|
anne-li i olofstorp
21-01-2009, 21:26
OM!!!! det nu är någon som har några frö av Stevia över så köper jag gärna.... Det är väl ett bra argument, "men jag har sålt några fröer i alla fall"
160kvm stort hus
22-01-2009, 10:34
Ha ha ha, ja så räknar jag med.. Fast jag undrar hur mycket man sparar om man räknar bort, jord, krukor osv....
Äh vem bryr sig.. *fniss*
Jag hade hästar förut, så jag brukar jämföra med hur mycket DET kostar!!! Uj, uj, uj då ligger tom 160kvm stort hus i lä med sina 2 000:-!! Min sambo brukar bara konstatera hur lycklig jag blir av alla fröer och plantor...han nöjer sig med det, så länge alla räkningar blir betalda och vi har mat på bordet förstås Har också lite platsbrist, vi bor ju två människor, tre stora hundar och en katt på 80 kvm....det viktigaste är att ingenting står i "svans höjd" då labradoren har en "batongsvans" som kan sopa ner det mesta Började förbereda "uppdrivningshyllan" med lysrör idag....måste köpa ett lysrör till. Hittade ett perfekt 66 cm på Biltema för 179:- med plats för 2 lysrör. Hyllan är 2,5m lång och nu har jag bara ett 130cm lysrör. Skulle behöva MYCKET mer plats...får hoppas att våren kommer fort, för när det börjar bli dags för omskolning måste de ut i växthuset!! //Heda
Irene_L
22-01-2009, 18:22
Jag sår lite perenner varje dag nu och ställer ut dom efter ett dygn inne. Så här ser det ut ute på altanen:  Här står det 51 olika krukor med olika perenner i varje. Och fler kommer det att bli!!  Är man en frötok så är man!!
Oj vad ni är flitigt och alert.Jag har inte köpt ett ända frö.Tittade i Konnässörsklubbens katalog men kan inte bestämma mig.Jag sår inte så mycket längre,knappt några perenner men buskar och träd vill jag sår några.Jag letar efter daliorfrö men hitta inga.Lite sommarblommor blir det med men inte förrän i mars sätter jag igång.Platsen för frösådder är upptagen för tillfället av mina pelargoner som jag tog fram.De står i hallen under ett takfönster och med extra belysning.Jag har börjat vattnar försiktigt men gödning väntar jag med tills de börjar växer.Februari/mars då ställer jag de i fönstren i ljuset.
Oj så synd att glömma dahliorna i jorden. Jag har en tendens att lämna dem i längsta laget när höstarna är fina, men största problemet med det är att när det väl börjar regna så regnar det. Då ruttnar de Jag har iallafall pysslat om mina övervintrare i kväll, några var nog lite väl torra  men de kanske tar sig igen. Mina citroner ha knappt några blad kvar, nu måste jag verkligen skärpa mig. Jag har också plockat ihop grejjor till Odla i väst träffen på lördag, det ska bli så kuuul! Men inte ett frö är sått än, det kommer en dag till det också.
Eva i Höga
23-01-2009, 12:55
Jag har BESTÄMT och LOVAT mig själv att inte köpa fler fröer så jag har inte tittat i några kataloger - bara för att kunna behärska mig. Men igår kom tidningen Land och där skrevs om nya sorter så nu blir det fröer ändå, kan inte låta bli!  Bl a en orange mangold från Weibulls, grönsaksrybs från Impecta, småblommande tagetes från Nelson, chilensk guldoxalis från Impecta och pionlik rosenskära från Rara växter. Varför ska man vara så lättpåverkad av reklam?
Fyra olika fröfirmor, det var ju typiskt  Ska du beställa via nätet då eller hur får du tag i fröerna? Pionliknande rosenskära har jag också tänkt mig, varför vet jag inte för sniglarna älskar dem, men jag bara måste prova!!
Jodå.. här stålsatte man sig för att inte öppna kattaloger och fröerbjudanden. Öppnade inte ens odlas erbjudande på mailen. Man har väl växter ändå så man klarar sig.. Men.... Min florist ville absolut kika i Impectas kattalog... Så när frågorna kom: "är den här svår"... "vad är detta för ngt"... "Den här är väl fin" o.s.v. Tja då sitter man här med fröer för 200 spänn igen...
CITAT (Wilmer @ 23-01-2009, 15:09)  ...och hur mycke beställde du för då?  lika mycke eller...
 Jag är inte klar än, men det är iallafall 200 kr, mamma ska få kolla också innan beställningen går iväg  Jag köpte blomsterböna, rödgrönkål och rödstrimmiga bönor åt mamma i födelsedagspresent häromdagen. En smygstart.
Eva i Höga
23-01-2009, 15:25
CITAT (Wilmer @ 23-01-2009, 14:46)  Fyra olika fröfirmor, det var ju typiskt  Ska du beställa via nätet då eller hur får du tag i fröerna? Pionliknande rosenskära har jag också tänkt mig, varför vet jag inte för sniglarna älskar dem, men jag bara måste prova!! Jag får beställa tillsammans med någon mer från Rara växter och Impecta. De andra finns ju att köpa i butiker. Vi ses imorgon och då kan vi prata om att beställa från Rara växter för du ville ju också ha rosenskäran. Mina sniglar får inte älska rosenskäran! Den vanliga rosenskäran har fått vara ifred.
CITAT (Wilmer @ 23-01-2009, 15:21)   Jag är inte klar än, men det är iallafall 200 kr, mamma ska få kolla också innan beställningen går iväg  Jag köpte blomsterböna, rödgrönkål och rödstrimmiga bönor åt mamma i födelsedagspresent häromdagen. En smygstart. Skylla på mamma va
Hrm, ja, inte är det mamma som säger att vi inte får plats med mera på kolonilotten inte  Fast nu har jag ju en NY trädgård att fylla  dessutom. Tyvärr även den med sniglar i mängd. Eva - jag ska kolla vad snigelmedlet jag köpte av MariaS heter. Nu. Vänta lite.................... SG, saneringsmedel mot sniglar. Nu har vi även snackat fröer på Odla träffen, jag hade inte sett ditt inlägg så det var bra att du tog upp det
160kvm stort hus
26-01-2009, 09:16
Nu har jag äääääntligen fått plantera!!
Det blev 6 olika sorters tomater, några specialpeppar och egenskördade impomoeafrön. ( bara för att se om det växer )
*lite lugnad*
 Åååå vad jag blir sugen på att plantera!! Snart så hinner jag nog med det också!!
160kvm stort hus
29-01-2009, 09:09
Redan så går jag och tittar i krukorna. Haaar det inte kommit upp något ännu?
Nähä.. *besviken*
Herregud det var ju bara 4-5 dagar sen jag planterade, haha.
Man längtar nu, men vänta bara tills typ mars-april. Då är man så trött på fröer och sticklingar att man nsätan kräks.
Konstigt det där.. *fniss*
Det snöar här! *Morr*
Lars-Olof Arvids
30-01-2009, 22:23
I kväll har jag sått 29 olika perenner!  I en sålåda med pyttesmå krukor där jag bara sådde ett fåtal frön i varje. Ser det ut som nu i alla fall. I morgon ska jag tvätta  och sedan göra i ordning i källaren för att få plats med sådderna där. Det ska bli spännande. Godnatt med er! Olle
Lars-Olof Arvids
03-02-2009, 15:16
Nu har en envis sjukling äntligen lyckats få sina första sådder på plats under lysrören i källaren, på samma galna konstruktion som förra året. De blev kvar i värmen i köket ett par dagar längre än beräknat, vilket räckte för att hedvignejlika, isop och echium genast skulle börja gro. Hoppas att de klarar sig ändå.
[attachment=30337:S_dder.jpg]
Olle
Biggan_
03-02-2009, 15:36
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 03-02-2009, 15:16)  Nu har en envis sjukling äntligen lyckats få sina första sådder på plats under lysrören i källaren, på samma galna konstruktion som förra året. De blev kvar i värmen i köket ett par dagar längre än beräknat, vilket räckte för att hedvignejlika, isop och echium genast skulle börja gro. Hoppas att de klarar sig ändå.
[attachment=30337:S_dder.jpg]
Olle Urläckert Olle! Det är bara fantasin som sätter gränser och man tager vad man haver sa Kajsa Varg!
Lars-Olof Arvids
03-02-2009, 16:27
Tack Biggan! Förra året fungerade galenskapen alldeles utmärkt, så det gör den säkert i år också. Olle
Biggan_
03-02-2009, 16:39
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 03-02-2009, 16:27)  Tack Biggan! Förra året fungerade galenskapen alldeles utmärkt, så det gör den säkert i år också. Olle Ja varför slopa ett vinnande koncept!
Skulle egentligen nysta upp garn till en tröja, men blev ståendes och fick en längtande känning när jag såg detta genom fönstret...
[attachment=30357:Vy.jpg]
Visst ser det lockande ut i växthuset...
Hallå Maria, är du i växthuset  Själv tänkte jag bara berätta att jag fått fnatt. Inga fröer sådda, men beställt för 534 kr tror jag det var, men då är vi två plus en som beställt  . Sedan råkade jag i går köpa en mörklila och en ljuslila primula. De kommer ju passa fint i rabatten sedan. Ojdå, en Lemon Queen pellis åkte med av bara farten. Den doftade ljuvligt citron om bladen! I dag gick jag förbi interflora. De hade två engelska pelargoner för 100 kr, de hade en sort som liknade Lord Nelson (onamnad).  Å, vad de pryder sin plats i mitt hem nu. Jisses, är det vårkänslorna som börjat  Hur ska det här sluta då Olle, jag gillar ditt arrangemang  .
Nä, det blev inget växthus idag. Hade tänkt plantera om citrusarna, men hamnade hos tandläkaren istället...
 Ajajajaj, det låter inte som om det var riktigt lika kul... I morgon ska jag så fröer, fick oväntad hjälp med hästen, en ledig kväll
Gör nog ett nytt försök till helgen. Ska sätta ingefära då med... Somliga har ju ingen ransonering på sin marmelad  så jag måste odla mer...
Lars-Olof Arvids
04-02-2009, 22:06
CITAT (Wilmer @ 04-02-2009, 21:10)  Olle, jag gillar ditt arrangemang  . Tack Wilmer!  När jag nyss var nere och skulle släcka hade min energitänkande hyresvärd hunnit före utan att jag hade bett om det. Vill jag däremot att hon ska tända på morgonen om jag är borta måste jag säga till, men i år har jag i alla fall blivit lovad att ha det hela igång utan extra hyreshöjning. Olle
CITAT (MariaS @ 04-02-2009, 21:25)  Gör nog ett nytt försök till helgen. Ska sätta ingefära då med... Somliga har ju ingen ransonering på sin marmelad  så jag måste odla mer... Haha, ja gör du det, jag har då ingen kvar  Finns säkert fler.. Olle, du får betala med växter
160kvm stort hus
06-02-2009, 08:39
Det har grott i mina krukor!!! Hurra hurra hurra!! ( ha ha ha den äran, nej nej dumsnut!  ) Den egen skördade ipomoean, några tomater och chiliplantor. Tyvärr inte solrosen eller pen**s pepparn. Men dom kommer väl så småningom. fast nu snöar det ännu mer
Lars-Olof Arvids
06-02-2009, 13:19
Det gror hos mig också, under lysrören i källaren. Isop och kungsmynta är ju alltid säkra kort. Och så kommer tuvfjärva, hedvignejlika, Malcolmia maritima, Echium plantagineum och några till. Men tror ni inte att min hyresvärd bestämde sig för att höja hyran med ett par hundralappar i alla fall, när hon såg hur mycket det lyste i källaren igår kväll!  Nåja, jag är ju ingen fattiglapp direkt och får väl betala vad det kostar att ha odlingarna igång. Nu har jag också sått lila spikklubbor i en kruka vid sovrumsfönstret. De kan också vara snabba att gro, men ibland kommer de väldigt ojämnt. Olle
Nu snöar det i Norrköping. Stora, feta flingor som ska bädda om växterna i trädgården! Vintergäcken har börjat sticka upp och snödropparna blommar ordentligt! Det blir skönt för dom med ett gosigt täcke och jag slipper skitiga hundar! Det ska bli + grader i helgen säger dom, och mer snö. Hoppas att det håller sig på bara någon plusgrad, så att vi slipper slabbet och klabbet! Det kommer ändå inte bli vår på allvar än, så då kan det lika gärna vara fruset och snö....
Nu är det ju bara en tidsfråga, 5 veckor till vårdagjämning!! Snart är det vår!!
//Heda
Ja, hurra vad ljust det börjar bli ute! Jag har börjat ge mina pelisar lite näring, de har börjat blada sig och växa. Sedan har jag lyckats ta död på några som ruttnat, någon aloe och en svärmorstunga. Kan de ha fått för mkt vatten i förhållande till hur svalt de stog? Frösådderna har inte kikat upp, men några har 0-6 mån oregelbunden groningstid sååååå det kanske inte är att vänta. Fast andra kan ju få kika upp snart
Nu har även jag börjat sår lite.Hittade en påse med Clematis 'Fuska' några små svarta peneer hittade jag med i lådan,lite dalior och idag sådde jag japansk avenbok,sådde några förra våren det blev 6 plantor som står i kallväxthuset.Jag ska ev göra en liten häck av dem.porslinsanemoner sådde jag också.Frö byttorna står i uterummet,jag lade en liten kattfilt över dem då det kan blir kallt i natt även i uterummet.
Österläge
14-02-2009, 21:36
Jag sådde honungsmynta och myskmadra idag, en omgång av varje som ska stå inne i en dag och sen ut, och en omgång av varje som ska stå inne i 2 veckor och sen ut, så ska jag se vad som gror bäst. Det är så härligt att så, lika roligt varje gång! Och så spännande att se när det gror!
Yahooo, nu har det börjat grooo! Tyvärr upptäckte jag att mycket av det jag trode jag beställt från impecta inte kommit med på beställningen (det var ett evigt krångel att beställa den dagen av någon anledning var det strul). Jag kollade inte ordentligt att allt kommit med  men jag har ju inte heller betalt för det så.. Nu kan jag köpa fler fröer någon annan stans
Österläge
15-02-2009, 13:36
Vad kul att det gror! Vad är det som tittar upp? Jag måste hindra mig själv från att gå upp o titta på mina sådder - de är ju inte ens ett dygn gamla, chansen att nåt har grott helt obefintlig!
Solstorm
17-02-2009, 16:50
Här är mindre än en centimeter snö, 10 grader kallt på nätterna. Nu får sniglarna stryyyk.
Österläge
17-02-2009, 17:44
CITAT (Solstorm @ 17-02-2009, 16:50)  Här är mindre än en centimeter snö, 10 grader kallt på nätterna. Nu får sniglarna stryyyk.  Det har du rätt i, vad gött! Blir kanske en bra snigelsommar... för oss, alltså, inte för dem... moahahaaa... Vad skönt, nu ska jag inte gnälla över att det är så kallt!
Ja, hoppas de mår riktigt dåligt  sniglarna. Det som kommit upp är lite olika tomater än så länge. Förra året han de aldrig mogna så i år ville jag vara ute i god tid  . Tiny Tim har jag dessutom haft fina inomhus, med massa tomater. På lotten får de bara bladmögel, så de får stå mot husväggen här hemma i sommar. Nu väntar jag på chili, blomstertobak, physalis, kängruäpple och perenn gladiolus. De är första omgången i pluggboxen. Har två till att fylla i helgen, härligt!!
DragonLady
18-02-2009, 10:40
 måste skola om mina chili, paprika o tomater... problemet är att jag bara har tillgång till en hand  detta blir inte lätt Får vänta några dagar tills det läker lite mer o se om man kan använda något finger på den gipsade handen till stöd när man skall pilla ut groddarna ur pluggboxen, de andra småkrukorna blir nog liite lättare att fixa med.. tror jag  risken att en del plantor går åt h-e är nog ganska så stor tror jag Jaja.. det får vi bekymmra oss för lite senare... Just nu snöar det en massor här  en mycket ovanlig händelse här ute
Neeeej, nu känns det inte som om jag kan hålla mig två veckor till!!! Jag veet ju att det är lagom ett par dagar in i mars, men jag vill så nu!! Skit också!! Det finns inte en chans att få plats inne efter omskolning, så detta frå INTE bli innan det går att kasta ut dem i växthuset!! Hoppas att inte våren dröjer detta år så att det blir tvunget med "konstgjord" andning på småttisarna inomhus.....jag måste nog så någonting i helgen i alla fall. BARA en sort, snäääällla!!  Snälla gör så att det står ett vinterbonat växthus på 15m2 på min tomt i morgon...snääälla!!! Såklådan är svår!!! Finns det någon salva???  //Heda
CITAT (Heda @ 18-02-2009, 22:09)  Neeeej, nu känns det inte som om jag kan hålla mig två veckor till!!! Jag veet ju att det är lagom ett par dagar in i mars, men jag vill så nu!! Skit också!! Det finns inte en chans att få plats inne efter omskolning, så detta frå INTE bli innan det går att kasta ut dem i växthuset!! Hoppas att inte våren dröjer detta år så att det blir tvunget med "konstgjord" andning på småttisarna inomhus.....jag måste nog så någonting i helgen i alla fall. BARA en sort, snäääällla!!  Snälla gör så att det står ett vinterbonat växthus på 15m2 på min tomt i morgon...snääälla!!! Såklådan är svår!!! Finns det någon salva???  //Heda Förstår inte vad du menar  Platsbrist...  med 5 kvadrat blomrum som är fullt i våningar och mer på gång, vad är det  Såklåda.... Lider vi inte av  Att man redan har ett vinterbonat växthus som redan är fullt, gör absolut inte att man önskar ett till  Nejdå, så det är väl bara att beställa och så några påsar till
 Nu gror det ändå mer!! Afrikanska margeriter, tobaksplantorna, guldoxalis... Men det verkar som om jag förlorat pelargonerna, ska så en ny omgång och ställa lite varmare. I dag ska jag också så lite perenner och ställa ut. Förra året misslyckades jag totalt, men i år SKA det gå  .
Nu har jag också börjat att så, fast jag inte skulle så NÅGONTING ALLS iår.....
Har börjat peta ner lite chili, de behöver ju lång tid, tomater har jag inte fått tag i frön ännu till, kängurufröna åkte ner idag.
Ska ta itu med lite luktärtor och Ipomoea oxå...sen är det stopp. Absolut stopp. (måste kolla i frö lådan om jag har något kvar från föregående år....)
Hittade några ballongblommor oxå, dom är ju rätt trevliga....suck....risken är överhängade att det blir en faslig massa sådder som ska skötas, igen....
Jag sådde i måndags och redan har det grott! Två ipomeor - den ena håller på att slå i taket på miniväxthuset! Så var det ju inte tänkt!  Och Stockros Majorette som jag glömde bort att jag hade köpt i fjol, den har också grott... Jag sådde 4-5 frön i varje kruka men bara ett i varje har grott. Ska jag vänta in de andra eller börja skola om redan nu och sätta dem under lysrör?
Monaxe, beroende på vad du vill ha för tomater så har jag frön  Behöver bli av med några... Helen, du kan väl plantera om de små krakarna och sedan se om det gror mer i krukorna? Jag planterade också majorette i dag! Sniglarna mumsade upp de flesta av mina stockrosor förra året, men jag försöker igen MORRRRR. Nu har jag satt perennfröer som ska ut i kylan, HOPPAS HOPPAS det går bra i år, jag vill lyckas!!
Till helgen smäller det!! Nu jäklar ska här sås! Igår fick jag sådana vårkänningar när solen sken och det droppade från taket!! Underbart! Måste inhandla ett lysrör till skynda, skynda! Äntligen ska det spira små plantor även hemma hos mig!!  Men i år ska jag INTE så alla Lejongapsfröer!! Definitivt INTE så tätt som förra året!! I år ska det vara enkla trevliga omskolningar....säääkert  Jag looovar!! //Heda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|