Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6
Bettson
Och nu ska jag äntligen gå och lägga mig och sova på det nya året.

Raketerna vid tolvslaget skjuts numera ca 75 meter i från vårt hus i stället för 5 meter som det varit tidigare. Det hjälper att protestera även om man inte blir populär. Är därför mindre brandrädd i år.

Vid halvtvåtiden gick maken ut och skulle snabbkissa hunden inne på vår tomt. Då hade all raketskjutning avstannat. Hunden står ute på hörnan av tomten. Det går några fotgängare förbi utanför. Ett par pojkar i de lägre tonåren kastar då någon slags studsande smällare mot fotgängarna från andra sigan gatan. Den går rakt mellan deras ben. Studsar in på vår tomt och smäller mindre än en meter från hunden.

Hunden som annars inte är skotträdd blev dödförskräckt. Nu en och en halv timme senare är hon så lugn att jag känner att jag kan gå och sova jag också.

Tidigt i år. Redan kockan tre.......
Gossen Ruda
Efter lite funderande har jag följande förslag ang fyrverkerier. Givetvis skall man bara få använda dessa på bestämda tider som framförts tidigare. Dessutom måste försäljningen stramas upp.

1. Bara försäljning några få dagar före den egentliga skjutdagen så slipper man okynnesskjutandet veckor innan.
2. Skärpning vilka som skall få sälja och hur det skall ske.
3. Inga personer under 18 år i lokalerna i fråga. Ofta ser man hur pappan köper vad den lille sonen pekar på. Vem använder dom pjäserna sen?
4. Varje person som köper skall få skriva på ett papper där man intygar att man känner till alla regler. Langning till minderåriga förbjudet mm.
5. Skärpning för hur mycket buller som tillåts.

Funkar inte det får man strama åt mer, kanske totalförbud.
HelenN
Vi smällde massor av smällar & raketer hos oss........och det var sååå kul! Detta hör ju nyåret till!!

Men skulle jag vara djurägare så skulle jag be våra grannar att kanske flytta på sig innan de avfyrar fyrverkerierna, eller kanske dra sig undan til ett källarrum med vovven eller försöka bära vovven lite & pyssla om den när man vet att det är dags för smällar. Sen tycker jag givetvis att det är dåligt av de som smäller smällare inpå djuren....men detta är ju okunskap och inget annat.
Ralf
Mig veterligen är det förbud i flera länder ute i Europa. De fyrkererier som finns där är arrangerade av företag.

Men som vanligt är det några få som utmärker sig igen o ett förbud kommer att drabba alla.

I stor-sthlm så är det i två områden som man mer eller mindre har använt fyrverkerier som vapen. Man har skjutit mot folk och bussar. Tack var detta så åker det inga bussar nu i Ronna utanför Södertälje på kvällstid och Rinkeby T-banestation är stängd efter kl 19. Vilken slags efolkning som bor i dom områdena? Gissa.......
freddie
Kom ihåg själv hur spännande det var när vi sprang runt som små och brände av smällare och raketer. Tycker att vi vuxna borde kunna stå ut med detta några dagar om året. Däremot är jag överraskad när det gäller dessa enorma raketer som vem som helst kan köpa. Der rör sig ju om sprängmedel = livsfarligt = borde finnas krav på utbildning/licens för dessa!
Pirum
CITAT (Ralf @ 01-01-2008, 18:22) *
Vilken slags efolkning som bor i dom områdena? Gissa.......

Jag gissar på att det mestadels är s.k "ungjävlar" som liggar bakom okynnes- och terrorskjutandet.

Tillägg : när min farfar var liten kunde man tydligen köpa dynamit helt fritt i stenhuggningslandskapet Bohuslän. Jag vet inte hur det var i övriga Sverige. Men barn kunde iaf gå och köpa dynamit. Märkligt nog hände sällan olyckor om jag fattat saken rätt, men så sprängde man väl snarare stubbar än bilar eller varandra.

Idag skulle väl ingen tycka det är ok att man kan köpa dynamit helt fritt?

Jag tycker det är vansinne att stora pjäser, som har kapacitet att döda, säljs utan annan kontroll än ålder hos inköparen.

(För inte länge sedan kunde man köpa krut hos vapenhandlare, för att ladda egna patroner, vet inte hur det är nu men antar att man måste ha vapenlicens - kanske bör man överväga vapenlicensinnehav (eller motsvarande) för folk som vill skjuta annat än fjutt-raketer?)
freddie
CITAT (Pirum @ 01-01-2008, 20:00) *
Jag gissar på att det mestadels är s.k "ungjävlar" som liggar bakom okynnes- och terrorskjutandet.

Yep, that's a fact! Jag var själv en av ungdjävlarna, b.l.a. hade vi sönder grannens brevlåda! whistling.gif
*Stintan*
Så därför tycker du att man ska behöva stå ut med att ungj....r springer runt o kastar bomber på folk o djur och på andras egendom? Det finns massor av människor som mår väldigt dåligt av allt smällande o alla raketer och det ska dom inte behöva göra bara för att diverse ungar tycker att det är roligt.
Cacki
CITAT (freddie @ 01-01-2008, 20:04) *
Yep, that's a fact! Jag var själv en av ungdjävlarna, b.l.a. hade vi sönder grannens brevlåda! whistling.gif

Hmmm....inte bra om man ska låta "vuxna som i vissa avseenden aldrig mognade" få sätta reglerna för den nya generationskullen...håller lixom inte i längden.
ingrid fuxwall
Detta har urartat.
Så många bilar som blivit sönderbrända i år, så många smällare som kastats in i folksamlingar.

ingrid
freddie
CITAT (Stintan43 @ 01-01-2008, 20:09) *
Så därför tycker du att man ska behöva stå ut med att ungj....r springer runt o kastar bomber på folk o djur och på andras egendom?

Jag skrev inget om att man borde stå ut med att ungar terroriserar och beter sig illa!

CITAT (Cacki @ 01-01-2008, 20:24) *
Hmmm....inte bra om man ska låta "vuxna som i vissa avseenden aldrig mognade" få sätta reglerna för den nya generationskullen...håller lixom inte i längden.

Jag springer inte omkring och kastar smällare i folks brevlådor nu längre, fattar du väl! Jag är 35 år! wink.gif
Tobb
CITAT (Hannele @ 30-12-2007, 23:09) *
Det är redan förbjudet, du får inte smälla utan tillstånd och inte köpa, om du är under 18 år;

http://www.police.se/inter/nodeid=36346&am...geversion=1.jsp

Enligt vad jag läser på länken så är det bara förbjudet med smällare?
Och om man ska skjuta av större arrangemang inom tätbebyggt område skulle man ansäka om tillstånd, vilket knappats kan tillämpas på privatpersoner med några tårtor.

Och på tal om saker som fördärvar och som kostar massa med pengar, så måste vi prata om alkohol. Kanske speciellt i samband med fyrverkerier.
Även rökning kostar pengar både för privatpersonen som sammhället som får ta hand om all skit efteråt...
Visserligen inget direkt med fyrverkerier att göra, men åndå skadande saker.
Cacki
CITAT (freddie @ 01-01-2008, 21:33) *
Jag springer inte omkring och kastar smällare i folks brevlådor nu längre, fattar du väl! Jag är 35 år! wink.gif

Man kan aldrig så noga veta... laugh.gif Men du...låt inte dina barn skrämma slag på Tant Tekla, Tant Teklas katt, Tant Teklas utländska väninna eller skada Tant Teklas brevlåda för livet bara för att du lekte Dynamit-Harry när du var i centilångåldern. flirting.gif
ingrid fuxwall
CITAT (freddie @ 01-01-2008, 20:04) *

Gjorde Ni något för att ersätta grannen? så att de fick ny brevlåda.
Eller dina föräldrar, för jag antar att detta "illdåd" skedde när du var ung och oförstående
freddie
CITAT (Cacki @ 01-01-2008, 21:41) *
Man kan aldrig så noga veta... laugh.gif Men du...låt inte dina barn skrämma slag på Tant Tekla, Tant Teklas katt, Tant Teklas utländska väninna eller skada Tant Teklas brevlåda för livet bara för att du lekte Dynamit-Harry när du var i centilångåldern. flirting.gif

Lovar! smile.gif

CITAT (ingrid fuxwall @ 01-01-2008, 21:45) *
Gjorde Ni något för att ersätta grannen? så att de fick ny brevlåda.
Eller dina föräldrar, för jag antar att detta "illdåd" skedde när du var ung och oförstående

Gjorde inget, tyvärr! Och varför skulle jag gått och berättat det för mina föräldrar? Jag tror inte man kan räkna med att barn tar vuxenansvar!
krellus
CITAT (aq42 @ 30-12-2007, 21:35) *
Hustrun och jag satt i godan ro och åt lite mat när det small och levde om, jag vet inte för vilken gång i ordningen. Hustrun föreslog helt frankt att fyrverkerier borde förbjudas. Vi brukar inte vara några förbudsivrare i vår familj, men nu blev vi faktiskt överens. Mindes med vemod våra fd. husdjur och hur rädda de blev. Det är så mkt annat som är förbjudet i Sverige så varför inte. Ett fyrverkeriförbud skulle jag lätt stå ut med. Kanske kunde man ordna lite offentligt anordnande fyrverkeriföreställningar vid tolvslaget, men annars .... Nej!

Man måste kunna få "fira lite" med fyrverkerier en enda gång om året... (själv djurägare)
Gunilla T
CITAT (krellus @ 02-01-2008, 16:21) *
Man måste kunna få "fira lite" med fyrverkerier en enda gång om året... (själv djurägare)

Varför det? Argumentera...
Allis
Gå in på www.Namninsamling.com och skriv på "Nej till raketer"

Det har jag gjort. Och det är det enda raka för att få bort eländet.
Gita
CITAT (Gunilla T @ 02-01-2008, 16:43) *
Varför det? Argumentera...

För att det är FEST, - goda vänner, god mat, vackra kläder, massor med skumpa och så ett pampigt fyrveri vid tolvslaget - det är nyårsfest för mig.
Tycker att man kan slippa vara så vansinnigt präktig och förnuftig för en gångs skull.
Gita
Pinglan
Dom har ju totalförbjudit allt vad fyrverkerier heter i lyksele, så det kan man väl göra överallt då,
Jag tänker på djuren och på våra flyktingar från krigshotade länder, dom har väl fått utstå mycket ändå.
thumbdown.gif
Gossen Ruda
Man behöver inte totalförbjuda men så länge småungar leker med livsfarliga pjäser måste det till en skärpning. I helgen fick en 16-åring en pjäs i ansiktet när han skulle kolla den, trots att minimiåldern är 18 år. Små skitungar tänder eld på bilar och skolor. Räcker det inte med en skärpning så får man ta till ett totalförbud. Tråkigt men sant.
Magdis
CITAT (Pinglan @ 02-01-2008, 21:03) *
Dom har ju totalförbjudit allt vad fyrverkerier heter i lyksele, så det kan man väl göra överallt då,

Har man? Jag firade nyåret i Lycksele och det var rena Lützen-dimman vid tolvslaget.
Aqvakul
CITAT (Magdis @ 02-01-2008, 21:17) *
Har man? Jag firade nyåret i Lycksele och det var rena Lützen-dimman vid tolvslaget.

Visar väl om något att det enda förbud som fungerar är försäljningsförbud!
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Gita @ 02-01-2008, 20:51) *
massor med skumpa och så ett pampigt fyrveri vid tolvslaget - det är nyårsfest för mig.

Och alla andra skall stå ut med det???

massor med skumpa och sen fyrverkeri, det är ju en stor del av problemet

och att ansvarslösa föräldrar köpter ut till sina barn

Elisabeth
Pinglan
CITAT (Magdis @ 02-01-2008, 21:17) *

Dom sa det på nyheterna i allafall.
Berith
Kolla en liten bit in på den här nyhetssändningen från SVT. Hur gamla är dom killarna?? Och hur tänker mannen i slutet av inslaget??
krellus
För att det är FEST, - goda vänner, god mat, vackra kläder, massor med skumpa och så ett pampigt fyrveri vid tolvslaget - det är nyårsfest för mig.
Tycker att man kan slippa vara så vansinnigt präktig och förnuftig för en gångs skull.
Gita

Nu hann Gita kommentera Gunillas inlägg före mig men håller med henne om allt hon skriver.
Gunilla T
Gita

300 personer skadades så svårt av raketer och smällare under nyårsnatten att de var tvungna att uppsöka sjukvården. En del skador var allvarliga.

Om något annat fått liknande konsekvenser skulle det förorsaka ramaskri och krav på åtgärder.

För många i vårt land, både djur och människor, är nyårsnatten ett helvete.

Det kostar massor av skattepengar för räddningstjänst och sjukvård för att ta hand om det som "skumpa och festmänniskor i vackra kläder" anser sig ha rätt till.

Tack och lov för alla präktiga och förnuftiga människor som nu protesterar och för de riksdagsledamöter som insett allvaret och kommer att agera.

MariaS
CITAT (Gossen Ruda @ 02-01-2008, 21:12) *
Man behöver inte totalförbjuda men så länge småungar leker med livsfarliga pjäser måste det till en skärpning. I helgen fick en 16-åring en pjäs i ansiktet när han skulle kolla den, trots att minimiåldern är 18 år. Små skitungar tänder eld på bilar och skolor. Räcker det inte med en skärpning så får man ta till ett totalförbud. Tråkigt men sant.

Håller med fullständigt!
Igårkväll small det till här, så vi undrade vad det var som hände. Det enda vi kunde höra sen, var några mopeder och krosscyklar. Gubben kikade ut, men kunde inte se något/någon. Idag fick jag se vad det var... Grannens ungdj**lar har sprängt vår brevlåda! rtfm.gif
Förbjud de där smällarna och raketerna, när det nu är så uppenbart att folk inte vet hur man ska handskas med dem och låt kommunerna och proffs sköta sånt istället! nono.gif rtfm.gif
Allis
Ja, gå in på www.namninsamling.com på Nej till Fyrverkerier och skriv under. Ju fler vi är dessdå bättre.
Gita
CITAT (aq42 @ 02-01-2008, 21:19) *
Visar väl om något att det enda förbud som fungerar är försäljningsförbud!

Strålande idé, att ersätta relativt säkra fyverkeripjäser med klart livsfarliga hemmagjorda bomber och raketer.
Gita
Kathy
CITAT (Gita @ 03-01-2008, 12:57) *
Strålande idé, att ersätta relativt säkra fyverkeripjäser med klart livsfarliga hemmagjorda bomber och raketer.
Gita

Det krävs en viss kunskap till att knåpa ihop egna fyrverkeripjäser så den risken lär vara relativt minimal.
Sailor Pluto
En barnslig variant av fyrverkeri, eller snarare smällare, är lätt att svänga ihop devil.gif .

1) Tag ett sånt där plastägg som finns inuti kinderäggen.
2) Plocka fram mammas bakpulver och fyll ca hälften av den undre delen av plastägget.
3) Fyll vatten i den andra delen av ägget. Nu får man vara snabb! Sätt ihop de båda halvorna, skaka lätt och kasta iväg. Poff! En mycket tillfredsställande smäll borde uppstå om du har gjort rätt.

Kan ni tro att jag lärde mej detta i skolan, av en lärare?
jhanna
Här (i Finland) säljs raketerna tidigast dagen innan (om inte endast nyårsafton, är inte riktit säker) men det fungerar. Väldigt lite "extra" smällande före. Överlag är det rätt så lugnt och i år hände väldigt få olyckor. Men visst finns det undantag och de stavas oftast barn utan tillsyn av föräldrar.
Mina grannar har två pojkar i tio-års åldern som började skjuta raketer vid sex-tiden, med ena föräldern som övervakade det hela. Visst smällde det en del men det kändest ändå "tryggt". Vid mina föräldrars grannar var det däremot annorlunda. Där levde tre pojkar rövare medan föräldrarna satt inomhus. Det är iofs en liten väg som går förbi deras gård men trots det anser jag att man inte skall behöva se efter så man inte "blir nerskjuten".
krellus
CITAT (jhanna @ 03-01-2008, 13:40) *
Här (i Finland) säljs raketerna tidigast dagen innan.

En MYCKET bra idé! En bra idé att testa hur som helst!
Bettson
CITAT (Sailor Pluto @ 03-01-2008, 13:28) *
En barnslig variant av fyrverkeri, eller snarare smällare, är lätt att svänga ihop devil.gif .

1) Tag ett sånt där plastägg som finns inuti kinderäggen.
2) Plocka fram mammas bakpulver och fyll ca hälften av den undre delen av plastägget.
3) Fyll vatten i den andra delen av ägget. Nu får man vara snabb! Sätt ihop de båda halvorna, skaka lätt och kasta iväg. Poff! En mycket tillfredsställande smäll borde uppstå om du har gjort rätt.

Kan ni tro att jag lärde mej detta i skolan, av en lärare?

Mina ungar lärde sig detta på dagis och gjorde det hemma, i TV rummet som efter detta aldrig blev sig likt. Gallret över högtalaren på TV:n jäste bakpulver i flera år. Hur man än torkade så satt det nya fina vita fläckar nästa veckostädning.

Nu tycker jag det var kul, men det tyckte jag inte då rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
Pirum
CITAT (Kathy @ 03-01-2008, 13:11) *
Det krävs en viss kunskap till att knåpa ihop egna fyrverkeripjäser så den risken lär vara relativt minimal.

Enkel högstadiekemi räcker. Fast det kanske inte vandalerna behärskar iofs. Själv gjorde jag smällare av diverse hushållsutensilier när jag var i tioårsåldern, jävlar vad det smäller om man gör tändsticksminor. Berättar inte i detalj hur det går till, ifall någon klåpare råkar googla fram tråden. Men jag sköt metallfragment genom ett par jeansbyxor, vad som hade hänt ifall fragmenten gått mot ögonen är ju rätt självklart. Jag hade skyddsglasögon förresten (annars hade jag ju varit helt dum i huvudet), men efter episoden med jeansen slutade jag leka med den typen av hemmagjorda smällare på det sättet.

Jag tror att om man förbjuder försäljning av alla raketer och smällare så kommer fler att göra hemmagjorda saker. Många fler. Om antalet svårt sårade ökar eller minskar vettetusan dock. Skulle tro att fler fingrar försvinner om man förbjuder försäljning av raketer/fyrverkerier, men kanske inte fler ögon.

Det är tyvärr så enkelt att göra avancerade smällare (närapå att klassa som bomber enligt min mening) att de flesta knappt tror det är sant när man förklarar hur det går till sad.gif Tyvärr är olycksrisken väldigt stor om man inte vet vad man gör - och i en del fall är risken stor ÄVEN om man vet vad man gör.
Gossen Ruda
Vid ett totalförbud kommer säkert många att fixa egna pjäser men allt eftersom dagens unga som kunnat köpa/komma över raketer växer upp kommer säkert hemmabyggena att minska i omfattning.
Netha
Förbud löser inte och har aldrig löst några problem.

Det är naivt att tro annat.

Får tillägga .... detta är min åsikt. smile.gif
Berith
CITAT (Berith @ 03-01-2008, 08:37) *
Kolla en liten bit in på den här nyhetssändningen från SVT. Hur gamla är dom killarna?? Och hur tänker mannen i slutet av inslaget??

Var det ingen som reagerade på nyhetsinslaget....? dunno.gif
Magdis
Aftonbladet

Så himla onödigt! sad.gif
Kathy
CITAT
(Kathy @ 03-01-2008, 13:11)
CITAT (Pirum @ 03-01-2008, 18:09) *

Enkel högstadiekemi räcker....//.....

Nu menade jag inte smällare utan fyrverkerier.

Wilmer
Jag hörde på radion att pojken dog. Mycket tragiskt. Bara för en smäll.

WIlma
Netha
Fyrverkerier och stora "smällare" behövs nog ingen högskoleutbildning till att göra.
Allt finns att hitta på nätet.. för dem som är intresserade, har jag läst och hört i media.

En kusin till mig ... han skulle fyllt 72 i år (dog vid 69)
sprängde bort fingrar på ena handen när han var tonåring ... 13 -14 år gammal.
De var några grabbar som ville göra häftig smällare och så gick det som det gick. sad.gif
Är inte alldeles säker, men tror mig minnas att det gick ännu värre för en annan av grabbarna.

I alla tider har det funnits människor, mest killar, som velat testa farligheter
och så kommer det att vara in till tidens ände... Tyvärr sad.gif

Visst ja ... ville bara (återigen) säga att förbud löser inte problemet.
Tobb
CITAT (Kathy @ 04-01-2008, 12:39) *
Nu menade jag inte smällare utan fyrverkerier.

Men eftersom det är enklare att göra smällare än fyrverkerier, så tror du inte att det kommer bli vanligare med sånt om man TOTALFÖRBJUDER?
Visst underlättar det med högskolestudier, om inte annat för ens mognad med att förstå farligheter, när man är yngre så har man inte riktigt fått lika bra förståelse för det ännu.

Och det är inte så jättesvårt att före en raket heller, man tar ett papprör med något brandtåligt i botten med ett hål i... och så vidare, ska ju liksom inte skriva någon guid till fyrverkerier....
Men av helt vanliga saker som man kan köpa i färgaffärer och liknande kan man göra ganska otrevliga smällare, sånt som är mycket värre än svartkrut. typ Glycerin och Toluen i fel händer.....

Men det spelar väll ingen roll om det är "smällare" eller fyrverkerier, om de skadas så är det väll illa oavsett...
Tobb
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 02-01-2008, 21:41) *
Och alla andra skall stå ut med det???
massor med skumpa och sen fyrverkeri, det är ju en stor del av problemet
och att ansvarslösa föräldrar köpter ut till sina barn
Elisabeth

OM vi säger så här?
Det säljs fyrverkerier för ca 200 miljoner kronor i sverige? Staten får in X miljoner till sin stadskassa. End of story...
(Jaja, lite krasst, men pengar styr ganska mycket. Om det inte var så skulle man ju satsa massor på sånt som människor dör av, eller?)
Det finns ca 700 000 hundar i sverige? Och resten av befolkningen som inte har hund vill säkert behålla fyrvekerierna.
Det jag menade med det var att "andra" inte var lika många som gillar fyrverkerier och som inte har något emot dem.

Och småsaker som man kan köpa som smäller och smattrar det är ju inget som en vuxen vill hålla på med, jag vill ha tårta med en stubin på så att man slipper hålla på med småskit. Och en tårta står stadigt på marken och slipper spännas fast eller stoppas ner i ett rör och tändas på en och en... (läs dock instruktionerna på just eran pjäs innan ni tänder på!!!)

Och på tal om att göra egna saker om det skulle förbjudas, jag skulle se vad momsen var på fyrvekerier och kom in på en sida med pyrotekniska böcker och annat. Och när jag var yngre så surfade jag runt på olika sidor och läste om hur man skulle tillverka ett och annat... Dock tillverkade jag inget! men det är ju itne direkt svårt bara man vill! Men med det sagt så är det ju inte helt ofarlig! För säkert så om det står att det smäller bara en fluga landar på ************ så kanske några ungdommar är så att de tror först på det när de testat det själva...
LadyG
CITAT (jhanna @ 03-01-2008, 13:40) *
Här (i Finland) säljs raketerna tidigast dagen innan (om inte endast nyårsafton, är inte riktit säker) men det fungerar.

Det tror jag skulle kunna fungera här också, mycket bra t o m.

Hur länge pågår försäljningen? Bara den dagen, eller hur fungerar det?
Kathy
CITAT (Tobb @ 04-01-2008, 23:49) *
Men eftersom det är enklare att göra smällare än fyrverkerier, så tror du inte att det kommer bli vanligare med sånt om man TOTALFÖRBJUDER?...//.....

Jag har inte skrivit något om totalförbud. sleep.gif
Anma
Den finska modellen är inte helt fel. Dessutom någon slags begränsning för hur mycket man får köpa utan tillstånd.
Anki på Öland
Eller att alla som skall handla skall kunna visa upp ett tillstånd!
Ankli
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon