Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
Margith
Nu ligger kuvertet i brevlådan igen!
Med lite tur har du det imorgon Sara.

katah
CITAT (semilla @ 21-02-2009, 12:08) *
Oj är vi redan inne på varv 2, shit vad spännande! får rampfeber eller dess motsvarighet i dessa sammanhang, vad ska jag plocka ihop som kan vara intressant?
Nu vet jag iallafall att Katha har ett livs förbrukning av tomat, paprika o chili, så jag ska försöka undvika skicka sådana eftersom hon är strax efter mig och kan tillgodose behoven bakåt i kön :-D
Jag har bla frön till bittergurka, en exotisk grönsak som sägs vara bra mot diabetes bl.a
Och så har jag frön till maffiga Muscat-pumpor, de har superfint orange kött.
Övrigt får bli en överaskning!

Så omtänksamt av dig Semilla ! smiley_small_hug.gif , Muscat-pumpa låter mums ...

Knytt
Härligt att alla är så snabba! Hoppas ni hittar sånt ni vill ha också biggrin.gif
Margith
CITAT (Knytt @ 24-02-2009, 14:14) *
Härligt att alla är så snabba! Hoppas ni hittar sånt ni vill ha också biggrin.gif

Nu har ju jag haft det här kuvertet 2 ggr.
Jag har hittat sånt som jag iaf tänkte köpa, jag har hittat sånt som jag nån gång funderat på att prova, men aldrig kommit mig för att köpa fröer till OCH jag har hittat sånt som lät så spännande att jag bara måste prova laugh.gif

Till min glädje noterade jag också att de fröpåsar jag skickade iväg i första svängen var borta nu (förutom nån enstaka av de äldre fröpåsarna) så förhoppningsvis har jag kunnat bidra med nåt användbart också.

thanks.gif och en smiley_small_hug.gif främst till Knytt, som startade kedjan, men naturligtvis även till alla er som fyllt på kuvertet.

Sara i zon 7
Nej, inget kuvert idag men då har jag det säkert imorgon.
Jag kommer också att lägga i en del äldre fröer, främst tomater. Men de sätter jag särskilt och jag vet av erfarenhet att just tomatfrön har lång hållbarhet.

Idag har jag satt en hel del paprika, chili och kryddor.

Sara
Knytt
Så gulliga ni är! smiley_small_hug.gif till er också för att ni ville vara med smile.gif

Har Sara fått kuvertet än? smile.gif
Sara i zon 7
Kuvertet kom igår, mycket spännande. Lägger det på lådan ikväll el imorron bitti.
Näste man bör ha det på mån. (Sitter på jobbet så jag minns inte vem som stog på tur).

Sara
bullen_86
Jag fick kuvertet igår och postade det i morse. La märke till att det hade blivit mycket mer välfyllt. Och att det jag la i sist var nästan helt slut. Roligt!
Knytt
Åh va kul! biggrin.gif
Platinum
Spännande, då hoppas jag på post imorgon så hinner det gå vidare till nästa så det är framme före helgen.
karlsdal
Åhhh! Då är det snart min tur!! yahoo.gif
Platinum
Ett välfyllt bubbelkuvert hade anlänt hem idag och det är ingen underdrift att säga att jag var som ett barn på julafton. Alldeles för mycket tejp så det tog flera sekunder att öppna det för att få se vad som fanns däri. giggle.gif

När det väl var öppnat så fanns det ju hur mycket som helst och lite till, jag hade gärna sparat litet av det mesta men man ska ju inte gå till överdrift. Lyckades till slut gallra ur det som var mest intressant och lyckliga jag hittade faktiskt ett par sorter som stod på min önskelista. yahoo.gif

Nu har jag stoppat ner ytterligare några sorter och hoppas någon som kommer efter mig i kedjan är intresserad av dem smile.gif

Brevet är lagt på lådan nu ikväll men de tömmer först imorgon så på fredag skall det anlända till näste i kedjan, hoppas ni som följer efter mig i kedjan får samma utbyte som jag fick. Detta är absolut nått jag måste hoppa på igen framöver.
Knytt
Så kul att du hittade önskefrön! smile.gif
Det gjorde jag också i varv 1, många fler än man får plats med rolleyes.gif

