Full version: STORMVARNING
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
ninnisky
CITAT (Krolliljan @ 25-01-2008, 18:55) *
Inte inne i Laholmsbukten i alla fall. sweatingbullets.gif

... och inte hos mig på Hisingen heller

det var det jag skulle skriva men missade!
aanderss
13,5 nu
Alexander-VG-zon3
storm hos mig med kraftiga vindbyar enligt mormor . taket på utbyggnaden håller på att ge sig .
mamamaggan
CITAT (flaxss @ 25-01-2008, 19:41) *
storm hos mig med kraftiga vindbyar enligt mormor . taket på utbyggnaden håller på att ge sig .

Ni verkar att bo på en väldigt utsatt plats när det gäller stormar. Hoppas taket klarar sig!
aanderss
14,1 nu
Netha
Blåste 12 - 13m/s häromdagen ... inte kändes det ens som oväder.sad.gif

Men... jag vet att hård vind/storm är något helt annat neröver.
MariaS
Idag blåser det visst i skåne. 20,7 maxvind i Åhus, och ökande...

Håll i er skåningar
pejori
verkar ha avtagit här nu...men dom hotar med mera blåst -fear-.gif ranting.gif
aanderss
13.3 nu
Karin i Småland
16,8 just nu där jag bor....man hör hur stormbyarna kommer rytande på långt håll, ibland dunsar det ute, otäckt när det är mörkt och man inget ser vad som händer crying.gif
ingrid fuxwall
Hemma hos mig har strömmen gått ganska många gånger i dag och hundpromenaderna var hemska - som det blåste.
Stadshunden blev helt förskräckt över allt det vita som kom från hö Äggen och själv tyckte jag att - sommaren är bäst
Alexander-VG-zon3
CITAT (mamamaggan @ 25-01-2008, 19:51) *
Ni verkar att bo på en väldigt utsatt plats när det gäller stormar. Hoppas taket klarar sig!

japp varnar smhi för 25-30m/s ( vilket dom gör över mig ) så är det 30-35m/s hos mig . jag bor öppet och högt upp än övriga hus ( ca 7m högre än övrig omgivning (skog,hus )) .

plus öppet vid väst och längre bort rinner helgeå ( en stor å som rinner här ) som också gör det väldigt öppet . har bara en väg och ett hus och några meter skog ifrån ån . plus så rinner ån tillbaka och delar sig i mindre vatten drag bakom huset vilket gör att jag bor på en ''halv'' ö och det tillför lite , så vindarna har väldigt fritt spelrum över vårat hus och min trädgård .
Krolliljan
Än så länge bara 14,8 i byarna. unsure.gif
Myosotis
CITAT (flaxss @ 25-01-2008, 23:40) *
japp varnar smhi för 25-30m/s ( vilket dom gör över mig ) så är det 30-35m/s hos mig . jag bor öppet och högt upp än övriga hus ( ca 7m högre än övrig omgivning (skog,hus )) .

plus öppet vid väst och längre bort rinner helgeå ( en stor å som rinner här ) som också gör det väldigt öppet . har bara en väg och ett hus och några meter skog ifrån ån . plus så rinner ån tillbaka och delar sig i mindre vatten drag bakom huset vilket gör att jag bor på en ''halv'' ö och det tillför lite , så vindarna har väldigt fritt spelrum över vårat hus och min trädgård .

Hoppas fönsterna klarar sig den här gången då (tänkte egentligen skämta om att jag precis sett ditt tak flyga förbi, men det var kanske lite elakt).
Här har det hällregnat, men ingen storm ännu.
Aqvakul
Fast de varnar för att det ska bli mkt mer! Verkar som om Skåne ska få en rejäl körare.
Myosotis
Håll i taket.
Aqvakul
CITAT (Myosotis @ 26-01-2008, 10:28) *
Håll i taket.

Jobbigt! crazy.gif
Krolliljan
Hur har ni det i Skåne? Några skador?

Myosotis
lugnt än så länge.
Krolliljan
I Laholmsbukten är det nu 16,4 m/s i byarna, men det tar i. unsure.gif
Fenja
Det fläktade på här lite i natt, av och till rätt kraftigt. Nu är det så vindstilla att stora våta snöflingor faller spikrakt rätt ner!
Mvh
Fenja
Krolliljan
Ja nu är det uppe i 21,2. Det knakar bra i huset. -fear-.gif
Alexander-VG-zon3
jag är inte hemma så jag vet inte hur läget är förens jag ringt hem .
Krolliljan
Här har det varit ca 21,3 i en timme nu ( och solsken just nu confused.gif )
Jag ser att det blåser 25m/s ner i Skåne.
Alexander-VG-zon3
läget där hemma - källar trappan är vatten fylld till nedersta trappsteg , så det rinner väl in i källaren också , mormor sa det va ca 7-10cm högt vatten . och väldigt kraftiga vindar blåser nu ( värre i dag än igår ) och en del träd hade visst blåst ner i skogen ( rotvälter ) enligt mormor vindar runt 25-30
aanderss
16.2 här
Aqvakul
CITAT (aanderss @ 26-01-2008, 15:09) *
16.2 här

Hur var det i natt?
skogstroll
CITAT (flaxss @ 26-01-2008, 14:12) *
läget där hemma - källar trappan är vatten fylld till nedersta trappsteg , så det rinner väl in i källaren också , mormor sa det va ca 7-10cm högt vatten . och väldigt kraftiga vindar blåser nu ( värre i dag än igår ) och en del träd hade visst blåst ner i skogen ( rotvälter ) enligt mormor vindar runt 25-30

usch ni har det inte lätt söderut! unsure.gif
Krolliljan
Det har varit ca 24m/s ett bra tag men nu har det gått ner till 19,1. Vet ngn om det går bort åt nu??
aanderss
ja de skall minska i kväll har jag läst
Aqvakul
Enligt SMHI så ska det nå sin kulmen i eftermiddag eller i kväll. Skåne är värre däran än Halland och Blekinge.
aanderss
mm de skall bli lungnare i natt
Aqvakul
CITAT (aanderss @ 26-01-2008, 17:16) *
mm de skall bli lungnare i natt

Hur hade du det igår natt på din runda?
aanderss
de var jätte lung faktiskt
mamamaggan
Annars får du hålla i dig så du inte blåser bort! giggle.gif

Myosotis
Trodde det skulle bli värre. Alla tak, träd etc är kvar på sin plats, jag har fortfarande ström. Man blir nästan besviken... Visst blåser det, det kändes särskilt när jag körde bil och vinden tog tag i bilen, man fick hålla hårt i ratten! Men storm vet jag inte om det var.
Aqvakul
CITAT (Myosotis @ 26-01-2008, 17:53) *
Trodde det skulle bli värre. Alla tak, träd etc är kvar på sin plats, jag har fortfarande ström. Man blir nästan besviken... Visst blåser det, det kändes särskilt när jag körde bil och vinden tog tag i bilen, man fick hålla hårt i ratten! Men storm vet jag inte om det var.

Nej, det har nog varit lite "uppblåst". giggle.gif
Alexander-VG-zon3
läget där hemma -- blåser kraftigt än och vatten i källaren , och garageportarna har blåst av och en hel del träd har blåst ner i skogen .
och strömmen är kvar ( ledningarna är nedgrävda )
Bettis
CITAT (flaxss @ 26-01-2008, 19:41) *
läget där hemma -- blåser kraftigt än och vatten i källaren , och garageportarna har blåst av och en hel del träd har blåst ner i skogen .
och strömmen är kvar ( ledningarna är nedgrävda )

uj uj uj här har det lugnat sig något (Gbg)
pejori
CITAT (Myosotis @ 26-01-2008, 17:53) *

enligt tidningarna är det bara en försmak av vad som ska komma under natten crying.gif
som dom uttryckte det..."sondre har bara knackat på dörren ännu" ranting.gif
MariaS
Så drar det ihop sig igen. Så här står det på SMHI:s hemsida:

På tisdag mycket milt, i Götaland och Svealand 5-8 plusgrader. Till lite kallare väder med ett par minusgrader kan ett område med snöfall beröra södra Norrland. I Lapplands fjällen mycket hårda västvindar och talrikt med snöbyar. På onsdag lite kallare i söder med snö eller regn, i norr goda solchanser och 3-10 minusgrader. På tosdag kallare i norr och till fredag kommer ett djupt lågtryck in med mycket blåsigt väder, inte omöjligt att det åter någonstans igen kan bli stormbyar, i norr risk för ymniga snöfall.

Det är väl bara att vänta och se då.
Bettis
CITAT (MariaS @ 27-01-2008, 19:03) *
Så drar det ihop sig igen. Så här står det på SMHI:s hemsida:

På tisdag mycket milt, i Götald 5-8 plusgrader. Till lite kallare väder med ett par minusgrader kan ett område med snöfall beröra södra Norrland. I Lapplands fjällen mycket hårda västvindar och talrikt med snöbyar. På onsdag lite kallare i söder med snö eller regn, i norr goda solchanser och 3-10 minusgrader. På tosdag kallare i norr och till fredag kommer ett djupt lågtryck in med mycket blåsigt väder, inte omöjligt att det åter någonstans igen kan bli stormbyar, i norr risk för ymniga snöfall.

Det är väl bara att vänta och se då.
Nääää nu får du ge dig, jag fick skit för att jag sa att det var 11 mån kvar till julafton, jag vill inte ha mer blåst och jag vet faktiskt var din brevlåda bor, så ingen mer blåst flirting.gif rotfl.gif
MariaS
TAck för den passningen shy.gif
Bettis
rotfl.gif rotfl.gif
Bee
Är det här vårt nya helgväder? Här jobbar man och står i under veckan och man ser fram mot en ledig helg och så blir det storm! Två helger på raken nu...
Vill inte ha mer!
aanderss
tuva kommer nu

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1738631.ab
mamamaggan
Näe vem är det som är upphovsman till alla dessa oväder?

Måste ut på vägarna i morgon , till lasarettet , så jag verkligen måste. FY och USCH!
Piccante
Tycker det är lite väl mycket "stormvarning" nu, var och varannan helg ska det storma. Nu tar jag snart inte varningarna på allvar längre för sist gick det ganska obemärkt förbi mig....
Aqvakul
CITAT (Markus_H @ 31-01-2008, 00:57) *
Tycker det är lite väl mycket "stormvarning" nu, var och varannan helg ska det storma. Nu tar jag snart inte varningarna på allvar längre för sist gick det ganska obemärkt förbi mig....

Känner likadant!
Myosotis
Visst, men de gör så här bara för att invagga en i falsk säkerhet. Så fort man låter bli att tappa upp vatten så kommer det att bli strömavbrott, jag lovar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon