Full version: STORMVARNING
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Bee
CITAT (Bee @ 27-01-2008, 19:33) *
Är det här vårt nya helgväder? Här jobbar man och står i under veckan och man ser fram mot en ledig helg och så blir det storm! Två helger på raken nu...
Vill inte ha mer!

Jag citerar mig själv så slipper jag skriva in allt igen. Får dock ändra till tredje helgen.
Fast det är inte riktigt sant. Det är torsdag idag och stormen - om det nu blir det - borde väl vara över till i morgon kväll när helgen börjar.
Eva i Skåne
Visst är det märkligt!!! För tredje gången på tre veckor thumbdown.gif
aanderss
men nu kommer de nog på fredagen
torvan
Det är jag som är upphovet till den nya stormen!
shy.gif Torvan-Tuva
Berith
Liten Tuva stjälper stort lass?? fear.gif
MariaS
Det har börjat öka lite försiktigt nu, men framför allt är det kalla vindar.
Är mest bekymrad för gubben som ska börja köra långtradare om några timmar. Han ska just till Götet och Färgelanda inatt. crying.gif
rolf i re
Hei. Her venter jeg også på stormen Tuva. Ser ut til at den har begynt å røre på seg nå. Det blåser ganske kraftig her. Vi som bor her på østlandet i Norge, har jo vært spart for mye storm. Men nå kommer den ser det ut til.Jeg er redd for drivhuset og vinterhaven. De ligger litt utsatt til. Håper det går bra. Håper jeg i morgen kan sitte i vinterhaven å ta en kopp kaffe og kikke på fuglene på brettet å tenke at det gikk bra denne gangen. trostar.gif
torvan
Vet du hur stormen kommer att bli efter er
kust? Jag har en svåger&svägerska som är
på bröllopsresa med Hurtigruten. Dom bör
vara på halva sträckan nu. Torvan
rolf i re
Hvis de er halvveis så tror jeg ikke det er noen fare. Det skulle ikke blåse så kraftig nordover tror jeg. Det var mest østlandet og vestlandet som skulle få den værste trykken.Synes å huske at det var meldt ca 15 sekundmeter nordover. Og det greier Hurtigruten godt. Men litt husking blir det kansje.
torvan
Skönt att höra. biggrin.gif
Min svägerska blir så lätt sjösjuk.
Hon trodde att hon skulle dö
på segling över till Gotland.
Som tur är har hon sjösjukepiller med sig.
Kan ju bli en tråkig bröllopsresa annars.
tongue.gif torvan
aanderss
vind 8.0 m/sek nu
Piccante
CITAT (aanderss @ 31-01-2008, 12:45) *
vind 8.0 m/sek nu

Det konstiga är att SMHI´s varningar för starka vindar inte stämmer med deras lokala prognoser? Det ska blåsa upp mot 20m/s över havet men bara 2-4m/s över land ! Vet inte om det blir så farligt ?
Lars-Olof Arvids
Här i Stenungsund regnar det och blåser rejält nu. Som väl är tycks jag få medvind när jag ska cykla hem i eftermiddag.

Olle
skogstroll
Vi kan snart starta en egen vädertjänst giggle.gif
Bettis
CITAT (skogstroll @ 31-01-2008, 14:54) *
Vi kan snart starta en egen vädertjänst giggle.gif

Det blir nog säkrare prognoser då giggle.gif
skogstroll
ja vi har ju observatörer över hela Sverige smile.gif
Margaretha
Jag oroar mig för sonen som ska flyga från Stockholm till Malmö i kväll. Jag är själv flygrädd och kan lätt föreställa mig att landa i blåst, hur det känns!
Det blåser redan ordentligt här, och ska visst bli blötsnö också! Hurra! fear.gif
MariaS
Här blåser det styv kuling nu. 10,3 i medelvind och 16,9 i byarna. Fast det är mer byar än medelvind. Såg också att det snöar på kusten. Här är det bara regn än så länge.
Alexander-VG-zon3
enligt smhi ska det blåsa 22m/s hos mig och vinden börjat nu till ta och det har börjat att knaka i huset .

och vägvärket visar fel i max vind . enligt dom har jag som max runt 8 men det är mycket mer nu än 8 ( kanske dåligt uppdaterad )

och smhi ''Femdygnsprognosen'' visar enbart medelvind så det är lite lönlöst att rätta sig efter den då den inte säger max vind som är upp till 20-23m/s

CITAT (MariaS @ 31-01-2008, 17:25) *
Här blåser det styv kuling nu. 10,3 i medelvind och 16,9 i byarna. Fast det är mer byar än medelvind. Såg också att det snöar på kusten. Här är det bara regn än så länge.

här är ingen snö eller regn bara blåst .
Solstorm
Väntas vinden öka eller minska ikväll och inatt? Funderar på om det är dags att fylla badkaret så jag får vatten att spola på toa med och tappa upp dricksvatten.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Solstorm @ 31-01-2008, 17:32) *
Väntas vinden öka eller minska ikväll och inatt? Funderar på om det är dags att fylla badkaret så jag får vatten att spola på toa med och tappa upp dricksvatten.

kolla här

http://www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp?d=8644&l=sv
aanderss
just nu 12.6 här
Krolliljan
17,7 i byarna här.
Solstorm
Tack för en jättebra sida Flaxss! Blir nog att köra hela familjen i badkaret först och sedan fylla med vatten till spolning och till tvättvatten. Bor i "änden" på elledningen och hör till dem som får tillbaka strömmen sist när den försvunnit.
MariaS
11.0 i medelvind och 18,1 i byarna. Det slamrar i vindskivorna...
Aqvakul
Så trött jag är på detta båsandet, och alltid till helgen ...

Här i Lund så drar det till riktigt ordentligt nu i byarna.
Bettis
CITAT (Krolliljan @ 31-01-2008, 17:41) *
17,7 i byarna här.

Kan ni inte skriva var det är typ GBG eller om ni inte vill skriva var ni bor skriv "i närheten av Umeå", annars vet man ju inte var det blåser som Krolliljan skrev, gick in och tittade på hennes profil för att se var hon bor men det stod inget crying.gif då vet man ju inte var det blåser 17,7 g.gif
Aqvakul
CITAT (Bettis @ 31-01-2008, 17:50) *
Kan ni inte skriva var det är typ GBG eller om ni inte vill skriva var ni bor skriv "i närheten av Umeå", annars vet man ju inte var det blåser som Krolliljan skrev, gick in och tittade på hennes profil för att se var hon bor men det stod inget crying.gif då vet man ju inte var det blåser 17,7 g.gif

och var bor du Bettis? giggle.gif
MariaS
CITAT (MariaS @ 31-01-2008, 17:47) *
11.0 i medelvind och 18,1 i byarna. Det slamrar i vindskivorna...

CITAT (Bettis @ 31-01-2008, 17:50) *

OK. Tolsjö väderstation i vänern ligger 4 km från mig.

Altså norr om Lidköping
Bettis
CITAT (aq42 @ 31-01-2008, 17:52) *
och var bor du Bettis? giggle.gif

Väldigt nära GBG flirting.gif
MariaS
Tjörnbrons sista notering är visst 30 sekundmeter! 21,9 i medel.
Surte ligger på 17-18 i byarna.
MariaS
Nu serveras det 11,4 i medel och 17,8 i maxvind. Tolsjö (Lidköping)
MariaS
Jaha, det var det det tydligen. Medel 9,6 och max 16,1. Nu är det bara snön kvar då!

Oops. Såg att det snöar överallt utom här shy.gif där det fortfarnde regnar...
Ciczi
Här blåser det så in i bänken. Över 22 m/s... Är så trött på detta blåsandet...

Ciczi
Gossen Ruda
Blåser som f-n ibland. Dånar i plasttaket över carporten. Tempen +2 sjunkande. Regnet som piskat hela em börjar blir mer och snöblandat. Skönast inomhus.
Myosotis
Norra Skåne. Litet strömavbrott 18.20 - 18.35, det kommer säkert fler. Mycket blåsigare än i de två andra s.k. "stormarna", huset knakar. Blötsnö.
Maggan H
Nordöst Skåne precis vid gränsen till Blekinge är det uppehåll, men kraftig blåst. Vindstyrka ingen aning, mer än att min stora schäfer höll på att blåsa omkull för en stund sen... thumbdown.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Myosotis @ 31-01-2008, 19:16) *
Norra Skåne. Litet strömavbrott 18.20 - 18.35, det kommer säkert fler. Mycket blåsigare än i de två andra s.k. "stormarna", huset knakar. Blötsnö.

hos moror var det blåsigare förra helgen .

hos mig snökorn dinglar ner och kraftig blås
pleximaster
Idag blåser det!

De två andra "stormarna" tog inte alls farligt här i Lund men nu ligger det på som attans i byarna. Hoppas lusthuset som är öppet inte lyfter...

mvh plexi
cic
Lägesrapport: Jönköping.

Blåser som fan. Jag cylkar mellan A6 köpcentrum till de södra delarna av centrum. Har då Vättern på ena sidan och cyklar förbi två sjöar till på vägen.. Bro över den ena och där är det ofta en helt sjuk sidovind!

Hurmånga metar per sekund? Inte en susning.. J-ligt många! laugh.gif
mamamaggan
Den är här nu! Blåsten , blåser rejält men inte storm , än iaf!
MariaS
Fortfarande ingen snö, bara regn. Medelvindar 11,6 och maxvind 18,6.
Tolsjö (Lidköping)
Fenja
Här har vi drygt 5 cm snö nu och det viner rätt bra runt knutarna. Två små strömknäppar har gjort att jag fått starta om datorn ett par gånger men annars är det ingen större fara. Hundarna älskar snön i alla fall och far runt utan att bry sig om ovädret ett dugg! Det snöar ymnigt fortfarande biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Mvh
Fenja
Alexander-VG-zon3
marken är vit

första gången denna vinter jag ser att det snöar blink.gif

kraftiga vindar än
MariaS
Nu kan man se ett och annat korn i luften. Vinden har börjat ta i igen, så mina förhoppningar tog slut med dem.
Medelvind 12,2 och maxvind 19,9 Tolsjö(Lidköping)
Alexander-VG-zon3
här börjar vinden lugna sig (fast blåser en hel del ändå). och snöar tjocka ''blöta'' å stora snöflingor dinglar ner . alla mina krukväxter som är ute är helt snötäckta dom måste ju undra . första gången min rumsgran upplever snö !!
Alexander-VG-zon3
jaha ingen storm kort å intensivt ??

vilken fjutt sak
MariaS
Ja här handlar det också om mera 'styv kuling' än storm. Dessutom har det börjat regna igen. Men det var vitt i stan när jag köpte frukt vid 21-tiden.
Alexander-VG-zon3
här är ca 2-3cm blöt å tung nysnö . knapp inga vindar alls längre . kanske nån liten kuling vind ibland .
Lilla Birka
Va???? Har ni fått snö i Skåne? Här är det fortfarande svart som natta, men det har börjat blåsa och ta i ordentligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon