|
Nej, nu skrev jag massa om mig själv igen och mår dåligt av att lämna ut mig. Förlåt mig. Jag har bara så mycket att säga men sen är det så känsligt också. Ska skärpa mig.
Aqvakul
13-10-2009, 14:39
CITAT (Rose @ 13-10-2009, 13:36)  Nej, nu skrev jag massa om mig själv igen och mår dåligt av att lämna ut mig. Förlåt mig. Jag har bara så mycket att säga men sen är det så känsligt också. Ska skärpa mig. Du kanske skulle söka dig någonstans där du annonymt kan tala ut om dena probelm, typ IM.... det är inte bra att hålla inne sin oro och ilska...
ängsvädd
13-10-2009, 15:21
CITAT (Rose @ 13-10-2009, 13:36)  Nej, nu skrev jag massa om mig själv igen och mår dåligt av att lämna ut mig. Förlåt mig. Jag har bara så mycket att säga men sen är det så känsligt också. Ska skärpa mig. Hej Rose - synd att du ska må dåligt av det du skrev. För det kan vara skönt att få ur sig det och få respons. Men om du mår dåligt av det ska du naturligtvis inte göra det. Som aqvakul skrev så vore det bra att få hjälp någonstans - jag vet bara inte var. Jag kikade in på din profil och du har inte angett någon personlig information, men vissa här på forumet kanske ändå vet vem du är. Styrkekram
Precis, Rose, jag använde mig av anonyma forum när jag mådde som sämst, det var JÄTTESKÖNT!!! Att få skriva av sig och se att man inte var ensam om att må skit.
andersen
13-10-2009, 16:54
CITAT (*Stintan* @ 13-10-2009, 10:42)  Kanske hade varit bättre om du försökt sova istället för att skriva inlägg mitt i natten  Tiden som jag är vaken är upp till mej,  Det var inte min mening att förarga någon här,men A-kassan är en försäkring det säjer både näringslivet och medlemmarna i A-kassan dvs dom som betalar A-kassan, medlemmarna betalar in ca 4miljarder varje år arbetsgivarna betalar in mycket mera en så och det via arbetsgivaravgifter,långtidssjuka borde få sin försörjning tryggad men inte via A-kassan om vi tar musikernas A-kassa som exempel dom har ett par tusen medlemmar hur skall deras pengar räcka? Medborgar lön tycker jag låter bra.
CITAT (andersen @ 13-10-2009, 17:54)  Tiden som jag är vaken är upp till mej,  Det var inte min mening att förarga någon här,men A-kassan är en försäkring det säjer både näringslivet och medlemmarna i A-kassan dvs dom som betalar A-kassan, medlemmarna betalar in ca 4miljarder varje år arbetsgivarna betalar in mycket mera en så och det via arbetsgivaravgifter,långtidssjuka borde få sin försörjning tryggad men inte via A-kassan om vi tar musikernas A-kassa som exempel dom har ett par tusen medlemmar hur skall deras pengar räcka? Medborgar lön tycker jag låter bra. Jag tycker du har rätt i sak, men att prata om att vi tar "russinen ur kakan" är lite väl nedlåtande åt oss som faktiskt drabbas av regeringens idiotförslag. CITAT (Wilmer @ 13-10-2009, 16:23)  Precis, Rose, jag använde mig av anonyma forum när jag mådde som sämst, det var JÄTTESKÖNT!!! Att få skriva av sig och se att man inte var ensam om att må skit. Någon tips om något forum med människor i samma sits?
andersen
13-10-2009, 17:06
Jag ber om ursäkt för "russinen ur kakan". Förlåt.
CITAT (ängsvädd @ 11-10-2009, 11:06)  Men att bli erbjuden rehabilitering är ju något helt annat än att bli utförsäkrad.
Den borgerliga regeringen är ansvarig för vad de har gjort - minskat resurserna till FK enormt i kombination till att de minskat skatteintäkterna till staten enormt. Trots skattesänkningar så har vi återigen världens högsta skattetryck 50, 2 % tätt följt av Danmark på 49,6 %, genomsnittet för OECD-länderna ligger på 36%, detta enligt en färsk OECD-rapport. Vi har bland världens högsta levnadsstandard, vi har om inte den bästa i världen så den dyraste sjukvården i världen och ändå har vi i särklass högst antal sjukskrivna. Ekvationen går helt enkelt inte ihop. Vet inte var felet ligger, kanske vi drar gränsen för vad som är sjukdom alldeles för generöst. Trist, i allafall att det drabbar de bäst behövande. Skattehöjningar tror jag dock inte på, vi kan höja skatten till 100% och på det sättet ta bort all motivation för arbete och så klart inte ha råd att försörja alla. Kanske skulle man ha en statlig grundtrygghet på en ganska låg nivå och de som i alla lägen vill vara säkra på att kunna behålla sommarstuga och bil fick lösa det genom privata försäkringar, för det är ju trots allt en hel del människor som jobbar heltid som inte har råd med varken sommarstuga eller bil. Jag har ingen lösning men att höja världens redan högsta skatter tror jag inte hjälper. Gita
Att Sverige har många sjukskrivna beror i hög grad på att vi har hög sysselsättning. I många andra länderhar fortfarande bara en person i familjen full sysselsättning. Dessutom har vi lång arbetstid, i många andra länder pensionerar man sig tidigare än i Sverige. Så fungerar statistik.
Aqvakul
14-10-2009, 06:50
CITAT (Gita @ 14-10-2009, 06:23)  Trots skattesänkningar så har vi återigen världens högsta skattetryck 50, 2 % tätt följt av Danmark på 49,6 %, genomsnittet för OECD-länderna ligger på 36%, detta enligt en färsk OECD-rapport. Vi har bland världens högsta levnadsstandard, vi har om inte den bästa i världen så den dyraste sjukvården i världen och ändå har vi i särklass högst antal sjukskrivna. Ekvationen går helt enkelt inte ihop. Vet inte var felet ligger, kanske vi drar gränsen för vad som är sjukdom alldeles för generöst. Trist, i allafall att det drabbar de bäst behövande. Skattehöjningar tror jag dock inte på, vi kan höja skatten till 100% och på det sättet ta bort all motivation för arbete och så klart inte ha råd att försörja alla. Kanske skulle man ha en statlig grundtrygghet på en ganska låg nivå och de som i alla lägen vill vara säkra på att kunna behålla sommarstuga och bil fick lösa det genom privata försäkringar, för det är ju trots allt en hel del människor som jobbar heltid som inte har råd med varken sommarstuga eller bil. Jag har ingen lösning men att höja världens redan högsta skatter tror jag inte hjälper. Gita I de flesta OECD-länder så har man mer eller mindre obligatoriska försäkringar som dras på lönen. Räknar man med detta så blir nivåerna i paritet med den svenska.
CITAT (KURT @ 14-10-2009, 06:41)  Att Sverige har många sjukskrivna beror i hög grad på att vi har hög sysselsättning. I många andra länderhar fortfarande bara en person i familjen full sysselsättning. Dessutom har vi lång arbetstid, i många andra länder pensionerar man sig tidigare än i Sverige. Så fungerar statistik. Tack, så har jag aldrig sett på det, men det är ju så himlans sant.
Socialförsäkringsministern kommenterar nya sjukskrivningsregler http://www.youtube.com/watch?v=CRfJGIC-Y3Y
Vill nog inte ens höra. Ska på möte hos KF nästa vecka. Ush, skulle kunna skriva massor men vill inte lämna ut en människa.
ängsvädd
08-12-2009, 21:51
Jag hörde något positivt på nyheterna ang. nya reglerna. Regeringen kommer tydligen att undanta några sjukdomar så att de slipper kastas ut till arbetsmarknaden/arbetslöshet. Någon som vet mer om detta?
anne-li i olofstorp
08-12-2009, 21:54
Canser, MS, brännskador och något mer som jag inte minns,.,,,,,, Allt annat bedöms som överkomligt i fråga om arbetsförmåga....
Stroke nämndes också. Med andra ord, för dom flesta av oss innebär det inte nån förändring. Oron för vad som ska hända om ett halvår är lika stor hos mig i alla fall.
CITAT (Rose @ 08-12-2009, 22:11)  För dom flesta av oss innebär det inte nån förändring. Oron för vad som ska hända om ett halvår är lika stor hos mig i alla fall. Du kommer få en slags idikation på vad som kommer att ske om du följer dem som drabbas nu vid årsskiftet. Förhoppningsvis är misstagen tillrättade framåt sommaren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|