|
Lady Hamilton
30-08-2008, 11:45
 och VAD?? gör jag med de plantor som nu är ca 1 m höga och jättefina var av en Vit blommar för fullt de är de plantor som jag "fick över" och planterade ner i en pallkrage jag pratar om nu...............bara kastar dem? eller klippa ner övervintra och spara dem till våren och se om ev. någon är intresserad av dem? Annonsera ut dem mot avhämtning? Jag hade ju redan bestämt mig för att BARA spara en av varje  .........i mitt fall 2 Blå 2Lila o en Vit  och de plantorna är ju 1.5 m i både höjd och omkrets vardera  jag har INTE plats för fler eller har jag det?.........
CITAT (Lady Hamilton @ 30-08-2008, 12:45)  Jag hade ju redan bestämt mig för att BARA spara en av varje  .........i mitt fall 2 Blå 2Lila o en Vit  och de plantorna är ju 1.5 m i både höjd och omkrets vardera  jag har INTE plats för fler eller har jag det?.........  Kallar du det där för " en av varje" ( du har alltid plats för mer än du tror )................Från det ena till det andra, min lila är nog döööööd  . Så ni som fick skott av mig får nog väldigt gärna "ge igen"
Lady Hamilton
31-08-2008, 08:24
CITAT (Gillan @ 31-08-2008, 04:32)  Så ni som fick skott av mig får nog väldigt gärna "ge igen"  HUR? stort vill du ha tillbaka?  ........................... De båda Lila är ju samma........en som jag köpt oden andra är från dig................. (Men i övrigt så de 2 Blå är ju Acnistus + en Iochroma fast blommorna liknar varandra och den Vita Acnistusen)
Maggan H
31-08-2008, 15:43
SÅÅÅ blir det när man inte kan bärga sig utan MÅSTE spara allt!  Och dessutom plantera om och gödsla som sjutton!  Jag känner så väl igen det, jag har två överblivna blåa som jag inte kunde kasta, men istället missköter jag dem  bla genom att låta dem stå kvar i sina småkrukor! Men inte fasen dör dom inte,  fast de håller sig förhållandevis små om man jämför med den lila, som närmar sig 2½ m, den är högre än västhuset nu.....  Den måste beskäras hårt innan vintern.  Hujedamig om den fortfarande blommar då, då kan jag nog bara inte klippa i den.... Om jag hade varit du Ladyn, hade jag testat att låta nån vara kvar i pallkragen och täcka ordentligt över vintern, så kan vi andra få en värdemätare hur härdiga dom är egentligen!
Lady Hamilton
31-08-2008, 16:40
Ok kanske jag gör så ............istället för att kasta på komposten åsså en liten bild från här om dagen ...........
[attachment=23500:DSCN1154_kopiera.jpg]
CITAT (Lady Hamilton @ 31-08-2008, 09:24)  HUR? stort vill du ha tillbaka?  ........................... De båda Lila är ju samma........en som jag köpt oden andra är från dig................. (Men i övrigt så de 2 Blå är ju Acnistus + en Iochroma fast blommorna liknar varandra och den Vita Acnistusen) Tja, en så där liten "pytteliten" kan väl duga  .................
titti49zon6
08-09-2008, 14:48
Grattis Malin min lila som jag fått av Gillan har också blommor hihi, jag upptäckte dom för en stund sen när jag var ner till växthuset (den står där utanför) haha, nu kan jag tacka ordentligt för den lever ju och blommar....... Gillan
Maggan H
08-09-2008, 17:14
Grattis Malin säger jag med,  håller med dig om att blommorna är helt annorlunda och sitter klasvis, undrar om om verkligen är släkt? Kanske har de vise lärde fel? Gillan, du kan få några meter lilisar av mig...... Förresten har jag grävt ner en blå i rabatten, där ska den få stanna i vinter utan något som helst skydd!
Nu så har mina minisar åkt på komposten...även svärmor kastade sin på komposten...nu fick vi nog...jag har vårdat mina tre ömt i 3 hela år och den ena av de tre dog nu i vintras...och det var väl säkert den som fick ett par tre blommor i fjol...de två som jag hade kvar började få gula blad och trilla av för ca en vecka sedan så nu i helgen gav jag upp...jag får väl vara utan...
Så nu har ni en mindre i 'klubben' som kan konkurrera med flest blommor....men den platsen var långt ifrån mig...får se om jag köper nån stickling ifrån någon av er senare till våren...om abstinensen blir för svår...men som det känns nu så är jag mest förbaskad på mina fd minisar...
Maggan H
14-09-2008, 18:38
Alltså Floppy, om du Pmar mig din adress ska du få en av mina små,  som jag nästan desperat har försökt ta livet av hela sommaren!  Liten kruka hade den, jag ryckte av alla blad och smågrenar på den ca 50 cm höga stängeln, och vad gör den?? Jo, trycker fram några knoppar tillsammans med massor av blad! Idag klippte jag av toppen, den var nästan av, (av någon konstig anledning  ) och vet inte vad jag ska göra med den. Så snälla Floppy, ta den!
DragonLady
14-09-2008, 21:26
Vad ska man göra med sina små sticklingar nu när frosten närmar sig? ska man ta in dem o ställa dem i fönstret o behandla dem som vanliga krukväxter?
Maggan H
15-09-2008, 18:03
Är dom ordentligt rotade, ställ dem i ditt övervintringsställe, typ garage el annan frostfri plats. Min stod i kolmörker förra vintern, i garaget.
Lady Hamilton
15-09-2008, 19:41
Ja happ! Då är det gjort för i år..............Nu är 'de' på komposten 'de' som skulle dit.........Och de som jag bestämt att övervintra innomhus är inne............  .......varför skall det vara så svårt att välja..............det blev att jag grävde ner 5 st i växthuset också........  .........kunde inte skicka så fina små träd ut för "ättestupan" mot en säker död ........  ....... men naturligtvis kommer de som är i växthuset inte heller att överleva...även om jag har tänkt att bädda omkring dem med bubbelplast, Mössor, vantar små söta vinterskor och halsdukar Servera dem varmt Té och rostade 'frallor' morgon och kväll...........men på något vis känns det bättre att i allafall ge dem i växthuset en chans Resultatet blev att inne behåller jag: en Blå som jag fått av en annan Odlait och är av Familjen Iochroma (sticklings förökad i år) en Blå av Familjen Acnistus (egen frö sådd från i fjol) en Vit av Familjen Acnistus (sticklings förökad i år den är sååååå snygg) 2 Lila av Familjen Iochroma (en sticklings förökad från Gillan o en köpt stickling i våras)
Maggan H
15-09-2008, 20:47
CITAT (Lady Hamilton @ 15-09-2008, 20:41)  Ja happ! Då är det gjort för i år..............Nu är 'de' på komposten 'de' som skulle dit.........Och de som jag bestämt att övervintra innomhus är inne............  .......varför skall det vara så svårt att välja..............det blev att jag grävde ner 5 st i växthuset också........  .........kunde inte skicka så fina små träd ut för "ättestupan" mot en säker död ........  ....... men naturligtvis kommer de som är i växthuset inte heller att överleva...även om jag har tänkt att bädda omkring dem med bubbelplast, Mössor, vantar små söta vinterskor och halsdukar Servera dem varmt Té och rostade 'frallor' morgon och kväll...........men på något vis känns det bättre att i allafall ge dem i växthuset en chans Resultatet blev att inne behåller jag: en Blå som jag fått av en annan Odlait och är av Familjen Iochroma (sticklings förökad i år) en Blå av Familjen Acnistus (egen frö sådd från i fjol) en Vit av Familjen Acnistus (sticklings förökad i år den är sååååå snygg) 2 Lila av Familjen Iochroma (en sticklings förökad från Gillan o en köpt stickling i våras) Jag kan bidra med små stickade näsvärmare, vilken storlek tror du passar? Har du redan bäddat in dina?  Har ni frost?  Mina får allt stå ute ett bra tag till, uterummet har inte fått glas än! en Vit av Familjen Acnistus (sticklings förökad i år den är sååååå snygg)Och det här, det skriver hon bara för att retas, hon VET ju att jag ingen vit har som blommar!
Min (den enda som överlevde)...som jag fick av Cathis har växt o blivit ca 1 meter hög. Men inte en knopp så lågt ögat kan nå. Här har vi haft flera frostnätter så nu står den i vardagsrumsfönstret. Ska jag flytta den till ett svalare utrymme???
ladyn o malin...era som blommar är ju underbart snygga!
sqrulan
17-09-2008, 18:38
Ni kastar väl inte vita,lila och rödblommande minisar hoppas jag! Jag vill ju köpa,tigga,be eller byta till mej av dom till våren.
Lady Hamilton
19-09-2008, 13:07
CITAT (Gillan @ 08-09-2008, 13:03)  .........Ni är ju som sagt några som jag ev skulle kunna få nya sticklingar från  ( det är ju snart mässa igen var det nån som sa nåt om  ) Och den som tog upp den saken har väl förresten börja fira jul vid det här laget, men det kanske vi ska ta en annan gång i nån annan tråd Du skrev lite högre upp att det gick bra med en "pytteliten" stickling räckte........nu har jag mätt mina ena är 139,5cm och den andra 127cm Så då får det bli 127:an i så fall eller? Som sagt var  får jag bara fira Jul först så tar jag med mig "sticklingen" ner till mässan (En liten passus bara.......minns du när jag var på G att dra med mig 50L:s kruka med Pepino till mässan?.....då kan ju denna planta inte kallas för annat än "Liten stickling" )CITAT (sqrulan @ 17-09-2008, 19:38)  Ni kastar väl inte vita,lila och rödblommande minisar hoppas jag! Jag vill ju köpa,tigga,be eller byta till mej av dom till våren. Vissa plantor MÅSTE man kasta tyvärr av utrymmes skäl Men det kommer säkert finnas sticklingar till våren så du kan vara lugn. Men den Röda som jag har är ännu bara en bebis och kan jag ta sticklingar från den så är redan "kön" lång.......men blir det över så naturligtvis så fixar vi det då
Får väl avge en liten rapport om hur det gått med mina minisar.. Efter sista fotograferingen, fick jag ett frispel på min lila, som bara tappade blad hela tiden.... Då gjorde jag "en Bettson" och sågade ner den till fotknölarna... OJA...den överlevde och ryckte upp sig, så nu står den i sovrummet och vintervilar...(jag har också tagit in mina) MEN...nu kommer det roliga... Fick överta en blå av maggan H som var lite halvvissen...Trodde den avlidit, men ville inte kasta den, så den åkte också in i blomrummet Gick in och vattnade lite nu i kväll och vad ser jag???? Maggans H:s vissna sak, BLOMMAR!!!! med 3 (tre) !!!! vita blommor Söt som socker, två dm. hög och tre vita blommor Tur jag inte kastade den, och hoppas blommorna finns kvar i dagsljuset imorgon. Då kommer bilden
Aha...är det så man ska göra???...man ska vara brutal för att få dem att blomma...undrar om min 'upp-och-ner-vändningen-av-minisar-i-komposten' var tillräckligt brutal så jag ska gå och se om de blommar nu...
CITAT (Lady Hamilton @ 19-09-2008, 14:07)  ( Ber så heemskt mycket om ursäkt för att jag inte sett det här förut  )..................Den med 127:an duger gott åt mig. Men du!, Det där med Pepinon ! Vill du att jag ska berätta hur det verkligen gick till  ................för inte hade det nåt med mässan att göra ialla fall  ..........50 liter, Tjaa, såå var det ju, men vart försökte du göra av den  ............( nån som vill veta vad hon/ jag pratar om  )...................................fortsättning kanske följer............................Det beror helt och hållet på Ladyn
Grattis pejjan!...............nu finns det ännu en aspirant till nästa års sticklingar  ! CITAT (Floppy @ 23-09-2008, 23:34)  Aha...är det så man ska göra???...man ska vara brutal för att få dem att blomma...undrar om min 'upp-och-ner-vändningen-av-minisar-i-komposten' var tillräckligt brutal så jag ska gå och se om de blommar nu...  Testa så får du se! Tänk om du skulle få en mindre chock
Lady Hamilton
24-09-2008, 07:57
CITAT (Gillan @ 23-09-2008, 23:44)  ( Ber så heemskt mycket om ursäkt för att jag inte sett det här förut  )..................Den med 127:an duger gott åt mig. Men du!, Det där med Pepinon ! Vill du att jag ska berätta hur det verkligen gick till  ................för inte hade det nåt med mässan att göra ialla fall  ..........50 liter, Tjaa, såå var det ju, men vart försökte du göra av den  ............( nån som vill veta vad hon/ jag pratar om  )...................................fortsättning kanske följer............................Det beror helt och hållet på Ladyn  Ja, jo visserligen rätt......men den var ju också på G till mässan.......tror inte vi skall avslöja alla detaljer om vart den ev. skulle ha fått tillbringa "just den vintern" I vilket fall fick den ändå inte plats i din brevlåda eller så var det något med fraktkostnaderna......... ......tycker inte att det är sååå noga I alla fulla fall så sparar jag 127:an till dig CITAT (Maggan H @ 15-09-2008, 21:47)  Jag kan bidra med små stickade näsvärmare, vilken storlek tror du passar? Har du redan bäddat in dina?  Har ni frost?  Mina får allt stå ute ett bra tag till, uterummet har inte fått glas än! en Vit av Familjen Acnistus (sticklings förökad i år den är sååååå snygg)Och det här, det skriver hon bara för att retas, hon VET ju att jag ingen vit har som blommar!  Ja näsvärmare emottager jag gärna  Men ännu har vi inte haft någon frost (peppar peppar) Att du inte har någon Vit som blommar  är väll inte konstigt när du har gett bort den till Pejori
 Tror jag skrattar ihjäl mej... Men visst är den vit???? [attachment=24685:Bild006.jpg] [attachment=24684:Bild005.jpg]
Maggan H
24-09-2008, 19:07
CITAT (pejori @ 23-09-2008, 22:51)  Får väl avge en liten rapport om hur det gått med mina minisar.. Efter sista fotograferingen, fick jag ett frispel på min lila, som bara tappade blad hela tiden.... Då gjorde jag "en Bettson" och sågade ner den till fotknölarna... OJA...den överlevde och ryckte upp sig, så nu står den i sovrummet och vintervilar...(jag har också tagit in mina) MEN...nu kommer det roliga... Fick överta en blå av maggan H som var lite halvvissen...Trodde den avlidit, men ville inte kasta den, så den åkte också in i blomrummet Gick in och vattnade lite nu i kväll och vad ser jag???? Maggans H:s vissna sak, BLOMMAR!!!! med 3 (tre) !!!! vita blommor Söt som socker, två dm. hög och tre vita blommor Tur jag inte kastade den, och hoppas blommorna finns kvar i dagsljuset imorgon. Då kommer bilden  VA??? VAD SÄGER DU?? VITA blommor????  Och min egen vita har inte gjort sig det besväret att visa några blommor!!  Hade jag verkliogen en till vit, hmmm, det måste jag ju haft.... Men grattis pejori, det var skitkul att den blommar, och med vita blommor! CITAT (Lady Hamilton @ 24-09-2008, 08:57)  Ska sätta fart på stickorna och göra näsvärmare till både dig och minisarna! Fast det klart, näsvis är du ju ändå.....
TACKAR Maggan H för minisen som kom idag...så här fint får den stå...tillsammans med två av Ladyns Kardemumma plantor... (tackar igen) som jag har fått tidigare...
till er båda...
[attachment=24726:003.JPG]
Maggan H
25-09-2008, 14:59
CITAT (Floppy @ 25-09-2008, 13:16)  TACKAR Maggan H för minisen som kom idag...så här fint får den stå...tillsammans med två av Ladyns Kardemumma plantor... (tackar igen) som jag har fått tidigare...
till er båda...
[attachment=24726:003.JPG] Tack själv för att du räddar livet på den! Har knopparna klarat resan? (Självklart har jag kollat så de är blå....! )
Lady Hamilton
25-09-2008, 17:59
Irene_L
25-09-2008, 19:22
En bild på den lilas blommor....jippie: [attachment=24738:miniängelblom_lila.JPG] Jag undrar över en sak.  Jag kallar dom ju för miniänglar men vilket är deras riktiga namn. Jag vet att ni har skrivit det förut. Jag har försökt att leta tillbaks i trådarna men jag kan inte hitta namnen. Jag har för mig att dom har olika namn, den blå, vita och lila.
CITAT (Maggan H @ 25-09-2008, 15:59)  Tack själv för att du räddar livet på den! Har knopparna klarat resan? (Självklart har jag kollat så de är blå....! )Jodå knopparna har klarat resan alldeles utmärkt  ...den ena är ju lite öppen så man ser att den är blå...Ladyn...
Lady Hamilton
25-09-2008, 19:48
CITAT (Irene_L @ 25-09-2008, 20:22)  Jag undrar över en sak.  Jag kallar dom ju för miniänglar men vilket är deras riktiga namn. Jag vet att ni har skrivit det förut. Jag har försökt att leta tillbaks i trådarna men jag kan inte hitta namnen. Jag har för mig att dom har olika namn, den blå, vita och lila. Irene Din Lila heter Iochroma cyaneum Kan det vara detta inlägg du syftade på? http://www.odla.nu/forums/index.php?s=&...st&p=874520CITAT (Floppy @ 25-09-2008, 20:34)  ...den ena är ju lite öppen så man ser att den är blå...Ladyn...   .............. (Det var ju synd Floppy)
Irene_L
25-09-2008, 20:05
Åhhh  Ladyn...det var precis den sidan jag letade efter!!
CITAT (Lady Hamilton @ 25-09-2008, 20:48)   .............. (Det var ju synd Floppy)hm...visst var det...eller inte...
Maggan H
26-09-2008, 14:11
CITAT (Floppy @ 26-09-2008, 14:58)  hm...visst var det...eller inte...   Eller inte!! Jag SÅG att det var blåa knoppar, annars hade du kanske fått en annan, Floppy, har en till att gambla med, fast den är kanske inte blå?? Vit?? Gul?? Åtminstone växer min kvarvarande, förhoppningsvis vita, riktigt bra i alla fall!
Lady Hamilton
26-09-2008, 14:20
Så här såg i allafall mina Vita ut innan jag tog in den ena och låter de andra stanna kvar nedgrävda ute i växthuset. Ännu har vi inte fått någon kyla men snart...........så det vore inte dumt om du skickade näsvärmarna snart......
[attachment=24784:DSCN1361_kopiera.jpg] [attachment=24785:DSCN1362_kopiera.jpg]
titti49zon6
26-09-2008, 18:08
Hehe, det verkar som att Ladyn aspirerar på titeln som ÅRETS ängel
Ja, jag gör det då inte, trots alla plantor har jag inte fått en enda blomma, varken vit, blå eller lila  å nu är det snart dags att plocka ner dom i källaren
Maggan...jag ska ta en bild på blomman sen när den har öppnat sig helt...om den nu inte tappar knopparna innan...den tappar nämligen lite blad nu men det kan ju vara för att han är lite sur över transporten...men det syns att det är en blå ...minis
Maggan H
27-09-2008, 18:32
CITAT (Floppy @ 26-09-2008, 22:22)  Maggan...jag ska ta en bild på blomman sen när den har öppnat sig helt...om den nu inte tappar knopparna innan...den tappar nämligen lite blad nu men det kan ju vara för att han är lite sur över transporten...men det syns att det är en blå ...minis Hehe, ja visst är den blå!  Och efter en stunds funderande mindes jag att det grodde två st vita i våras, och pejjan fick den ena. En vit räcker gott o väl, har alldeles tillräckligt ändå av minisar överallt! De största ska mer el mindre kapas längs krukan innan vintern för att bli buskigare. Så om nån vill ha orotade sticklingar av blå, vit och lila i höst, hojta till! Den blå har gått i frö och den vita har inga knoppar, tror jag i af, den står lite inträngd i växthuset bakom annat, men den lila kommer nya knoppar i topparna i våning på våning, hur ska man kunna ta sticklingar på såna grenar??
Nu är jag lite orolig för min lilla minis som jag fick av dig Maggan...den ena knoppen har slagit ut och den andra är på G...men den har nästan tappat alla bladen...jag har den inne i rumstemperatur i fönstret...jag hade ingen planteringsjord kvar utan fick ta jord ifrån min ena pallkrage...så det är nog inte så mycket näring kvar i jorden...tror ni att det kan vara det som gör att den tappar blad?...ska jag ge den lite näring?...
Lady Hamilton
30-09-2008, 20:38
Lugn lugn Floppy ALLA min änglar tappar bladen.....mest hela tiden Men konstigt nog så växer det ut nya också hela tiden  så jag tror att din minis är normal Men kanske du kan se upp med ljuset så att det inte blir allt för mörkt
Aha...skönt å veta...blev bara så orolig eftersom jag precis har planterat den och att den kanske inte riktigt har rotat sig än...
Maggan H
01-10-2008, 20:39
Håller med Ladyn, det är lugnt Floppy, de förberder sig för vintervila nu, men visst, de tappar blad här med nu o då i perioder. Snart får man väl asa in de rackarna, de står ute i vårt typiska oktoberväder, regn o regn! Ingen vidare månad att ha kalas i, eller hur Lady H??
Lady Hamilton
01-10-2008, 20:40
nu fattar jag ingenting Maggan...................... (Jag? kalas? i Oktober??............)
Maggan H
01-10-2008, 21:12
[attachment=25034:hamster.gif][attachment=25034:hamster.gif][attachment=25035:So lsmiley.gif] [attachment=25034:hamster.gif][attachment=25034:hamster.gif]
Lady Hamilton
01-10-2008, 21:29
Maggan H
02-10-2008, 21:13
CITAT (Lady Hamilton @ 01-10-2008, 21:40)  nu fattar jag ingenting Maggan...................... (Jag? kalas? i Oktober??............)Kalas i oktober?? Nänä!  Inte här heller!
(Fast jag ska provbaka det nya receptet på tårta och vräka i mig!)
Lady Hamilton
02-10-2008, 21:51
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|