Full version: STORMVARNING
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Bettis
Man får väl öva
aanderss
6.5m/s nu här
MariaS
Här är det lugnt fortfarande. Sydost och 2,8 sekundmeter. Lugnet före...
aanderss
3,2m/s här nu och den är sydost
Krolliljan
4,5m/s sydlig
Bettis
3,9 sydsydost
Ramred
Strömstad:

Tippar på att här är runt 3-4 m/s nu. Alltså lugnt ännu... Men om jag läser radar och satelitbilderna på SMHI:s sida rätt så bör det börja så smått om 1-2 timmar. Nu spår dom ju 25-30 i medelvind här. Vi får se vad som sker. Förberett för strömavbrott med massor av ved, kaffevatten(ett måste), och icke att förglömma, skrivit ut melodikrysset för i morgon.....
Gossen Ruda
En ovidkommande närliggande fråga: Hur mäter ni vindhastigheten? Jag försökte hitta en enkel mätare i form av en tratt med ett hål man håller upp mot vinden. Det fanns ingen att köpa direkt men att beställa, kostade 300 spänn. Hutlöst. Måste man skaffa en väderstation för nån tusenlapp?
Bee
Här kan vi verkligen tala om lugnet före stormen. Kav lugnt, dimma, blött och väällldigt stilla. Faktiskt vackert när man tittar på grannens kala plommonträd med vattendroppar som lyses upp av en gatlampa.
Krolliljan
CITAT (Gossen Ruda @ 18-01-2008, 18:36) *
En ovidkommande närliggande fråga: Hur mäter ni vindhastigheten? Jag försökte hitta en enkel mätare i form av en tratt med ett hål man håller upp mot vinden. Det fanns ingen att köpa direkt men att beställa, kostade 300 spänn. Hutlöst. Måste man skaffa en väderstation för nån tusenlapp?

Jag tittar på vägverkets sida.
Ramred
Man kan lära sig uppskatta ganska så bra. Och ser man vatten (havet) så är det ganska tydigt om det går gäss, eller hur stora vågorna är. Önskar jag hade en riktig vindmätare, men det har inte blivit ännu....
aanderss
fan vad denna länken är bra
http://trafikinfo.vv.se/trinimenu/trinimenu.html

4,6 m/s nu
Bettis
CITAT (aanderss @ 18-01-2008, 18:46) *

4,6 m/s nu

Vilken flik går du in på, jag hittar inte cool.gif
Krolliljan
Markera medelvind eller kanske maxvind så laddar den en karta som också är klickbar.
Ramred
Om du tittar mitt på den sidan han länkat till så ser du medle vind, maxvind osv. Klicka bara på det du är intresserad av.
aanderss
5,9 m/s nu
Bettis
CITAT (Krolliljan @ 18-01-2008, 19:12) *
Markera medelvind eller kanske maxvind så laddar den en karta som också är klickbar.

thanks.gif Mätstation Surte ligger inte så långt bort 3,5 m/s
Dito Verde
CITAT (Bettis @ 18-01-2008, 19:17) *
thanks.gif Mätstation Surte ligger inte så långt bort 3,5 m/s

Det var 7,4 i Surte nu när jag tittade

Tillägg: Ursäkta det var maxvind. Även om man kryssar i medelvind så visas ibland maxvind av någon anledning. Jag måste vara mera uppmärksam.
aanderss
5,6 nu
Ramred
Nu ökar vinden, börjar "ta tag" i huset.
vindspel
medelvind mellan 4-6 idag...någon enstaka gång hörs mitt vindspel.
aanderss
5,1 nu
aanderss
6,4
Ramred
SSV 8-9 i byarna
aanderss
vår observationsplats ligger 1 km utanför byn på ett öppet fält så de är mindre vind inne i byn
Myosotis
Nu har jag dammsugit, diskat, tvättat och tappat upp vatten. Nu kan stormen komma. Ser ni mig inte på forumet i morgon beror det antingen på strömavbrott eller på att jag fått en avenbok i skallen under natten. Fast det blir nog inte så farligt här, det blåser fortfarande nästan ingenting.
Ramred
Får hoppas det beror på strömavbrottet då.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Myosotis @ 18-01-2008, 21:33) *
Nu har jag dammsugit, diskat, tvättat och tappat upp vatten. Nu kan stormen komma. Ser ni mig inte på forumet i morgon beror det antingen på strömavbrott eller på att jag fått en avenbok i skallen under natten. Fast det blir nog inte så farligt här, det blåser fortfarande nästan ingenting.

tur att du har städat och fixat tvätten tummenupp.gif
Gossen Ruda
Regn och friska sydliga vindar i Götet men än har det inte börjat blåsa på riktigt.
renate
Det regnar men blåser inte så mycket än 5,2°,grannens stora björkar är borta så jag har inget att går efter hur mycket det blåser,tittar på mina bambun och det är lugnt än så länge.
Krolliljan
Regnar duktigt här med och har inte varit mer än 9,8 i maxvind än. Konstigt att barrometern inte sjunkit än confused.gif
Myosotis
CITAT (flaxss @ 18-01-2008, 21:40) *
tur att du har städat och fixat tvätten tummenupp.gif

Ja, eller hur. Det är ingen höjdare att ha skitigt redan från början om strömavbrottet blir långvarigt. Efter Gudrun var det 9 dygn.
Miamamma
Idag åkte vi till ett välkänt byggföretag för att köpa ett elverk. När vi kom till lastpallen med elverk så var det fem kvar. Mannen lastade ett på vår vagn och gick för att fråga vad det skulle vara för olja i. När vi gick där ifrån var det bara ett kvar och detta handlar om tio minuter. Jag tror det blir riktig storm som folk handlar på sig elverk. Eller så var det flera än vi som var strömlösa i sex dygn förra januari. Håll tummarna för att vi aldrig behöver använda vårt elverk!
Lilla Birka
Håller tummarna!
Aqvakul
Jag med! tummenupp.gif
Miamamma
Tack! smiley_small_hug.gif wub.gif
Eva i Skåne
Jag tycker inte det verkar särskilt stormigt här än iaf, men jag har "skrämt" hem sonen som behagade åka till Helsingör (Danmark) med kompisar innan ikväll. Det kändes inte lockande att han kanske skulle få gå brandvakt där om båtarna skulle bli inställda. Nu är han sedan länge på svensk sida och på väg hem med buss. Skönt, tycker hönsmamman. whistling.gif
Aqvakul
Det verkar som att Skåne kommer lindrigare undan. Det blir nog värre upp mot Göteborg.
MariaS
Enligt de senaste i prognosväg så är det tydligen bohuslän och östra vänern som får det värsta. ÖSTRA VÄNERN w00t.gif Det är ju mitt i vänern vi bor ju... crying.gif Hur ska detta gå...

Det har i alla fall börjat regna. Jag tror att man kan kalla det regn i alla fall. Dropparna är stora som nävar... medelvinden är strax över 7 sekundmeter, så än är det ingen större fara whistling.gif
Lilla Birka
CITAT (MariaS @ 18-01-2008, 23:57) *
Enligt de senaste i prognosväg så är det tydligen bohuslän och östra vänern som får det värsta. ÖSTRA VÄNERN w00t.gif Det är ju mitt i vänern vi bor ju... crying.gif Hur ska detta gå...

I bivack! Marsch! wink.gif
Wilmer
Ja, här i Trollhättan blåser det upp rejält och regnar dessutom, uschligt. Men bara det är fint nästa helg när vi har träffen tummenupp.gif .

Hoppas alla slipper strömavbrott, det är så jobbigt! För min del är det första stormen i stan, på landet hade det bara varit en tidsfråga. Nu slipper vi det.

Wilma
Lilla Birka
CITAT (Wilmer @ 19-01-2008, 00:08) *
Ja, här i Trollhättan blåser det upp rejält och regnar dessutom, uschligt. Men bara det är fint nästa helg när vi har träffen tummenupp.gif .

Hoppas alla slipper strömavbrott, det är så jobbigt! För min del är det första stormen i stan, på landet hade det bara varit en tidsfråga. Nu slipper vi det.

Wilma

Hoppas kan du ju alltid giggle.gif
Aqvakul
Här i Lund regnar det också i form av jättedroppar och vinden börjar friska till i byarna. Blir nog till att sova med stängt fönster i natt.
Wilmer
-fear-.gif

Skräms inte, sådant händer inte i stan... Eller....

Ps. tror ni sniglarna blåser väck???
ingrid fuxwall
CITAT (aanderss @ 18-01-2008, 18:46) *

4,6 m/s nu

En mycket bra sida!!
Den tackar vi för
MariaS
Vilka sniglar whistling.gif Har inte sett några.

Nu börjar det nog ta i lite på utsidan, dônar liksom till då och då.
Wilmer
Mhm, här dönar det på i byarna. Sniglarna kan gott blåsa norrut, där fryser de väl ihjäl ändå?
MariaS
CITAT (Wilmer @ 19-01-2008, 00:16) *
Mhm, här dönar det på i byarna. Sniglarna kan gott blåsa norrut, där fryser de väl ihjäl ändå?

yes.gif Norrut helt ok, men inte åt nordost tack. Vill inga ha nono.gif rtfm.gif
ingrid fuxwall
Här blir det säkert storm och strömmen försvinner, passar därför på att uppdatera mig vad som händer runt om.

Sniglar har här inte börjat komma men i dag hittade jag gula kantareller - de är nya eftersom de inte var påverkade av frosten som var här tidigare.

ingrid
Wilmer
Ingrid, sådant vill jag inte höra mer om, jag har varit sugen på att leta efter kantareller länge efter div. artiklar i tidningen. Jag hinner inte! Va gott, kantarell macka, mmm.

Maria, HAR du inga sniglar än? Å, vilken lyllos du är.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon