Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6
Dito Verde
21 säljare anmälda
varghem
Jag kan inte i dagens läge säga om jag kommer eller inte... går det att tinga plats nästa vecka???
Dito Verde
Det skrivs om oss i Alekuriren

http://alekuriren.se/veckans/24.pdf
*Ulrica*
Varghem - det går bra att anmäla sig i nästa vecka!

Solstorm, angående lotteri så har jag ett förslag som jag tycker verkar enkelt:

När vi kommer dit så ställer vi ett bord på mitten av hela ytan och ber alla säljare (som vill) ställa en växt eller liknande, det spelar ingen roll med storlek eller etc. Sedan får varje växt en skylt med en siffra mellan 1 och 100 (typ 11, 22, 33, 44) och sedan säljer man lotter (såna där på en ring) och får man rätt siffra så tar man växten. Jag kan tänka mej att köpa lottring och göra sifferskyltar. Simon och din dotter kan turas om med att sälja lotter. Minimalt med arbete och planering!
Solstorm
Dito Verde är en skatt! Hon skänker en stor och frodig dahlia i kruka och en gullboll (dubbel rudbeckia) yahoo.gif

Eftersom lotteriet inte är tänkt att gå med vinst så kommer jag att köpa in lotterivinster också. Det kommer att bli några olika vinstgrupper att välja ur och tombolalotter.

Vad sägs om 5 kr styck och 10 stycken lotter för 40 kr? Hur många hundra lotter vågar man tro att det går att sälja tro?

Bord i mitten var nog en bra idè. Då blir det inte så ödsligt där.
Solstorm
Fram med puderdosorna nu så ni kan lägga snygg mask. Jag har mailat till den här mannen och sagt att han är välkommen: http://www.google.se/imgres?imgurl=http://...-XLHNugOLLw2KcL

Det vore väl inte fel med ett inslag i TV.
CillaM
Hos mig finns det inget som heter "ganska rejäl växt i kruka" så här års, tyvärr Solstorm. Jag hoppar mer än gärna över lotteriet, vill inte ha fler växter hem som jag inte har plats för eller känner nåt för. Jag är där för att bli av med mina växter.
Wilmer
Jag tar med en rejäl växt från trädgården, frösådderna är bara fööör anskrämliga giggle.gif vilken pinsam odlait jag är ninja.gif . (till lotteriet)

Så kul det blir och vilket fint väder vi kommer få...

Härlig dotter Ingrid, kul att se dig igen.

Priser.. Jag höftar, jag har ju ändå pysslat, vattnat, krukat, planerat, köpt jorden... Släpat och svettats.. Så gratis blir de inte men inga priser satta sweatingbullets.gif
Olle A
Jag tar också med en rejäl växt till lotteriet, även om jag ännu inte kan säga vilken. Var inte rädda för att ta betalt för era växter! På växtmarknader hittar man sällan växter för mindre än 20 kr/st (om de inte är pyttesmå) vilket i de flesta fall är bra mycket mindre än vad affärer och plantskolor tar. Är växterna större eller ovanligare kan ni gärna ta mer.

Olle
*Ulrica*
CITAT (CillaM @ 11-05-2010, 17:10) *
Hos mig finns det inget som heter "ganska rejäl växt i kruka" så här års, tyvärr Solstorm. Jag hoppar mer än gärna över lotteriet, vill inte ha fler växter hem som jag inte har plats för eller känner nåt för. Jag är där för att bli av med mina växter.

Hm... har jag missuppfattat... är detta ett lotteri mellan oss säljare?

Obs - jag tar också med en växt eller liknande till lotteriet.
Meriona
Vet inte hur Solstorm tänkt sig lotteriet iår, men i fjol så var det både allmänhetens lotteri och så utställarnas dito som hölls efter stängningsdags.
Laura
Jag kommer gå på marknaden för första gången i år - bara som köpare än så länge smile.gif och jag ser verkligen fram emot att få träffa några IRL som jag pratat med här på odla.nu biggrin.gif
Dito Verde
Jag tycker att det räcker med 5 kr styck för lotterna. Man behöver inte sälja 10 för 40 kr. De kommer att gå åt ändå. En ring med hundra lotter räcker.
Gräv upp något och kruka in nu direkt så tar det sig till den 22 maj. Sätt en lapp på krukan om vad det är. Gärna en utskrift på en bild av hur den ser ut när den blommar.
Detta är ett uppskattat inslag som jag tror köparna gillar och kommer ihåg. Det kommer vi att ha nytta av till nästa år. Jag tror också att växter uppskattas mer som vinster än prylar.

CillaM: Vi talar nu bara om det allmäna lotteriet. Det vi har haft internt efter stängning har vi inte pratat om ännu. Där håller jag med dig. Jag är inte heller jätteförtjust i att få en växt som jag inte frågat efter eller känner för. Men lotteriet för allmänheten skänker jag gärna till så att köparna får en positiv bild av vår marknad.

/p

CITAT (Laura @ 12-05-2010, 08:33) *
Jag kommer gå på marknaden för första gången i år - bara som köpare än så länge smile.gif och jag ser verkligen fram emot att få träffa några IRL som jag pratat med här på odla.nu biggrin.gif

Kul Laura, då ses vi igen. Hur gick det för din dahlia och chili du fick förra året i utbyte mot rödlök?
Laura
CITAT (Dito Verde @ 12-05-2010, 12:02) *
Kul Laura, då ses vi igen. Hur gick det för din dahlia och chili du fick förra året i utbyte mot rödlök?

-cry-.gif
Det säger väl allt va? sad.gif Jag var totalnybörjare med stora ambitioner och en jätteträdgård att ta hand om och jag lyckas drunkna din fina dahlia och torka ut den lille chiliplantan crying.gif jag har sååå mycket ångest för det.

Blev det några rödlök? Jag lyckades med bara några där också.

Jag har lärt mig otroligt mycket av mina misstag i fjol och hoppas lyckas lite lite bättre i år blush.gif

Skulle jag kunna bota min ångest med att skänka en liten körsbärschiliplanta eller en '1cm' chiliplanta till dig?
Dito Verde
CITAT (Laura @ 12-05-2010, 12:09) *
-cry-.gif
Det säger väl allt va? sad.gif Jag var totalnybörjare med stora ambitioner och en jätteträdgård att ta hand om och jag lyckas drunkna din fina dahlia och torka ut den lille chiliplantan crying.gif jag har sååå mycket ångest för det.

Blev det några rödlök? Jag lyckades med bara några där också.

Jag har lärt mig otroligt mycket av mina misstag i fjol och hoppas lyckas lite lite bättre i år blush.gif

Skulle jag kunna bota min ångest med att skänka en liten körsbärschiliplanta eller en '1cm' chiliplanta till dig?

Oj oj oj, kan en chiliplanta bota din ångest så vill jag absolut ha en. Men du behöver inte skämmas för min skull. Dina rödlökar tog sig bra. I år lyckades jag vara tidigt ute och köpte på mig massor av sättlök.
Du kan få en dahlia till att öva dig på om du kommer till marknaden.
/p
Laura
CITAT (Dito Verde @ 12-05-2010, 12:30) *
Oj oj oj, kan en chiliplanta bota din ångest så vill jag absolut ha en. Men du behöver inte skämmas för min skull. Dina rödlökar tog sig bra. I år lyckades jag vara tidigt ute och köpte på mig massor av sättlök.
Du kan få en dahlia till att öva dig på om du kommer till marknaden.
/p

Åh vad bra smile.gif Och ja! det skulle jag gärna vilja ha! Jag skall verkligen försöka helhjärtat denna gång. Jag har en liten dahlia som står under belysning just nu som jag fick av Knytt som jag håller på öva på. Pga av bristen förra året var jag också ute tidigt med lök och satt ett gäng rödlök för ungefär en månad sedan och de har börjat att titta upp redan biggrin.gif Är det något annat du saknar? Jag har några tomatplantor (gardener's delight, tiny tim och en pärltomat) över, några purjolök och ett gäng små sallader. Jag har även vildvuxen vintergröna, citronmeliss och gräslök som jag kan gräva upp en bit av...
Dito Verde
CITAT (Laura @ 12-05-2010, 13:06) *
Åh vad bra smile.gif Och ja! det skulle jag gärna vilja ha! Jag skall verkligen försöka helhjärtat denna gång. Jag har en liten dahlia som står under belysning just nu som jag fick av Knytt som jag håller på öva på. Pga av bristen förra året var jag också ute tidigt med lök och satt ett gäng rödlök för ungefär en månad sedan och de har börjat att titta upp redan biggrin.gif Är det något annat du saknar? Jag har några tomatplantor (gardener's delight, tiny tim och en pärltomat) över, några purjolök och ett gäng små sallader. Jag har även vildvuxen vintergröna, citronmeliss och gräslök som jag kan gräva upp en bit av...

Jag saknar massor men behöver absolut ingenting, och skall ingenting ha, ingenting, ingenting (måste öva på detta).
Jag tycker att du ska ta med dina plantor och sälja dem på marknaden.
ingrid fuxwall
En bra förslag med att alla sätter det de vill skänka på ett bord.

Att sätta pris på sina växter är svårt.
Som vanligt går jag ut hårt så här finns redan en massa krukade växter
Meriona
Kul Ingrid! smile.gif

Jag tycker att ni som säljer ska ta betalt så att det går ihop och ger vinst, varför skulle man annars hålla på? Kruka och jord och näring och annat kostar, vill folk inte betala så får de vara utan tycker jag. Inte kan de begära att få Lidl-priser för kärleksfullt hanterade växter?

Wilmer
CITAT (ingrid fuxwall @ 12-05-2010, 21:11) *
En bra förslag med att alla sätter det de vill skänka på ett bord.

Att sätta pris på sina växter är svårt.
Som vanligt går jag ut hårt så här finns redan en massa krukade växter

Spännande! Tyvärr kan jag inte ta med en jul/påsk kaktusen jag lovade dig till för länge sedan, för jag har dödat dem alla under vintern. Eventuellt lyckas jag få en skrumpen stickling att ta sig.. (Den skulle du fått för två år sedan tror jag det var).

Jag ska kruka det sista i helgen, men vad hände med vädret????
Laura
CITAT (Dito Verde @ 12-05-2010, 16:57) *
Jag saknar massor men behöver absolut ingenting, och skall ingenting ha, ingenting, ingenting (måste öva på detta).
Jag tycker att du ska ta med dina plantor och sälja dem på marknaden.

Ha ha ha, det börjar jag känna också biggrin.gif
Ja, jag kanske skall göra det då...
Solstorm
Jag känner att jag behöver förtydliga lite kring lotteriet.

Detta är inget lotteri säljare emellan utan vänder sig till alla. Lotterna ska börja säljas direkt marknaden öppnar. Lottköparna kommer direkt att kunna se om de har vunnit. Det kommer att finnas några olika prisgrupper och skylt där det står lotter med slutsiffa xx, xx och xx har vunnit pris ur grupp 1, slutsiffra xx,xx och xx har vunnit pris ur grupp 2 oxv. Jag har lagt ut några krokar om fler kanske vill skänka priser men det är ännu oklart om det blir något.

Det kommer att finnas några hundra lotter att köpa och jag kommer att köpa in priser till lotteriet för de pengar som vi hoppas få in. Det är en liten ekonomisk risk som jag tar personligen och som ingen annan behöver tänka på.

Självklart är det frivilligt att köpa lotter. Jag avskyr alla påtvingade lottköp och har svurit ve och förbannelse över alla bingolotter jag har tvångköpt genom åren när barnen har idrottat. Detta lotteriet är avsett för dem tycker det är roligt att köpa lotter och som tycker att vinsterna lockar. Man ska absolut inte köpa föar att man känner sig tvingad att stödja någon god sak. Eventuell liten vinst kommer att gå till inköp av vinster för nästa års lotteri och inget annat. Jag överlämnar den vinsten nästa vår till den som håller i lotteriet då och som får lägga upp lotteriet på sitt eget vis. OBS jag lämnar bara över pengarna till någon som varit med på tidigare odlaträffar och som träffat åtminstone några IRL.

Eftersom det kommer att bli ett lotteri med större värde på vinsterna än vad intäkterna från själva lotterna kommer att ge så tror jag att lotteriet kan ge goodwill inför kommande år. När jag ber alla säljare skänka en växt till lotteriet så vill jag att ni ser det som att ni bidrar till marknadsföringen inför kommande år.

Att jag vill veta i förväg vad som skänks till lotteriet beror på att det jag har ansvar för vill jag också ha kontroll över. Det enda ni behöver göra är att bestämma er för vad ni vill skänka och meddela mig via pm.

Eftersom det ändå är svårt att förutse precis hur det kommer att bli så använder jag mig själv och mina växter som buffert.
Solstorm
Anne-Li i Olofstorp bidrar med flera krukor trots att hon inte ens kommer att vara säljare! Yippie! yahoo.gif
Chamomille
CITAT (toreij @ 09-05-2010, 20:12) *
... och ser fram emot en dag med Odlar vänner i väst:-)

wacko.gif Hur ska man tolka det?
Meriona
Går säkert bra med odlarvänner i kavaj också... giggle.gif

Nån som tänker sälja kryddväxter? Jagvar på Blomsterlandet idag men gick missnöjd därifrån, allt såg ut som skämtet själv. sad.gif

Oregano och citrontimjan köpte jag på Tirup, men jag vill ha fler skojiga kryddor!
Olle A
Då kan du få en isop av mig för att du kör. smile.gif

Olle
Chamomille
Jahapp. Jag tror att jag gömmer mig bakom en gran eller nåt.

Svar till Meriona alltså...
ingrid fuxwall
CITAT (Meriona @ 13-05-2010, 18:46) *
Går säkert bra med odlarvänner i kavaj också... giggle.gif

Nån som tänker sälja kryddväxter? Jagvar på Blomsterlandet idag men gick missnöjd därifrån, allt såg ut som skämtet själv. sad.gif

Oregano och citrontimjan köpte jag på Tirup, men jag vill ha fler skojiga kryddor!

Vad vill du ha?
Om du kommer med önskemål ska jag se om det finns i min örtagård - visst låter det fint, nu är där mest maskrosor men ....

CITAT (Solstorm @ 13-05-2010, 12:30) *
Anne-Li i Olofstorp bidrar med flera krukor trots att hon inte ens kommer att vara säljare! Yippie! yahoo.gif

Om så önskas kan jag skänka ett antal fyrkantiga plastkrukor - har ju minst 2 000 stycken.
Meriona
CITAT (Chamomille @ 13-05-2010, 19:40) *
Jahapp. Jag tror att jag gömmer mig bakom en gran eller nåt.

Svar till Meriona alltså...

Kommer du? Himmelåjösses harjag missat detta? Va kul! smiley_small_hug.gif

CITAT (Olle A @ 13-05-2010, 19:33) *
Då kan du få en isop av mig för att du kör. smile.gif

Olle

Jättegärna! smiley_small_hug.gif

CITAT (ingrid fuxwall @ 13-05-2010, 21:14) *
Vad vill du ha?
Om du kommer med önskemål ska jag se om det finns i min örtagård - visst låter det fint, nu är där mest maskrosor men ....
Om så önskas kan jag skänka ett antal fyrkantiga plastkrukor - har ju minst 2 000 stycken.

Körvel, dragon och såklart gräslök.... *drägel* Och allt annat som sätter piff på tillvaron! smiley_small_hug.gif

Fyrkantiga krukor borde varenda människa bli glad för att vinna, de är ju så himla praktiska! Måste ladda upp med femkronor..... smile.gif

Chamo, om du kommer och behöver övernattning så säg till! tummenupp.gif Gäller även Blomkronor och Nostalgior och alla andra Odlaiter som inte är råttallergiska. smile.gif
Chamomille
Vi har redan en övernattningsplats ordnad yes.gif Men tack så mycket iaf smiley_small_hug.gif
Meriona
Glöm nu inte att nogsamt presentera dig. tummenupp.gif

Ska försöka komma ihåg att sätta på mig Odla-knappen!
Solstorm
Krukor till lotteriet är toppenbra Ingrid!

Nu gäller det att följa väderprognosen. Ber allra ödmjukast till högre makter om lagom värme, inget regn och ingen blåst.

http://www.yr.no/sted/Sverige/Västra_Götal...tidsvarsel.html

http://vader.hitta.se/vaer.aspx?id=14807595
Solstorm
Nu har jag talat med företaget Frö med posten ifall de vill sponsra vårt lotteri. Det lät positivt och jag ska återkomma på måndag. Det finns ju massa lökar och fröer som ska sättas i maj så det blir ju toppenbra vinster i så fall. Hoppas det går bra.

http://www.fromedposten.se/
Chamomille
CITAT (Meriona @ 14-05-2010, 09:01) *
Glöm nu inte att nogsamt presentera dig. tummenupp.gif

Ska försöka komma ihåg att sätta på mig Odla-knappen!

Klart jag inte ska glömma att presentera mig smile.gif Men hur ska jag hitta dig då? Ser du ut som en gerbil unsure.gif
ingrid fuxwall
CITAT (Meriona @ 13-05-2010, 21:32) *
Kommer du? Himmelåjösses harjag missat detta? Va kul! smiley_small_hug.gif
Jättegärna! smiley_small_hug.gif
Körvel, dragon och såklart gräslök.... *drägel* Och allt annat som sätter piff på tillvaron! smiley_small_hug.gif

Gräslök brukar jag gräva upp och slänga, ska se om jag missat någon. Citronmeliss finns här mängder och det är ju väldoftande i alla fall.
Sedan ska jag ta mig upp en nivå och se om äpplemyntan överlevt vintern.

Jag har börjat röja i kryddträdgården men är lite försiktig då allt inte hunnit komma upp
Wilmer
Meriona har svans med tofs, ja precis Cham tummenupp.gif Annars så kan du leta efter mig så är hon nog nära ibland giggle.gif

Jag har med diverse kryddor, men det kan följa med mask du vet Meriona coolgleam.gif

Toppen, hejja fröer med posten blomma.gif Hoppas!

Allt är så sent i trädgården, men lite har jag kunnat gräva upp.. Hoppas på en fin dag i morgon också så lite till kan grävas upp. Börjar ta slut med krukor bara.. Plastpåsar verkar så B....

ingrid fuxwall
CITAT (Wilmer @ 14-05-2010, 20:20) *
Meriona har svans med tofs, ja precis Cham tummenupp.gif Annars så kan du leta efter mig så är hon nog nära ibland giggle.gif

Jag har med diverse kryddor, men det kan följa med mask du vet Meriona coolgleam.gif

Toppen, hejja fröer med posten blomma.gif Hoppas!

Allt är så sent i trädgården, men lite har jag kunnat gräva upp.. Hoppas på en fin dag i morgon också så lite till kan grävas upp. Börjar ta slut med krukor bara.. Plastpåsar verkar så B....

Mjölkpaket och mjölpåsar fungerar bra men då måste man ju göra som jag - spara sådana.

Är det något fel om det finns mask i jorden?
Wilmer
Jag ska nog gräva upp några sista minutenplantor som jag ändå ska ge bort av och stoppa i plastpåse. OM jag orkar.

Meriona har maskfobi har jag märkt. Men masken märker hon ju bara om hon måste plantera om dem som hon gjorde med växter från mej. Hon kan säkert få sin son att göra det åt henne tummenupp.gif
Meriona
CITAT (Wilmer @ 15-05-2010, 00:16) *
...
Meriona har maskfobi har jag märkt. ...

Tillochmed svår sådan ska erkännas, det är därför jag inte saknar min trädgård, krukor är perfekt, helst utan maskar. sick.gif Tror det är pojkarna i småskolans fel, de kastade mask på oss och jag fick en innanför kragen som klibbade sig fast och kravlade och....

Igår åkte jag förbi "vårt område" i Surte och där hade det lagts upp en stooooooor grus- eller jordhög! Förvisso i ena kanten, men jag hoppas att det inte gör att alla får plats. Hur kan de få göra så, känner de inte till arrangemanget? -cry-.gif Det såg jättetråkigt ut...
Wilmer
Jag såg också grushögen häromdagen. Busigt att göra så! Men vi får nog plats..
Dito Verde
Jag har frågat vems jord/grushögen är. Väntar på svar.
anne-li i olofstorp
Får väl se det som service.....
Jordhögen blir första priset i lotteriet, säckar medtages.... whistling.gif coolgleam.gif
Eva i Höga
Ja blir så trött när ni pratar om denna marknaden ranting.gif ! Jag kan ju inte komma -cry-.gif !
Solstorm
CITAT (Eva i Höga @ 15-05-2010, 16:10) *
Ja blir så trött när ni pratar om denna marknaden ranting.gif ! Jag kan ju inte komma -cry-.gif !

Vi får väl viska istället för att prata högt.
Eva i Höga
CITAT (Solstorm @ 15-05-2010, 16:49) *
Vi får väl viska istället för att prata högt.

Ja, gör det!
Solstorm
Efter förra årets marknad så fick vi veta att en del personer hade lite svårt att hitta. Det kom upp ett förslag med ballonger. Det var ju ett bra förslag för då syns vi ju också för dem som åker förbi på 45:an och inte vet att det är marknad.

Jag har ett gäng billiga småballonger här hemma som jag kan sponsra med. Jag har en liten enkel billig pump att låna ut också. Jag tar med mig det ifall någon ställer upp med att blåsa upp och binda upp dem så de syns.
ingrid fuxwall
CITAT (anne-li i olofstorp @ 15-05-2010, 12:52) *
Får väl se det som service.....
Jordhögen blir första priset i lotteriet, säckar medtages.... whistling.gif coolgleam.gif

Gissa om jag ska köpa lotter. Sparar ju på tomma jordsäckar blush.gif - ska ta med mig en hög giggle.gif
Laura
Jag vet inte om det är intressant över huvud taget men...

...jag har klippt ned en massa hasselpinnar i helgen. Jag tror att jag såg en trädgårdsprogram om att just hassel gör fina spaljéer. Jag vet inte om det är att det är fint eller flexibelt eller så. Men frågan är, skall jag ta med mig ett gäng pinnar? Någon som skulle vilja ha? Tjockleken är från 1cm upp till ca. 3cm längst ned... och den längsta är väl ca. 2m kanske...
Solstorm
Ingrid skänker av sina krukor, flera växter bla krusbärsbuske och små påsar med torkad svamp. Nu dräglar jag!

Ulrica skänker röda kärleksört i jättekrukor och hennes mamma ett av sina fina blomstöd.
Chamomille
Men Meriona... Nu vet jag precis vad jag ska ta med mig till Surte biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon