Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
Netha
CITAT (LadyG @ 30-04-2008, 10:46) *
http://www.expressen.se/ledare/marteus/1.1...-ar-mans-ansvar

Visst är väl ändå ett brott alltid förövarens ansvar, inte offrets?
"- Det var en så fin bank, den snurrade så frestande på dörrarna och utmanade mig hela dagen så att jag inte kunde låta bli att råna den tillsist."
Det argumentet håller inte för bankrånare, så varför ens överväga att det kunde vara ett rimligt försvar för en våldtäktsman?

Den här attityden bland unga skrämmer mig, för är det inte just den typen av idiotiska skuldbelägganden av offret som vi arbetat så hårt för att utrota? Var gick det fel?

Orkar inte läsa hela tråden, sorgligt att så många fortfarande har den uppfattningen.sad.gif

Det är aldrig någonsin kvinnans fel att hon blivit våldtagen

En flicka/kvinna ska få gå klädd precis som hon själv vill.
Hon ska få dricka alkohol och bli berusad precis som mannen
utan att därför ses som lagligt villebråd!

Ett NEJ betyder alltid NEJ!

Varifrån får pojkar/unga män denna uppfattning.
Jo jag tror att den tyvärr kommer hemifrån, från pappan.
Om han tycker si och så om kvinnor, deras klädsel och ev fylla.
Ja., då för han över samma syn till sin son

och sonen blir kanske ett av SVINEN som våldtar kvinnor.

Usch, jag blir så förb och upprörd ... ... får ta paus innan jag läser resten av inläggen.
Gunilla T
CITAT (Carl @ 30-04-2008, 16:04) *
Hi!
Inte lätt att vara man! Heller hur! Bara för att några beter sig som svin! Så får all på Moppe. whistling.gif

Vet du vad Carl.. jag är så innerligt trött på dendär kommentaren! Den dyker alltid upp när våld mot kvinnor diskuteras. Och sedan följer ...manshatare..feminister..

Nej, det är inte lätt att vara människa, det visste redan Strindberg, men jag har aldrig träffat vare sig kvinnor eller män som inte kan skilja mellan män som begår övergrepp på kvinnor och män som aldrig någonsin skulle skada en kvinna eller ett barn. Jag har aldrig i mitt långa liv mött någon som drar alla över en kam!!!

Men det måste ta ett slut någon gång! Det handlar _inte_ om offrets uppträdande eller klädsel- allt från 80-åriga gamla tanter till spädbarn våldtas! Det handlar om män som har en kvinnosyn från grottstadiet. Det handlar inte alltid om sexlust heller utan om makt och lusten att förnedra kvinnor.

Som kvinna har jag alltid ansett att jag har rätt att röra mig fritt i samhället och det offentliga rummet utan att bli antastad. Jag har rätt att dricka alkohol om jag vill, rätt att jogga i joggingspåret, rätt att klä mig som jag behagar, rätt att bjuda hem någon och tacka nej till sex..rätt till samma saker som du utan att bli antastad eller skadad på något sätt.

Men du skall veta en sak...jag är alltid beredd för jag vet att dom finns.. våldtäktsmännen. Alltid ha något i handen när jag bodde i hyreshus och gick ner i tvättstugan...alltid ha bilnyckeln i handen klar vid parkeringen på kvällen..aldrig parkera i P-hus kvällstid..peppar i väskan..osv..

Såhär lever kvinnor sina liv, det finns en ständigt närvarande rädsla.. en del erkänner den..andra inte och de flesta kvinnor är så vana vid detta skyddsbeteende så de reflekterar öht inte över det..det har bara alltid varit så.
Ralf
CITAT (skogstroll @ 30-04-2008, 16:32) *
nåt jag har hört från karlar är att småtjejer klär sig som sexiga kvinnor. hur ska man hantera det?

Detta debatterade vi för flera år sedan o det var ju uppe i riksmedia när stora klädkedjor sålde vuxenkläder med sexanknytning. Tex sålde Lindex baddräkt för småbarn med påtryckt blixtlås och texten "Zip me up".
Rapchic
CITAT (Ralf @ 30-04-2008, 19:52) *
Detta debatterade vi för flera år sedan o det var ju uppe i riksmedia när stora klädkedjor sålde vuxenkläder med sexanknytning. Tex sålde Lindex baddräkt för småbarn med påtryckt blixtlås och texten "Zip me up".

eller på maskeradhyllorna på leksaksaffärer med små dräkter med kaninöron och fluga
inte för att vara negativ men i naturen ser jag inte så många kaniner med fluga däremot har jag sett några modeller med fluga och kaninöron...

en sak jag tänkt på blir inte ni killar/männ arga när ni hör detta med att det är tjejens fel om hon har lite kläder på sig? det är ju som att säga att inga killar/män har självkontroll
pejori
För min del, handlar det om vuxenansvar och föräldraskap.
Vi måste lära våra pojkar, att det som sker på porrsaiter inte är verklighet, på samma sätt som vi måste lära våra döttrar värdet av sitt kön.
Vi kan inte låta våra ungar få tro att det som sägs i veckopressen (veckorevyn) eller på ungdomssaiter stämmer.

Vi som föräldrar måste våga säga nej, när våra småflickor vill köpa string eller klä sig som små "lolitor"
Den stormen och konflikten måste vi våga ta när en obstinat unge skriker och gapar för att få sin vilja igenom.

Visst, det är lätt att ge efter, när man är trött,men vi måste våga prata med våra barn!!!!!

INGEN FÖRTJÄNAR ATT BLI VÅLDTAGEN!!!!!!!
Anki på Öland
CITAT (cosmos @ 30-04-2008, 16:26) *
Känner att jag är en riktigt gammal tant..jag levde nog i en annan värld!

Hur många gånger gick jag hem från fester..i den vackra Stockholmsnatten!
Hur många gånger..när sista tåget gått..frågade jag killar om jag kunde få sova på deras soffa..lite surt blev det när dom förstod att det verkligen var sova jag menade..men dom accepterade det!!!
Kände mej alltid trygg och respekterad!
Det var så självklart för mej att jag bestämde vad som skule hända!
Lika självklart måste det få vara för dagens unga tjejer..dom måste få klä sej som dom vill...få gå var dom vill..!!
Och bli respekterade som en person med en okränkbar integritet!

Vi levde nog i samma värld! Visst undrar man vad som hänt....
Anki
torvan
Jag pratade med min 17-årige son och hans kompis om det här.
Dom trodde inte ett ögonblick på att undersökningen stämde,
utan att många svarat så för att provocera.
Deras verklighet ser tack och lov inte ut så. Torvan
Solstorm
nåt jag har hört från karlar är att småtjejer klär sig som sexiga kvinnor. hur ska man hantera det?

Jag tycker att föräldrar klär sina döttrar som små sexiga babes ibland. Tycker det är mycket fult, men oavsett klädsel så är det naturligtvis alltid helfel med våldtäkt.

CITAT
Känner att jag är en riktigt gammal tant..jag levde nog i en annan värld!

Hur många gånger gick jag hem från fester..i den vackra Stockholmsnatten!
Hur många gånger..när sista tåget gått..frågade jag killar om jag kunde få sova på deras soffa..lite surt blev det när dom förstod att det verkligen var sova jag menade..men dom accepterade det!!!
Kände mej alltid trygg och respekterad!
Det var så självklart för mej att jag bestämde vad som skule hända!
Lika självklart måste det få vara för dagens unga tjejer..dom måste få klä sej som dom vill...få gå var dom vill..!!
Och bli respekterade som en person med en okränkbar integritet!

Jag har också festat runt och haft roligt efter sista bussen har gått. Sovit över på soffor hos killar om än inte helt okända killar. Har jag bara haft tur eller var det annorlunda då? Fast ibland kan man känna på sig att vissa män ska man undvika att vara ensam med.
Piccante
CITAT (torvan @ 01-05-2008, 07:09) *
Jag pratade med min 17-årige son och hans kompis om det här.
Dom trodde inte ett ögonblick på att undersökningen stämde,
utan att många svarat så för att provocera.
Deras verklighet ser tack och lov inte ut så. Torvan

Så kan det givetvis vara till en del att vissa svarar för att provocera. Men när jag hörde på radion när de pratade om undersökningen så har man sett en trend i förhållandet mellan yngre och äldre när de svarar. Yngre är ofta mer kategoriska och svarar mer spontant att de tycker resp inte tycker att offret har sig själv att skylla. Medan äldre kan tycka att offret kan skylla sig självt men de vet hur man är politisk korrekt av sig och väljer att inte svara vad de tycker för att de vet att det kan provocera. så egentligen kan siffran i de äldre åldergrupperna vara något högre angry.gif Tror ändå at tde yngre svarade mer ärligt även om e nviss procent kanske inte tog undersökningen på allvar.
gammelnalle
Jag förstår inte riktigt frågan i undersökningen. Men jag är väl för gammal och har för mycket "gammalmodigheter" samt testostoron i mig.
JAG blir då ibland påverkad av kvinnor när jag ser på dem. (FÖRLÅT mig för detta!!!) Och vissa saker "tänder" mig mer än andra. (OCH det är inte kvinnor klädda i säckväv och stripigt fett hår...)
Jag kan för mitt liv inte tro annat än att "fruntimmer" klär upp sig -sminkar sig- använder div attribut m.m. för att INTE "visa sig". VEM vill inte bli bekräftad???
När jag läser historien (dvs om tidigare tider) har det alltid varit så att sexualtiten varit en STARK drift och har utnjyttjats av kvinnor för att nå sina mål.

DET ÄR INTE SAMMA SAK som att vi män skall ha rätt att våldföra oss (ett nej är alltid ett nej) men att klä sig sexigt/utmanande är faktiskt att leka med elden. Och under inflyande av alkohol så är ens "förstånd" avtrubbat.

Viva la difference

b

Gunilla T
Du har naturligtvis alldeles rätt i att ALLA människor vill bli bekräftade - det är oerhört väsentligt i varje människas liv. Vi håller på med ett otal aktiviteter vars syfte är att bli bekräftade.

Hur gör du?

Det är en stor tragik tycker jag om unga flickor tror att enda sättet att bli bekräftade är genom utseendet - dessvärre är ungdom och skönhet en snabbt övergående period i livet och har man inte något att falla tillbaka på då så kan livet bli rätt torftigt.

Tyvärr är det vad reklamen basunerar ut - vacker smal och framgångsrik - inget kan vara mera fel.

Att bli bekräftad är en mänsklig drift - att bli våldtagen blir ett livslångt trauma.

Alla män skall veta var gränsen går - en naturlig önskan att bli bekräftad är inget som ens kommer i närheten av en våldtäkt!! Kanske sunda kloka män skulle lära sig att uppskatta kvinnor med intellekt, allmänbildning, utbildning eller vad som helst som inte har med yttre attribut att göra. Tyvärr kan detta verka väldigt provocerande också.. lusten att sätta damen ifråga på plats infinner sig och så är vi tillbaka på grottstadiet..."kvinnan tige i församlingen"
LadyG
Killar måste lära sig att tjejers kroppar inte är "theirs for the taking" bara för att de vill, och tjejer måste lära sig att de kan bli uppskattade, älskade och sedda för dem de är och inte bara för hur de ser ut i string.

Fast jag tycker fortfarande det är bedrövligt att någon kan anse att den som blir utsatt för brott har del i skulden. Jag får inte ihop det.

Om en kille klär sig dyrt och exklusivt ska han alltså skylla sig själv om han blir rånad?
Du som äger en tjusig bil får skylla dig själv om den blir stulen, det fattar du väl att fina bilar blir stulna?
Inbrott kan man glömma att få ersättning för, det är ju klart att man får inbrott om man har en TV/stereo/DVD som går att sälja svart.

Det finns säkert fler som får skylla sig själv, det var de jag kunde tänka mig på rak arm som inbjuder till brott.
Pirum
Försäkringsbolagen anser faktiskt att man till stor del SKA skylla sig själv om man går omkring berusad och blir rånad, lagt mobil och kamera synligt på instrumentbrädan i bilen och får dem knyckta, eller om man får datorn stulen efter att ha lämnat fönstret öppet, etc.

Jag tycker inte alls att man kan jämföra stölder med våldtäkt, man kan aldrig säga att någon som blir våldtagen får skylla sig själv. Det är som att jämföra snatteri med mord, det går inte.

Att förneka att riskerna ökar om man går hem halvnaken och full mitt i svarta natten är dock fel. För om en våldtäktsman är ute och härjar så väljer han nog ofta ett offer som är just påverkat, ensamt, och lättklätt. Därmed inte sagt att det alltid är så.
LadyG
Jag talar iofs inte om den oförsiktighet som försäkringsbolagen friskriver sig från att behöva ersätta.

Visst finns det risker man kan undvika, men det finns bara ett sätt att undvika alla risker: stanna inne! Och Svt skriver såhär på sin hemsida, och jag tror dem: Mer än varannan kvinna, 53 procent, undviker att gå ut ensam på kvällar och nätter.

Jag skiter högaktningsfullt i retorik och ordvrängerier, det här är fel! Risker eller ej, så här ska det inte behöva vara!
LadyG
http://www.sr.se/Ekot/artikel.asp?artikel=655790

Där är länken till inslaget f ö.
Rapchic
CITAT (LadyG @ 01-05-2008, 20:56) *
Jag talar iofs inte om den oförsiktighet som försäkringsbolagen friskriver sig från att behöva ersätta.

Visst finns det risker man kan undvika, men det finns bara ett sätt att undvika alla risker: stanna inne! Och Svt skriver såhär på sin hemsida, och jag tror dem: Mer än varannan kvinna, 53 procent, undviker att gå ut ensam på kvällar och nätter.
--klipp---

nä det kan man ju inte för de flesta våldtäkter sker hemma hos nån... inte ovanligt hos offret
vi tjejer får helt enkelt undvika all kontakt med männ för att minska riskerna och då får man inte glömma manliga släktingar

jag bestämmer över min kropp varesig jag bär kortkort eller burka!
*Stintan*
Håller med dej fullständigt LadyG.
Netha
Håller med LadyG. tummenupp.gif
Sedan så tror jag att
många pojkar/män, ser flickan/kvinnan som ett sexobjekt
medan flickan/kvinnan ser pojken/mannen som en medmänniska.

Ingen flicka/kvinna ska behöva klä sig i säck när hon går ut
bara för att annan klädsel kanske skulle "väckt mannens lustar".

Usch vad jag blir arg ... angry.gif
Ralf
O det anmärkningsvärda LadyG är att dom stannar hemma oavsett klädsel. det är alltså inte att kvinnor undviker att gå ut klädda i kortkort, o väljer långbyxor istället. Dom väljer att stanna hemma totalt sett.

Vi säger alltid till våra döttrar "var rädd om dig".
Många borde kanske alltid säga till sina söner "gör inget dumt"
Pirum
CITAT (Ralf @ 01-05-2008, 21:42) *

Ja, så är det nog, även om jag själv till slut nog skulle bli ganska uppgiven över att höra en förmaning som jag anser mig inte behöva så är det ju något som det lilla (men ändå för stora) fåtalet våldsverkare säkerligen hör alltför sällan.
LadyG
CITAT (Ralf @ 01-05-2008, 21:42) *
O det anmärkningsvärda LadyG är att dom stannar hemma oavsett klädsel. det är alltså inte att kvinnor undviker att gå ut klädda i kortkort, o väljer långbyxor istället. Dom väljer att stanna hemma totalt sett.

Kan inte annat än hålla med dig.

Det verkar som att vi gång på gång återvänder till det här med uppfostran eller bristen på den samma, och bristen på respekt för medmänniskorna.
Pirum
Uppfostran är givetvis väldigt viktigt, om vi inte tror att folk föds till brottslingar så är det just uppfostran och miljön som formar en del till det. Men det är inte enbart föräldrars ansvar, hela samhället och den rådande kulturen har ett ansvar. Däremot tycket jag inte man ska peka ut vissa grupper (exv män mellan 15-24) som huvudskyldiga, bara för att stollefrekvensen är lite högre där än riket i genomsnitt.
pillerill bland blomoblad

Jag förstår inte alls vad karlarna i det här fallet tycker att det gör för skillnad hur småtjejerna klär sig? Låter som att de vill befästa synpunkten ytterligare att de inte är ansvariga för sina egna handlingar? Är det synd om dem på något sätt om de blir lurade?

Hör på ordet - SMÅtjejer! FATTA det, "karlar" och ta ansvar för era egna handlingar! (Jag menar inte att alla män framför sådana argument!)

Usch, så ledsen och upprörd jag blir av att läsa vissa saker i denna tråd. Men så viktigt, så viktigt.
Piccante
CITAT (Pirum @ 02-05-2008, 16:54) *
Uppfostran är givetvis väldigt viktigt, om vi inte tror att folk föds till brottslingar så är det just uppfostran och miljön som formar en del till det. Men det är inte enbart föräldrars ansvar, hela samhället och den rådande kulturen har ett ansvar. Däremot tycket jag inte man ska peka ut vissa grupper (exv män mellan 15-24) som huvudskyldiga, bara för att stollefrekvensen är lite högre där än riket i genomsnitt.

Att fylla 25 verkar göra underverk på unga män, då sjunker stollefrekvensen direkt giggle.gif
En del av grundproblemet är självklart uppfostran - att respektera individers integritet - både sin egen och andras och att ta ansvar för sina egna handlingar.

Men en annan pusselbit som jag faktiskt tror är ännu viktigare, är synen på sexualitet som är så grundmurad i vårt samhälle. Varför har män så självklart rätt att bejaka en aktiv och stark sexualitet medan kvinnor inte har det? (Mannens sexualitet får uppenbarligen ibland till och med vara så stark att de tappar ansvaret för sina handlingar!)

Jag tror att en STOR del av hela problematiken faktiskt ligger där, för det är någonstans denna syn som gör mannen till den som "tar" och kvinnan den som "låter". Och det lär ju vara belagt att en våldtäkt oftast är en makthandling, inte en sexuell handling.

Hur sjutton kan man komma tillrätta med dessa effekter? Går inte samhället till och med i motsatt riktning just nu?
cosmos
CITAT (gammelnalle @ 01-05-2008, 13:15) *
Jag förstår inte riktigt frågan i undersökningen. Men jag är väl för gammal och har för mycket "gammalmodigheter" samt testostoron i mig.
JAG blir då ibland påverkad av kvinnor när jag ser på dem. (FÖRLÅT mig för detta!!!) Och vissa saker "tänder" mig mer än andra. (OCH det är inte kvinnor klädda i säckväv och stripigt fett hår...)
Jag kan för mitt liv inte tro annat än att "fruntimmer" klär upp sig -sminkar sig- använder div attribut m.m. för att INTE "visa sig". VEM vill inte bli bekräftad???
När jag läser historien (dvs om tidigare tider) har det alltid varit så att sexualtiten varit en STARK drift och har utnjyttjats av kvinnor för att nå sina mål.

DET ÄR INTE SAMMA SAK som att vi män skall ha rätt att våldföra oss (ett nej är alltid ett nej) men att klä sig sexigt/utmanande är faktiskt att leka med elden. Och under inflyande av alkohol så är ens "förstånd" avtrubbat.
Viva la difference
b

Once upon a time.. så var jag den som blev uppfattad som en sexig brud..klädde mej inte utmanande bara moderiktigt!
Jag blev bra på att sortera bort såna som bara såg till ytan..såna som trodde att eftersom dom tyckte jag var sexig så måste jag automatiskt vara tillgänglig..du verkar vara en sådan!
Tack och lov träffade jag alltid män som upskattade mej som person!
Tant Cosmos
CITAT (gammelnalle @ 01-05-2008, 13:15) *

Viva la difference
b

Hur kan du ena ögonblicket skriva att kvinnor leker med elden om de klär sig sexigt och i nästa stund skriver du "viva la difference"? Så för att INTE bli våldtagna ska kvinnor låta bli att klä sig sexigt? Gå omkring i stripigt hår och säckiga kläder? Var det inte differencen du ville hylla? Ska det kunna finnas någon skillnad mellan könen (vilket jag verkligen hoppas!) måste ju faktiskt båda könen kunna hantera saken!
zaaritha
Skrämmande att så många anser att klädsel, fylla o dyl., gör att kvinnor
"får skylla sej själva"!
Det ger väl inte män rätten att "ta för sej"?
Varför våldtar män?
gammelnalle
CITAT (pillerill bland blomoblad @ 02-05-2008, 18:39) *
Hur kan du ena ögonblicket skriva att kvinnor leker med elden om de klär sig sexigt och i nästa stund skriver du "viva la difference"? Så för att INTE bli våldtagna ska kvinnor låta bli att klä sig sexigt? Gå omkring i stripigt hår och säckiga kläder? Var det inte differencen du ville hylla? Ska det kunna finnas någon skillnad mellan könen (vilket jag verkligen hoppas!) måste ju faktiskt båda könen kunna hantera saken!

???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

Vet inte hur du läser vad jag skrivit, men FEL tolkar du.

Nu har jag ju gett mig in i leken, så jag får väl tåla den, kanske fler som måste tåla leken när de gett sig in i den..........
Själv lever jag inte i Utopia utan måste ta hänsyn till att det finns människor som har andra värderingar än mina, därför försöker jag undgå att fresta andra människor om jag inte vill bli utsatt.....

Viva la difference!!!

b
Ralf
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/tenn...ticle2391604.ab

Detta säger väl en del.... varför ska dom kvinnliga spelarna fotas fyra timmar?
PPåminner mig om att man för några år sen ville styra de kvinnliga tennisspelarnas klädsel till kjol, för att göra sporten mera attraktiv för publiken! o det var detta millenium!!!!

Gunilla T
Men Gammelnalle - "vill bli utsatt" skriver du - det finns väl ingen människa "som vill bli utsatt" inte får något och allra minst för en våldtäkt. Våldtäkt är det näst värsta man kan göra en människa. Själva ordet, våldtäkt, betyder just mot min vilja.

Du är envis och framhärdar att våldtäkt beror på att kvinnan lockar och utmanar - hur förklarar du då övergrepp på spädbarn och äldre damer.

Här i höstas blev en kvinna, fyllda 80, våldtagen av en yngre man som trängde sig in i hennes lägenhet.

Det handlar INTE om offrens beteende utan om gärningsmännens!
LadyG
I vanlig ordning skriver du klokt Gunilla T, jag kan inte annat än hålla med. Skulden till en våldtäkt ligger alltid hos förövaren. Det kan omöjligt vara offrets fel att någon begår en våldtäkt.

Finns det fortfarande vuxna, resonerande människor som tror att om en kvinna klär sig sexigt får hon skylla sig själv om hon blir våldtagen? (Vad är då seixgt? Mina löpartights och löparlinne kanske, åtsmitande och ganska tunnt. Jeans och knytblus? Kjol och blus? Eller ligger sexigheten i hur man rör sig?)

De som resonerar så reducerar mannen till ett djur i så fall, oförmögen till impulskontroll eller självkontroll. Det resonemanget borde omedelbart omyndigförklara männen, eftersom de enligt resonemanget "inte kan låta bli".

Nu tror jag inte på att majoriteten av alla män borde omyndigförklaras, eftersom majoriteten av alla män kan behörska sig och försöker inte sätta på alla de ser och gillar. Men hur ska vi hantera de störda individer som inte begriper att de inte får göra hur de vill?
Rapchic
CITAT (LadyG @ 03-05-2008, 11:11) *
---klipp---

De som resonerar så reducerar mannen till ett djur i så fall, oförmögen till impulskontroll eller självkontroll. Det resonemanget borde omedelbart omyndigförklara männen, eftersom de enligt resonemanget "inte kan låta bli".

---klipp---

det undrar jag också särskilt män borde käfta emot eller vad man nu ska säga och så är det ändå oftast männ (enligt min erfarenhet) som tycker så.

hur tycker ni männ(/pojkar) om det att ni anses inte ha den impulskontroll så att ni kan låta bli en kvinna?

(ta det inte fel nu jag vet att många männ(/pojkar) kan kontrolera sig och mer än så stötta och hjälpa kvinnor i såna situationer men ett påstående som "kvinnan får skylla sig själv" slår ju till åt männen(/pojkarna) också)
Farbror Blå
CITAT (LadyG @ 03-05-2008, 11:11) *
I vanlig ordning skriver du klokt Gunilla T, jag kan inte annat än hålla med. Skulden till en våldtäkt ligger alltid hos förövaren. Det kan omöjligt vara offrets fel att någon begår en våldtäkt.

Finns det fortfarande vuxna, resonerande människor som tror att om en kvinna klär sig sexigt får hon skylla sig själv om hon blir våldtagen? (Vad är då seixgt? Mina löpartights och löparlinne kanske, åtsmitande och ganska tunnt. Jeans och knytblus? Kjol och blus? Eller ligger sexigheten i hur man rör sig?)

Nu tror jag inte på att majoriteten av alla män borde omyndigförklaras, eftersom majoriteten av alla män kan behörska sig och försöker inte sätta på alla de ser och gillar. Men hur ska vi hantera de störda individer som inte begriper att de inte får göra hur de vill?

Näe omyndigförklara inte ALLA oss killar..
Men nu när vi vet så mycket om detta och förstår hur det hänger ihop.. borde man inte åtala ADVOKATERNA som uttrycker såna åsikter i rättegångarna? Borde inte Domaren bara klubba i bordet varje gång nån ens försöker fälla en sån kommentar?
Jag skulle vilja shöra en domare börja en rättegång med orden:
Idag ska vi avgöra om Anna livit våldtagen eller inte. Vi ska höraa hennes berättelse, vi ska höra vittnen och den åtalade. Ingen får, vid något enda tillfälle ställa frågor eller ifrågasätta hennes tidigare sexliv, hennes klädsel vid tillfället eller om hon tidigare känt den åtalade"
Rapchic
CITAT (Farbror Blå @ 03-05-2008, 11:32) *
Men nu när vi vet så mycket om detta och förstår hur det hänger ihop.. borde man inte åtala ADVOKATERNA som uttrycker såna åsikter i rättegångarna? Borde inte Domaren bara klubba i bordet varje gång nån ens försöker fälla en sån kommentar?
Idag ska vi avgöra om Anna livit våldtagen eller inte. Vi ska höraa hennes berättelse, vi ska höra vittnen och den åtalade. Ingen får, vid något enda tillfälle ställa frågor eller ifrågasätta hennes tidigare sexliv, hennes klädsel vid tillfället eller om hon tidigare känt den åtalade"

det är olagligt och orelevant teoretiskt redan...

...men inte praktiskt
LadyG
CITAT (Farbror Blå @ 03-05-2008, 11:32) *

Nejdå, det finns många gulliga killar som bryr sig och är jättetrevliga, och fullt förmögna att kontrollera drifterna om det skulle krävas! Alla är inte djur, bara en handfull och det är dem ska göra något åt!

Stämma advokaten för ärekränkning vore något!
Faktum är att allt du räknar upp brukar behandlas på djupet, som om felet var ehnnes. Däremot är de inte alls lika intresserade av att studera gärningsmannen lika ingående. Det brukar sägas att rättegången är det andra övergreppet. Jag tror inte vi kommit bort från det än, men vilken välsignelse för offren det vore om vi kunde komma till rätta med det också!
rahmat2

Ingen behöver skylla sig för sin klädstil, bara för att personen utsattes för en våldtäckt.

PS.För min del är det mycket viktigare med de omständigheter som uppfostrar en liten bäbis till våldtäcksman, än att bestraffa individen. Att bestraffa kan göra att vi hamnar i en cirkel av brott och straff som är omöjligt att ta sig ur. Varför en kille begår våldtäckt är en fråga som behöver mycket mera grundläggande svar än att söka det i personen som begår våldtäckten. Det kan finnas andra faktorer som samhälet behöver åtgärda.
*Stintan*
Jaha så nu ska våldtäcktsmän inte bestraffas slap.gif

Skyll på samhället, ingen behöver ta ansvar för sina egna handlingar. Suck!
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (rahmat2 @ 03-05-2008, 12:13) *
PS.För min del är det mycket viktigare med de omständigheter som uppfostrar en liten bäbis till våldtäcksman, än att bestraffa individen.

Jag tror knappast att det finns en enda Mamma här i världen som uppfostrar en baby till våldtäcktsman. Visar mig en enda mamma som sa att nu skall det bli våldtäktsman ab min baby, den mamma finns inte

Elisabeth
rahmat2
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 03-05-2008, 13:59) *
Jag tror knappast att det finns en enda Mamma här i världen som uppfostrar en baby till våldtäcktsman. Visar mig en enda mamma som sa att nu skall det bli våldtäktsman ab min baby, den mamma finns inte

Elisabeth

Håller med dig!
Omständigheter behöver inte nödvändigtviss betyda föräldrar.
Gunilla T
Nu ska jag lägga näsan i blöt igen...

Nej Stintan, Rahmat menar nog inte att förövarna skall gå fria...och Elizabeth, det finns inga mammor som uppfostrar söner till våldsmän.

Dethär handlar om olika sätt att se på individer, grupper och samhälle.

Mycket förenklat..ett rent individpsykologiskt synsätt hittar bristerna enbart inom individen opåverkad av miljö och samhälle, individen är enbart ett subjekt. Ett socialpsykologiskt synsätt ser individen som en produkt av uppfostran, miljö men även brister i individen.

Ett sociologiskt angreppssätt ser individen både som subjekt och objekt, dvs människan är en produkt av det samhälle hon lever i men påverkar också samhället.

Rahmats sätt att se på samhället är just utifrån strukturerna och inte det individpsykologiska synsättet medan de flesta här ser på människan utifrån individpsykologin.

Detta är menar jag en orsak till att konflikterna med Rahmat uppstår, ni har helt enkelt olika synsätt på företeelser i samhället.

Och om vi återgår till ämnet - är då våldtäkter enbart ett fenomen som begås av enskilda sjuka människor eller finns det möjligen något i vår värld som gör att detta brott tycks fortsätta att växa? Kvinnosyn, media, religion, ojämställdhet mellan könen eller något annat som indirekt ger grönt ljus?

Våldet mot kvinnor anses överlag av forskningen vara ett strukturellt problem, det är så omfattande att det knappast kan förklaras i termer av individella brister utan handlar om bristande jämställdhet.

Inget rätt och fel - var och en bedömer själv hur vi tror att samhällsproblem uppstår.
mogge92
Om en tjej följer med en kille hem, då får hon faktiskt skylla sig själv lite grann. Om tjejen dessutom är full så är ju tjejen riktigt dum. Att följa med en kille hem är ju som att säga att man ska ha sex. Sen kommentarer som "vart är världen på väg.....bla bla bla.." kan man ju svara med att kvinnor har alltid blivit våldtagna, hur långt tillbaka i tiden som helst, det är väl knappast något nytt eller? Och, ej att förglömma såklart, som feminister anser, så får man ju inte glömma att " Alla män är potentiella våldtäcktsmän"....
rahmat2
Tack, Gunilla -T!
Jag skrev precis så som du förklarar med fina och mer förklarande ord.
Rapchic
CITAT (mogge92 @ 03-05-2008, 15:17) *
Om en tjej följer med en kille hem, då får hon faktiskt skylla sig själv lite grann. Om tjejen dessutom är full så är ju tjejen riktigt dum. Att följa med en kille hem är ju som att säga att man ska ha sex. Sen kommentarer som "vart är världen på väg.....bla bla bla.." kan man ju svara med att kvinnor har alltid blivit våldtagna, hur långt tillbaka i tiden som helst, det är väl knappast något nytt eller? Och, ej att förglömma såklart, som feminister anser, så får man ju inte glömma att " Alla män är potentiella våldtäcktsmän"....

så även om kvinnan först följer med hem för att ha sex sen blir avtänd ska hon skylla sig själv för att hon blir avtänd och säger nej då?
*Stintan*
Jo jag har förstått det och håller med dig Gunilla T. Bristande jämställdhet är det stora problemet men trots det måste ändå varje individ ta ansvar för sina handlingar. Dessutom verkar det som om en del saknar den så viktiga spärren som talar om för de flesta när gränsen är nådd. Jag tycker nog personligen inte att det enbart är ett strukturellt problem.
mogge92
CITAT (Rapchic @ 03-05-2008, 15:32) *
så även om kvinnan först följer med hem för att ha sex sen blir avtänd ska hon skylla sig själv för att hon blir avtänd och säger nej då?

Klart det inte bara är kvinnans fel, men det är ju delvis hennes fel.
Berith
CITAT (mogge92 @ 03-05-2008, 15:42) *

Hjälp!!!

Du är 15 16 år och tycker så där?? Man blir helt förskräckt. Hur fasen kan det delvis vara hennes fel om killen är en våldtäktsman??

Var har du fått din uppfattning från, beträffande tjejer/kvinnor, och hur killar/män ska se på dom? Kompisar? Killar/män i familjen? Skolan? TV?

Varifrån?
mogge92
Jag vill först och främst klargöra, att jag inte har en dålig kvinnosyn. Ja, jag är 15-16 år och tycker "så där". Jag har svårt att förstå varför du blir förskräckt, det kanske du kan vidareutveckla. Och egentligen är det där en knepig fråga... är killen en våldtäcktsman redan innan han har våldtagit tjejen menar du, eller blir han det efteråt? Och när tjejer läser artiklar om våldtäckter och sådant i princip dagligen tycker man ju att de borde tänka sig för både 1 och 2 gånger innan de följer med en kille hem , man kan inte leva i en drömvärld och tro att världen är god, för det är den inte och den kommer aldrig att bli. Jag har förvisso inga argument, men det är bara så jag tycker helt enkelt, det känns så uppenbart allting. Enligt den där undersökningen verkar jag ju inte vara ensam om att tycka så heller.. Jag har absolut ingen speciell åsikt på hur man ska behandla kvinnor, du får mig att framstå som en kvinnoförtryckare, och så är inte fallet.
Rapchic
CITAT (mogge92 @ 03-05-2008, 15:42) *

så om du skulle ha en tjej med dig hem och hon ångrar sig när hon kommer hem till dig har du rätt att ha sex med henne då?
mogge92
Nej verkligen INTE! Men jag menar att det finns väldigt många som skulle anse sig ha rätten att göra det, kanske ännu vanligare om mannen i fråga är berusad - då brukar ju spärrarna försvinna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon