|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Eva i Höga
15-03-2009, 19:57
CITAT (Aqvakul @ 15-03-2009, 19:55)  Instämmer!  Oj, vad vi alltid är eniga, du och jag!
Gossen Ruda
15-03-2009, 20:19
Värst vad några låtar kan röra upp känslorna här fast inget ovanligt att man hackar på varandra här. Jag klarade mig från att titta på spektaklet pga att jag inte satte på TV:n.  Nåja, jag har kämpat mig igenom kvalomgångarna, i dubbel bemärkelse, så jag vet ju vad låtarna går för. Det är inte mycket. Ok, Malena var ju ganska annorlunda och har nog chans att komma högt. Men ruggugglan, brrrr. Jag kan hålla om med en sak, hon är annorlunda, men det betyder inte att hon är bra. Jag är gammalmodig nog att tycka att en sångare/sångerska skall kunna sjunga någorlunda. Ugglan kan bara kraxa, fast det är kanske bra om hon skall tolka Joplin för hon kraxade hest också. Nån skrev att hon är naturlig. Fan tro´t, när hon var med i På spåret var hon den mest tillgjorda apan av alla där.
Farbror Blå
15-03-2009, 20:31
Jag tänker inte sänka mej och klaga på någon i melodifestivalen eller för den skull i denna tråd=)
Jag tänkte bara förklara min kärlek till Malena och hennes sång, hon har länge varit min favvo-sångare i genren, eftersom hon är skitkul och ofta gör ovanliga saker, så långt ifrån diva man kan komma.
Skiitnöjd med folkets val....
men betyder inte det.. att ALLA JURYGRUPPER HADE FEL OCH SÅLUNDA ÄR ONÖDIGA/står för mfestivalens interna fuskförsök??
svar ; jaaaa
Huggorm
15-03-2009, 20:45
Inte minst den internationella juryn var ju helt ute och cyklade. Man kunde även se att det var väldigt stor spridning på jurygruppernas bedömningar, så man kan ju undra vad dom utgår ifrån?
Det är väl precis som vanligt, hur kan man göra en rättvis bedömning av sång, musik och framträdande. Var och en har sin egen åsikt.
Huggorm
15-03-2009, 20:59
Men är inte jurygrupperna till för att göra något slags professionell bedömning? Annars kan man ju lika gärna lägga ner den delen och bara gå efter folkets röstning. Ganska dumt att några få enskilda jurymedlemmars röster skall få så stor betydelse om deras bedömning enbart görs efter eget tycke och smak
Jag kan tycka att svenska folket fick avgöra det.
CITAT (Eva i Höga @ 15-03-2009, 19:18)  Jag brukar aldrig titta på spektaklet men iår gjorde jag det eftersom jag hade två riktiga favoriter och tittade bara för att få se och höra dem. Och de blev etta och tvåa!  Erhnman har nog större chans än Caroline i den stora finalen så det var nog bra som det blev. Caroline kommer vi säkert att få höra mycket av, hon är jätteduktig. Jag tror inte att hon kommer dit, hon stupar nog redan i semifinalen.  Det heter kanske inte semifinal där, men visst är det två deltävlingar innan där man ska få fram finalisterna?
Eva i Höga
16-03-2009, 19:27
Ja Berith, du ser hur dåligt insatt jag är i Melodifestivalens upplägg. Och det var för första gången jag såg den svenska finalen!
Vad tycker ni om ursäkt-bråket som har blivit för inslaget i Melodifestivalsfinalen - Tingeling!
Jag tycker att det hade varit mer på sin plats att be om ursäkt för att slussarna till andra bidrag än 1:an och 2:an hade begransad öppning via sms röstning. Alla som jag har pratat med har fått leveransrapporterna på sina sms mellan 1.30-2.30 efter att tävlingen redan avgjorts, vilket betyder att alla röster inte kommit med. Dessutom stod det redan på lördag morgon i dagstidningarna att striden skulle stå just mellan 1:an och 2:an.....har dom kanske anlitat en sierska?? Att hela tävlingen var mygel har dom flesta som slösat pengar på sms röstning redan insett.
Huggorm
18-03-2009, 19:33
CITAT (Pia L @ 18-03-2009, 16:22)  Jag tycker att det hade varit mer på sin plats att be om ursäkt för att slussarna till andra bidrag än 1:an och 2:an hade begransad öppning via sms röstning. Alla som jag har pratat med har fått leveransrapporterna på sina sms mellan 1.30-2.30 efter att tävlingen redan avgjorts, vilket betyder att alla röster inte kommit med. Dessutom stod det redan på lördag morgon i dagstidningarna att striden skulle stå just mellan 1:an och 2:an.....har dom kanske anlitat en sierska?? Att hela tävlingen var mygel har dom flesta som slösat pengar på sms röstning redan insett. Om du kollar i tråden här, och i melodifestivalstrådarna på andra forum så kommer du se att det var just dessa två bidrag som de flesta tyckte var bäst. Inte att man tyckte att något av dom var bäst, utan att dom två var dom bästa två. Vilket jag håller med om, dom två stod ut från mängden. Musiken var tydligt avskiljd från dom andra bidragen, och båda sångerskorna har en klar och tydlig personlighet. En personlighet som dom har utvecklat på egen hand, och inte fått utmejslad i Idolfabriken. Både Caroline af Ugglas och Malena Ernman framstår som äkta medan de flesta andra är som syntetkopior, varianter på samma tema med endast små skillnader sinsemellan. Att dessa två kom först och näst först beror knappast på mygel - utan på att svenska folket trots allt inte är helt hjärntvättade.
Nja, snarare en sanning/tro med modifikation, om nu inte röster för dom andra tävlande kom in i slussarna förrän på natten efter tävlingen så ÄR det mygel, även om ni är många som tycker om dessa båda. Röstslussarna från sms har inte varit HELT öppen för andra bidrag, men det hade det varit med med 1:an och 2:an.
ängsvädd
18-03-2009, 19:44
Håller helt med dig Huggorm. Jag röstade både på Caroline och Malena för att de var bäst helt enkelt. Och jag hade inte läst några löpsedlar med förhandstippningar. Vilka fantastiska artister. Jag ska köpa Carolines nya skiva där Snälla, snälla finns med
Huggorm
18-03-2009, 19:47
CITAT (Pia L @ 18-03-2009, 19:41)  Nja, snarare en sanning/tro med modifikation, om nu inte röster för dom andra tävlande kom in i slussarna förrän på natten efter tävlingen så ÄR det mygel, även om ni är många som tycker om dessa båda. Röstslussarna från sms har inte varit HELT öppen för andra bidrag, men det hade det varit med med 1:an och 2:an. Malena fick 322657 röster, Ugglan fick 318952 och EMD fick 213098. Det skiljer alltså över 100000 röster, så några till hit eller dit skulle nog inte ha spelat någon större roll.
Eftersom detsamma gäller alla vi pratat med att dom fått leveransrapport på natten EFTER att tävlingen avgjorts så betvivlar jag att det bara gäller just DERAS röster. Det har inte heller med områden att göra då vi pratat med folk både här i Ö-vikstrakten, Stockholm, Göteborg och Köping.
Glömde alla vi pratat med i Sundsvallsområdet också. Det som stör mig mest är att dom lurat av folk pengar på sms röstningen fast rösterna bevisligen aldrig blev räknade innan tävlingen avgjordes.
Aqvakul
18-03-2009, 20:13
CITAT (Huggorm @ 18-03-2009, 19:33)  Att dessa två kom först och näst först beror knappast på mygel - utan på att svenska folket trots allt inte är helt hjärntvättade.
Ni som gillar Ernmans bidrag så mycket, hur tror ni att det går i semifinalen då? Kommer hon vidare? Eller har vi helt enkelt skickat nån som är populär bara här hemma? Kanske kan det jämföras med som att skicka nån till VM och den personen har hamnat totalt fel. "Äsch jag korschade schiderna i nerförschvängen." - en förklaring som väl låter väldigt bekant från senaste skid-VM, från en ung tjej som inte gjorde det hon förväntades göra. Gissa vem!"Det var väl helt enkelt inte rätt forum för den här sortens musik" kanske vi får höra efter semifinalen?
Aqvakul
19-03-2009, 07:06
Jag tror att "vi" går till final, men sen är det inte mkt mer att hämta (mer pga kompisröstning än på låtarnas kvalitet)
Jag höll inte "operan" som min privata favorit, och den är ju definitivt inte en schlagerlåt (fast vilka är det nuförtiden) Däremot så tror jag att hon skulle kunna nå ut till en ganska bred grupp, både operaälskare som får sitt kulturella sinne mättat och även en yngre publik då låten är lite tecnoinfluerad. Den har många drag av en låt ur science fictionfilmen "Det femte elementet", en låt som också pendlade mellan opera och iofs en mycket mäktigare tecnostil däremellan. Om jag skulle tippa Ernmans placering i finalen så kommer hon att ligga bland dom 5 i botten eller 5 i topp, allt beroende på vilka som röstar, DET är en låt som blir starkare och starkare ju mer man lyssnar på den.
ängsvädd
19-03-2009, 08:24
Tja, om en hårdrock låt kan vinna så borde väl en operapop-låt kunna vinna. Det går inte att förutsäga.
Jag tror på att rösta med hjärtat - oavsett vilken genre det är.
Jag tycker man kan skippa juryn - de röstade ju fram Charlotte Perelli vilket inte gick så bra - svenska folket ville ha sanna nielsen - undrar hur det hade gått.
Luktar det inte lite "dålig förlorare" här? Sorry, kunde inte låta bli!
Huggorm
19-03-2009, 09:04
CITAT (Anma @ 19-03-2009, 08:59)  Luktar det inte lite "dålig förlorare" här? Sorry, kunde inte låta bli!Kanske någon satt och ringde in samtal på samtal på Måns Zelmerlöws nummer, och sedan visar det sig att han inte ens var i närheten av att vinna
CITAT (Anma @ 19-03-2009, 08:59)  Luktar det inte lite "dålig förlorare" här? Sorry, kunde inte låta bli!Om det är mej du menar så är jag inte ett dugg dålig förlorare.  Jag röstade inte ens, tyckte inte det fanns nån så där gôrbra att rösta på. Tycker bara att det är fel låt för att skickas till en sån tävling. Är lite som att skicka Foppa eller Sundin till konståknings-VM. Dom är fantastiska på att åka skridskor men inte sjutton hör dom hemma bland konståkarna. Jag har inget emot Ernman, för mej var hon ganska ny och jag hade ingen uppfattning i förväg. Hon kanske till och med är bland dom bästa i det hon gör, men för den skull passar varken hon eller låten i det sammanhanget. Det är bara det jag försöker säga. Och om det blir som jag tror så går hon inte vidare till finalen. Då känns det nog som om vi inte ens var med 2009!
*Stintan*
19-03-2009, 10:49
CITAT (Pia L @ 18-03-2009, 19:41)  Nja, snarare en sanning/tro med modifikation, om nu inte röster för dom andra tävlande kom in i slussarna förrän på natten efter tävlingen så ÄR det mygel, även om ni är många som tycker om dessa båda. Röstslussarna från sms har inte varit HELT öppen för andra bidrag, men det hade det varit med med 1:an och 2:an. Det där är inte sant Pia. Hur kan du så säkert veta att det inte strulade med röstningen även för 1:an och 2:an? Testade du? Jag röstade för en gångs skull och jag röstade på Ernman och jag vet inte hur många gånger jag fick ringa innan jag kom fram så det var nog strul i röstslussarna även för 1:an och 2:an. Tror inte alls att det var något mygel men sånt snack blir det alltid när någon tycker att fel låt vann.
Stintan : Nu är det ju inte 1:an som jag har haft något emot, dessutom har jag inte ens tagit upp telefonröstningens vara eller inte vara heller, det var sms rösterna där pengar drogs från telefonkort, men som aldrig räknades in innan tävlingen var slut. Av alla vi pratat med så var det bara EN som faktiskt sms röstat på Ernman och den rösten registrerades omgående, samma person hade även gjort 4 andra röstningar, en till varje familjemedlem och där kom registreringen inte in förrän på natten.
CITAT (Berith @ 19-03-2009, 09:42)  Om det är mej du menar så är jag inte ett dugg dålig förlorare.  Jag röstade inte ens, tyckte inte det fanns nån så där gôrbra att rösta på. Tycker bara att det är fel låt för att skickas till en sån tävling. Är lite som att skicka Foppa eller Sundin till konståknings-VM. Dom är fantastiska på att åka skridskor men inte sjutton hör dom hemma bland konståkarna. Jag har inget emot Ernman, för mej var hon ganska ny och jag hade ingen uppfattning i förväg. Hon kanske till och med är bland dom bästa i det hon gör, men för den skull passar varken hon eller låten i det sammanhanget. Det är bara det jag försöker säga. Och om det blir som jag tror så går hon inte vidare till finalen. Då känns det nog som om vi inte ens var med 2009! Men vilken sorts musik tycker du passar i sammanhanget då? Det har ju bevisligen fungerat att både komma till final och till och med vinna hela stora tjottaballoet med allt från smäktande ballader, poplåtar och dånande hårdrock...
CITAT (Betty @ 19-03-2009, 12:23)  Men vilken sorts musik tycker du passar i sammanhanget då? Det har ju bevisligen fungerat att både komma till final och till och med vinna hela stora tjottaballoet med allt från smäktande ballader, poplåtar och dånande hårdrock...  Ok ok ok... Ok. Ok! Jag gillar inte låten, jag tycker inte den passar i det här sammanhanget, och jag tror inte det är nåt som folk tar till sej och fortfarande kan sjunga om nåt år eller så. Inte om en himla massa år heller för den delen, och det tycker jag man kan med dom gamla "vanliga" melodifestivallåtarna, både dom svenska och dom topplacerade utländska. Jag har inte ens hört den en enda gång på radion än, vilket man har gjort med dom andra. Och jag skulle vilja veta nån av er som kommer ihåg texten till refrängen så här efter några dar? Men vi får väl se hur den klarar sej i semifinalen, den kanske blir en dundersucce. Och då får ni säga 'vad var det jag sa' hur många gånger som helst, det klarar jag.
*Stintan*
19-03-2009, 14:21
CITAT (Pia L @ 19-03-2009, 11:18)  Stintan : Nu är det ju inte 1:an som jag har haft något emot, dessutom har jag inte ens tagit upp telefonröstningens vara eller inte vara heller, det var sms rösterna där pengar drogs från telefonkort, men som aldrig räknades in innan tävlingen var slut. Av alla vi pratat med så var det bara EN som faktiskt sms röstat på Ernman och den rösten registrerades omgående, samma person hade även gjort 4 andra röstningar, en till varje familjemedlem och där kom registreringen inte in förrän på natten. OK det är ju något annat än fusk tycker jag. Låter mer som att bedra folk på pengar. Jag fattade inte ens att man kunde sms-rösta i finalen. Har bara lite svår att förstå hur melodifestivalorganisationen skulle kunnat påverka det.
Stintan : Hugg inte nu, men en teori (jag tänkte på min teliatråd, och Gossen Rudas teori om överbelastning av nätet) är att just dom nummren som inte fick leveransrapporten förrän på natten var helt enkelt överbelastade så att det inte gick att komma fram på nummren som det skulle, men dom borde inte ha tagit emot sms rösterna efter att tävlingen avslutats, folk blev ju av med pengar trots att deras röster aldrig räknats med.
*Stintan*
19-03-2009, 14:51
Nej det håller jag med om fast jag vet inte hur det funkar och om man kan skylla det som fusk om det är operatören som krånglar och är skuld till det. Inget hugg alls
Skulle den teorin nu hålla så borde arrangörerna göra som dom gör vid valen, poströsterna är inte medräknade på valnatten och står det oerhört lika så kan poströsterna påverka slutresultatet. Det skulle vara intressant att få veta HUR många röster som faktiskt aldrig räknades in i tävlingen.
*Stintan*
19-03-2009, 15:26
Tja dom enda som det stog väldigt lika för va ju isåfall mellan Ernman och af Ugglas, det skiljde visst på 3000 nånting. Vet inte om du skulle bli så mycke gladare om dom bytte plats precis.
Aqvakul
19-03-2009, 15:43
Melodifestivalen engagerar verkligen!
Stintan : Inte ett dugg!!! Men för att förtydliga teorin, anta att just dom två INTE var nedringda av sms röster  det gör att deras nummer inte var överbelastade och alla röster kunde komma fram. Och jag har fortfarande inte kritiserat Ernmans kapacitet i tävlingen, det är snarare Ugglas och alla saknade röster p.g.a. ev. överbelastning. F.ö. anser jag att Ugglas både saknar röst och utstrålning, DET är något som Ernman har mycket av, ett snyggt framträdande
CITAT (Berith @ 19-03-2009, 14:04)  Ok ok ok... Ok. Ok! Jag gillar inte låten, jag tycker inte den passar i det här sammanhanget, och jag tror inte det är nåt som folk tar till sej och fortfarande kan sjunga om nåt år eller så. Inte om en himla massa år heller för den delen, och det tycker jag man kan med dom gamla "vanliga" melodifestivallåtarna, både dom svenska och dom topplacerade utländska. Jag har inte ens hört den en enda gång på radion än, vilket man har gjort med dom andra. Och jag skulle vilja veta nån av er som kommer ihåg texten till refrängen så här efter några dar? Men vi får väl se hur den klarar sej i semifinalen, den kanske blir en dundersucce. Och då får ni säga 'vad var det jag sa' hur många gånger som helst, det klarar jag.   . (min mest bildliga mening någonsin tror jag)
De brukar spela den på Radio Rix. Blir inga problem att komma ihåg melodin, den är ju lånad från arian Nessum dorma ur operan Turandot av Giacomo Puccini (1858-1924). Den är en av mina absoluta favoriter, fast jag föredrar den i Pavarottis version. Dundersuccé eller totalfiasko... det återstår att se, blir det ett fiasko så du får säga "Vad var det jag sa!" så klarar jag det med.
*Stintan*
19-03-2009, 16:43
Ja spekulera kan man alltid om man nu känner för det. Något svar på dina funderingar är det nog ingen som kan ge.
Huggorm
19-03-2009, 17:14
Förra året var det en klassisk schlagerlåt och året innan det också. Båda gångerna blev det riktiga fiaskon med plats 18 båda gånger. Vi får väll se om vi inte skall komma lite bättre än så i år, med en popoera
Gunilla T
19-03-2009, 17:19
För första gången på många, många år har en melodifestivallåt fastnat i mitt huvud...
Den är ju helt suverän, alltså...
Malena såklart!!!
Huggorm
19-03-2009, 17:45
CITAT (Gunilla T @ 19-03-2009, 17:19)  För första gången på många, många år har en melodifestivallåt fastnat i mitt huvud...
Malena såklart!!! Och jag som trodde du menade Tingaling
CITAT (Pia L @ 19-03-2009, 16:11)  Stintan : Inte ett dugg!!! Men för att förtydliga teorin, anta att just dom två INTE var nedringda av sms röster  det gör att deras nummer inte var överbelastade och alla röster kunde komma fram. Och jag har fortfarande inte kritiserat Ernmans kapacitet i tävlingen, det är snarare Ugglas och alla saknade röster p.g.a. ev. överbelastning. F.ö. anser jag att Ugglas både saknar röst och utstrålning, DET är något som Ernman har mycket av, ett snyggt framträdande Kollade runt lite då jag själv inte röstade. En av mina kompisar röstade på Uggla och hon fick bekräftelsen först efter sändningen. Så då måste det numret också varit överbelastat. Ingen jag känner som jag frågat röstade på vinnarlåten dock... Röstfusk??
Aqvakul
19-03-2009, 17:55
Varför skulle man fuska?
Gunilla T
19-03-2009, 17:55
CITAT (Huggorm @ 19-03-2009, 17:45)  Och jag som trodde du menade Tingaling 
CITAT (Gunilla T @ 19-03-2009, 17:19)  För första gången på många, många år har en melodifestivallåt fastnat i mitt huvud...
Malena såklart!!! Fantastiskt.  Jag är klart imponerad, för mej var det inte nåt som fastnade, ingenting av texten och ingenting av melodin. Ungefär som vinnarlåten från ifjol, den ryska, vet inte om jag skulle känna igen den om jag hörde den nu. CITAT (Betty @ 19-03-2009, 16:38)   . (min mest bildliga mening någonsin tror jag)
De brukar spela den på Radio Rix. Blir inga problem att komma ihåg melodin, den är ju lånad från arian Nessum dorma ur operan Turandot av Giacomo Puccini (1858-1924). Den är en av mina absoluta favoriter, fast jag föredrar den i Pavarottis version. Dundersuccé eller totalfiasko... det återstår att se, blir det ett fiasko så du får säga "Vad var det jag sa!" så klarar jag det med.  Klart impad av Bettys kunskap också såklart, men det hjälpte inte mej iaf.  Tyvärr.... Menar du att den redan finns i en version sen tidigare? Inte hela låten, det förstår jag såklart, men påminner den så om nån annan är det ju fantasilöst av Kempe att skriva nåt som redan finns. Gillar inte Kempes stil, han har ju skrivit en hel drös låtar till festivalen under dom senast åren och alla låter väl likadant...? Typ...  Ja nog blir det spännande att se hur det går för låten i framtiden, och närmast i festivalen.
Gunilla T
19-03-2009, 18:50
[quote name='Berith' date='19-03-2009, 18:35' post='991629'] Fantastiskt.  Jag är klart imponerad, för mej var det inte nåt som fastnade, ingenting av texten och ingenting av melodin. Texten ja..inte ett ord fastnade..men de oerhört vackra melodislingorna föll jag för... och nu förstår jag varför....Nessum dorma som jag ofta lyssnar på med Paul Potts..
Aqvakul
19-03-2009, 19:09
Nu har jag lyssnat några gånger på Nessum dorma och la Voix - inte är det samma melodi, långt därifrån.. inspirerats av kanske - men inte stulit.... http://www.youtube.com/watch?v=1k08yxu57NA&NR=1(älskar videon när Paul Potts slog igenom ....)
CITAT (Aqvakul @ 19-03-2009, 19:09)  Nu har jag lyssnat några gånger på Nessum dorma och la Voix - inte är det samma melodi, långt därifrån.. inspirerats av kanske - men inte stulit.... http://www.youtube.com/watch?v=1k08yxu57NA&NR=1(älskar videon när Paul Potts slog igenom ....) Testa med "vincero" (obs stavningen ) som fredrick gjorde för några år sedan. speciellt refrängen.
Aqvakul
19-03-2009, 19:41
CITAT (pejori @ 19-03-2009, 19:35)  Testa med "vincero" (obs stavningen ) som fredrick gjorde för några år sedan.  intressant variant...
CITAT (Aqvakul @ 19-03-2009, 19:09)  Nu har jag lyssnat några gånger på Nessum dorma och la Voix - inte är det samma melodi, långt därifrån.. inspirerats av kanske - men inte stulit.... http://www.youtube.com/watch?v=1k08yxu57NA&NR=1(älskar videon när Paul Potts slog igenom ....) Alltså.... Nu blir jag väldigt förvirrad. Lyssnade på båda - Nessum dorma är ju en gammal bekant - och jag håller med Aq, inte sjutton är dom lika! Förvirringen kommer sej av att jag nog inte vet vad jag ska tycka om Ernmans låt. Inte min smak av musik, men jag kan förstå dom som gillar den. Ernman
Låten i sig är ju jättetrewvlig, men jag känner lite...OBS!!! jag alltså...Man får vara bra "tankad" för att våga sig på att sjunga den låten... "kvittra runt lite så där, men sjunga!!!  tror inte så...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|