|
Kajsa i Arvika
28-02-2009, 11:24
Här finns blandade känslor... På köksbordet i köket huserar (Till gubbens förtret och förtvivlan) 4st "miniväxthus" med ungefär 70talet olika perennsådder.. det spirar och gror en salig blandning.. På köksgolvet står ännu en stor säck med såjord och bara väntar på att få öppnas.. På nya uteplatsen står skelettet till mitt "växthus" med ca 70talet perennsådder som väntar på vårsolen.. Visst skiner solen från en klarblå himmel och det droppar väl lite här och där.. men snön ligger ändå mycket tjockare än man kunde önska... DET GÅR JU SÅ FÖRBASKAT LÅNGSAMT!!!!! VILL UT OCH GRÄVA NU!!!!!! I stället för förväntan som man borde väl känna blir jag allt som oftast förbannad, kan undra om det smälter fortare och blir varmare ute om jag går ut och ställer mej med hårtorken.. ikväll.. e ju inte nödvändigt att grannarna ser vad galenskaper man har för sej.. ännu.. de kan väl få vänja sej lite gradvis vid tokiga människan i huset bredvid..
 akta så du inte får kortslutning av vårfloden bara. Håller med, även med frusen barmark känns det som det går för långsamt just nu, men på sommaren rasslar det till så är det oktober igen! I helgen var jag och frossade fuchsiasticklingar och lite perlargon dito på Nisses i Uddevalla. Ååååå det är så härlig känsla, säkraste vårtecknet. Jag köpte alla frilandsfuchsior de hade, i år SKA jag få dem i jorden och testa övervintringen  Nu börjar det bli HÖG tid att få upp lysrören dessutom.. Frösådderna ranglar iväg
Nu har det äntligen börjat!! Jag nöjde mig med att så 4 sorter i helgen. Måste köpa ett lysrör till och fixa lite mer plats på dom varma goa groningsställena. Imorgon ska jag så lite till och i helgen förstås!! Det snöar ikväll!!  näe nu får det vara nog med vinter, nu har ju tom Vasaloppet varit!! Ingen mer snö och is nu!!! VÅÅÅÅÅÅR!!! NUUUUUUUUUUUU!!! //Heda
Nu är det mars, härliga tider, frösådderna gror (nja, det mesta gror). Hämtade marsvin i dalarna i går, jisses, riktig vinter! Här som jag inbillat mig att det är utplantering snart  . Här har det bara slaskat i dag.
Men fina plantor har du minsann som väntar på att få komma ut. Den vita fuchsian lär ju blomma inom det närmaste, så våren får väl skynda sig på
Kajsa i Arvika
09-03-2009, 00:02
hmm.. gick igenom pärmen med fröer... ca 40 talet frösorter till som ska ner i jorden.. ett kärt besvär men vart 17 ska jag göra av dem?!  mina katter gillar grönt och blandat.. det har man ju upptäckt.. alltså ska allt hägnas in som ett välvaktat kassavalv.. Samtidigt småsurar min nygamla gubbe som fortfarande inte fattat vidden av min fröfanatism över att jag lagt beslag på köksbordet.. Suck när ska han förstå att det går precis lika bra att käka framför tv:n? Men men... hörsammar jag de pinglande varningsklockorna? nähäedå! Här styr vi RAKT mot avgrunden..  Här går vi under med flaggan i topp! Värmer så gott i magen när man ser att det gror i sådderna... måtte det bli vår SNART!!
160kvm stort hus
09-03-2009, 09:15
Skönt att man inte är ensam med sina galenskaper.... I helgen ( medans det snöstorm-blask-frys-blä-ade ) ute så passade jag på att skola om mina första tomat och chili plantor, samt att fylla 4 popup boxar med fröer och en massa annat som behöver planteras i större kruka, bla lobelia. Sen upptäckte jag alla härliga fröer som jag fått via grönsaksfrö-bytarkedjan här på odla. Men tack och lov är de flesta sånt som ska planteras i backen. Men jag måste nog köpa lite fler såkärl..... Fyra popupboxar, det blir typ 200 plantor som ska skolas om. AAAH!!! Hur tänkte jag där? Ja ja, det ordnar sig. *host*
Det groooor!!!! Å guuud så härligt efter flera månaders av väntan!! Mariatisteln grodde på ca en vecka och även Echinacea:orna har satt fart!! Yees!!! Nu sår jag några sorter åt gången vartefter de nygrodda får flytta från värmen vid elementet till svalkan under lysrören!! Å oj, oj, oj vad här måste grävas till våren...men det är ju bara hääärligt  I helgen slog även de första vintergäcken ut!! //Heda
160kvm stort hus
09-03-2009, 13:14
CITAT (Heda @ 09-03-2009, 11:12)  Å oj, oj, oj vad här måste grävas till våren...men det är ju bara hääärligt //Heda Ska jag påminna dig om hur härligt du tyckte det var med grävning om ett par veckor?  Men visst blir man nyförälskad-glad när man ser att det spirar i lådorna?
Ååååååååå vad roligt det ska bli med huset fullt av omskolningar  Även jag har pluggboxar, det ser så näpet ut med 49 småplantor som plugg.. HM. Nu har jag också letat fram min "krukmakare" som jag gör tidningspapperskrukor av till omskolningarna. Kul pyssel framför tv'n att klippa och rulla krukor!
Eva i Höga
09-03-2009, 20:54
Ha ha, ser framför mig hur du sitter i tv-soffan med tidningar, sax o krukmakare och mängder med små plantor. Tror det är riktigt mysigt!
Hej på er! Det känns som om jag har hittat hem....  fler tokiga människor än vad jag någonsin mött tidigare...är själv helt tokig i odling och frösådd..mina fönsterkarmar är fulla och allt tittar upp nu! Aklejor i mängd, riddarsporrar, echinea, rudbeckior, väddar både höst och prakt...ja allt får inte plats helt enkelt...jag odlar i allt från vindruvs- tomat- plastdrivhus till toarullar...det sista är riktigt bra..hela familjen får samla toarullar i månader innan jag drar igång...! Härligt!!!!
 Visst är det härligt 4:an! Man kan få känna sig normal en stund på Odla  Hoppas du kommer trivas! Mina toarullar går åt till väninnans gerbiler, så jag får rulla egna krukor. Men tomataskar och annat är perfekta tillskott! Eva, kanske kan jag dressera min vän att rulla medans jag planterar  . Löpande bands principen. Fredags mys i Odla familjen
Låter jättefint! Hoppas att ni får något gott att äta också!!
kan själv inte se ett frö utan att så det...alla måste få en chans!!!!
Eva i Höga
10-03-2009, 08:01
Ja, Wilmer o 4:an, visst är vi lite tokiga men det är helt oförargligt och förfärligt härligt. Wilmer, har du en vän i soffan så låt honom inte sitta arbetslös, ge honom uppgifter så blir han lika tokig som du! Lycka till!
Krolliljan
10-03-2009, 08:33
Idag ska jag plocka fram mina fröer. Samlade in en hel del förra året och har fått av snälla odlavänner. Ska så och sätta i mina miniplastväxthus. Brukar göra det 1:a april men får se om jag kan hålla mig och så ngn vecka senare i år. Jag beukar så en omgång till i mitten av april och har märkt att de kommer lika bra som de jag sår 1:a april. Det är nog mest för min egen otålighet som jag sår då.
CITAT (160kvm stort hus @ 09-03-2009, 13:14)  Ska jag påminna dig om hur härligt du tyckte det var med grävning om ett par veckor? Men visst blir man nyförälskad-glad när man ser att det spirar i lådorna? Jo, faktiskt brukar jag tycka att det är härligt!  Men jag blir ju otålig så att jag börjar gräva för tidigt och sedan när det är "lagom" kan jag inte sluta innan det är klart. Sen har jag träningsvärk i flera dagar  Varje år tänker jag att nu ska jag gräva på hösten, så att jag slipper bli så otålig och kan börja med planteringarna direkt, men varje höst har jag fullt upp med att få ner de sista i befintliga rabatter och så blir jag helt överraskad av vinter?!?! Ja, ja kanske att man lär sig någon gång?? //Heda
När det gäller frösådd så tror jag i a f själv att jag är en av de första i Sverige att börja....*fniss* i år satte jag igång den 11/1 (har daterat toarullarna) och idag har jag 7 cm höga auberginer, 9 cm höga lupiner och 6 cm chiliplantor....och en massa annat...kan helt enkelt inte låta bli och det enda problem jag har är platsen...fönsterkarmar är fulla och balkongbordet är nästintill fullt...gubben och ungarna tjatar och gnäller *mer fniss* och just nu spekulerar jag kring vart jag skall göra av allt när jag skall ha ut det i kolonin...men det är ett mindre problem, det löser sig alltid!!!
Monarda
10-03-2009, 17:30
I år har det gått över styr fullständigt!  Trots alla goda föresatser och löften till mig själv att hålla igen. Maken håller just nu på att montera ytterligare en lysrörsramp eftersom jag fick en oemotståndligt påse med penséfrön som bonus från en firma. Aldrig sått sådana tidigare och jag hade räknat med att plantera om dom fram emot april för att sätta ut dom direkt i växthuset. Tji fick jag! Fick lov att plantera om redan för två veckor sedan och det slukade ju massor av plats. Dessutom hade jag sått jätteverbena tidigt eftersom jag hört att dessa tar lång tid på sig. Tji fick jag igen! Dom planterades om i helgen så nu är det fullt under mina tidigare lysrör där frösådderna, som just nu trängs på fönsterbrädan i väntan på att gro, skulle ha stått. Om det funnits plats, det vill säga. Tur att man var så förutseende att man gifte sig med en snäll elektriker.
Jag har knappt sått någonting,jo frö som skall står ute har jag sågg men inte inne.Men jag har jobbat i trädgården idag.Klippt ner nästan alla fula perenner så man ser snödropparna.Har lite kvar som jag tar i morgon.Det går inte att gräver än här men det är blöt i gräsmattan.Egentligen skulle jag inte klafsar där umkring.Julrosorna klippte jag av alla svarta blad.Nu börjar det roliga.
Det låter en dröm i dag  här har snön lagt sig tjock igen efter en fin vårdag i går  . Nåväl, mina dahlior från Odla har kommit (ej uthämtade från posten) och mitt citronträd har knoppar överallt  Men ännu så länge får trädgården vänta med vårstädning. Jag var förresten på COOP i dag där var det halva priset på reaböckerna. Jag köpte två trädgårdsböcker som jag inte alls behövde, men de kostade ju så minimalt med pengar  så vad gör man?
Å oj, oj, oj nu måste jag berätta något roligt!! I lördags sa min sambo att han hade hittat en födelsedagspresent till mig. Jag fyller inte förren om en månad, så jag frågade om det var "bäst-före-datum". Kan man väl säga, svarade han. ÖB sålde 4mm kanalplast växthus för 3500:-, men priset gällde bara tom onsd 11/3!! Sedan kostar dom 4500:-. Jag blev naturligtvis alldeles hög och fick hjärtklappning, men "har vi verkligen rååd med det?"? Det finns så mycket som behöver läggas pengar på....men det är klart att jag vill ha ett växthus!! Nu har jag ett sånt där med metallram och "plasthuva", som är totalt slut. JAg hade tänkt köpa ofärgade presenningar och "klä om" det, men nu behöver jag inte!!! Det är ungefär lika stort som det jag har nu och vi har ju bara en plats i trädgården där det är plan mark, så storleken får duga. Dessutom hyr vi huset, så det fantastiska drömväxthuset får vänta tills vi har något eget. Jag har ett växthus!! Inte så stort och inte så flashigt, men ett himlans uppköp från en plasthuva med trasig dörr!!! Yeeeeeeeeeeees!!!! Jag är sååå GLAD!!! Å i krukorna gror både Prydnadshirs 'Purple majesty' och Rödmalva!!! Till helgen ska det bli riktig vårvärme och våririsarna börjar titta upp!!  //Heda
titti49zon6
13-03-2009, 10:25
Grattis till det nya växthuset Heda  ,må det växa och gro
Härligt, grattis  . Jag har bara plastväxthus, så du har rena lyxen
Krolliljan
13-03-2009, 13:43
Grattis Heda.  Så roligt
Kajsa i Arvika
13-03-2009, 14:04
Grattis, sicken trevlig gubbe du har!  Kör också med "plasthuva" får se om det orkar en säsong till..
Krolliljan
14-03-2009, 16:45
Ja nu har jag kommit in från träsgårdwen. +8 grader sen lunch ( och fortfarande  ). Vi har grävt nya land igen och flyttat växter. Jag känner mig så nöjd. Nu vill jag inte ha mer snö och kyla.
Irene_L
14-03-2009, 18:20
Nu börjar det bli riktigt trångt under lysrören. Jag har fått börjat ställa en del av sådderna i ett söderfönster fast det nog är lite dåligt med ljus där. Men vad gör man när man är heltokig i att så!  Först en bild hur det ser ut under lysrören:  Där växer bland annat en fingerblomma som heter Digitalis purpurea "Candy Mountain". Så här ser min ut nu:  Så här kommer den sen se ut när den blommar ( hoppas jag..hihi):  (bilden går att klickas upp) Blommorna är annorlunda mot andra fingerborgsblommor. Den här har uppåtriktade blommor. Snyggt tycker jag! I hyllan växer också Tvillingsporre "Pink Queen".  Jag har toppat dom och topparna har jag satt i vatten. Sen när dom får rötter ska jag plantera dom i jord så då får jag lite fler!!  En bild på några av mina sådda dahlior måste ni också få se...ojoj vad dom växer:  Underblomman har växt massor så den får inte rum under lysrören mer:  Nu får den komma till fönstret. Det värsta är att det börjar bli trång där också...hihi:  Visst är det härligt med sådder medan man väntar på vårvärmen!!!
Kajsa i Arvika
14-03-2009, 18:43
 Irene... d vet ju alla vad fönsterbräden e till för!! Krukväxter kan man ju ha under resten av året.. klart småttingarna ska ha ljus!
Eva i Höga
14-03-2009, 18:51
Irene - jag säger bara VILKEN LYCKA! Vilken blomsterfägring du kommer att få!
Österläge
15-03-2009, 19:21
Igår åt vi musslor till middag och jag tog vara på skalen, ska krossa dem för att lägga i rosenrabatten i sommar (har sur jord). Min käre make såg mycket skeptisk ut men lät mig hållas...  Ska samla ihop äggskal oxå tänkte jag och gräva ner, musselskal är ju fint så de kan få synas lite. Det finns säkert att köpa men jag tycker det känns bra att spara på det man ändå får, så att säga. Och idag hämtade jag ut mitt välkomstpaket från bokklubben Hem & Trädgård!  Lycklig!! Har suttit o sträckläst "Nya trädgårdens rum" av Christel Kvant och Heidi Palmgren - helt underbar!!! Rekommenderar den till alla trädgårdsälskare!!! Har fått så många idéer så jag vet inte till mig...
Eva i Höga
15-03-2009, 19:33
I ett par år slängde jag äggskal i komposten och det är jättebra men jag krossade dem inte så mycket så sen hade jag äggskal överallt i rabatterna, såg inte så trevligt ut. Så krossa dem innan du lägger ut dem. Musselskal är också bra och det är ju dekorativt.
Österläge
15-03-2009, 19:37
CITAT (Eva i Höga @ 15-03-2009, 19:33)  I ett par år slängde jag äggskal i komposten och det är jättebra men jag krossade dem inte så mycket så sen hade jag äggskal överallt i rabatterna, såg inte så trevligt ut. Så krossa dem innan du lägger ut dem. Musselskal är också bra och det är ju dekorativt. Ja det var det jag tänkte, att jag ska försöka spara äggskalen separat, krossa dem ordentligt o mylla ner dem. Musselskalen kan som sagt få ligga mer ytligt, de är ju fina!
Krossade mussel och äggskal lär ska hålla "mördarna" på avstånd. Så då blir det både nytta och nöje...
Österläge
15-03-2009, 21:31
Oj, det blir ju en extra bonus!
160kvm stort hus
16-03-2009, 10:32
Då vet jag vad jag ska göra av våra musselskal. ( musselsoppa är ju såååå gott!! ) Brukar slänga ut det på åteln, men det är inte många djur som äter skal....
Idag när vi bytte blommor på jobbet lyckades jag tigga till mig resterna. En hel påse med krokus, iris och kungsängsliljor!!
Samt fyra små violplantor. Små gröna blad, så skickar den upp långa stänglar med små små vitlila violblommor. ( kommer inte på vad den heter )
Bra start på måndagen!
I söndags lyste solen från klarblå himmel, vattnet i diket steg med en halvmeter på bara några timmar. Det var så varmt och skönt i solen!! Och det kliar som sjutton i fingrarna, men får ju vänta. Tjälen är kvar i backen.
Pratade lite med bonden, han tyckte att våran var alldeles för tidig. Konstig människa...... *fniss*
Ja nu känns det verkligen som om det är på gång!! Har inte haft några rekordnoteringar på termometern här men tulpanerna börjar kika upp och Kirgislöken oxå. Rensade rabatterna på höstlöv i helgen och hittade både det ena och det andra, Balkansippor som börjat komma upp bla. Snart blommar det!!! Vintergäcken poppar upp som poppkorn och i morse hörde jag första tranan!! På fredag är det vårdagjämning!!  Gräva är inte att tänka på !! Det dröjer nog en månad MINST! Men nu börjar snart omskolningarna och rundorna i trädgården för att kika efter nyutslagna vårlökar!! Kajsa-Stina Åkerström sjunger i en låt : "Morgonen doftar vår å jag är glad igen!!" SÅ är det nu!!! //Heda
160kvm stort hus
17-03-2009, 09:02
Usch ja, tranjävlarna....
Undra om man kan bussa hunden på dom? Inte för att döda utan för att jaga bort så att dom bosätter sig nånannanstans.
*funderar vidare*
Kajsa i Arvika
17-03-2009, 09:47
Suck blir så sugen när jag hör att ni pratar på att rensa i rabatter och att det börjar sticka.. här ligger fortfarande snön med ett rejält lager.. Roar mej med att så allt för mycket allt för tidigt!! Har stockrosor som kommer att va metern höga innan de kommer ut om de fortsätter i den här takten..  Hmmm.. får nog flytta till en större lägenhet..
Lars-Olof Arvids
17-03-2009, 14:12
Sår du för mycket och för tidigt? Det är det väl inga fler som gör.  Igår kväll stod jag och omskolade småplantor tills klockan var Hisingen (över älva) så jag är ganska trött idag. Igår var också första dagen jag vågade sätta ut mina sådder på uteplatsen över dagen. På morgonen var det +4 grader och dimmigt, men enligt prognosen skulle det klarna upp och bli uppemot åtta plusgrader fram på dagen. Pyttsan! Det var dimmigt och småregnigt hela dagen, så temperaturen steg aldrig över fyra grader. Men sådderna blev i alla fall vattnade och tycks inte ha tagit någon skada. Idag står de ute igen, men i vårsol och betydligt högre temperatur. Som väl är ska det fina vårvädret fortsätta, så jag kan nog fortsätta att bära ut sådderna på morgonen och ta in dem på kvällarna. Det är en klar fördel när det blir en allt mindre andel som får plats under lysrören eller framför fönstren. Olle
Österläge
18-03-2009, 11:47
Jag har faktiskt inte sått än, förutom perennerna som står ute!  Börjar bli orolig att det blir för sent... Men jag ska ta tag i det nu till helgen!! Ska så chili, tomater, o en del blommor. Låter ju bra som du skriver Olle, att de kan stå ute snart - men i början vill de väl ha det varmare, eller?
De första krokusarna har slagit ut idag!! De står på ett "super söder ställe" där det alltid slår ut tidigast!! Det kändes så härligt!! Så himla fort det går när termometern äntligen visar plus varje dag!! Idag plockade jag in tre krukor som har stått ute. Geum rivale 'album', Anki V's Eryngium alpinum och en kruka Pulmonaria! Nu är det bara att hålla tummarna att det börjar gro!! Mariatisteln har kommit upp i 9 grodda av 10 sådda!! Orientvallmon har grott och även Salvia nemorosa 'Violet'. I förrgår plockade jag ut sådden med Vita Löjtnantshjärtan ur kylen. Narcisserna börjar kika fram och Riddarsporrarna jag köpte i höstas lever!! Nu är den bästa tiden!! När allt ligger framför oss!! Det riktigt pirrar i hela kroppen av förväntan och glädje!! Tjohooooo!!!! //Heda
Kajsa i Arvika
18-03-2009, 21:01
jösses, alldeles för tidigt att ställa ut sådder här... lär nog få vänta ett bra tag så det kommer att bli TRÅÅÅÅNGT!!!
Lars-Olof Arvids
18-03-2009, 22:27
På min skyddade uteplats på sydsidan av huset har det faktiskt varit +15 grader idag. Inga problem att ha sådderna ute då!  Men man får förstås inte glömma att ta in dem i källaren igen när det börjar mörkna. Igår rensade jag ur min damm och slängde näckrosen som hade blivit för stor för den lilla dammen. Så småningom ska jag försöka få tag i en planta av en mindre sort, gärna med röda blommor. Den jag slängde var vit, även om den var köpt som röd. Jag har omskolat lite plantor idag också, men annars tagit det ganska lugnt eftersom jag är så förkyld. Olle
Jag red förbi tussilago i går
Snödropparna blommar för fullt i trädgården, äntligen
Lars-Olof Arvids
19-03-2009, 00:33
Visst är det härligt när vårblommorna kommer! Så här ser det ut på min äng nu.
[attachment=32168:Krokus.jpg]
Olle
Vilken läcker vår äng Olle! I dag har jag hittat en pelargon "Tornedalen" som jag blev väldigt glad över  Men jag har upptäckt att jag inte är bra på att ta han om små pelargonexemplar som jag köper. Detta var ett fullvuxet exemplar
Kajsa i Arvika
11-04-2009, 23:07
Nu har jag kommit så långt i den årliga galenskapen att jag ser fröpåsar framför ögonen när jag blundar...  Tänker på fröer, letar efter fröer, tigger fröer, byter fröer.. (köper fröer..  ) Planerar redan inför rara växters halva priset rea till sommaren.. vad behöver kompletteras? vilka favoritväxter saknar jag fröer till.. vilka plantor kan jag snart hämta hem... varenda konversation med mer eller mindre kända människor banar sej otroligt nog in på växtprat.. Köket har invaderats av krukor, en provisorisk (icke estetiskt tilltalande) "dörr" av byggplast förhindrar mina katter från att komma in och trampa runt bland mina bebbar.. gardiner är ett sattyg som förhindrar maximalt ljusinsläpp.. vad ska sånt vara bra för.. ?! ska smuggla hit en stomme till ett litet växthus som en kompis har på sin tomt.. hon har aldrig använt det.. konstiga människa.. hyresvärden märker nog ingenting..  har bara sett honom här 2ggr sen vi flyttade in.. lite byggplast och hey presto har vi gjort oss en liten kuvös för ännu fler bebbar.. pallkragar är införskaffade.. ute väntar ännu fler krukor som väntar på vårsolens värme  dags att "vattna igång" dem nu.. så spännande att se vad som kommer upp.. av utseendet att döma verkar jag ha sått hundhår eftersom det täcker varenda kruka som finns där ute.. nåja.. hellre det än björkfrö.. belsebub (hunden) har tuggat i sej halva min humleplanta.. hoppas den smakade bättre än den ser ut..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|