Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6
Lilla Birka
CITAT (pejori @ 05-10-2008, 19:05) *
Dumheter. fear.gif
Klart att det finns folk som vill ha en mördarkatt...Alla vill inte ha en kelkatt naughty.gif
Bor någon på landet med ladugård och mössproblem, skulle dom säkert vilja ha en kastrerad mördarkatt som bevakade området. tummenupp.gif
En annons där man påtalar hans jaktinstingt och att han får en ladugård som "hemma" så nappar säkert någon. tummenupp.gif

Det är inte bara att hitta en bondgård som kan tänka sig att ha honom, katten har en egen vilja och kanske inte alls vill bo på någon ny gård utan söker sig bort därifrån...................Vuxna katter är ofta svåra att omplacera.
Myosotis
[attachment=25229:froh.gif]

Nu ringde hon från kattjouren, hon har otroligt nog hittat ett jourhem till honom!!!
Anic
När det gäller urinlucket finns det något som heter Dettol, används vid tatueringar som deinfektion tror jag, som ska vara riktigt bra mot urinlukten har jag hört av de som har mkt hittekatter, som kanske inte alltid förstått det där med lådan än.

Men att dömma ut katten som omöjlig att tämja efter 5 dagar tycker jag är onödigt och väldigt dömmande, problemet här är ju att det inte finns någon som kan ta honom inte att han är omöjlig. Med mycket tid kan han nog vänja sig vid människor om med tiden lära sig tycka om dem, om någon ville ge honom chansen. Det kan ta månader och tom år för skyggisar att bli kel-tama, vissa blir det aldrig, men många accepterar människor och inomhuslivet efter en tid även om de inte vill ha närkontakt. Nu har ju Myosotis inte den möjligheten, förhoppning har någon annan, hoppas bara någon dyker upp i tid.

En tjej skulle annonsera i blocket för hans skull nu ialla fall och lägga ut honom på fler kattsidor. Nu är vi flera som engagerar oss, hoppas vi hinner hitta någon i tid.
Myosotis
CITAT (Virriz @ 05-10-2008, 19:05) *
Jag blir så himla trött och ledsen av sådana här saker!!! Kastrera era katter för faaaaan!!! Eller ta ansvar för VARENDA kattunge de ger upphov till!!! angry.gif
Katten är ett HUSDJUR och det innebär att dens ägare ska ta ansvar för sin katt!!

Ja det är så jag känner också, man blir så trött och problemen tar aldrig slut. Men okej, den här gubben var 87 och senil och gjorde på gammaldags vis, jag antar att han brukade slå ihjäl ungarna förr i tiden men sen blev han gammal och hittade inte alla längre osv och så blev det som det blev.
Anic
CITAT (Myosotis @ 05-10-2008, 19:22) *

Nu ringde hon från kattjouren, hon har otroligt nog hittat ett jourhem till honom!!!

yahoo.gif
Underbart!!!

Ska säga till att hon inte behöver annonsera då.

Aqvakul
CITAT (Myosotis @ 05-10-2008, 19:22) *

Så härligt att det ser ut att lösa sig, när allt kändes så tungt! yahoo.gif smiley_small_hug.gif
Myosotis
CITAT (Anic @ 05-10-2008, 19:27) *
Men att dömma ut katten som omöjlig att tämja efter 5 dagar tycker jag är onödigt och väldigt dömmande, problemet här är ju att det inte finns någon som kan ta honom inte att han är omöjlig. Med mycket tid kan han nog vänja sig vid människor om med tiden lära sig tycka om dem, om någon ville ge honom chansen. Det kan ta månader och tom år för skyggisar att bli kel-tama, vissa blir det aldrig, men många accepterar människor och inomhuslivet efter en tid även om de inte vill ha närkontakt.

Har aldrig sagt att han är omöjlig att tämja, men det behöver inte vara ett mål i sig. Om han kunde få bli utekatt med tillgång till mat och en varm sovplats tror jag att han blir lyckligare än instängd i en lägenhet, man måste väl respektera kattens egenart också och inte bara tvinga dem att vilja kela till varje pris.

CITAT (pejori @ 05-10-2008, 19:14) *
24% ättika tar bort kattpisslukt.
Spraya hela badrummet och vänta någon timma...Tvätta sedan med kallt vatten och lite klorin i...så går det bort. 000.gif

Tack för tipset!!! Jag är mest orolig för dörrens insida, dörren är nämligen av trä... -fear-.gif
pejori
När det gäller urinlucket finns det något som heter Dettol, används vid tatueringar som deinfektion tror jag, som ska vara riktigt bra mot urinlukten har jag hört av de som har mkt hittekatter, som kanske inte alltid förstått det där med lådan än.

Men att dömma ut katten som omöjlig att tämja efter 5 dagar tycker jag är onödigt och väldigt dömmande,/.../

Det är ungefär lika dumt, som att tro att alla katter går att rädda och ha i möblerade hem dunno.gif dunno.gif

JÄTTEGRATTIS!!!! Till att du slapp avliva honom. bravo.gif bravo.gif
så roligt. hoppas han finner sig tillrätta där då. tummenupp.gif
Myosotis
Dettol

Var köper man det?
Anic
Det inte mot dig Myosotis. Det var bara väldigt några kommentatorer som fick det att låta så, jag kanske misstolkade dem.

För det andra vet jag att det inte går att ha alla katter som inomhuskatter, jag har själv haft 2 katter som var tama men som ablsout inte ville vara innekatter, men 5 dagar är för lite tid att utvärdera möjligheten, fler än man tror går att ha inne, men sen är det inte det lämpligaste alltid heller. Det är därför jag tycker TNR-projekt är så bra.

Men sak samma, Myosotis har gjort ett underbart jobb som rädda både honom och så många andra katter.

CITAT (Myosotis @ 05-10-2008, 19:43) *
Var köper man det?

Tatuerare använder det och hos dem kan man ibland köpa dem, ca 30-40kr för en flaska.
Myosotis
Men var hittar man en tatuerare?? confused.gif
Anic
CITAT (Myosotis @ 05-10-2008, 20:01) *

Ja du det var en svårare fråga. Har ni ingen tatuerare i närheten där du bor? Jag vet inte riktigt var man kan köpa det annars, apoteket?

Jag vet var det finns tatuerare i Göteborg och Kinna, men det hjälper ju inte dig.
Myosotis
Katten ska till Lund, det kanske finns där?
Anic
I lund måste det ju finns en tatuerare, konstigt hade det varit annars.

Här kan du läsa vad det på hittekatter tycker om det och tipps på användning och var man kan hitta det.

http://hittekatter.ifokus.se/Forum/Read.as...4d-4023c1fd1cc6
Aqvakul
CITAT (Myosotis @ 05-10-2008, 20:01) *

enligt Eniro så är de närmaste i Höör och Åstorp.

Tattoo World 2
Järnvägsg. 3224330 HÖÖR
0413 - 213 60
www.tattooworld.se

Hoghill Tattoo
Skogsg. 826534 ÅSTORP
042 - 673 37
Anic
Ring och fråga innan, det är ju inte säkert att alla ställen säljer, och priset verkar skiljas ordentligt på en del ställen.
Myosotis
Tack för hjälpen, Anic och aq!
Nostalgia
Hej Myosotis!
Jag har skickat dig ett PM och hoppas att du har fått det smile.gif

Ha det gott!
Myosotis
Nu har jag fått det! smiley_small_hug.gif
Miro
CITAT (Grå @ 05-10-2008, 19:15) *
Visst Myosotis gör ett bra jobb, men varenda katt är inte hemlös och jag gillar inte alls taktiken. Har du tagit reda på än Myosotis om han är kasterad eller är du fortfarande oviss?

Bella hette en ung kattmamma jag hade för några år sedan som försvann spårlöst när hennes ungar bara var någon vecka gamla. Tack och lov kunde en annan av kattorna ta hand om ungarna som blev hennes, men av Bella syntes inte ens några pälstussar. Jag var ute och letade efter henne i flera veckor.
Kanske blev hon fångad och bortlämnad till någon godhjärtad katträddare, kanske blev hon tagen av grävlingen, vad vet jag?

Usch så jobbigt! Har hört om folk i stan som plockar in katter med halsband och allt och bara behåller dem. (sen kan man ju diskutera om katter i stan har ngt ute på gatorna att göra)
Fast det är ju teoretiskt möjligt att alla lösspringade katter har ett hem, men många har det inte. Någonstans måste man ju göra en bedömning av situationen och göra det man känner är rätt. Vilken som helst av de katter Myosotis fångat in kan ju tillhört någon men eftersom det var kännt sedan tidigare att gubben hade en massa katter så är sannolikheten rätt låg. Jag tror nog jag föredrar kidnappad katt + en massa omhändertagna hemlösingar framför att inte göra något alls i situationen. I synnerhet som hon gjort/gör vad hon kunnat för att hitta potentiella ägare.

Tycker hon hanterat situationen föredömligt!!!

Själv plockade jag in en hungrig katthona utan halsband för någon månad sedan. Hennes ägare hade dock varit förutseende nog att registrera katt och telenummer på örontatueringen. Det visade sig att de bodde på samma gata så ett enkelt samtal senare var kissen hemma igen. MEN ägaren var VÄLDIGT glad att jag ringt ändå eftersom katten sprungit bort i fjol och varit borta i ett halvår utan att någon ringde...
Myosotis
Igår kastrerades hankatten, och sen körde jag honom till Lund. Efter lite förvirring lyckades hans nya jourmatte och kattjourentjejen hitta mig ("utanför stationen" är visst ett lite luddigt begrepp när det gäller Lunds station). Idag var CillaM här och hämtade Aurora. Nu är situationen hanterbar och badrummet användbart igen, det var väldigt skönt. Dettol visade sig vara ett jättebra tips, jag ringde till en tatuerare i Lund som sa att de inte får använda medlet längre, men hon trodde hon hade en flaska kvar, ringde hem till en som tydligen hyr ett rum hos henne och bad honom kolla. Han gick sen ner med flaskan till caféet som ligger under, och där var det bara för mig att hämta den sen! Hon ville inte ens ha betalt, tyckte bara det var bra att det kom till användning! Badrumsdörren verkar faktiskt ha klarat sig helskinnad, han hade koncentrerat sig på att strimla toarullen, riva ner plasten som jag hade satt upp för att skydda dörren och kissa på plasten. Jag tvättade väggar, golv och alltihopa med Dettol, och nu luktar det Dettol istället för kattpiss. En väldigt stark lukt, inte särkilt gott men inte äckligt heller. Jag tror att jag har fått bort pisslukten. yahoo.gif
Ingrid Zon3
Oh vad bra, alltihop! att katterna kommit till mer permanenta hem och att du lyckades få bort spåren.

Och grattis CillaM till den vackra katten!
Aqvakul
Härligt Myosotis att ditt liv nu är lite mer "normalt". Visst är det skönt att duscha!
kompiskram.gif
Nostalgia
Trevliga nyheter Myosotis smiley_small_hug.gif
Anic
Vad roligt att det är på väg att lösa sig för alla, människor och katter. Och skönt all skadorna på huset inte blev omfattande i alla fall.

Hoppas vi får höra hur det går för alla katter och deras framsteg även i framtiden om det finns möjlighet.

Nu ska jag till jobbet och försöka sätta upp planchen om att kastera sina katter eftersom det är många som födder upp katter och sedan skänker bort dem bara för att det är gulligt, vem som helst kan beställa den och sätta upp om ni vill, här
CillaM
Så, nu är lilla Miro/Aurora kastrerad och vaccinerad. När veterinären fick höra hela historian och att jag kört hela vägen från Lerum till Perstorp, frågade han SKÅNE??? Ja, sa jag, jag vet att jag inte är helt klok men då sa han att de alla där tyckte det var en fantastisk historia och så fick jag halva priset på kastrationen och en gratis vaccination.

