Full version: Utförsäkrad! PANIK!
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
Anma
Ärligt talat tycker jag att man ska försöka hålla utanför diskussionen om de som fuskar i den här tråden , det blir så lätt att vi som känner att vi inte klarar ett jobb (och även fått detta bekräftat från läkare med flera) att vi anses vara fuskare, vi klarar ju tex att skriva på ett forum... Även om syftet inte är detta så har samhällsklimatet varit sådant, åtminstone minst så länge jag varit skadad, att man lätt ses som en fuskare och man får/bör/ska skämmas för att man utnyttjar systemet. Det känns som att jag har tillräckligt stor börda på mina axlar nu ändå.

Tack stintan för ditt inlägg. Du förklarar det så bra!
Meriona
Problemet med FK kan jag inte annat än gråta åt, det är rent av bedrövligt. Här förfasas vi över sjukförsäkringarna (eller frånvaron av de allmäna) i USA och så är det än värre här hemma?!

Men efter som min mamma blev ganska tidigt sjukpensionär, och själv är jag nånstans på gränsen till att jag borde vara sjukskriven men att jag ändå envetet vägrar, så har jag full medvetenhet om att den person som är långtidssjukskriven eller inte bedöms kunna jobba på INGET sätt valt detta själv, alla förutom enstaka undantagsfall kämpar och sliter och jobbar på så länge det bara är möjligt, man väljer bort hobbys och annat bara för att orka gå till jobbet. Hur kan nån ens TRO att det är fusk som är det NORMALA???? Bedrövligt! nono.gif
Har vi råd med skadegörelse, bonusar och annat skit så har vi förbannemej råd att ta hand om våra sjuka också!
ingrid fuxwall
Blir så ledsen över allt dumt som skrivits i denna tråden - ingen nämnd och ingen glömd.

Antagligen förstår inte de som skrivit "kränkande" saker att de sårat andra - hoppas kan man ju alltid whistling.gif

Tycker så synd om alla som blivit utförsäkrade och som sedan får veta här i ämnet att de visst kan jobba - att det finns jobb åt alla.
Red Top
CITAT (Gunilla T @ 10-10-2009, 17:00) *
Jag kan inte föreställa mig hur det känns men jag försöker..När allt man stretat och slitit för i livet bara tycks försvinna upp i tomma intet - tryggheten som inte finns längre trots att vi lever i ett av de tryggaste länder i världen.

När man kommit upp i åren så har man ofta skaffat sig något som representerar ett värde eller en intäkt på att jag har arbetat och gjort rätt för mig - något som har stor känslomässig betydelse också. Ett eget hus, en sommarstuga eller något annat som man självklart ser som en del i det fortsatta livet.

Jag kan inte föreställa mig hur det skulle kännas om jag tvingades lämna mitt hem, mina djur och allt det som betyder trygghet och glädje för mig pga av att det nu blåser andra politiska vindar och jag drabbats av sjukdom. Ett helt liv som förändras på nolltid.

Det gör mig verkligen ont att ni som drabbats känner att ni måste redovisa era arbetsinsatser under livet för att misstänksamheten och beskyllningarna inte skall komma men det gör det iaf därför att samhällsklimatet har vänt...

Allt detta skitprat om "utanförskap" får mig att må illa.

Börjar vi misstänka varandra för att vara "fuskare" och arbetsskygga så är det krattad mark för genomförande av nya "lönsamma" reformer eftersom svenska folket reducerats till en hop bidragstörstande individer. Köp inte allt som sägs och hjälp inte till att sprida "sanningarna"..

Jag kan inte föreställa mig hur det känns...

Blomkronan,

jag gick i taket när jag läste dina snusförnumstiga inlägg om att det finns arbete till alla, och sedan kommer dragandes med att du vet minsann att det finns folk som utnyttjar bidraget och tar din "hundkompis" som exempel. Men jag riktade mitt inlägg även till andra med samma inställning.

Det hann bli många inlägg innan jag orkade skriva klart svaret, en del mycket kloka, som Stintans, Anne-Lis, Ängsvädds och Gunilla T:s ovan. Inte minst det jag har markerat.

Om många gör som du, i tid och otid talar om att de minsann vet att folk inte är sjuka, blir det till slut en sanning, och de som är riktigt sjuka hamnar i den situation som är i dag. Spottar man tillräckligt länge på en sten, så blir den blöt. Svenska folket tycker att det är helt OK att vi som är sjuka och inte kan göra rätt för oss ska ha det liv vi förtjänar. Inget liv alls.

Du kan vara lycklig, som lever i en värld där du tror att de regler som gällde 1998-99, gäller än i dag. Så är inte fallet.

Jag har hankat mig fram rätt bra i mitt utanförskap och inte bett om att bli tyckt synd om. Men den nuvarande politiken där man "månar" om oss stackars sjuklingar så mycket att man rycker undan vår hyfsat trygga tillvaro, bara för att vi inte ska känna oss utanför, ger jag inte fem öre för. Jag har inte jobbat hela mitt liv för att betraktas som paria på äldre dagar.

Och Blomkronan, istället för att med en dåres envishet upprepa detta: "Jag tycker inte om att friska som spelar sjuka... förstör för dom som verkligen är sjuka!!! ", sluta att prata om saker du egentligen inte vet något om eller har några som helst bevis för. Det kan göra livet lite lättare för alla som oförskyllt drabbats av olycka eller sjukdom.

Du vill så väl, men det blir så fel. kompiskram.gif

Till sist klipper jag in Anmas senaste inlägg. Det uttrycker hur många av oss "utanförmänniskor" känner oss.

CITAT
Ärligt talat tycker jag att man ska försöka hålla utanför diskussionen om de som fuskar i den här tråden , det blir så lätt att vi som känner att vi inte klarar ett jobb (och även fått detta bekräftat från läkare med flera) att vi anses vara fuskare, vi klarar ju tex att skriva på ett forum... Även om syftet inte är detta så har samhällsklimatet varit sådant, åtminstone minst så länge jag varit skadad, att man lätt ses som en fuskare och man får/bör/ska skämmas för att man utnyttjar systemet. Det känns som att jag har tillräckligt stor börda på mina axlar nu ändå.

Bra rutet Meriona! smiley_small_hug.gif
Gunilla T
CITAT (Meriona @ 10-10-2009, 20:12) *
Har vi råd med skadegörelse, bonusar och annat skit så har vi förbannemej råd att ta hand om våra sjuka också!

Som alltid - så klokt Meriona!

Glöm inte att FK inte sätter sina egna regler - de verkställer politiska beslut.
Meriona
Det var Anma som röt så bra, Red Top. wub.gif
Rose
CITAT (Anma @ 10-10-2009, 19:34) *

tummenupp.gif
Lady Hamilton
CITAT (*Stintan* @ 10-10-2009, 18:59) *
.....Om nu den här hundmänniskan på något sätt mår bättre av sina hundpromenader och den sociala kontakt hon får på cafét en dag/vecka än att sitta hemma i köket och känna efter hur ont hon har så tycker du då att hon ska sluta med det och lämna bort sin egen hund för att istället gå till ett vårdhem och promenera med andras hundar och kanske vattna blommor........
.....JA varför inte få ett RIKTIGT jobb och normal lön som alla andra Sedan om hon kanske bara orkar 50% så får hon likt förbaskat känna att hon gör ett riktigt och bra jobb som vilken annan som hellst.........Det är väl helt OK om man kan skapa små lätta jobb till dom som kan klara det men det är ju inte ett alternativ till att Fk ska utförsäkra sjuka människor.......Det jag skrev var JOBB =vanligt jobb Varför måste allt vara så kvalificerat för att anses var riktigt jobb? Vi måste börja acceptera att även "lättare" enklare jobb är RIKTIGA...... Vem ska betala lön till dessa utförsäkrade människor för att dom ska utföra sysslorna du förslog? Företaget som har anställt dem så klart. Jag vidhåller fortfarande att det skall finnas riktiga jobb även om vissa tycker att de är "enkla" Förr kunde företag och kommuner få statsbidrag för att sysselsätta folk på det sätt du förslår Ja men det skall bara vara i början tills man hittat det jobb man klarar av Sedan blir arbetet "riktigt".......
De sysslor du räknar upp ovan är precis sådana sysslor som "väntjänst" brukar pyssla med. Väntjänst är ofta en grupp pensionärer som frivilligt och gratis ställer upp på sånt som du räknar upp. Ja där har vi tyvärr roten till eländet Din med fleras inställning är skrämmande Dessa viktiga arbetsuppgifter räknas inte i dina ögon uatna skall/kan utföras av andra och dessutom gratis. Näe jag vidhåller STARKT att även lättare o enklare arbetsuppgifter skall räknas till RIKTIGA o ge lön
Anma
Det jag tänkt att skriva många gånger i mina inlägg här men glömt gång på gång är det Gunilla T fick fram:
"Glöm inte att FK inte sätter sina egna regler - de verkställer politiska beslut."

Jag är inte arg på FK, de måste utföra sitt jobb efter de riktlinjer de får för att ha jobbet kvar. Jag skrev ett långt brev till min handläggare efter att jag fått ett premilinärt beslut ang min sjukersättning. Hon höll med mig i varje ord, trots det är hon tvungen att bedöma som hon gör. För att läkarna skrivit att min framtida arbetsförmåga är svårbedömd och inte utesluten.
För att ingen kan med 100% säkerhet att slå fast att jag aldrig mer blir bättre kan jag inte beviljas stadigvarande sjukersättning. I dagsläget finns inga alternativ. I min värld finns ett enkelt sätt att ge ett alternativ. Att bevilja stadigvarande och ändå göra tester om arbetsförmågan ändrats med några års mellanrum. Mao behålla tillfällig sjukersättning.
Detta är beslut tagna på politikernivå, ej inom FK.
gnon49
Anma

Ha aldrig dåligt samvete för att du har sjukersättning eller är sjukskriven. Är själv sjukpensionär och vet vad psoriasis kan ställa till med leder. (för mig har faktiskt omega-3 hjälpt). För mig är fuskare såna som arbetar och tjänar pengar när dom är sjukskriva, inga andra. Så jag tar inte åt mig. Och det skall inte du göra heller.
FK har fått underkänt i många fall av länsrätten så dom är inte ofelbara eller omöjliga att få rättelse från.
Försäkringskassan har ju faktiskt sagt att dom tycker reglerna är oklara vid utförsäkring.
Försök se framåt med tillförsikt. Allt ordnar sig i slutändan alla skräckcenario till trots.
*Stintan*
"Ja där har vi tyvärr roten till eländet Din med fleras inställning är skrämmande Dessa viktiga arbetsuppgifter räknas inte i dina ögon uatna skall/kan utföras av andra och dessutom gratis. Näe jag vidhåller STARKT att även lättare o enklare arbetsuppgifter skall räknas till RIKTIGA o ge lön"

Vem har sagt något om att det inte ska räknas som riktiga jobb? Självklart, skapa dom du, helst redan igår. Nu är det bara det att inte ens sådana jobb är aktuella för alla dessa människor vi pratar om i den här tråden. Du får leta efter dom du kan anställa på din arbetsplats i någon annan tråd.

Nu får du banne ge dig Ladyn, varför lägger du ord i min mun som jag aldrig sagt. Finns det någon inställning som är skrämmande så är det din i det här fallet. Vi pratar om människor som ínte klarar av att arbeta men som ändå är på G att bli utförsäkrade.

Läs vad Anma och Red Top har skrivit som befinner sig i den situationen. Man blir uppriktigt både ledsen och känner sig kränkt när man läser vad du skriver. Vill du prata om sjukskrivna människor som kan jobba så ta det i en egen tråd.

Hej igen
År efter år efter år efter år ... samma påståenden ... av dem som ännu har hälsan kvar.

ALLA kan jobba. Näää ... ALLA kan INTE jobba.

Man kan se fullständigt frisk ut ... som i mitt fall ... om jag inte gått några meter och har blåa läppar.

Senast idag då jag följde me för att se vad gott ICA hade att fresta mig med ... jo jag fann en hel del mumsigt smile.gif
när bilen parkerades en liten bit från ingången till butiken... stod där en äldre kvinna och stirrade
mig stint i ögonen ... nedlåtande ... som typ ... friska människor köra fram till porten ... SKÄMS!!!!

Såna gånger har jag tidigare haft lust att gå fram till och säga hur det ligger till ... har gjort det en gång när en nitisk "gubbe" ifrågasatte min parkering i HK-ruta ... täppte käften på honom
men vill aldrig göra om det.
Folk skall fullständigt skita i varför jag får skjuts fram til porten vartän jag går ... de har inget med det att göra ... de ska bara vara glada o tacksamma för att de själv är friska .... men det är få som orkar tänka så långt.

J...la svenska avundsjuka samhälle där man nästan alltid misstänker någon som avviker från ens egna normer.

Tror ni inte att det är jobbigt nog att vara sjuk och inte klara av ens det enklaste?
Rasta hunden ... jo det gjorde jag också för några år sedan ... kanske trodde några att jag var frisk ...
för mig var det en prestation som inte går att mäta ... i min glädje av att faktiskt klarade av något.
Kände mig duktig och stark, fast jag visste att det inte funkar så länge till ... men det gav mig en känsla av
"duga och duktig"

Som långtidssjuka behandlas idag är en stor skam för Sverige!
Inte nog med att vi sjuka, arbetslösa och pensionärer beskattas extra hårt ... vi jagas också med med blåslampa.
Personligen är jag inte drabbad men jag lider med alla förtvivlade.

*Stintan*
CITAT (Anma @ 10-10-2009, 21:15) *
Det jag tänkt att skriva många gånger i mina inlägg här men glömt gång på gång är det Gunilla T fick fram:
"Glöm inte att FK inte sätter sina egna regler - de verkställer politiska beslut."

Jag är inte arg på FK, de måste utföra sitt jobb efter de riktlinjer de får för att ha jobbet kvar. Jag skrev ett långt brev till min handläggare efter att jag fått ett premilinärt beslut ang min sjukersättning. Hon höll med mig i varje ord, trots det är hon tvungen att bedöma som hon gör. För att läkarna skrivit att min framtida arbetsförmåga är svårbedömd och inte utesluten.
För att ingen kan med 100% säkerhet att slå fast att jag aldrig mer blir bättre kan jag inte beviljas stadigvarande sjukersättning. I dagsläget finns inga alternativ. I min värld finns ett enkelt sätt att ge ett alternativ. Att bevilja stadigvarande och ändå göra tester om arbetsförmågan ändrats med några års mellanrum. Mao behålla tillfällig sjukersättning.
Detta är beslut tagna på politikernivå, ej inom FK.

Visst är det så och det vet i ju alla men tyvärr blir det Fk som få klä skott eftersom det är dom vi har kontakten med. Samtidigt tycker jag nog att Fk också har ett ansvar i det hela. När t.o.m tjänstemännen inser att det blir tokiga beslut så att människor faktiskt blir lidande så får dom väl gapa lite dom också om hur fel det slår.
blomkronan
CITAT (*Stintan* @ 10-10-2009, 18:59) *
Om nu den här hundmänniskan på något sätt mår bättre av sina hundpromenader och den sociala kontakt hon får på cafét en dag/vecka än att sitta hemma i köket och känna efter hur ont hon har så tycker du då att hon ska sluta med det och lämna bort sin egen hund för att istället gå till ett vårdhem och promenera med andras hundar och kanske vattna blommor.

confused.gif Känner du min hundkompis... för till mig har hon inte sagt att hon har ont någonstans.
Nu har hon börjat jobba deltid... för hon var för frisk för att vara sjuk blush.gif
anne-li i olofstorp
CITAT (Anma @ 10-10-2009, 19:34) *

Tack stintan för ditt inlägg. Du förklarar det så bra!

Denna tråden har tyvärr alldeles spårat ur, det finns många inlägg som visar att empatin och människokärleken fortfarande lever, men de är förfärande många som inte tycker att solidariteten med de människor som fallit offer för vårt högt drivna samhälle inte skall finnas längre. Visst - det finns människor som missbrukar vårt sociala välfärdssystem, men de är inte så många så man skall skrota hela systemet för detta!!! Det finns i 9 fall av 10 medicinska skäl till sjukskrivningar och pensioner.
Anmäl då dem som inte fyller dessa kriterier så kan vi vara mer säkra på att de som får sjukpenning eller sjukersättning verkligen behöver det!
Ett tips: Alla ni som gått ur A-Kassan beroende på att 5 årsregeln gällt, kan nu i oktober gå in igen, få medlemsvillkoret uppfyllt på 3 månader. Den överhoppningsbara tiden är nu 10 år för alla som blivit utförsäkrade. Man kan då få A-Kassa beroende på inkomsten då man blev sjuk, annars är ersättningen 223:-- per dag x 22 dagar per månad,,,,,,, Inget man drar sig runt på precis!
En annan viktig sak att tänka på är att anmäla sig till Arbetsförmedlingen första dagen då ersättningen från Försäkringskassan försvinner.
Detta jobbar jag med dagligen, tro mig, jag ser varje dag folk som inte kan ens försöka jobba............ En kille med höfterna och en axel krossad fick rådet att bli "sängprovare på NK" -rena j-a hånet.....
Anma
CITAT (blomkronan @ 10-10-2009, 22:04) *
confused.gif Känner du min hundkompis... för till mig har hon inte sagt att hon har ont någonstans.
Nu har hon börjat jobba deltid... för hon var för frisk för att vara sjuk blush.gif

Vad bra för dig att du fick rätt i det fallet.

Jag önskar fortfarnande att sådana här diskussioner hålls annanstans. Denna tråd önskar jag ska handla om oss som är sjuka och riskerar att bli utförsäkrade.

Tillägg:
Förresten, brukar reta mig på när folk dikterar villkor i trådar, så strunta i detta. Jag ska försöka ignorera den diskussionen istället.
Hej igen

Så klart att det finns fuskare ,också jag
känner till minst två st som inte borde fått sjukpension ...
men som sagt ... tror att den fuskande klicken är så försvinnande liten att den knappt går att mäta.

Samtidigt så funderar jag över om man öht satsar slantar på att få fast alla stora ekonomiska brottslingar.
Där skulle staten få in mångdubbelt ... men det kanske ligger för nära riksdags occh tjänstemäns
och därför mörkar man/ låter bli att undersöka.

Alltid så lätt att hugga på de svagaste¨. sad.gif
Meriona
CITAT (anne-li i olofstorp @ 10-10-2009, 22:07) *
Denna tråden har tyvärr alldeles spårat ur, det finns många inlägg som visar att empatin och människokärleken fortfarande lever, men de är förfärande många som inte tycker att solidariteten med de människor som fallit offer för vårt högt drivna samhälle inte skall finnas längre. Visst - det finns människor som missbrukar vårt sociala välfärdssystem, men de är inte så många så man skall skrota hela systemet för detta!!! Det finns i 9 fall av 10 medicinska skäl till sjukskrivningar och pensioner.
Anmäl då dem som inte fyller dessa kriterier så kan vi vara mer säkra på att de som får sjukpenning eller sjukersättning verkligen behöver det!
Ett tips: Alla ni som gått ur A-Kassan beroende på att 5 årsregeln gällt, kan nu i oktober gå in igen, få medlemsvillkoret uppfyllt på 3 månader. Den överhoppningsbara tiden är nu 10 år för alla som blivit utförsäkrade. Man kan då få A-Kassa beroende på inkomsten då man blev sjuk, annars är ersättningen 223:-- per dag x 22 dagar per månad,,,,,,, Inget man drar sig runt på precis!
En annan viktig sak att tänka på är att anmäla sig till Arbetsförmedlingen första dagen då ersättningen från Försäkringskassan försvinner.
Detta jobbar jag med dagligen, tro mig, jag ser varje dag folk som inte kan ens försöka jobba............ En kille med höfterna och en axel krossad fick rådet att bli "sängprovare på NK" -rena j-a hånet.....

000.gif Informativt, sakligt och empatiskt! blomma.gif
ingrid fuxwall
CITAT (anne-li i olofstorp @ 10-10-2009, 22:07) *
Denna tråden har tyvärr alldeles spårat ur,

Kan inte annat än att instämma
Hej igen
CITAT (ingrid fuxwall @ 10-10-2009, 22:20) *
Kan inte annat än att instämma

Ber om ursäkt och stiger åt sidan.
Anma
CITAT (Hej igen @ 10-10-2009, 22:23) *

Du har inte skrivit något fel här och har inget att kliva åt sidan för. smiley_small_hug.gif
ingrid fuxwall
CITAT (Hej igen @ 10-10-2009, 22:23) *

Nu var det ju inte dig jag menade, absolut inte snarare tvärt om
anne-li i olofstorp
CITAT (Hej igen @ 10-10-2009, 21:50) *
År efter år efter år efter år ... samma påståenden ... av dem som ännu har hälsan kvar.

ALLA kan jobba. Näää ... ALLA kan INTE jobba.

Man kan se fullständigt frisk ut ... som i mitt fall ... om jag inte gått några meter och har blåa läppar.

Senast idag då jag följde me för att se vad gott ICA hade att fresta mig med ... jo jag fann en hel del mumsigt smile.gif
när bilen parkerades en liten bit från ingången till butiken... stod där en äldre kvinna och stirrade
mig stint i ögonen ... nedlåtande ... som typ ... friska människor köra fram till porten ... SKÄMS!!!!

Såna gånger har jag tidigare haft lust att gå fram till och säga hur det ligger till ... har gjort det en gång när en nitisk "gubbe" ifrågasatte min parkering i HK-ruta ... täppte käften på honom
men vill aldrig göra om det.
Folk skall fullständigt skita i varför jag får skjuts fram til porten vartän jag går ... de har inget med det att göra ... de ska bara vara glada o tacksamma för att de själv är friska .... men det är få som orkar tänka så långt.

J...la svenska avundsjuka samhälle där man nästan alltid misstänker någon som avviker från ens egna normer.

Tror ni inte att det är jobbigt nog att vara sjuk och inte klara av ens det enklaste?
Rasta hunden ... jo det gjorde jag också för några år sedan ... kanske trodde några att jag var frisk ...
för mig var det en prestation som inte går att mäta ... i min glädje av att faktiskt klarade av något.
Kände mig duktig och stark, fast jag visste att det inte funkar så länge till ... men det gav mig en känsla av
"duga och duktig"

Som långtidssjuka behandlas idag är en stor skam för Sverige!
Inte nog med att vi sjuka, arbetslösa och pensionärer beskattas extra hårt ... vi jagas också med med blåslampa.
Personligen är jag inte drabbad men jag lider med alla förtvivlade.

Du skall inte be om ursäkt och stiga åt sidan..... då har du läst mitt inlägg med "fel" glasögon,,,, jag håller med till 110% Kära vän, jag menar ju att alla som är sjuka skall bemötas på det sätt dom frtjänar att mötas på. Inte med det hån och den nedlåtande attityd som är så vanlig idag. Man skall inte förutsätta att folk "bluffar" utan förutsätta att människor som säger dom är sjuka verkligen ÄR DET. så snälla du, förlåt om jag skrev något som du kände dig illa till mods av, det var inte meningen så...
Aqvakul
Jag hoppas du kan sova lite i natt, Anma. Livet känns ibland väldigt tungt, men ibland så händer det oväntade när man minst anar det. smiley_small_hug.gif trostar.gif kompiskram.gif
anne-li i olofstorp
CITAT (Aqvakul @ 10-10-2009, 22:34) *
Jag hoppas du kan sova lite i natt, Anma. Livet känns ibland väldigt tungt, men ibland så händer det oväntade när man minst anar det. smiley_small_hug.gif trostar.gif kompiskram.gif

Snacka om empati och medmänsklighet!!!
Såååååå gott Aqvakul!!!
Instämmer helt med din önskan.......
Sov gott Anma! Det ordnar sig! Vi hjälps åt allihop, så blir det bra till slut
Kram
Rose
Lämnade ut mig lite för mycket så tog bort.
anne-li i olofstorp
Hör av er till mig- jag kanske kan ge lite råd om framtiden för er,,,,,,,,,
ingrid fuxwall
CITAT (anne-li i olofstorp @ 10-10-2009, 23:06) *
Hör av er till mig- jag kanske kan ge lite råd om framtiden för er,,,,,,,,,

Som sagt - du är inte heller så dålig på empati och medmänsklighet - kram på dig smiley_small_hug.gif
*Stintan*

Det är väl klart att jag inte gör men jag gick på det du skrev och det var väl bra då att hon inte var sjukare än att hon kunde börja jobba och du slipper misstänka att hon fuskar. Jag vet bara att det inte alltid syns utanpå människor hur dom mår och hur sjuka dom är så därför misstänkliggör jag ingen om som jag inte vet hur något om.
anne-li i olofstorp
CITAT (ingrid fuxwall @ 10-10-2009, 23:12) *
Som sagt - du är inte heller så dålig på empati och medmänsklighet - kram på dig smiley_small_hug.gif

Tack Ingrid! Gillar dig med!!!!
Anma
Tack alla snälla och förstående människor. Jag är i grunden positiv människa,
just nu känns det bara hopplöst,
men än är inte sista ordet sagt, jag ger upp i graven.
I värsta fall flyttar jag ut till riksdagshuset i sthlm om vi inte klarar boendekostnad, om inte annat lär de se till att jag får en bostad, om inte på dårhuset så i fängelset.
smiley_small_hug.gif

blomkronan
CITAT (*Stintan* @ 10-10-2009, 23:14) *
Det är väl klart att jag inte gör men jag gick på det du skrev och det var väl bra då att hon inte var sjukare än att hon kunde börja jobba och du slipper misstänka att hon fuskar. Jag vet bara att det inte alltid syns utanpå människor hur dom mår och hur sjuka dom är så därför misstänkliggör jag ingen om som jag inte vet hur något om.

Om ni läser alla mina inlägg efter varandra så kan ni se att jag inte har varit ute efter att få sjuka att framstå som fuskare. Däremot är det ju på fuskarna man ska vara sur!!! Det är ju dom som har gjort att reglerna har kommit... Det var ju det jag försökte få fram, men ingen av er lyssna på det örat, utan gick på MIG. dunno.gif

Jag ber ännu en gång om ursäkt det var INTE meningen att såra ER... Jag tycker oxå att det är förjävligt att dom satt in dessa regler för INGEN kan bli frisk på kommando!!

Anma
Jag hoppas verkligen att det ordnar sig för dig och din man så ni inte behöver flytta trostar.gif
Anki på Öland
Usch... läser tråden med hjärtat i halsgropen..... har också sjukersättning och tittade på mina papper där det står att den skall omprövas senast september 2009....... Jag har inte hört ett ljud från FK så nu undrar jag ju om jag inte får några pengar i oktober 2009 i avvaktan på ny utredning eller något i den stilen....... sad.gif
Anki
Anma
CITAT (Anki på Öland @ 11-10-2009, 00:12) *
Usch... läser tråden med hjärtat i halsgropen..... har också sjukersättning och tittade på mina papper där det står att den skall omprövas senast september 2009....... Jag har inte hört ett ljud från FK så nu undrar jag ju om jag inte får några pengar i oktober 2009 i avvaktan på ny utredning eller något i den stilen....... sad.gif
Anki

Till vilket datum har du fått beviljat sjukersättning?
Jan Lindgren
Hej!
Det har hela tiden varit tillåtet att jobba lite när man haft förtidspension. Förr krävdes det ett tillstånd från FK. Nu är det en viss summa om året man får tjäna.
Jag har haft tur och blivit förtidspensionerad innan de nya bestämmelserna kom. Dessutom fick jag en mycket trevlig handläggare. Jag hade tänkt mig 75% förtidspension men handläggaren ansåg att jag behövde 100%. Förmodligen hade hon rätt. När jag gick tackade hon för en trevlig pratstund.
Visst är det kärvt med den låga ersättningen samtidigt så är det vansinnigt att man ska behöva sälja allt när man behöver socialbidrag på grund av sjukdom. Samhället har aldrig visat att det lönar sig att spara. Sparare har alltid varit idioter som ska bestraffas.
MVH
Jan Lindgren
Rose
CITAT (Anki på Öland @ 11-10-2009, 00:12) *
Anki
Du måste ansöka om förlängning själv och det ska ske senast 3 månader innan sjukersättningen går ut.
Hej igen
Var för trött och missförstod. smile.gif

Anki på Öland ... om du inte har tidsbestämd sjukersättning så behöver du inget göra.
I mina papper stod att det skulle omprövas augusti 2007 antingen via telefonsamtal
eller besök hos handläggare.
Ingen har hört av sig, det är nog bara sånt som ska stå i pappren
clivia
CITAT (Jan Lindgren @ 11-10-2009, 00:19) *
Samhället har aldrig visat att det lönar sig att spara. Sparare har alltid varit idioter som ska bestraffas.
MVH
Jan Lindgren

Det är inflation som skapar problem..., nästan alla i samhället tror att en ständigt låg inflation är till och med bra och skapar välfärd, Riksbanken har ett mål på 2% årligen... Det är som att säga att vi tar 2% av värde från dem som sparar och inte äger aktier eller hus för att tillföra det människor med stora lån och "egna" hus, bostadsrätt eller stuga... Många amorterar inte en krona men deras förmögenhet växer ändå...

Ja, det börjar bli ont om riktiga sparare utan skuld, tyvärr... Kanske kommer "helikopter-Ben" att lösa problemet ännu en gång...

MVH/clivia

Anki på Öland
CITAT (Anma @ 11-10-2009, 00:18) *
Till vilket datum har du fått beviljat sjukersättning?

Min sjukersättning är inte tidsbegränsad utan t.v. men det står att FK kommer att göra en förnyad utredning vart 3:dje år. Fast när jag läste lite mera i den enorma pappersbunten hittade jag ett ställe där det stod att det är FK som tar kontakten. Pust....
ANki

CITAT (Hej igen @ 11-10-2009, 08:05) *
Var för trött och missförstod. smile.gif
Anki på Öland ... om du inte har tidsbestämd sjukersättning så behöver du inget göra.
I mina papper stod att det skulle omprövas augusti 2007 antingen via telefonsamtal
eller besök hos handläggare.
Ingen har hört av sig, det är nog bara sånt som ska stå i pappren

Misstänker att du har rätt där, dom har väl för mycket att göra.....
Anki
Anma
CITAT (Anki på Öland @ 11-10-2009, 10:07) *
Min sjukersättning är inte tidsbegränsad utan t.v. men det står att FK kommer att göra en förnyad utredning vart 3:dje år. Fast när jag läste lite mera i den enorma pappersbunten hittade jag ett ställe där det stod att det är FK som tar kontakten. Pust....
ANki

Skönt!
gladepetter
http://www.regeringen.se/sb/d/8452/a/94908

Denna påbörjades av den förra regeringen.
Anma
CITAT (gladepetter @ 11-10-2009, 10:24) *

Tack! Och det är jättebra att du är kritisk mot ditt parti.
Men jag vet inte om jag är naiv, men jag har svårt att tro att en socialdemokratisk regering skulle kasta ut konstaterat sjuka människor i kylan utan några som helst åtgärder.

Min man som exempel.
2 gånger har FK kontaktat honom, en gång för två år sedan då de upptäckte att han fått för mycket pengar. Detta betalades tillbaka.
Andra gången var för drygt en vecka sedan, då de sa att som det ser ut så blir han utförsäkrad i januari.

Vad är det för rehabilitering????
Blir han frisk för att han blir utan pengar?
Rehabiliteringskedjan går ut på att skicka ut folk istället för att rehabilitera.

Det gamla sjuksystemet var förkastligt, folk gick år efter år på sjukpenning utan åtgärder, men denna är värre.
Folk blir utskickade utan inkomst och utan åtgärder.

Ärligt talat kan jag alrig tänka mig att en socialistisk regering skulle gjort så, oavsett om de varit med att utforma förslaget.
Jag tror att då hade man haft uppföljning mycket tidigare, och inte 2,5 månader innan pengarna försvann.
Jag tror också att tidsbegränsad sjukersättning fått vara kvar. Med hårdare kontorll, men ändå.

Jag kan inte tro att socialdemokraterna skulle skicka sjuka (sjuka på riktigt!) till soc.

Men om du har rätt att detta är deras fel så kommer jag härdanefter att rösta på vänsterpartiet.
ängsvädd
CITAT (gladepetter @ 11-10-2009, 10:24) *

Men att bli erbjuden rehabilitering är ju något helt annat än att bli utförsäkrad.

Den borgerliga regeringen är ansvarig för vad de har gjort - minskat resurserna till FK enormt i kombination till att de minskat skatteintäkterna till staten enormt.
Anma
CITAT (ängsvädd @ 11-10-2009, 11:06) *
Men att bli erbjuden rehabilitering är ju något helt annat än att bli utförsäkrad.

Precis!
Jan Lindgren
Hej!
Rehabiliteringen har aldrig fungerat. Jag blev kallad till samtal tillsammans med min läkare, försäkringskassan och några arbetsgivarrepresentanter. Där satt ett antal högt avlönade människor och jag och pratade en timme vilket inte ledde till något. Vilket jag visste i förväg.
Som fackligt engagerad har jag varit på ett antal genomgångar med försäkringskassan om olika regler. Villkoren för de sjuka skärptes mellan varje gång. Jag har också vid ett flertal tillfällen förhandlat med arbetsgivaren om rehabilitering och omplacering för medlemmar och det har aldrig gett några resultat oberoende av vilka politiker som styrt i kommunen. Jag har dock upplevt att när det har varit borgligt styre här så har det varit lättare att få gehör för arbetstagarnas åsikter.
MVH
Jan Lindgren
andersen
CITAT (Jan Lindgren @ 11-10-2009, 11:11) *
Hej!
Jag har dock upplevt att när det har varit borgligt styre här så har det varit lättare att få gehör för arbetstagarnas åsikter.
MVH
Jan Lindgren

Jag har arbetat fackligt i många många år och min erfarenhet stämmer inte med din. Utan det är ofta F-kassan som är jobbiga, arbetsgivarna är ofta ganska så likgiltiga pga att arbetstagaren inte kostar några större summor som långtidssjukskriven och det är ju lågkonuktur i dag så då låter många arbetsgivare tjänsten som den sjukskrivna har "försvinna".
gladepetter
Läser du rehabkedjan så är den bra. Men det förutsätter att samhällets resurser fungerar bra utan långa tider, alltså företagshälsovården (FHV) och den allmänna sjukvården. Jag skulle vilja att vi tittade mer mot vårt östra grannland Finland. Där är FHV stark och kan pressa dåliga arbetsgivare till förändringar av ex arbetsmiljön. Om jag inte missminner mig så har Finland ingen karensdag. Nu har vi ett system som får människor ligga i köer och tiden i rehabkedjan går snabbt och hux flux är de sjuka utanför. När det gäller läkarintygen kan du ha hur många som helst. Även om din läkare anser att du inte kan jobba så kan kassan förtroendeläkare anse något annat och då gäller kassans beslut.

Jag har nu sett för många människor som åkt ut i vårt system och jag är innerligt glad att jag får vara frisk. Anna...mycket av spelet på den högsta politiska nivån handlar om pengar. En regering ger nästa regering en liten nyckel för att vrida om. Nästa grupp som är under luppen är de funktionshindrade. De kostar samhället snart 30 miljarder per år och kostnaderna ökar med ca 2-3 miljarder per år och kostnaderna har snart gått förbi försvaret...snart kommer den lilla nyckeln och någon lag försvinner eller förändras. Var så säker. Och vi alla blir förvånade över rävspelet!
Anma
CITAT (gladepetter @ 11-10-2009, 11:33) *
Även om din läkare anser att du inte kan jobba så kan kassan förtroendeläkare anse något annat och då gäller kassans beslut.

Så vet jag att det är i många fall. MEN i mitt fall är ALLA överens om att jag inte kan arbeta! Även FK läkare. ÄNDÅ finns en risk att jag blir utförsäkrad. För femtieflte gången.

Jag tror inte att en socialistisk regering hade gjort mig utan inkomst!

Förlåt att jag tar i.
ängsvädd
CITAT (Anma @ 11-10-2009, 11:53) *
Så vet jag att det är i många fall. MEN i mitt fall är ALLA överens om att jag inte kan arbeta! Även FK läkare. ÄNDÅ finns en risk att jag blir utförsäkrad. För femtieflte gången.

Jag tror inte att en socialistisk regering hade gjort mig utan inkomst!

Förlåt att jag tar i.

Vad hemskt - den oron gör en ju knappast friskare - tvärtom - psykisk ohälsa förvärrar alla fysiska sjukdomar sad.gif

Tröstkramar från mig!
gladepetter
Okej, då förstår jag. Det innebär 2 vägar som kassan kommer att ta:

1. Försäkringskassan anser att du inte kan gå tillbaka till ordinarie arbete men kan finna annat arbete på reguljär arbetsmarknad. I detta fall blir du utförsäkrad enligt socialförsäkringlagen och arbetsgivaren gör en omplaceringsutredning och finner man inget arbete så blir man uppsagd pga personliga skäl.

2. Du är så sjuk att du får en varaktig sjukersättning av kassan. Här får de som är nära döden oftast ett sådant beslut och här är nålsögat mycket mycket smalt.

De flesta hamnar på 1 och jag har inte fått uppleva någon av våra anställda få 2.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon