Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
*Stintan*
Jag satt inte och tittade men hade programmet på i bakgrunden och jag tänkte just att: hur sjutton många länder finns det egentligen i Europa, när dom började rösta. Över 40 stycken och jag kände mig plötsligt väldigt okunnig om hur världen ser ut idag.
Berith
Hittade en karta på Wikipedia - en bit ner på sidan, där dom gröna länderna var i finalen, dom röda tog sej inte vidare och dom gula har varit med tidigare år men inte 2009.

Som Betty säger så finns det tydligen 45 länder i Europa och i år deltog alltså 42 av dom.... På kartan ovan känner jag igen Italien som ett av dom gula länderna, men vilka är dom andra två?
Aqvakul
CITAT (Berith @ 18-05-2009, 18:54) *
Hittade en karta på Wikipedia - en bit ner på sidan, där dom gröna länderna var i finalen, dom röda tog sej inte vidare och dom gula har varit med tidigare år men inte 2009.

Som Betty säger så finns det tydligen 45 länder i Europa och i år deltog alltså 42 av dom.... På kartan ovan känner jag igen Italien som ett av dom gula länderna, men vilka är dom andra två?

Österrike och Georgien

(Även Marocko är gulmarkerat, men tillhör knappast Europa)
*Stintan*
rotfl.gif rotfl.gif hade varit kul att se programmet tillsammans med dej Berith.
Gossen Ruda
Att en del icke-europeiska länder är med i tävlingen beror på att i Europeiska_radio-_och_TV-unionen ingår en massa länder i och utanför Europa, hela 75 st sammanlagt. Vänta bara tills alla dessa skickar var sitt bidrag. laugh.gif
Berith
Ja Österrike såg jag ju att det var också men missade att skriva. Marocko, ja just det! (Men jag kommer inte ihåg att dom varit med och tävlat...?) Och det gula till höger...?

75 länder!! fear.gif

Jag vill att det ska vara som förut!! -cry-.gif
Boxer
CITAT (Fny @ 18-05-2009, 09:21) *
själv tycker jag att rätt låt vann =) grattis norge yaay.gif

Norge - Alexander Rybak

Jag får gåshud av intensiteten och spelglädjen. tummenupp.gif

Bugar djupt för denna unga talang som förutom att sjunga och spela, har skrivit låten själv.

(Alexanders vibrato påminner om Kevin Rowlands i Dexy´s Midnight Runners)
Aqvakul
CITAT (Berith @ 19-05-2009, 06:14) *
Och det gula till höger...?

Jag repeterar: GEORGIEN!
Gossen Ruda
CITAT (Aqvakul @ 19-05-2009, 08:00) *

Med eller utan Abschasien och Sydossetien? rolleyes.gif Där är ytterligare två som kanske vill vara med. laugh.gif
Berith
CITAT (Aqvakul @ 19-05-2009, 08:00) *

Jahaaaa!!! Ber om ursäkt, läste ju det förut och glömde lika fort när jag kollade på kartan igen. "Men det gula till höger då...? Vad sjutton är det?"

Ja det är väl inte så stort "schlagerland" det heller så det kanske inte är så konstigt att det inte är med längre. Men Italien??

1964 Gigliola Cinquetti - Non ho l'età

1975 Wess & Dori Ghezzi - Era

1992 Toto Cutugno - Insieme

1987 Umberto Tozzi & Raf - Gente di mare - bästa italienska bidrag nånsin?
tepa
Hej

Jag bara älskade Gente di Mare (Havets folk) från -87. Bäst då när "Insieme" vann var, just det. "Insieme", som ju betydet "tillsammans". Toto sjöng ju om ett enat Europa, alla under samma sol osv. Men det gick ju precis tvärtom.

Just ja, jag skulle ju inte visa mig här... rotfl.gif

Hälsn Tepa

Jag glömde, men Luxemburg var väl inte med överhuvudtaget ?

Mvh Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon