|
netaave
18-03-2008, 00:17
Så fruktansvärt två barn 2 och 4 år knivmördade och deras 23-åriga mor svårt skadad i kväll i Arboga. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2074392.ab
mamamaggan
18-03-2008, 00:23
Så tragiskt! Man undrar ju vad som ligger bakom sådant här. Varför ge sig på barnen?
Vidrigt!!!!!! Hur kan man bara göra något sådant!!!!!!!!!!
sqrulan
18-03-2008, 09:34
Verkligen fruktansvärt!!  Måste vara en väldigt sjuk person som gör något sånt!
160kvm stort hus
18-03-2008, 09:35
Usch, det är så hemskt.....
Gossen Ruda
18-03-2008, 10:13
Pappan är nu anhållen för morden.
CITAT (Gossen Ruda @ 18-03-2008, 10:13)  Pappan är nu anhållen för morden. Inte särskilt oväntat. Att barnens far är anhållen, alltså. I sverige mördas närmare 20 kvinnor av någon de har eller har haft en nära relation med. Att barnen också mördas är mer sällsynt, men det händer. Detta fall lär få mycket mer uppmärksamhet än de andra morden, just för att barnen också drabbats. Uppmärksamhet är bra, men priset allt för högt. Samhället har blivit något bättre på att skydda kvinnorna, på pappret. I verkligheten har inte mycket hänt. Sorgligt.
Gunilla T
18-03-2008, 13:17
Så har det då hänt igen...det som inte fick hända..och två små barn fick sätta livet till!!
Antalet kvinnor som mördas av en man dom haft eller har en relation till är nu i snitt 17 st/år vilket är en ökning. Här finns inga mörkertal heller som när det gäller misshandel och våldtäkter.
Visst har det hänt mycket på området men inte tillräckligt eftersom detta händer igen.. Vi har fått en mycket vassare lagstiftning, fördomar om offer och gärningsmän är inte lika vanliga idag som på t.ex. 80-talet, ansvariga myndigheter har fått massvis med utbildning, kvinnors skydd har ökat, inte minst genom en ny teknik och ökade resurser till kvinnojourer.
Polismyndigheten har satsat massor av resurser på utbildning och förhörsteknik när det gäller våld mot kvinnor. Samverkan mellan berörda myndigheter är en regel idag.
Ett bekymmer i sammanhanget har ju varit att endast halva befolkningen, nämligen kvinnorna, har varit engagerade i våldet mot kvinnor och barn. Det är ff lätt att avfärda kvinnor som jobbar med dessa frågor som manshatare , ett effektivt sätt att minska trovärdigheten.
Men också här har det hänt något - tror det var i Piteå det började. En kvinna blev ihjälslagen av sin man och då reagerade männen! Nu fick det vara nog!! Överallt i vårt land växte det upp nätverk av män som ville vara med och hjälpa till.
Tyvärr har dessa nätverk haft svårt att överleva och svårt att få nya engagerade män som vill bidra med en insats! Oftast har det också varit medelålders eller äldre män medan ungdomarna lyser med sin frånvaro. Varför det är så vet jag faktiskt inte.
Det är helt nödvändigt att män engagerar sig i våldet mot kvinnor, personligen är jag helt övertygad om att detta är rätt väg att gå. Myndigheterna kan inte göra allt, det måste helt enkelt till en samhällsregel och norm som aldrig sviktar - man slår inte kvinnor!!!
Och det är inte sjuka människor överlag som begår dessa brott. Hur det är i dethär fallet vet jag naturligtvis inte men det finns faktiskt ingen sjukdom som yttrar sig som våld i hemmet.
Utifrån mitt perspektiv finns det faktiskt en sak som myndigheterna inte gjort och det är att tillsätta en haverikommission varje en gång en kvinna mördas av en anhörig.
Precis som vid flyghaverier bör man minutiöst gå igenom vad som inträffat. Finns tidigare anmälningar? Domar? Vem har kvinnan varit i kontakt med? Var har det brustit? Har det gjorts riskbedömningar? ..etc..etc.. En haverikommission skulle upptäcka var bristerna finns och lärdomar skulle skapas.
En haverikommission som skall granska dessa tragiska ärenden bör tillsättas av staten och bestå av myndigheter som inte är involverade på det lokala planet.
Gunilla T
18-03-2008, 14:19
Ingen som tycker något.......? Kom igen nu...kvinnor och som i dethär fallet barn dödas i vårt land...vad kan vi göra?
Läste vår lokaltidning på nätet nyss. Denna tragiska händelse slogs upp stort...inga kommentarer...kommunalrådet hade under föregående år gjort 7!!! utlandsresor som genererade 24 ilskna kommentarer!
Gossen Ruda
18-03-2008, 16:12
Vi kanske skulle vara lite försiktiga i omdömen om varje specifikt fall, det finns nog många orsaker. En del män behandlar sina kvinnor som skit och slår och mördar, en del kvinnor behandlar sina män som skit och blir slagna och mördade för det. Fast det verkar vara en ändring på väg sakta men säkert. Fler kvinnor mördar sina män så det kanske blir jämlikt där också så småningom. Förra året blev en kvinna sur på sin man när han ville skiljas så hon slog ner honom och tippade honom överbord på en segeltur t.ex.
Vad som ligger bakom kvinnomisshandeln är svårt att sia om, om det är medfödda psykiska problem eller urflippning vid tillfället. En stor bidragande orsak är alkoholintag, när spriten går in går vettet ut. Även andra droger kan spela in.
Att starta närverk mot våldet är ganska patetiskt, det är nog så att dom våldsbenägna inte går med i näten eller så glömmer dom saken i stundens hetta. Likadant med att kräva strängare straff, är man tillräckligt upphetsad för att döda bryr man inte om konsekvenserna. Att utreda varje kvinnomisshandel går inte heller pga den stora mängden och dessutom når man inte dom som bara slår en gång men jäkligt hårt. För att inte tala om alla dessa kvinnor som tiger och lider, tom går tillbaka till sina misshandlande män när dessa kommer ut ur kurran.
Jag ser faktiskt ingen lösning på problemet utom möjligen att ha delade samhällen men det skulle drabba den stora majoriteten som sköter sig. Att plocka ut riskfallen funkar inte. Sen är det så att även om dessa fall är tragiska så drunknar dom i resten. Det är fler kvinnor som äter eller röker ihjäl sig. Möjligen också kör ihjäl sig men det är väl mest män som väljer den orsaken.
CITAT (Gunilla T @ 18-03-2008, 14:19)  Ingen som tycker något.......? Kom igen nu...kvinnor och som i dethär fallet barn dödas i vårt land...vad kan vi göra? Jag ledsen Gunilla, men jag har så låga tankar om män och har haft i så många år, så jag kan inte diskutera i denna tråden. Händelsen ovan har däremot bara hällt mer vatten på min kvarn. Tyvärr.
Lilla Birka
18-03-2008, 17:59
Enligt Aftonbladet är pappan anhållen för morden men enligt tv-nyheterna var det varken pappan eller nye pojkvännen utan en tredje man som anhölls. Fruktansvärt om det inte är pappan när Aftonbladet trumpetar ut det.
Gunilla T
18-03-2008, 18:16
CITAT (Gossen Ruda @ 18-03-2008, 16:12)  Vi kanske skulle vara lite försiktiga i omdömen om varje specifikt fall, det finns nog många orsaker. En del män behandlar sina kvinnor som skit och slår och mördar, en del kvinnor behandlar sina män som skit och blir slagna och mördade för det. Fast det verkar vara en ändring på väg sakta men säkert. Fler kvinnor mördar sina män så det kanske blir jämlikt där också så småningom. Förra året blev en kvinna sur på sin man när han ville skiljas så hon slog ner honom och tippade honom överbord på en segeltur t.ex.
Vad som ligger bakom kvinnomisshandeln är svårt att sia om, om det är medfödda psykiska problem eller urflippning vid tillfället. En stor bidragande orsak är alkoholintag, när spriten går in går vettet ut. Även andra droger kan spela in.
Att starta närverk mot våldet är ganska patetiskt, det är nog så att dom våldsbenägna inte går med i näten eller så glömmer dom saken i stundens hetta. Likadant med att kräva strängare straff, är man tillräckligt upphetsad för att döda bryr man inte om konsekvenserna. Att utreda varje kvinnomisshandel går inte heller pga den stora mängden och dessutom når man inte dom som bara slår en gång men jäkligt hårt. För att inte tala om alla dessa kvinnor som tiger och lider, tom går tillbaka till sina misshandlande män när dessa kommer ut ur kurran.
Jag ser faktiskt ingen lösning på problemet utom möjligen att ha delade samhällen men det skulle drabba den stora majoriteten som sköter sig. Att plocka ut riskfallen funkar inte. Sen är det så att även om dessa fall är tragiska så drunknar dom i resten. Det är fler kvinnor som äter eller röker ihjäl sig. Möjligen också kör ihjäl sig men det är väl mest män som väljer den orsaken. Tack för att du gav dig tid att kommentera Ruda, trist bara med din cyniska inställning. Dessutom lyckades du på rad trava upp några av de vanligast förkommande fördomarna vad gäller våld mot kvinnor. Vad som ligger bakom kvinnomisshandel är numera inte svårt att sia om - MAKT och KONTROLL. Drogers eller alkoholens påverkan kan möjligen ha en utlösande effekt men det är länge sedan någon hävdade att det skulle vara orsak. Män som slår är ett genomsnitt av den manliga befolkningen och där finns både nykterister och alkoholister. Att fler kvinnor mördar sina män...kanske är det så..vet faktiskt inte.. men två fel gör inte ett rätt. Det är trots allt mäns våld mot kvinnor som är ett samhällsproblem, läs notiserna i morgontidningen. Att du anser de män som vill vara med och bekämpa våldet som patetiska säger väl mer om dig än om de som medverkat i nätverken. Tanken med nätverken var inte att engagera våldsamma män...utan bygger på uppfattningen att det män säger har större inverkan än när kvinnor säger samma sak. Det är inte lika enkelt att avfärda män som det är att underminera kvinnors röster! Strängare straff.. ja du har antagligen en poäng där. Samtidigt är det nog så att det hänger på var i karriären du befinner dig..ju högre upp desto hårdare fall! Syftet med en haverikommission skulle naturligtvis inte vara att utreda alla 26.000 fall av anmäld kvinnomisshandel varje år utan enbart dessa där kvinnor och barn dödats, ca 17 ärenden varje år. Det borde inte vara oöverkomligt, det handlar ju om att rädda människoliv. Dom som bara slår en gång men jäkligt hårt... ursäkta men det fungerar inte så. Det börjar alltid med tillrättavisningar, uppfostran, en örfil och så småningom blir det dödligt allvar. Om det förekommer enstaka slag så är det aldrig något som kommer till myndigheternas kännedom. Att tillskriva psykiskt funktionshindrade som bärare av detta problem är djupt orättvist !!! Att tillskriva missbrukare och psykiskt sjuka som utövare av våld mot kvinnor är bara ett sätt att försöka flytta över det till något mera begripligt...det är så svårt att inse och ta till sig att min bästa golfkompis och polare faktiskt håller på att slå ihjäl sin hustru och livskamrat. Om att kvinnor återvänder till misshandlande män benäms inom forskningen för "normaliseringsprocess" men det kräver en lång utläggning som jag inte skall trötta ut dig med...
Gossen Ruda
18-03-2008, 18:41
Jag håller inte dig Gunilla T, inte den här gången heller. Du tycks ha lyssnat mycket på vad högtravande psykologer brukar säga, särskilt kvinnliga sådana, men jag har lite mer erfarenhet bl.a. av att vara man. Jag tänker dock inte diskutera saken mer, jag har sagt vad jag ville säga. Vill bara slute med en retorisk fråga: OM, jag skriver OM, det är så att det är ex:et som utfört morden mm, på vilket sätt kan det sägas vara ett uttryck för "MAKT eller KONTROLL"? Jag skulle snarare kalla det för en desperat saknad eller svartsjuka.
Gunilla T
18-03-2008, 18:43
CITAT (Grå @ 18-03-2008, 17:56)  Jag ledsen Gunilla, men jag har så låga tankar om män och har haft i så många år, så jag kan inte diskutera i denna tråden. Händelsen ovan har däremot bara hällt mer vatten på min kvarn. Tyvärr. Grå...jag respekterar ditt ställningstagande.. och jag förstår. Jag har ägnat 25år av mitt liv åt detta skamliga problem i vårt samhälle och gått igenom alla stadier själv och idag står jag på en stabil plattform. Jag har startat en kvinnojour, förövrigt en av de första i landet, har föreläst mycket på högskolor och utbildat vårdpersonal. Har skrivit kvinnofridsprogram i kommuner, gömt kvinnor på flykt och plåstrat om och tröstat. Varför? När jag utbildade mig på högskolan och valde att slriva min första uppsats om just våldtäkt och våld mot kvinnor och började läsa domstolsprotokoll och domar...
Gunilla T
18-03-2008, 19:07
CITAT (Gossen Ruda @ 18-03-2008, 18:41)  Jag håller inte dig Gunilla T, inte den här gången heller. Du tycks ha lyssnat mycket på vad högtravande psykologer brukar säga, särskilt kvinnliga sådana, men jag har lite mer erfarenhet bl.a. av att vara man. Jag tänker dock inte diskutera saken mer, jag har sagt vad jag ville säga. Vill bara slute med en retorisk fråga: OM, jag skriver OM, det är så att det är ex:et som utfört morden mm, på vilket sätt kan det sägas vara ett uttryck för "MAKT eller KONTROLL"? Jag skulle snarare kalla det för en desperat saknad eller svartsjuka. Tjaa Ruda jag får väl säga som Stenmark; "Hä löna sä int å förklar för dom som int begrip"
Oavsett vilka teorier och förklaringar man lägger fram så är en sak säker utan all tvivel. Det finns inga ursäkter eller bortförklaringar allt våld mot kvinnor är FEL och STRAFFBART. Det har de allra flesta män klart för sig, men sen finns det en skara av män som inte har det det är dom männen som gör världen så otrygg för dom kvinnor och även barnen som blir drabbade.
Ruda, du bör läsa på lite mer än tidningsnotiser om detta ämne. Bara för att slå hål på dina egna fördomar.
Själv har jag levt i ett våldsamt förhållande. Det började med småknuffar och hårda ord på fyllan. Ibland undrade jag om jag borde lämna honom, men jag kände ju inte igen mig i beskrivningen av misshandel inom hemmen, han knuffades ju bara lite, slängde in mig i en och annan dörrpost då och då. Ingenting av det där som man hört talas om med psykisk misshandel och nedtryckning av kvinnan ner i skorna. Osv. osv. Han slog ju inte med knytnävarna, då kunde det ju inte vara så farligt? Jag älskade honom ju? Efter några år eskalerade det, men det skedde så ombemärkt att jag inte märkte det förrän långt senare. Inga knytnävar då heller. De kom aldrig. Men en kväll efter sex års förhållande höll jag på att bli strypt till döds. Bara så där, helt utan förvarning (Ironi!, men på den tiden fanns inte ironin för mig). Då blev jag rädd för första gången, riktigt rädd. Dagen efter sa jag att jag ville skiljas. Fick en lägenhet några dagar senare med inflyttning en månad senare. Sa ingenting om det, men höll fast vid att jag ville skiljas. Det var den bästa månaden på länge i vårt förhållande. Han blev den perfekta mannen. Så veckan före jag skulle flytta, han visste fortfarande inget om lägenheten, sa jag att vi kunde försöka igen. Dagen efter flög jag in i köksbordet och fick jordens största blåmärke på hela låret. Samma kväll flyttade jag till min mamma och hämtade mina grejer när han var på jobbet.
Ett helt år var det lungt, visst ringde han och grät och ville ha mig tillbaka, utan någon större framgång dock. Helvetet började när jag träffade en ny. 4 hemliga nummer hade jag, flyttade från bottenvåning till översta våningen i huset mm. mm, allt för att komma undan hoten. Polisanmälde, utan respons. Han hade ju inte gjort något, och hoten kunde inte bevisas. För att göra en lång historia kort hade jag ändå turen att exet faktiskt gav upp tillslut, bildade familj med en ny kvinna att behandla illa, och vi fick leva i fred. Helt trygg blev jag däremot inte förrän jag lämnade den kommunen och flyttade flera mil bort. Den nya kvinnan gick det sämre för.
Gunilla T
18-03-2008, 20:02
Modigt gjort av dig Anma att berätta!
Jag är övertygad om att många kvinnor här på Odla känner igen sig men det krävs mod att våga berätta därför att fördomarna ff tycks finnas! Om det är något som gör mig heligt vred är när man skyller på brottsoffren!
Bra gjort Anma och skönt att det ordnade sig till slut. För många gör det inte det utan de får fortsätta att fly kors och tvärs genom Sverige med sina barn trots skyddade identiteter.
Tänk er det!! ...vi har kvinnor och barn som lever som jagade flyktingar i sitt eget land!
Chamomille
18-03-2008, 20:10
Usch och fy. Inte roligt för er alla drabbade. Har själv varit med om diverse dumheter som att bli kastad i verandan och i skohyllan  Garanterad svartsjuka var det! Sen fick jag ett pistolskott nån cm från örat. Men nu har jag "lyckats" hitta värdens goaste kille.
Aqvakul
18-03-2008, 20:37
Ni kvinnor som skrivit i den här tråden har naturligtvis helt rätt när ni uttrycker er avsky gentemot mäns våld mot kvinnor. Det är onekligen ett gigantiskt samhällsproblem. Jag delar också er syn att våldet är en del i dessa mäns försök att utöva makt över och kontrollera kvinnor. Samhället har ett stort ansvar. Det finns samtidigt mycket vi som enskilda personer och grupper kan göra för att motarbeta våldet mot kvinnor. Men.... det som får många (förhoppningsvis) vettiga män att ligga lågt i debatten är att vissa debattörer skuldbelägger män som grupp. Problemet beskrivs som en könsmaktsordning där män per definition är våldsamma och onda. Jag vägrar att ta på mig skulden för vad andra män gjort mot sina kvinnor, när jag inte ens haft chans att ingripa. Känner att det är svårt att argumentera utifrån att jag är man i denna fråga. Jag tar nu risken och slänger fram några frågor, utan att på något sätt rättfärdiga mäns våld mot kvinnor. Är det inte så att pojkar argumenterar mer fysiskt, medan flickor är skickligare på att använda verbala argument? Är det inte så att dokumenterat våldsamma och farliga män ofta har mycket lätt att attrahera kvinnor? Hur känns det för "snälla " män, som kanske inte hävdat sig särskilt väl i ungdomens slagsmål och brädats av spännande och "farliga" killar på dansbanan, att nu känna sig utpekade och skuldbelagda. mina tankar Anders
Jag har en kompis som råkade illa ut, men är fysiskt återhämtad nu, och jag vill gärna motverka vissa mäns våld mot kvinnor. Men den minoritet av män som uppför sig som idioter, hur "når man fram" till dem? Jag har demonstrerat, men vad hjälper det? Jag tycker att sådant slödder, pack, avskum och drägg borde bo i fängelse i många många år, då hinner de förmodligen misshandla färre kvinnor (de är ofta återfallsförbrytare, man kan bara slå ett första slag 1 gång, sedan är man en vaneförbrytare och bör få både straff och rehabilitering ). Det är även vansinne att kvinnor ska behöva fly från sina tidigare våldsamma pojkvänner. Om en man bedöms vara ett hot mot en kvinna (exempelvis genom att han just hotat henne, fortsatt ringa henne trots polisanmälan, etc) så kan han gott få en fotboja och förvisas ur det landskap där kvinnan bor. Inte konstigare än att vi skickar hem kriminella utlänningar eller vräker personer som har för lite pengar för att betala hyran. Återvänder mannen till landskapet han inte får vara i så bör han givetvis omedelbart arresteras och kastas i fängelse, lämpligen några år, minst. Exempelvis.
Likadant bör även barn skyddas, fast där kan nog bevisläget vara ännu svårare (och både män och kvinnor är mer jämnt representerade bland förövarna om det gäller misshandel, män tycks dock överrepresenterade bland sexbrotten).
Chamomille
18-03-2008, 20:50
CITAT (Aqvakul @ 18-03-2008, 20:37)  Ni kvinnor som skrivit i den här tråden har naturligtvis helt rätt när ni uttrycker er avsky gentemot mäns våld mot kvinnor. Det är onekligen ett gigantiskt samhällsproblem. Jag delar också er syn att våldet är en del i dessa mäns försök att utöva makt över och kontrollera kvinnor. Samhället har ett stort ansvar. Det finns samtidigt mycket vi som enskilda personer och grupper kan göra för att motarbeta våldet mot kvinnor. Men.... det som får många (förhoppningsvis) vettiga män att ligga lågt i debatten är att vissa debattörer skuldbelägger män som grupp. Problemet beskrivs som en könsmaktsordning där män per definition är våldsamma och onda. Jag vägrar att ta på mig skulden för vad andra män gjort mot sina kvinnor, när jag inte ens haft chans att ingripa. Känner att det är svårt att argumentera utifrån att jag är man i denna fråga. Jag tar nu risken och slänger fram några frågor, utan att på något sätt rättfärdiga mäns våld mot kvinnor. Är det inte så att pojkar argumenterar mer fysiskt, medan flickor är skickligare på att använda verbala argument? Är det inte så att dokumenterat våldsamma och farliga män ofta har mycket lätt att attrahera kvinnor? Hur känns det för "snälla " män, som kanske inte hävdat sig särskilt väl i ungdomens slagsmål och brädats av spännande och "farliga" killar på dansbanan, att nu känna sig utpekade och skuldbelagda. mina tankar Anders  Alla män är inte ALLS skuldbelagda enligt mig. Kanske uttryckte mig lite "hastigt" och olustigt. Men det är nåra erfarenheter jag har och jag tycker ju att det är fördj....gt vem som än drabbas. Man eller kvinna. Vi kvinnor kan säkert många gånger uttrycka oss skickligt verbalt men det betyder ju inte att man behöver bli misshandlad för det?
Aqvakul
18-03-2008, 21:02
CITAT (Chamomille @ 18-03-2008, 20:50)  Alla män är inte ALLS skuldbelagda enligt mig. Kanske uttryckte mig lite "hastigt" och olustigt. Men det är nåra erfarenheter jag har och jag tycker ju att det är fördj....gt vem som än drabbas. Man eller kvinna. Vi kvinnor kan säkert många gånger uttrycka oss skickligt verbalt men det betyder ju inte att man behöver bli misshandlad för det? Har inget att erinra mot dej eller någon annan som uttalalat sig i den här tråden. Ville bara försöka förklara utifrån min utgångspunkt att det är ganska svårt att hantera debatten som man.
Chamomille
18-03-2008, 21:10
CITAT (Aqvakul @ 18-03-2008, 21:02)  Har inget att erinra mot dej eller någon annan som uttalalat sig i den här tråden. Ville bara försöka förklara utifrån min utgångspunkt att det är ganska svårt att hantera debatten som man. Det kan jag förstå. Kanske inte "kul" som man att läsa allt som skrivs. Men jag tycker inte alla män är dumma  Och så finns det dumma kvinnor också. Nu blev det väl män på tal pga händelsen...
Gunilla T
18-03-2008, 21:17
CITAT (Aqvakul @ 18-03-2008, 20:37)  Ni kvinnor som skrivit i den här tråden har naturligtvis helt rätt när ni uttrycker er avsky gentemot mäns våld mot kvinnor. Det är onekligen ett gigantiskt samhällsproblem. Jag delar också er syn att våldet är en del i dessa mäns försök att utöva makt över och kontrollera kvinnor. Samhället har ett stort ansvar. Det finns samtidigt mycket vi som enskilda personer och grupper kan göra för att motarbeta våldet mot kvinnor. Men.... det som får många (förhoppningsvis) vettiga män att ligga lågt i debatten är att vissa debattörer skuldbelägger män som grupp. Problemet beskrivs som en könsmaktsordning där män per definition är våldsamma och onda. Jag vägrar att ta på mig skulden för vad andra män gjort mot sina kvinnor, när jag inte ens haft chans att ingripa. Känner att det är svårt att argumentera utifrån att jag är man i denna fråga. Jag tar nu risken och slänger fram några frågor, utan att på något sätt rättfärdiga mäns våld mot kvinnor. Är det inte så att pojkar argumenterar mer fysiskt, medan flickor är skickligare på att använda verbala argument? Är det inte så att dokumenterat våldsamma och farliga män ofta har mycket lätt att attrahera kvinnor? Hur känns det för "snälla " män, som kanske inte hävdat sig särskilt väl i ungdomens slagsmål och brädats av spännande och "farliga" killar på dansbanan, att nu känna sig utpekade och skuldbelagda. mina tankar Anders  Vilket fint inlägg Anders! Dina frågeställningar och synpunkter känner jag väl igen - tänker absolut inte slå någon klubba i huvudet på dig. Ansvaret ligger naturligtvis på den som utövar våld och aldrig på någon annan. Det finns ingen kollektiv skuld - det är ju helt orimligt. Men däremot skulle ett deltagande och som du gör här -deklarerar ett avståndstagande från våldet, vara önskvärt från flera män. Som det historiskt har varit är det kvinnor som informerat, debatterat, tagit hand om brottsoffren, engagerat sig i kvinnojourer på sin fritid osv..kort sagt tagit konsekvenserna av det våld som vissa män utövar. Och som jag nämnde tidigare..vad män säger högt och tydligt har större betydelse än vad vi kvinnor säger. Skratta inte med när någon skämtar om att han skall gå hem och slå kärringen på käften...tala i stället om vad du anser. Beträffande kvinnors överlägsenhet vad gäller verbala argument kanske det är så, jag kanske inte är den rätta att bedöma det. Om jag skulle skulle sticka fram näsan en gång till och hävda att förtryckta människor alltid hittar ett motvapen?? När det gäller vissa kvinnors förälskelse i våldsamma män så har det ju skrivits spaltmeter om detta i skvallerpressen eftersom dessa män oftast är kända, Valjakkala t.ex. Det är oftast obegripligt att förstå men du som undervisar i psykologi kan säkert ana dig till förklaringen. Hur som helst är detta ett marginellt problem och inte det samhällsproblem vi menar när vi pratar om våld mot kvinnor. Det är inte så att det syns på en man om han är en potentiell kvinnomisshandlare. Generellt sett så är dessa män inte allmänt aggressiva och verkligen inte mot andra människor. De är farliga för kvinnan, ibland för barnen och nästan alltid mot husdjuren. Alltså kan hon inte veta att hennes livs kärlek kommer att bli våldsam. Och de flesta kvinnor kan verifiera att det är hon som blivit utvald av honom. Däremot kan de ofta vara väldigt charmerande, mycket duktiga på att bekräfta kvinnor, lyfta upp sina kvinnor på piedestal. Våldet börjar inte omgående heller utan det kan gå lång tid och börjar ofta med lite uppfostran, kontroll , örfil, kastad i väggen, sparkar för att sedan övergå i mycket brutalt våld. Sadistiska inslag kan så småningom komma som att fimpa cigarretter på brösten och på låren. Representanter för dessa män finns inom alla yrkesgrupper, pensionärer blir inte per automatik snälla för att de blivit äldre. Våld mot äldre och handikappade kvinnor är ett stort bekymmer idag... Skulle kunna skriva mycket om dethär som du förstår .... //Gunilla
Gossen Ruda
18-03-2008, 21:18
Instämmer med vad Aqvakul skriver, jag är trött på att alla män klumpas ihop som nån kollektiv våldsgrupp. Men jag undrar en annan sak, två personer har anklagat mig för att ha fördomar i saken. Förklara, tack! Med exempel!
Ja det blir ju naturligtvis heltokigt när hela det manliga släktet får ta på sig skulden för vad ett antal idioter gör. Det kanske bl.a var därför t.ex Piteupproret startades, för att männen ville visa att de tog avstånd från våld mot kvinnor.
mamamaggan
18-03-2008, 21:24
Förstår dina tankar kring det här Anders. Det kan bli lite " överkantring " ibland så att även de män som inte är våldsamma känner skuld . Tycker inte alls att det är konstigt att ni som män känner så och om ni ger er in i diskussionen så kan det uppfattas som att ni försvarar de män som misshandlar.
Alla män är ju inte våldsbenägna och de allra flesta skulle aldrig kunna tänka sig att slå en kvinna. Tyvärr så finnns det likväl män som gör det . Att kvinnor i sådana situationer inte kan få den hjälp som man tycka att de borde få hänger ju lite ihop med hur det har varit historiskt också . T ex våldtäkt inom äktenskapet har väl inte varit olagligt i så förfärligt många år. Kvinnor har tyvärr också ansetts som mindre värda än män , det spelar säkert också in.
Egentligen är det väl så att allt våld är fel men speciellt det som drabbar den som är svagare såväl fysikt som psykiskt oavsett om den som slår är man eller kvinna.
CITAT (Gunilla T @ 18-03-2008, 21:17)  Det är inte så att det syns på en man om han är en potentiell kvinnomisshandlare. Ah, nu kom jag ju på vad jag glömde skriva ovan. Dömda fähundar bör kanske märkas med en liten tatuering i pannan. Kanske lite medeltida straff, vad vet jag, men det kanske hjälper i en del fall. Men givetvis är det bäst att börja tidigt, man måste redan som barn lära sig att våld generellt sett är en förkastlig konfliktlösningsmetod. Kanske inte förklaras med just de orden, men det vore onekligen bättre om det blev populärt att vara snäll och impopulärt att vara elak. På samma sätt som barnen ska lära sig att inte skratta och hålla med mobbarna så måste vi vuxna också lära oss att inte skratta åt sexistiska skämt på jobbet. Vem har inte hört det urusla "skämtet" Kvinnor förtjänar både ömhet och värme. -Däng dem i elementet så blir de både ömma och varma!", sånt måste man som "vettig" man reagera mot. Absolut inte skratta, och helst säga ifrån om att skämtet var korkat. Som tur är verkar de flesta tycka att våld mot kvinnor är förkastligt, men det omvända måste också gälla för att man konsekvent ska kunna förklara för barn att våld är fel. Jag tänker exempelvis på det nyligen släppta klippet där en känd programlederska tydligen örfilar en känd programledare. Har själv inte sett klippet dock. Vad det verkar har hon ännu inte fått sparken från SVT, och det gör mig en smula besviken. Hade han omvänt slagit henne hade han förmodligen, med rätta, åtalats.
Gunilla T
18-03-2008, 21:34
CITAT (Gossen Ruda @ 18-03-2008, 21:18)  Instämmer med vad Aqvakul skriver, jag är trött på att alla män klumpas ihop som nån kollektiv våldsgrupp. Men jag undrar en annan sak, två personer har anklagat mig för att ha fördomar i saken. Förklara, tack! Med exempel! Jaha Ruda, du skulle inte kommentera mer men det kittlade för mycket och nu är du förnärmad också. Klart du har fördomar, läs ditt inlägg, alkohol, droger, medfödd psykisk störning...och istället för att för en gångs skull visa dig storsint och deklarera att du tar avstånd från våld mot kvinnor så kräver du upprättelse!!!
Gossen Ruda
18-03-2008, 21:42
CITAT (Gunilla T @ 18-03-2008, 21:34)  Jaha Ruda, du skulle inte kommentera mer men det kittlade för mycket och nu är du förnärmad också. Klart du har fördomar, läs ditt inlägg, alkohol, droger, medfödd psykisk störning...och istället för att för en gångs skull visa dig storsint och deklarera att du tar avstånd från våld mot kvinnor så kräver du upprättelse!!! Klart jag måste kommentera när nån felaktigt påstår att jag har fördomar, ett vanligt sätt att angripa en person på när argumenten tryter. Visst tar jag avstånd från ALLT våld, det löser inga problem för det skapar bara nya. Var någonstans skriver jag motsatsen? Att alkohol och droger ingår är lika säkert som att du får höra amen i kyrkan, likaså att vissa våldsamma män har psykiska brister. Det finns säkert fler orsaker men försök inte påstå att det jag skriver inte är sant.
CITAT (Gossen Ruda @ 18-03-2008, 16:12)  Vi kanske skulle vara lite försiktiga i omdömen om varje specifikt fall, det finns nog många orsaker. En del män behandlar sina kvinnor som skit och slår och mördar, en del kvinnor behandlar sina män som skit och blir slagna och mördade för det. Fast det verkar vara en ändring på väg sakta men säkert. Fler kvinnor mördar sina män så det kanske blir jämlikt där också så småningom. Förra året blev en kvinna sur på sin man när han ville skiljas så hon slog ner honom och tippade honom överbord på en segeltur t.ex.
Jag ser faktiskt ingen lösning på problemet utom möjligen att ha delade samhällen men det skulle drabba den stora majoriteten som sköter sig. Att plocka ut riskfallen funkar inte. Sen är det så att även om dessa fall är tragiska så drunknar dom i resten. Det är fler kvinnor som äter eller röker ihjäl sig. Möjligen också kör ihjäl sig men det är väl mest män som väljer den orsaken. Det kommer aldrig att bli jämlikt i detta område, såvida männen inte slutar att slå. Att bli behandlad som skit och av den orsaken slå ihjäl någon är ingen förmildande orsak. Oavsett vilken av parterna är kvinna eller man. Bakomliggande orsaker mot kvinnomisshandel är sällan medfödda psykiska problem, utflippning vid tillfället, missbruk av alkohol eller droger. Visst finns de fallen också, men är inte huvudproblemet. Nätverk mot våldet förstår jag inte hur man kan se som patetiskt. Säger tillräckligt många människor ifrån brukar det resultera i en förbättring, om inte annat, kanske det ger kvinnor mod att lämna sina misshandlande män. Strängare straff kanske inte hjälper, men att straffen efterlevs. Då menar jag att man tar kvinnorna på allvar, att inte respektera besöksförbud ger kännbara följder mm. mm Att kvinnor tiger och lider och återvänder till dem misshandlande beror på det som kallas normaliseringsprocessen. Dessutom har dessa kvinnor unde många år lärt sig att de faktiskt inte förtjänar bättre. Vilket självklart INTE är sant. Att kvinnor röker och äter ihjäl sig, rättfärdigar det att runt 17 mördas varje år och att mångt fler misshandlas halft ihjäl? Ren rappakaljajämförelse. Eller så kan vi göra som vi alltid gjort. blunda och låtsas som att det inte finns. Eller ännuhellre tycka att kvinnorna får skylla sig själva som valt just en sådan man?
Alla män slår inte och inte all misshandel är fysisk.
Istället för att kasta paj på varandra om vem som har minst fördomar om vad kanske vi kan återgå till ursprungsfrågan tack?
CITAT (Anma @ 18-03-2008, 19:43)  Ruda, du bör läsa på lite mer än tidningsnotiser om detta ämne. Bara för att slå hål på dina egna fördomar.
Själv har jag levt i ett våldsamt förhållande. Det började med småknuffar och hårda ord på fyllan. Ibland undrade jag om jag borde lämna honom, men jag kände ju inte igen mig i beskrivningen av misshandel inom hemmen, han knuffades ju bara lite, slängde in mig i en och annan dörrpost då och då. Ingenting av det där som man hört talas om med psykisk misshandel och nedtryckning av kvinnan ner i skorna. Osv. osv. Han slog ju inte med knytnävarna, då kunde det ju inte vara så farligt? Jag älskade honom ju? Efter några år eskalerade det, men det skedde så ombemärkt att jag inte märkte det förrän långt senare. Inga knytnävar då heller. De kom aldrig. Men en kväll efter sex års förhållande höll jag på att bli strypt till döds. Bara så där, helt utan förvarning (Ironi!, men på den tiden fanns inte ironin för mig). Då blev jag rädd för första gången, riktigt rädd. Dagen efter sa jag att jag ville skiljas. Fick en lägenhet några dagar senare med inflyttning en månad senare. Sa ingenting om det, men höll fast vid att jag ville skiljas. Det var den bästa månaden på länge i vårt förhållande. Han blev den perfekta mannen. Så veckan före jag skulle flytta, han visste fortfarande inget om lägenheten, sa jag att vi kunde försöka igen. Dagen efter flög jag in i köksbordet och fick jordens största blåmärke på hela låret. Samma kväll flyttade jag till min mamma och hämtade mina grejer när han var på jobbet.
Ett helt år var det lungt, visst ringde han och grät och ville ha mig tillbaka, utan någon större framgång dock. Helvetet började när jag träffade en ny. 4 hemliga nummer hade jag, flyttade från bottenvåning till översta våningen i huset mm. mm, allt för att komma undan hoten. Polisanmälde, utan respons. Han hade ju inte gjort något, och hoten kunde inte bevisas. För att göra en lång historia kort hade jag ändå turen att exet faktiskt gav upp tillslut, bildade familj med en ny kvinna att behandla illa, och vi fick leva i fred. Helt trygg blev jag däremot inte förrän jag lämnade den kommunen och flyttade flera mil bort. Den nya kvinnan gick det sämre för. Strongt av dig att berätta och sååå strongt att du tog dig därifrån. Har två systrar som levt i destruktiva förhållanden där våldet i bägge fallen kom smygande... psykiskt våld som med åren trappades upp och gjorde kvinnan svag så hon till slut trodde det var hennes fel att ban blev sååå irriterad. I det ena fallet hann det gå till också fysiskt våld, men bägge två är nu fria, de lyckades till slut ta sig ifrån dessa äckliga otäckingar.... som enl min mening inte förtjänar att vistas ute i det fria livet och hitta nya kvinnor att pina. Om jag fick bestämma skulle de låsas in för tid och evighet utan någon chans till benådning.
Jag vill bara klargöra att jag inte har någonting alls emot män som ett släkte. De flesta män är bra, eller som folk är mest. Några är tillochmed alldeles fantastiska. Män i allmänhet ska absolut inte ta på sig någon kollektiv skuld.
Gunilla T
18-03-2008, 22:05
CITAT (Gossen Ruda @ 18-03-2008, 21:42)  Klart jag måste kommentera när nån felaktigt påstår att jag har fördomar, ett vanligt sätt att angripa en person på när argumenten tryter. Visst tar jag avstånd från ALLT våld, det löser inga problem för det skapar bara nya. Var någonstans skriver jag motsatsen? Att alkohol och droger ingår är lika säkert som att du får höra amen i kyrkan, likaså att vissa våldsamma män har psykiska brister. Det finns säkert fler orsaker men försök inte påstå att det jag skriver inte är sant. Att Ruda inte är behäftad med fördomar precis som resten av mänskligheten måste göra dig unik vilket jag inte tror du är. I dethär fallet Ruda är det inte jag som lider brist på argument..faktiskt inte. Droger, alkohol och psykiska problem finns säkert hos en del våldsverkare men det är inte orsaken. Förövrigt är ditt tonfall väldigt nedlåtande när du kallar människor som vill göra något för patetiska ...skäms! Och dethär då...lika många kvinnor röker eller äter ihjäl sig..så vaddåå..spelar ingen roll eller..? För mig är dethär ämnet så allvarligt att jag faktiskt inte vill tjafsa med dig för att din självkänsla fått sig en törn, du får reparera det på annat sätt.
Gossen Ruda
18-03-2008, 22:15
Gör några repliker bara.
"Att bli behandlad som skit och av den orsaken slå ihjäl någon är ingen förmildande orsak. Oavsett vilken av parterna är kvinna eller man."
Har aldrig påstått att det är en förmildrande orsak, bara att det kan vara en orsak.
"Bakomliggande orsaker mot kvinnomisshandel är sällan medfödda psykiska problem, utflippning vid tillfället, missbruk av alkohol eller droger. Visst finns de fallen också, men är inte huvudproblemet."
Då har du säkert statistik som visar detta?
"Nätverk mot våldet förstår jag inte hur man kan se som patetiskt. Säger tillräckligt många människor ifrån brukar det resultera i en förbättring, om inte annat, kanske det ger kvinnor mod att lämna sina misshandlande män."
Om inte nätverket förmår fånga upp dom som verkligen behöver vara med blir det verkningslöst. Tomt prat och att vifta med plakat brukar sällan hjälpa men det ser fint ut på TV och i tidningarna.
Nu ser jag att Gunilla T skrivit igen och fortsätter hävda att jag har fördomar utan att kunna precisera. Bullshit mao.
CITAT (Gossen Ruda @ 18-03-2008, 22:15)  Gör några repliker bara.
"Att bli behandlad som skit och av den orsaken slå ihjäl någon är ingen förmildande orsak. Oavsett vilken av parterna är kvinna eller man."
Har aldrig påstått att det är en förmildrande orsak, bara att det kan vara en orsak. Detta måste jag protestera emot! Jag tvivlar starkt på att någon av de kvinnor som utsätts för det här nånsin skulle våga behandla sina män som skit. De vågar förmodligen knappt säga nånting.
Nej, gossen, har ingen statistik på det. Tar därmed tillbaka mitt påstående på den punkten.
CITAT (Magdis @ 18-03-2008, 22:19)  Detta måste jag protestera emot! Jag tvivlar starkt på att någon av de kvinnor som utsätts för det här nånsin skulle våga behandla sina män som skit. De vågar förmodligen knappt säga nånting. Håller absolut med dig i detta. En av syrrorna var gift med en man som ansågs av "allmänheten" och vänner, vara en riktig gentleman. Utåt sett var han perfekt ... ingen visste att han hemma var en riktig sadist. En sadist som aldrig försatt en minut att psyka sin hustru. På alla sätt trycka ner henne och få henne att alltmer bli sin slav som likt en zoombie gick där och gjorde allt han befallde och tog emot all skit. Ju sämre hon mådde ... desto bättre mådde han ... och efteråt har han försökt förhärliga sitt beteende. Fyyyy! säger jag! Lås in han för tid och evighet!
CITAT (Anma @ 18-03-2008, 22:29)  Nej, gossen, har ingen statistik på det. Tar därmed tillbaka mitt påstående på den punkten. Gör inte det. I hela landet polisanmäldes förra året 25 491 fall av kvinnomisshandel (Stockholms län 6 799 fall), 4 208 våldtäkter (1 178) och 2 384 fall av grov kvinnofridskränkning (708). Flera källor har sammanfattats i rapporten ”Mäns våld mot kvinnor – ett folkhälsoproblem” (länk nedan) för att få en samlad bild om våldets utbredning och karaktär. I genomsnitt dödas 17 kvinnor varje år i Sverige av en nuvarande eller tidigare partner. I över en tredjedel av fallen var tidigare hot eller våld från mannen känt av myndigheter – i vissa fall hade det till och med polisanmälts. Rapportens författare tror att det är en underskattning av den faktiska förekomsten. Även om alkoholmissbruk och sociala problem ofta förekommer i samband med dödligt våld mot kvinnor, spelar alkohol en mycket mindre roll här än vid dödligt våld generellt. Gärningsmän vid denna typ av våld har också i större utsträckning ordnad sysselsättning jämfört med det dödliga våldet generellt. På kvinnohus eller -jourer berättar många kvinnor om att deras män slår lika ofta när de är nyktra som när de är berusade. I en annan studie framgick att alkohol är en bidragande orsak till kvinnomisshandel i mellan 15 och 30 procent av fallen i Sverige. Det kan alltså inte anses vara en huvudorsak. Under de senaste 25 åren har polisanmälningar av kvinnomisshandel där gärningsmannen är en bekant nästan fördubblats och dito våldtäktsbrott nästan tredubblats. På grund av mörkertalet är det svårt att bedöma utvecklingen av det faktiska våldet. Vad gäller sexualbrott anser BRÅ att det är en kombination av en faktisk ökning av brottet och ökad anmälningsbenägenhet. Slutsatsen som dras är att mäns våld mot kvinnor fortfarande, trots mycket offentlig debatt och uppmärksamhet i media, är tabubelagt och nedtystat. Just vårdpersonal kan spela en viktig roll i att upptäcka kvinnomisshandel. Men där stannar rapporten. http://www.folkhalsoguiden.se/Rapport.aspx?id=2113
CITAT (LadyG @ 18-03-2008, 22:43)  Gör inte det.
/.../ Tack!
CITAT (LadyG @ 18-03-2008, 22:43)  Även om alkoholmissbruk och sociala problem ofta förekommer i samband med dödligt våld mot kvinnor, spelar alkohol en mycket mindre roll här än vid dödligt våld generellt. Gärningsmän vid denna typ av våld har också i större utsträckning ordnad sysselsättning jämfört med det dödliga våldet generellt. Ja, det är tydligen så att när det gäller våld mot kvinnor så spelar mannens sysselsättning etc mindre roll än när det gäller våld mot män. Män som slår andra män är i ännu större utsträckning "utslagna". Men det är ändå så att "Bland förövarna av det dödliga våldet finns också en stor grupp med sociala problem. Drygt hälften av dessa män är arbetslösa, har beredskapsarbete eller är förtidspensionerade och/eller är kriminellt belastade. Många har bedömts som alkoholmissbrukare." (citat ur Mäns våld mot kvinnor - Ett folkhälsoproblem , alltså) Huruvida dessa mäns våldsamhet kan "botas" genom att de får arbete etc vettefan...det kan väl kanske också vara så att de pga sitt temperament och hänsynslöshet är oförmögna att sköta ett vanligt arbete. Men jag tror ändå att förebyggande arbete är viktigt. (Är dessutom stor vän av fängelsestraff och arbetsläger för den här typen av brottslingar, som i praktiken ofta torterar andra människor och därför bör omgivningen skyddas från dem)
Håller med. Lås in dem. Tyvärr har vi inga riktiga livstidsstraff.
CITAT (Aqvakul @ 18-03-2008, 20:37)  Är det inte så att pojkar argumenterar mer fysiskt, medan flickor är skickligare på att använda verbala argument? Jag gissar att som vanligt är det likamedtecken mellan "vissa här" och mig. Hur vore det om släktet "man" kunde ta och pinna på lite uppåt på evolutionsstegen? Nej, inte alla män är våldsamma mot kvinnor och ser sin förbannade rättighet att slå ihjäl allt som inte fröjdar ögat, men alldeles på tok för många. Om mannen kunde utrustats med en hjärna istället för en k*k så hade världen sett väldigt annorlunda ut mot vad den gör idag. Det får fanimej vara nog nu med männens jävla dumheter. Senaste gången jag läste om det här så var det en karl som hade slagit ihjäl sin sambo och dumpat henne i oljetanken och ursäktade sig med att hon var dominant. VAD FAN HAR NI FÖR PROBLEM EGENTLIGEN???
Aqvakul
19-03-2008, 07:53
CITAT (Grå @ 19-03-2008, 06:33)  Jag gissar att som vanligt är det likamedtecken mellan "vissa här" och mig.
Hur vore det om släktet "man" kunde ta och pinna på lite uppåt på evolutionsstegen? Nej, inte alla män är våldsamma mot kvinnor och ser sin förbannade rättighet att slå ihjäl allt som inte fröjdar ögat, men alldeles på tok för många. Om mannen kunde utrustats med en hjärna istället för en k*k så hade världen sett väldigt annorlunda ut mot vad den gör idag. Det får fanimej vara nog nu med männens jävla dumheter. Senaste gången jag läste om det här så var det en karl som hade slagit ihjäl sin sambo och dumpat henne i oljetanken och ursäktade sig med att hon var dominant.
VAD FAN HAR NI FÖR PROBLEM EGENTLIGEN??? Hej Grå! Nu kom alltså det allmänna fördömandet av manssläktet som jag var så rädd för och som gör att jag som "vettig" man känner att det är svårt att försöka lägga mitt manliga perspektiv på frågan. Det här sättet att argumentera riskerar faktiskt att skrämma bort bra män från kampen mot våldet gentemot kvinnor. Blev först både arg och ledsen över ditt, som jag tycker, både orättvisa och generaliserande inlägg. Men sen insåg jag att bara en männsika som blivit mycket sårad, skriker ut sin ilska på detta sätt. Sköt om dig Grå. Livet är inte bara svart och vitt. Anders  edit: stavfel
Gossen Ruda
19-03-2008, 07:55
Jag vill bara påpeka att jag inte har sagt eller skrivit att alkohol skulle vara en huvudorsak till kvinnomisshandel, utan bara att det är en av orsakerna. Saken är nog ganska komplex.
Sen passar jag på att framföra min åsikt att en normalt funtad odrogad oprovocerad man INTE misshandlar eller mördar en kvinna, dvs den stora majoriteten. Det måste vara något som triggar honom till detta och där kan man diskutera orsaken eller orsakerna.
Fö har den personen som nu är misstänkt för morden två gånger tidigare blivit dömd för misshandel, varav en gång mot en tidigare flickvän. BÅDA GÅNGERNA I SAMBAND MED ALKOHOLFÖRTÄRING. Han är också under utredning för andra brott mot den nu misshandlade kvinnan, kommer inte ihåg om det var misshandel eller hot. Källa: GP
CITAT (Aqvakul @ 19-03-2008, 07:53)  Det här sättet att argumentera riskerar faktiskt att skrämma bort bra män från kampen mot våldet gentemot kvinnor. Den typen av resonemang kan skrämma bort hjälpsamma kvinnor som gillar bra män också. CITAT (Gossen Ruda @ 19-03-2008, 07:55)  Jag vill bara påpeka att jag inte har sagt eller skrivit att alkohol skulle vara en huvudorsak till kvinnomisshandel, utan bara att det är en av orsakerna. Saken är nog ganska komplex.
Sen passar jag på att framföra min åsikt att en normalt funtad odrogad oprovocerad man INTE misshandlar eller mördar en kvinna, dvs den stora majoriteten. Det måste vara något som triggar honom till detta och där kan man diskutera orsaken eller orsakerna. Stryk "normalt funtad" och "oprovocerad" så har du en klassisk misshandlare, för odrogade, nyktra knäppgökar kan se en provokation i hur hon håller blicken (ser hon inte lite kaxig ut?) eller hur hon sätter fram middagstallriken (Nu visade hon dålig respekt, dags att påminna lite) t ex. Annars håller jag med dig, det är en komplex fråga.
Gossen Ruda
19-03-2008, 08:28
Knäppgäkarna är nog det största problemet, häller dom i sig lite droger för att ta bort spärrarna blir dom rena katastrofen för andra och för sig själva. Fast en del behöver inte ens det tyvärr. Mentalt friska är dom iaf inte.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|