Härligt att det går så pass fort, ni är då smidiga att samarbeta med smile.gif
fling
Ååååh va kul ni verkar ha! Får jag också vara med? eller är jag för sent ute? Hur gör man?
Knytt
Det är tyvärr för sent för varv 2 som vi är inne på nu. Men om några är intresserade av ett varv 3 så är du så klart välkommen smile.gif

Hur man gör har vi beskrivit tidigare i tråden, men i korthet så skickar vi runt ett kuvert med våra överblivna grönsaks och örtfröer. När man får kuvertet så tar man de frön man vill ha och lägger i minst lika många sorter som man tar innan man skickar till nästa på listan som följer med kuvertet.
Platinum
Kom fröerna fram som de skulle?
160kvm stort hus
Ååååh va långt det är kvar tills det är min tur...

Den som väntar på något gott väntar alltid för länge... Hi hi.

Fast iofs så kan det vara bra om det tar ett tag. Har inte hunnit plantera det jag fick sist. *host host*

Förretsen, de här små plastpåsarna, vart har ni hittat dom? Väldigt praktiska!!
Knytt
Men jag veet, man väntar och väntar fast man inte lider direkt fröbrist ^^
Jag vet visst är de bra! De finns i välsorterade bokhandlar och kallas ziplock påsar. smile.gif
160kvm stort hus
TACK Knytt!!

Ska genast ge mig ut på jakt....
Knytt
Kom kuvertet fram till Karlsdal? Är hon bortrest eller nåt, har inte sett henne här på ett par dagar?
karlsdal
Hej! Förlåt alla. Kuvertet kom fram som det skulle, men sen jobbade jag natt hela helgen och var mer eller mindre sovande på dagarna och mån, tis (och idag) har jag legat sjuk i sängen. Men gubben-min postade kuvertet idag, så i morrn borde det vara framme.
Knytt
Det är ju ingen fara, krya på dig! smiley_small_hug.gif
katah
shy.gif snart är det min tur !!!!
semilla
CITAT (katah @ 13-03-2009, 14:22) *
shy.gif snart är det min tur !!!!

Snart i din brevlåda! tummenupp.gif
Måste också be om ursäkt: jag har varit bortrest, kom hem idag och hittade avin! Hämtar inte ut dem förrän imorgon, och jag hoppas hinna få iväg fröerna imorgon också, men senast blir det på tisdag...tar nog en liten stund att välja.

Semilla
Knytt
Otur att det kom just då, men nu är det ju snart på väg igen!
Kommit igenom mer än halva nu ju smile.gif
semilla
Oj vilken frö-orgie det blev igår kväll!
Tack alla för många intressanta chili och tomatsorter! rose.gif
Jag är jättenöjd, hade iofs önskat lite mer bladgrönt (gärna asiatiskt) men det kanske kommer nästa varv!
Katah, nu så!
Knytt
Hurra hurra, snart har vi kommit runt!

Ni som vill vara med på ett tredje varv - säg det här i tråden!
De som inte sagt något kommer inte med i varv 3 (jag kan tänka mig att flera inte har lust ett varv till och så sent på säsongen?)
semilla
Det här! tongue.gif

Bladgrönt, sallader örter och snabbodlat funkar ju ett varv till, om man vill få ner grejerna i jorden i år. Eller är begåvad med ett växthus.
Knytt
Då skriver jag upp dig Semilla wink.gif
karlsdal
Jag hoppar av nu. Jag har i stort sett fått allt jag önskar (+mer än jag tänkt mig tongue.gif ) Tack och bock!! thanks.gif
160kvm stort hus
Åååå snart är det min tur!!
( du känner dig inte stressad va katah? giggle.gif )

Vet inte än om jag är med på ett varv till. Har redan så det nästan räcker och blir över, men vi får se hur det blir efter denna omgång.
verdeverde
Hej!
jag vill gärna vara med i fröbytarkedjan. Har ni några regler för hur gamla fröerna får vara?
Verdeverde
Knytt
Du är välkommen i varv 3 - pm:a mig din adress!

Fröna ska ju antas gro, alltså bör inte datumet ha gått ut på köpefrön (och har det gjort det så påtalar man det tydligt) och hemskördat frö ska inte vara äldre än att de tros ha bra grobarhet.
Det finns tabeller på nätet och i böcker som beskriver hur många år olika frön kan lagras utan att förlora grobarhet. smile.gif
Sara i zon 7
Jag kan vara med på ett varv 3. Det är säkert helt nya fröer då.

Sara
Knytt
Sara uppskriven, och också vicky vars inlägg hamnade lite fel smile.gif
katah
"160kvm stort hus" , du har en spännande helg att vänta...

Påsen åkte i väg idag och borde vara hos dig på fredag.

Det fanns väl inget kvar av första rundan.... jag frossade i alla fall helt
ohämmat 25 olika sorter och lade till lika många !

Behövde jag några nya tomatsorter eller lovade jag mig själv att jag inte skulle
odla några paprikor eller chilisar överhuvudtaget i år.
Jag vet inte hur många sorter gror redan, men jag skaffade mig 7 nya chili/ paprika sorter i alla fall .
Komplett galet!

Påsen väger nu 360 g så jag var tvungen att öka mängden av frimärken till 6 st smile.gif

Och ja, jag är nog med i nästa runda också även om jag kommer spräcka alla mina odlingsplaner...
150 sorter kommer nog inte räcka i år , jag har bara en vanlig villatomt ....

160kvm stort hus
OOOH!!!!

*försöker fundera ut en plan så jag kan gå hem tidigare från jobbet*

Har jag inte lite ont i magen? Jo det har jag nog....

*tränar på att se halvdöende ut*

giggle.gif
Knytt
Hahaha, min sambo nickade igenkännande.
Du är uppskriven för nästa varv smile.gif
vicky-g

slap.gif

Och var hamnade mitt svar?????

Det är bara att konstatera att jag inte borde sitta vid datorn när jag är trött. Skapar bara en massa förvirring. crazy.gif

Tur att det finns människor som är på allerten och kan hålla ordning på mig. thanks.gif

tantGröön
hej, det här verkar spännande, får man vara med?
Knytt
Absolut, pm:a mig din adress så får du vara med på varv 3 smile.gif
160kvm stort hus
Hej!
I fredags vart det en riktigt fröorige som sagt!
Underbart.

Tyvärr vart jag superförkyld i helgen....
Men skickade med sambon fröerna på måndagen och talade om för honom hur man gjorde, frimärken och allt.

Frågade igår hur det hade gått....

Och sambon ser ut som ett frågetecken. Ett väldigt skyldigt frågetecken...
Han hade glömt. *morrar*

Men nu är fröerna på väg och med lite tur kommer dom redan i morgon!

Förlåt....
Knytt
Pust ja, sånt som händer smile.gif
katah
Hallååå!!!

Är muscat-pumpa-fröer sort-äkta ?????????
Eller har dom korsats fritt med någon annan ?
Pata
Hej!

Ska bli spännande att titta kuvertet;) Dock så inte brevbäraren kommit med något ännu -cry-.gif Jag återkommer när jag fått kuvertet.
//Patrik
160kvm stort hus
Meh!
Vilken latoxe!
Hoppasdes på att du skulle få det i fredags, alt igår.

*skickar iväg en grisfösare*
Knytt
Grisfösare rotfl.gif

Har de kommit fram Pata?
160kvm stort hus
Ja, heter det inte det. Såna där elpinnar...

Zzzt zzzzt!!
Knytt
Joo det var en ypperlig idé! Speciellt när man beställer saker från usa - där behövs det grisfösare på snubben som ror ekan över atlanten (för det måste ju vara så det går till, sån tid som det tar wink.gif )
160kvm stort hus
*fniss fniss*

Rackarns, har inte tänkt på det. Men så måste det ju vara!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon