Full version: 2008-års gnälltråd
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6
Betty
Tack Cathis! kram2.gif
Netha
CITAT (Betty @ 14-02-2008, 13:45) *
Nu behöver jag gnälla av mig lite... sad.gif tycker faktiskt lite synd om mig själv till och med...
Började arbetspröva/praktisera på ett kontor för ett par veckor sen - efter fyra månaders köande/väntan. I fredags vid lunchtid sträckte jag mig i högra ljumsken på väg till bussen hem (halkade på en isfläck). Hade jätteont i flera dagar, kunde knappt lyfta på benet. Men så i morse kändes det bra igen. Och då passade jag på att vricka/stuka vänster fotled när jag skulle gå över gatan på väg till bussen. Det gjorde inte så värst ont då - men det har bara blivit värre och värre under dan, det var ett helt företag att ta sig till bussen för att komma hem... Nu kan jag inte stödja på foten öht. Tror att jag måste stanna hemma i morgon... Sk*t oxå! crying.gif Vill ju inte missa nåt av praktiken, ska bara vara där den här månaden ut ju. crying.gif

Nämen så trist. trostar.gif smiley_small_hug.gif
Stanna du hemma och se till att bli bra i foten ... det är viktigast.
Magdis
Fy vad typiskt...stackars dig Betty! crying.gif trostar.gif
Betty
Ja himla trist är det, kan som sagt inte stödja alls på foten nu sad.gif Ska försöka ta reda på var jag kan få tag på ett par kryckor i morron bitti så att jag åtminstone kan förflytta mig någorlunda här hemma inomhus.
Det får lov att vara bättre till på måndag så att jag kan återgå till praktiken, det är ju jättekul och intressant där ju...
MariaS
Stackars dig Betty trostar.gif
Betty
Tack för all tröst allihop, det känns faktiskt lite bättre när man får gnälla av sig här och få några omtänksamma ord från mina forumkompisar. kompiskram.gif
Netha
Kryckor tror jag att man får "hyrlåna" på Primärvården.
Vet inte vad avgiften är numera.
Betty
CITAT (Netha @ 14-02-2008, 22:45) *
Kryckor tror jag att man får "hyrlåna" på Primärvården.
Vet inte vad avgiften är numera.

Får skicka iväg dotra på ett litet uppdrag i morgon då, tack för tipset! tummenupp.gif
Netha
CITAT (Betty @ 14-02-2008, 22:49) *
Får skicka iväg dotra på ett litet uppdrag i morgon då, tack för tipset! tummenupp.gif

Hade du bott närmare så hade du fått låna dotterns ... hon fick dem gratis efter knäop
och får behålla eftersom besvären återkommer ibland. smile.gif
Snöflinga
trostar.gif Vilken otur du har ... Har du en elastisk binda att linda kring fotleden så brukar det kännas stadigare. Håller verkligen tummarna för dig att du blir bättre till på måndag rose.gif
Betty
CITAT (Snöflinga @ 14-02-2008, 22:52) *
trostar.gif Vilken otur du har ... Har du en elastisk binda att linda kring fotleden så brukar det kännas stadigare. Håller verkligen tummarna för dig att du blir bättre till på måndag rose.gif

Tack för tumhållandet! Ja jag lindade fotleden det första jag gjorde när jag kom hem idag. Det var inte alls svullet, men ömt i och ovanför fotknölen. Antar att man inte ska ha foten lindad över natten, eller..? dunno.gif
Netha
Visst kan du ha den lindad över natten ... bara du ser till att inte linda för hårt.
Ta i bara så pass att det spänner litegrann ... inte att det känns som blodet stoppas.
Betty
CITAT (Netha @ 14-02-2008, 23:00) *
Visst kan du ha den lindad över natten ... bara du ser till att inte linda för hårt.
Ta i bara så pass att det spänner litegrann ... inte att det känns som blodet stoppas.

OK, då får det bli så. yes.gif
Netha
CITAT (Betty @ 14-02-2008, 23:04) *
OK, då får det bli så. yes.gif

Håller tummar för att du ska slippa ha ont imorron. trostar.gif
Bettis
Usch så förkyld jag har blivit, näsan har runnit som en öppen kran sedan i morse där emellan är det hel täppt, huvudet värker, höger öga har också runnit hela dagen, jag har ju inte varit förkyld på flera år så jag hade glömt hur jobbigt det är. Så nu känns det bättre när jag har fått gnälla lite.
MariaS
CITAT (Bettis @ 15-02-2008, 19:38) *
Usch så förkyld jag har blivit, näsan har runnit som en öppen kran sedan i morse där emellan är det hel täppt, huvudet värker, höger öga har också runnit hela dagen, jag har ju inte varit förkyld på flera år så jag hade glömt hur jobbigt det är. Så nu känns det bättre när jag har fått gnälla lite.

Här får du en kompiskram.gif och en rose.gif och en önskan om krya på dig
Bettis
CITAT (MariaS @ 15-02-2008, 19:55) *
Här får du en kompiskram.gif och en rose.gif och en önskan om krya på dig

thanks.gif det värmde, känns redan bättre giggle.gif
Betty
CITAT (Bettis @ 15-02-2008, 19:38) *

trostar.gif Krya på dig Bettis!
MariaS
Är bjuden på 80-årskalas och 30-årsfest idag. Till bägge festerna kommer det en massa folk som tror sig vara förmer än alla andra. Känner altså INTE för att gå på dessa och låtsas vara glad -cry-.gif
mamamaggan
Men du gillar väl födelsedagsbarnen iaf ? Det är de enda du behöver bry dig om , alla andra kan du högaktningsfullt sk*ta i!
skogstroll
jo sånt är ju aldrig roligt, det kan förstöra något som egentligen borde vara jättekul. När jag råkar på såna människor, försöker jag tänka att det kanske är synd om dem. Tror de att de är förmer så är ju nåt knas... confused.gif
Betty
Exakt, jag tycker som mamamaggan! Strunta i de där snorktyperna, du är ju där för att fira de som fyller år. Låt inte "såna där" förstöra din dag. Bee cool coolgleam.gif !
MariaS
CITAT (mamamaggan @ 16-02-2008, 14:10) *
Men du gillar väl födelsedagsbarnen iaf ? Det är de enda du behöver bry dig om , alla andra kan du högaktningsfullt sk*ta i!

Jo man får väl försöka se det så. Får väl rapportera imorgon hur det gick...
mamamaggan
CITAT (MariaS @ 16-02-2008, 14:43) *

Gör det , vore kul att höra hur det gick !
Kathy
Nu måste jag få gnälla av mig.....

Var in till stan idag med en kille som jag är utomstående kontaktperson till.
Väl inne i stan så skulle vi ta oss runt lite, gå i affärer, titta på folk och fika.

1. Jag begriper inte hur det kommer sig att människor inte kan flytta på sig då man kommer med rullstol?
Jag försöker ändå vara smidig och inte gå mitt i gatan utan på sidan...men det finns tyvärr ingen hänsyn. thumbdown.gif

2. De allra flesta mindre butiker har trappsteg (inte en utan flera) upp till entréndörren. thumbdown.gif

3. Okej då, vi gav oss på en butik med trappsteg och då kommer nästa hinder. När man är halvvägs upp för trappan, så ska man öppna dörren till butiken och då går dörren utåt vilket gör att jag som ledsagare inte kan gå bakom rullstolen och backa in i butiken utan får vända rullstolen framåt och köra uppför trappan, vilket var ett projekt i sig. thumbdown.gif

4. Sen är det en dörr till innan man väl är inne i butiken och det gick bara inte att hålla bägge öppna, samtidigt som man skulle köra in rullstolen. wacko.gif Här fanns det dock flera hjälpsamma människor som höll upp alla dörrar som gick. biggrin.gif tummenupp.gif

5. Tummen upp för Åhléns City som har handikappanpassat hela varuhuset.....trodde jag. sweatingbullets.gif
Restaurangen hade trångt mellan borden så det var knivigt att ta sig fram med rullstolen omd et satt folk vid borden.
Tummen ner för att de har trappsteg inne på restaurandelen. thumbdown.gif

I vilket fall som helst så blev det en lyckad dag för killen jag var ute med och det är huvudsaken. tummenupp.gif
skogstroll
Konstigt överhuvud taget hur folk beter sig, en tjej med kryckor blev nästan omkullsprungen härom morgonen i T-banan. ranting.gif man blir ju så förbannad
Kathy
CITAT (skogstroll @ 16-02-2008, 16:42) *
Konstigt överhuvud taget hur folk beter sig, en tjej med kryckor blev nästan omkullsprungen härom morgonen i T-banan. ranting.gif man blir ju så förbannad

Hon skulle ha skickat ut den ena kryckan. whistling.gif devil.gif
skogstroll
ja nånstans i mitten på karln
Kathy
CITAT (skogstroll @ 16-02-2008, 16:47) *
ja nånstans i mitten på karln

laugh.gif
...hehe, jag tänkte mer nedåt fötterna till.....då hade han snubblat... innocent.gif
mamamaggan
Visst är det konstigt att man inte har handikappanpassat bättre ? ! Har fler gånger efterlyst svar från kommunen om var de handikappade ska kunna parkera sina bilar när de t ex vill åka tåg till annan ort och vara borta mer än de två timmar som man får stå på handikapp-parkeringen utanför stationen. Ska man var laglig ska man parkera på en plats rätt så långt bort och dessutom kunna ta sig nerför och uppför backar.

Tror ni jag fått något svar ? Nej bara tystnad men jag kommer inte att ge upp!

Kathy , prata med alla affärsidkare som inte har handikappanpassat och fråga varför de inte tänkt på att handikappade också kan vilja handla/äta/fika.
skogstroll
ja jag har funderat lite på hur det skulle vara om en gammal människa i rusningstid i Stockholms tunnelbana skulle klara sig. Det går ju inte helt enkelt, man måste vara på topp tydligen
Kajsa i Arvika
Ja att ta sej fram med rullstol eller barnvagn kan va ett "spännande" äventyr... ska man ta sej fram dit man har tänkt sej eller blir det stopp på halva vägen... här i stan har man valt att lägga kullersten på stora delar av trottoarer och gågator... vackert? visst! men ett öde att ta sej fram på utan att bryta benen.... dessutom finns det nivåskillnader på de mest idiotiska ställen.. t ex på torget... flera äldre har stått på näsan eftersom de e nästan omöjliga att se när alla kullerstenar bildar ett enda virrvarrmönster... wacko.gif

Men det var egentligen inte det jag skule gnälla på utan att jag känner mej så totalt orkeslös och har så gjort i flera veckor... e ständigt trött och sliten.. e det avsaknaden av ljus och värme som tar ut sin rätt nu.. eller går man och dras med nån slags infektion i kroppen månne?
skogstroll
Jag har också känt mig så ganska länge, somnar i soffan när jag kommer hem osv... nu känns det lite lättare när ljuset kommer tidigare och så har jag stoppat i mig en del multivitamin smile.gif
Kajsa i Arvika
Flera på jobbet som klagar över samma sak så jag antar att många går och känner sej hängiga.. thumbdown.gif
MariaS
CITAT (MariaS @ 16-02-2008, 14:43) *

Är redan hemma, så jag kan lika gärna fortsätta att gnälla nu då! Som jag misstänkte, 80-årskalaset blev fiasko innan det ens hade börjat! Två personer släpar med sig varsin ouppfostrad hund, som släpps lösa i lägenheten. Hundarna far genast in under matsalsbordet och hörll sånärsom på att riva ner duk med dukning och allt! Hundägrna kommenterar bara händelsen med: "Vad gulliga de är som leker med varandra!" I en tvåa med femton pers inpressade ranting.gif Middagen avnjöts med hälften hundhår och hälften balanserande av tallrikar rtfm.gif Efter två timmars "vi är duktigast och vi är bäst", med födelsedagsbarnet, som i desperation tagit ur hörapparaten för att slippa allt surrande, gav vi upp för att ge oss av till nästa fest.
Väl där, visade det sig att hälften av gästerna kom i ett fylletillstånd, som mer lämpade sig för en fyllecell, än en fest 18.00 på kvällen. Några började lägga "pizzor" innan ens maten var serverad. När värden skulle hålla tal, avbröts han ständigt, med dumma kommentarer, varmed talet lades ner. Det enda man kunde höra var ett gäng fnissande ungdomar som fortfarande var kvar i kiss och bajsåldern, samtidigt som de var högljutt roade av detta. (De flesta har fyllt 25) Födelsedagsbarnet, gav upp vid 22-tiden och likaså vi. En hel dags firande till vilken nytta då? 30-åringens kommentar var: "Detta var sista gången jag fixar en fest". Håller med! Vi firar henne i familjens gemenskap i fortsättningen.
Ska väl tillägga att födelsedagsbarnen var svärmor (80 år) och min dotter (30 år). I fortsättningen kommer jag fira dessa personer på mitt eget vis och bojkottar övriga festförslag!
mamamaggan
Ja du man kan ju lägga ner sin tid på bättre saker. Låter som om ditt förslag om att fira mer privat är en bra idé.

Hoppas du kan lugna ner dig nu och sova gott trots allt.
coelogyne
Idag är det min tur att vara gnällig. angry.gif

Jag har av anledningar vi inte behöver gå in på här inte orkat ta mig ut i min trädgård under förra året vilket resulterade i att allt förföll.
Jag mår bättre nu och har fått lusten tillbaka.
Förra helgen gjorde jag ett jättejobb, rensade bort döda växtdelar, tog tag i den förväxta gräsmattan som dött under vinter osv.
Rensade bort hundratals fimpar som någon av de "vänliga" grannarna spridit i min trädgård.

Under veckan har jag jobbat mycket och till det varit mörkt ute så jag har inte varit ute i trädgården.

Idag är jag ledig och tänkte fortsätta min upprustning.
Och hittar då nya fimpar, jag blir så ledsen.... suck.

Hittar jag vem det är så ska jag bidra med fimpar till deras boende.

Var bara tvungen att skriva av mig....
AnnammA
CITAT (mamamaggan @ 16-02-2008, 16:57) *
Visst är det konstigt att man inte har handikappanpassat bättre ? ! Har fler gånger efterlyst svar från kommunen om var de handikappade ska kunna parkera sina bilar när de t ex vill åka tåg till annan ort och vara borta mer än de två timmar som man får stå på handikapp-parkeringen utanför stationen. Ska man var laglig ska man parkera på en plats rätt så långt bort och dessutom kunna ta sig nerför och uppför backar.

Tror ni jag fått något svar ? Nej bara tystnad men jag kommer inte att ge upp!

Kathy , prata med alla affärsidkare som inte har handikappanpassat och fråga varför de inte tänkt på att handikappade också kan vilja handla/äta/fika.

Sedan finns det ett annat problem: handikappanpassade toaletter, och handikappanpassade toaletter som inte är speciellt handikappanpassade...(T ex för låga toaletter, dåliga handtag mm)
mamamaggan
Ingen vinst i går heller !!!!!!!!!! ranting.gif SPelar Lotto ihop med en kompis. Nu har det gårr c:a 20 veckor utan en endast liten krona i vinst! -cry-.gif
Myosotis
[attachment=13570:dator.gif]
Aqvakul
CITAT (mamamaggan @ 17-02-2008, 14:26) *
Ingen vinst i går heller !!!!!!!!!! ranting.gif SPelar Lotto ihop med en kompis. Nu har det gårr c:a 20 veckor utan en endast liten krona i vinst! -cry-.gif

Jag vinner heller aldrig något. Min fru påstår att det beror på att jag aldrig kommer ihåg att spela.... blush.gif
Bettis
CITAT (aq42 @ 17-02-2008, 20:54) *
Jag vinner heller aldrig något. Min fru påstår att det beror på att jag aldrig kommer ihåg att spela.... blush.gif

rotfl.gif rotfl.gif samma här rotfl.gif
Kathy
CITAT (mamamaggan @ 16-02-2008, 16:57) *
....//.....Kathy , prata med alla affärsidkare som inte har handikappanpassat och fråga varför de inte tänkt på att handikappade också kan vilja handla/äta/fika.

Vet du, idén är bra men man orkar inte.
Däremot finns Handisam som ligger under HO.
Kathy

Kl 17:00 i lördags la internet av. Det visade sig att TV-nätet också hade tagit ledigt.
Ingen Melodifestival, ingen "Se upp för dårarna" på kvällen, ingen repris av "Let's dance".
Allt kom igång igen imorse.
Värst var nog för grannens barn som hade sett fram emot Melodifestivalen.
MariaS
Kul att du är tillbaka igen. Vet hur illa det är utan lite dagsdos av Odla.nu.
Kathy
CITAT (MariaS @ 18-02-2008, 11:40) *
Kul att du är tillbaka igen....//.....

Tack. biggrin.gif

Ja, eftersom jag pluggar på distans vid sidan av jobbet så är jag beroende av en fungerande uppkoppling.
Magdis
Nu behöver jag verkligen gnälla! Jag har åkt på en ny dunderförkylning efter att enbart ha fått må bra ett par dagar sen den förra brakförkylningen med påföljande bihåleinflammation o allt möjligt! crying.gif Nu är det igång med full kraft långt nere i luftrören igen och jag har ont i kroppen så det känns som om jag blivit misshandlad...det gör liksom skitont på vissa punkter på kroppen, som när man har tidernas blåmärke. Huvet värker och nacken är helt stel. Hjäääälp!
Där får man för att man tror sig om att sticka ut näsan och gå på nån barnaktivitet med lilleman. sad.gif
Aqvakul
CITAT (Magdis @ 22-02-2008, 11:11) *
Nu behöver jag verkligen gnälla! Jag har åkt på en ny dunderförkylning efter att enbart ha fått må bra ett par dagar sen den förra brakförkylningen med påföljande bihåleinflammation o allt möjligt! crying.gif Nu är det igång med full kraft långt nere i luftrören igen och jag har ont i kroppen så det känns som om jag blivit misshandlad...det gör liksom skitont på vissa punkter på kroppen, som när man har tidernas blåmärke. Huvet värker och nacken är helt stel. Hjäääälp!
Där får man för att man tror sig om att sticka ut näsan och gå på nån barnaktivitet med lilleman. sad.gif

Stackars Magdis, lider med dig. Tyvaerr aer det ju saa att en olycka kommer saellan ensam. Boka tid hos doktorn, nu!
kompiskram.gif
Gillan
CITAT (Magdis @ 22-02-2008, 10:11) *

Men Magdis!! Vad ska vi göra med dig? Så här kan du ju inte ha det ranting.gif rtfm.gif . Nu får du allt se till att bli frisk på riktigt! Tänk på att det inte är många dagar kvar nu! Och då måste du vara friskt. Nåt du vill vi ska skicka till dig som gör dig lite friskare? Nån frösort kanske? Äsch. jag bara skojar, men du måste se till att bli frisk nu wub.gif trostar.gif
Magdis
CITAT (Gillan @ 22-02-2008, 10:39) *
Men Magdis!! Vad ska vi göra med dig? Så här kan du ju inte ha det ranting.gif rtfm.gif . Nu får du allt se till att bli frisk på riktigt! Tänk på att det inte är många dagar kvar nu! Och då måste du vara friskt. Nåt du vill vi ska skicka till dig som gör dig lite friskare? Nån frösort kanske? Äsch. jag bara skojar, men du måste se till att bli frisk nu wub.gif trostar.gif

Ja men hur? crying.gif Lindra är det enda man kan göra antar jag. Funderade på att ringa doktorn för att få recept på lite kraftigare slemlösande samt nåt luftvidgande. Han haft astmainhalatorer förut. Det är så trist att man antagligen måste isolera sig för att inte åka på snuva efter snuva. Jag hade ju varit dålig i över 4 veckor och kände att båda lilleman och jag behövde gå på nån aktivitet så att han kommer bort från fjärrkontrollerna och sitt eviga slitande i mina byxor (men nu de senaste dagarna har han gått omkring väldigt mycket själv så byxslitartiden kanske snart är över ändå)

Det är ju 7 veckor kvar till mässan så om jag inte åker på brakförkylning nummer 3 så borde jag ju vara kurerad vid det laget iaf. Kan man skrämma bort förkylningen tror du? 4 vitlöksklyftor på en kväll skrämde kanske mer bort min familj. giggle.gif Näe fasen också, jag ringer kanske tant doktorn ändå o ser till att få nåt som lindrar eländet iaf. Lite kortison till lungorna också kanske. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon