|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Jag har väldigt kluvna känslor till detta spektakel precis som så många andra har. De allra flesta svarar att de inte ser på det, men ändå talar ju antalet tittare varje år sitt tydliga språk...Det slås ju tittarekord fast ingen har sett programmet.... Melodifestivalen som vi älskar att hata och inte kan låta bli att titta på....Eller hur är det? Står ni för att ni tittar och gör det med glädje? Eller nekar ni och smygtittar istället? Eller tillhör ni den (tror jag) lilla skalan som faktiskt inte tittar på eländet? Jag gillar inte melodifestivalen, men utav någon anledning så står ju tv'n ändå på....och i kväll ska jag byta kanal (tror jag)
Meriona
07-02-2009, 18:38
Vi ska allt se, de svenska uttagningarna kan vara lite kul att se. Men iår ska de visst ha krånglat till röstningen på nåt sätt, men jag orkade inte ens försöka förstå hur. Den internationella kommer jag däremot aldrig mer titta på, det tar för mycket tid och är för konstiga låtar. Dessutom vinner ju dessa konstiga låtar!
Christina i Taxinge~
07-02-2009, 18:39
Vad spelar det för roll om man tittar eller inte??? Det är väl trevligt med sång & musik! Jag ska inte titta just ikväll eftersom vi har gäster, men nästa lördag kanske jag tittar om det faller sig så. Förstår inte riktigt vad som skulle vara "fel" med att titta?
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 07-02-2009, 18:39)  Vad spelar det för roll om man tittar eller inte??? Det är väl trevligt med sång & musik! Jag ska inte titta just ikväll eftersom vi har gäster, men nästa lördag kanske jag tittar om det faller sig så. Förstår inte riktigt vad som skulle vara "fel" med att titta? Inget alls fel med att titta, men det är väldigt många som inte vill säga att dom tittar -fast dom gör det....varför? ja ingen aning....
CITAT (Monaxe @ 07-02-2009, 18:35)  Melodifestivalen som vi älskar att hata och inte kan låta bli att titta på....Eller hur är det? Står ni för att ni tittar och gör det med glädje? Det där uttrycket står nog för mycket tror jag, .........Jag tror vi är många om att älska att hata Melodifestivalen och som kommer att sitta där och glo om en snar timme...............och att ha massor att säga efteråt
Konstigt nog så är det bara detta arrangemang som påverkar videofilmsuthyrningen och biobesöken. Inga andra stora engagemang påverkar dessa branscher så mkt.
DragonLady
07-02-2009, 18:56
Aldrig i livet att jag kollar på sånt skräp... gillar verkligen inte den musiken ..kollar ju inte på svt överhuvudtaget
CITAT (DragonLady @ 07-02-2009, 18:56)  Aldrig i livet att jag kollar på sånt skräp... gillar verkligen inte den musiken ..kollar ju inte på svt överhuvudtaget  Får nog säga som DragonLady här, gillar inte detta spektakel ett dugg och trodde i många år att jag var ensam om det
Huggorm
07-02-2009, 19:20
Det får väll stå på i bakgrunden medan jag sitter och slösurfar på nätet
I det fallet finns det säkert bättre val på burken, annars finns ju alltid forumet...
Red Top
07-02-2009, 19:30
Jag tittar inte! Har inte gjort det sen jag var ung, och det var länge sen  . Jag var inte intresserad då heller, men eftersom alla kompisar tittade, så gjorde jag det oxå. När jag vill lyssna på musik, finns det andra sätt. Jag uttnyttjar t ex Spotify mkt. Jag ser inte mycket på TV överhuvudtaget. Föredrar radio.
Huggorm
07-02-2009, 20:40
Undrar om det inte är ännu sämre än vanligt i år? Känns nästan så...
Myosotis
07-02-2009, 20:41
INTE min grej alls  Men jag har åtminstone två kompisar som är helt fanatiska, och det är väl inget fel i det, det är väl ungefär som att jag tittar på fotbolls-em och är jätteglad när den är. Jag har lärt mig att inte ringa till folk och störa när det är melodifestival. En gång såg jag faktiskt delar av den, jag bodde på vandrarhem med min kompis och hennes krav för att åka var att det fanns en tv där, hon kunde inte tänka sig att missa det. Då sällskapstittade jag lite, men det var helt ointressant och rätt så outhärdligt. Men jag har testat i alla fall!
Alexander-VG-zon3
07-02-2009, 20:52
04 - går lyssna på, inte så dålig.
06 - bäst av alla denna gång, fart och fläkt.
07 - SNÄLLA SNÄLLA sluta sjung! herre gud vilken hemsk låt.
08 - hemskt tonårspop, kopierat har hört låten innan.
detta är vad jag tyckte !
resten tyckte jag var sega och lite trista.
Ja, jag tittar. Jag gillar sång, musik och glamour och tävlingsmomentet. Tycker att det där brackiga sättet att totalt dissa något redan i förväg är lite löjeväckande. Sen kan jag förstås säga att kvällens låtar var enligt min mening mer än vanligt trista men dett lysande undantag, af Ugglas . Fantstisk låt framförd på hennes oemotståndliga, personliga sätt. Gita P.s Tre miljoner tittare tydligen, så jag är inte ensam.D.s
Huggorm
07-02-2009, 20:57
CITAT (flaxss @ 07-02-2009, 20:52)  07 - SNÄLLA SNÄLLA sluta sjung! herre gud vilken hemsk låt. Det var ungefär min åsikt också
Platinum
07-02-2009, 21:00
Jag är notorisk melodifestivaltittare sedan många år tillbaka, men sen de gjorde om kollar jag bara på bidragen i deltävlingarna och skippar omröstningsbiten.
Jag tyckte nog bäst om Shirley Clamps bidrag och sen så satte Caroline af Ugglas ett avtryck, kan ju inte påstå hon sjunger vackert men hon är speciell och sånt reagerar jag på...hon är typ som DiLeva.
Fast bäst av alla var ju förstås freddie Wadling. Gita
Och jag gillar Petra Mede bäst, tack och lov att hon är med. Annars vore detta olidligt. Gud så dåligt. Pius
Christina i Taxinge~
07-02-2009, 21:22
CITAT (Monaxe @ 07-02-2009, 18:48)  Inget alls fel med att titta, men det är väldigt många som inte vill säga att dom tittar -fast dom gör det....varför? ja ingen aning....  Om det verkligen finns såna som inte vill säga att de tittar, så kanske en anledning är att de inte ids argumentera för att de ser på ett program som man måste "försvara"....... Bara i den här tråden har jag sett att programmet kallas "spektakel, eländigt, rätt så outhärdligt" och det är helt OK! Men inte på bekostnad av att de som tittar ska behöva "stå upp för det"!? Det är ju bara ett TV-program! Om det är toppen eller botten är väl upp till var och en - men det är inte bättre att tycka att det är botten.....tycker jag.
pleximaster
07-02-2009, 21:24
Jag har inte sett något av melodifestivalen men Medes klänningbyten var kul... ups...  nu kom Ni på mig...  mvh plexi
CITAT (Gillan @ 07-02-2009, 18:55)  Det där uttrycket står nog för mycket tror jag, .........Jag tror vi är många om att älska att hata Melodifestivalen och som kommer att sitta där och glo om en snar timme...............och att ha massor att säga efteråt  Känns tryggt att veta att du sitter still vid TV' n  Radionörd som jag är så lyssnar jag på radion.........och petar lite på datorn under tiden.
Myosotis
07-02-2009, 21:37
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 07-02-2009, 21:22)  Om det verkligen finns såna som inte vill säga att de tittar, så kanske en anledning är att de inte ids argumentera för att de ser på ett program som man måste "försvara"....... Bara i den här tråden har jag sett att programmet kallas "spektakel, eländigt, rätt så outhärdligt" och det är helt OK! Men inte på bekostnad av att de som tittar ska behöva "stå upp för det"!? Det är ju bara ett TV-program! Om det är toppen eller botten är väl upp till var och en - men det är inte bättre att tycka att det är botten.....tycker jag. Visst, okej, jag använde ordet "outhärdligt" - men jag har inte sagt att du som tittar är en sämre människa eller nåt. Jag fattar inte alls varför folk försvarar sig.  Som sagt intresserar det mina kompisar och jag har inte slutat tycka om dem för det.
CITAT (Gita @ 07-02-2009, 21:08)  Fast bäst av alla var ju förstås freddie Wadling. Gita Definitivt! Jag brukar låta tvn stå på i bakgrunden medan de spelar upp låtarna, och så sitter jag med datorn i knät under tiden och slölyssnar. Mest för att jag ska veta vad folk snackar om dan efter.... Men jag brukar alltid byta kanal så fort sista låten spelats. Röstningen orkar jag absolut inte med, den blir krångligare och dummare för varje år. Tur jag inte hann byta kanal meddetsamma idag, för då hade jag missat Freddie! I mitt tycke var ingen låt särskilt bra, men däremot var Shirleys helt klart sämst. Alldeles för seg, och sen klarade hon inte ens de högsta tonerna. Pinsamt, så mycket som det har stått om henne i media innan....
Jag tittar på varenda deltävling och förståss på finalen varenda år och har så gjort typ alltid, i alla fall ända sen jag började intressera mig för annan musik än barnvisor. Jag missar aldrig den stora melodifestivalen heller. Jag är en riktig melodifestivalnörd - och det står jag för! Tycker att det är onödigt bökiga reglerna i år. Tycker annars att det var rätt låtar som gick vidare direkt till finalen men den där Caroline af Ugglas tycker jag inte alls passar in i detta sammanhang... tror inte hon skulle ha en chans i den stora melodifestivalen (och tror dessutom att hennes låt skulle ha gjort sig bättre på engelska...).
Åsa, mälardalen zon 2
07-02-2009, 22:02
CITAT (flaxss @ 07-02-2009, 20:52) 07 - SNÄLLA SNÄLLA sluta sjung! herre gud vilken hemsk låt. CITAT (Huggorm @ 07-02-2009, 20:57)  Det var ungefär min åsikt också  Kontigt nog var det den låten som den internationella juryn gillade så vill man vinna den internationella tävlingen kanske man ska rösta på den låten man tror minst på???
Huggorm
07-02-2009, 22:07
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 07-02-2009, 22:02)  Kontigt nog var det den låten som den internationella juryn gillade så vill man vinna den internationella tävlingen kanske man ska rösta på den låten man tror minst på???  Jo det gick ju bra när juryn fick välja låt förra året
zaaritha
07-02-2009, 22:12
Nej, jag tittade inte! Vem vann? Brukar bara kolla på själva uppgörelsen.....
Snöflinga
07-02-2009, 22:16
Jag är en av de som tittat i kväll ... fast fingret var farligt nära avstängningsknappen när hysterikan till programledare körde igång  (undrar om hon är så'n hemma också?) Min favorit helt klart är Caroline af Ugglas  Underbar röst och fin låt ..... fast ibland, det måste jag erkänna, är hon lite för mycket att titta på  men ändå, hon är min etta !
Platinum
07-02-2009, 22:16
CITAT (zaaritha @ 07-02-2009, 22:12)  Nej, jag tittade inte! Vem vann? Brukar bara kolla på själva uppgörelsen..... Ingen har vunnit, deltävling 1.
Mede var bästa som hänt melodifestivalen på evigheter. Snälla snälla med Af Ugglas är ju kanon! Hon är en sån skön person (men bara 5 minuter i taget) och låten var tokbra. Nä, jag har inte tittat... eller?
zaaritha
07-02-2009, 22:27
Jag trodde Shirley Clamp skulle ha en chans--hon har en bra röst!
CITAT (Alba @ 07-02-2009, 21:25)  Känns tryggt att veta att du sitter still vid TV' n Radionörd som jag är så lyssnar jag på radion.........och petar lite på datorn under tiden. Ja, ja, jag satt för en gångs skull väldigt still, jag lovar att jag faktiskt gjorde det  ...............Jag hade inget val, Dealer satt bredvid  ..............  . Jag håller med dig vad det gäller radion, den är guld värd och är på från morgon till kväll här, fast i kväll var det tv:n som gällde Och sen måste jag ju säga att jag gillade Caroline af Ugglas............vet inte om jag kan påstå att den var den bästa, men den var så speciell att jag tog den till mig ändå..............ja, ja, tiden får utvisa hur bra den är
zaaritha
07-02-2009, 22:52
Men; seriöst: Vem gick vidare? Lagade mat när det sändes så jag vet inget!
Huggorm
07-02-2009, 22:57
CITAT (zaaritha @ 07-02-2009, 22:52)  Men; seriöst: Vem gick vidare? Lagade mat när det sändes så jag vet inget! Emilia och Alcazar enligt rubrikena på DN (jag orkade inte se klart)
Farbror Blå
08-02-2009, 00:47
Jag tittade inte så mycket, gjorde som flertalet här, lyssnade i bakgrunden bara. Det lilla jag såga av Medhe var hon enligt min smak skitlöjlig. undantaget var när hon drev lite med etablissemanget:
"Nu har vi tre miljoner tittare ikväll, och de tror att vi alla är homosexuella, men det är vi inte, i alla fall inte allihop"
Saknar stenansiktet som var skämtinlägg för några år sen, saknar också Luuk, en av sSveriges- enligt mej. roligaste personer.
Har varken sett eller hört nåt hittills.
Eva-Helene
08-02-2009, 16:49
Jag hade besök och vi såg på melodifestivalsuttagningen (kul ord!). Vi höll båda två på Alcazar, Emilia och Scotts. Vi avskydde "Snälla snälla snälla snälla snälla". MEN GISSA VILKEN LÅT SOM SATT FAST I MIN HJÄRNA I DRYGT TVÅ TIMMAR IDAG!
Krolliljan
08-02-2009, 17:57
Tittar alltid på melodifestivaluttagningarna. Tycker om lättsamma underhållningsprogram som man kan umgås med andra till och som inte kräver total uppmärksamhet. Rätt tamt igår dock, tycker jag. Scotts och Alcazar ganska OK.
Monica M zon 4
08-02-2009, 18:10
Jag har inte sett på melodifestivalen sen Carola vann med Främling. Det är inte min musikstil alls.  Jag tittade på Tudors som jag spelade in härom dagen.
Jag känner att jag vill förklara mig lite...det var inte för att göra narr av någon som jag ställde frågan eller vinklade frågan som jag gjorde.
Snarast var det för att belysa fenomenet att så många av oss (inklusive mej själv) inte vill erkänna att man tittar men ändå kikar(i smyg?) på detta enorma evenemang.
Jag menade inte att vara varken för eller emot fenomenet schlagerfestival, bara iaktagande...
Kan helt ärligt säga att jag INTE tittade på gårdagens evenemang....
Edit, tillägg och felstavning
Gossen Ruda
08-02-2009, 18:35
Okej då så här dagen efter, jag har ingen dator i sommarstugan. Mina omdömen. 1. Skrik och dunka-dunka. 2. Halvbra men vad hade småbrudarna med instrumenten där att göra? 3. Njaaaa, näh. 4. Okej, ingen toppenlåt dock. 5. Helt okej. 6. Halvbra men alldeles för tjatig. 7. Stööööön. Snälla, snälla, kan ingen tala om för henne att börja knyppla isället? Hon kan inte sjunga, inte komponera och inte välja kläder. Var det makens nattskjorta hon hade på sig? 8. Nej, för mycket diskodunk. Jo, jag tittade som synes fast mest lyssnade jag. Orkar inte med alla kameraåkningar och snabba klipp. Migränframkallande. Petra var väl i flamsigaste laget men får godkänt men betalar våra licenspengar alla kläder? Måste det ta en kvart innan själva tävlingen börjar? Direkt efter första omgången stängde jag av, omröstningen är inte intressant. Ville bara kolla in startfältet vilket var urdåligt egentligen. Det fanns inga klara vinnare, möjligen ett par som inte var klara förlorare. Färdiggnällt.
Aqvakul
08-02-2009, 19:14
Efter som jag var i stugan, tämligen trött efter en del praktiska bestyr och utan dator, så såg jag faktiskt hela programmet. Det måste varit första gången på flera år. De två jag tippade gick vidare. Båda har klara vinstchanser i finalen, tror jag. Fru von Ugglas Janis Joplin-grej var häftig, men kanske inte precis något för melodifestivalen.
Huggorm
08-02-2009, 19:32
CITAT (Gossen Ruda @ 08-02-2009, 18:35)  Petra var väl i flamsigaste laget men får godkänt men betalar våra licenspengar alla kläder? Det reagerade jag också på. Räcker det inte med en uppsättning kläder, vad är anledningen till tio klädombyten på en och en halv timme? Aldrig i livet att jag betalar TV-licens när dom slösar pengar på något så meningslöst, det är helt och hållet att kasta bort pengar på ingenting. Ett tydligt tecken på att dom har mer pengar än dom behöver.
Meriona
08-02-2009, 19:37
CITAT (Pius @ 07-02-2009, 21:14)  Och jag gillar Petra Mede bäst, tack och lov att hon är med. Annars vore detta olidligt. Gud så dåligt. Pius OJ! Där hade jag en tok-annan mening! Hon var nära att få mig att stänga av för gott! Men smaken är ju som baken, och tack och lov för det!
Aqvakul
08-02-2009, 19:39
CITAT (Huggorm @ 08-02-2009, 19:32)  Det reagerade jag också på. Räcker det inte med en uppsättning kläder, vad är anledningen till tio klädombyten på en och en halv timme? Aldrig i livet att jag betalar TV-licens när dom slösar pengar på något så meningslöst, det är helt och hållet att kasta bort pengar på ingenting. Ett tydligt tecken på att dom har mer pengar än dom behöver. Jag såg det som att hon ironiserade gentemot alla onödiga klädbyten genom att byta kläder in absurdum. Melodifestivalen är en dyr historia och man kan verkligen diskutera om det ska vara så påkostat. Petras klädkoto är dock snarast en dropppe i Mississippi. Toligen kommer de också att återanvändas i de följande programmen.
CITAT (Aqvakul @ 08-02-2009, 19:39)  Jag såg det som att hon ironiserade gentemot alla onödiga klädbyten genom att byta kläder in absurdum. Melodifestivalen är en dyr historia och man kan verkligen diskutera om det ska vara så påkostat. Petras klädkoto är dock snarast en dropppe i Mississippi. Toligen kommer de också att återanvändas i de följande programmen. Jag tror också det skulle ses som ironi. Och jag tror inte Petras kläder har kostat något. De är förmodligen bara lånade. Däremot kostar säkert hennes stylist en vacker slant....
Piccante
09-02-2009, 00:24
Jag tycker det är meningslöst med så många deltävlingar för alllt för många dåliga bidrag får vara med så vinnarna är givna på förhand.
Alcazar var den enda som var proffsig framförd och en hyfsat stark låt.
Huggorm
09-02-2009, 00:55
CITAT (HelenJ @ 08-02-2009, 20:53)  Jag tror också det skulle ses som ironi. Och jag tror inte Petras kläder har kostat något. De är förmodligen bara lånade. Däremot kostar säkert hennes stylist en vacker slant.... Lånade? Skulle inte förvåna mig om dom sytts upp enkom för detta tillfälle, och kommer hängas ned i något lager efteråt för att aldrig mera användas. Men visst, det är säkert bara en droppe i havet, och alltid sysselsätter det någon skräddare.
CITAT (Betty @ 07-02-2009, 22:00)  Jag tittar på varenda deltävling och förståss på finalen varenda år och har så gjort typ alltid, i alla fall ända sen jag började intressera mig för annan musik än barnvisor. Jag missar aldrig den stora melodifestivalen heller. Jag är en riktig melodifestivalnörd - och det står jag för!  --- Här är en till som kollar på allt! Lyssnar såklart på låtarna - noooooga - kollar kritiskt scenframträdandet. Analyserar och dömer, stenhårt men rättvist.  Programledaren har jag inte sett förut, men tydligen trodde hon att hon var rolig. Sorry, men jag saknade Luuk. Låtarna ja... 1. Nina Söderquist - nope... Har svårt att ta till mej helt okända artister i en så här 'stor' tävling. (Sonja Alden var ett undantag för två år sen dock...) 2. Johathan Fagerlund - ett nope till. Också okänd för mej, och kanske för ung för att jag skulle 'upptäcka' honom. 3. Shirley Clamp - alldeles för divig för mej. Alldeles för vassa armbågar och en för gåpåig stil. Och här försökte hon copycata just Sonja Alden, både låten och fläkten och kläderna. Inte konstigt att hon kom sist (?). 4. Scotts - (egentligen inte min musik, och inte här kanske...men!) trodde absolut att dom skulle gå vidare, och det hade dom säkert gjort också om dom inte varit tvungna att duellera mot Alcazar. 5. Emilia - njaeee.... Visst, hon är söt och har scenvana men kanske rösten inte räcker så långt? 6. Alcazar - japp, nästan tveklöst till final. Redan kända, man behövde bara koncentrera sej på låten. Och det var en typisk Alcazarlåt. 7. Caroline af Ugglas - där går jag bet! Gillar inte henne i nåt sammanhang. Förstår mej inte på henne alls, och kan inte se henne i dom här sammanhangen heller. Jobbar inte hon som sångpedagog eller nåt...?? 8. Marie Serneholt - var hon kvällens joker? I så fall blev jag besviken, det brukar väl vara lite extra med jokrarna...? Trodde absolut att Alcazar och Scotts skulle gå direkt, men sen vilka två som skulle till Andra chansen var tveksamt. Sen stupade ju alltihop på att dom gjort om reglerna så då tappade jag hakan lite där i soffan... Och när extrajuryn sa sitt, gick jag! Skärpning till nästa vecka!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|