Full version: Semlor
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
LadyG
När äter du din första semla? Är semle-premiären lika viktig som kräftpremiären? Är någon av dem viktig längre?

För mig finns premiärerna kvar, jag vill inte ta ut något i förskott. Lite ska man ju gå och sukta också tycker jag. Men var och en blir salig på sin fason.
Magdis
När är egentligen semmel-premiären? Jag har dålig koll på det så jag brukar börja när jag ids baka några. Det brukar inte vara mycket för tidigt iallafall, det är jag övertygad om.
Lilla Birka
Börjar inte! Har inte ätit semlor sen den dag jag köpte två och åt upp båda på en gång och upptäckte att det faktiskt inte var så gott som jag trodde! Detta var för c:a 10 år sedan.
LadyG
Första tisdagen i fastan är premiärdagen smile.gif
Magdis
Redan den 5:e februari....oj jag inser nu att det är tidigare än jag tänkt. Sååå tidigt brukar inte jag äta semlor. Brukar börja nån gång strax före påsk.
LadyG
Många blandar nog ihop tisdagen i påskveckan med fettisdagen (första tisdagen i fastan) skulle jag tro smile.gif
Bettis
Äter sällan semlor, blev inga förra året vi får se om det blir någon i år.
Alba
Åt en igår.......mmm så gott.
Lilla Selma
På Fettisdagen är premiären för mig och Fridolf yahoo.gif

Men det är klart att om någon snälling kommer och bjuder, spelar det ingen roll om det så är på midsommarafton året före... yaay.gif

Kram från Selma (Semla...)
MariaS
Min första semla i år slinker ner den 26/1.
krellus
Äääääälskar semlor!!!! Jag försöker alltid hålla mig till den officiella "premiären"... men det är svårt! flirting.gif
Anki på Öland
Tycker affärerna brukar ha premiär på juldagen eller något i den stilen........
Anki
Piccante
Jag hör till de som hoppas att ingen bjuder mig på semlor. rolleyes.gif hoppar så gärna över dem.
Aqvakul
väntar gärna en bit in i februari åtminstone (påsken är ju tidig i år)
bear
Köper aldrig färdiga semlor, däremot en påse vetebullar en 3:a grädde och mandelmassa någon gång på våren......

Aqvakul
CITAT (Lilla Birka @ 17-01-2008, 11:25) *
Börjar inte! Har inte ätit semlor sen den dag jag köpte två och åt upp båda på en gång och upptäckte att det faktiskt inte var så gott som jag trodde! Detta var för c:a 10 år sedan.

De flesta av oss nöjer sig med en semla. giggle.gif
Betty
Semlor är livet! Jag äter semla så ofta som tillfälle ges wub.gif
Får väl lov att erkänna att jag åt säsongens första semla redan dan före nyårsafton blush.gif normalt väntar jag till nån dag efter nyår men kunde inte motstå frestelsen den här gången... whist.gif
Min favvobild, håll till godo! biggrin.gif :
[attachment=11787:semlor.jpg]
Bee
Vi tjuvstartade faktiskt redan förra fredagen. Dom var ljuvligt goda - och ruggigt dyra, 20:-/st. Det blir inte många per säsong.

I en affär nära oss började dom sälja redan på Annandan. Lite väl tidigt tycker jag. Men det här med kräftorna. Det finns väl inget fast datum på dom längre? Vill minnas att man slopade det för några år sen.
Milda
Åh premiären för semlor sker varje år på Göteborg Film Festival i Drakens foajé. Vi är många som suktar efter godingarna där rolleyes.gif
stina
Jag håller inte hårt på premiären - brukar bli en semla någon gång i februari. smile.gif
Berith
Dom som säljer semlor före nyår är ju inte så tidiga som dom tror, dom är ju jättesena för det blir ju fjolårets semlor.

Här börjas inte förrän semmeltisdagen, tydligen 5 februari i år. Tidigt som sagt, men då behöver man ju inte vänta så väldigt länge till innan det är dags. yes.gif
Trädgårdsflanören
Försöker varje år "hålla mig" till Semledagen.
Tyvärr lurar de mig, med erbjudanden på fiken.

Som nu i förra veckan "Kaffe & Semla 25Kr".

Det åkte man dit på och satt där med en semla och en kaffe. nono.gif
Lilla Birka
CITAT (aq42 @ 17-01-2008, 13:31) *
De flesta av oss nöjer sig med en semla. giggle.gif

De var i och för sig ganska små, men de hade ju en bra effekt! Det är inte så bra för en som väger lite för mycket att äta semlor, de är som man säger ganska energitäta rolleyes.gif
lena:-)
Jag åt en semla i lördags...!! Annars så har jag varit principfast vad gäller allt firande men nu i jul insåg jag att skall man hinna njuta av julen gäller det att börja i tid..Detsamma måste därför ävwen gälla semlorna...alltså äter jag nu för att få begäret stillat innan påsk.
mamamaggan
Msåte tyvätt tala om att jag frångått mina principer i år. Har redan ätit en semla!!! -fear-.gif Vi brukar fika på fredagar och när vi var till bageriet för ett par veckor sedan hade de semlor. Men nu dröjer det innan jag äter någon igen , de är ju såååååååå määääääääääktiga.

renate
Ingen semmelpremiär här,jag avskyr semlor.
Betty
CITAT (lena:-) @ 17-01-2008, 16:14) *
Jag åt en semla i lördags...!! Annars så har jag varit principfast vad gäller allt firande men nu i jul insåg jag att skall man hinna njuta av julen gäller det att börja i tid..Detsamma måste därför ävwen gälla semlorna...alltså äter jag nu för att få begäret stillat innan påsk.

rotfl.gif vilken "bra" ursäkt!!!
Elisabeth G
Fastlagsbullar (eller semlor, som opplänningar säger) äts lämpligen året om. Eftersom det är svårt att som hemmabagare få till den rätta fluffigheten blir svaret att jag äter fastlagsbullar under hela den tid som Thulins i Simrishamn säljer dessa delikatesser.
pejori
så fort dom kommer och så länge dom finns yes.gif yes.gif
kan aldrig bli för många av dom w00t.gif crazy.gif
Aqvakul
CITAT (pejori @ 19-01-2008, 00:33) *
så fort dom kommer och så länge dom finns yes.gif yes.gif
kan aldrig bli för många av dom w00t.gif crazy.gif

Här håller halva Sverige på att blåsa bort rolleyes.gif och det ända du tänker på är att proppa i dig så många semlor som du bara förmår..... flirting.gif
Wilmer
När morfar levde åt vi så fort de började säljas (han visste ju inte om han skulle leva till premiären typ). Nu ser jag på dem med ett leende så fort de kommer fram innan jul. Jag äter dem närsom, i år blir premiären 26/1!!

Wilma

Men aQ, då blåser man ju inte bort med lite hull coolgleam.gif
pejori
CITAT (aq42 @ 19-01-2008, 00:37) *
Här håller halva Sverige på att blåsa bort rolleyes.gif och det ända du tänker på är att proppa i dig så många semlor som du bara förmår..... flirting.gif

japp...står mej bra i stormen här naughty.gif
äter i medvind för säkerhets skull coolgleam.gif
Elisabeth G
CITAT (pejori @ 19-01-2008, 00:44) *
japp...står mej bra i stormen här naughty.gif
äter i medvind för säkerhets skull coolgleam.gif

Men då blåser den goa grädden ju ifrån dig! w00t.gif
pejori
CITAT (Elisabeth G @ 19-01-2008, 01:12) *
Men då blåser den goa grädden ju ifrån dig! w00t.gif

slickar snabbt som vinden rotfl.gif
LadyG
CITAT (Elisabeth G @ 18-01-2008, 23:50) *
Fastlagsbullar (eller semlor, som opplänningar säger) äts lämpligen året om. Eftersom det är svårt att som hemmabagare få till den rätta fluffigheten blir svaret att jag äter fastlagsbullar under hela den tid som Thulins i Simrishamn säljer dessa delikatesser.

Tack,det håller jag med om. Hur ska man få sin bulle fluffig och fin egentligen?
Elisabeth G
CITAT (LadyG @ 19-01-2008, 12:15) *
Tack,det håller jag med om. Hur ska man få sin bulle fluffig och fin egentligen?

Bagarna har extra proteinrikt mjöl som inte finns att köpa för vanligt folk. För några år sedan kom ett vetemjöl med högre proteinhalt - Special, tror jag det heter. Vet inte om det finns kvar eftersom jag aldrig bakar numera. Det blev lite fluffigare med det mjölet men alls inte som de bullar man köper på kondis.
LadyG
CITAT (Elisabeth G @ 19-01-2008, 13:24) *
Bagarna har extra proteinrikt mjöl som inte finns att köpa för vanligt folk. För några år sedan kom ett vetemjöl med högre proteinhalt - Special, tror jag det heter. Vet inte om det finns kvar eftersom jag aldrig bakar numera. Det blev lite fluffigare med det mjölet men alls inte som de bullar man köper på kondis.

Så tråkigt, då kan man ju inte göra lika fina bullar som köptasbullarna.

Då blir det till att fortsätta köpa sina semlor då.
Berith
CITAT (Berith @ 17-01-2008, 15:11) *
Dom som säljer semlor före nyår är ju inte så tidiga som dom tror, dom är ju jättesena för det blir ju fjolårets semlor.

Här börjas inte förrän semmeltisdagen, tydligen 5 februari i år. Tidigt som sagt, men då behöver man ju inte vänta så väldigt länge till innan det är dags. yes.gif

Jag var tydligen inte så principfast som jag inbillade mej. Åt den första i måndags, och om jag inte kan tygla mej så blir det nog en till idag. whist.gif
Aqvakul
CITAT (aq42 @ 17-01-2008, 13:21) *
väntar gärna en bit in i februari åtminstone (påsken är ju tidig i år)

så sugen jag blev när jag såg tråden - semla, mums.....
ska dock försöka hålla mig till den 5:e angel_not.gif
LadyG
Jo, jag har tyglat mig hittils, men det var nääära på ICA maxi häromsistens... Nybakade, stooora gräddiga bullar... Jag vart så sugen!

Men jag lyckades gå förbi tillsist smile.gif
Aqvakul
Jag undrar hur många minuter på löpbandet som motsvarar en semla. g.gif
mamamaggan
CITAT (aq42 @ 24-01-2008, 18:03) *

Finns det löpband som går så sakta att de passar en snigel?

Förlåt! Kunde inte låta bli! giggle.gif
Siska
för att förbruka 1st semla måste man iaf simma 1 timma

Aqvakul
CITAT (Siska @ 24-01-2008, 18:09) *
för att förbruka 1st semla måste man iaf simma 1 timma

det är mkt för en ynka semla!
pejori
CITAT (aq42 @ 24-01-2008, 18:25) *
det är mkt för en ynka semla!

helt klart värt det, whistling.gif
LadyG
CITAT (aq42 @ 24-01-2008, 18:03) *

Vill du verkligen veta? biggrin.gif

Cirka 375kcal per 100g semla enligt livsmedelsverket, så om semlan väger runt 400g sammalagt innehåller den cirka 1500kcal och skulle ta 2,5 timmas löpning för att förbränna. Med lite variationer, men det är ett genomsnittsvärde iaf.
Aqvakul
CITAT (LadyG @ 24-01-2008, 18:31) *
Vill du verkligen veta? biggrin.gif

Cirka 375kcal per 100g semla enligt livsmedelsverket, så om semlan väger runt 400g sammalagt innehåller den cirka 1500kcal och skulle ta 2,5 timmas löpning för att förbränna. Med lite variationer, men det är ett genomsnittsvärde iaf.

Det blir värre och värre, att människor överhuvudtaget vågar äta dessa kaloribomber! -fear-.gif
pejori
CITAT (aq42 @ 24-01-2008, 18:33) *
Det blir värre och värre, att människor överhuvudtaget vågar äta dessa kaloribomber! -fear-.gif

dom är ju goda ju....får snart simhud mellan tårna av allt simande giggle.gif
Aqvakul
CITAT (pejori @ 24-01-2008, 18:35) *
dom är ju goda ju....får snart simhud mellan tårna av allt simande giggle.gif

rotfl.gif
rotfl.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon