Full version: Utförsäkrad! PANIK!
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
andersen
CITAT (gnon49 @ 10-10-2009, 11:53) *
Men vart tar pengarna i sjukvårdssystemet vägen?

Mycket av pengarna försvinner i byråkratiskt krångel,tex så skall läkarna hålla på med pappersarbete mm.
ängsvädd
CITAT (Anma @ 10-10-2009, 11:37) *
...
I andra steg säljer vi bilen med resultat att jag inte mer kan handla en liter mjölk ens ensam om nya boendet inte ligger brevid affären. Jag klarar inte att bära en liter mjölk mer än kanske 100 meter, och det gör ont det också.

....

Det låter som att ni skulle behöva en personlig assistent som sköter handling.
Anma
CITAT (Aqvakul @ 10-10-2009, 12:07) *
Att inte kunna försörja sig själv är jobbigt och just nu i lågkonjunkturen ett växande problem. Redan socialdemokraterna och än mer de borgerliga försöker lösa problemet genom att försämra villkoren för de som står utanför arbetsmarknaden, med baktanken att de ska motiveras att ta ett jobb "till varje "pris.

Problemet som jag ser det är att det är närmast omöjligt att bygga upp ett rättvist och effektivt system. Är man för generös så blir det omåttligt dyrt och många kan välja att göra något roligare än att jobba. Är man mycket restriktiv så kommer många som inte har en chans att klara ut detta själva att skoningslöst slås ut.

Jag är tyvärr väldigt pessimistisk när det gäller att hitta ett fungerande system där de som verkligen behöver hjälp får det, medan de som bara vill utnyttja systemet kan avvisas. Till stor del beror detta på att de som är riktigt nedtryckta i skiten är de som är sämst på att slåss för sina rättigheter.

Jag med flera sitter ju i sitsen att alla är överens om att ingen arbetsförmåga finns. Ändå blir vi utförsäkrade.
-----------------------
Självklart ska systemet inte kunna utnyttjas, flera läkare och andra insatser ska bevisa att arbetsförmåga saknas. Så långt är jag helt med. Men att utförsäkra människor som enligt alla saknar helt förmåga att arbeta med alla förekommande arbeten på arbetsmarknaden, vad är det för beslut? Jag kommer aldrig att begripa det.
Alba
Man ska vara frisk för att orka vara sjuk.
blomkronan
CITAT (Gunilla T @ 10-10-2009, 12:07) *
Det skulle vara intressant att få någon referens till detdär påståendet. Hur många handlar det om som inte är sjuka?
Det kastas alltid fram såna påståenden och det blir så småningom en sanning och som då "bevisas" med någon person i närheten som man antar fuskar.

Ja... vad vill du att jag ska referera??? det vet vi ju alla att det finns människor som låsas vara sjuka men inte är det... för att slippa jobba. och JAG vet inte hur många det är som luras!

Tyvärr så finns det!!!! det finns mycket i värden som andra gör.... som andra får sota för.... Nu kan man ju ta upp flera olika saker, men det ska jag inte göra... då hamnar vi i en annan tråd wink.gif

Man kan ju även höra hur folk "skryter" om hur dom lurar systemet, det ÄR tyvärr så att det finns... och om det inte fanns, så hade det heller inte varit några problem att få ut sin sjukersättning då man är sjuk...
Anma
CITAT (ängsvädd @ 10-10-2009, 12:11) *
Det låter som att ni skulle behöva en personlig assistent som sköter handling.

Jag ansökte om det, men jag har en man som kan bära. Med samma motivering avslogs städhjälp med mera.
blomkronan
CITAT (Anma @ 10-10-2009, 12:17) *
Jag med flera sitter ju i sitsen att alla är överens om att ingen arbetsförmåga finns. Ändå blir vi utförsäkrade.
-----------------------
Självklart ska systemet inte kunna utnyttjas, flera läkare och andra insatser ska bevisa att arbetsförmåga saknas. Så långt är jag helt med. Men att utförsäkra människor som enligt alla saknar helt förmåga att arbeta med alla förekommande arbeten på arbetsmarknaden, vad är det för beslut? Jag kommer aldrig att begripa det.

Ja håller med dig helt... Om man är så sjuk så ska man få behålla sin sjukersättning, det konstiga i det hela är ju att läkarna låter en så sjuk person behöva ta upp en sådan kamp själv confused.gif det är ju läkarens jobb att försvara den sjuka.... eller har jag fel igen confused.gif

Det här börjar ju kännas som att man som sjuk skulle behöva skaffa sig en försvarare... en sån som man har i rätten! Har man gjort ett brott får man en försvarare gratis... det borde man även få som sjuk wink.gif

edit: stavfel wink.gif
*Stintan*
CITAT (blomkronan @ 10-10-2009, 11:53) *
Ja nu är det ju svårt att riktigt få fram vad man menar via text på ett forum wink.gif
Men jag uttryckte mig nog lite fel när jag nämner ordet "jobb" vad jag menade var sysselsättning wink.gif
Min "fantasivärld" baserar jag på det jobb jag gjorde för arbetslösa och sjukskrivna under 1988-99, då var det Sossarna som styrde och då fanns denna verksamhet. Jag är hemskt ledsen om det inte finns den möjligheten i dag.

Nu handlar ju denna tråd om hur man ska behålla sin sjukersättning och JAG "ramla" in på hur man ska kunna göra sig friskare... wink.gif Men det går ju lite hand i hand, för att om man KAN bli lite friskare och kanske en dag KAN ta ett jobb som man kan försörja sig på. Men SJÄLVKLART beror det ju på vilken typ av sjukdom man har... är man så sjuk att det inte går att jobba... ska man självklart ha sjukersättning!

Att ha något man gillar att göra som sysselsättning gör en friskare...
Så istället för att säga det finns "jobb" till ALLA så säger jag att det finns sysselsättning för ALLA.

Varför kommunen fixade jobb/sysselsättning då på min tid var ju för att kommunen stod för pengarna/sjukersättningen och ville förstås få ut något för det... samtidigt mådde den sjuka mycket bättre, behövde inte oroa sig för att pengarna inte skulle komma och gjorde något som stärkte deras självförtroende.

Nu känner jag inte till era sjukdomar... som jag sa tidigare, utan jag känner min hundpromenad kompis, och tog upp henne som ett exempel.... på hur dom som är sjuka får ta smällen pga såna som hon, det är ju där som problemet lite ligger... alldeles för många sjuka är inte sjuka!!!

Hoppas ni förstår vad jag menar... det var fel att säga att det finns "jobb" till alla...

Antagligen känner du inte alls din hundpromenadkompis särskilt bra. Det är därför du kan komma med påstående som att "alldeles för många sjuka är inte sjuka". Istället för att hjälpa dom som är sjuka så snöar man in på att dom sjuka inte är sjuka. Att tro att det skulle finnas ett så stort utbrett fusk när det gäller långtidssjukrivningar är rätt löjligt eftersom Fk minsann inte godtar vad som helst som skäl och dessutom kräver utredning.
ängsvädd
CITAT (*Stintan* @ 10-10-2009, 11:04) *
......
Det är helt oväsentligt om gemene man kan se på en människa att den är sjuk. Allt syns inte utanpå!

tummenupp.gif
blomkronan
CITAT (*Stintan* @ 10-10-2009, 12:30) *
Antagligen känner du inte alls din hundpromenadkompis särskilt bra. Det är därför du kan komma med påstående som att "alldeles för många sjuka är inte sjuka". Istället för att hjälpa dom som är sjuka så snöar man in på att dom sjuka inte är sjuka. Att tro att det skulle finnas ett så stort utbrett fusk när det gäller långtidssjukrivningar är rätt löjligt eftersom Fk minsann inte godtar vad som helst som skäl och dessutom kräver utredning.

