Full version: Utförsäkrad! PANIK!
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
*Stintan*
CITAT (gladepetter @ 11-10-2009, 12:48) *
Okej, då förstår jag. Det innebär 2 vägar som kassan kommer att ta:

1. Försäkringskassan anser att du inte kan gå tillbaka till ordinarie arbete men kan finna annat arbete på reguljär arbetsmarknad. I detta fall blir du utförsäkrad enligt socialförsäkringlagen och arbetsgivaren gör en omplaceringsutredning och finner man inget arbete så blir man uppsagd pga personliga skäl.

2. Du är så sjuk att du får en varaktig sjukersättning av kassan. Här får de som är nära döden oftast ett sådant beslut och här är nålsögat mycket mycket smalt.

De flesta hamnar på 1 och jag har inte fått uppleva någon av våra anställda få 2.

Du verkar envisare än tåget. Kan du inte läsa vad Anma skrivit i sina inlägg istället för att komma med irrelevanta påståenden.
sqrulan
CITAT (Alba @ 10-10-2009, 10:57) *
Jag fattar inte hur de tänker. Vi har ju så stor arbetslöshet för ungdomar och så jagar man de som inte kan arbeta.
Det finns ju inga jobb.......varför ska de de sjuka riskera att bli sämre och på så sätt bli en större kostnad i slutänden med kanske fördyrad vård.

När jag var arbetslös och gick på en utbildning på AF var där en man 63 år som hade KOL...........och han skulle de absolut ha ut i arbete...........2 år innan pension. Samtidigt fanns det där flera ungdomar kring 20......utan arbete.

De sitter där så långt från verkligheten ...de som bestämmer. Allt ska se bra ut på papperet men hur verkligheten blir......det har de ingen aning om.

tummenupp.gif Bra skrivet Alba så tycker jag med!
Anma

1. Försäkringskassan anser att du inte kan gå tillbaka till ordinarie arbete men kan finna annat arbete på reguljär arbetsmarknad. I detta fall blir du utförsäkrad enligt socialförsäkringlagen och arbetsgivaren gör en omplaceringsutredning och finner man inget arbete så blir man uppsagd pga personliga skäl.

2. Du är så sjuk att du får en varaktig sjukersättning av kassan. Här får de som är nära döden oftast ett sådant beslut och här är nålsögat mycket mycket smalt.

De flesta hamnar på 1 och jag har inte fått uppleva någon av våra anställda få 2.

Jag är redan uppsagd pga personliga skäl för 3 år sedan. Har varit skadad i 7 år snart, 2 år sjukskriven och resten med tillfällig sjukersättning, som nu tagits bort. Har fått den sista möjligheten med 18 mån fölägning, sen är det slut.

KF är överens om att jag ej kan arbeta i någon förekommande arbete på arbetsmarknaden med läkarkåren.

Jag är dock inte döende.

Nu till det stora problemet.
Ingen kan med 100% säkerhet säga att jag ej blir bättre innan pension som är över 20 år fram i tiden, därför kan jag ej få stadigvarande sjukersättning. MEN alla är överens om att jag ej kan arbeta alls i nuläget. SJUKT!!! Om en läkare kunde intyga at jag ej kommer att bli bättre skulle det ej vara problem.

Jag tillhör gruppen som faller emellan reglerna. Kan inte arbeta men är inte berättigad till ersättning.
OCH VI ÄR MÅNGA!

Jag kommer att begå bedrägeri om jag börjar stämpla och leva på a-kassa. Det ska arbetslösa ha som kan ta jobb så fårt de får ett! Så känner jag.

Att det ska vara så förbannat svårt att förstå att vi finns som sitter i denna sits. Det handlar inte om att FK och läkare tycker annorlunda eller andra oegentligheter. Det handlar rent och slätt om att själva systemet är felaktigt med ett stort ERROR, och det ERRORet är denna regering ansvarig för.
Rose
CITAT (Anki på Öland @ 11-10-2009, 10:07) *
Min sjukersättning är inte tidsbegränsad utan t.v. men det står att FK kommer att göra en förnyad utredning vart 3:dje år. Fast när jag läste lite mera i den enorma pappersbunten hittade jag ett ställe där det stod att det är FK som tar kontakten. Pust....
ANki

Vad skönt! Då var mitt inlägg tidigare fel, jag trodde du hade samma typ som jag har.

CITAT (Anma @ 11-10-2009, 10:57) *
Men om du har rätt att detta är deras fel så kommer jag härdanefter att rösta på vänsterpartiet.

Det har jag gjort sedan jag fick rösträtt tummenupp.gif
ängsvädd
CITAT (Anma @ 11-10-2009, 15:32) *
....... Har fått den sista möjligheten med 18 mån fölägning, sen är det slut.
........
Att det ska vara så förbannat svårt att förstå att vi finns som sitter i denna sits. Det handlar inte om att FK och läkare tycker annorlunda eller andra oegentligheter. Det handlar rent och slätt om att själva systemet är felaktigt med ett stort ERROR, och det ERRORet är denna regering ansvarig för.

Anma, ursäkta att jag frågar, jag är lite trögfattad ibland - eller ofta wink.gif, men har jag fattat det rätt att det är nya regler som ligger bakom att du inte får förlängd sjukersättning efter att din nuvarande period har gått ut?

När kom de reglerna, vet du eller någon annan det?

Har jag fattat det rätt att det bara är döende personer som kan få stadigvarande sjukersättning? Får övriga sjuka bara en sjukersättningsperiod och sedan blir de utförsäkrade efter att den gått ut?

Kan man läsa om försäkringskassans nya regler för sjukersättning och förtidspension någonstans?

Tycker detta känns som en djungel för mig.
Anma
CITAT (ängsvädd @ 11-10-2009, 15:46) *
Anma, ursäkta att jag frågar, jag är lite trögfattad ibland - eller ofta wink.gif, men har jag fattat det rätt att det är nya regler som ligger bakom att du inte får förlängd sjukersättning efter att din nuvarande period har gått ut?

När kom de reglerna, vet du eller någon annan det?

Har jag fattat det rätt att det bara är döende personer som kan få stadigvarande sjukersättning? Får övriga sjuka bara en sjukersättningsperiod och sedan blir de utförsäkrade efter att den gått ut?

Kan man läsa om försäkringskassans nya regler för sjukersättning och förtidspension någonstans?

Tycker detta känns som en djungel för mig.

Det ÄR en djungel! Ja, nya regler som kom 2008 eller var det 2007?? juni? Tillfällig sjukersättning togs bort och reglerna för stadigvarande skärptes rejält. Som en övergångsregel får man max 18 månader förlägning på tillfälliga om man redan hade det då nya reglerna började gälla. Min tillfälliga går ut 31/12-09 och FK har beslutat att jag får 18 mån till. Sen är det slut för att reglerna säger att om man inte 100% kan veta om man blir bättre inom sin yrkesverksamma tid får man inte stadidgvarande sjukersättning.

De som blir sjuka nu eller blivit det efter nya reglerna är det så att efter 220 dagars sjukskrivning eller om det är 550dagar blir man utförsäkrad om man inte är berätigad till stadigvarande sjukersättning. Vilket som sagt inte många är.

Detta tycker många är super bra och så fantsitiskt system. Det ser ju till att systemet ej kan missbrukas. MEN de glömmer att det även ser till att sjuka hamnar i rännstenen.

Jag tänker inte skriva mer vad jag tycker om det, för då är risken att jag blir avstängd från detta forum för altid. Jag brukar lugna mig ganska fort när saker händer och tänka rationellt och inte få panik, men detta år mig att bli alldeles galen. Ångest och hat och oro som bara växer, inte bara för mig och min man, utan för alla aldra i samma stituation.

Vad är det för land vi lever i??? Jag vill inte vara med om detta!

Känner att jag nog inte ska läsa denna tråden, men kommer inte att kunna låta bli heller.

Det värsta är att jag är så maktlös. Vad kan jag göra? Ingenting.

Edit: inte kan jag stava heller, men orkar inte rätta.
Anma
Jag kan inte låta bli.
Jag fattar inte hur man inte som politiker och beslutsfattare kan se att ens beslut drabbar människor. De ser bara siffror på ett papper. De sparar några miljarder på detta, men de människor de sparar pengarna på, vad är deras liv värda?

Trafikens nollvision har staten satsat mijlarder på, fast man vet att nollvision i trafiken är en utopi.
Samtidigt tar man miljarder från människor som inte har något annat val än att gå till soc eller lägga sig och dö.

Vi som på något sätt skaffat oss något som är värt något, som en stuga, bil, lägenhet, i mitt falla är stugan et arv, vi kan inte ens gå till soc, först ska allt säljas och vår egendom ska vara 0 kr. Sen ska man dela upp pengarna man får för allt man äger i så många månader som de räcker i samma levnadsnivå som socbidrag. Skulle man råkat slösa 500 för mycket, då dras det av från framtida bidrag.

I mitt fall kanske jag i rena pengar skulle kunna få 150.000-200.000 efter att vinstskatt och lån är betalda av försäljning av lägenhet, bil och stuga. Sen skulle jag vara barskrapad utan någon egendom.

Jag har hört kommentarer som att om man har egendom ska man inte gå på soc, det kan tyckas vara rätt, men är det verkligen rätt att sjuka människor ska drabbas på det här viset? Räcker det inte som straff, som i mitt fall gå med svår värk och smärta dygnet runt???

ängsvädd
Tack för ditt svar Anma.

KRAM
anne-li i olofstorp
CITAT (Anma @ 11-10-2009, 16:14) *
Jag kan inte låta bli.
Jag fattar inte hur man inte som politiker och beslutsfattare kan se att ens beslut drabbar människor. De ser bara siffror på ett papper. De sparar några miljarder på detta, men de människor de sparar pengarna på, vad är deras liv värda?

Trafikens nollvision har staten satsat mijlarder på, fast man vet att nollvision i trafiken är en utopi.
Samtidigt tar man miljarder från människor som inte har något annat val än att gå till soc eller lägga sig och dö.

Vi som på något sätt skaffat oss något som är värt något, som en stuga, bil, lägenhet, i mitt falla är stugan et arv, vi kan inte ens gå till soc, först ska allt säljas och vår egendom ska vara 0 kr. Sen ska man dela upp pengarna man får för allt man äger i så många månader som de räcker i samma levnadsnivå som socbidrag. Skulle man råkat slösa 500 för mycket, då dras det av från framtida bidrag.

I mitt fall kanske jag i rena pengar skulle kunna få 150.000-200.000 efter att vinstskatt och lån är betalda av försäljning av lägenhet, bil och stuga. Sen skulle jag vara barskrapad utan någon egendom.
Jag har hört kommentarer som att om man har egendom ska man inte gå på soc, det kan tyckas vara rätt, men är det verkligen rätt att sjuka människor ska drabbas på det här viset? Räcker det inte som straff, som i mitt fall gå med svår värk och smärta dygnet runt???

Jag hade också tänkt att inte skriva så mycket mer i denna tråden, men jag känner att jag måste, måste försöka att hålla modet uppe i ämnet,,,,,Det är hemskt som det är!
Du kan få A-Kassa! Det som är vad som är planerat, ersättning från sjukförsäkringen skall bytas mot ersättning från A-Kassan......
Jag tycker inte heller det är rätt, men vad fasen. det är det som är planerat, och Arbetsförmedlingen har pengar så det räcker och blir över, jag lovar!
Varför det är bättre med A-Kassa än sjukersättning vet jag inte, men ta den möjligheten du har, allt är bättre än socialen,,,,,,,
Nu är det inte akut för din del, men din man MÅSTE anmäla sig på a-f första dagen utan ersättning, första "arbetsdagen" i januari...... Och om han gått ur A-Kassan så kan han gå in igen nu under oktober, och tjäna in ett års medlemskap på tre månader..... Ge inte upp! Snälla, häng i!!!!
Anma
CITAT (anne-li i olofstorp @ 11-10-2009, 16:40) *
Jag hade också tänkt att inte skriva så mycket mer i denna tråden, men jag känner att jag måste, måste försöka att hålla modet uppe i ämnet,,,,,Det är hemskt som det är!
Du kan få A-Kassa! Det som är vad som är planerat, ersättning från sjukförsäkringen skall bytas mot ersättning från A-Kassan......
Jag tycker inte heller det är rätt, men vad fasen. det är det som är planerat, och Arbetsförmedlingen har pengar så det räcker och blir över, jag lovar!
Varför det är bättre med A-Kassa än sjukersättning vet jag inte, men ta den möjligheten du har, allt är bättre än socialen,,,,,,,
Nu är det inte akut för din del, men din man MÅSTE anmäla sig på a-f första dagen utan ersättning, första "arbetsdagen" i januari...... Och om han gått ur A-Kassan så kan han gå in igen nu under oktober, och tjäna in ett års medlemskap på tre månader..... Ge inte upp! Snälla, häng i!!!!

Han är som tur är med i A-kassan, men det är så fel att en sjuk ska ha akassa! Borgeliga blocket anklagade förra regeringen för att dölja arbetslösheten i sjukförsäkringen. Själva gör det PRECIS samma sak!
Fast tvärt om!! Nu ska sjuka döljas i arbetslösheten??!?!?! Vari liger logigen? På vilket sätt skulle det vara bättre?

Dessutom finns oron för framitden kvar. A-kassedagar tar slut! Och i min mans fall kommer han för det första aldrig klara av en arbetsinterjuv, inte heller ett möte med flera deltagare på arb. förmedlingen. Jo, om jag är med kan det gå. Jag är hans säkerhetslina.
Sen kan ju A- kassan som jag förstår säga nej, " du är för sjuk för att arbeta, tyvärr!!"

Fy vad jag lämnar ut mig, men jag har inte ett smack att dölja. Detta är för viktigt för att tänka på intrigiteten.
Kanske är forumet fel, men var ska jag annars vända mig? Detta är det enda forum jag är aktiv i.

*Stintan*
CITAT (Anma @ 11-10-2009, 16:55) *
Han är som tur är med i A-kassan, men det är så fel att en sjuk ska ha akassa! Borgeliga blocket anklagade förra regeringen för att dölja arbetslösheten i sjukförsäkringen. Själva gör det PRECIS samma sak!
Fast tvärt om!! Nu ska sjuka döljas i arbetslösheten??!?!?! Vari liger logigen? På vilket sätt skulle det vara bättre?

Dessutom finns oron för framitden kvar. A-kassedagar tar slut! Och i min mans fall kommer han för det första aldrig klara av en arbetsinterjuv, inte heller ett möte med flera deltagare på arb. förmedlingen. Jo, om jag är med kan det gå. Jag är hans säkerhetslina.
Sen kan ju A- kassan som jag förstår säga nej, " du är för sjuk för att arbeta, tyvärr!!"

Fy vad jag lämnar ut mig, men jag har inte ett smack att dölja. Detta är för viktigt för att tänka på intrigiteten.
Kanske är forumet fel, men var ska jag annars vända mig? Detta är det enda forum jag är aktiv i.

Jamen ut med det bara! smiley_small_hug.gif trostar.gif smiley_small_hug.gif
ängsvädd
CITAT (Anma @ 11-10-2009, 16:55) *
......

Jag tycker att det är bra att du vänder dig hit. Här finns många människor som kan ge dig stöd. Det är också viktigt att folk får reda på hur verkligheten är - dessutom hjälper din tråd andra människor. Myclet bra att du startade denna tråd smiley_small_hug.gif
Red Top
Anma!

Jag tycker inte alls att du lämnar ut dig. Du måste ju ta vägen någonstans med all din ilska och bitterhet.
Det är nyttigt att bara vräka ur sig. Det lättar på trycket. smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif

CITAT (anne-li i olofstorp @ 11-10-2009, 16:40) *

Jag förstår inte riktigt det här.

Kommer reglerna för utbetalning att ändras?

Som det är nu måste man ju kunna arbeta minst tre timmar per dag, vara beredd att ta det arbete som erbjuds och dessutom uppfylla arbetsvillkoret.

Så här står det ju i grundreglerna:
"För att du ska kunna få arbetslöshetsersättning måste du vara arbetsför och oförhindrad att arbeta minst 3 timmar per arbetsdag och i genomsnitt minst 17 timmar i veckan. Du måste även vara anmäld till Arbetsförmedlingen och vara beredd att anta erbjudet lämpligt arbete samt aktivt söka sådant arbete."

När det gäller arbetsvillkoret står det så här:

"Det arbete som ligger till grund för att uppfylla ett arbetsvillkor måste vara utfört inom en ramtid av tolv månader.

Arbetsvillkoret kan uppfyllas på två olika sätt:

* genom att förvärvsarbete utförts i minst 6 månader med minst 80 timmars arbete per kalendermånad.
* genom att förvärvsarbete utförts i minst 480 timmar under en sammanhängande period av 6 kalendermånader och arbetet utförts under minst 50 timmar under var och en av dessa månader.

Som förvärvsarbete räknas också

* semester eller annan ledighet med helt eller delvis bibehållen lön (inte ledighet på grund av sjukdom) uppburen föräldrapenning och fullgjord totalförsvarsplikt, dock tillsammans högst två månader.
* anställning med lönebidrag, anställning inom Samhall, skyddat arbete hos offentlig arbetsgivare, tid med avgångsvederlag.
* anställning som finansierats med anställningsstöd"

Kommer allt detta att ändras?
anne-li i olofstorp
Jag kan inte recitera reglerna ännu, det jag skriver om är förslag som ligger i proppen, skall fattas beslut om troligen den 16 december, att gälla från o med 1 oktober....
Det blir skillnad i villkoren för A-Kassa för DEM SOM ÄR UTFÖRSÄKRADE FRÅN FÖRSÄKRINGSKASSAN! T Ex 10 års överhoppningsbar tid för att hitta 12 månader arbetad id. Såpass kan vi nog slå fast... men resten är väldigt tveksamt! Dock vill jag rekommendera alla som gått ur a-kassan de senaste åren eftersom man haft sjukpenning eller tidsbegränsad sjukersättning, att redan nu under oktober söka inträde igen i a-kassan.-..... 3 månaders medlemskap nu motsvarar för denna grupp ett år......
Eftersom ingen vet riktigt vad som händer är det ändå bättre att ta det säkra före det osäkra.....
Anma
CITAT (anne-li i olofstorp @ 11-10-2009, 19:01) *
Jag kan inte recitera reglerna ännu, det jag skriver om är förslag som ligger i proppen, skall fattas beslut om troligen den 16 december, att gälla från o med 1 oktober....
Det blir skillnad i villkoren för A-Kassa för DEM SOM ÄR UTFÖRSÄKRADE FRÅN FÖRSÄKRINGSKASSAN! T Ex 10 års överhoppningsbar tid för att hitta 12 månader arbetad id. Såpass kan vi nog slå fast... men resten är väldigt tveksamt! Dock vill jag rekommendera alla som gått ur a-kassan de senaste åren eftersom man haft sjukpenning eller tidsbegränsad sjukersättning, att redan nu under oktober söka inträde igen i a-kassan.-..... 3 månaders medlemskap nu motsvarar för denna grupp ett år......
Eftersom ingen vet riktigt vad som händer är det ändå bättre att ta det säkra före det osäkra.....

Förstår inte detta att 3 mån motsvarar 1 år, eller ordagrant förstår jag.
Men i praktiken. Det betyder ju att jag varit då medlem i ett år, alltså från oktober 2008. Men jag gick ur akassan i januari 2008. Det blir ett glapp på 10 månader. Då är ja ändå inte berättigad då, för jag har ju ett glapp i min akassa??
anne-li i olofstorp
Om du som riskerar utförsäkring från F-Kassan, går in i A-Kassan igen nu oktober 2009, så uppfyller du ett medlemsvillkor (12 mån) på tre månader. Sedan är den överhoppningsbara tiden 10 år, så då kan man gå bakåt och hitta 12 månaders arbete 10 år från nu....Och då har du A-kassevillkor uppfyllda.
Sedan finns det ytterligare en hint i systemet, (som verkar vara på gång, fast det vet vi inte förrän i december) det är att du kan få tillbaka din SGI- inplacering, vilket innebär att du har samma sjukpenninggrundande inkomst som före sjukersättningstiden, vilket är en fördel om du jobbar in sjuk-penninggrunande tid, och typ blir förkyld... - men detta är överkurs, det tar vi om det kommer.......
Kram
Red Top
Tack snälla Anne-Li!

Nu vet jag. Skönt att ha någon som lever ute i verkligheten att fråga. smiley_small_hug.gif
Anma
Tack Anne-li säger jag också. Nu förstår jag.
anne-li i olofstorp
tummenupp.gif trostar.gif
Hej igen
CITAT (anne-li i olofstorp @ 11-10-2009, 19:14) *
Om du som riskerar utförsäkring från F-Kassan, går in i A-Kassan igen nu oktober 2009, så uppfyller du ett medlemsvillkor (12 mån) på tre månader. Sedan är den överhoppningsbara tiden 10 år, så då kan man gå bakåt och hitta 12 månaders arbete 10 år från nu....Och då har du A-kassevillkor uppfyllda.
Sedan finns det ytterligare en hint i systemet, (som verkar vara på gång, fast det vet vi inte förrän i december) det är att du kan få tillbaka din SGI- inplacering, vilket innebär att du har samma sjukpenninggrundande inkomst som före sjukersättningstiden, vilket är en fördel om du jobbar in sjuk-penninggrunande tid, och typ blir förkyld... - men detta är överkurs, det tar vi om det kommer.......
Kram

Denna info borde ju tidningarna gå ut med. Tänk så många som missar och blir utan ersättning.
Tackar också dig för att du delar med dig av doin kunskap i området. tummenupp.gif
anne-li i olofstorp
Varsågoda! Ingen orsak, det är mitt jobb..... blush.gif
anne-li i olofstorp

Ursäkta det sena svaret, men jag missade ditt inlägg!Det du skriver är inte helt korrekt. i fall 1, är det inte alls säkert att du blir uppsagd på grund av personliga skäl, facket kan förhandla dig till en arbetsbrist på grund av sjukdom. Det som då händer är att du har chans att få A-Kassa, annars aktivitetsstöd om 232:-- per dag.
I fall2. varaktig sjukersättning, där är det inte alls "nödvändigt" att vara döende. Det är om man bedöms att aldrig kunna arbeta på ett reguljärt arbete på arbetsmarknaden.
Fallen med de personer som är så svårt sjuka att dom behöver vård i hemmet eller på sjukhus, kan få förlängd sjukskrivning även efter den 550:e dagen. Likaså om man har en godkänd arbetsskada, då kan man få beviljat arbetsskadesjukpenning som ej är tidsbegränsad till 550 dagar eller så.
ängsvädd
CITAT (anne-li i olofstorp @ 11-10-2009, 19:14) *
Kram

Om man går med i a-kassan i oktober ska man sedan fortsätta att vara med där tillsvidare om man har sjukersättning och riskerar att bli utförsäkrad i slutet av nästa år?
anne-li i olofstorp
Som vi tror idag -Ja!
Vi vet ju inte vad man beslutar i december i riksdagen, men ta det säkra före det osäkra och var med.....
Blir det inte som beskrivet, ja ok, några hundringar är borta, men om det blir så, så är det väl värda pengar,,,,,,
ängsvädd
CITAT (anne-li i olofstorp @ 11-10-2009, 21:42) *
Som vi tror idag -Ja!
Vi vet ju inte vad man beslutar i december i riksdagen, men ta det säkra före det osäkra och var med.....
Blir det inte som beskrivet, ja ok, några hundringar är borta, men om det blir så, så är det väl värda pengar,,,,,,

Tack Anne-li - du är en klippa smiley_small_hug.gif
Anma
Oj vilken frågesport... en till då.

Räcker det att gå me i a-kassan eller ska man även gå med i facket? Jag var med i Sif, det är väl de som bytt namn till unionen?
anne-li i olofstorp
Som varande ombudsman (IF Metall) tycker jag ju naturligtvis att du skall gå med i facket också. I varje fall vi, hjälper till med överklagande och andra frågor gentemot försäkringskassan, a-kassan, arbetsförmedlingen mm mm. (Även rådgivning...Hihihihihi) skämt åsido, det är väl egentligen a-kasseavgiften som är dyrast....
Kram
Hej igen
Tänk om alla skulle förstå vikten av att vara med i facket .. det är ju de som förhandlar och försvarar dig
vid konflikter och de som förhandlar dina löne/arbetsvillkor ... du som bara är med i A-kassan...
du snyltar på betalande fackmedlemmar.
ängsvädd
CITAT (Hej igen @ 11-10-2009, 22:09) *
Tänk om alla skulle förstå vikten av att vara med i facket .. det är ju de som förhandlar och försvarar dig
vid konflikter och de som förhandlar dina löne/arbetsvillkor ... du som bara är med i A-kassan...

Men anma är ju inte arbetsför!
anne-li i olofstorp

Tack! Fast det sista året har varit tungt, mest uppsägningar och elände, så även nu med alla dessa människor som kommer att bli utförsäkrade runt årsskiftet och de närmaste två åren. Men för det mesta är det givande möten med människor...... Och nytta ja, det gör vi!
Rose
Fast vad är det för mening att vara med i facket om facket bara har kontor i Stockholm och inga lokala representanter, samt så är man arbetslös i grunden? Även när jag arbetade fick jag sköta mina egna förhandlingar bäst jag kunde.

Är i alla fall glad jag stannade kvar i A-kassan med tanke på de nya regler som talats om här.
Anma

Jag har alltid sedan jag var 16 år och började arbeta varit med i facket. Säg inte till mig att jag snyltar!

Varför jag undrar är för att sedan jag gick ur (då jagvarit borta från arbetslivet i mer än 5 år) antar jag att jag, då jag ej har ett arbete, kanske inte kan få hjälp från facket.
Av solidaritetsskäl kan jag vara med, men som min man idag betalar över 500:- för fack och a.kassa, och jag då kanske hamnar på liknande summa, över 1000 kr är mycket pengar i månaden.

När man redan är på väg att förlora halva familjens inkomst, då gör 100kr skillnad.

CITAT (anne-li i olofstorp @ 11-10-2009, 22:05) *
Som varande ombudsman (IF Metall) tycker jag ju naturligtvis att du skall gå med i facket också. I varje fall vi, hjälper till med överklagande och andra frågor gentemot försäkringskassan, a-kassan, arbetsförmedlingen mm mm. (Även rådgivning...Hihihihihi) skämt åsido, det är väl egentligen a-kasseavgiften som är dyrast....
Kram

Min man är med i metall. smile.gif
DragonLady
CITAT (anne-li i olofstorp @ 11-10-2009, 22:05) *

........Eller hur att den är... jag betalar 1,7% av min lön i fackavgift...och sedan a-kasseavgift på det, så om jag jobbar mer, så skall facket ha mer.. thumbdown.gif betalar ungefär 600 till facket varje månad, a-kasseavgiften ligger på 250 tror jag det var sist jag kollade.

Kram
Wilmer
Hjälp nu har jag läst hela tråden, det var tungt. Först, stor smiley_small_hug.gif på er som drabbas. Jag var själv långtidssjuksriven när de nya reglerna kom, tur jag inte fattade vad det var frågan om för då hade jag nog fått sådan panik att jag inte tillfrisknat. Allvarligt talat alltså. Jag var sjukskriven för utmattningsdepression (utbränd) och det behövdes inte mycket för att åka ner i trötthetsträsket igen, det vet alla ni som mår så.

Visst vore det fint om det fanns jobb man klarade av där man fick jobba i sin egen takt och allt det där - men när inte ens "friska" orkar med arbetstakten som är på många ställen i dag, hm!! Se till att sjuka klarar sig ekonomiskt förs, prata ev. rehabilitering sedan, mår man inte bra i själen och oroar sig blir inte kroppen friskare den heller.

Jag har inget vettigt att tillägga, men att lätta sitt hjärta angående en så här viktig sak som angår många fler än man kanske tänker på tycker inte heller jag är fel!

smiley_small_hug.gif En styrkekram!
Hej igen
CITAT (Anma @ 11-10-2009, 22:59) *
Jag har alltid sedan jag var 16 år och började arbeta varit med i facket. Säg inte till mig att jag snyltar!

Varför jag undrar är för att sedan jag gick ur (då jagvarit borta från arbetslivet i mer än 5 år) antar jag att jag, då jag ej har ett arbete, kanske inte kan få hjälp från facket.
Av solidaritetsskäl kan jag vara med, men som min man idag betalar över 500:- för fack och a.kassa, och jag då kanske hamnar på liknande summa, över 1000 kr är mycket pengar i månaden.

När man redan är på väg att förlora halva familjens inkomst, då gör 100kr skillnad.
Min man är med i metall. smile.gif

Nej nej ...jag menade inte att du som varit borta från arbetslivet så många år
och inte kommer att kunna börja arbeta .... ska vara med i facket.

Menade allmänt ... det är väldigt många som är med i bara A-kassan ... såna som jobbar alltså,
och tillfälligt arbetslösa.
Rose
Såg det här men jag förstår inte. Jag är med i A-kassan (AEA) redan. Ska jag ändå göra detta och varför? Jag förstår inte.

http://resurs.ning.com/forum/topics/viktig...ag-kommit-oever
Anma
CITAT (Rose @ 12-10-2009, 10:18) *
Såg det här men jag förstår inte. Jag är med i A-kassan (AEA) redan. Ska jag ändå göra detta och varför? Jag förstår inte.

http://resurs.ning.com/forum/topics/viktig...ag-kommit-oever

Om du är med i A-kassan kan du andas ut en stund.
Anma
Min man har fått brev från försäkringskassan om vad förslaget som ligger går ut på. Anne-li, jag antar att du fått den infon också, om inte så PMa mig.
Orkar inte skriva allt här, men det går ut på att utförsäkrade ska i tre månader max utredas (rehabiliteras) om de kan slussas ut i vanlig arbetslöshet i arbetsörmedlingen. Under den tiden får man aktivitetsstöd som motsvarar a-kassa. är man ej berättigad till a-kassa får man 223kr per erstättningsdag (antar att det menas 22 dagar i månaden vilket blir 4906:-/mån före skatt.

De som inte bedöms friska nog för ett arbete efter denna tid står inget om. Inget alls.
andersen
Jag tycker att regeringens förslag är dåligt,det kommer att ge dyrare A-kassa= pengarna kommer inte att finnas hos dom små A-kassorna, sedan är det inte rätt att folk som har betalat dyra premier under långtid skall se andra glida förbi och plocka ut russin ur kakan, nej regeringen skall inte vara inne i våra A-kassor och ändra regler hela tiden, tänk om regeringen hadde rört och förändrat i villa/hemförsäkringar och ändrat spelreglerna pga politiska beslut.

Ang långtidsjuka så tycker jag det är ett system fel att F-kassan har hand om dom, det borde ligga på arbetsgivarens ansvar. dom kortids sjuka därimot borde F-kassan handha=nästan alla långtidsjuka har varit kortidssjuka och där borde det läggas mera resurser dvs sjukintyg ganska tidigt och på det rehab ansvar, så att ej folk går in i långtidssjukskrivningar.
Anma
CITAT (andersen @ 12-10-2009, 17:07) *
Jag tycker att regeringens förslag är dåligt,det kommer att ge dyrare A-kassa= pengarna kommer inte att finnas hos dom små A-kassorna, sedan är det inte rätt att folk som har betalat dyra premier under långtid skall se andra glida förbi och plocka ut russin ur kakan, nej regeringen skall inte vara inne i våra A-kassor och ändra regler hela tiden, tänk om regeringen hadde rört och förändrat i villa/hemförsäkringar och ändrat spelreglerna pga politiska beslut.

Ang långtidsjuka så tycker jag det är ett system fel att F-kassan har hand om dom, det borde ligga på arbetsgivarens ansvar. dom kortids sjuka därimot borde F-kassan handha=nästan alla långtidsjuka har varit kortidssjuka och där borde det läggas mera resurser dvs sjukintyg ganska tidigt och på det rehab ansvar, så att ej folk går in i långtidssjukskrivningar.

Visst är det systemfel (inte nödvändigtvis på det sättet du tycker dock), men vad sjutton menar du med "sedan är det inte rätt att folk som har betalat dyra premier under långtid skall se andra glida förbi och plocka ut russin ur kakan"

Förklara, tack.
Biggan_
Jag har haft förmånen att få vara frisk i hela mitt liv och har heller aldrig varit arbetslös. Hoppas att trenden håller i sig så att man slipper detta helvete som många av er går igenom! trostar.gif
Till er som inte har varit så lyckligt lottade vill jag ge massor med styrkekramar med en förhoppning om att det löser sig till det bästa för er!
Trots att jag har en låg lön hade jag gärna avstått från skattesänkningarna så att ni som är sjuka får en tryggad tillvaro. En vacker dag tillhör man kanske själv gruppen som behöver hjälp.
ängsvädd
CITAT (Biggan_ @ 12-10-2009, 23:00) *
Jag har haft förmånen att få vara frisk i hela mitt liv och har heller aldrig varit arbetslös. Hoppas att trenden håller i sig så att man slipper detta helvete som många av er går igenom! trostar.gif
Till er som inte har varit så lyckligt lottade vill jag ge massor med styrkekramar med en förhoppning om att det löser sig till det bästa för er!
Trots att jag har en låg lön hade jag gärna avstått från skattesänkningarna så att ni som är sjuka får en tryggad tillvaro. En vacker dag tillhör man kanske själv gruppen som behöver hjälp.

smiley_small_hug.gif
andersen
CITAT (Anma @ 12-10-2009, 20:56) *
Visst är det systemfel (inte nödvändigtvis på det sättet du tycker dock), men vad sjutton menar du med "sedan är det inte rätt att folk som har betalat dyra premier under långtid skall se andra glida förbi och plocka ut russin ur kakan"

Förklara, tack.

Förklaringen är följande, idag så skall folk ha varit med 1år för att tillgodo se sig A-kassan fullt ut, med det nya systemet så blir det 3mån det betyder att pengarna i dom små A-kassorna kommer inte att räcka till och det är att plocka russin ur kakan, vad händer när pengarna är slut jo avgiften till A-kassan kommer att höjas och pga folk som inte har varit med hela tiden.

Nya förslaget om A-kassan
Red Top
Först en jättekram till Biggan, som har förmågan att sätta sig in i andra människors situation, trots att du själv drabbats hårt i livet, även om du haft förmånen att vara frisk.

Sen till Andersen: Den tillfälliga möjligheten gäller (om jag förstått det rätt) oss, som varit tvugna att lämna A-kassan för att reglerna ändrades. Den tillgodoräkningsbara tiden ändrades från 7 till 5 år. Trots att vi varit medlemmar i A-kassan i hela vårt yrkesverksamma liv, skulle vi alltså inte kunna tillgodoräkna oss arbetad tid längre tillbaka än 5 år.

Nu har den tillgodoräkningsbara tiden höjts till 10 år.

Själv gick jag ur A-kassan när jag varit sjuk i fem år. Det fanns ju inte någon anledning att betala för en försäkring, som inte längre gällde.

Skulle du själv betala hemförsäkring om villkoren plötsligt ändrades så att du aldrig skulle kunna få någon ersättning?

Nu när tiden för arbetsvillkoret är höjd till 10 år ger man oss en möjlighet att under 3 månader återinträda med en förkortad tillgodoräkningstid.

Jag skäms inte ett ögonblick för att utnyttja den möjligheten. Har betalat min avgift i alla yrkesverksamma år och dessutom är jag fortfarande medlem i facket.

Jag håller med dig om att det är fel av vår nuvarande regering att låta A-kassan betala det som egentligen borde betalas av någon form av rehab-penning, men en stor del av pengarna i A-kassan kommer ju från våra gemensamma skattemedel. Den bygger inte enbart på medlemsintäkter.

Det är också därför, som det är staten/regeringen, som dikterar villkoren för A-kassan.

Sen tror jag inte att du behöver oroa dig för att vi som är sjuka ska ligga A-kassan till last någon längre tid. Så fort Af konstaterat att vi inte duger som arbetskraft inom något på arbetsmarknaden förekommande arbete, kommer vi inte heller att vara berättigade till A-kassa. Då får vi snällt ställa oss med mössan i handen på socialkontoret.

Var tog din solidaritet vägen????

Anma
CITAT (andersen @ 13-10-2009, 04:11) *
Förklaringen är följande, idag så skall folk ha varit med 1år för att tillgodo se sig A-kassan fullt ut, med det nya systemet så blir det 3mån det betyder att pengarna i dom små A-kassorna kommer inte att räcka till och det är att plocka russin ur kakan, vad händer när pengarna är slut jo avgiften till A-kassan kommer att höjas och pga folk som inte har varit med hela tiden.

Har du läs vilka som får tillgodogöra sig 3 mån medlemskap på ett år??
Har du fattat varför tex jag inte varit med? Eller menar du allvar med att vi som varit sjuka och borta från arbetslivet i över 5 år ska klara oss på alfakassan, 223kr/dag, bara och endast för att denna regegring bestämt att sjuka ska istället för sjukpenning ha akassa?
Jag gick ur efter 5 års sjukfrånvaro då jag sedan inte hade någon nytta av a-kassa då jag inte längre var berättigad. Tycker du att vi med sjukpension skulle fortsatt vara med för att vi skulle ha gissat oss till att detta kunde hända som händer nu?
Anma
Jag tycker att det är helt fel att en sjuk ska vara i a-kassa. Men att kalla det att vi plockar russinen ur kakan, ja, jag vet inte vad!! Det är inte MITT val att vara sjuk, inte heller MITT val att regeringen gör så här! Så när de nu försöker rädda en megamiss som de gjort med människor som annars hamnar till att gå på soc, kallar du det för att vi pockar russinen ur kakan.

Jag borde inte gå in och läsa mer här.
*Stintan*
CITAT (andersen @ 13-10-2009, 04:11) *

Kanske hade varit bättre om du försökt sova istället för att skriva inlägg mitt i natten thumbdown.gif
gladepetter
Någon skriv i forat vem skall betala för väntjänsten? Nyligen så fördes det en debatt i Aftonbladet om medborgarlön, skribenten var Tommy Olsson. Alla kan göra något för andra människor i ex en kommun. Eller att man försöker jobba med de förutsättningar som man själv har. I kommunerna har vi haft både väntjänster och frivilligkrafter sedan länge inom funktionshinder och äldreomsorgen mm. Kritiken från facket är ofta att de tar jobb från de övriga anställda. Därmed så har vi en grupp som säkerligen mår enormt dåligt pga utanförskapet.
De som är utförsäkrade får ofta sin försörjning via ekonomisk försörjningsstöd. Är medborgalön fel?

http://www.aftonbladet.se/debatt/article346576.ab[/url]

ängsvädd
Medborgarlön tror jag på - alla pengar skulle tas från samma kassa. Inget krångel. Alla människor skulle ha möjlighet att känna sig trygga. Har inte läst den artikel du länkar till. Miljöpartiet hade det åtminstone för några år sedan som förslag.
gladepetter
Artikeln har några år på nacken men debatten är levande i media. Vi försökte i min tidigare kommun få ut människor som enbart levde på ekonomiskt bistånd i arbete, som försök. Men det var så mycket hinder från konservativa grupper som kände hotet från dem. Vi måste våga tänka i nya banor eller våga försöka. Även om jag är lika trög som ett tåg så skulle jag ändå vilja pröva detta. Utanförskapet är till ondo! Oavsett vilken grupp du tillhör!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon