Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
Pata
Gosh! 5 ton fröer kom laugh.gif Snacka om fröer här finns ju allt möjligt, trodde att det skulle vara mest chili och tomater - men de var ganska få nu. Allt från Kardon, senap, kål av alla dess slag, bönor, sånt som jag inte visste att det fanns...jag en himmla massa grönsaksfröer helt enkelt. Det måste vara 100tals fröer biggrin.gif

Jag måste ge extra plus tilla alla som skrivit så nogrant på påsarna som inte var orginalpåsar, det var mycket tydligt och bra. Det framgick oftast när förerna var tagna eller när de skulle gå ut, varifrån de var köpta osv. Tack för den hjälpen! bravo.gif

Nu ska jag plocka ut några godbitar och därefter fylla på med nytt, kanske dax för chili och tomat igen naughty.gif

Hoppas ni har råd med portot ni som ska vara med i tredje varvet giggle.gif

/Patrik
Knytt
iiih va spännande, snart har vi kommit runt! biggrin.gif
Vero
Åh vad det här lät spännande... hur funkar det? Det kanske är alldeles försent för att få vara med?
Knytt
Lite tidigare i tråden står det utförligt hur man gör. Men i korthet:
Du får ett kuvert med massa frön när det är din tur. Du gör egna kuvert och lägger över de frön du vill ha och lägger till minst lika många sorter som du tar. Sen skickar du till nästa på listan smile.gif

Det är inte försent att vara med i varv3, pm:a mig din adress smile.gif
Pata
Fröerna skickades med posten idag till Knytt, posten lovade att de skulle komma fram imorgon...så om det nu stämmer så har du en trevlig stund framför dig Knytt smile.gif

//Patrik
Knytt
Hurra! yahoo.gif

Jag misstänker att jag absolut inte kommer få plats trots massiv utbyggnad av köksträdgården biggrin.gif

Kom ihåg nu: Om man vill vara med på varv 3 måste man meddela det, om man inte säger något antar jag att man är nöjd och inte vill delta. smile.gif
160kvm stort hus
Knytt:

Jag är mer än jättenöjd! Tack snälla för att du ordnade det här!

*kram*
Knytt
Tack själva för att ni varit med biggrin.gif
Jag tycker vi har det som en årlig tradition!
ingrid fuxwall
CITAT (Knytt @ 03-04-2009, 11:24) *
Tack själva för att ni varit med biggrin.gif
Jag tycker vi har det som en årlig tradition!

Tycker jag verkligen tummenupp.gif
Knytt
Kuvertet kom idag! Och jössös vad med spännande frön biggrin.gif

På måndag skickar jag iväg kuvertet för varv 3 - så ni som vill vara med måste tjoa snart smile.gif
katah
Du har väl mig med ...

Fast jag vet inte farför jag är med något mer.. .galenskap anar jag
För av tradition kommer jag spränga alla gränser i slutet av maj ( både inne, ute och förrådet och växthuset och på tomten och kommunen .. med mina växter)

Jag har kanske klarat av att så lite mindre av varje sort i år, men jag har redan sått över 100 sorter och har knappt börjat med alla kålväxter och säker 20 olika pumpor och squash ... för att inte tala om allt man ska direktså ...
Växthuset är nu inredd i allafall och väntar på sina ca. 1000 plantor under vårvärmen, underbart !
April och maj är så livfullt, sedan skulle jag behöva någon som orkar plantera allt fram till midsommar.
Skörden tar jag sedan gärna hand om yes.gif
Knytt
Du är med!

Det låter som att du har ännu fler plantor än vad jag har, och ändå tycker folk jag är galen biggrin.gif
Inget av det jag fick i den här omgången får komma i jord i år, förutom en spenat typ. Jag försöker vara hård med att det planerade kommer med, inget annat. Annars sitter jag snart i fullkomlig kris :rofl:

Fick du veta hur det stog till med pumpans pollinering?
katah
Jag har inte fått något svar om muskat-pumpan... kan väl knacka lite på " dörren" hon den som skickade den.
Det ståg väl här någonstans !

Jag är evinnerligt trött på min trädgård varje midsommar och september, men börjar lika galet bläddra på kataloger under vintern.

I år kunde jag hålla mig borta från odlingar hela januari och tom nästan hela februari också.
Och bara det är ett framsteg, så även jag kommer hitta några gränser så småningom.
fast jag drömmer om en stor trädgård, en sådan som dom har i programmet " från trädgården till tallriken "
Detta måste vara riktigt kärlek, och den verkar också sprida... min man som inte gillar trädgårdsarbete har byggt bara ett växthus, pergola, och spaljér av alla dess sorter, planterat en bauta-tuja-hägg som han klipper omsorgsfullt varje år, och i år har han lovat gräva stora gropar för stora 8 åriga blåbärsbuskar ( 3 st ).
även han önskar oss nu en större tomt wub.gif , även om han inte gillar trädgård laugh.gif

karlsdal
Skam den som ger sig... I första varvet var det med frön till bananpaprika (eller hur? eller har jag fått dem nån annan stans ifrån?). Det var osäker grobarhet på dem då bäst-före-datum var 2006. Iaf, den 28 februari sådde jag 6 frön, i natt när jag kom hem från jobbet tog jag som vanligt en titt bland sådderna innan jag skulle släcka lysröret. Och vad ser jag. Jo, en liten, liten bananpaprika-planta.
Knytt
Varv 3 är inte påbörjat, men jag har satt ihop startlistan utifrån vilka som sagt att de vill vara med - så här ser den ut:

Tantgröön
Katah
Fling
Sara i zon 7
Semilla
Vicky-g
Knytt

Om någon vill vara med som inte finns på startlistan - tjoa idag. Jag postar imorgon!
Jag tror inte att jag missat någon, men det är klart att jag kan ha gjort det ändå. Bara säg till!

Det är inte heller för sent att vara med första gången - bara jag får adress skickad till mig i privatmeddelande idag smile.gif
ingrid fuxwall
CITAT (ingrid fuxwall @ 16-02-2009, 20:17) *
Varför får inte jag vara med??

Måste man säga det? Var ju med precis i början så jag såg fram mot ett ytterligare varv

Blev bortglömd i varv två så det är nog ingen idé att anmälla sig till varv tre - eller?????
Knytt
Jag har ju sagt tre gånger att de som inte säger något inte kommer med - lugn och fin du bara så sätter jag in dig också smile.gif

Tantgröön
Katah
Fling
Sara i zon 7
Ingrid Fuxwall
Semilla
Vicky-g
Knytt
Knytt
Då är kuvertet på väg till tantgröön smile.gif
sollentunakollektivet
Nu är jag för sent för varv 3.

Hoppas att alla får någonting spännande!
Knytt
Ja tyvärr har jag redan postat - välkommen att vara med nästa gång smile.gif
Laura
Hej! Jag precis hittat denna tråd och hade velat vara med, men det får bli nästa gång. Förresten, jag läst en artikel i Allers om melonodling och är så ambitiöst att jag trodde jag skulle odla meloner första gång jag odlade något i mitt liv... slap.gif
Anyway, jag gjorde i ordning ett gäng gallia frö (tog bort deras lille påse och torkade ut dem) men kommer absolut inte att göra något med dem. Är det av någon använding till någon så här sent i säsongen och kan man egentligen använda frö från köpefrukt? I så fall får den som vill ha dem ha dem.
smile.gif
Vero
Hoppsan, nu missade jag visst tåget ändå...
tantGröön
Hej!!

Efter alla helgdagar nu i påsken har jag äntligen fått ett massivt paket med fröer!!
Det är väldigt spännande och jag ska med förtjusning gå igenom dem ikväll!

Så många olika sorters fröer, det här är ju som julafton.

Tack för att jag fick vara med och jag ska försöka skicka vidare det så snart det bara går, förhoppningsvis imorgon.

tantGröön
fröerna är nu på väg till Katah!
Knytt
Kul att du hittade sånt du ville ha, och nu är det på väg igen biggrin.gif
katah
Fröpåsen har lämnat Katahs hus idag... lite osäkert om de hann med dagens post, tyvärr, men senast på måndag borde de hamna hem hos nästa !
fling
Paketet damp ner i fredags, bevbärarn måste haft svårt att få in det genom brevinkastet för det var så fullt! Blev lite väl fashionabelt sen till min systers förtiårsfest samma kväll, glömde helt bort tiden när jag satt och frossade bland alla kul fröer. blush.gif yaay.gif

Postade i lördags
Sara i zon 7
Har inte varit här på ett tag, alla helger och lov osv. Ser nu att paketet är på gång till mej! Tur att jag är ledig i början på veckan så jag kan snabbt gå igenom och skicka vidare. Antagligen kommer fröerna imorgon.

Sara
Knytt
Hallå allihop! Hur går det för vårt fröpaket? smile.gif
Sara i zon 7
Hallå alla!
Jag har varit borta tors-fre men paketet lades på lådan tors kväll. Jag kan lova att det innehåller en hel del spännande. Ursäkta dröjsmålet.

Sara
ingrid fuxwall
Då måste jag halta mig till brevlådan i morgon och se om där finns något spännande bravo.gif
vicky-g
*tramp, tramp, tramp*

Ljudet av mina otåliga fötter.

Vad kommer att finnas i paketet när det kommer till mig? Kommer det få plats? Troligen inte! w00t.gif

Använder min väntan till att med mer eller mindre våld försöka få plats med "bara" en sak till på balkongen.

nono.gif Såg maken ut när han förstod att jag odlar paprika fast jag sa att jag inte skulle i år. Men det är ju "bara" 4 sorter och sisådär 3-4 st av varje.
I det tysta erkänner jag att det inte var så klokt för de kommer inte få plats. Fast erkänna det högt för honom... inte.

Men men.... väntar på ett STORT paket med frön. tongue.gif
Knytt
Så roligt det är att följa paketets väg genom sverige - hoppas som vanligt att ni hittar guldkorn! biggrin.gif
ingrid fuxwall
Än har det inte kommit till mig
Sara i zon 7
Ingrid, nog måste väl paketet ha kommit fram?

Sara
ingrid fuxwall
CITAT (Sara i zon 7 @ 28-04-2009, 22:22) *
Ingrid, nog måste väl paketet ha kommit fram?

Sara

Det kom och åkte vidare samma dag
Knytt
Häärligt, vi är ju snart igenom! biggrin.gif
Knytt
Har kuvertet kommit fram till Semilla?
160kvm stort hus
Hej!

har lite frågor om fröer som jag fått.

1) Vit paprika, var det någon som har ett namn? Är det som vanlig paprika fast vit. ( dvs hur man sköter den, smakmässigt osv.

2) Muscatpumpan, hur är den? Smak, skötsel osv?

3) Gul chili, stark, svag? Storlek?

Tacksam för svar!
Knytt
Nu har sista varvet kommit runt, tack allihop för ett fint utbyte!

Jag ska gå igenom de frön jag inte vill ha. De som håller sig fint till nästa år sparar jag till nästa fröbytarkedja, de som inte håller försöker jag hitta nya ägare till.

Nu har vi massa spännande att ge oss på! biggrin.gif
katah
Tack Knytt att du tog tag i det hela och höll koll på oss smile.gif !

Hoppas att du hittar din belöning bland fröerna !
annapanna78
Va roligt detta verkar, skulle gärna vilja vara med nästa gång! =) Hoppas att ni bytt till er mkt roligt!
ingrid fuxwall
Det är du som ska ha ett stort tack för att du organiserade denna kedja smiley_small_hug.gif
karlsdal
Blir det någon ny kedja till våren??? Jag vill gärna vara med i så fall. =)
Knytt
Det tycker jag absolut vi ska ha!
Kanske att vi skulle köra ett varv redan i januari med frö från i år?
Margith
Bestäm själv Knytt hur du vill göra i år.
Jag är med! bravo.gif
160kvm stort hus
JAAA!!!

Snälla knytt, orkar du med en omgång till?

Och gärna i januari ( typ paprika och tomater ) så vi tidiga sågalningar får nåt att göra, ha ha...
bullen_86
Jag är gärna med igen!
Knytt
Kul! Då kör vi i januari, då har man ju mer datortid också wink.gif

PM:a era adresser till mig redan nu, så skickar vi ut direkt efter nyår så vi är på gång igen! biggrin.gif
ingrid fuxwall
Började samla tomatfröer idag så jag vill gärna vara med
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon