|
Myosotis
07-09-2008, 17:06
Det verkar lovande: Den dräktiga honan gick en liten bit in i transportburen på en gång med hjälp av lite burkmat. Nu ska jag ta med mig bilen och försöka fånga henne. Håll tummarna! Sköldpatthonan och den skygga svartbruna ungen var också där. Jag ska ringa veterinären i morgon och fråga om avmaskningen.
Systersonen med gräsklipparen var där, han sa att någon annan släkting hade skjutit en svart kattunge för några dagar sedan.
CITAT (Myosotis @ 07-09-2008, 18:06)  Systersonen med gräsklipparen var där, han sa att någon annan släkting hade skjutit en svart kattunge för några dagar sedan. Det tycker jag du ska anmäla, man får inte lov att skjuta katter själv. Och i det här fallet är det ju tragiskt efter som du jobbar på hem för dem.
Myosotis
07-09-2008, 18:58
 Nu har jag fångat henne. Jag känner mig hemsk, hon är sååå rädd. CITAT (Anic @ 07-09-2008, 19:06)  Det tycker jag du ska anmäla, man får inte lov att skjuta katter själv. Och i det här fallet är det ju tragiskt efter som du jobbar på hem för dem. Håller i princip med, men 1) han kan ju vara jägare och 2) samarbetet känns ganska bräckligt. Börjar jag bråka med dem nu så skjuter de säkert resten. Vart anmäler man? Polisen?
CITAT (Myosotis @ 07-09-2008, 19:58)  Håller i princip med, men 1) han kan ju vara jägare och 2) samarbetet känns ganska bräckligt. Börjar jag bråka med dem nu så skjuter de säkert resten. Vart anmäler man? Polisen? Spelar ingen roll om han är jägare, de får inte heller skjuta katter hur soom helst utan skriftligt tillstånd/arbeetsoder eller vad man nu ska kalla det från kommunen. Jag tror det är polisen man ska anmäla hos, eller kommunen, jag är inte helt säker. En väldigt vacker tjej du fångat, har du hittat permanent/jourhem till henne, och visst hon är rädd nu, men hellre rädd inne än rädd, svältandes och hungrandes ute
Myosotis
07-09-2008, 23:21
Ja, visst är hon fin? När den första chocken över att vara inspärrad hade lagt sig, kom hon dessutom på att hon är tam, och då menar jag jättetam. La sig i mitt knä och spann, låter mig ta fästingar och hålla på med öron och tassar osv. Jättegullig! Hon är väldigt mager och åt med god aptit. Nej, inget hem än, men jag kan agera jourhem så länge.
CITAT (Myosotis @ 08-09-2008, 00:21)  Ja, visst är hon fin? När den första chocken över att vara inspärrad hade lagt sig, kom hon dessutom på att hon är tam, och då menar jag jättetam. La sig i mitt knä och spann, låter mig ta fästingar och hålla på med öron och tassar osv. Jättegullig! Hon är väldigt mager och åt med god aptit. Gosan då!  Det gör det ju så mkt lättare! lättare att få ungarna fina och du slipper känna dig elak (även om det inte fanns fog för det)
CITAT (Myosotis @ 08-09-2008, 00:21)  Ja, visst är hon fin? När den första chocken över att vara inspärrad hade lagt sig, kom hon dessutom på att hon är tam, och då menar jag jättetam. La sig i mitt knä och spann, låter mig ta fästingar och hålla på med öron och tassar osv. Jättegullig! Hon är väldigt mager och åt med god aptit. Nej, inget hem än, men jag kan agera jourhem så länge.   en sån sötnos, vad roligt att hon är tam, det gör ju ditt arbete så mycket enklare
Jag vill gärna hjälpa till på något sätt. Pengar, omhändertagande av katt. Något iaf. Kattjourens hemsida, där borde väl någon mer information stå?
Nostalgia
09-09-2008, 09:08
Verkligen jättegullig  Och vad skönt för både dig och henne att hon är tam
Myosotis
09-09-2008, 09:12
Tack Cilla!!!  Det är verkligen jättesnällt av dig. Jag har en kompis som ska sponsra en kastration, men där är ju minst en till honkatt som ska kastreras. Sen behöver jag köpa maskmedel och helst foder av lite bättre kvalitet än vad jag har råd med, så alla bidrag är välkomna. Ella på kattjouren ( http://www.kattjouren.nu) som jag har fått kontakt med skriver så här om saken: „Vårt kontonummer står på vår hemsida men om dom pengarna hon skulle skänka är tänkta att gå till just kastrationerna för katterna du fångar in så är det kanske bättre att du tar emot pengarna direkt på ditt konto. Sätts dom in på vårt konto måste någon från kattjouren följa med och lämna katten på kastration. Vilket vi i och för sig kan göra om det behövs.“ Och senare: „Jag pratade med ekonomiavelningen. För att undvika att pengarna som du samlar in går till något annat kan du be dom som sätter in pengar på vårt konto att märka insättningen (...). Sen kan du skicka kvitton på kastreringen till oss på kattjouren så ser vi till att du får ut dom pengarna.“ (men det förutsätter att jag måste betala räkningen först och sen får tillbaka pengarna. Jag tror inte jag kan lägga ut så mycket pengar.) Ett annat alternativ är ju att du som kan tänka dig att hjälpa till finansiellt får veterinärräkningen skickad till dig efter kastrationen (distriktsveterinär – räkningen kommer från jordbruksverket).
Jag tror att vi är flera djurvänner här, som kan tänka sig att skjuta till någon hundring för pissarna.
stennie
09-09-2008, 13:45
CITAT (pejori @ 09-09-2008, 12:18)  Jag tror att vi är flera djurvänner här, som kan tänka sig att skjuta till någon hundring för pissarna.  Visst!
dicentra
09-09-2008, 16:43
Här är en till som kan hjälpa till lite med det ekonomiska!  Jag tycker att du gör ett fantastiskt jobb med dessa katter, beundrar dig verkligen!!!
Djurskyddet i göterborg betalar kastering och idmärnkning för hemlösa katter i göteborg ialla fall, men de kanske även kan hjälpa dig? djurskuddet finns ju på lera ställer i sverige, ni kanske har någon förening nära dig som kan hjälpa till, här är nr till Djurskyddet i göterborg 031-88 88 80, du kan ju fråga dem om det finns någon som kan hjälpa till. här är hemsidan http://www.djurskydd.com/Sen kan du söka bidrag från billyhittekattsförening http://www.billyhittekatt.se/, men du måste får ett prisförslag från vet innan som du kan ge dem, du kan inte söka i efter hand. sen finns chikas minnesfond, men jag vet inte hur det funkar men här är hemsida ialla fall http://www.djurensratt.se/portal/page?_pag...;_schema=PORTALMina hittekatter sponsrades av bodstadsföretaget som ägde husen där de hittades, men dina är mitt ute i ingenstan så det går väl inte att fråga något bostadsföretag?
Jag ställer upp med en kastration, med andra ord, räkningen får skickas hem till mig från jordbruksverket. PM:ar dig för adress. Veterinären där jag bor sponsrar iofs någon organisation i området och får på det viset gratis reklam och PR. Kostnaderna tar han igen, troligen, på oss vanliga. Men det gör mig inget alls
Myosotis
10-09-2008, 10:05
Ni är så snälla allihop!! Men vet ni vad?! Igår hörde jag kattungar!!
Myosotis
10-09-2008, 13:53
Nu såg jag ditt förslag i min gästbok, pejori. Bra idé! Så nu finns mitt kontonummer i min profil.
Myosotis
10-09-2008, 18:24
Kattungarna pep idag också. Hittade en dörr till, en stege – och så längst in på vinden (såg ingenting utan ficklampa) hittade jag de här: 
CITAT (Myosotis @ 10-09-2008, 19:24)  Kattungarna pep idag också. Hittade en dörr till, en stege – och så längst in på vinden (såg ingenting utan ficklampa) hittade jag de här:   Men oj! Har inte läst denna tråd innan... Vilken gärning du gör Myosotis! Har du koll på mamman till dessa?
Myosotis
10-09-2008, 19:03
Nej, ingen aning (se genetiktråden...)
Oj, så farligt söta! Borde väl vara en sköldpaddsfärgad eller en röd hona som fått dom?
Nostalgia
11-09-2008, 07:54
CITAT (Myosotis @ 10-09-2008, 14:53)  Nu såg jag ditt förslag i min gästbok, pejori. Bra idé! Så nu finns mitt kontonummer i min profil. Tycker jag också var en bra ide, men i vilken bank finns ditt konto? Å sååå söta ungarna är
Myosotis
11-09-2008, 10:33
CITAT (Nostalgia62 @ 11-09-2008, 08:54)  ...men i vilken bank finns ditt konto? Jaha ojdå behöver man veta det också...  Jag är inte så bra på sånt där. Har nu ändrat i profilen.
CITAT (Myosotis @ 10-09-2008, 14:53)  Nu såg jag ditt förslag i min gästbok, pejori. Bra idé! Så nu finns mitt kontonummer i min profil. Jättebra!!! bidrag kommer den 19...
Nostalgia
12-09-2008, 08:29
Jag har auktioner på nätet så jag tänkte att jag lägger ut 10 auktioner som slutar i slutet av den här månaden. Dom 10 auktionerna "öronmärker" jag med siffrorna 1-10 och vinsten från dessa går till katterna. Kan kanske vara spännande att följa auktionerna men jag vet inte om jag får skriva här vart auktionerna finns, ses kanske som reklam??? Hur stort bidraget blir beror ju på hur auktionerna går  men du får använda pengarna till det du själv tycker blir bäst för katterna.
Men hallegodigen då! Vilka otroligt söta nytillskott..  Hoppas de mår bra.
Myosotis
12-09-2008, 15:14
Tack pejori och Nostalgia!!! Efter en varning jag fick via PM tog jag bort mitt kontonummer igen, det kan tydligen vara farligt!  Jag vet inte hur bedragarna bär sig åt, det är ju bara ett nummer! Otäckt är det i alla fall. Kontot är ju liksom ganska så tomt ändå, men de pengar jag har behöver jag verkligen till att betala mina räkningar, så jag tänker inte riskera nåt. Verkar spännande med auktionerna, ingen aning om det räknas som reklam, jag vet inte hur det funkar. Nu till katterna: Jag har inte varit där än idag, har försökt att vänja dem vid att jag kommer ungefär vid samma tid. Men det hjälpte tydligen inte. I förrgår kom jag dit exakt samma tid som dagen innan och maten var slut. Ändå var där ingen katt fast alla 4 hade varit framme dagen innan. Igår var det helt dött och maten var orörd. Nu blir man ju nojjig igen. Hoppas de är där, håll tummarna! Har räknat lite och kommit fram till att det omöjligt kan vara sköldpaddan som är mamma till de nya ungarna. De bör vara födda ca. 20.8., hennes försvunna omkring 24.7. Det är ju bara gissningar, men hur man än räknar får det inte plats en dräktighet däremellan. Alltså har vi en osynlig hona också. Min nya innekatt mår bra, hon är väldigt lugn och snäll och kelig. Favoritplatsen är på trappan. Hon är inte alls lika mager längre, man kunde känna ryggrad och höftben, de var jättespetsiga. Man kan även känna fostrena. Hur kan man veta hur långt gången hon är?
Aqvakul
12-09-2008, 15:26
Du gör en fantastisk insats Myosotis!
Jag bidrar gärna med lite pengar. PM:a mig om hur det ka gå till.
CITAT (Myosotis @ 12-09-2008, 16:14)  Tack pejori och Nostalgia!!! Efter en varning jag fick via PM tog jag bort mitt kontonummer igen, det kan tydligen vara farligt!  Jag vet inte hur bedragarna bär sig åt, det är ju bara ett nummer! Otäckt är det i alla fall. Kontot är ju liksom ganska så tomt ändå, men de pengar jag har behöver jag verkligen till att betala mina räkningar, så jag tänker inte riskera nåt. Verkar spännande med auktionerna, ingen aning om det räknas som reklam, jag vet inte hur det funkar. Nu till katterna: Jag har inte varit där än idag, har försökt att vänja dem vid att jag kommer ungefär vid samma tid. Men det hjälpte tydligen inte. I förrgår kom jag dit exakt samma tid som dagen innan och maten var slut. Ändå var där ingen katt fast alla 4 hade varit framme dagen innan. Igår var det helt dött och maten var orörd. Nu blir man ju nojjig igen. Hoppas de är där, håll tummarna! Har räknat lite och kommit fram till att det omöjligt kan vara sköldpaddan som är mamma till de nya ungarna. De bör vara födda ca. 20.8., hennes försvunna omkring 24.7. Det är ju bara gissningar, men hur man än räknar får det inte plats en dräktighet däremellan. Alltså har vi en osynlig hona också. Min nya innekatt mår bra, hon är väldigt lugn och snäll och kelig. Favoritplatsen är på trappan. Hon är inte alls lika mager längre, man kunde känna ryggrad och höftben, de var jättespetsiga. Man kan även känna fostrena. Hur kan man veta hur långt gången hon är? Ja det är då f*n att man inte ens får ha sina nr. ifred För min del, är det ingen fara då jag redan givit banken i uppdrag att göra överföringen den 19:de Hoppas pissarna visar sig snart, man blir ju orolig ju
viktigast just nu, måste väl vara att få reda på vem som är mamman till till rödluvorna och få in hela familjen, det går fort när de blir äldre och de tycker människor är otäcka.
Lättast är att se på kvällen/natten antar jag, då de är mer aktiva.
Myosotis
12-09-2008, 18:55
Fortfarande inga katter!  Jag blit tokig av den här ovissheten!!
Ingrid Zon3
12-09-2008, 19:16
"Alla kan göra något men ingen kan göra allt", Myosotis. Och du har verkligen gjort något! I sämsta fall har du räddat en (blivande) familj.
Som ungdomarna skulle säga: Respekt!
Myosotis
12-09-2008, 19:57
CITAT (Ingrid Zon3 @ 12-09-2008, 20:16)  I sämsta fall har du räddat en (blivande) familj. Så där försöker jag också tänka, det är åtminstone något. Men det var så hoppfullt sist jag var där, alla fyra var helt nära mig och gick in och åt i burarna, och jag fick klappa 2 av ungarna och röra vid den tredje. Jag kunde ha tagit dem, med lite tur kanske allihopa, men kände att det ju inte var bråttom på något vis då alla lovat att inga fler katter skulle skjutas. När jag fångar dem vill jag ju dessutom ha bilen med mig för att slippa kånka en massa katter genom skogen. Telefonnumret till systern är bara upptaget hela tiden.
dicentra
13-09-2008, 12:50
Hur har det gått,har du sett några katter idag??? Måtte det inte ha hänt kattmamman något för då är ju smånissarna chanslösa!! Håller tummarna för att det ordnar sig!! MVH MLK:-))
finns ungarna kvar där ute och ingen vuxen setts till? Om de blivit övergivna behöver de ju komma in omedelbart och handmatas.
Myosotis
14-09-2008, 20:58
 Idag var de där!!! Sköldpatthonan och två av ungarna, den svarta och den svartbruna. Så glad jag blev, jag höll nästan på att ge upp hoppet! Fattar inte vart de tar vägen när de försvinner så där, visst är det skumt! Anic: Jag håller verkligen med att familjen behöver komma in, men eftersom jag aldrig har sett mamman så måste hon vara väldigt skygg. Henne måste jag ta i fälla. Vilket är bäst - ta henne först eller ungarna? Tänk om ungarna gömmer sig och jag inte hittar dem sedan jag fångat mamman?
Aqvakul
14-09-2008, 21:14
Bra jobbat, Myosotis!
*bugar djupt för ditt engagemang*
blomkronan
14-09-2008, 21:47
Myosotis jag tycker du ska försöka fånga mamman  Du är så gooo, som gör så mycket för dessa små. Jag förstår om du inte har tid att sitta och vänta på att mamman kommer, men det finns fällor... finns säkert att låna. Ta in henne och kattungarna, det börjar bli kallt ute, visst kan dom klara kalare väder, men kattungarna behöver nog komma in i värmen. Vi vet att du gör vad du kan... lycka till //Mari
det bästa är att ta ungra och mamma samtidigt, hur gamla är ungarna?, det är väl möjligt att de inte klarar sig utan henne. men om du tar mamman kan man väl lätt få in ungarna samtidigt eller är de svåra att fånga tror du? Tar man ungarna är ju risken att hon lämnar området. Hon måste ju finnas där någonstans eftersom ungarna lever, om du har tid att sitta där tillräkligt länge borde hon dyka upp, för eller senare för att mata/titta till dem.
Ingrid Zon3
15-09-2008, 20:48
Jag vet inte hur vanligt det är men jag har själv upplevt en gång att en "moster" till kattungarna gav dem di, alltså en hona som inte var deras mor. Så det skulle ju kunna vara så att deras mamma redan är borta, fast långsökt. Och då skulle man väl helst villa konstatera det först och det är säkert svårt med förvildade katter.
CITAT (Ingrid Zon3 @ 15-09-2008, 21:48)  Jag vet inte hur vanligt det är men jag har själv upplevt en gång att en "moster" till kattungarna gav dem di, alltså en hona som inte var deras mor. Så det skulle ju kunna vara så att deras mamma redan är borta, fast långsökt. Och då skulle man väl helst villa konstatera det först och det är säkert svårt med förvildade katter. Det gäller bara att hitta en amma till ungarna som tar emot dem, eller en annan kattmamma med egna ungar i samma ålder. Man kan ju prova att söka efter en amma, för kttmamma är det nog inga problem, det är nog snarare katägarna som inte är så intresserade av att ta emot vildkattungar, men man kan ju prova att sätta ut en annons hä,r det är dessutom gratis http://www.katt.nu/Hur går det för rödluvorna?
Myosotis
16-09-2008, 18:58
CITAT (Anic @ 15-09-2008, 10:35)  det bästa är att ta ungra och mamma samtidigt, hur gamla är ungarna?, det är väl möjligt att de inte klarar sig utan henne. men om du tar mamman kan man väl lätt få in ungarna samtidigt eller är de svåra att fånga tror du? Tar man ungarna är ju risken att hon lämnar området. Hon måste ju finnas där någonstans eftersom ungarna lever, om du har tid att sitta där tillräkligt länge borde hon dyka upp, för eller senare för att mata/titta till dem. Ungarna var uppskattningsvis tre veckor när jag tog bilden, de låg i ett bo i höet på vinden, dragfritt och mysigt, så kylan tror jag inte bekommer dem så mycket. Problemet är ju att jag aldrig har sett mamman och att hon alltså måste vara jätteskygg. Om jag sätter mig hos ungarna har jag svårt att tro att hon skulle våga komma fram. Om jag går upp till dem för ofta tror jag att hon flyttar dem, och då blir det ännu svårare. Som sagt kommer jag ju att få låna en eller två fällor, men det dröjer. Om jag då fångar mamman på natten får ungarna vara ensamma tills jag kan hämta dem... krångligt. Dessutom verkar hon inte äta där de andra äter. Maten var ju orörd i flera dagar då när ingen katt var där. Idag var i alla fall alla tre ungarna på plats, jag tror jag gör ett försök på den lilla svartbruna i morgon.
CITAT (Myosotis @ 16-09-2008, 19:58)  Ungarna var uppskattningsvis tre veckor när jag tog bilden, de låg i ett bo i höet på vinden, dragfritt och mysigt, så kylan tror jag inte bekommer dem så mycket. Problemet är ju att jag aldrig har sett mamman och att hon alltså måste vara jätteskygg. Om jag sätter mig hos ungarna har jag svårt att tro att hon skulle våga komma fram. Om jag går upp till dem för ofta tror jag att hon flyttar dem, och då blir det ännu svårare. Som sagt kommer jag ju att få låna en eller två fällor, men det dröjer. Om jag då fångar mamman på natten får ungarna vara ensamma tills jag kan hämta dem... krångligt. Dessutom verkar hon inte äta där de andra äter. Maten var ju orörd i flera dagar då när ingen katt var där. Idag var i alla fall alla tre ungarna på plats, jag tror jag gör ett försök på den lilla svartbruna i morgon. Fast jag menade inte att du skulle sätta dig hos ungarna utan en bra bit därifrån, och du gör nog rätt i att inte var hos dem så ofta för annar lär hon som du säger flytta dem. Har du möjlighet kan du ju sitta i en bil under natten du placerar ut fällan och bara titta till ungarna och fällan med jämna mellan rum. Ja det är ju inte det lättaste, jag hoppas det går smidigt för dig bara.
Är det bar ajag som tycker det ser ut att vara 4 ungar på bilden med de röda och ljusbeiga ungarna? Du säger att var ungefär 3 veckor gamla när bilden togs, de har nog börjat äta kött nu och hade jag vart du hade jag tagit dom därifrån.
Myosotis
16-09-2008, 19:27
Det är fyra ungar, ja.
från 5 veckor kan de äta själva, men man bör se till att de kan få en "extramamma" som uppfostar dem och ger dem trygghet, vilket inte behöver vara just en hona, kan vara en väluppfostad kastrathane som gillar kattungar.
När de börjar bli över 5 veckor kan de bli svåra att fånga in eftersom det börjar skutta/springa omkring så väligt mkt.
Myosotis
17-09-2008, 08:49
Det är något konstigt som händer. Den gula katten blir mindre och mindre dräktig för varje dag som går. I början när hon var så mager hade hon en stor mage och jag trodde hon skulle föda när som helst, sedan blev kontrasten mindre när hon gått upp i vikt, men man kunde hela tiden tydligt känna fostrena som små korvar. Som tur är är det fem personer förutom mig som har känt på hennes mage och konstaterat fostrena, annars hade jag verkligen börjat tvivla på mig själv. Igår kände min daghunds husse på henne, då var det liksom inte lika tydligt längre och han trodde att det kanske var en månad kvar på dräktigheten. Nu idag känner jag ingenting alls! En kompis´ katt hade fått missfall, så jag börjar fundera på om min också kan ha fått det och ätit upp fostrena. Hon äter (fast mindre än i början) och är lika kelig som vanligt, verkar inte må dåligt alls, inget blod som min kompis sa att hon hade sett på sin katt. Vad tror ni?
Har du avmaskat henne?
När jag tog hem min vildfödda katt (Copycat Kitty) för snart 6 år sedan så såg hon så välmående ut, en riktig rulta, pälsen var som svinto p.g.a. köldskador. Dom sa att hon var avmaskad så jag trodde att hulligheten låg i välmående, men efter 2 månader så la hon en riktig spya på skinnsoffan, en currygul sörja som levde!!!! Det formligen kryllade av maskar så jag avmaskade henne på en gång då och dagen efter så sket hon ut en massa maskägg, sen försvann hullet och det visade sig vara en ganska mager liten tjej. Efter hand så fick hon ett äkta hull av välmående och pälsen blev även bättre den med.
Utseendemässigt så såg hon gravid ut, men hon var bara 12-16 veckor gammal då jag fick hem henne så det var uteslutet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|