Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6
Wilmer
Har saknat en trädgårdspladder tråd. Hoppas jag slipper pladdra med mig själv i denna tråd flirting.gif

I morgon ska jag kämpa mig förbi spindlarna som ockuperat dörren ner till jordkällaren. Dahliorna och lite annat behöver faktiskt komma ner där nu, och jag har slut på marmelad!! Ska ta med kameran, men får nog tänka mig för innan jag visar bilder på monstren här. Vill inte orsaka någons plötsliga skrämseldöd. crazy.gif
Inne har jag tre jättefina sticklingar av appleblossom (perlargon) som skriker efter plantering. Hur han man med trädgården i somras, jag bara undrar confused.gif
DragonLady
Trädgårdssvammel låter trevligt happy.gif
Måste också ta mig i kragen lite o fixa klart ute i trädgården så den blir fin inför sin lilla vintervila.
Får hoppas det blir lite bättre väder imorgon för idag har det regnat hela dagen och det är ju mindre kul o påta då..
HelenJ
Ja, vi får svamla på wink.gif

Jag skulle behöva ta en sista omgång ogräsrensning i min trädgård, men fast jag tyckt det varit jättekul hela sommaren har jag på nåt vis tappat lusten nu..... blink.gif
Lady Hamilton
Det var ett tag sedan jag gjorde klart i trädgården Här väntar vi nu på snön Som skall komma occccch lägga sig som ett varmt mjukt täcke över alla växter så att de kan sova sin "skönhets sömn"
Wilmer
Ja, jag tror det är regnet som gör att det blir så motigt. Efter jobbet är det ju dessutom mörkt fear.gif Hittade amaryllisar för 19 kr som råkade komma med hem, så det blir defenitivt till att ta fram krukor och jord i morgon, när jag tänker efter.
HelenJ
CITAT (Wilmer @ 07-11-2008, 22:54) *
Hittade amaryllisar för 19 kr som råkade komma med hem

Råkade? naughty.gif biggrin.gif
Wilmer
Ja, måste rädda dem från den trånga otäcka lådan de låg i kompiskram.gif Mördarsniglarna har kalasat i sig alla lökar jag förvarat ute i sommar, så 19 kr för nya passade perfekt!!
Lady Hamilton
CITAT (Wilmer @ 07-11-2008, 22:54) *
...Hittade amaryllisar för 19 kr som råkade komma med hem....

Var det en sort som bara "hoppade" ner i din varukorg av sig själva?? eller naughty.gif
Wilmer
Jaa, du vet ladyn, endel sorter är livsfarliga! Förekommer även hos vissa fröpåsar och krukväxter så här års, nuke.gif
blomkronan
Frosten var lagd över trädgården i morse -fear-.gif huua det var kalt... nu tycker man det är kalt när det inte ens är minusgrader unsure.gif . Det tar tid innan man vänjer sig!! hur ska växterna känna sig? dom har ingen jacka!
Hur som haver så har jag lite kvar att göra i trädgården. I helgen ska löven bort från gräsmattan, och jag ska bygga klart min planteringslåda... kanske!!!! vi är bjudna på midda hos en granne biggrin.gif (jobbar på dagen).

En och annan blomma kommer ännu, men nu har nog herr frost tagit för sig i trädgården.. sad.gif
Irene_L
Trädgården gör jag inget mer med ...den har fått gått i vila. Det jag håller på med är fröööööön wacko.gif Jag är helt insnöad in blomfrön ...snart drunknar jag i dom crazy.gif
Jag ääääääälskar frööööön yahoo.gif
Wilmer
Ja, många växter är slemmiga och blöta så jag tycker det är ett under att inte alla ruttnar under våra blöta råa vintrar, burrrrr.
blomkronan
Fröodling crazy.gif
Wilmer
CITAT (Irene_L @ 07-11-2008, 23:23) *
Trädgården gör jag inget mer med ...den har fått gått i vila. Det jag håller på med är fröööööön wacko.gif Jag är helt insnöad in blomfrön ...snart drunknar jag i dom crazy.gif
Jag ääääääälskar frööööön yahoo.gif

g.gif Undras hur det känns att drunkna i fröer. Börjar de gro i halsen först?

Här finns fröer för flera hundra år, jag är lätt besatt av fröer. Det är något visst med att samla de där mogna små fröerna, bäst tycker jag om blanka svarta..
emmas matte
ska peta ner några frön i krukor som ska ha kallt för att gro,gräver ner dem i en rabatt...så får vi se hur det går...annars så får trädgården se ut som den gör... bor ju i skogen så jag behöver inte rensa förän i vår..
HelenJ
CITAT (Wilmer @ 07-11-2008, 23:31) *
Det är något visst med att samla de där mogna små fröerna, bäst tycker jag om blanka svarta..

Men.... är du en fågel kanske? blink.gif biggrin.gif
Irene_L
Mina frön verkar gro i öronen. Gubben tycker att jag hör lite dåligt när han säger att det kanske räcker med frön giggle.gif
Räcker med frön..........va....inte kan man få för mycket frön heller ninja.gif
elleave

PB080194_mod.jpg

Här är min perlargon, den verkar vara lite ovanlig men har fin färg. Den har alltid vart fin, även när den va ny. Men den växer lite dåligt, hoppas den klarar sig från ohyra...

Wilmer
Fniss, Irene, ja det är nog i öronen det kittar igen först naughty.gif

Jag ska för första gången så lite fröer under vintern, har ju några att ta av.. De blanka fina.. Aklejfröer är sååå läckra. Går det så går det, håller med Emmas matte smile.gif

CITAT (elleave @ 07-11-2008, 23:55) *

PB080194_mod.jpg

Här är min perlargon, den verkar vara lite ovanlig men har fin färg. Den har alltid vart fin, även när den va ny. Men den växer lite dåligt, hoppas den klarar sig från ohyra...

Du pratar väl med din blomma, det ska man göra yes.gif
zaaritha
Det är hemskt--men; urnväxterna är ute än!
Min man har inte kunnat hjälpa mej lyfta o s v,--
på grund av sjukdom.
Själv har jag haft hjärnskakning--fick order av läkare att inte "lyfta"
"ta det lugnt", "vila mycket".............
Svårt; når inne---o -utedjur ska matas, passa upp på mannen, städa--o s v.
MariaS
Trädgård....?! Tar det slut under vintern blink.gif

Eller odling i största allmänhet?!

Kan i alla fall berätta, att det hoppade in en orkidé i min bil i går kväll. Bara sådär...
Ganska konstigt egentligen... jag har ju hur många som helst på jobbet... crazy.gif

Lady Hamilton
CITAT (Irene_L @ 07-11-2008, 23:35) *
Mina frön verkar gro i öronen. Gubben tycker att jag hör lite dåligt när han säger att det kanske räcker med frön giggle.gif
Räcker med frön..........va....inte kan man få för mycket frön heller ninja.gif

duh.gif Men det är ju därför!!!...............Gåtan är löst! 000.gif ...........Var i från SÅ-KLÅDAN kommer!
Fröna Gror i öronen och när sedan rottrådarna börjar leta sig ner i hörselgångarna börjar det att "klia" = Så klåda! crazy.gif
Irene_L
CITAT (Lady Hamilton @ 08-11-2008, 09:37) *
duh.gif Men det är ju därför!!!...............Gåtan är löst! 000.gif ...........Var i från SÅ-KLÅDAN kommer!
Fröna Gror i öronen och när sedan rottrådarna börjar leta sig ner i hörselgångarna börjar det att "klia" = Så klåda! crazy.gif

Jaaaaa.......så måste det ju vara!!! giggle.gif
rotfl.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (MariaS @ 08-11-2008, 08:41) *
Trädgård....?! Tar det slut under vintern blink.gif

Eller odling i största allmänhet?!

Kan i alla fall berätta, att det hoppade in en orkidé i min bil i går kväll. Bara sådär...
Ganska konstigt egentligen... jag har ju hur många som helst på jobbet... crazy.gif

Det gjorde det hos mig också när jag var på utstellningen på Blomsterlandet igår.

Men det var ett helt bord med 2 Blomsterstänglar och så mitt i en med 3 stänglar. Den kan väl inte stå där så utan vidare..... så den åkte med mig hem.
Irene_L
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 08-11-2008, 11:08) *
Det gjorde det hos mig också när jag var på utstellningen på Blomsterlandet igår.

Men det var ett helt bord med 2 Blomsterstänglar och så mitt i en med 3 stänglar. Den kan väl inte stå där så utan vidare..... så den åkte med mig hem.

Åhhh 3 stänglar....har du någon bild?
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Irene_L @ 08-11-2008, 11:16) *
Åhhh 3 stänglar....har du någon bild?

Hr ingen Bild, än i alla fall.

Fick ju slänga en annan innan jag hittade plats på fönsterbrädan

Elisabeth

skogstroll
har fått lite frökataloger från England, blir sugen på att beställa men ska nog behärska mig lite giggle.gif
Österläge
Här i Göteborg är det regnigt o trist nu, vi hade härligt förvinterväder förra veckan, några minus o klart, men nu är det tråkigt igen... Jag har massa krukor med växter i som står i flyttlådor under ett bord för att få lite skydd mot regnet, när det var kallt lade jag fiberduk över. Jag måste verkligen ta tag i det och kolla vilka som har en chans att överleva o hur, och vilka jag lika gärna kan slänga för att få ner ytan lite... Men det är så tråkigt när det regnar... Och vi har så mycket att göra med huset, har ju precis flyttat... *suck*, blir aldrig av...

Men så nåt positivt: upptäckte att mina vita ranunklar hade börjat skjuta nya skott så jag tog in dem o satte i en blomsterlåda, och de verkar trivas! Hoppas de blommar lagom till jul... smile.gif
skogstroll
ska nog leta fram fågelborden, vem vet när det slår till ...
Wilmer
Jag har två små tappra orkideer som blommar om hos mig (brudorkideer) vilket är mycket sällsynt. Nu ska jag ut och slåss med åtta-beningarna. Hör ni aldrig av mig igen vann de kampen om jordkällaren. -fear-.gif
Österläge
Tack svammeltråden! Efter att ha skrivit här om min brist på initiativ så tog jag tag i det och gick ut o rensade bland krukorna! Nu har några av växterna förpassats till komposten medan andra har fått bättre plats under bordet... Och de frostkänsliga lökarna är uppgrävda och redo för vinterförvaring inomhus! smile.gif

Wilmer, jag hoppas det gick bra för dig och att du återtog herraväldet över källaren!!
HelenJ
CITAT (Wilmer @ 08-11-2008, 14:51) *
Hör ni aldrig av mig igen vann de kampen om jordkällaren. -fear-.gif

Jag väntar med spänning på att få höra av dig! Hur tog du dig in - med machete? ohmy.gif
CillaM
Jag har skrattat gott nu i några minuter efter läst era inlägg, så underbart roliga! Själv känner jag att jag troligen kommer att ha ihjäl någon ifall jag inte får sätta händerna i jorden så i morgon ska jag nog ut o rensa och dona i rabatterna. Plantera lite växter som jag fått, fröså har jag också på listan. Dagens väder var inspirerande, 11 grader varmt, flera v julrosorna har knoppar som väntar på att få komma ut och sträcka på sig. Flera löksorter (blad) tittar upp, våriris, snödroppar, krokus mm.. Tidlösan har för länge sedan blommat över men nästa års bladsamling har börjat rucka på jorden (helt otroligt). Elda rishögen kanske? Njae, det är ju roligare att påta i jorden...
DragonLady
Mina ringblommor har frösått sig i den stora krukan och är nu 10 cm höga, tror ni de hinner blomma igen nono.gif giggle.gif
HelenJ
CITAT (Wilmer @ 08-11-2008, 14:51) *
Nu ska jag ut och slåss med åtta-beningarna. Hör ni aldrig av mig igen vann de kampen om jordkällaren. -fear-.gif

Vart har du tagit vägen Wilmer? Vann spindlarna? ohmy.gif blink.gif
MariaS
Ja nu var det kört igen då.
Fick hem svarta julrosor och svart amaryllis igår...
Har INTE lika många kvar att sälja längre blink.gif innocent.gif whistling.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 09-11-2008, 15:03) *

åhh det låter snyggt !! , har du bild på dom ?

gick ut och tog kort på min Azalea som jag är så stolt över ( inte köpt ! sparad och övervintrat i ett par år )

[attachment=27029:Bild_041.jpg]
HelenJ

Hur får du butiken att gå runt om du tar hem allting till dig? biggrin.gif
Eva i Höga

Maria, varför måste du berätta allt?? Nu måste jag ut i butikerna och leta! Vi har några bra butiker i Kungälv så jag ska nog hitta (om de inte gör som du och köper med sig plantorna hem istället).
netaave
CITAT (elleave @ 07-11-2008, 23:55) *

PB080194_mod.jpg

giggle.gif whist.gif
MariaS
CITAT (HelenJ @ 09-11-2008, 15:38) *
Hur får du butiken att gå runt om du tar hem allting till dig? biggrin.gif

slap.gif Tänkte inte på de. giggle.gif
CillaM
Kan du inte flytta in i butiken istället. Bygg en romantisk himmelsäng och dekorera därefter. Då kan du både bo där och njuta och sedan sälja växterna. giggle.gif
HelenJ
CITAT (CillaM @ 09-11-2008, 18:55) *
Kan du inte flytta in i butiken istället. Bygg en romantisk himmelsäng och dekorera därefter. Då kan du både bo där och njuta och sedan sälja växterna. giggle.gif

Levande skyltdocka giggle.gif
MariaS
CITAT (CillaM @ 09-11-2008, 18:55) *

CITAT (HelenJ @ 09-11-2008, 19:15) *
Levande skyltdocka giggle.gif

Låter som sagt var som en mycket bra idé giggle.gif whistling.gif
Wilmer
CITAT (Österläge @ 08-11-2008, 20:12) *
Tack svammeltråden! Efter att ha skrivit här om min brist på initiativ så tog jag tag i det och gick ut o rensade bland krukorna! Nu har några av växterna förpassats till komposten medan andra har fått bättre plats under bordet... Och de frostkänsliga lökarna är uppgrävda och redo för vinterförvaring inomhus! smile.gif

Wilmer, jag hoppas det gick bra för dig och att du återtog herraväldet över källaren!!

Hehe, jag LEVER!!! Jag har också återtagit herraväldet över jordkällaren - inbillar jag mig whistling.gif Jag måste erkänna att jag var och köpte... RADAR. Men så fick jag gruvligt dåligt samvete och tog piasavakvasten i stället. Spindlarna kilade in i sprickorna medan jag sopade bort väven. Jag rös fråna nacken och neråt och lovar - håren stog nog rätt ut på mina ben (ja, där finns visst lite hår). En stor jäkel satt precis i taket innanför dörren, den fick en flygtur längre in i källaren. Hörde hur den dunsade emot något när den landade help.gif Sedan höll jag in alla armar o ben och sprang in o ut ur källaren, låtsades att inga spindlar fanns att se. Tron kan försätta berg. laugh.gif Nu är jag stolt och klar med vintringen av den trädgården sweatingbullets.gif I källaren där jag bor finns också biffiga spindlar, men bara de inte kommer så nära som i en trång jordkällare tycker jag det går bra. Däremot kröp TVÅ mördarsniglar runt på golvet i källaren i går. Så nu vet jag var de övervintrar ranting.gif Hade inte hjärta att döda dem det finns ju tusen till någonstans.

CITAT (HelenJ @ 09-11-2008, 12:48) *
Vart har du tagit vägen Wilmer? Vann spindlarna? ohmy.gif blink.gif

Tack för att du oroar dig kompiskram.gif
Ciczi
I väntan på våren.

Krokusarna har bestämt sig för att sticka upp nosarna nu. Såg dem första gången 8/11. Det är 20 dagar tidigare än förra året. Snart är våren här. biggrin.gif

Ciczi
Gunilla T
Ja, snart är våren här..

Igår fick jag en DVD film som filmades i vår trädgård den 14 juni. Vi har haft som tradition att ha "Öppen trädgård" en gång om året och en god vän som är duktig med filmkameran filmade hela dagen.

Det var så proffsigt gjort, med musik i bakgrunden..

Att få titta på alla växter och den underbara grönskan är verkligen en upplevelse så här års när vinden viner runt knutarna..mina underbara växter som nu har vissnat ner.. var det verkligen så vackert? Man glömmer lätt hur det såg ut.

Men snart är dom tillbaka bravo.gif

Eva i Höga
Så roligt för dig med en dvd på din trädgård. Det är ju ett minne för livet. Förstår att du njuter mycket av trädgården och växterna. Var rädd om dvd:n!
Monaxe
Nu måste jag erkänna mitt totala okunnande... I sommras fick jag ett gäng med jättefina lökar av tidlösor, vad tror ni jag har gjort med dem? Jag har grävt ner dem och jag vet inte var!!! Är det kört nu? Har jag tagit död på dessa jätttefina blommor? Det känns så typiskt, viljan är stor, men kunskapen dålig....
eden
CITAT (Monaxe @ 10-11-2008, 19:19) *
Nu måste jag erkänna mitt totala okunnande... I sommras fick jag ett gäng med jättefina lökar av tidlösor, vad tror ni jag har gjort med dem? Jag har grävt ner dem och jag vet inte var!!! Är det kört nu? Har jag tagit död på dessa jätttefina blommor? Det känns så typiskt, viljan är stor, men kunskapen dålig....

Inte första gången sådant händer. Men hav tröst de visar sig till nästa år. Tänk bara på att de är giftiga, hela växten./eden
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon