åskväder, varför gör inte tamhundar det?

Förorenar miljön? Det är bara att börja ställa krav på miljövänlighet. Med tanke på vilka krav som ställs på bilar, hus, energi och allt annat är det märkligt att det inte redan görs. Eller är det verkligen ett så stort miljöproblem? Hur som helst tror jag dom flesta skulle acceptera lite blekare färger på fyrverkerierna om vetenskapliga tester motiverade minskning av skadliga ämnen.
herkules
CITAT (Huggorm @ 08-01-2009, 18:17) *
Anledningen är lika enkel som uppenbar; svenska folket tycker om fyrverkerier! Det bevisar den stora summa pengar som vi varje år spenderar. Man kan inte beröva en majoritet sitt nöje för att en minoritet vill det.

nepp - du har fel, en liten klick av svenska folket tycker om fyrverkerier och de lägger så mycket pengar på skräpet så de pengarna skulle kunna föda en hel svältande by i ett år eller så.

CITAT

Lemlästar? Den som är så jäkla dum att han går fram och lutar sig över en fyrverkeripjäs med tänd stubin får skylla sig själv om den smäller i ansiktet på honom. På samma vis får han skylla sig själv om han hugger sig i foten med sin vedyxa eller väljer att styra sin cykel rätt ut i diket plötsligt.
struntprat

CITAT

Skrämmer djur? Med tanke på allt annat groteskt man lyckas avla fram hos hundar kan man avla fram sorter som är resistenta mot omotiverad panik också. Eller är det kanske så att man avlat bort en förmåga som fanns från början? Ett vilt djur tål åskväder, varför gör inte tamhundar det?

alla vilda djur klarar inte åskväder och ej heller skjutvapen, smällare, fyrverkerier, var har du fått det ifrån?

CITAT
Förorenar miljön? Det är bara att börja ställa krav på miljövänlighet. Med tanke på vilka krav som ställs på bilar, hus, energi och allt annat är det märkligt att det inte redan görs. Eller är det verkligen ett så stort miljöproblem? Hur som helst tror jag dom flesta skulle acceptera lite blekare färger på fyrverkerierna om vetenskapliga tester motiverade minskning av skadliga ämnen.

inte bara kemikalier och annat skit från fyrverkerier förorenar miljön, även ljudet gör det.
Huggorm
CITAT (herkules @ 08-01-2009, 19:35) *
nepp - du har fel, en liten klick av svenska folket tycker om fyrverkerier och de lägger så mycket pengar på skräpet så de pengarna skulle kunna föda en hel svältande by i ett år eller så.

struntprat
alla vilda djur klarar inte åskväder och ej heller skjutvapen, smällare, fyrverkerier, var har du fått det ifrån?
inte bara kemikalier och annat skit från fyrverkerier förorenar miljön, även ljudet gör det.

En liten klick, vad menar du med det? 5% av svenska folket? 10%? Tror faktiskt det är lite fler än så som uppskattar fyrverkerierna. Ta och gå ut på stan vid tolvslaget en nyårsnatt så skall du få se mer folk än du trodde fanns.
Jag betvivlar inte att det läggs tillräckligt med pengar på fyrverkerier för att föda en svältande by. Men med tanke på hur mycket pengar svenska folket vräker ut på svältande byar varje år i alla fall så känns det inte relevant. De pengar som folket på det här forumet lägger på sina trädgårdar skulle nog räcka för att föda ett par byar också.

Tror faktiskt att de vilda djur som dog av hjärtstillestånd vid åskväder försvann i evolutionen för ganska länge sedan...

Om du räknar oljud som en betydande del av mijlöföroreningarna så är det ju tragiskt. Ljuden ekar fram och tillbaka ett par gånger och försvinner sedan utan att lämna minsta spår efter sig. Kemikalier som blir kvar och förgiftar växter och djur tycker jag är såpass mycket allvarligare att oljuden känns ovidkommande i sammanhanget.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon