Full version: Semlor
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
LadyG
CITAT (aq42 @ 05-02-2008, 22:16) *
Vet ej, flyttade från stan 1976!

Hm.. Då är det inte lätt att veta smile.gif

Varför lämnar man en så trevlig stad förresten? En småstad mitt i storstan, det kan inte bli bättre väl?
pejori
CITAT (estet @ 05-02-2008, 22:24) *
/..../ men den sparar jag till i morron, det blir för mycket. smile.gif

fear.gif fear.gif no.gif no.gif kan det inte bli ju...semlor är fäskvara och ska avnjutas bums yes.gif
estet
jodå det går om man vill! laugh.gif Den jag åt nyss var köpt igår! crazy.gif
pejori
CITAT (estet @ 05-02-2008, 22:35) *
jodå det går om man vill! laugh.gif Den jag åt nyss var köpt igår! crazy.gif

giggle.gif giggle.gif
Eva i Skåne
Idag blev det premiär x 2 tongue.gif
Var hos äldste sonen och hans sambo i eftermiddags och blev bjuden på.... fastlagsbulle
och ikväll har jag varit borta och blivit bjuden både på middag och fastlagsbulle rolleyes.gif

Båda var konditoribullar och väldigt goda. yes.gif
Berith
Nu slank det ner en till men än är det inte fullt! tummenupp.gif
Cathis
Tryckte i mig två stycken igår, en köpt och en som mamma gjort, mums.
Får nog göra ett uppehåll idag, ingen semla idag whistling.gif
Aqvakul
Blev ju två igår, inget omedelbart semlesug..... wacko.gif
Magdis
Egentligen är ju fastan inledd nu så nu ska man ju egentligen inte äta några fler semlor...men jag har ju inte ätit nån än så jag måste ju få fuska lite! giggle.gif
Aqvakul
Bjöds på semla i samband med dagens konferens - årets tredje - nu får det vara nog...... rolleyes.gif
Eva i Skåne
Idag kom gubben min hem med fastlagsbullar från byns bageri. tongue.gif
Passar utmärkt eftersom jag inte blivit färdig att baka några idag. shy.gif
Myosotis
Idag blev jag bjuden på årets första fastlagsbulle. Hemmagjord och mycket god. Grädden åkte ner i vasken dock. Och locken ska vara RUNDA! Inte trekantiga som någon skrev. Trekantiga blir de om man har så bråttom att man klipper dem med sax! nono.gif
Ciczi
Jag åt också min första semla idag. Det lär inte bli fler i år. Men gott var det.

Ciczi
LadyG
Någon mer blir det säkert nu i helgen, men sen får det vara nog smile.gif
Aqvakul
CITAT (LadyG @ 07-02-2008, 10:29) *
Någon mer blir det säkert nu i helgen, men sen får det vara nog smile.gif

Visst, måttlighet är en dygd! tummenupp.gif
Farbror Blå
köpte minsann två stycken häromdan och åt en på tisdagen, en på onsdagen.
*klappar sej förnöjt om magen*
sqrulan
yahoo.gif Idag så bakade jag egna semlor,super goda blev dom.2 stycken klämde jag i mej på en gång. blush.gif

Aqvakul
Var det inte Pippi Långstrump som hade fått bullfeber?

Frågan till henne löd: "Har du ätit för mkt bullar?"

Svaret kom snabbt: "Nej, för lite"
Lilla Birka
Det finns i alla fall en sak som är bra med Katrineholm och det är Sultans konditori! Allt de gör är av högsta klass! Idag köpte vi årets första och enda semlor som skall avnjutas i kväll. De kostade 17:- styck!
Aqvakul
CITAT (Lilla Birka @ 08-02-2008, 16:57) *
Det finns i alla fall en sak som är bra med Katrineholm och det är Sultans konditori! Allt de gör är av högsta klass! Idag köpte vi årets första och enda semlor som skall avnjutas i kväll. De kostade 17:- styck!

Tråkigt att Katrineholm har så lite att erbjuda. Detså större anledning att utnyttja guldkornen.
Nog borde du passa på och köpa några fler semlor. flirting.gif
sqrulan
tummenupp.gif Baka egna vettja!Nu kan jag vara kaxig som har gjort det,fniss!
SEMLOR:
75 gr Jäst
150 gr Smör
5 dl Mjölk
1 dl Strösocker
2 Ägg
3 tsk Bakpulver
ca: 16-17 dl Vetemjöl

Gör degen och låt den jäsa 30 minuter
Dela degen i 3 delar och varje del i 9 delar.27 stycken
Forma bullarna och jäs dom 30 minuter
Pensla med ägg och grädda 6-10 minuter i mitten av ugnen.
200-250 grader.
Fyllningen gör jag med riven mandelmassa,marsankräm och grädde

Jag älskar detta recept för det är en lätt bakad deg och semlorna blir så luftiga och fina.
Hannele
CITAT (Lilla Birka @ 08-02-2008, 16:57) *
Det finns i alla fall en sak som är bra med Katrineholm och det är Sultans konditori! Allt de gör är av högsta klass! Idag köpte vi årets första och enda semlor som skall avnjutas i kväll.

Hur vet du att det är bra, om du inte smakat ännu? coolgleam.gif
Aqvakul
CITAT (Hannele @ 08-02-2008, 19:47) *

Verkar som Lilla Birka är lite asketisk i sitt semleintag. Möjligen inhandlade hon semla hos Sultan föregående år och kanske även året dessförinnan? flirting.gif
Eva i Skåne
Idag har jag också bakat egna bullar efter receptet som jag lagt i receptavdelningen.

Vi klämde två var till kvällsfikat naughty.gif men varför gör man så lätt detta fel???
Första är jättegod och smakar mera, men efter två är man kräkmätt och det goda har blivit för mycket wacko.gif

Nu är resten av bullarna i frysen och det ska bara plockas fram var sin i fortsättningen. yes.gif
Aqvakul
CITAT (Eva i Skåne @ 08-02-2008, 21:47) *
Idag har jag också bakat egna bullar efter receptet som jag lagt i receptavdelningen.

Vi klämde två var till kvällsfikat naughty.gif men varför gör man så lätt detta fel???
Första är jättegod och smakar mera, men efter två är man kräkmätt och det goda har blivit för mycket wacko.gif

Nu är resten av bullarna i frysen och det ska bara plockas fram var sin i fortsättningen. yes.gif

Det påstås ibland att man lär sig av sina misstag, men lika ofta verkar det vara tvärtom.... giggle.gif
Gossen Ruda
En st semla inhandlades idag. Den avåts med sedvanlig varm mjölk halvvägs in i På spåret. Fick stänga av eftersom jag mådde lite illa av Ugglans gröna? makeup. Utmärkt att lägga lite grädde mm på sådana hemska upplevelser.
Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 08-02-2008, 21:54) *
En st semla inhandlades idag. Den avåts med sedvanlig varm mjölk halvvägs in i På spåret. Fick stänga av eftersom jag mådde lite illa av Ugglans gröna? makeup. Utmärkt att lägga lite grädde mm på sådana hemska upplevelser.

En märklig kvinna, smart och kreativ, men absolut inte min typ. thumbdown.gif
Magdis
NUUUUU är jag sugen på en semla!! Jag har inhandlat ingredienser till att baka och fylla dem, men nu är det lite väl sent att sätta igång.
Apropå det, just nu skulle det va perfekt för mig att baka wienerbröd! wink.gif Pappa brukar kalla det där gula i wienerbröden för "mormors hosta" men jag skulle ju kunna kalla det för "Magdis bihåleinflammation" istället. rolleyes.gif
Myosotis
sick.gif sick.gif sick.gif
Cathis
CITAT (Magdis @ 08-02-2008, 22:18) *
NUUUUU är jag sugen på en semla!! Jag har inhandlat ingredienser till att baka och fylla dem, men nu är det lite väl sent att sätta igång.
Apropå det, just nu skulle det va perfekt för mig att baka wienerbröd! wink.gif Pappa brukar kalla det där gula i wienerbröden för "mormors hosta" men jag skulle ju kunna kalla det för "Magdis bihåleinflammation" istället. rolleyes.gif

rotfl.gif rotfl.gif sick.gif rotfl.gif
Magdis
Ha ha ho ho! Jag är på naughty humör idag! naughty.gif
Eva i Skåne
Magdis Magdis nono.gif

Först var det bajs och nu är det snor
Detta är en tråd för njutning, inte tvärtom flirting.gif
Trots att jag åt mer än jag njöt av... unsure.gif
Lilla Birka
CITAT (Hannele @ 08-02-2008, 19:47) *

Därför att vi handlat där tidigare, såväl tårtor som andra bakverk och aldrig har det varit annat än toppen!
Magdis
CITAT (Eva i Skåne @ 08-02-2008, 23:04) *
Magdis Magdis nono.gif

Först var det bajs och nu är det snor
Detta är en tråd för njutning, inte tvärtom flirting.gif
Trots att jag åt mer än jag njöt av... unsure.gif

giggle.gif Sorry! Jag ska skärpa mig. rolleyes.gif
Kathy
CITAT (Magdis @ 08-02-2008, 22:18) *
....//.........Pappa brukar kalla det där gula i wienerbröden för "mormors hosta" men jag skulle ju kunna kalla det för "Magdis bihåleinflammation" istället. rolleyes.gif

Är det inte mormors hosta på wienerbröd? naughty.gif flirting.gif

Aqvakul
CITAT (Kathy @ 11-02-2008, 13:24) *
Är det inte mormors hosta på wienerbröd? naughty.gif flirting.gif

Absolut, det fick jag lära mig redan som barn....

benämningen hade en viss avskräckande inverkan på konsumtionen giggle.gif
Kathy
CITAT (aq42 @ 11-02-2008, 14:19) *
.....//.........benämningen hade en viss avskräckande inverkan på konsumtionen giggle.gif

Har den? tongue.gif whist.gif

Hade inte alls planerat in något semmelköp idag men vad kom jag hem med för ett tag sen?
Jo, wienersemlor.

Igen.
Aqvakul
CITAT (Kathy @ 11-02-2008, 16:10) *
Har den? tongue.gif whist.gif
Hade inte alls planerat in något semmelköp idag men vad kom jag hem med för ett tag sen?
Jo, wienersemlor.
Igen.

Kathy!
Nu är det fastan, inga fler semlor! thumbdown.gif
Magdis
Jag har ju inte ätit nån semla än i år men nu håller jag på att baka, så IKVÄLL blir det min premiärsemla! tongue.gif
Aqvakul
CITAT (Magdis @ 12-02-2008, 14:37) *
Jag har ju inte ätit nån semla än i år men nu håller jag på att baka, så IKVÄLL blir det min premiärsemla! tongue.gif

bättre sent än aldrig.... tummenupp.gif
Magdis
Efter middagen gjorde jag semlor till alla i familjen och så gjorde jag en extra som står i kylskåpet och ropar på mig nu! biggrin.gif
Aqvakul
CITAT (Magdis @ 12-02-2008, 22:34) *
Efter middagen gjorde jag semlor till alla i familjen och så gjorde jag en extra som står i kylskåpet och ropar på mig nu! biggrin.gif

Är det rättvist? naughty.gif
Magdis
CITAT (aq42 @ 12-02-2008, 22:35) *
Är det rättvist? naughty.gif

Japp! Jag är den enda i den här familjen som behöver äta upp mig. rolleyes.gif
Aqvakul
CITAT (Magdis @ 12-02-2008, 22:39) *
Japp! Jag är den enda i den här familjen som behöver äta upp mig. rolleyes.gif

Vet resten av familjen om att du får en extra? naughty.gif
Magdis
CITAT (aq42 @ 12-02-2008, 22:43) *
Vet resten av familjen om att du får en extra? naughty.gif

Bara maken för jag viskade det till honom och han viskade tillbaka "det gör du rätt i!" Skulle dottern få veta det skulle hon bli skitsur. smile.gif

Å förresten blev jag ju utan semla förra tisdagen när de andra åt, för det fanns inga glutenfria att köpa. Så det är inte mer än rätt. tongue.gif
Aqvakul
CITAT (Magdis @ 12-02-2008, 22:49) *
Skulle dottern få veta det skulle hon bli skitsur. smile.gif

Misstänkte det. Barn är noga med "rättvisa"! giggle.gif
Aqvakul
Favorittråd i repris! (tror inte Lady G eller någon annan har något emot att jag lyfter fram den här tråden)

I år är fettisdagen den 24/2 - dvs. då är det "premiär". Själv tillhör jag traditionalisterna som inväntar den "rätta" dagen för den första semlan. Andra har säkert börjat för länge sen.

Jag hoppas att många vill diskutera och skoja om detta med gott humör...

Lady Hamilton
Jag åt min första Semla till santa.gif Jul för då fanns det saffrans semlor och de var goda. Sedan åt jag förra veckan för de har nu börjat säljas Och så blev det två i dag eftersom jag var tvungen att provsmaka semlorna som en arbetskompis till mig har börjat producera för att leverera till våran lokala ICA butik yes.gif
Nostalgia
Jag har också tjuvstartat biggrin.gif två har det blivit än så länge.......... whist.gif

[attachment=29846:2semlor.jpg]
Berith
CITAT (Aqvakul @ 21-01-2009, 21:39) *
---I år är fettisdagen den 24/2 - dvs. då är det "premiär". Själv tillhör jag traditionalisterna som inväntar den "rätta" dagen för den första semlan.---

Jag väntar också till rätta dagen! tummenupp.gif Självklart kanske jag ska säga, för jag förstår inte varför man vill ha allting innan det är dags.

Drar inte upp frågan igen om när folk egentligen firar saker, eller passar tider. rolleyes.gif Ingen kunde svara då, och ingen skulle väl göra det nu heller.

Smaskigt ska det bli iaf! kompiskram.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon