|
Ja, jag undrar om det finns någon fröbytarkedja för grönsaksfröer som jag missat? Annars vill jag gärna att vi starta en!  Någon mer intresserad?
mogge92
13-01-2009, 17:15
Även jag är intresserad
karlsdal
13-01-2009, 17:25
Har inte sett nån.
Dåå tycker jag vi startar en! Alltså: Jag börjar med att dra ihop en hög med 20 olika grönsaksfrön. Minst en portion av varje, som jag skickar till nr 1 på listan. Den personen tar sen de frön hanhon vill ha och lägger till minst lika många portioner som man tagit och skickar sen till nästa på listan som gör likadant och sist på listan skickar tillbaks till mig. Jag tycker inte vi ska vara så många och försöka sätta fart snart så man hinner så  Hittills är vi alltså 2, vill Karlsdal också vara med?
karlsdal
13-01-2009, 17:49
Skulle vara kul, men jag har inte så många frön att dela med mig av själv... Långtifrån några hela portioner.
Men en portion behöver ju inte vara så stor - man använder ju oftast inga mängder  Av en tomat kan ju en portion vara 6 frön om man vill. Men av t.ex. rädisor behöver den vara lite större - jag tycker inte vi är så pjåkiga
bullen_86
13-01-2009, 20:41
Jag är jätte gärna med!
Då är vi 4! Ska vi kanske vara 8-10?
Margith
13-01-2009, 21:29
Räknas kryddor till grönsaker? Isf är jag med! Om inte, måste jag få kolla fröförrådet till helgen, när jag är hemma igen.
Ja jag tycker de får vara med - om inte ni andra tycker annorlunda  Då är vi 5!
bullen_86
13-01-2009, 21:32
För min del får gärna kryddor vara med
160kvm stort hus
14-01-2009, 09:23
Jag är gärna med! Fast, när ska vi börja? Har inte fått hem de nya fröerna än. ( sitter fortfarande och väljer i katalogen ) Och de gamla åt visst mössen upp. Hoppas verkligen dom fick ont i magen av chilifröna... Note to myself, glöm inte att ta in fröerna från växthuset.
Perfekt då är vi 6. Jag vet inte riktigt när vi ska börja - kanske nån gång i mitten av veckan? Det tar ju ett tag innan man hunnit igenom listan menar jag
karlsdal
14-01-2009, 12:55
Jag tar gärna emot kryddor! (Och jag är med på kedjan.  )
160kvm stort hus
14-01-2009, 13:48
I mitten av nästa vecka alltså?
Då var vi 7 Om ni vill kan jag skicka till nr 1 på listan i början av veckan. Det tar ju ändå några dagar innan kuvertet kommer vidare i kedjan
ingrid fuxwall
14-01-2009, 19:36
Några sorter kan jag nog skramla ihop - kan självfallet inte låta bli att vara med i något där fröer är inblandade.
ingrid
Då var vi 8 och vet att det blir av  Alltså listan som den ser ut just nu: Knytt Mogge92 Katah Bullen_86 Margith 160 kvm stort hus Ingrid Fuxwall Karlsdal Ni kanske själva kan skicka er adress till den över er / ta reda på adressen till den under er? Jag pm:ar mogge92 och skickar iväg kuvertet i början av nästa vecka. Man kan ju försöka ha kuvertet högst 2 dagar - ju fortare desto bättre
ingrid fuxwall
14-01-2009, 19:46
Men om du kunde ta på dig att skriva en adresslista vore det ju enklare - ge klartecken så skickar alla PM till dig.
Ja visst det kan jag göra om ni vill  Jag vet inte hur ni brukar göra, men jag lägger i en påse för varje sort så tar man själv så många frön man vill ha och lägger i en egen påse. Eller tar påsen om man tar det sista. Blir det bra? Skicka ni era adresser till mig
karlsdal
14-01-2009, 20:35
För min del skulle det vara intressant om det framgår på påsarna om det är F1-frö. (Ifall man har hemgjorda påsar...)
Ja det tycker jag också är intressant!
Platinum
15-01-2009, 05:43
160kvm stort hus
15-01-2009, 10:48
Skicka med en "så här gör du lista" tack, för jag känner mig osäker på hur ni menar....?
När jag bytte sist så gjorde vi så här.
1, man delade upp sina frön i 9 påsar ( vi var tio personer, man skickar ju inget till sig själv )
2, skickar till en huvudmottagare
3, huvudmottagaren sammanställer alla påsar, så alla får nio påsar var. Skickar ut till alla på listan.
4, alla på listan sätter in penagar till huvudmottagaren för att täcka portokostnader. Ev kan man börja med det så att huvudmottagaren slipper ligga ute med pengar. Men det kan ju vara lite knepigt att veta vad portot kommer att kosta i förväg.... Ev att man skickar med ett frankerat kuvert med sina påsar.
mvh kakan
Oj jaha ... Vi har brukat göra så här: Nr 1 lägger in 20 sorters frö i ett kuvert. Minst en portion, men det kan också vara flera portioner i samma påse. Sen skickar nr 1 det till nr 2. Nr 2 gör egna fröpåsar som hanhon stoppar ner de frön hanhon behöver och vill ha i. (om man inte tar de sista, då tar man originalpåsen) Sen läggs originalpåsen tillbaks i kuvertet. Sen lägger personen till det hanhon vill ge bort. Minst lika många sorter som hanhon tog (men ofta flera beroende på tillgång) och sen skickar nr 2 till nr 3 som gör likadant. Den som står sist på listan skickar tillbaka till nr 1. Jag tycker det är bäst, för då får man inte massa frön man inte var intresserad av så att fröna hittar "rätt" hem liksom. En har strukit sig från listan, så nu är vi 7  Fler som vill vara med?
Jag skulle eg. gärna byta grönsaksfröer, men för mig känns det för tidigt. Jag beställer inga fröer från firmorna förrän i februari/mars, men då kommer jag ju att ha - för även om jag odlar ganska många sorter blir det alltid mkt över i påsarna, odlingssängarna är begränsade! Men ni som är med - tar ni alltså förra årets överblivna köpefröer?
Jag tar mest överblivna köpefröer, både från förra året och från i år. (Vet ju att jag inte kommer göra av med alla ändå) Sen tar jag en del fröer jag samlat själv, t.ex. från tomater och från chili med skyddad pollinering.
160kvm stort hus
16-01-2009, 09:11
oj jösses... Jag är nog dum i huvudet för jag förstår inte riktigt.... Hur vet nr 1 att han / hon inte får precis likadana som han / hon skickade iväg? Finns det någon lista med vad som har skickats? Ananrs är väl risken ganska stor att "alla" skickar ex morötter eller annat småfröigt. ( ja ni vet sånt som man får 1000 fröer av i en påse... ) Fast jag är gärna med iallafall, så får ni väl skälla på mig om jag gjort fel sen...
Det låter som en bra ide - finns det plats för en till så är jag gärna med på listan
Du får gärna vara med Jazza - pm:a din adress till mig  160 kvm stort hus: Nej alltså det vet man inte. Men man lägger ju inte i något som man ser redan finns i kuvertet. (Alltså om det redan finns morötter så kan man ju lägga till det, men inte samma sort) Som jag ser det är grejen med kedjan inte att man automatiskt ska få alla sina drömfröer utan att man får prova något man inte provat förut. Även om jag skickar iväg en sorts morötter och får tillbaka 2 andra sorter är jag överlycklig att testa dem liksom. Dessutom har jag matat kuvertet med 21 olika sorter - så något intressant lär man ju hitta  Och kommer det tillbaks dubletter så är det ju bara som att man aldrig skickade dem  Fråga på om ni har fler frågor så försöker vi komma fram till nåt bra tillsammans, och det är klart ingen ska skälla på någon
karlsdal
16-01-2009, 16:42
Knyttes idé låter toppen tycker jag!
Och det är väl ingen konst att göra om saken flera gånger om under våren. För snacka om konstiga fröer när jag har gjort min grönsaksbeställning, jag vill ju testa allt ! i år tänker jag odla tom. tvättsvampar! jag väntar redan när fröpåsen kommer hem till mig
Har vi startat ?
Jag skulle precis berätta att jag postat kuvertet!  Jag satte mig först och sist och sen blandade jag bara om resten, ordningen blev: Bullen_86 Margith Ingrid Fuxwall 160 kvm stort hus Karlsdal Jazza Katah Knytt Om någon mer vill vara med så kan vi köra ett varv 2 sen
karlsdal
19-01-2009, 20:48
Härligt! Ser fram emot ett kuvert med massa gotti-gott om ett litet tag då.
ingrid fuxwall
19-01-2009, 21:42
Vad skönt att jag kom i början av tjedjan
Jag glömde säga att jag skickade med enklare instruktioner också så ingen ska behöva känna sig osäker
bullen_86
20-01-2009, 23:10
Vad spännande!
Nuu undrar vi förstås om bullen_86 må ha fått kuvertet?
bullen_86
22-01-2009, 20:50
Japp fick det igår  Svårt att välja bland allt gottigott men lyckades iaf posta det idag innan tömning... så Margith borde få det imorgon
Kul att du hittade sånt du ville ha
Undrar om kuvertet kom fram till nästa igår då?
Margith
24-01-2009, 13:50
Jadå! Rena julafton! Jag satt länge och klämde och vände och vred på påsarna  Nu har jag i alla fall valt, stoppat in lite annat smått och gott och brevet ligger i brevlådan igen. Med lite tur är det framme hos Ingrid på måndag. Får jag passa på att säga, jag stoppade även i en hög med fröpåsar som var lite äldre. Jag satte gummiband runt den högen och skrev en stor lapp "Observera datumet!" Det gjorde att portot skenade iväg lite grann. Jag vet inte om de här fröerna är OK. Vet du med dig att äldre fröer av nån av dessa sannolikt inte är grobara, var snäll och släng påsen. Det är ju dumt att betala porto för att skicka runt skräp, eller hur?? Knytt: är det möjligt att tänka sig 2 varv av det här kuvertet?
Snabbt jobbat  Klart vi kan köra 2 varv - jag har ju just fått hem alla årets nyheter så jag har att fylla på med  Då kan ju ockå de som grämer sig över att ha missat starten vara med på varv 2 - kom med anmälan!
Katah är med på ALLA varv !
Utmärkt
Sara i zon 7
25-01-2009, 11:06
Jag är gärna med på varv nr 2. Missade från början. Vem ska ha adressen?
Sara
Margith
25-01-2009, 11:31
Skicka ett PM till Knytt.
Sara i zon 7 tillagd för varv 2  Och dååå undrar vi förstås om Ingrid fått det eminenta kuvertet?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|