Full version: Semlor
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Lars-Olof Arvids
Den rätta dagen - det är ju på odla-träffen i Surte nu på lördag. DÅ ska vi äta semlor! biggrin.gif

Olle
skogstroll
köpte i förrgår smile.gif Äter inte själv men sambon brukar inte ha några problem med det...
Aqvakul
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 22-01-2009, 08:16) *
Den rätta dagen - det är ju på odla-träffen i Surte nu på lördag. DÅ ska vi äta semlor! biggrin.gif

Olle

du har inte räknat fel på månaderna kompis... flirting.gif
Eva i Höga
Min första semla blir på lördag, då har Odlaklubben Väst sin årliga januariträff och då äter vi semlor och byter växter mm. Det kallar vi den rätta semledagen!
Gossen Ruda
Premiär i fredags. Från Lundgrens konditori.
Aqvakul
"Njutarna" radar upp sig ...

Inga "traditionalister"?
ninnisky
CITAT (Eva i Höga @ 22-01-2009, 09:45) *
Min första semla blir på lördag, då har Odlaklubben Väst sin årliga januariträff och då äter vi semlor och byter växter mm. Det kallar vi den rätta semledagen!

Det blir också min premiär för semla bravo.gif och kanske årets enda!
Berith
CITAT (Aqvakul @ 22-01-2009, 11:09) *

Inga "traditionalister"?

*vinkar!*
Solstorm
Jag brukar inte äta så många semlor, minns inte om det blev alls någon förra året. Nu har nu gjort mig jättesugen på semla ju. Det får allt bli en på lördag i alla fall, jag som hade tänkt strunta i det.

CITAT (Aqvakul @ 22-01-2009, 11:09) *

Inga "traditionalister"?

Jo, vi är nog tradionalister som äter semla på lördag. Det är bara det att traditionen är ganska ny biggrin.gif
Noak
Väntar så länge som möjligt...
Av tradition blir det semmeldagen, i slutet på februari i år.
Heda
Å jag åt min första den 7 januari sweatingbullets.gif mmmmmm så gott!!

//Heda
Farbror Blå
För mej ska det vara som det alltid varit:
semlor äts på tisdagar, med start just fettisdagen, inte före.

happy.gif
smajlizz
Jag har redan ätit två smile.gif
Har funderat på en sak, i de semlor man köper i affären står det ibland aprikoskärnor i innehållsförteckningen.. varför har man det och är det i fyllningen man har det isf? På paketen stod det: "kan innehålla spår av mandel". Ja mandel är det ju i mandelmassan, för det är väl det man har som fyllning eller?
salicaceae
CITAT (Heda @ 22-01-2009, 15:16) *

//Heda

Skämmes syster! Än är det någon vecka kvar till fettisdagen! rtfm.gif

wink.gif

/J
Aqvakul
CITAT (smajlizz @ 22-01-2009, 18:39) *
Jag har redan ätit två smile.gif
Har funderat på en sak, i de semlor man köper i affären står det ibland aprikoskärnor i innehållsförteckningen.. varför har man det och är det i fyllningen man har det isf? På paketen stod det: "kan innehålla spår av mandel". Ja mandel är det ju i mandelmassan, för det är väl det man har som fyllning eller?

För att spara pengar så ersätter mindre nogräknade bagerier mandeln i mandelsmassan med aprikoskärnor...

Det känns väldigt småaktigt då råvarukostnaden för en stor och rejäl semla med riktig mandelmassa och grädde ligger på under tre kronor...

Semlorna är en mycket lönsam affär för bagerierna....
Solstorm
CITAT (Aqvakul @ 23-01-2009, 10:26) *
För att spara pengar så ersätter mindre nogräknade bagerier mandeln i mandelsmassan med aprikoskärnor...

Det känns väldigt småaktigt då råvarukostnaden för en stor och rejäl semla med riktig mandelmassa och grädde ligger på under tre kronor...

Semlorna är en mycket lönsam affär för bagerierna....

Det samma gäller när man köper marsipan och mandelmassa i affären. Den bästa är det bara mandel i och inga aprikoskärnor i. Det är stor skillnad i smak. De med aprikoskärnor i smakar vedervärdigt.
Aqvakul
Dagens semla...

Berith
CITAT (Aqvakul @ 23-01-2009, 13:34) *
Dagens semla...

Men vad säger du!!??!! fear.gif Ät inte! Ät inte! 24 februari vetduju!!!
Gillan
CITAT (Heda @ 22-01-2009, 15:16) *

//Heda

Aja, baja nono.gif På min födelsedag får man faktiskt inte äta semlor .................så det så rtfm.gif ........................näää, skojar bara, ni får äta hur många semlor ni vill, när ni vill.............bara jag slipper giggle.gif .......jag äter förmodligen ingen alls..........
embees
CITAT (LadyG @ 17-01-2008, 11:22) *
När äter du din första semla? Är semle-premiären lika viktig som kräftpremiären? Är någon av dem viktig längre?

För mig finns premiärerna kvar, jag vill inte ta ut något i förskott. Lite ska man ju gå och sukta också tycker jag. Men var och en blir salig på sin fason.

Fastlagsbullar (som vi säger här i Skåne) äter vi i vår familj när som efter jul fram tom påsk. Köper väldigt sällan på conditori utan gör dem själv.
Aqvakul
CITAT (Berith @ 23-01-2009, 14:20) *
Men vad säger du!!??!! fear.gif Ät inte! Ät inte! 24 februari vetduju!!!

självklart väntar jag till den 24/2 - men visst kan man visa trevliga bilder...
Betty
Skulle aldrig falla mig in att vänta till slutet av februari! Då hinner man ju inte äta så många innan de slutar sälja för säsongen ju! biggrin.gif
Här kommer min favvobild:
[attachment=29908:semlor.jpg]

Jag åt en förresten i eftermiddags, min dotter kom hit och bjöd på "go-fika" tongue.gif
zaaritha
Det SKA ju vara ett tag före påsk............
Men; jag gillar inte semlor--så det äts ej ! thumbdown.gif
Berith
CITAT (Aqvakul @ 23-01-2009, 15:27) *
självklart väntar jag till den 24/2 - men visst kan man visa trevliga bilder...

sweatingbullets.gif *puhh!* Blev väääldigt orolig där ett tag.

Tror att jag ska baka egna i år, och göra mandelmassa som det var tips om i Recept före jul. Någon som jobbat på konditori tidigare (?) berättade hur man gjorde egen mandelmassa. tummenupp.gif

Betty struntar jag i totalt! crazy.gif
Aqvakul
min mamma gjorde alltid egen mandelmassa och vi barn fick hjälpa till att skålla mandeln och dra mandelkvarnen...
(grovrivet, en aning bittermandel och inte för stor andel socker - det är melodin)

Idag har jag förstått att det pågår diverse "otidsenliga" orgier i glupskhet i ett rasrikt område nära Göteborg!

Ingen tillställning som besöks av rättrogna semlister.... (Berith du ska väl inte på det hållet...)

1 månad kvar - vi väntar ståndaktigt....

Berith
CITAT (Aqvakul @ 24-01-2009, 09:55) *
min mamma gjorde alltid egen mandelmassa och vi barn fick hjälpa till att skålla mandeln och dra mandelkvarnen...
(grovrivet, en aning bittermandel och inte för stor andel socker - det är melodin)

Idag har jag förstått att det pågår diverse "otidsenliga" orgier i glupskhet i ett rasrikt område nära Göteborg!

Ingen tillställning som besöks av rättrogna semlister.... (Berith du ska väl inte på det hållet...)

1 månad kvar - vi väntar ståndaktigt....

Självklart att vi väntar ståndaktigt! Gjorde också egen mandelmassa "förr", blandade skållad mald mandel med socker och inkråmet. g.gif

Nope, ska inte åt det hållet idag men hoppas ändå att dom får kul. tummenupp.gif Det är väl en vinteraktivitet så god som någon.
Lars-Olof Arvids
CITAT (Aqvakul @ 24-01-2009, 09:55) *

Japp, i Surte faller man på mer än ett sätt! biggrin.gif

Olle

Betty
CITAT (Berith @ 24-01-2009, 07:21) *
...../

Betty struntar jag i totalt! crazy.gif

kiss.gif på dig! tongue.gif
Aqvakul
Akta er för denne man - en mycket ansvarslös semlemissbrukare....

godanro

Har också för mig att efter då Ture Sventon var "värd" för
advendskallendern så började semlorna att ploppa upp
både här och där redan efter nyårsskiftet no.gif .
Efter det blev jag vrång och håller nu stenhårt på traditionen
att bara äta semleveckan"(v.9). rtfm.gif ranting.gif ( men visst det vattnas i munnen)
Aqvakul
inte en semla, men nästan...

Berith
CITAT (godanro @ 24-01-2009, 19:28) *
Har också för mig att efter då Ture Sventon var "värd" för
advendskallendern så började semlorna att ploppa upp
både här och där redan efter nyårsskiftet no.gif .
Efter det blev jag vrång och håller nu stenhårt på traditionen
att bara äta semleveckan"(v.9). rtfm.gif ranting.gif ( men visst det vattnas i munnen)

Men det är inte vi som håller på traditionerna som är vrånga! kompiskram.gif Det är alla dom andra som gör fel.

Tänk dej när vi den 24 februari njuter av årets första semlor, hur dom andra känner sej utanför bara för att dom på rent trots tjuvstartade! thumbdown.gif
zissi
Jag har idag ätit en specialsemla från Gunnarssons konditori på Götgatan i Stockholm. Årets första. Där är grädden o mandelmassan blandade med varandra. Riktigt gott. tummenupp.gif

Men det godaste därifrån var ett stort bondbröd bakat på surdeg som vägde ca 1600 g. Det var nästan 20 före mig i kön o många köpte just det bautastora brödet, så då fick jag för mig att prova, o jag har smällt i mig alldeles för många skivor nu. Bara smör på så man känner den goda brödsmaken. tummenupp.gif tummenupp.gif
Aqvakul
Hur är det med storleken på semlor?
De flesta bakverk har ju blivit större de senaste åren.
Men om den ska ätas i handen, så kan den ju bli för stor.
Hur stor tycker du en semla ska vara?

Myosotis
Jag brukar baka minifastlagsbullar, de är så gulliga. Och mandelmassan ska blandas med inkråmet, annars får det vara. Tråkigt med billiga fastlagsbullar där de bara lagt en skiva mandelmassa på en torr bulle. Jag har fortfarande inte ätit någon fastlagsbulle, inte säkert det blir någon.
Betty
CITAT (Berith @ 24-01-2009, 19:47) *
Men det är inte vi som håller på traditionerna som är vrånga! kompiskram.gif Det är alla dom andra som gör fel.

Tänk dej när vi den 24 februari njuter av årets första semlor, hur dom andra känner sej utanför bara för att dom på rent trots tjuvstartade! thumbdown.gif

haha, vi känner oss inte ett dugg utanför på fettisdagen, tycker bara att - Äntligen får ni också med vara med och frossa, ni stackars som har späkt er ända till den 24:e. naughty.gif
Förresten, jag tjuvstartade inte på rent trots - jag startade för att min kropp krävde det! Man måste tillgodose kroppens behov, inte göra våld på sig själv för därtill är livet för kort! biggrin.gif
Berith
CITAT (Betty @ 25-01-2009, 15:21) *
haha, vi känner oss inte ett dugg utanför på fettisdagen, tycker bara att - Äntligen får ni också med vara med och frossa, ni stackars som har späkt er ända till den 24:e. naughty.gif
Förresten, jag tjuvstartade inte på rent trots - jag startade för att min kropp krävde det! Man måste tillgodose kroppens behov, inte göra våld på sig själv för därtill är livet för kort! biggrin.gif

kompiskram.gif Ät bara, du är värd varenda semla.
Aqvakul
Dagens semlor:

Noak
Min hand svävande länge över semmelpaketen i affären, men sen slog jag mig i slang med pensionärsmaffian som tyckte att 34 kr var alldeles för mycket för två ynka semlor. Därmed gick den goda karaktären segrande ur striden!
Betty
CITAT (Aqvakul @ 26-01-2009, 15:17) *
Dagens semlor:

En sån vacker bild! bravo.gif
Måste bara få skryta lite; Min dotter har jag verkligen lyckats bra med, idag kom hon över på ett eftermiddagsfika och hon hade med sig varsin semla åt oss, precis som för tre dar sen. Det är ordning på den tjejjen! yes.gif
Snigelhatare
CITAT (NIKEN @ 26-01-2009, 15:23) *
Min hand svävande länge över semmelpaketen i affären, men sen slog jag mig i slang med pensionärsmaffian som tyckte att 34 kr var alldeles för mycket för två ynka semlor. Därmed gick den goda karaktären segrande ur striden!

17 kr STYCK!? Tänk om man tänker bjuda några stycken fear.gif

Någon som har ett bra recept på så man kan baka själv?
Betty
En stunds ren njutning för 17:- är väl inga pengar att tala om. Jag vet massor av njutningar som kostar myyyycket mer! biggrin.gif
Aqvakul
om man koncentrerar njutningen till den 24/2 så blir det ingen stor slant...
Myosotis
CITAT (Snigelhatare @ 26-01-2009, 15:55) *
Någon som har ett bra recept på så man kan baka själv?

Fastlagsbullar
Motti
Här är det inte säkert att det blir någon alls !gubben där emot vräker i sig en del på jobbet !
Aqvakul
CITAT (Motti @ 26-01-2009, 19:42) *
Här är det inte säkert att det blir någon alls !gubben där emot vräker i sig en del på jobbet !

är det en fördelning som ni är överens om....
sqrulan
thumbdown.gif Såg igår på vår affär att priset låg på 44:- för två semlor, det är ju inte klokt!
Aqvakul
CITAT (sqrulan @ 27-01-2009, 11:14) *
thumbdown.gif Såg igår på vår affär att priset låg på 44:- för två semlor, det är ju inte klokt!

ocker, med tanke på att råvarukostnaden är högst tre kronor...
Snigelhatare
Tack för receptet Myosotis!
Red Top
CITAT (Aqvakul @ 24-01-2009, 14:14) *
Akta er för denne man - en mycket ansvarslös semlemissbrukare....

Jag ska be att få protestera! nono.gif
Han äter inte semlor, han äter temlor.

Utdrag ur Wikipedia giggle.gif

".............äter temlor från Rotas konditori på Tegelbacken i Stockholm som är landets enda som för semlor året runt. Ture Sventons kontor ligger på Drottninggatans västra sida i hörnet mot Jakobsgatan".

Själv väntar jag . Är traditionalist! Gillar dock inte "köpesemlor", som bara innehåller luft och inte smakar något. De ska vara hembakta! Vetebullar med kardemumma i, egengjord mandelmassa och lagom hårt vispad grädde!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon