Full version: Semlor
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Aqvakul
[attachment=12843:bajs_att_äta.jpg]

är detta ett alternativ till semla? crazy.gif
Magdis
Haha, jag ställde till så det började pratas bajs i en semmel-tråd! coolgleam.gif
Eva i Skåne
CITAT (Netha @ 04-02-2008, 21:02) *
Vaknade vid 03.30-tiden inatt ... mådde illa efter att i en låååång dröm
försökt få maken till att äta upp 2,5 nybakta semlor som vi "råkade" ha på diskbänken.
Kunde inte förstå varför vi köpt sånt vi inte ens gillar. no.gif

Det tog ett tag innan jag förstod att det hela hade varit en (mar) dröm. biggrin.gif

2½ också Agneta laugh.gif Du tyckte väl att kan skulle må illa, som du g.gif

Var den halva på tvären eller bara utan lock? crazy.gif
Magdis
CITAT (Eva i Skåne @ 04-02-2008, 22:45) *

rotfl.gif rotfl.gif
Eva i Skåne
CITAT (Magdis @ 04-02-2008, 22:43) *
Haha, jag ställde till så det började pratas bajs i en semmel-tråd! coolgleam.gif

Ja fy Magdis nono.gif
En sån god tråd vill vi inte ha skitprat i shy.gif
Aqvakul
CITAT (Eva i Skåne @ 04-02-2008, 22:48) *
Ja fy Magdis nono.gif
En sån god tråd vill vi inte ha skitprat i shy.gif

Nej, detta är en ordentlig tråd! nono.gif rtfm.gif giggle.gif
Aqvakul
[attachment=12871:semla.jpg][attachment=12871:semla.jpg]

Äntligen - S-day!

yahoo.gif yahoo.gif yahoo.gif
Gossen Ruda
CITAT (aq42 @ 05-02-2008, 07:42) *
[attachment=12871:semla.jpg][attachment=12871:semla.jpg]

Äntligen - S-day!

yahoo.gif yahoo.gif yahoo.gif

Notera skeden och att det finns plats för den varma mjölken.
Leia
mummamaräng!!!!! yahoo.gif

(erkännas ska att jag är en sådan som tjuvstartar. Har dessutom inga problem med att äta två på raken. Mår inte illa av det och har turen att inte gå upp så lätt i vikt.... smile.gif )
Berith
CITAT (Gossen Ruda @ 05-02-2008, 07:50) *

Såklart att det ska vara med varm mjölk! Och kanel, och gärna florsocker också. bravo.gif
Eva i Skåne
Jg har lånat Snigelns bild och mailat till min kompis, som jag ska besöka ikväll. Så hon inte glömmer biggrin.gif
Myosotis
CITAT (Gossen Ruda @ 05-02-2008, 07:50) *

Ni norrlänningar får ursäkta men jag tycker det verkar hemskt äckligt att misshandla en stackars fastlagsbulle på detta viset. Jag som inte ens tycker om mjölk...
Magdis
CITAT (Myosotis @ 05-02-2008, 10:41) *
Ni norrlänningar får ursäkta men jag tycker det verkar hemskt äckligt att misshandla en stackars fastlagsbulle på detta viset. Jag som inte ens tycker om mjölk...

Nu fattar jag inte riktigt. Vad har norrlänningar med den saken att göra? confused.gif
Bettis
Då har man varit på bageriet och inhandlat semlor, 10 personer före mig och vet ni vad dom köpte???? SEMLOR!!!! så i år ska faktiskt jag också äta semla flirting.gif

Aqvakul
CITAT (Bettis @ 05-02-2008, 12:09) *
Då har man varit på bageriet och inhandlat semlor, 10 personer före mig och vet ni vad dom köpte???? SEMLOR!!!! så i år ska faktiskt jag också äta semla flirting.gif

Du får ta det som en prövning!
Kommer att tänka på en historia:
Vi var i Danmark tillsammans med ett annat par, som hade något äldre barn än vår treåriga dotter. De andra barnen smaskade glatt på godis. Vår dotter hade försett sig med tre vingummin och sa:"Om jag äter de här tre, tycker jag om godis då?"
När dottern fyllt fyra var detta problemet för länge sen ur världen.
whist.gif
Bettis
CITAT (aq42 @ 05-02-2008, 12:14) *
Du får ta det som en prövning!
Kommer att tänka på en historia:
Vi var i Danmark tillsammans med ett annat par, som hade något äldre barn än vår treåriga dotter. De andra barnen smaskade glatt på godis. Vår dotter hade försett sig med tre vingummin och sa:"Om jag äter de här tre, tycker jag om godis då?"
När dottern fyllt fyra var detta problemet för länge sen ur världen.
whist.gif

rotfl.gif rotfl.gif dom är härliga ungarna wub.gif jag ska jobba på det, ska äta min i eftermiddag tror jag eller kanske i kväll yes.gif
Lars-Olof Arvids
CITAT (Bettis @ 05-02-2008, 12:09) *

Här var det inte så många före när jag köpte åtta semlor till oss på kontoret. Självklart firar vi en sådan här dag! biggrin.gif

Olle
Betty
CITAT (Eva i Skåne @ 05-02-2008, 09:17) *
Jg har lånat Snigelns bild och mailat till min kompis, som jag ska besöka ikväll. Så hon inte glömmer biggrin.gif

Om du skulle behöva påminna henne så har jag en rätt skaplig bild: biggrin.gif

[attachment=12879:semlor.jpg]
mamamaggan
VIlken tur att jag kollade i den här tråden! Annars hade jag nog glömt att det är fettisdagen ! flirting.gif

Mot bageriet!!!!!!!!!!!!!
zissi
Det blev en till efterrätt .......efter ärtsoppan idag! tummenupp.gif
LadyG
CITAT (Betty @ 05-02-2008, 12:24) *
Om du skulle behöva påminna henne så har jag en rätt skaplig bild: biggrin.gif

Ooh, wow!

Vill ha!

Ska snart iväg, sen ska jag få njuta av min semla smile.gif
Aqvakul
Blev en lite tidigare premiär än planerat. Bagerieleverna bjöd på semla i samband med lunchen. Nummer två blir tillsammans med hustrun ikväll. Sen är jag nog rätt nöjd för i år!
mamamaggan
Nu är semlorna uppätna! Jättegoda!!!!!!!!

Snacka om att folk håller på traditionerna , vi fick stå i kö utanför bageriet en lång stund!!!!!!!!!!
Myosotis
CITAT (Magdis @ 05-02-2008, 12:08) *
Nu fattar jag inte riktigt. Vad har norrlänningar med den saken att göra? confused.gif

Har jag fel? Jag har hört att det är en norrländsk tradition, det här att äta fastlagsbullar med mjölk. Jag bor i Skåne och känner ingen som gör så.
Bettis
CITAT (Myosotis @ 05-02-2008, 17:17) *
Har jag fel? Jag har hört att det är en norrländsk tradition, det här att äta fastlagsbullar med mjölk. Jag bor i Skåne och känner ingen som gör så.

I GBG gör man också så (inte alla såklart) även min gamla pappa äter med mjölk.
mamamaggan
CITAT (Bettis @ 05-02-2008, 17:18) *
I GBG gör man också så (inte alla såklart) även min gamla pappa äter med mjölk.

Så gjorde min mamma som kom från Gbg , otänkbart att äta på annat sätt för henne.
Aqvakul
CITAT (Myosotis @ 05-02-2008, 10:41) *

Vet inte om det är norrländskt precis. Tror nog att det i allmänhet var vanligare förr. När jag var liten så åt vi alltid semla med varm mjölk. Detta inträffade visserligen i Stockholm (Norrland för vissa?), men min mamma är från Blekinge och det var hon som bestämde hur det skulle vara.
Myosotis
Men det är ju Norrland! Allting norr om Småland är Norrland! rotfl.gif

Okej, jag hade fel.
Magdis
Elias sitter och äter sitt livs första semla nu och snacka om att hans ögon blev stora som tefat när han fick första tuggan! biggrin.gif Det var tydligen något som föll lille herrn i smaken ordentligt! smile.gif
Aqvakul
Hustrun kom just hem, rejält försenad. Stor kö på bageriet, trassel med nummerlapparna. Medan hustrun går fram och säger till, så har någon grejat det här med kölapparna och fem stycken har kommit före. När hon efter mkt lång väntan äntligen ska handla så köper kunden innan de åtta sista.
Men min kära hustru ger inte upp utan tågar iväg till nästa inrättning och får efter rejäl väntan inhandla de två semlorna. (Jag tänker inte berätta att jag redan ätit en semla idag)
Det är tufft det här med semlor!
Bettis
CITAT (aq42 @ 05-02-2008, 18:24) *
Hustrun kom just hem, rejält försenad. Stor kö på bageriet, trassel med nummerlapparna. Medan hustrun går fram och säger till, så har någon grejat det här med kölapparna och fem stycken har kommit före. När hon efter mkt lång väntan äntligen ska handla så köper kunden innan de åtta sista.
Men min kära hustru ger inte upp utan tågar iväg till nästa inrättning och får efter rejäl väntan inhandla de två semlorna. (Jag tänker inte berätta att jag redan ätit en semla idag)
Det är tufft det här med semlor!

Vi har 3 semlor över här hemma om du vill ha rolleyes.gif Jag köpte 2 till mig och gubben idag, så kom en kompis och hade med sig 4 semlor!!!!! alltså jag har ännu inte ätit någon så det är alltså 3 över (jag kan hoppa över min). giggle.gif
Myosotis
CITAT (Bettis @ 05-02-2008, 18:37) *
Vi har 3 semlor över här hemma om du vill ha rolleyes.gif Jag köpte 2 till mig och gubben idag, så kom en kompis och hade med sig 4 semlor!!!!! alltså jag har ännu inte ätit någon så det är alltså 3 över (jag kan hoppa över min). giggle.gif

w00t.gif skicka hit dem! w00t.gif
Bettis
CITAT (Myosotis @ 05-02-2008, 18:51) *
w00t.gif skicka hit dem! w00t.gif

Ska du alla eller vill du dela med dig coolgleam.gif
bear

Fastlagen föregick den 40 dagar långa fastan och bestod av fastlagssöndagen, bullamåndagen och fettisdagen. Man samlade på sig fett genom att käka semlor inför fasteperioden.

Lycka till Ni som följer traditionerna...............
Anki på Öland
Även jag har ätit årets enda semla idag! Jättegod konditorisemla med varm mjölk! Mmmmm....
Anki
Felicia
jag har nog tappat räkningen vid det här laget. Har ju den turen att min mamma bakar semlor och förser oss med flera veckor innan fettisdagen och det säger man ju inte emot crazy.gif
Min sambo har dessutom varit och köpt vid några tillfällen och så fick vi på jobbet idag.
Tur jag inte har problem med vikten..
pejori
CITAT (mamamaggan @ 05-02-2008, 17:24) *
Så gjorde min mamma som kom från Gbg , otänkbart att äta på annat sätt för henne.

precis...här går allt ner, bara det är semlor.. tummenupp.gif
varm mjölk och socker /kanel på...jättegott ju naughty.gif
Aqvakul
CITAT (pejori @ 05-02-2008, 21:16) *
precis...här går allt ner, bara det är semlor.. tummenupp.gif
varm mjölk och socker /kanel på...jättegott ju naughty.gif

"jag kan inte räkna dem alla..." naughty.gif
pejori
CITAT (aq42 @ 05-02-2008, 21:18) *
"jag kan inte räkna dem alla..." naughty.gif

tappade räkningen för lääänge sedan ju giggle.gif
Aqvakul
CITAT (pejori @ 05-02-2008, 21:22) *
tappade räkningen för lääänge sedan ju giggle.gif

mansslukerskor har manju hört talas om .... men semleslukerskor...... naughty.gif
pejori
CITAT (aq42 @ 05-02-2008, 21:32) *
mansslukerskor har manju hört talas om .... men semleslukerskor...... naughty.gif

går på ett ut tror jag rotfl.gif
Netha
CITAT (Eva i Skåne @ 04-02-2008, 22:45) *

Var den halva på tvären eller bara utan lock? crazy.gif

Nej han mår inte illa åt något, men tycker att semlor är knappt ätbara. no.gif thumbdown.gif
Ja säg du ... var kom halvan ifrån ... den var rakt skuren (delad) ...
undrar vem som tagit den andra . g.gif laugh.gif
LadyG
Nu har jag avnjutit Årets Semla på Café och konditiori Boulevard i Sundbyberg (De fick priset Årets Semla av Svenska Semleakademin) och jag måste erkänna att jag sällan ätit en så delikat semla. De förtjänade verkligen priset, lagom mycket grädde och lagom kladdigt hjärta av mandelmassa. Fluffig bulle och handskuret, trekantigt lock med florsocker siktat över.

Vilken njutning!
Aqvakul
CITAT (LadyG @ 05-02-2008, 21:54) *
Nu har jag avnjutit Årets Semla på Café och konditiori Boulevard i Sundbyberg (De fick priset Årets Semla av Svenska Semleakademin) och jag måste erkänna att jag sällan ätit en så delikat semla. De förtjänade verkligen priset, lagom mycket grädde och lagom kladdigt hjärta av mandelmassa. Fluffig bulle och handskuret, trekantigt lock med florsocker siktat över.

Vilken njutning!

Njutning i Sumpan - är det möjligt? giggle.gif

önskar dig all lycka... du vet hur de säger i visan ...."Se Sundbyberg och sedan dö...." kompiskram.gif
LadyG
CITAT (aq42 @ 05-02-2008, 21:57) *
Njutning i Sumpan - är det möjligt? giggle.gif

önskar dig all lycka... du vet hur de säger i visan ...."Se Sundbyberg och sedan dö...." kompiskram.gif

Jag skulle gärna bosätta mig där, det är en underbar liten stad mitt i Stockholm faktiskt. Nackdelen är att det vill alla andra också biggrin.gif

Var det inte Hasse & Tage som skulle "Vänta på döden som en gammal elefant, eller åka till Sundyberg och dansa tango med en tant" eller nått sånt?

biggrin.gif
Aqvakul
CITAT (LadyG @ 05-02-2008, 22:03) *
Jag skulle gärna bosätta mig där, det är en underbar liten stad mitt i Stockholm faktiskt. Nackdelen är att det vill alla andra också biggrin.gif

Var det inte Hasse & Tage som skulle "Vänta på döden som en gammal elefant, eller åka till Sundyberg och dansa tango med en tant" eller nått sånt?

biggrin.gif

Avser restaurang Lorry, på 70-talet ett känt raggningsställe - besökt det en gång (min svensexa) naughty.gif
LadyG
CITAT (aq42 @ 05-02-2008, 22:09) *
Avser restaurang Lorry, på 70-talet ett känt raggningsställe - besökt det en gång (min svensexa) naughty.gif

Är det där Grand Garbo ligger nu?

Lorry låter bekant av någon anledning, och jag är född på 70-talet så då var jag inte ute och raggade...
Aqvakul
CITAT (LadyG @ 05-02-2008, 22:15) *
Är det där Grand Garbo ligger nu?

Lorry låter bekant av någon anledning, och jag är född på 70-talet så då var jag inte ute och raggade...

Vet ej, flyttade från stan 1976!
HelenN
Jag käkade första semlan idag....på självast fettisdagen....med varm mjölk...MUMS!
estet
Andra semlan intagen nyss här hemma. Hade en på jobbet idag (tack chefen) men den sparar jag till i morron, det blir för mycket. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon