Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6
Wilmer
giggle.gif
Irene_L
giggle.gif Kajsa..vad kul det är att läsa om dina bravader!! Det där att du sått hundhår var såååå bra!!! bravo.gif laugh.gif
Kajsa i Arvika
blush.gif Förstår inte vart allt hår kommer ifrån... det är ju liksom ingen långhårig sak jag har.. likväl e det ett tjockt lager i VARENDA kruka som står där ute..

-Vad har du sått i år Kajsa?
-Sått hundhår för jag ska göra en pudel... crazy.gif
Wilmer
giggle.gif

Jag funderar som bäst på om det är läge att täcka plantorna i krukorna eller inte i natt.. De som står ute eftersom det varit varmt o gott i flera dagar. Har redan hittat sniglar i dahlia krukorna. SUCK:
Lars-Olof Arvids
Härligt att läsa om dina galenskaper, Kajsa! giggle.gif
Här åker sådderna fortfarande ut varje morgon och in i källaren på kvällen. Men det börjar bli mycket nu, när jag omskolar en del nästan varje dag och även gräver upp och krukar in en del växter för kommande marknader...

[attachment=33295:S_dder.jpg]

Olle
DragonLady
Nu har nästan alla sådder åkt ut i uterummet o bubbelplasten jag hade där har jag tagit bort för nu är det ju såpass varmt att de klarar sig, o skulle det dimpa så har jag en fläkt som slår på.
Trångt blir det sweatingbullets.gif
Wilmer
Vill ha vill ha.... Så mysigt och grönt det ser ut Dragon!!
Chamomille
CITAT (Kajsa i Arvika @ 12-04-2009, 00:07) *
Nu har jag kommit så långt i den årliga galenskapen att jag ser fröpåsar framför ögonen när jag blundar... wacko.gif Tänker på fröer, letar efter fröer, tigger fröer, byter fröer.. (köper fröer.. whist.gif ) Planerar redan inför rara växters halva priset rea till sommaren.. vad behöver kompletteras? vilka favoritväxter saknar jag fröer till.. vilka plantor kan jag snart hämta hem... crazy.gif

varenda konversation med mer eller mindre kända människor banar sej otroligt nog in på växtprat.. help.gif

Köket har invaderats av krukor, en provisorisk (icke estetiskt tilltalande) "dörr" av byggplast förhindrar mina katter från att komma in och trampa runt bland mina bebbar.. gardiner är ett sattyg som förhindrar maximalt ljusinsläpp.. vad ska sånt vara bra för.. ?!

ska smuggla hit en stomme till ett litet växthus som en kompis har på sin tomt.. hon har aldrig använt det.. konstiga människa.. hyresvärden märker nog ingenting.. whist.gif har bara sett honom här 2ggr sen vi flyttade in.. lite byggplast och hey presto har vi gjort oss en liten kuvös för ännu fler bebbar.. pallkragar är införskaffade..

ute väntar ännu fler krukor som väntar på vårsolens värme wub.gif dags att "vattna igång" dem nu.. så spännande att se vad som kommer upp.. av utseendet att döma verkar jag ha sått hundhår eftersom det täcker varenda kruka som finns där ute.. nåja.. hellre det än björkfrö.. giggle.gif

belsebub (hunden) har tuggat i sej halva min humleplanta.. hoppas den smakade bättre än den ser ut.. blink.gif

rotfl.gif rotfl.gif

CITAT (Kajsa i Arvika @ 13-04-2009, 13:19) *
-Sått hundhår för jag ska göra en pudel... crazy.gif

a0a.gif
anne-li i olofstorp
Har konstaterat att: 1. Den jättebra idén att spara "bag in box" kartonger för att gjuta i kanske inte är genomförbart i år heller.
2. Dessa kartonger är utmärkta att gro plantor i ,......
3. Jag kan ju inte visa detta på bild....... - alla kommer att tro att jag är vin i påse-alkis..... Hihihihi!
Österläge
CITAT (anne-li i olofstorp @ 15-04-2009, 17:49) *
Har konstaterat att: 1. Den jättebra idén att spara "bag in box" kartonger för att gjuta i kanske inte är genomförbart i år heller.
3. Jag kan ju inte visa detta på bild....... - alla kommer att tro att jag är vin i påse-alkis..... Hihihihi!

Hihihi!! a0a.gif
Kajsa i Arvika
CITAT (anne-li i olofstorp @ 15-04-2009, 17:49) *

Finns massor med användningsområden för förpackningar av alla de slag... försöker komma fram till en bra en för mjölkchokladkakepapper... tänk så bra att få ett giltigt skäl att köpa sånt... shy.gif
Wilmer
giggle.gif . Hemma hos Meriona ligger vinkartongerna på golvet. Det kan också misstolkas (de är till för hennes gerbiler).
Chamomille
a0a.gif Ni är tossiga.
Meriona
CITAT (Wilmer @ 17-04-2009, 08:04) *
giggle.gif . Hemma hos Meriona ligger vinkartongerna på golvet. Det kan också misstolkas (de är till för hennes gerbiler).

OCH för att försvara mig så är de förbaske mig inte urdruckna av bara mig heller, mina vänner och släktingar samlar till mig så att jag kan byta ut dem med jämna mellanrum, när de blir sunkiga. Men vinkartonger liksom toarullar är hårdvaluta, den som kan prestera det är tok-poppis här hos oss! coolgleam.gif
Österläge
Förra sommaren samlade jag toarullar för att ta hem växter i, när vi var på semester i Italien... Blev inte så många samlade tyvärr så toarullarna slängdes på hotellrummet sista dagen... De måste ju ha funderat på vad vi hade gjort... laugh.gif
Aqvakul
CITAT (Österläge @ 17-04-2009, 22:03) *
Förra sommaren samlade jag toarullar för att ta hem växter i, när vi var på semester i Italien... Blev inte så många samlade tyvärr så toarullarna slängdes på hotellrummet sista dagen... De måste ju ha funderat på vad vi hade gjort... laugh.gif

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
Chamomille
CITAT (Österläge @ 17-04-2009, 22:03) *

a0a.gif
anne-li i olofstorp
CITAT (Meriona @ 17-04-2009, 20:39) *
OCH för att försvara mig så är de förbaske mig inte urdruckna av bara mig heller, mina vänner och släktingar samlar till mig så att jag kan byta ut dem med jämna mellanrum, när de blir sunkiga. Men vinkartonger liksom toarullar är hårdvaluta, den som kan prestera det är tok-poppis här hos oss! coolgleam.gif

giggle.gif

Toapappersrullar har jag sparat hela våren (+ tagit hem från jobbet, tomma alltså) för att så bl a luktärter i, perfekt så man slipper störa rötterna när man planterar dem senare.
Såååå, toapappersrullar och vinkartonger..... crying.gif
Tyvärr har jag inte hittat något användningsområde för mjölkchokladpappersomslag ännu, men jag grunnar vidare.....
Kajsa i Arvika
hehehe devil.gif det anlände 26 fröpåsar från en estländsk fröfirma igår... vart ska man stoppa ner de tro... whist.gif
Chamomille
CITAT (Kajsa i Arvika @ 18-04-2009, 22:04) *
hehehe devil.gif det anlände 26 fröpåsar från en estländsk fröfirma igår... vart ska man stoppa ner de tro... whist.gif

26 fear.gif Herregud. Det är visst inte bara jag som har problem giggle.gif
Kajsa i Arvika
Mitt "problem" är mej oändligt kärt och något jag inte skulle vilja vara utan för allt i världen... wub.gif
Wilmer
Nu får nattfrosten lägga av, för det börjar bli fullt i huset här med shy.gif . På kolonilotten kommer vi inte få vatten på flera veckor hur sjutton ska man kunna odla då?? Gå med blåslampa så att växtligheten hinner ikapp. -cry-.gif . Slutar väl med att jag HAR hela huset fullt här hemma med förodlat allt inkl. morötter dunno.gif
Chamomille
CITAT (Wilmer @ 19-04-2009, 22:02) *
Nu får nattfrosten lägga av, för det börjar bli fullt i huset här med shy.gif . På kolonilotten kommer vi inte få vatten på flera veckor hur sjutton ska man kunna odla då?? Gå med blåslampa så att växtligheten hinner ikapp. -cry-.gif . Slutar väl med att jag HAR hela huset fullt här hemma med förodlat allt inkl. morötter dunno.gif

giggle.gif Har du ingen hårtork?

CITAT (Kajsa i Arvika @ 19-04-2009, 17:28) *
Mitt "problem" är mej oändligt kärt och något jag inte skulle vilja vara utan för allt i världen... wub.gif

smile.gif
Kajsa i Arvika
Idag har vi varit hos min kompis och skruvat ner växthuset som jag ska få ta över.. (kollade med min hyresvärd först iaf och det var ok... whist.gif Å andra sidan "glömde" jag nog berätta hur stort det kommer att bli..)

Något som jag hade sett i ena ögonvrån när jag hälsade på hos henne för nå't år sedan visade sej vara betydligt större än jag mindes.. glasrutorna har naturligtvis gått åt genom åren.. får bli plast istället.. ska man tro att det kan vara på dryga 15kvadrat? vad i jösse namn ska man fylla det med månne... crazy.gif shy.gif
Österläge
DET blir nog inga problem, Moriana...! coolgleam.gif
Lars-Olof Arvids
I natt är det risk för frost, så jag har precis flyttat in mina växter från uteplatsen till källaren. Det tog ungefär en timme och jag behöver knappast någon mer motion idag. Skulle ni våga visa den här källaren för någon icke-odlait? Det blir jag nog tvungen att göra, för min mamma och syster kommer hit och grillar i morgon. Cykeln får stå ute i natt.

[attachment=34039:K_llaren.jpg]

Olle
ängsvädd
Ha ha - vilket jobb smile.gif

Jag tog precis också in mina växter pga frostrisk - 2 krukor pelargonior smile.gif
Lars-Olof Arvids
Tänk om man var så klok att man kunde begränsa sig! giggle.gif

Olle
ängsvädd
Snarare brist på ork i mitt fall.
DragonLady
Ja den som säger att man inte får motion när man är en odlait vet ingenting crazy.gif
Här på ön är det just nu inatt 17 grader varmt yahoo.gif så nattfrost slipper jag nog happy.gif
ängsvädd
Oj, vad skönt det låter med 17 grader på natten smile.gif

Kl 6 på morgonen hade vi -0,2 grader - det har nog varit kallare i natt så det var tur att jag tog in pelargoniorna smile.gif

Lars-Olof Arvids
Här var det +7 grader vid 7-tiden, så egentligen hade jag inte behövt motionera igår kväll. Men sådant vet man ju inte.

Olle
DragonLady
Nej sånt vet man ju inte... men hade du inte tagit in de små så Hade det blivit frost, det är ju bara så det fungerar giggle.gif
Som kallast här i morse var det 13 grader, men som sagt det kan ju svänga hur som helst..när som helst.
Har mina i uterummet med en fläkt, ifall det går ner under 10 grader slår den på så jag slipper bärandet i år sweatingbullets.gif
Österläge
Mina frösådder översvämmar just nu fönsterbrädorna, har inte börjat bära ut dem på dagarna än men måste nog göra det snart, för att få plats när de är omskolade allihop!

Idag var vi på Rångedala plantskola och köpte fler buskar, det finns så mycket fint!! Men jag lyckades hålla mig till inköpslistan... Det blev en vardera av hybridkejsarolvon, rhododendron 'Flava', lagerhägg 'Etna', pärlrönn och trädgårdsprakttry 'Red Prince'. biggrin.gif Trollhassel stod oxå på listan men de var så stora (svårt att få in i bilen) och har ju redan blommat så vi bestämde oss för att vänta med den till hösten.

Dessutom hittade jag citrusjord så nu har jag planterat om mitt citronträd från Netto. Hoppas den blir glad! smile.gif

När vi kom hem spenderade jag en lång och ryggbrytande halvtimme med att dra upp maskrosor från gräsmattan och till min fasa hittade jag flera mördarsnigelbebisar modell mindre, så nu har jag lagt ut krukskärvor på gräsmattan med Snigelfritt under, hoppas de hittar dit inatt! naughty.gif
Krolliljan
I januari flyttade vi och i februari hämtade vi ett blodplommanträd, åtta buskar ett blåregn och en pipranka.
I mars hämtade vi massor av perenner, mina dagliljor, irisar ,gamla "ärvda" perenner m m m m . sweatingbullets.gif

Nu har allt kommit upp och träd och buskar har fått blad. Igår öppnade blåregnet lite försiktigt sina första blad. wub.gif
Det enda som inte visat sig än är Monbretian och mina vita liljor, men de brukar vara sena.
Det är fantastiskt att vi kunde få med oss så mycket( ca hälften av vad vi hade) och att "små rötter´, en del växter var bara rötter, kan ta sig så bra. smile.gif
Kajsa i Arvika
Ja ibland blir jag helt förbluffad över vilken överlevnadskraft det finns i små växter.. hämtade hem en del krukor som varit utackorderade och däribland fanns en pytteliten Delphinium caschmerianum som blev stående i en 5cm plastkruka i fjol sommar. Den har stått helt öppet och oskyddat i en pallkrage på en gräsmatta med endast snö som vintertäckning.. blink.gif men växer gör den! tummenupp.gif
Wilmer
Jag har för att slippa Olles problem till slut fått upp mitt plastväxthus som i allafall står emot lättare frost. Skönt att få ut lite av grönskan, plus att de får bättre ljus ute!

På plussidan i år är att jag sett ovanligt lite snigelbebisar! Men det ska visst bli regn nu, då får de väl fart på sig. På minussidan att mer än jag befarade har torkat ihjäl i vår då vi inte haft vatten på kolonilotten -cry-.gif . Försöker glömma bort det och koncentrera mig på att få ner lök o potatis i jorden, nu har vi fått vatten - men inte toalett. Lite spänning ska man väl ha i tillvaron kanske happy.gif .
Kajsa i Arvika
Nu har jag försökt "krympa" en del bilder på det nya växthuset.. g.gif
[attachment=34236:sjuttonde_041a.jpg]
Har inte hunnit fixa en lösning för hyllor ännu så det är lite provisoriskt..
[attachment=34237:sjuttonde_053a.jpg]
[attachment=34238:sjuttonde_052a.jpg]

Har plockat ut alla omskolade bebbar och täcker med fiberduk varje kväll, det har gått bra än så länge, fast det kan va tämligen kallt på nätterna. Här finns också plantor som varit utackorderade, nu krukade för stunden..
[attachment=34239:sjuttonde_056a.jpg]
Var. akleja
Meriona
CITAT (Wilmer @ 03-05-2009, 22:15) *
På minussidan att mer än jag befarade har torkat ihjäl i vår då vi inte haft vatten på kolonilotten -cry-.gif . Försöker glömma bort det och koncentrera mig på att få ner lök o potatis i jorden, nu har vi fått vatten - men inte toalett. Lite spänning ska man väl ha i tillvaron kanske happy.gif .

Lite gödning är ju bara bra väl??? smiley_small_hug.gif
Kajsa i Arvika
Lite annat som flyttat in för stunden..

Alunrot, Stormhatt, rött groblad
[attachment=34240:sjuttonde_063a.jpg]
Alunrot "Silver scrolls"
[attachment=34241:sjuttonde_065a.jpg]
Polemonium "Purple rain"
[attachment=34242:sjuttonde_061a.jpg]
Snart blommande akleja, flabellata?
[attachment=34243:sjuttonde_057a.jpg]
Div Potentilla och Geum
[attachment=34244:sjuttonde_060a.jpg]
Lars-Olof Arvids
Grattis till era växthus! Ett sådant skulle man allt ha, om det hade funnits någon bra plats på min lilla naturtomt. Fast nu har jag bestämt att det inte ska bli frost mer, så växterna får stå ute. Beståndet har minskat en aning, sedan jag för ett par veckor sedan började dela ut prislistor med information om att jag säljer växter privat. Från och med idag tar jag med ett lass växter till mammas lägenhet i Stenungsund varje morgon när jag åker till jobbet. På lördag ska de vidare till trädgårdsfesten i Kungälv, dit jag blir körd av en kompis med en stor bil. Blir det något kvar efter försäljningen där (lugn, jag tar inte med mig allt jag har!) ska det förstås hem igen. Lördagen därefter blir jag ju också körd till en växtmarknad av schyssta kompisar! kompiskram.gif Mycket körande fram och tillbaka med växter blir det, även en och annan privat leverans. Men det är så roligt, för man träffar så mycket trevligt trädgårdsfolk att byta tips och idéer med!

Olle
Monarda
Idag har vi verkligen haft omväxlande väder alltifrån sol och regn till hagel och åska! ohmy.gif
Men i morgon åker i alla fall mina perennplantor ut från växthuset d v s rölleka, blågull, akljea, kungsljus och lavendel. Lite får dom väl tåla!
DragonLady
Trädgården förändras igen.. nu stenlägger vi gräsplätten vid äppleträdet samt murar upp ett litet kryddland sweatingbullets.gif fast det är bara min man som arbetar.. jag är indisponibel... igen.. wacko.gif

obs.. översta raden i muren är inte murad ännu.. bara ditlagd för o se hur mycket en sten skall kapas giggle.gif
Wilmer
Vilka härliga projekt ni håller på med! Vilket stort växthus, vilka fina plantor Kajsa. Har du drivit upp dem från för själv? I år??

Meriona, jo, det blir lite gödning till lotten - men bara i rinnande form naughty.gif .
Kajsa i Arvika
Hej Wilmer, plantorna är de jag drev upp från frön ifjol, de har alltså haft drygt ett år på sej och flera är på g att blomma för första gången.. yahoo.gif
Wilmer
Kajsa, jag ser det, oj vilken lycka! bravo.gif De ser så proffsiga ut!!
Kajsa i Arvika
Tackar.. blush.gif Längtar efter att få "hämta hem" fler plantor som jag har "utackorderade" hos goda vänner sen "flykten från kolonien"... ninja.gif

DragonLady

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon