|
Gunilla T
03-05-2008, 15:45
CITAT (Stintan43 @ 03-05-2008, 15:34)  Jo jag har förstått det och håller med dig Gunilla T. Bristande jämställdhet är det stora problemet men trots det måste ändå varje individ ta ansvar för sina handlingar. Dessutom verkar det som om en del saknar den så viktiga spärren som talar om för de flesta när gränsen är nådd. Jag tycker nog personligen inte att det enbart är ett strukturellt problem. Du har naturligtvis rätt Stintan. Att betrakta våld mot kvinnor som ett strukturellt problem betyder inteatt individen någonsin blir ansvarsbefriad. Vi har ett rättsystem som straffar individen oavsett skälet till överträdelsen. Sociologin försöker bara förklara olika fenomen i samhället - absolut inte ta bort ansvaret för gärningen. Och visst är det så att det finns individuella problem hos gärningsmän såsom psykisk sjukdom och missbruk men, och detta menar jag är viktigt, övervägande delen av våld mot kvinnor kan inteförklaras enbart utifrån ett individ perspektiv.
Gunilla T
03-05-2008, 16:27
CITAT (mogge92 @ 03-05-2008, 15:17)  Om en tjej följer med en kille hem, då får hon faktiskt skylla sig själv lite grann. Om tjejen dessutom är full så är ju tjejen riktigt dum. Att följa med en kille hem är ju som att säga att man ska ha sex. Sen kommentarer som "vart är världen på väg.....bla bla bla.." kan man ju svara med att kvinnor har alltid blivit våldtagna, hur långt tillbaka i tiden som helst, det är väl knappast något nytt eller? Och, ej att förglömma såklart, som feminister anser, så får man ju inte glömma att " Alla män är potentiella våldtäcktsmän".... Men snälla du...nu slår du väl knut på dig själv! Jag har aldrig hört någon påstå att alla män är "potentiella våldtäcktsmän" förrän nu!!! Du påstår ju faktiskt det! Om tjejen är tillräckligt dum så...och jag håller inte med dig! De flesta män är intevåldtäcktsmän!! Och visst..kvinnor har alltid blivit våldtagna.. i Vietnam..under andra världskriget..i forna Jugoslavien..i hemmet..i parken..och i varje liten kommun i vårt land men det är inte acceptabelt och slutade vara det när vi lämnade grottorna. Det måste helt enkelt upphöra!
Rapchic
03-05-2008, 16:50
CITAT (mogge92 @ 03-05-2008, 16:36)  Nej verkligen INTE! Men jag menar att det finns väldigt många som skulle anse sig ha rätten att göra det, kanske ännu vanligare om mannen i fråga är berusad - då brukar ju spärrarna försvinna. för att dom anser det betyder det inte att det är rätt. och att vara full är ingen ursäkt kan man inte behärska sig när man ha druckit ska man inte dricka. det är alldrig offrets fel!
mogge92
03-05-2008, 17:43
CITAT (Gunilla T @ 03-05-2008, 17:27)  Men snälla du...nu slår du väl knut på dig själv! Jag har aldrig hört någon påstå att alla män är "potentiella våldtäcktsmän" förrän nu!!!
Du påstår ju faktiskt det! Om tjejen är tillräckligt dum så...och jag håller inte med dig! De flesta män är intevåldtäcktsmän!!
Och visst..kvinnor har alltid blivit våldtagna.. i Vietnam..under andra världskriget..i forna Jugoslavien..i hemmet..i parken..och i varje liten kommun i vårt land men det är inte acceptabelt och slutade vara det när vi lämnade grottorna. Det måste helt enkelt upphöra! Det med att alla män är potentiella våldtäktsmän var lite ironiskt menat. En feminist uttalade sig så på ett annat forum där jag är medlem. Och har du verkligen aldrig hört någon säga det, eller något liknande, som att alla män är djur tex? Okey, jag vill på inget vis låta otrevligt, MEN tyvärr så kommer våldtäckter *ALDRIG* någonsin att upphöra. Det är bara så det är, och det är någonting vi får leva med, även om vi kan försöka att få det att försvinna såklart. Att verkligen tro att våldtäckter kan upphöra helt är väl lite naivt. Okey, sedan så vill jag bara påpeka att jag inte tycker att våldtäckter är okey eller liknande! Jag läste texten från första posten där det stod bl.a "Var fjärde tycker att kvinnor som "flörtat och hånglat" med mannen före våldtäkten, eller är påverkade av alkohol eller droger, är medskyldiga." Jag tillhör dem som tycker att kvinnan är medskyldig i de fallen, inget annat.
Rapchic
03-05-2008, 17:53
CITAT (mogge92 @ 03-05-2008, 18:43)  Det med att alla män är potentiella våldtäktsmän var lite ironiskt menat. En feminist uttalade sig så på ett annat forum där jag är medlem. Och har du verkligen aldrig hört någon säga det, eller något liknande, som att alla män är djur tex? Okey, jag vill på inget vis låta otrevligt, MEN tyvärr så kommer våldtäckter *ALDRIG* någonsin att upphöra. Det är bara så det är, och det är någonting vi får leva med, även om vi kan försöka att få det att försvinna såklart. Att verkligen tro att våldtäckter kan upphöra helt är väl lite naivt.
Okey, sedan så vill jag bara påpeka att jag inte tycker att våldtäckter är okey eller liknande! Jag läste texten från första posten där det stod bl.a "Var fjärde tycker att kvinnor som "flörtat och hånglat" med mannen före våldtäkten, eller är påverkade av alkohol eller droger, är medskyldiga." Jag tillhör dem som tycker att kvinnan är medskyldig i de fallen, inget annat. men hur kan ett offer i ett brott vara medskyldig snälla nån mogge hur är det med våldtäkter i äktenskap eller av en tex pojkvän är det inte våldtäkt? jag menar man har ju flörtat med den personen eftersom man är tillsammans med den personen och har släppt in han, jag menar om dom bor på samma ställe gills inte hon har säkert ett litet nattlinne så hennes man/pojkvän inte kunde hålla sig borta fråna att våldta henne
mogge92
03-05-2008, 18:07
Ingen har sagt någonting om våldtäkter i äktenskap, eller våldtäkt av en pojkvän. I Sådana fall så kan jag väl hålla med om att offret inte är skyldigt. Men om vi tar detta scenario....: Du går ut på krogen, dricker lite grann och har det lite trevligt. På den krogen träffar du en kille som verkar vara jättetrevlig. När krogen stänger bestämmer du dig för att följa med mannen hem. Vi stoppar där. Om du följer med en kille hem, som *inte* är din pojkvän eller liknande så får du faktiskt skylla dig lite själv. Det är oerhört dumt att göra så. tex läste jag om 2 tjejer söderöver som hade följt med 4 utländska killar på en "efterfest" fast det blidde ingen efterfest, det blev ett bokat hotellrum istället. Och tjejerna följde med upp och blev sedan våldtagna. Som tjej måste man väl ändå börja ana oråd när man blir uppbjuden på ett hotellrum.... fast tydligen inte, i sverige verkar vi ha väldigt mycket godtrogna kvinnor som tror att alla är snälla, men så är det ju inte. Sen så kan man ju också tänka på att, många våldtäkter i sverige begås av invandrare, som inte alls respekterar kvinnor såsom vi gör i sverige.
Jag ångrade nästan att jag tog i förut, men ju mer jag läser ju mer förstår jag att jag tog i alldeles för lite.
Rapchic
03-05-2008, 18:25
CITAT (mogge92 @ 03-05-2008, 19:07)  Ingen har sagt någonting om våldtäkter i äktenskap, eller våldtäkt av en pojkvän. I Sådana fall så kan jag väl hålla med om att offret inte är skyldigt. Men om vi tar detta scenario....: Du går ut på krogen, dricker lite grann och har det lite trevligt. På den krogen träffar du en kille som verkar vara jättetrevlig. När krogen stänger bestämmer du dig för att följa med mannen hem. Vi stoppar där. Om du följer med en kille hem, som *inte* är din pojkvän eller liknande så får du faktiskt skylla dig lite själv. Det är oerhört dumt att göra så. tex läste jag om 2 tjejer söderöver som hade följt med 4 utländska killar på en "efterfest" fast det blidde ingen efterfest, det blev ett bokat hotellrum istället. Och tjejerna följde med upp och blev sedan våldtagna. Som tjej måste man väl ändå börja ana oråd när man blir uppbjuden på ett hotellrum.... fast tydligen inte, i sverige verkar vi ha väldigt mycket godtrogna kvinnor som tror att alla är snälla, men så är det ju inte. Sen så kan man ju också tänka på att, många våldtäkter i sverige begås av invandrare, som inte alls respekterar kvinnor såsom vi gör i sverige. eller svenskar. dom flesta våldtäktsmän jag känner(har känt har en tendens att sluta vara kompis med dom sen) är ändå svenskar och då känner jag ändå mer invandrare undra hur det går ihop för dig och ta senariot du gav tex tänk dig att din bästa tjejkompis eller kanske din syster kommer hem till dig i sönderrivna kläder och berättar ditt senario skulle du då säga "jamen du får ju skylla dig själv" eller "djävla kräk, såna borde inte få finnas om du vill följer jag dig till polisen"
rahmat2
03-05-2008, 18:29
CITAT (mogge92 @ 03-05-2008, 19:07)  .... Om du följer med en kille hem, som *inte* är din pojkvän eller liknande så får du faktiskt skylla dig lite själv. .... Vet inte vad är det för fel på att bara sitta och prata om ena partern( i ditt exempel tjejen) inte vill ha sex. Tycker att det handlar om att utöva makt över tjejen. Annars sex brukar vara bäst när båda är med på det. Detta oskrivna avtal " att man följer med hem ska man ha sex" behöver inte gälla nödvändigtviss. Som kille ska man lära sig att den andra partern kan ångra sig och säga nej. Och det är helt okej. Är det inte det?
mogge92
03-05-2008, 18:40
CITAT (Rapchic @ 03-05-2008, 19:25)  eller svenskar. dom flesta våldtäktsmän jag känner(har känt har en tendens att sluta vara kompis med dom sen) är ändå svenskar och då känner jag ändå mer invandrare undra hur det går ihop för dig
och ta senariot du gav tex tänk dig att din bästa tjejkompis eller kanske din syster kommer hem till dig i sönderrivna kläder och berättar ditt senario skulle du då säga "jamen du får ju skylla dig själv" eller "djävla kräk, såna borde inte få finnas om du vill följer jag dig till polisen" Ja du, det beror nog på vart man bor och så, det är väl inte en regel att invandrare är våldtäcktsmän mer än vad "svenskar" är. Det har bara råkat vara så för mig, det är mina erfarenheter, jag kan inte prata för alla i detta avlånga land. Såklart jag skulle bli vansinnig, om något sådant skulle hända min syster t.ex. Skulle nog söka upp killen också om jag fick reda på vem det var. Men samtidigt skulle jag bli väldigt arg på min syster eftersom hon varit så j*vla dum. Så, en mix av dina 2 alternativ skulle jag tro  . CITAT (rahmat2 @ 03-05-2008, 19:29)  Vet inte vad är det för fel på att bara sitta och prata om ena partern( i ditt exempel tjejen) inte vill ha sex. Tycker att det handlar om att utöva makt över tjejen. Annars sex brukar vara bäst när båda är med på det.
Detta oskrivna avtal " att man följer med hem ska man ha sex" behöver inte gälla nödvändigtviss. Som kille ska man lära sig att den andra partern kan ångra sig och säga nej. Och det är helt okej. Är det inte det? Det borde vara det, ja. I en bättre värld skulle det vara så, men man vet ju aldrig vem man följer med hem, som tjej borde man vara mer försiktig tycker jag.
CITAT (mogge92 @ 03-05-2008, 19:07)  Ingen har sagt någonting om våldtäkter i äktenskap, eller våldtäkt av en pojkvän. I Sådana fall så kan jag väl hålla med om att offret inte är skyldigt. Men om vi tar detta scenario....: Du går ut på krogen, dricker lite grann och har det lite trevligt. På den krogen träffar du en kille som verkar vara jättetrevlig. När krogen stänger bestämmer du dig för att följa med mannen hem. Vi stoppar där. Om du följer med en kille hem, som *inte* är din pojkvän eller liknande så får du faktiskt skylla dig lite själv. Det är oerhört dumt att göra så. tex läste jag om 2 tjejer söderöver som hade följt med 4 utländska killar på en "efterfest" fast det blidde ingen efterfest, det blev ett bokat hotellrum istället. Och tjejerna följde med upp och blev sedan våldtagna. Som tjej måste man väl ändå börja ana oråd när man blir uppbjuden på ett hotellrum.... fast tydligen inte, i sverige verkar vi ha väldigt mycket godtrogna kvinnor som tror att alla är snälla, men så är det ju inte. Sen så kan man ju också tänka på att, många våldtäkter i sverige begås av invandrare, som inte alls respekterar kvinnor såsom vi gör i sverige. mogge ... jag förstår inte alls ditt resonemang. Du säger att tjejen/kvinnan ibland får skylla sig själv om hon blir våldtagen. Herregud .. hur är du uppfostrad som har sån kvinnosyn?  Nog har mina döttrar kunnat gå hem till killar utan att killarna tagit för givet att "här vankas sex" De har alla haft och har killkompisar ... alltså utöver pojkvänner/sambo. Om det är så att en del killar/män, inte klarar av att umgås normalt med det motsatta könet då är det hög tid att de söker hjälp och får terapi för sin skeva uppfattning. Varför skulle inte jag t.ex få flirta med män på krogen, utan att det därför uppfattas som att jag är villig till att ha sex med dem. Karlarna flirtar ju hejvilt, men inte våldför jag mig på dem. Varför säger du att vi har "godtrogna" kvinnor? Ska inte kvinnan, precis som mannen, kunna lita på det motsatta könet? Jag väljer att vara "godtrogen" = tro alla om gott, så länge de inte visat motsatsen. Vi kan ta ett exempel som visar på motsatt scenario... efter en krogkväll följer killen med till tjejens bostad för en kopp te och lite prat. Där blir han svårt misshandlad och rånad på pengar och annat av värde som han hade på sig. Tycker du att i detta fall killen får skylla sig själv?
Rapchic
03-05-2008, 18:52
CITAT (mogge92 @ 03-05-2008, 19:40)  Ja du, det beror nog på vart man bor och så, det är väl inte en regel att invandrare är våldtäcktsmän mer än vad "svenskar" är. Det har bara råkat vara så för mig, det är mina erfarenheter, jag kan inte prata för alla i detta avlånga land. Såklart jag skulle bli vansinnig, om något sådant skulle hända min syster t.ex. Skulle nog söka upp killen också om jag fick reda på vem det var. Men samtidigt skulle jag bli väldigt arg på min syster eftersom hon varit så j*vla dum. Så, en mix av dina 2 alternativ skulle jag tro  . Det borde vara det, ja. I en bättre värld skulle det vara så, men man vet ju aldrig vem man följer med hem, som tjej borde man vara mer försiktig tycker jag. nu är det ju lite skillnad mellan medskyldig (nått man enligt svensk lag kan dömmas för (och i dessa fall du pratar om leder till att förövaren får lättare straff) och att vara naiv ja världen är inte perfekt men vet du mogge att om vi tjejer skulle vara tvungen att akta oss för risker att bli våldtagna (eftersom killen får mindre straff eller man själv får ett straff när man blir utsatt för ett brott) så skulle vi alldrig få gå ut för våldtäkter sker också i dagsljus och vi skulle absolut inte få ha nån kontakt men någon alls kille/man som är i fertil ålder, det går inte jag har vid en tidpunkt testat till och med har jag då jag var tvungen att vara där killar fanns burit en "slöja" för att dölja håret och haft heltäckande kläder. det håller inte i längden förstår du? vi kvinnor ska inte vara fångar
mogge92
03-05-2008, 19:04
CITAT (Netha @ 03-05-2008, 19:48)  mogge ... jag förstår inte alls ditt resonemang. Du säger att tjejen/kvinnan ibland får skylla sig själv om hon blir våldtagen. Herregud .. hur är du uppfostrad som har sån kvinnosyn?  Nog har mina döttrar kunnat gå hem till killar utan att killarna tagit för givet att "här vankas sex" De har alla haft och har killkompisar ... alltså utöver pojkvänner/sambo. Om det är så att en del killar/män, inte klarar av att umgås normalt med det motsatta könet då är det hög tid att de söker hjälp och får terapi för sin skeva uppfattning. Varför skulle inte jag t.ex få flirta med män på krogen, utan att det därför uppfattas som att jag är villig till att ha sex med dem. Karlarna flirtar ju hejvilt, men inte våldför jag mig på dem. Varför säger du att vi har "godtrogna" kvinnor? Ska inte kvinnan, precis som mannen, kunna lita på det motsatta könet? Jag väljer att vara "godtrogen" = tro alla om gott, så länge de inte visat motsatsen. Vi kan ta ett exempel som visar på motsatt scenario... efter en krogkväll följer killen med till tjejens bostad för en kopp te och lite prat. Där blir han svårt misshandlad och rånad på pengar och annat av värde som han hade på sig. Tycker du att i detta fall killen får skylla sig själv? Hej Nethan! Ja, hur är jag uppfostrad? Bara för att jag har en åsikt som skiljer sig ifrån mängden här på forumet så är jag dåligt uppfostrad? Kanske till och med är en ondsint våldtäktsman, eller vadå. Det är ju helt annat om man känner männen i övrigt, jag har bara uttalat mig om tjejer som följer med okända killar hem. Nej, det har du rätt i, flörta på krogen och ha det kul är väl helt okey!  Men om du följer med personen hem(som är okänd...) så vet du ju aldrig vad som kan hända. Det budskap jag försöker framföra så desperat är att tjejer måste lära sig att vara mer försiktiga och inte vara så himla godtrogna. Och för att svara på din fråga så kan inte tjejer lita fullt ut på män enligt mig. Hur man kan tro gott om alla är för mig en gåta, då man ständigt ser hemska saker i tidningen, på tv osv, barn som blir sexuellt antastade osv  Till och börja med så kan man inte jämföra ditt scenario på samma sätt.... men okey. Ja, det är i detta fall killens fel som följer med en okänd person hem. Även om jag anser att risken för att något sådant ska hända är näst intill obefintlig. CITAT (Rapchic @ 03-05-2008, 19:52)  nu är det ju lite skillnad mellan medskyldig (nått man enligt svensk lag kan dömmas för (och i dessa fall du pratar om leder till att förövaren får lättare straff) och att vara naiv ja världen är inte perfekt men vet du mogge att om vi tjejer skulle vara tvungen att akta oss för risker att bli våldtagna (eftersom killen får mindre straff eller man själv får ett straff när man blir utsatt för ett brott) så skulle vi alldrig få gå ut för våldtäkter sker också i dagsljus och vi skulle absolut inte få ha nån kontakt men någon alls kille/man som är i fertil ålder, det går inte jag har vid en tidpunkt testat till och med har jag då jag var tvungen att vara där killar fanns burit en "slöja" för att dölja håret och haft heltäckande kläder. det håller inte i längden förstår du? vi kvinnor ska inte vara fångar Okey, medskyldig var fel uttryck av mig, men jag trodde att du skule förstå vad jag ´menade ändå. "får skylla sig själv" kan vi sätta dit istället Och att det inte håller i längden, säg det till de muslimska kvinnorna
Rapchic
03-05-2008, 19:09
CITAT (mogge92 @ 03-05-2008, 20:04)  Hej Nethan! Ja, hur är jag uppfostrad? Bara för att jag har en åsikt som skiljer sig ifrån mängden här på forumet så är jag dåligt uppfostrad? Kanske till och med är en ondsint våldtäktsman, eller vadå. Det är ju helt annat om man känner männen i övrigt, jag har bara uttalat mig om tjejer som följer med okända killar hem. Nej, det har du rätt i, flörta på krogen och ha det kul är väl helt okey!  Men om du följer med personen hem(som är okänd...) så vet du ju aldrig vad som kan hända. Det budskap jag försöker framföra så desperat är att tjejer måste lära sig att vara mer försiktiga och inte vara så himla godtrogna. Och för att svara på din fråga så kan inte tjejer lita fullt ut på män enligt mig. Hur man kan tro gott om alla är för mig en gåta, då man ständigt ser hemska saker i tidningen, på tv osv, barn som blir sexuellt antastade osv  Till och börja med så kan man inte jämföra ditt scenario på samma sätt.... men okey. Ja, det är i detta fall killens fel som följer med en okänd person hem. Även om jag anser att risken för att något sådant ska hända är näst intill obefintlig. Okey, medskyldig var fel uttryck av mig, men jag trodde att du skule förstå vad jag ´menade ändå. "får skylla sig själv" kan vi sätta dit istället Och att det inte håller i längden, säg det till de muslimska kvinnorna  dom muslimska kvinnorna? vad jag vet så brukar dom ofta ha hemma sin man, sina bröder, sin far det är ganska många killar sammanlagt dom har kontakt med männ altså finns det en risk att dom blir våldtagna för det är en ganska stor procent som blir våldtagna av nära släktingar och också en stor procent som blir våldtagna av sin make/sambo och en kbinna får alldrig skylla sig själv för det är inte dom som utför den brottsliga handlingen utan det är (i fallet vi pratar om) mannen/männen
Vilken otroligt trist kvinnosyn, att tycka att en kvinna inte har rätt att flirta och ha roligt utan att sedan vara "lovigt byte". Varför ska inte en kvinna ha rätt att gå på krogen, ha roligt och dansa utan att riskera att bli våldtagen?
Att helt eller delvis tycka att det är okej att en man våldtar är en medeltida åsikt som lever kvar från en tid då kvinnan tvingades ha sex med sin man utan att det var upprörande, en tid då kvinnans sexualitet var underordnad mannens. Nu för tiden är kvinnor mer frigjorda, de vägrar gå i säck och aska för att dölja sin skönhet och då slår småpittar och mansgrisar bakut och tycker att kvinnan ska kuvas. Kojllängden ska diskuteras, sexlivet exponeras och hennes alkoholbruk dissekeras. Beteendet ska fingranskas, men våldtäcktsmannens beteende struntar man i tydligen.
Som tur är finns det män som inser att småpittarna och grisarna är fel ute. Det finns riktiga män som förstår flirten, som förstår att vänta, ha tålamod eller helt ge upp dansen för att söka sig en lättare partner. De sliter inte knoppen från en ovillig blomma bara för att den är blyg, eller ändrar sig i sista sekuden. Det finns starka, stabila och underbara män också.
Det är våldtäktsmännen och deras hejarklack, småpittarna och mansgrisarna, jag skulle vilja slita ballarna av. Men det är bara jag kanske.
CITAT (mogge92 @ 03-05-2008, 20:00)  Hej Nethan! Ja, hur är jag uppfostrad? Bara för att jag har en åsikt som skiljer sig ifrån mängden här på forumet så är jag dåligt uppfostrad? Kanske till och med är en ondsint våldtäktsman, eller vadå. Det är ju helt annat om man känner männen i övrigt, jag har bara uttalat mig om tjejer som följer med okända killar hem. Nej, det har du rätt i, flörta på krogen och ha det kul är väl helt okey!  Men om du följer med personen hem(som är okänd...) så vet du ju aldrig vad som kan hända. Det budskap jag försöker framföra så desperat är att tjejer måste lära sig att vara mer försiktiga och inte vara så himla godtrogna. Och för att svara på din fråga så kan inte tjejer lita fullt ut på män enligt mig. Hur man kan tro gott om alla är för mig en gåta, då man ständigt ser hemska saker i tidningen, på tv osv, barn som blir sexuellt antastade osv  Till och börja med så kan man inte jämföra ditt scenario på samma sätt.... men okey. Ja, det är i detta fall killens fel som följer med en okänd person hem. Även om jag anser att risken för att något sådant ska hända är näst intill obefintlig. Ja mogge ... jag tycker att det brister någonstans i din uppfostran eftersom du anser att tjejer får skylla sig själva och jag hoppas verkligen att du kommer att ändra uppfattning med åren. Annars är du att beklaga.  Säg inte att risken för att killar/män ska råka ut, är närmast obefintlig. Vem vet ... en dag är måttet rågat. Tjejer ska inte behöva vara försiktigare. Det är killarna/männen som ska söka vård för sin sjuka syn på tjejer/kvinnor!
Alltså, jag är så förbannad att jag måste fortsätta!
Kvinnans sexualitet är kopplad till ansvar. Hon anses ha ansvar för att säga nej till sex på rätt sätt, att inte dricka för mycket och att sätta gränser. Den här synen gör det lätt att skylla våldtäkten på hennes klädsel, utseende, rykte och beteende. Mannens sexualitet ses som en rättighet. Därför får kvinnan skylla sig själv när hon blir utsatt för en våldtäkt.
Alltså, vad är det för djävla sätt!
Exempel från verkliga livet:
"En kväll går en 44-årig man in i Tullgårdsparken i Stockholm. Han blir arg på tre män som klottrar på en bänk och tar upp en kniv och skriker åt dem. Det leder till att han blir svårt misshandlad av männen. Ingenstans i förundersökning eller dom ifrågasätts om mannen borde skylla sig själv. Tvärtom poängterar tingsrätten i domen att det absolut inte är en förmildrande omständighet att han viftade med en kniv.
Fyra män överfaller en 13-årig flicka. Hon våldtas. I rätten får hon frågor om hon tog betalt och om hon tidigare haft sex med okända män.
Han ifrågasätts över huvud taget inte. Däremot upprepas gång på gång för den 13-åriga tjejen att hon haft sex med okända män tidigare och att hon inte tagit betalt för att ha sex den där julikvällen.
I förundersökning, i rättssalen, i domen.
I domen mot dem som våldtog den 13-åriga flickan i Eskilstuna nämns heller inget om killarnas sexuella erfarenheter."
Rättvisa inför lagen, någon?
CITAT (LadyG @ 03-05-2008, 20:19)  Alltså, jag är så förbannad att jag måste fortsätta!
Kvinnans sexualitet är kopplad till ansvar. Hon anses ha ansvar för att säga nej till sex på rätt sätt, att inte dricka för mycket och att sätta gränser. Den här synen gör det lätt att skylla våldtäkten på hennes klädsel, utseende, rykte och beteende. Mannens sexualitet ses som en rättighet. Därför får kvinnan skylla sig själv när hon blir utsatt för en våldtäkt.
"En kväll går en 44-årig man in i Tullgårdsparken i Stockholm. Han blir arg på tre män som klottrar på en bänk och tar upp en kniv och skriker åt dem. Det leder till att han blir svårt misshandlad av männen. Ingenstans i förundersökning eller dom ifrågasätts om mannen borde skylla sig själv. Tvärtom poängterar tingsrätten i domen att det absolut inte är en förmildrande omständighet att han viftade med en kniv.
Fyra män överfaller en 13-årig flicka. Hon våldtas. I rätten får hon frågor om hon tog betalt och om hon tidigare haft sex med okända män.
Han ifrågasätts över huvud taget inte. Däremot upprepas gång på gång för den 13-åriga tjejen att hon haft sex med okända män tidigare och att hon inte tagit betalt för att ha sex den där julikvällen.
I domen mot dem som våldtog den 13-åriga flickan i Eskilstuna nämns heller inget om killarnas sexuella erfarenheter."
Rättvisa inför lagen, någon? Såå sorgligt!  Rättvisa inför lagen? Nej det har vi inte i vårt fina (åtminstone sägs det) jämställda Sverige. och inte vet jag hur vi kan få till stånd en ändring.
Gunilla T
03-05-2008, 19:29
Du mogge -jag vill fråga dig en sak - du säger att tjejer är så godtrogna och borde ändra sig.. men hur i allsin dar tänker du?
JAG TYCKER JU SJÄLVKLART ATT DET ÄR MÄN SOM BEGÅR VÅLDTÄKT SOM SKALL ÄNDRA SIG!
mogge92
03-05-2008, 19:29
"Det är våldtäktsmännen och deras hejarklack, småpittarna och mansgrisarna, jag skulle vilja slita ballarna av" haha, det här lät ju precis som en upprörd feminist.  nethan, jag säger bara att vad ni än vill tro så lever vi inte i ett säkert samhälle! Okey, jag kan väl hålla med om att det låter lite fel med att kvinnan får skylla sig själv, men en kvinna kan ju undvika mycket sånt här skit genom att tänka efter lite. Eller tycker ni också att barn ska följa med okända personer? För man ska ju inte behöva gå omkring och vara rädd eller? Lite grovt förenklat men ni förstår vad jag menar. Och jag har ingen dålig kvinnosyn , jag har flera stycken kvinnliga kompisar som jag har jättebra relationer med. "Säg inte att risken för att killar/män ska råka ut, är närmast obefintlig. Vem vet ... en dag är måttet rågat." - Ja jag har svårt att tro att en tjej på 1.75 mishandlar en kille på 1.95 tex, men iof du har ju lite rätt, vi ser ju fall där kvinnor skurit av könsorganet på sina otrogna män.. "Det är killarna/männen som ska söka vård för sin sjuka syn på tjejer/kvinnor!" - okey, det är en åsikt, men enligt denna undersökning skulle du behöva skriva in otroligt många män på anstalter, undrar hur det skulle funka. "Tjejer ska inte behöva vara försiktigare." - kan man ju tycka. Man ska till exempel inte vara rädd för att låta sitt barn cykla till skolan ensam heller, men men... kolla på engla, och hur det gick. Lady G..... angående dina funderingar så vågar jag nog inte säga så mycket, du verkar ha en sådan aggresiv attityd så jag känner mig lite skrämd.
CITAT (Netha @ 03-05-2008, 20:25)  Såå sorgligt!  Rättvisa inför lagen? Nej det har vi inte i vårt fina (åtminstone sägs det) jämställda Sverige. och inte vet jag hur vi kan få till stånd en ändring.  Jag tycker förfärligt synd om tjejen, och jag blir så förbannad. Läste det här fö: "Tror dessa ungdomar att det bara är fräscha sjuttonåringar med vita stringtrosor som blir våldtagna? Nittioåriga kvinnor på väg hem från Hemköp bli våldtagna. Inga kvinnor går säkra. String eller mameluck spelar ingen roll. En våldtäktsman är alltid en våldtäktsman. En våldtäkt är en våldtäkt är en våldtäkt. Få in det i era mp3-skadade hjärnor. Nej, ett kok stryk skulle ni ha." http://www.aftonbladet.se/kvinna/article2371966.ab
mogge92
03-05-2008, 19:33
CITAT (LadyG @ 03-05-2008, 20:19)  Alltså, jag är så förbannad att jag måste fortsätta!
Rättvisa inför lagen, någon? Så sant så... det är det jag försöker förklara, att det inte är likadant för kvinnor som för män, och det är väl att beklaga. CITAT (Gunilla T @ 03-05-2008, 20:29)  Du mogge -jag vill fråga dig en sak - du säger att tjejer är så godtrogna och borde ändra sig.. men hur i allsin dar tänker du?
JAG TYCKER JU SJÄLVKLART ATT DET ÄR MÄN SOM BEGÅR VÅLDTÄKT SOM SKALL ÄNDRA SIG! Tjejer ska vara försiktigare och inte vara så godtrogna, det såtr jag för att jag tycker  Jo klart att inte killar ska få våldta, det har jag aldrig sagt heller.
Rapchic
03-05-2008, 19:35
CITAT (mogge92 @ 03-05-2008, 20:33)  Så sant så... det är det jag försöker förklara, att det inte är likadant för kvinnor som för män, och det är väl att beklaga. Tjejer ska vara försiktigare och inte vara så godtrogna, det såtr jag för att jag tycker  Jo klart att inte killar ska få våldta, det har jag aldrig sagt heller. nån stans måste det börja att ändras och man kan börja med att inte ge offret nån skuld i sammband med brott
mogge92
03-05-2008, 19:39
Nog bäst att jag lämnar denna tråden eftersom alla väljer att misstolka mig.
CITAT (LadyG @ 03-05-2008, 20:30)  Jag tycker förfärligt synd om tjejen, och jag blir så förbannad. Läste det här fö: "Tror dessa ungdomar att det bara är fräscha sjuttonåringar med vita stringtrosor som blir våldtagna? Nittioåriga kvinnor på väg hem från Hemköp bli våldtagna. Inga kvinnor går säkra. String eller mameluck spelar ingen roll. En våldtäktsman är alltid en våldtäktsman. En våldtäkt är en våldtäkt är en våldtäkt. Få in det i era mp3-skadade hjärnor. Nej, ett kok stryk skulle ni ha." http://www.aftonbladet.se/kvinna/article2371966.ab och jag blir så ledsen och arg så jag nästan spricker när jag ser hur unga pojkar i dagens år 2008 har en kvinnosyn som t.ex mogge har.
Rapchic
03-05-2008, 19:39
CITAT (mogge92 @ 03-05-2008, 20:33)  ---klipp--- Tjejer ska vara försiktigare och inte vara så godtrogna, det såtr jag för att jag tycker  Jo klart att inte killar ska få våldta, det har jag aldrig sagt heller. du mogge, jag ska berätta en sak för dig. du är kille va? gå inte ut på kvällen om du gör det får du skylle dig själv om du blir misshandlad för det är stor risk för att bli misshandlad på kvällar om du ändå gå ut är det ditt eget fel. nå hur känns det? jag måste redan nu säga att jag inte tycker att det någonsin är offrets fel jag bara försöker göra en liknelse som du kanske fattar.
mogge92
03-05-2008, 19:43
Ja inte går jag ute på kvällarna i stan, det är farligt. Har en pappa som jobbar med ungdomsutredningar och då får man ju verkligen höra vad OTROLIGT mycket misshandlar det är ute på stan på kvällarna, klart man passar sig.
CITAT (mogge92 @ 03-05-2008, 20:39)  Nog bäst att jag lämnar denna tråden eftersom alla väljer att misstolka mig. Ja, kvista du iväg när du känner att du saknar vidare argument men ..du är inte alls missförstådd. Du har i klartext talat om vad du har för åsikt ifråga om tjejer/kvinnor som blir våldtagna och det är bara att beklaga.
mogge92
03-05-2008, 19:45
CITAT (Netha @ 03-05-2008, 20:39)  och jag blir så ledsen och arg så jag nästan spricker när jag ser hur unga pojkar i dagens år 2008 har en kvinnosyn som t.ex mogge har.  Nånstans här blev det fel, jag vill inte på något vis nedvärdera kvinnor eller någonting! Jag får be om ursäkt om du anser mig vara en person med dålig kvinnosyn. jag vill bara värna om våra kvinnor, att de ska vara försiktigare, och du kallar mig för kvinnoförtryckare(ungefär...) ?! detta känns mycket olustigt.
rahmat2
03-05-2008, 19:53
Jag ville bara ge komplimanget att du är jätte stark, Mogge! Du klarade jätte bra att svara på vi fem som skrev dig. Förutom ditt första inlägg uppfattar jag inte resten som du skrev som ord emot kvinnor på nåt sätt.
mogge92
03-05-2008, 19:55
tack för det rahmat. jo första inlägget blev lite fel.
rahmat2
03-05-2008, 20:00
Föreslår att du förklarar, det inlägg som blev "lite" fel, så att diskussionen tar en annan bana.
mogge92
03-05-2008, 20:01
Okey, då kan jag säga här att mitt första inlägg skrev jag i all hast och det blev inte så bra formulerat att kvinnor får skylla sig själva.
CITAT (mogge92 @ 03-05-2008, 20:39)  Nog bäst att jag lämnar denna tråden eftersom alla väljer att misstolka mig. Mogge92 jag förstår hur du tänker, någonstans förstår jag hur du menar, jag har också varit úte i svängen och så skönt att det inte hände något, men det är nog inte min förtjänst utan gubbarna på krogens förtjänst. Visst förstår jag vad du menar och kan hålla med dig i mycket, men det är faktistkt in försvarbart ändå att ge sig på en tjej även om hon är utmanande eller vad hon gör sen.
mogge92
03-05-2008, 20:10
CITAT (Bettis @ 03-05-2008, 21:07)  Mogge92 jag förstår hur du tänker, någonstans förstår jag hur du menar, jag har också varit úte i svängen och så skönt att det inte hände något, men det är nog inte min förtjänst utan gubbarna på krogens förtjänst. Visst förstår jag vad du menar och kan hålla med dig i mycket, men det är faktistkt in försvarbart ändå att ge sig på en tjej även om hon är utmanande eller vad hon gör sen. Tack för att du förstår mig  menar ju inget illa.
Gunilla T
03-05-2008, 20:17
Våld och övergrepp på kvinnor är ett område belastat med mycket myter och fördomar. Myterna och fördomarna fyller alltid en funktion för den som väljer att tro på dem och de motverkar ett synliggörande av våldet.
Här är de vanligaste; (om männen)
- "våld och övergrepp mot kvinnor förekommer mest i missbrukskretsar" - "det är mest invandrare som slår och våldtar kvinnor" - "män som använder våld har själva blivit misshandlade" - "mannen har provocerats av kvinnan"
om kvinnan;
- "en viss sorts kvinnor utsätts för våld" - "en del kvinnor väljer våldsamma män" - "kvinnan har klätt sig utmanande" - "kvinnan har uppträtt berusad" - "det är vanligt att kvinnor går från en våldsrelation till en annan".
Dessa påståenden skuldbelägger offret - underförstått är det något i hennes uppträdande eller personlighet som gör henne medansvarig. Samtidigt antyds att bara kvinnan ändrar sitt beteende och uppträdande kan hon undgå våldet.
Myterna om männen avlastar åtminstone en del av ansvaret. Våldshandlingarna beror på alkoholen, kulturen, barndomen eller kvinnans uppträdande.
Tjaa, i vems tjänst står dessa myter?
mogge92
03-05-2008, 20:22
ändå är det väl inte lika mycket våldtäkter mm i Sverige om man jämför med andra länder eller?
rahmat2
03-05-2008, 20:24
CITAT (mogge92 @ 03-05-2008, 21:22)  ändå är det väl inte lika mycket våldtäkter mm i Sverige om man jämför med andra länder eller? Ett enda är en för mycket!
mogge92
03-05-2008, 20:25
jo sant men desto mindre desto bättre, ändå fast det inte borde finnas så kommer det ju tyvärr alltid göra det.
Rapchic
03-05-2008, 20:27
CITAT (mogge92 @ 03-05-2008, 21:22)  ändå är det väl inte lika mycket våldtäkter mm i Sverige om man jämför med andra länder eller? tänk på att bara ca 10% av våldtäkterna i svergie tror man anmäls så i min lilla stad läste jag att ett år hade det anmälts 14 våldtäkter altså skedde ungefär 140 och det är en stoor skillnad, fler sker än vad man tror. däremot i krigsländer sker nog fler våldtäkter som alla andra brott det är liksom en del av kriget, våld. däremot vet jag inga siffror som man kan jämföra svergie och andra länder som inte är i krig
mogge92
03-05-2008, 20:30
ja kanske det, men det där kan man ju inte riktigt lita på , procenten menar jag. läste någonstans att var 10 person var homosexuell, bara därför kan man ju inte säga att i min klass på 20 elever finns det 2 homosexuella, eller hur?
Rapchic
03-05-2008, 20:59
CITAT (mogge92 @ 03-05-2008, 21:30)  ja kanske det, men det där kan man ju inte riktigt lita på , procenten menar jag. läste någonstans att var 10 person var homosexuell, bara därför kan man ju inte säga att i min klass på 20 elever finns det 2 homosexuella, eller hur? ja men det är nog ändå ganska troligt med tanke på att många kvinnor inte vill/vågar anmäla, jag vet. men 5% eller 10% eller kanske 20% det är ändå långt ifrån alla som anmäler. och det kan ju skilja sig från ställe till ställe i en stad kanske 15% anmäler i en annan kanske5% (vanligtvis är felprocenten 2% 8eller vad det heter allt mellan att 9%anmäler och 11%på såna/den där undersökningar tror jag)
rahmat2
03-05-2008, 21:00
Det finns flera myndigheter, förutom icke-statliga organisationer, som träffar kvinnor som är utsatta för brott(så som våldtäckt). De siffrorna kan jag inte ifrågasätta. För det brukar vara resultat av sammansättning av siffror från alla de myndigheter och organisationer.
mogge92
03-05-2008, 21:09
CITAT (Rapchic @ 03-05-2008, 21:59)  ja men det är nog ändå ganska troligt med tanke på att många kvinnor inte vill/vågar anmäla, jag vet. men 5% eller 10% eller kanske 20% det är ändå långt ifrån alla som anmäler. och det kan ju skilja sig från ställe till ställe i en stad kanske 15% anmäler i en annan kanske5%
(vanligtvis är felprocenten 2% 8eller vad det heter allt mellan att 9%anmäler och 11%på såna/den där undersökningar tror jag) okey, litar på dig där eftersom jag inte vet så mycket om %mätningar.
Huggorm
03-05-2008, 21:15
Samhället har skulden till att det kan fortsätta som det gör. Det naturliga vore förstås att granska alla de gärningsmän man lyckas sätta dit, kolla upp vad de är för presoner. Bakgrund, utbildning, övrig brottslighet, familjesituation, uppväxt - allt som kan tyckas relevant. När man gjort det tillräckligt mycket, så är jag övertygad om att man hittat några punkter som uppträder gång på gång, ett tydligt mönster. När man har detta, så får man offentliggöra det, så kvinnorna vet vad de i första hand skall akta sig för. Dessutom, och det är ännu viktigare, så kan man också ringa in möjliga framtida gärningsmän, och på något vis påverka dom att ändra sin kvinnosyn.
Men detta är omöjligt i Sverige, där den politiska korrektheten är norm. Att göra denna undersökning vore kränkande för gärningsmännen, och de som är i riskzonen för att bli gärningsmän. Detta väger tyngre än alla eventuella offer som man kunde räddat. Så är prioriteringen i PK-Sverige, här är vi så humana att vi sätter gärningsmannen före offret.
Rapchic
03-05-2008, 21:16
CITAT (mogge92 @ 03-05-2008, 22:09)  okey, litar på dig där eftersom jag inte vet så mycket om %mätningar. däremot är den mätningen före man slog ihop sexuellt utnytjande och våldtäkt kanske det har ändrats lite men hur vet jag inte känner bara en som misstänker att hon ha blivit seuellt utnytjad och hon anmälde inte men jag känner ingen mer så jag vet inte om det är en regel eller ett undantag
CITAT (mogge92 @ 03-05-2008, 19:40)  man vet ju aldrig vem man följer med hem, som tjej borde man vara mer försiktig tycker jag. ´jag tycker faktiskt att du har en poäng där, självklart är det aldrig offrets fel, men att som kvinna följa med en helt okänd man hem är både dumt, naivt och att utsätta sig för en stor risk. Gita
mogge92
03-05-2008, 21:21
CITAT (Gita @ 03-05-2008, 22:19)  ´jag tycker faktiskt att du har en poäng där, självklart är det aldrig offrets fel, men att som kvinna följa med en helt okänd man hem är både dumt, naivt och att utsätta sig för en stor risk. Gita jo precis
zaaritha
03-05-2008, 21:47
Har själv vart utsatt för våldtäktsförsök. Jag gick på trottoaren, en bil stannade till. Jag slets in i bilen av två män. De försökte våldta mej, men han som körde bilen ställde upp o hjälpte mej--tack o lov! Men; jag var inte utmanande klädd! Jag hade långkjol o kappa på mej! Så--jag går ej på detta med "utmanande" klädsel, osv.
rahmat2
03-05-2008, 21:58
Vi män borde lära oss att respektera kvinnans självklaraste rätt till sin kropp. Den som våldför sig mot en kvinna förnedrar sig själv i första hand.
PS. Kvinnor har all rätt att vara arga på denna tråd. För jag vet inte hur det känns att vara en kvinna och känna sig berövad/förnekad på sina rättigheter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|