|
Härligt med uteplats, grattis!! Jag har stuckit näsan i frökatalogerna vilket är rent vansinne med sniglar i trädgården, men det går ju inte att låta bli  Men i år har jag tänkt att vara ordentlig med försådden, har lysrör och hela klabbet, ska bara montera upp allt också  Jag har varit hos MariaS och köpt en kamelia, det blir en utmaning att hålla liv i den - fast den ska förstås inte ut i trädgården, den ska förgylla livet inomhus.
skogstroll
10-01-2009, 15:53
jag har börjat kolla runt lite i "träd-gården" efter nytt som ploppar upp, och som vanligt är det fingerborgsblommorna som snällt sprider sig till nya ställen. I år var den snäll och satte sig vid trappen, en stor blaffa som säkert blir jättefin, kungsljusen brukar också sprida sig till nya ställen  Annars är det frökataloger och lite funderingar över vad jag ska odla i år, blir nog en del ny jord till växthuset, torvblock, gödning mm och nåt litet frö
Christina i Taxinge~
10-01-2009, 16:26
CITAT (Kajsa i Arvika @ 10-01-2009, 14:30)  Sedan har vi äntligen lyckats hitta en lite större lägenhet  , ca 5km från stan, markplan i ett fyrafamiljshus, en av de första frågorna var naturligtvis om jag fick gräva upp gräsmattan...  Det ska bli så otroligt skönt att få pyssla lite ute igen, kanske tom hinner få se de fröer jag sår blomma!  Vilken härlig tråd! Jag tar för givet att du fick tillåtelse att gräva upp gräsmattan....????? Vilken kick att börja om på nytt! Vad ska du plantera förutom ettåringar? Själv har jag beställt några Rhododendron och en speciell Schersmin från Esveld idag - det känns också som en nystart på 2009! Jag har tappat trädgårdsintresset rätt rejält de senaste åren, men det kanske är på väg tillbaka lite grann....! Hoppas det - det var alltid så spännande att se fram emot våren och leveranser av alla vinterbeställningar man gjort på datorn.......
Krolliljan
10-01-2009, 17:43
Håller på att flytta. Var ute i den lilla trädgården för en stund sedan. Det ska bli kul att flytta hit växterna. Har krukat en del och nödplanterat resten hos vänner. Det går ju inte och få allt med, men de nödvändigaste ( framför allt dagliljorna  ). Nu blir det till att rita upp hur allt ska stå.[attachment=29380:petitpimousse.gif]
flinga100
10-01-2009, 19:05
Jag har börjat rita på terassen som kanske kommer att bli verklighet i sommar. Och så lusläser jag just nu Klematis - över 100 utvalda sorter. Och dreglar... det kommer att bli minst en till våren. Den ska få klättra i en ful prydnadsen på tomten.
Hos mig har lite lökar visat sig, kanske är det ochinaceorna som jag satte i november.
Vad är Esveld? Och vilken rhododendron blev det?
joulanta
10-01-2009, 22:19
 vilket avlångt land vi bor i läste att nån redan var ute och kollade i rabatten vad som kommit upp. här är det en halv meter snö. Men jag har planterat en hel del frö idag frö från canada. Spännande se vad som blir av dom.
Christina i Taxinge~
10-01-2009, 22:23
CITAT (flinga100 @ 10-01-2009, 19:05)  Jag har börjat rita på terassen som kanske kommer att bli verklighet i sommar. Och så lusläser jag just nu Klematis - över 100 utvalda sorter. Och dreglar... det kommer att bli minst en till våren. Den ska få klättra i en ful prydnadsen på tomten.
Hos mig har lite lökar visat sig, kanske är det ochinaceorna som jag satte i november.
Vad är Esveld? Och vilken rhododendron blev det? Esveld är en plantskola i Holland med mycket "godis" i sortimentet Kanske mest kända för sina träd, men de har sååååå mycket annat också! Jag beställde faktiskt 3st rhododendron - Trompenburg (ljusgula blommor) - Oxlip (rosaröda klockliknande blommor) - Brasilia (rosa/orange blommor) sen blev det en Azalea också......'Surprise' EsveldLycka till med ritningen av terassen! Ska du ha rabatter runt omkring den....?
Kajsa i Arvika
10-01-2009, 23:33
Anki V: har sått P. digitalis, barbatus, pygmea, och whippleanus ska bli kul att se vad det blir av dem.. håller tummarna  Nog verkade det som att det var ok att gräva... Fast jag nämnde väl inte direkt graden av grävande... Det lär de väl märka med tiden antar jag och knorrar de erbjuder jag mej gärna att klippa gräset åt dem..  Vid närmare eftertanke tror jag att jag insisterar på det, vill ju inte gärna att de kör över allt som e.. Vad jag ska plantera mera? Har en del växter "utackorderade", hos vänner och bekanta som jag nu kan "hämta hem" t ex, höstsilverax, aklejor, Potentillor, alunrot, hostor och mycket mera.. bl a "gamla" perenner som min mamma hade i sin trädgård när hon levde.. Gillar mörkbladiga växter så det lär det bli mycket av..
biodynamisk
11-01-2009, 13:39
Sitter o planerar hur jag vill ha min trädgård  Är ganska nyinflyttad från lägenhet till hus och detta blir min första vår i huset... Förra året planterade jag bara en ros och en pion (sistnämnda klarade sig inte) och försökte hålla ogräset i styr så gott det gick då träsgården knappr är omhändertagen på tre år. Jag HATAR kirskål!!! Men i år blir dett andra bullar Två befintliga rabatter skall fixas ca 10m långa, nya rabatter skall anläggas runt "platån" vid gräsmattan med fina hängande blommor som täcker betongen, terassen skall få lite fina plantor i urnor, fruktträden skall beskäras och TUSEN SAKER TILL Får nog börja prioritera och spara en del till nsta år...
Eva i Höga
11-01-2009, 14:11
Grattis till din trädgård! Jag tycker det är bra att du tar det lugnt med arbetet, man måste "bo in sig" för att veta hur man vill ha det. Dessutom är trädgården ett livslångt arbete och hur roligt som helst!
biodynamisk
11-01-2009, 14:38
Tack så mycket! Känns väldigt spännande... Har alltid velat ha massa blommor och växter hemma o när jag bodde i lgh lyckades jag ta död på det mesta  men nu sen jag skaffade mig hus är det som om mitt intresse fullkomligt exploderat och mina fingrar blivit riktigt gröna. Förra sommaren fick jag inget gjort i huset, knappt möblerat eller packat upp, höll bara på med trädgården. Kan knappt bärga mig tills våren kommer och jag kan börja med trädgården igen
flinga100
11-01-2009, 15:24
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 10-01-2009, 22:23)  Jag beställde faktiskt 3st rhododendron - Trompenburg (ljusgula blommor) - Oxlip (rosaröda klockliknande blommor) - Brasilia (rosa/orange blommor) sen blev det en Azalea också......'Surprise'
Lycka till med ritningen av terassen! Ska du ha rabatter runt omkring den....? Vad fint det låter! En sommarazalea är jag lite sugen på. Men, jag är ju sugen på det mesta som jag hör talas om... Jag ska inte ha rabatter kring terassen, men den ska anläggas högst upp i en liten sluttning och jag skulle hemska gärna vilja få till någon slags terassering i den. Tanken är att det ska bli en medelhavsinspirerad terass med mycket krukor. Kanske några klätterväxter. biodynamisk: jag känner igen det där... MILJONER saker som man vill göra på en gång!  I somras (min första i huset) kändes som om jag inte fick något gjort alls. Jag duttade runt här och där. Man kanske ska försöka fokusera på en eller ett par saker i taget... svårt... EDIT: Ingen som undrade vilka blommor som kommit upp i rabatten?  Chionodoxa heter de visst, inte ochinacea.
Eva i Höga
11-01-2009, 15:37
Mina vårstjärnor börjar sticka upp men de har långt kvar till blomning. Menar du att dina blommar?
flinga100
11-01-2009, 15:41
Nejnej, de har bara börjat titta upp här också.
skogstroll
11-01-2009, 15:46
jag är glad över min vintergröna som får en att känna lite hopp även under vintern, nu börjar det ljusna och vackra solnedgångar skadar ju inte heller. Snart är det dags att odla chili, aklejorna har åkt ner i en lådda och ut så de ska förhoppningsvis bli nått de också.
Eva i Höga
11-01-2009, 16:25
Har suttit och rotat i mina fröer nu. Oj så mycket jag har!  Ska peta ner Eryngium Alpinum i några byttor så får de åka ut i kylan imorgon.
Irene_L
11-01-2009, 16:27
 Nu har jag fått in min såhylla och fått upp lysrören på en hylla!! Nu saknar jag bara såjorden men den ska mannen försöka få tag i imorgon. Sen kan jag börja så igen! [attachment=29413:s_hylla.JPG]
Eva i Höga
11-01-2009, 17:13
Vilken fin såhylla du har, härligt med lysrören, det sätter nog fart. Jag har inga lysrör, det får klara sig ändå. Dina kittlar och spänner är jättefina! Har en likadan kaffepanna som står på vår gamla vedspis i köket, roligt med gamla saker.
Irene_L
11-01-2009, 17:34
 Eva! Nu saknas bara frösådderna! Visst är det roligt med gamla saker. Jag gillar verkligen Kockums emaljföremål. Jag samlar på dom så jag har en massa olika.
Kajsa i Arvika
11-01-2009, 18:15
 Fler än jag som kikat på dina fina Kockumsprylar Irene... jag har en likadan mjölkkanna som jag gick och hämtade mjölk i; när jag var liten för ca 35 år sen.. SÅ härligt att få fram såsakerna!!  Man blir ju aldeles killig i magen ju, min gubbe har lovat mej en likadan hylla.. vill ha mina rör i kedjor, har du också det?
Krolliljan
11-01-2009, 18:22
Såg ett rådjur utanför huset idag. Får nog leta i gamla trådar efter vilka växter de äter eller inte. Krokus sticker upp ur jorden Vilken fin såhylla Irene_L  Oh vad jag längtar efter att så när jag ser den.
Irene_L
11-01-2009, 18:31
 Kajsa ochKrolliljan! Kajsa.....mina lysrör har jag satt fast under hyllan (har inga kedjor). Sen kommer jag ha en extra hylla mellan lysrörhyllorna som jag kan ha närmare lysrören när plantorna är små. Sen när plantorna blir större flyttar jag ner det hyllplanet. Så här såg det ut förra året: [attachment=29421:s_hylla.JPG]
Kajsa i Arvika
11-01-2009, 20:39
 ahaaa.. så smart..
Österläge
11-01-2009, 22:24
CITAT (biodynamisk @ 11-01-2009, 13:39)  Sitter o planerar hur jag vill ha min trädgård  Är ganska nyinflyttad från lägenhet till hus och detta blir min första vår i huset... Här är en till som sitter o planerar! Vi hade en uteplats förut men nu har vi flyttat till hus med trädgård, jag var ute idag o mätte upp alla mått... Den är lite konstig, långsidan mot ena grannen är jättesned! Vid kortaste ändan är det 7 meter från hus till staket, vid längsta ändan är det 11 meter!  Så gräsmattan är som en trekant, får se hur jag kan utnyttja det på bästa sätt.. Ingen jättetomt som ni förstår, men det ska bli sååå kul att få plantera i vår!!  Längtar!!! De som bodde här innan var helt ointresserade av trädgård så nu är det bara en gräsmatta, men det ska det bli ändring på!
160kvm stort hus
12-01-2009, 10:45
Härligt med en snackistråd....
Själv var jag ute och fnulade i trädgåden i helgen. Kom på två nya planteringar... Stackars maken. *fniss*
Eftersom vi bara har sand-fyllnadsmasse jord runt huset så ska jag försöka bygga en upphöjd rabatt med hjälp av den gamla gärdesgåden.
Ja ja jag vet att det är snudd på förbjudet att riva gädesgårdar, men den här va i så dåligt skick och helt nertrampad att det gick inte att rädd. Bara ca 20år gammal men såg ut som 150 minst....
Helgen efter nyår var det minus 25 här!! Rena rama norrland. Tack och lov kom det två dagar innan ca 30cm snö. Typiskt när man har planterat både magnolia ( leonard messel ) och rosmarinen ute. Det har ju bara varit mesvintrar senaste åren. Men men, den som överlever får se...
Har dessutom skaffat lite lysrör så jag kan börja lite tidigare, yeej!!
Så nu är det bara att invänta leveransen från odla.... *väntar*
Irene_L
12-01-2009, 14:50
Idag köpte mannen såjord till mig och jag kunde äntligen börja så. Dom första fröna som jag sådde är Pensé-fröer. Mina egna plockade från mina penséer och sen en sort som heter"Pansy Brunig". Här har jag plockat fram såbrickan som jag köpte på trädgårdsmässan i Älvsjö förra året:  Eftersom jag sår i köket är den toppen. Nu slipper jag få jord överallt. Sen har jag min så-pärm:  Här har jag skrivit upp om alla mina blommor...perenner, ettåringar...hur man sår dom, hur höga dom är, var dom trivs ja allt som kan vara bra att veta. Pärmen är toppen!! Jag har ju lite dåligt minne så om det är något jag undrar över är det bara att slå upp och kolla. Nu har jag flyttat hyllplanet lite närmare lysrören;  Åhhhh det är härligt att vara igång igen!!
stennie
12-01-2009, 16:34
Gud va jag längtar till våren...när jag läser alla innlägg om att så.... Jag har sått ett 20 tal olika perenner men dom får stå ute, för vi åker på semester om en vecka...men när jag kommer hem ska det bli andra bullar! Bästa tiden på året som börjar snart....
danielmork
12-01-2009, 22:05
Trevlig tråd:) Kul att sitta och läsa och se på era fina bilder
Här händer inte mkt i de små rabatterna just nu. Bor i lägenhet, så har bara en liten gräsplätt...
Men fröer är beställda, så jag går här och väntar. Mest kryddfrön, men även lite annat. Sen får man ju hålla koll på Pelargoner och Margerit som står i källaren och har det bra!
//Daniel
Snart börjar det! Det har ju redan börjat...har 25 sorter som står ute och nog är det snart dags att sätta igång med Jätteverbenorna. Förra året sådde jag dem i mitten av februari och det var ordentligt genomrotade plantor jag satte ut sista helgen i maj. Kanske ska jag vänta en månad  Tänk om det blir en svinkall vår och växthuset inte går att använda förren i maj?? Då kommer vi drunkna i omskolade växter inne och måste köpa en massa lysrör till!! De perenner som står ute får nog bara flytta till växthuset när värmen börjar återkomma, inne kommer det ju vara fullt av "inne sådder"....vojne, vojne, hur ska detta sluta?! Jag vill ha ett STORT uppvärmt växthus! Tänk om jag var lite rik  suck... //Heda
160kvm stort hus
13-01-2009, 09:04
Jättebra idé med pärmen Irene L.
*Stjäl idén*
Kajsa i Arvika
13-01-2009, 10:03
Ja pärmar e bra för jordiga fingrar och dåligt minne...  Hittade plastfickor till samlarkort som passade jättebra till pyttesmå fröpåsar, annars funkar plastfickor till 10x15 foton bra med..
Lars-Olof Arvids
13-01-2009, 11:47
Härligt att läsa om era sådder och planer! Kajsa, vad roligt att du har fått en uteplats att ha lite odlingar på! Hoppas verkligen att du kommer bra överens med värdfolket, men har de lovat att du ska få gräva och odla måste de ju hålla vad de har sagt. Jag ser fram emot bilder på resultatet till sommaren. Irene, vilken fin såhylla du har! Tänk om man hade en sådan. Fast min tvättkorgskonstruktion i källaren fungerar ju bra den också. Jag har inte börjat så än, utan tänker vänta till i februari. Om inte annat sparar jag några hundralappar då, för jag får säkert höjd hyra även i år under de månader då de tre lysrören över mina sådder ska lysa hela dagarna. Vad jag ska så vet jag inte riktigt, jag får börja med att se vad som finns i mina frögömmor. Men sådder ska det bli, var så säkra! Det finns ju också sådant jag kan så inne på fönsterbrädorna till att börja med, t ex vildpelargoner. Fast först hoppas jag kunna bli av med lite krukväxter på odlaträffen och loppmarknaden nästa helg, så att det blir mer plats framför fönstren. Nere i källaren står massor av övervintrande perenner som får flytta på sig när det blir sådags. Har ni också platsbrist redan innan ni har börjat så? Olle
Kajsa i Arvika
13-01-2009, 12:11
Har gott om platsbrist men just nu beror det tyvärr mest på alla flyttkartonger..  Ser fram emot fler foton på dina tvättkorgsarrangemang.. Lite utmaning ska det ju finnas i såandet.. Har gått igenom Plant world seeds utbud IGEN och har väl kommit fram till den tredje reviderade listan vid det här laget... Mycket knorrande har det blivit.. Gillar ni variegerade blad tycker jag ni ska kika in där.. de har en del spännande saker..
Irene, du är så organiserad! Jag har samlat på mig pärmar med plastfickor som jag ska testa att ha fröpåsarna i. Tänker att det blir lättare att bläddra runt och se vad som finns då. Nu har jag dem i gamla diskettboxar, det är inte så dumt det heller, men det blir lätt oordning när jag lyfter upp och stoppar ner dem igen.
Men.... sår ni inte era fröer?  Samlar ni bara på dem?
Lars-Olof Arvids
15-01-2009, 09:10
Så så, ta det lugnt. Det är inte SÅ farligt om det blir lite frön över! Olle
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 15-01-2009, 09:10)  Så så, ta det lugnt. Det är inte SÅ farligt om det blir lite frön över! Olle Nej verkligen inte! Då kan man byta bort dem mot andra fröer! Eller helt enkelt bara dela med sig!  Men till alla "måste-ha-plantor" är det svårt att spara frön...TÄNK om de inte gror så bra?!?! Sen står man där med 25 plantor, fast man bara hade plats för 5....men då blir någon granne eller syster jätteglad för "gröna" födelsedagspresenter!!! //Heda
Hahahahaaa, ja, jag känner igen det med att för säkerhetsskull så alla fröer så råkar alla överleva
Kajsa i Arvika
16-01-2009, 08:51
hmmm... undrar sa flundran... hittade en massa fröer på mina "utackorderade" echinacea igår och på stockrosorna.. repade av lite, tror ni det kan bli nåt av dem om man sår av dem eller har de suttit för länge, har ju varit rejält kallt här.. Provar iaf.. svårt att låta bli...
biodynamisk
18-01-2009, 08:05
Ush! Kylan har kommit tillbaka och jag som inte har ngn frostvarnare i glashuset Fick plocka in pelargonerna och azaleorna jag hade där igår. Alla verkar ha klarat det fint utom en av azaleorna där många av blommorna frysta. De såg ut ungefär som salladen gör efter julen när man glömt att man sänkte värmen i kylen pga av att den är fullsmockad med mat  Men jag plockade bort de skadade blommorna och än så länge ser det ut som att den klarat sig...
annika wall
20-01-2009, 09:07
Det är inte klokt! Har glömt bort Dahliorna i jorden i år igen. Jag fattar inte att det ska vara så himla svårt att komma ihåg det. Kanske för att jag bor på Söderslätt och det känns som om hösten håller på och håller på tills det helt plötsligt blir snöstorm och man är insnöad i tre dagar. Och då är det försent iallafall. Inte för att jag kan skylla på snöstorm den här gången men det blir liksom ett inlärt beteende. Får väl odla i krukor då.
160kvm stort hus
20-01-2009, 09:21
åh vad det kliar i fingrarna! Sitter med impecta-katalogen och drömmer, önskar, skriver, suddar, lägger till, tar bort.. osv. Sen hem och botanisera ibland det som överlevde mus-attacken. ( inte mycket ) Kolla impectalistan mot det jag beställde på odla. ( = stryka en hel del för att undvika dubbelinköp )
Hitta alla sålådor, vet vart dom ligger men jag måste "städa" för att komma dit.
Och framförallt. Hitta såjord! Nån som vet vart man säljer det så här tidigt?
Och sen tänkte jag på, pelargonerna... Ska dom ha lite näring nu?
biodynamisk
20-01-2009, 16:58
Såg idag att de sålde såjord på plantagen nu. 49 kr för två säckar tror jag det var...
Jag undrar oxå om man skall ge näring till pelargonerna nu, de börjar bli lite gula i bladen men blommorna sitter fortfarande kvar...
CITAT (Kajsa i Arvika @ 16-01-2009, 08:51)  hmmm... undrar sa flundran... hittade en massa fröer på mina "utackorderade" echinacea igår och på stockrosorna.. repade av lite, tror ni det kan bli nåt av dem om man sår av dem eller har de suttit för länge, har ju varit rejält kallt här.. Provar iaf.. svårt att låta bli...  Det kommer absolut att gro! Ibland "gnussar" jag av fröerna på vårkanten och de gror direkt i rabatten! "I vilda världen" är det ju ingen som tar in fröerna över vintern och sedan så dem på våren!! Det kommer att gå hur bra som helst! JAg själv kunde inte låta bli att ta några fröer av en vitblommig Echinacea härom veckan, undrar om de har korsat sig med de röda intill och vad det kan bli av dem??? Ska bli jättespännande!! //Heda
Krolliljan
20-01-2009, 21:04
Ja då har jag fått "hem" mina krukor. Jag har precis flyttat och fått med det jag hann kruka innan "vintern" kom. Nu längtar jag till mars april när jag kan få ner växterna i landen. Ska bli kul att börja med en ny trädgård.
Österläge
20-01-2009, 21:10
CITAT (160kvm stort hus @ 20-01-2009, 09:21)  åh vad det kliar i fingrarna! Sitter med impecta-katalogen och drömmer, önskar, skriver, suddar, lägger till, tar bort.. osv. Precis så gör jag oxå!  utbrast häromdan "Men det blir nästan 500 kr, det GÅR ju inte! Tycker du jag är galen om jag köper fröer för 500 kr?" varpå maken stoiskt svarar "Äh, jag vet ju att du är galen..." Men man ska ju ha plats för det oxå så jag får nog skära ner lite ändå...
CITAT (160kvm stort hus @ 20-01-2009, 09:21)  åh vad det kliar i fingrarna! Sitter med impecta-katalogen och drömmer, önskar, skriver, suddar, lägger till, tar bort.. osv. Det stämmer på mig också...förutom att jag inte suddar och tar bort  . Jag är nu uppe i dryga 70 sorter och då har inte konnessörsklubbens frön kommit än....  Jag kommer inte ens ihåg vad jag beställt  Jelitto och Garden North- fröna är däremot inräknade....som tur är  . /Anki
160kvm stort hus
21-01-2009, 09:39
CITAT (Österläge @ 20-01-2009, 21:10)  Precis så gör jag oxå!  utbrast häromdan "Men det blir nästan 500 kr, det GÅR ju inte! Tycker du jag är galen om jag köper fröer för 500 kr?" varpå maken stoiskt svarar "Äh, jag vet ju att du är galen..." Men man ska ju ha plats för det oxå så jag får nog skära ner lite ändå... Euhm.... Jag var uppe över 2000kr första gången... Nu har jag lyckats banta ner det till strax över 1000lappen och är ganska nöjd. Men jag ska gallra lite till, har ju redan köpt frön på odla för 500.. *host host* Sambon får inte veta nått.. *hi hi* Sen gäller det ju att få plats för allt oxå. Men än så länge har jag fått med allt. ska bara köpa lite nya krukor och gräva ett nytt land så...
CITAT (Österläge @ 20-01-2009, 21:10)  Precis så gör jag oxå!  utbrast häromdan "Men det blir nästan 500 kr, det GÅR ju inte! Tycker du jag är galen om jag köper fröer för 500 kr?" varpå maken stoiskt svarar "Äh, jag vet ju att du är galen..." Men man ska ju ha plats för det oxå så jag får nog skära ner lite ändå... Det är ju bara att räkna ut vad motsvarande antal plantor hade kostat i plantskolan, så fattar man ju hur BILLIGT det är att så själv!  Förra året kom jag upp i nästan 10 000kr SPARADE pengar, mot om jag hade köpt alla plantor färdiga  då räknade jag med ett medelpris på 25:- plantan...sen köpte jag ju endel plantor ändå...men det var ju ett fåtal mot hur många jag odlade fram själv! Sen tycker jag att man uppskattar plantorna mer, men samtidigt inte blir lika ledsen om de dör....det blir ju ingen större ekonomisk förlust. Jag hade ju också kunnat tjäna in lite pengar om jag hade sålt överskottet istället för att ge bort det...men tänk så glada de blev!! //Heda
Österläge
21-01-2009, 21:24
CITAT (Heda @ 21-01-2009, 16:45)  Det är ju bara att räkna ut vad motsvarande antal plantor hade kostat i plantskolan, så fattar man ju hur BILLIGT det är att så själv!  Förra året kom jag upp i nästan 10 000kr SPARADE pengar, mot om jag hade köpt alla plantor färdiga  då räknade jag med ett medelpris på 25:- plantan...sen köpte jag ju endel plantor ändå...men det var ju ett fåtal mot hur många jag odlade fram själv! Sen tycker jag att man uppskattar plantorna mer, men samtidigt inte blir lika ledsen om de dör....det blir ju ingen större ekonomisk förlust. Jag hade ju också kunnat tjäna in lite pengar om jag hade sålt överskottet istället för att ge bort det...men tänk så glada de blev!! //Heda Ja men precis!! Så egentligen är ju inte det ekonomiska så mycket att tänka på, men det ska ju få plats oxå... Har inte så stort så jag försöker hålla ner det lite... Men det finns så mycket fiiiint!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|