Hon är ganska så pigg efter operationen och jag fick äran att klia och gona med henne, bakom öronen och under hakan. Vi får väl se hur pass kelig hon verkligen är när hon vaknat helt upp från narkosen.

Hon är runt 1 år, har haft minst 1 kull och det alldeles nyligen, så jag tror att det var hennes 4 ungar som Myosotis hittade och som sedan hittades döda. Och som tur var så fanns inga nya ungar på gång, det sa veterinären. Nu börjar oron och spänningarna släppa hos mig, får väl världens huvudvärk på köpet smile.gif
Ingrid Zon3
Härligt att komma hem från jobbet och få lite goda nyheter, behövs i dessa tider! Blir alldeles tårögd.

Hoppas att allt fortsätter på den linjen!
Myosotis
CITAT (CillaM @ 08-10-2008, 18:00) *
Så, nu är lilla Miro/Aurora kastrerad och vaccinerad. När veterinären fick höra hela historian och att jag kört hela vägen från Lerum till Perstorp, frågade han SKÅNE??? Ja, sa jag, jag vet att jag inte är helt klok men då sa han att de alla där tyckte det var en fantastisk historia och så fick jag halva priset på kastrationen och en gratis vaccination.

Hon är ganska så pigg efter operationen och jag fick äran att klia och gona med henne, bakom öronen och under hakan. Vi får väl se hur pass kelig hon verkligen är när hon vaknat helt upp från narkosen.

Hon är runt 1 år, har haft minst 1 kull och det alldeles nyligen, så jag tror att det var hennes 4 ungar som Myosotis hittade och som sedan hittades döda. Och som tur var så fanns inga nya ungar på gång, det sa veterinären. Nu börjar oron och spänningarna släppa hos mig, får väl världens huvudvärk på köpet smile.gif

Miro var också ett vackert namn. Det var snabba ryck med kastrationen! Vilken snäll veterinär. Kul att få reda på ungefärlig ålder. Ja, jag tror också att det var hennes ungar, allting faller liksom på plats då. Hoppas verkligen du klarar dig utan huvudvärk, det räcker väl att jag fick migrän när all stressen var över? Idag har jag gått en lång, härlig skogspromenad utan att tänka på/oroa mig för katter, bara hunden och jag, det kändes som om det var första dagen på två månader som jag slappnade av. Självklart ska jag fortsätta rapportera vad som händer, men nu är det i alla fall inget som är akut längre. Så skönt! Och tack än en gång till alla som har hjälpt mig igenom den här galna tiden!
Hälsningar från de två röda som gillar att sitta på trappan.

Det var en bra plansch, Anic. Såna ska jag beställa.

Miro
CITAT (CillaM @ 08-10-2008, 18:00) *
Så, nu är lilla Miro/Aurora kastrerad och vaccinerad.

Jag håller med Myosotis. Miro är ett VÄLDIGT fint namn...!!! flirting.gif biggrin.gif
Kul att allt börjar lösa sig. Också roligt att Veterinären var en sån pärla!

Och myosotis, vad fin den röda katt-tjejen är! jättesnygg!
Eva-Helene
Puh vilken lättnad! Skönt att det fixade sig till slut - och vilket JOBB du har lagt ner! Du är guld värd!
pejori
CITAT (Miro @ 09-10-2008, 08:02) *
Jag håller med Myosotis. Miro är ett VÄLDIGT fint namn...!!! flirting.gif biggrin.gif
Kul att allt börjar lösa sig. Också roligt att Veterinären var en sån pärla!

Och myosotis, vad fin den röda katt-tjejen är! jättesnygg!

