Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6
flinga100
O så skönt att höra att hon är hemma igen!

Anic
Skönt att hon kom till rätta igen, hon kanske löper eftersom hon så gärna ville ut... Hoppas hon inte hunnit para sig då, det är bäst att kastrerar henne så fort som möjligt dels för hennes skull(jobbigt att löpa) och dels OM det blivit kattungar kan man ta bort dem samtidigt, innan de utvecklats för långt, så det inte blir fler katter som behöver hem.
Myosotis
Hon ska kastreras kl. 9 i morgon bitti, jag bara väntade på att få tillbaka min transportbur från kattjouren, vilket jag fick i söndags. Fast då hade jag ingen katt. Men i morse ringde jag direkt och bokade tidigast möjliga tid, jag är trött på det här nu! Jag är ganska säker på att hon löpte och hon är säkert parad nu, skönt att få det gjort.
Myosotis
Nu är katten kastrerad, det känns bra. smile.gif Veterinären tyckte att jag skulle kastrera honom också, han uppskattade hans ålder till 6 månader, så gammal trodde inte jag att han var. Det kom lite plötsligt, jag får fundera på det tills han ska få nästa spruta. Finns det nackdelar med att kastrera så tidigt? När det gäller hästar är det ju stor skillnad.
ingrids
Eftersom uppfödaren varnade att min sort kunde könsmogna tidigt kollade jag upp det där och det verkar som att praxis är på väg att ändras och att det inte är ovanligt att kastrera sexmånaders hanar. Tydligen finns det veterinärer som gör ingreppet ännu tidigare, men det tror jag inte görs i Sverige och jag vet inte om det är så bra.
Är bara kulorna nerfallna ska det inte vara något problem, varken med fysiken eller psyket. Min katt kastrerades vid sju månader och fick inga men av det, utom att han var sur på matte 1,5 dag.
Myosotis
Tack för svaret, jag har hört det från flera håll nu. Min försvunna hankatt var nog drygt ett år när han kastrerades. Honkatten däremot var bara ca. ett halvår för jag blev så nervös och började titta på hennes mage hela tiden.

Katterna rev ner och förstörde en suckulent igårkväll. I natt tog hon av sig kragen, så nu har jag så gott som strypt henne för att den ska sitta kvar. Och då var jag inte försiktig från början för jag har ju erfarenhet av hur bra de är på att få av tratten. Hon är kelig och hungrig och verkar må bra, såret ser jättefint ut. Det enda som saknas är ett hem till henne.
Anic
Ingrid, på vasaplatsen i göteborg finns det en veterinär som gör kattungekastering från 12 veckors ålder och det skall finnas några till i sverige. Det ät tydligen vanligare bland rasuppfödare nu för tiden att göra kattungekastering. De flesta vetrerinäer rekommenderar kasterning från 6 månader och veterinärförbundet har från 2000 också den rekommendationen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon