|
Full version: STORMVARNING
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
SMHI varnar för storm på lördag. Värst i norra götaland! Tackar för den passningen! Men det är väl sånt vi får räkna med nu... Januaristormar.
Om jag inte minns fel, var det alltid stormar i oktober november förr, men det var då det.
Piccante
17-01-2008, 16:08
Gudrun o Per var väl jan/ feb ? Det verkar vara den nya trenden.
CITAT (Markus_H @ 17-01-2008, 16:08)  Gudrun o Per var väl jan/ feb ? Det verkar vara den nya trenden. Gudrun var den 8 januari 2005 och Per den 11/1 2007. Ja januari verkar det som, i alla fall för oss i södra delarna av landet...
Jaså det är dags nu.  Har skrället nåt namn??
CITAT (Berith @ 17-01-2008, 16:14)  skrället Det blir väl bra, vill inte ha mer oväder  Enligt SMHI: STORM Under lördagen kommer ett mycket djupt lågtryck in över landet vilket väntas medföra stormbyar in över Götaland med risk för störningar i trafik och el-försörjning. Som det ser ut nu blir det värst i norra Götaland men troligen lindrigare än vid stormen Per förra året. Stora delar av norra Svealand och Norrland får snöfall. KALLARE Och nästa vecka kallare i hela landet.
lena:-)
17-01-2008, 16:21
Attans, jag som tänkt ge mig ut på allfartsvägarna..kanske skall omdisponera min agenda....
CITAT (lena:-) @ 17-01-2008, 16:21)  Attans, jag som tänkt ge mig ut på allfartsvägarna..kanske skall omdisponera min agenda.... Du bor ju ingen stans enl din profil
Dito Verde
17-01-2008, 16:39
Åh nej, inte nu igen. Gudrun kraschade en massa rutor i växthuset och Per några stycken. Nu vet jag vad som menas med växthuseffekten....
Vi får hoppas på det bästa,SMHI skriver att den blir lindrigare än Gudrun och Pär.Det är vär de sk vårstormarna som inträffade förr i februari.
Alexander-VG-zon3
17-01-2008, 17:58
ÄSCH ,, sånt är vardagsmat för mig , no worries
liten fjutt storm på väg in , ska bli kul
Monica M zon 4
17-01-2008, 18:05
Ha! Låt det blåsa bara! Efter Gudrun skaffade vi eget elverk och vi har full koll på ficklampor, batterier, ljus och sånt. Har burit in massor av ved och vi kan laga mat på vedspisen! Å vi har inget ute som kan blåsa bort. Växthuset stod pall för Gudrun så det ska säkert gå bra!
Verkar som denna storm blir lindrigare än Per så då blir det säkert inte så farligt. Dessutom blir väl värsta blåsten fredag natt och lördag förmiddag så vi behöver inte ge oss ut på vägarna heller.
Piccante
17-01-2008, 18:08
blir det lindrigare än stormen Per så orkar jag inte bry mig
Alexander-VG-zon3
17-01-2008, 18:34
sägs bli upp till 25-30m/s ( vet dock inte än vad det ska bli över mig ) , det är ju inget
skogstroll
17-01-2008, 19:03
jag tycker det blåser jämt jag...
F----------n....... Det beräknas blåsa 14 sekundmeter fredag natt mot lördag. Hur höga vågor blir det då??
skogstroll
17-01-2008, 19:09
usch när det blåser sådär hårt tänker jag på växthuset.... får ju inte hända nåt nu
Piccante
17-01-2008, 19:22
Henrik har namnsdag på lördag, det är väl då det kommer blåsa som värst? Den får väl heta stormen Henrik då så länge tills vi får ett officiellt namn.
Alexander-VG-zon3
17-01-2008, 19:24
CITAT (Kathy @ 17-01-2008, 19:07)  F----------n....... Det beräknas blåsa 14 sekundmeter fredag natt mot lördag. Hur höga vågor blir det då??  14m/s är inte så farligt .
CITAT (flaxss @ 17-01-2008, 19:24)  14m/s är inte så farligt . Tacktacktack  för dina ord. *Är lite nojjig*...
Eva i Skåne
17-01-2008, 22:43
CITAT (renate @ 17-01-2008, 17:53)  Vi får hoppas på det bästa,SMHI skriver att den blir lindrigare än Gudrun och Pär.Det är vär de sk vårstormarna som inträffade förr i februari. Vårstorm. Det är åtminstone nåt positivt i det ordet Renate
aanderss
17-01-2008, 22:57
här där jag bor skalld e bara blåsa 7m /sekund enligt tv4
Det är tur att man redn har ett rejält elverk, gasolspis i det nya köket och kommunalt vatten i kranen. Burk och kaffelagret är laddat. Växthuset förankrat, så nu kan det blåsa hur mycke det vill... Om bara grannen ser till att förankra sitt nya båthus också... Det förra for förbi i stormen Per...
Det är norska SMHI som döper stormarna. Är det ngn som vet var/hur man hittar dom på nätet? Vad söker man på? Dom kanske redan har ett namn klart. Annars gillar jag förslaget med Henrik
CITAT (Bee @ 17-01-2008, 23:25)  Det är norska SMHI som döper stormarna. Är det ngn som vet var/hur man hittar dom på nätet?....//.... Här.
Tack! Det stod inget särskilt utom att det skulle blåsa från Jotunheimen och söderut. Det var väl så vi kunde se på de svenska väderkartorna också. Inget namn ännu således.
CITAT (Kathy @ 17-01-2008, 23:32)  Men har de inte döpt stormen ännu? Fortsatt Henrik alltså...
CITAT (MariaS @ 17-01-2008, 23:37)  Men har de inte döpt stormen ännu? Fortsatt Henrik alltså... Ni får hålla kollen på hemsidan.
CITAT (Kathy @ 17-01-2008, 23:40)  Ni får hålla kollen på hemsidan.  Sagt och gjort
mamamaggan
17-01-2008, 23:50
Attans också att vi inte hunnit få träden på sommarstugetomten nertagna. Vi har beställt jobbet men det har ännu inte blivit gjort. De flesta träden klarar sig nog men det finns 4 - 5 stora döda träd som jag nu blir lite orolig för. De står lite illa till så de kan ramla över husen , fast när de är döda så är de väl inte så tunga.
Bara grannens björkar blåser ner så ska jag vara glad, om de så ramlar över vårt hus! Mvh Fenja
Jag ska ha hundkurs lördag och söndag, då är det väl bäst att dom har kopplade hundar så dom inte flyger iväg
Aqvakul
18-01-2008, 07:40
CITAT (Fenja @ 18-01-2008, 03:04)  Bara grannens björkar blåser ner så ska jag vara glad, om de så ramlar över vårt hus! Mvh Fenja Det är rätt. Man ska alltid tänka positivt....
Alexander-VG-zon3
18-01-2008, 07:53
bara 21m/s hos mig  tråkig storm .
Lars-Olof Arvids
18-01-2008, 08:44
I morgon ska ju jag på auktion hos Oslo akvarieklubb!  Återstår att se om min chaufför vågar ge sig ut på vägarna nu. Jag hoppas verkligen det, för en sådan höjdpunkt vill jag inte missa! Olle
Eva i Skåne
18-01-2008, 09:25
Är det lugnet före stormen som råder nu???
Det är inte annat att gör än avvakta och se hur kraftigt ovädret blir. Jag tycker att efter Gudrun har det varnats mycket mer för oväder, även de gånger det inte blivit så farligt. Nu tar dom det säkra före det osäkra och varnar även vid oväder som kanske kan bli svåra.
skogstroll
18-01-2008, 09:35
Tycker de här varningarna är lite svåra att tro ibland. Dels ska man stanna inne, sen har Aftonbladet några grafiska bilder på hur mycket det ska blåsa (enligt den 20m/s där jag bor), sen går jag in på deras vädersida och kollar prognosen... jaha då ska det blåsa 12 m/s????
anna_rispan
18-01-2008, 09:40
på smhi hittar man ju tydliga grafiska bilder och bra rapportering.
skogstroll
18-01-2008, 09:44
...ja aftonbladet har samma vädertjänst som på SMHI:s hemsida och det är möjligt att den är bättre, men då ska man ju inte rita upp felaktiga skräckbilder, men sån är väl kvällspressen...
anna_rispan
18-01-2008, 09:47
ja det var så jag tänkte. går man direkt till smhi slipper man uppblåsta historier.
Men hur ofta uppdaterar SMHI sina uppgifter på nätet? Jag tycker det händer rätt ofta att det blåser hinhåle och regnar, går man sen in o kollar där så skall det vara sol och ca 5 sekundmeters vind. Kan det månne vara så att dom inte släpper ut så mycket gratis eftersom dom säljer sina tjänster till bla media?
skogstroll
18-01-2008, 10:35
Jag har också noterat samma sak... ibland kan det vara helt uppåt väggarna. Deras betaltjänster kanske är mer uppdaterade..
anna_rispan
18-01-2008, 10:50
Jag har inte tänkt på det. men å andra sidan så kollar jag knappt på några väderprognoser överhuvudtaget. bara om jag ska göra nåt väldigt speciellt. som nu när jag fått höra att det ska vara storm på lördag o vi ska ut på vägarna då följer jag nog med lite för att se hur det komer att bli. annars tittar jag ut o konstaterar att okej det är si o så med vädret idag...
Kan fortfarande inte se att norrmännen döpt stormen ännu...
Gossen Ruda
18-01-2008, 11:27
CITAT (MariaS @ 18-01-2008, 11:24)  Kan fortfarande inte se att norrmännen döpt stormen ännu... Det har inte börjat än...
Femdygnsprognosen Prognoserna uppdateras tre gånger per dygn, klockan 03.00, 06.30 och 16.00. Vindar I femdygnsprognosen anges medelvindar.
Gå in under varningar, det ska blåsa rejält spec. Västra Götaland och Kattegatt.
Inte skulle jag ut på sjön då. i alla fall.
Räckte med att flyga 13/1 förra året då det blåste över 20 sekm över Götaland!
Gossen Ruda
18-01-2008, 12:30
Igår stod det på SMHI:s hemsida att denna stormen inte beräknades bli lika kraftig som Gudrun och Per, den texten är borta nu. Istället har fler områden fått varningar för stormbyar upp mot 28 m/s. Den ilsknar tydligen till.
netaave
18-01-2008, 12:47
Det är bara ta fram sitt lilla gasolkök då utifallatt. Köpte ett jättebra på biltema med små tuber man lägger i det och för att tända det behövs inga tändstickor. Ett riktigt stormkök alltså.  Sen får man ladda alla ljusstakar och lyktor, samt lägga ljuständare på strategiska platser. Se till att man har batterierna laddade och ficklampor tillgängliga. Ska handla idag också så vi överlever.  Här där jag bor blir nog snön större problem än vinden har jag en känsla av.
skogstroll
18-01-2008, 12:53
... men vart är stormen just nu då? Kan man se det nånstans? Hörde nåt om Skottland...men det var då det
Jag har inte lyckats hitta någon bild eller liknande på var stormen befinner sig just nu. Däremot har jag just läst detta:
Länsstyrelsen i Västra Götaland, i samarbete med Vattenfall, har bestämt sig för halvera tappningen ur Vänern för att nivån i Göta Älv inte ska höjas. Den annalkande stormen jämförs av SMHI med Per som drog in över Götaland och Svealand i januari 2007. -Lågtrycksbanan är väldigt lik och prognoserna innan är ganska lika så just nu ser den ut att vara i ungefär samma klass som Per, säger Kristin Sahlström, meteorolog på SMHI i Göteborg. Bohuskusten tros bli värst drabbad. -Det finns en risk att vindarna kan nå över 30 meter per sekund, det är en riktigt kraftig storm, säger Kristin Sahlström. Varning har också utfärdats för höga eller mycket höga vattenflöden på flera håll. Det blöta vädret den senaste tiden har även gjort att rasrisken för vägar är extra stor på många håll i landet.
Ovanstående utfärdat 14:07
Jag kan fortfarande inte hitta något namn på stormen ännu....
skogstroll
18-01-2008, 15:36
Jag tycker vi kallar den Styrbjörn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|