Jag har samma vet. och han är en verklig pärla. kompiskram.gif kompiskram.gif
Fick också bra pris på kastreringen av min "trasiga katt" då han ändå fick söva honom. tummenupp.gif
blomkronan
Va kul att höra att allt har löst sig biggrin.gif
Myosotis
Fick mail av Ella på kattjouren idag, hon jobbar ihop med den som tog hankatten, och hon berättade följande:
"Hankatten har det bra. Han lämnade inte buren förrän på natten. Han kissade på golvet första dan men har gått på toan efter det. Han är fortfarande skygg så A. låter honom vara i fred tills han har vant sig vid hennes närvaro. Hon har sagt att hon kan ha honom tills han är riktigt tam och enklare att placera ut. Så vi väntar lite med att lägga ut annons på honom, han mår nog bäst av att inte flytta för mycket nu i början."
Det låter bra, särskilt som hon egentligen bara ville ha en tam jourkatt från början, det är hennes första.
Sen har jag fått kontoutdrag också (t.o.m. 30.9., så det senaste är inte med): Någon anonym har satt in 200:- den 29.9., tänkte bara säga att det har kommit fram. Tackar så mycket!! thanks.gif
Ingrid Zon3
Härligt att höra om hankatten. Hoppas att hon kan få honom att lära sig lita på folk till slut.

Myosotis
Sådär. Nu har jag äntligen fått ihop alla uppgifter och pengarna från kattjouren har överförts till mitt konto. Här kommer den utlovade sammanställningen. Jag vet inte vad ni tycker om att jag skriver ut era namn här, så det får bli förkortningar. Hoppas jag inte har glömt att meddela någon när pengarna kommit in. Är det något oklart/ saknas det pengar, så hör av er!! Kastrationerna är inte med här.

Jag har fått in:

Till kattjourens konto:
11.9. M. 300:-
15.9. d. 300:-

Till mitt konto:
17.9. A. 500:-
19.9. p. 300:-
29.9. a. 200:-
30.9. W. 100:-
8.10. A. 500:-
10.10. N. 500:-

sammanlagt alltså 2700:-

Utgifter:

Kattmat 1593:83
Kattsand 257:-
Maskmedel etc. 147:90
Bensin 380:57

Sammanlagt hittils 2379:30

Dvs. jag har 320:70 över! Å andra sidan återstår vaccinationer och den lilles kastration så småningom.

Jag har sagt tack förut, men jag kan liksom inte sluta:

TACK! TACK! TACK! TACK! TACK! TACK! TACK! TACK! TACK! TACK!
thanks.gif thanks.gif thanks.gif thanks.gif thanks.gif thanks.gif thanks.gif thanks.gif thanks.gif thanks.gif thanks.gif thanks.gif

Jag har kunnat rädda 7 katters liv tack vare er. Tre har fått hem, fyra finns i jourhem och söker fortfarande permanenta hem.

Och dessutom har jag ändå fått vårblommande lökar!! Genom att jag fick pengar tillgodo från odla.nu för döda växtknölar i våras och genom att sambeställa med en kompis så vi kunde dela på frakten blev det nämligen alldeles gratis! yahoo.gif Och det är inte illa att kunna trösta sig med lite blomlökar när det känns jobbigt!
pejori
Så härligt att det har löst sig för dej och katterna. tummenupp.gif
Dom 320 kr. tycker jag nog att du förtjänar för det slitet du gjort.
Så köp du lökar för dom med. kompiskram.gif
Det blir nog råd, när det är dags för lillpisses kastration. flirting.gif
Myosotis
w00t.gif Köpa lökar för 320:-?! [attachment=25960:dregel.gif] Inte komma med sådana förslag! nono.gif Nej, jag ska nog kunna behärska mig. Det är ju som sagt vaccinationer på gång också.
skogstroll
å va skönt alla mina 5 små kissekatter har hittat nytt hem! smile.gif Saknar dem nåt hemskt men vill nog inte ha så många fler katter än en... ska bli höns istället bravo.gif
Aqvakul
Snyggt jobbat Myosotis! wub.gif
CillaM
Bra jobbat och vilken redovisning! smile.gif Ta nu och handla dig något som du vill ha. Visst behövs vaccination och kastration men även du behöver lite lyxande.
Wilmer
Hejja dig! smiley_small_hug.gif
Miro
Tycker definitivt du ska köpa ngt till dig själv om det blir pengar över! det förtjänar du!
Myosotis
biggrin.gif Men sluta nu att fresta mig!! Det är väl lika bra att förbli ovan att köpa prylar till sig själv, det kan jag göra sen när jag har blivit rik. När jag blir stor ska jag ha egen häst också. yes.gif Men i min nuvarande situation ska jag bara köpa hönsmat och betala räkningar och annat viktigt. Men tack för omtanken, ni är jättegulliga allihop! [attachment=26053:grouphugg.gif]
pejori
CITAT (Myosotis @ 17-10-2008, 18:05) *
biggrin.gif Men sluta nu att fresta mig!! Det är väl lika bra att förbli ovan att köpa prylar till sig själv, det kan jag göra sen när jag har blivit rik. När jag blir stor ska jag ha egen häst också. yes.gif Men i min nuvarande situation ska jag bara köpa hönsmat och betala räkningar och annat viktigt. Men tack för omtanken, ni är jättegulliga allihop! [attachment=26053:grouphugg.gif]

Men det är klart att du måste köpa lite tvåfärgade scillor så katterna har nått att gnaga på till våren.... och lite crokus och lite narcisser och lite..... devil.gif ...Det är du värd ju smiley_small_hug.gif
Myosotis
Hihi, min (nu försvunne) hankatt brukade faktiskt rulla sig i scillorna och mosa dem, jag tror han blev hög av doften. Men jag tycker förstås bäst om de blå.
Myosotis
Den gula katten har smitit ut och har inte setts till sedan dess. Hon ändrade beteende några dagar innan och det verkar faktiskt som om hon löper även om det är sent på säsongen. Hon har ju aldrig velat ut! Och så helt plötsligt kastade hon sig målmedvetet mot dörren. Så nu börjar cirkusen om från början. Får se om jag kan få gå före i kön till kattjourens kattfälla. Nu är det helg också, så risken är ju att släktingarna åker till gården och upptäcker katten. Om det nu är där hon gömmer sig. Min transportbur är fortfarande utlånad så jag har inte kunnat ta mig till veterinären för kastration. Hoppas jag hittar henne innan hon får ungar!
Fördelen är att den lille har blivit jättetam sedan dess. wub.gif Han brukade fuska tidigare nämligen. Egentligen ville han hälsa på mig men vågade inte riktigt, så han kom fram, luktade på mitt finger och hälsade sen på katten istället. Nu har han väl fått gosedeficit så han buffar på mig med huvudet, markerar med kinden, låter sig lyftas etc. som han var för feg för innan. Men han kommer ju upp i knät för det är där han har fått mat ända från början, så där har jag fått klappa honom tidigare också. Men nu har det hänt mycket på de här dagarna, han är jätteduktig. wub.gif Och söööt! wub.gif

Wilmer
wub.gif Hoppas du får in den andre rödluvan igen tummenupp.gif
flinga100
Oj, vilken dramatik! Jag har inte sett den här tråden tidigare. Vilket jobb du har lagt ned.

Jag hoppas att du hittar din gula snart! Och det innan hon blivit gravid... -fear-.gif

Jag hjälpte till att fånga in en katt i somras - Fiahemmet i Norrköping hjälper till med kattfällor och tar emot hittekatter. De har också haft jättefullt under sommaren, men har fortsatt att ta emot akutfall. Vet inte hur det ser ut just nu dock (www.fiahemmet.se).
Myosotis
Jag lyckades fånga in henne igen! Hon hade naturligtvis gått hem till gården. Först kunde jag bara höra henne (lätt att känna igen på rösten: auauauauauau), men hon vågade inte komma fram. Men med hjälp av kattjourens fälla som jag fick låna en gång till så gick det till slut.
Tack flinga100 för tipset! Hoppas jag hittar ett hem till henne snart så kan hon nog vara här fram till dess.
CillaM
Grattis! Och vilken tur du hade mitt i allt jobb och slit! tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon