|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Aqvakul
04-02-2008, 22:38
[attachment=12843:bajs_att_äta.jpg] är detta ett alternativ till semla?
Haha, jag ställde till så det började pratas bajs i en semmel-tråd!
Eva i Skåne
04-02-2008, 22:45
CITAT (Netha @ 04-02-2008, 21:02)  Vaknade vid 03.30-tiden inatt ... mådde illa efter att i en låååång dröm försökt få maken till att äta upp 2,5 nybakta semlor som vi "råkade" ha på diskbänken. Kunde inte förstå varför vi köpt sånt vi inte ens gillar. Det tog ett tag innan jag förstod att det hela hade varit en (mar) dröm.  2½ också Agneta  Du tyckte väl att kan skulle må illa, som du  Var den halva på tvären eller bara utan lock?
Eva i Skåne
04-02-2008, 22:48
CITAT (Magdis @ 04-02-2008, 22:43)  Haha, jag ställde till så det började pratas bajs i en semmel-tråd!  Ja fy Magdis En sån god tråd vill vi inte ha skitprat i
Aqvakul
04-02-2008, 22:50
CITAT (Eva i Skåne @ 04-02-2008, 22:48)  Ja fy Magdis En sån god tråd vill vi inte ha skitprat i  Nej, detta är en ordentlig tråd!
Aqvakul
05-02-2008, 07:42
Gossen Ruda
05-02-2008, 07:50
CITAT (aq42 @ 05-02-2008, 07:42)  Notera skeden och att det finns plats för den varma mjölken.
mummamaräng!!!!! (erkännas ska att jag är en sådan som tjuvstartar. Har dessutom inga problem med att äta två på raken. Mår inte illa av det och har turen att inte gå upp så lätt i vikt....  )
CITAT (Gossen Ruda @ 05-02-2008, 07:50)  Notera skeden och att det finns plats för den varma mjölken. Såklart att det ska vara med varm mjölk! Och kanel, och gärna florsocker också.
Eva i Skåne
05-02-2008, 09:17
Jg har lånat Snigelns bild och mailat till min kompis, som jag ska besöka ikväll. Så hon inte glömmer
Myosotis
05-02-2008, 10:41
CITAT (Gossen Ruda @ 05-02-2008, 07:50)  Notera skeden och att det finns plats för den varma mjölken. Ni norrlänningar får ursäkta men jag tycker det verkar hemskt äckligt att misshandla en stackars fastlagsbulle på detta viset. Jag som inte ens tycker om mjölk...
CITAT (Myosotis @ 05-02-2008, 10:41)  Ni norrlänningar får ursäkta men jag tycker det verkar hemskt äckligt att misshandla en stackars fastlagsbulle på detta viset. Jag som inte ens tycker om mjölk... Nu fattar jag inte riktigt. Vad har norrlänningar med den saken att göra?
Då har man varit på bageriet och inhandlat semlor, 10 personer före mig och vet ni vad dom köpte???? SEMLOR!!!! så i år ska faktiskt jag också äta semla
Aqvakul
05-02-2008, 12:14
CITAT (Bettis @ 05-02-2008, 12:09)  Då har man varit på bageriet och inhandlat semlor, 10 personer före mig och vet ni vad dom köpte???? SEMLOR!!!! så i år ska faktiskt jag också äta semla  Du får ta det som en prövning! Kommer att tänka på en historia: Vi var i Danmark tillsammans med ett annat par, som hade något äldre barn än vår treåriga dotter. De andra barnen smaskade glatt på godis. Vår dotter hade försett sig med tre vingummin och sa:"Om jag äter de här tre, tycker jag om godis då?" När dottern fyllt fyra var detta problemet för länge sen ur världen.
CITAT (aq42 @ 05-02-2008, 12:14)  Du får ta det som en prövning! Kommer att tänka på en historia: Vi var i Danmark tillsammans med ett annat par, som hade något äldre barn än vår treåriga dotter. De andra barnen smaskade glatt på godis. Vår dotter hade försett sig med tre vingummin och sa:"Om jag äter de här tre, tycker jag om godis då?" När dottern fyllt fyra var detta problemet för länge sen ur världen.   dom är härliga ungarna  jag ska jobba på det, ska äta min i eftermiddag tror jag eller kanske i kväll
Lars-Olof Arvids
05-02-2008, 12:18
CITAT (Bettis @ 05-02-2008, 12:09)  Då har man varit på bageriet och inhandlat semlor, 10 personer före mig och vet ni vad dom köpte???? SEMLOR!!!! så i år ska faktiskt jag också äta semla  Här var det inte så många före när jag köpte åtta semlor till oss på kontoret. Självklart firar vi en sådan här dag!  Olle
CITAT (Eva i Skåne @ 05-02-2008, 09:17)  Jg har lånat Snigelns bild och mailat till min kompis, som jag ska besöka ikväll. Så hon inte glömmer  Om du skulle behöva påminna henne så har jag en rätt skaplig bild: [attachment=12879:semlor.jpg]
mamamaggan
05-02-2008, 12:29
VIlken tur att jag kollade i den här tråden! Annars hade jag nog glömt att det är fettisdagen ! Mot bageriet!!!!!!!!!!!!!
Det blev en till efterrätt .......efter ärtsoppan idag!
CITAT (Betty @ 05-02-2008, 12:24)  Om du skulle behöva påminna henne så har jag en rätt skaplig bild:  Ooh, wow! Vill ha! Ska snart iväg, sen ska jag få njuta av min semla
Aqvakul
05-02-2008, 13:18
Blev en lite tidigare premiär än planerat. Bagerieleverna bjöd på semla i samband med lunchen. Nummer två blir tillsammans med hustrun ikväll. Sen är jag nog rätt nöjd för i år!
mamamaggan
05-02-2008, 15:13
Nu är semlorna uppätna! Jättegoda!!!!!!!!
Snacka om att folk håller på traditionerna , vi fick stå i kö utanför bageriet en lång stund!!!!!!!!!!
Myosotis
05-02-2008, 17:17
CITAT (Magdis @ 05-02-2008, 12:08)  Nu fattar jag inte riktigt. Vad har norrlänningar med den saken att göra?  Har jag fel? Jag har hört att det är en norrländsk tradition, det här att äta fastlagsbullar med mjölk. Jag bor i Skåne och känner ingen som gör så.
CITAT (Myosotis @ 05-02-2008, 17:17)  Har jag fel? Jag har hört att det är en norrländsk tradition, det här att äta fastlagsbullar med mjölk. Jag bor i Skåne och känner ingen som gör så. I GBG gör man också så (inte alla såklart) även min gamla pappa äter med mjölk.
mamamaggan
05-02-2008, 17:24
CITAT (Bettis @ 05-02-2008, 17:18)  I GBG gör man också så (inte alla såklart) även min gamla pappa äter med mjölk. Så gjorde min mamma som kom från Gbg , otänkbart att äta på annat sätt för henne.
Aqvakul
05-02-2008, 17:25
CITAT (Myosotis @ 05-02-2008, 10:41)  Ni norrlänningar får ursäkta men jag tycker det verkar hemskt äckligt att misshandla en stackars fastlagsbulle på detta viset. Jag som inte ens tycker om mjölk... Vet inte om det är norrländskt precis. Tror nog att det i allmänhet var vanligare förr. När jag var liten så åt vi alltid semla med varm mjölk. Detta inträffade visserligen i Stockholm (Norrland för vissa?), men min mamma är från Blekinge och det var hon som bestämde hur det skulle vara.
Myosotis
05-02-2008, 17:26
Men det är ju Norrland! Allting norr om Småland är Norrland! Okej, jag hade fel.
Elias sitter och äter sitt livs första semla nu och snacka om att hans ögon blev stora som tefat när han fick första tuggan!  Det var tydligen något som föll lille herrn i smaken ordentligt!
Aqvakul
05-02-2008, 18:24
Hustrun kom just hem, rejält försenad. Stor kö på bageriet, trassel med nummerlapparna. Medan hustrun går fram och säger till, så har någon grejat det här med kölapparna och fem stycken har kommit före. När hon efter mkt lång väntan äntligen ska handla så köper kunden innan de åtta sista. Men min kära hustru ger inte upp utan tågar iväg till nästa inrättning och får efter rejäl väntan inhandla de två semlorna. (Jag tänker inte berätta att jag redan ätit en semla idag) Det är tufft det här med semlor!
CITAT (aq42 @ 05-02-2008, 18:24)  Hustrun kom just hem, rejält försenad. Stor kö på bageriet, trassel med nummerlapparna. Medan hustrun går fram och säger till, så har någon grejat det här med kölapparna och fem stycken har kommit före. När hon efter mkt lång väntan äntligen ska handla så köper kunden innan de åtta sista. Men min kära hustru ger inte upp utan tågar iväg till nästa inrättning och får efter rejäl väntan inhandla de två semlorna. (Jag tänker inte berätta att jag redan ätit en semla idag) Det är tufft det här med semlor! Vi har 3 semlor över här hemma om du vill ha  Jag köpte 2 till mig och gubben idag, så kom en kompis och hade med sig 4 semlor!!!!! alltså jag har ännu inte ätit någon så det är alltså 3 över (jag kan hoppa över min).
Myosotis
05-02-2008, 18:51
CITAT (Bettis @ 05-02-2008, 18:37)  Vi har 3 semlor över här hemma om du vill ha  Jag köpte 2 till mig och gubben idag, så kom en kompis och hade med sig 4 semlor!!!!! alltså jag har ännu inte ätit någon så det är alltså 3 över (jag kan hoppa över min).   skicka hit dem!
CITAT (Myosotis @ 05-02-2008, 18:51)   skicka hit dem!  Ska du alla eller vill du dela med dig
Fastlagen föregick den 40 dagar långa fastan och bestod av fastlagssöndagen, bullamåndagen och fettisdagen. Man samlade på sig fett genom att käka semlor inför fasteperioden.
Lycka till Ni som följer traditionerna...............
Anki på Öland
05-02-2008, 19:52
Även jag har ätit årets enda semla idag! Jättegod konditorisemla med varm mjölk! Mmmmm.... Anki
Felicia
05-02-2008, 20:50
jag har nog tappat räkningen vid det här laget. Har ju den turen att min mamma bakar semlor och förser oss med flera veckor innan fettisdagen och det säger man ju inte emot Min sambo har dessutom varit och köpt vid några tillfällen och så fick vi på jobbet idag. Tur jag inte har problem med vikten..
CITAT (mamamaggan @ 05-02-2008, 17:24)  Så gjorde min mamma som kom från Gbg , otänkbart att äta på annat sätt för henne. precis...här går allt ner, bara det är semlor.. varm mjölk och socker /kanel på...jättegott ju
Aqvakul
05-02-2008, 21:18
CITAT (pejori @ 05-02-2008, 21:16)  precis...här går allt ner, bara det är semlor.. varm mjölk och socker /kanel på...jättegott ju  "jag kan inte räkna dem alla..."
CITAT (aq42 @ 05-02-2008, 21:18)  "jag kan inte räkna dem alla..."  tappade räkningen för lääänge sedan ju
Aqvakul
05-02-2008, 21:32
CITAT (pejori @ 05-02-2008, 21:22)  tappade räkningen för lääänge sedan ju  mansslukerskor har manju hört talas om .... men semleslukerskor......
CITAT (aq42 @ 05-02-2008, 21:32)  mansslukerskor har manju hört talas om .... men semleslukerskor......  går på ett ut tror jag
CITAT (Eva i Skåne @ 04-02-2008, 22:45)  2½ också Agneta  Du tyckte väl att kan skulle må illa, som du  Var den halva på tvären eller bara utan lock?  Nej han mår inte illa åt något, men tycker att semlor är knappt ätbara. Ja säg du ... var kom halvan ifrån ... den var rakt skuren (delad) ... undrar vem som tagit den andra .
Nu har jag avnjutit Årets Semla på Café och konditiori Boulevard i Sundbyberg (De fick priset Årets Semla av Svenska Semleakademin) och jag måste erkänna att jag sällan ätit en så delikat semla. De förtjänade verkligen priset, lagom mycket grädde och lagom kladdigt hjärta av mandelmassa. Fluffig bulle och handskuret, trekantigt lock med florsocker siktat över.
Vilken njutning!
Aqvakul
05-02-2008, 21:57
CITAT (LadyG @ 05-02-2008, 21:54)  Nu har jag avnjutit Årets Semla på Café och konditiori Boulevard i Sundbyberg (De fick priset Årets Semla av Svenska Semleakademin) och jag måste erkänna att jag sällan ätit en så delikat semla. De förtjänade verkligen priset, lagom mycket grädde och lagom kladdigt hjärta av mandelmassa. Fluffig bulle och handskuret, trekantigt lock med florsocker siktat över.
Vilken njutning! Njutning i Sumpan - är det möjligt? önskar dig all lycka... du vet hur de säger i visan ...."Se Sundbyberg och sedan dö...."
CITAT (aq42 @ 05-02-2008, 21:57)  Njutning i Sumpan - är det möjligt? önskar dig all lycka... du vet hur de säger i visan ...."Se Sundbyberg och sedan dö...."  Jag skulle gärna bosätta mig där, det är en underbar liten stad mitt i Stockholm faktiskt. Nackdelen är att det vill alla andra också  Var det inte Hasse & Tage som skulle "Vänta på döden som en gammal elefant, eller åka till Sundyberg och dansa tango med en tant" eller nått sånt?
Aqvakul
05-02-2008, 22:09
CITAT (LadyG @ 05-02-2008, 22:03)  Jag skulle gärna bosätta mig där, det är en underbar liten stad mitt i Stockholm faktiskt. Nackdelen är att det vill alla andra också  Var det inte Hasse & Tage som skulle "Vänta på döden som en gammal elefant, eller åka till Sundyberg och dansa tango med en tant" eller nått sånt?  Avser restaurang Lorry, på 70-talet ett känt raggningsställe - besökt det en gång (min svensexa)
CITAT (aq42 @ 05-02-2008, 22:09)  Avser restaurang Lorry, på 70-talet ett känt raggningsställe - besökt det en gång (min svensexa)  Är det där Grand Garbo ligger nu? Lorry låter bekant av någon anledning, och jag är född på 70-talet så då var jag inte ute och raggade...
Aqvakul
05-02-2008, 22:16
CITAT (LadyG @ 05-02-2008, 22:15)  Är det där Grand Garbo ligger nu?
Lorry låter bekant av någon anledning, och jag är född på 70-talet så då var jag inte ute och raggade... Vet ej, flyttade från stan 1976!
Jag käkade första semlan idag....på självast fettisdagen....med varm mjölk...MUMS!
Andra semlan intagen nyss här hemma. Hade en på jobbet idag (tack chefen) men den sparar jag till i morron, det blir för mycket.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|