Jag förstår presis vad du menar... MEN om det inte fanns friska som spelade sjuka... hade vi inte haft denna diskution... för då hade försäkringskassan betalat ut till alla... tyvärr så ÄR det så att finns ett antal människor som utnyttjar systemet dunno.gif

Nu menar inte JAG att alla sjuka inte är sjuka... utan det det finns ett antal som förstör för dom andra.... det vet väll till och med du.... nu tycker jag att du snöar in på varenda ord man nämner, läs hela meningarna så kan du nog förstå vad jag menar!!!!!!!
Aqvakul
Visst finns det ett antal människor som utnyttjar systemet. Själv känner jag väl, eller ganska väl, ett tiotal personer som är långtissjukskrivna och som jobbar svart samtidigt. I vissa fall har detta skett i mer än tio år och i stor omfattning (Alla utom en är infödda svenskar, så ingen tror att jag pekar ut invandrare speciellt). Jag är inte kapabel att bedöma deras arbetsförmåga, men den är ju tydligen mer än 0 %. Jag tror och hoppas att fusket inte är utbrett, men det vore dumt att påstå att det är så ovanligt att det inte har någon betydlese.

Våra välfärdssystem undergrävs medvetet av högerpolitiker. Men "fusket" bidrar också på minst tre sätt: Det ger de som vill minska "välfärden" vatten på sin kvarn, det minskar solidariteten i samhället och det innebär en ekonomisk påfrestning på systemet.
Gunilla T
Alla välfärdsystem missbrukas, det är priset vi får betala för den generella välfärden.

Det jag vänder mig mot är dessa generella och svepande påståenden om att det är "många" - det är en enorm skillnad om det handlar om 1% eller 40% . Just detta påstående om att "många" missbrukar systemen dyker omgående upp i såna här diskussioner men ingen verkar veta hur många det är och om det faktiskt är en så stor belastning.

Det har blivit en sanning i sig och om alla tror på detta påstående har det sannerligen banat väg för en hel det politiska beslut som gör att man att vi så småningom börjar acceptera att man kan jaga sjuka och arbetslösa med blåslampa. Värderingar håller på att förändras...

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig.
ängsvädd
CITAT (Gunilla T @ 10-10-2009, 12:46) *
......
Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig.

tummenupp.gif
blomkronan
Alla välfärdsystem missbrukas, det är priset vi får betala för den generella välfärden.

Det jag vänder mig mot är dessa generella och svepande påståenden om att det är "många" - det är en enorm skillnad om det handlar om 1% eller 40% . Just detta påstående om att "många" missbrukar systemen dyker omgående upp i såna här diskussioner men ingen verkar veta hur många det är och om det faktiskt är en så stor belastning.

Det har blivit en sanning i sig och om alla tror på detta påstående har det sannerligen banat väg för en hel det politiska beslut som gör att man att vi så småningom börjar acceptera att man kan jaga sjuka och arbetslösa med blåslampa. Värderingar håller på att förändras...

Nu var det det där med att uttrycka sig "rätt" så man inte blir missförstånd... När man kommer med påståendet att det är "många" så är förstår ordet värt olika hos olika personer... många för mig kan betyda 20 st! många för dig kan betyda 1000st... men vilka "ord" ska man använda confused.gif Man ska nog inte snöa fast på orden...
JAG kan inte lämna någon siffra för JAG vet inte hur många det ÄR.... jag vet bara att dom finns i ett ovist antal!!

oavsett hur "många" dom är.... så är dom tillräckligt "många" att ställa till det för ALLA!!
andersen

Är det ok Gunilla om jag lägger rabbarber på dit sitat "Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig".

Aqvakul

Enligt en utredning förra året så var det ca 4% - 20 miljarder, vilket jag tycker är mycket (dock mycket mindre än vad Alliansen har gett i skattelättnader under mandatperioden). Så länge som vi upplver att ett antal människor i vår närhet lyckas parasitera på systemet så undergrävs solidariteten, vilket på sikt riskerar hela ssystemet.

Utöver rena bidragsfusket så tillkommer det faktum att alla inte har samma förmåga att tillvarata sina rättigheter. Detta blir särskilt smärtsamt i ett läge där systemet stramas åt av både politiska och ekonomiska skäl.
Huggorm
Problemet i sig beror naturligtvis på att balansen mellan de som betalar in skatt och de som kostar skatt har förändrats. Allt färre jobbar i Sverige, och andelen pensionärer, sjukpensionärer, sjukskrivna, arbetslösa, asylsökande, studenter och så vidare bara ökar. Att vi därtill har en oproportionerligt stor offentlig sektor hjälper inte precis, och det hela blir en ekvation som inte går ihop. Därför blir det allt svårare att få fram pengar till de behövande.
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 10-10-2009, 13:06) *
Problemet i sig beror naturligtvis på att balansen mellan de som betalar in skatt och de som kostar skatt har förändrats. Allt färre jobbar i Sverige, och andelen pensionärer, sjukpensionärer, sjukskrivna, arbetslösa, asylsökande, studenter och så vidare bara ökar. Att vi därtill har en oproportionerligt stor offentlig sektor hjälper inte precis, och det hela blir en ekvation som inte går ihop. Därför blir det allt svårare att få fram pengar till de behövande.

och i det läget har man valt att sänka skatterna, och mest för de som redan har det väldigt bra ställt, så att man får in ändå mindre pengar... confused.gif
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 10-10-2009, 13:09) *
och i det läget har man valt att sänka skatterna, och mest för de som redan har det väldigt bra ställt, så att man får in ändå mindre pengar... confused.gif

Och om man höjde skatten till 100%, eller kanske 110% för den delen, tror du då att det skulle räcka? Ett tag kanske, men snart är det också för dåligt. Någonstans måste gränsen ändå sättas, och arbetarna måste få behålla åtminstone halva kakan själv.
gnon49
Nu verkar det ju som att man kommer att samköra fler register och på det sättet få korrekta uppgifter vid beslut. På det sättet minskar antalet felutbetalningar och FK kan ju inte ifrågasätta uppgifterna dom själva tar fram. Troligen minskar kostnaderna samtidigt som ärendena går smidigare och fortare att behandla. Och utrymme för missförstånd minskar.
andersen
Problemet i sig beror naturligtvis på att balansen mellan de som betalar in skatt och de som kostar skatt har förändrats.

Nja jag håller inte riktigt med, förändringar som har hänt är följande,dom som är rika betalar allt mindre i skatt och dom har haft en högre inkomst höjning än dom som har låglön.Sedan så får man inte glömma bort den gigantiska statsskuld som vi har och dom räntorna på skulden som skall betalas.
*Stintan*
CITAT (blomkronan @ 10-10-2009, 12:42) *
Jag förstår presis vad du menar... MEN om det inte fanns friska som spelade sjuka... hade vi inte haft denna diskution... för då hade försäkringskassan betalat ut till alla... tyvärr så ÄR det så att finns ett antal människor som utnyttjar systemet dunno.gif

Nu menar inte JAG att alla sjuka inte är sjuka... utan det det finns ett antal som förstör för dom andra.... det vet väll till och med du.... nu tycker jag att du snöar in på varenda ord man nämner, läs hela meningarna så kan du nog förstå vad jag menar!!!!!!!

Diskussionen finns därför att det finns såna som tror att fusket är så utbrett utan att veta. Hur mycket pengar går inte till att administrera detta jagande? Vad blev det för resultat när man fick för sig att jaga fuskande föräldrar som anmälde vård av sjukt barn? Det lades massor av resurser på att få bort detta enorma fusk som sedan visade sig inte alls vara en droppe i havet.

När det gäller sjuka människor som uppbär tidsbegränsad sjukersättning så omprövas ju detta med jämna mellanrum just för att ingen skulle fastna i evig sjukskrivning om man blir friskare. Varför avskaffar man då den varianten av sjukersättning utan att ersätta den med något annat vettigt. Nu ska man bara få vara antingen vanligt sjukskriven ett tag eller också ska man vara så sjuk att man kan få sjukersättning = förtidspension som inte behöver omprövas. Det här har med trygghet att göra. Mår man dåligt och får besked om att man inte längre ska få sjukpenning eller sjukersättning så kan jag garantera att man inte blir friskare av beskedet. Vad skulle du själv göra om du var sjuk och någon kom och tog bort din inkomst så att du inte vet hur du ska kunna betala hyra och köpa mat. Tro inte att man blir rik av att få sjukersättning.

I Anma´s fall är det ju för jävligt. Så ska det bara inte få gå till!
Huggorm
CITAT (andersen @ 10-10-2009, 13:16) *
Nja jag håller inte riktigt med, förändringar som har hänt är följande,dom som är rika betalar allt mindre i skatt och dom har haft en högre inkomst höjning än dom som har låglön.Sedan så får man inte glömma bort den gigantiska statsskuld som vi har och dom räntorna på skulden som skall betalas.

Det där tjatet om att rika betalar för lite håller inte. Så många rika finns det inte här i landet att det kan ge sådant genomslag på den sammanlagda skatteintäkten
Red Top
Det här är riktat direkt till Blomkronan!

och även er andra, som tänker som hon, vilket större delen av friska människor, som aldrig varit drabbade av sjukdom, gör.

Jag sitter själv i samma sits som Anma och hennes man. Kommer att bli utförsäkrad för att det inte går att bevisa att jag inte kommer att bli frisk innan jag dör.

Om du skulle träffa mig irl, skulle du inte kunna se på mig att jag är sjuk!

Då tar jag fram mitt bästa humör och biter ihop om smärtan som alltid finns där. Finns heller ingen anledning att berätta för dig hur jag mår när du inte ser mig. När jag inte kan sova på nätterna för att smärtan inte vill ge med sig. Hur jag kämpar för att inte ge upp. Gnyr och stönar vid minsta felrörelse. Ger mig i kast med saker jag egentligen inte klarar av, men känner att jag vill göra för att inte bara gå in i en garderob och låta smärtan och de eländiga känslorna ta över.

Jag har alltid älskat att arbeta. Gillat att ha mycket folk omkring mig, gärna haft "för mkt" att göra, älskat att ställa till kalas mm mm. Inget av detta är möjligt i dag.

Jag tränar dagligen för att fortfarande kunna röra mina leder. Travar runt mycket i trädgården under sommarhalvåret, för att jag fortfarande vill kunna gå när jag blir 70. Kan inte gå längre sträckor än 50-100 meter utan rollator. Kan inte sitta still mer än 10 minuter en kvart. Ibland inte ens så länge.

Men, jag fyller min trädgård med sommarblommor och perenner, som jag drar upp från frö. Pysslar om dem så gott det går och njuter av varje sekund, som jag lyckas glömma bort att jag är sjuk. Jag kan se på människor som ser min trädgård att de tänker:"Hur kan hon få sjukersättning? Hon kan ju knappast vara sjuk!"

Har inte haft en enda sjukdag under mitt liv, bortsett från ngn enstaka förkylning, och aldrig legat samhället till last.

Har betalat skatt och försäkringsavgifter från den dag jag började arbeta för 41 år sedan(orkar just nu inte räkna ut hur mkt pengar det rör sig om). Har varit medlem i ett fackförbund och en a-kassa under hela denna tid. Blev sjuk 2004. Autoimmuna sjukdomar, psoriasis med följdsjukdomen psoriasisartrit och pga ständig värk har jag oxå drabbats av fibromyalgi för två år sen. Det känns som tandvärk i hela kroppen och pågående rotfyllning utan bedövning i alla leder när det är som värst.

I år åkte jag ur A-kassan(man gör det om man varit sjuk i mer än fem år!)

Sista oktober utförsäkras jag, om inte ett under inträffar innan dess.

Mina läkare och FK:s läkare, samt min handläggare på FK är rörande överens om att jag inte kan ta något på marknaden förekommamde lönearbete.

Men försäkringen gäller inte eftersom jag och Anma, hennes man och c:a 50:000 andra sjuka människor inte kan bevisa att vi antingen kommer att dö inom några månader eller aldrig någonsin bli friska. Därför får vi heller inte sjukpension tills vidare.

När vi nu blir utförsäkrade och skickas till arbetsförmedlingen, tar det c:a en vecka innan vi är tillbaka i sjukskrivning. Och då inträffar det som våra kära liberalcentermoderata politiker räknat ut för att spara pengar.

Vi får inte någon sjukersättning, eftersom vi inte har någon sjukpenninggrundande inkomst baserad på årsinkomst av arbete. Vi får samma lilla bidrag som de som aldrig varit med i någon A-kassa. Dvs. 223,00/dag.

Kära Blomkronan,
har du något avlönat arbete jag kan ta. Där de inte kan förlita sig på att jag kommer varje dag. Att jag inte kan sitta stilla och att jag inte kan lyfta, bära eller ens gå några längre sträckor. Eller kanske du känner någon som vill anställa en 62-årig kärring med glatt humör.

PM:a mig då, så börjar jag på måndag.

PS. Sluta snacka skit om din "hundkompis"!!! Du har ingen aning om hur hon mår!!!!! DS.

pps. Kämpa på Anma och krama om din man. Vi måste klara det här oxå. smiley_small_hug.gif DS.
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 10-10-2009, 13:13) *
Och om man höjde skatten till 100%, eller kanske 110% för den delen, tror du då att det skulle räcka? Ett tag kanske, men snart är det också för dåligt. Någonstans måste gränsen ändå sättas, och arbetarna måste få behålla åtminstone halva kakan själv.

Jag och min fru har tillsammans fått mer än 3000 kronor mindre i inkomstskatt per månad, hade vi ägt ett dyrt hus så hade vi tjänat lika mycket till i sänkt fastighetsskatt. (Min fru har fått mer än dubbelt så stor skattesänkning, därför att hon tjänar mer än brytpunkten)
Det finns ganska många som tjänar som vi (29 000 resp 37 000) och som klarat sig bra utan skattesänkning.
ängsvädd
CITAT (Aqvakul @ 10-10-2009, 13:29) *
Jag och min fru har tillsammans fått mer än 3000 kronor mindre i inkomstskatt per månad, hade vi ägt ett dyrt hus så hade vi tjänat lika mycket till i sänkt fastighetsskatt. (Min fru har fått mer än dubbelt så stor skattesänkning, därför att hon tjänar mer än brytpunkten)
Det finns ganska många som tjänar som vi (29 000 resp 37 000) och som klarat sig bra utan skattesänkning.

tummenupp.gif

fastighetsskatten tog de ju bort också - även om det fanns orättvisor i den så hade de ju kunnat förbättra den så att den inte slog så hårt mot vissa istället för att skrota den helt.

Förmögenhetsskatten är också borta så vitt jag förstår - eller gränsen har iaf höjts rejält.
*Stintan*

Har du missat att pensionärer också betalar skatt och dessutom högre skatt än vanliga inkomsttagare av någon mycket märklig anledning.
Rose
Jag orkar inte ens läsa den här tråden. Till våren är det min tur förmodligen. crying.gif
Noak
CITAT (Gunilla T @ 10-10-2009, 11:46) *

tummenupp.gif

Dags för en ny folkrörelse?
Vi som är utförsäkrade, eller på väg att bli...
KRT
CITAT (Noak @ 10-10-2009, 14:28) *
tummenupp.gif

Varför inte? Gör er hörda och visa att ni är en grupp att räkna med. Det är valår nästa år vilket innebär röstfiske. Jag vet inte hur många det är i samma situation, men det borde vara tillräckligt för att spela en roll.

Tänk på piratpartiet eller junilista, småpartier som spelar roll - varför inte starta ett eget parti?
Red Top
CITAT (Noak @ 10-10-2009, 14:28) *
tummenupp.gif

50.000 medlemmar är ingen dålig början på en folkrörelse. tummenupp.gif

Lägger vi sen till alla "nysjuka", som aldrig kommer in i systemet pga de nya reglerna, blir vi många, många fler.
Anma
CITAT (Red Top @ 10-10-2009, 13:24) *

och även er andra, som tänker som hon, vilket större delen av friska människor, som aldrig varit drabbade av sjukdom, gör.

Jag sitter själv i samma sits som Anma och hennes man. Kommer att bli utförsäkrad för att det inte går att bevisa att jag inte kommer att bli frisk innan jag dör.

Om du skulle träffa mig irl, skulle du inte kunna se på mig att jag är sjuk!

Då tar jag fram mitt bästa humör och biter ihop om smärtan som alltid finns där. Finns heller ingen anledning att berätta för dig hur jag mår när du inte ser mig. När jag inte kan sova på nätterna för att smärtan inte vill ge med sig. Hur jag kämpar för att inte ge upp. Gnyr och stönar vid minsta felrörelse. Ger mig i kast med saker jag egentligen inte klarar av, men känner att jag vill göra för att inte bara gå in i en garderob och låta smärtan och de eländiga känslorna ta över.

Jag har alltid älskat att arbeta. Gillat att ha mycket folk omkring mig, gärna haft "för mkt" att göra, älskat att ställa till kalas mm mm. Inget av detta är möjligt i dag.

Jag tränar dagligen för att fortfarande kunna röra mina leder. Travar runt mycket i trädgården under sommarhalvåret, för att jag fortfarande vill kunna gå när jag blir 70. Kan inte gå längre sträckor än 50-100 meter utan rollator. Kan inte sitta still mer än 10 minuter en kvart. Ibland inte ens så länge.

Men, jag fyller min trädgård med sommarblommor och perenner, som jag drar upp från frö. Pysslar om dem så gott det går och njuter av varje sekund, som jag lyckas glömma bort att jag är sjuk. Jag kan se på människor som ser min trädgård att de tänker:"Hur kan hon få sjukersättning? Hon kan ju knappast vara sjuk!"

Har inte haft en enda sjukdag under mitt liv, bortsett från ngn enstaka förkylning, och aldrig legat samhället till last.

Har betalat skatt och försäkringsavgifter från den dag jag började arbeta för 41 år sedan(orkar just nu inte räkna ut hur mkt pengar det rör sig om). Har varit medlem i ett fackförbund och en a-kassa under hela denna tid. Blev sjuk 2004. Autoimmuna sjukdomar, psoriasis med följdsjukdomen psoriasisartrit och pga ständig värk har jag oxå drabbats av fibromyalgi för två år sen. Det känns som tandvärk i hela kroppen och pågående rotfyllning utan bedövning i alla leder när det är som värst.

I år åkte jag ur A-kassan(man gör det om man varit sjuk i mer än fem år!)

Sista oktober utförsäkras jag, om inte ett under inträffar innan dess.

Mina läkare och FK:s läkare, samt min handläggare på FK är rörande överens om att jag inte kan ta något på marknaden förekommamde lönearbete.

Men försäkringen gäller inte eftersom jag och Anma, hennes man och c:a 50:000 andra sjuka människor inte kan bevisa att vi antingen kommer att dö inom några månader eller aldrig någonsin bli friska. Därför får vi heller inte sjukpension tills vidare.

När vi nu blir utförsäkrade och skickas till arbetsförmedlingen, tar det c:a en vecka innan vi är tillbaka i sjukskrivning. Och då inträffar det som våra kära liberalcentermoderata politiker räknat ut för att spara pengar.

Vi får inte någon sjukersättning, eftersom vi inte har någon sjukpenninggrundande inkomst baserad på årsinkomst av arbete. Vi får samma lilla bidrag som de som aldrig varit med i någon A-kassa. Dvs. 223,00/dag.

Kära Blomkronan,
har du något avlönat arbete jag kan ta. Där de inte kan förlita sig på att jag kommer varje dag. Att jag inte kan sitta stilla och att jag inte kan lyfta, bära eller ens gå några längre sträckor. Eller kanske du känner någon som vill anställa en 62-årig kärring med glatt humör.

PM:a mig då, så börjar jag på måndag.

PS. Sluta snacka skit om din "hundkompis"!!! Du har ingen aning om hur hon mår!!!!! DS.
pps. Kämpa på Anma och krama om din man. Vi måste klara det här oxå. smiley_small_hug.gif DS.

Jag önskar verkligen att jag kunde säga att det känns skönt att man inte är ensam, men det kan jag inte!! För då ljuger jag. Jag önskar verkligen jag var ensam om detta. Jävla helvetes skitsamhälle och död åt dem som beslutat att det ska vara så här! Jag brukar inte svära så ofta men nu fan hittar jag inga bättre ord. HELVETE!

Förlåt alla som tycker att jag gick över gränsen. Men jag står för varenda svärord. Jävla skit.
smiley_small_hug.gif
Anma
Det sjuka är att man ska vara frisk för att orka vara sjuk. Hur ska 50.000 sjuka, som knappt klarar vardagen orka säga emot? Vad har vi att sätta emot? En stor arbetsplats som har 50.000 anställda som alla blir illa behandlade kan i värsta fall strejka. Vad kan vi göra? Vi har inget att sätta emot. Samhället har bara att vinna (EKONOMISKT) på att utförsäkra oss.

Några har tagit upp att man kunde bli utförsäkrad i gamla systemet också, hemskt, men i det systemet blev man inte massutskickad. Kanske de ska starta ett utrotningsläger åt oss alá auschwitz. Ta i från oss allt på en gång och skicka in oss i gaskammaren så är problemet löst.
KRT
CITAT (Anma @ 10-10-2009, 15:23) *
Kanske de ska starta ett utrotningsläger åt oss alá auschwitz. Ta i från oss allt på en gång och skicka in oss i gaskammaren så är problemet löst.

Jag förstår att du är upprörd och ledsen, men den typen av uttalanden är högst olämpliga. Hur tusan kan du ens komma med sådana kommentarer!!!
Kanske dags att stänka av datorn och lugna ner sig lite, kanske ta en promenad eller varmt bad eller något?
Anma
CITAT (KRT @ 10-10-2009, 15:31) *
Jag förstår att du är upprörd och ledsen, men den typen av uttalanden är högst olämpliga. Hur tusan kan du ens komma med sådana kommentarer!!!
Kanske dags att stänka av datorn och lugna ner sig lite, kanske ta en promenad eller varmt bad eller något?

Det är inte långt steg mellan att ta bort en människas försörjning och att ta livet av dem. Faktiskt.
Dessutom kom mitt uttalande efter en lång vilostund och en kortare promenad.
KRT
CITAT (Anma @ 10-10-2009, 15:37) *
Det är inte långt steg mellan att ta bort en människas försörjning och att ta livet av dem. Faktiskt.

Jo det är FRUKTANSVÄRT långt mellan att gasa ihjäl en människa och att ta bort en människas försörjning. Ett liv som släckts ut är något som aldrig någonsin kan återfås, det är helt oåterkalleligt. Oavsett vad som händer dig har du ditt liv, och du kan leva. Min mormor dog för några dagar sedan och henne kan jag ALDRIG någonsin få tillbaka, oavsett vad någon gör eller tycker, så kom ALDRIG och jämför utförsäkring med döden.
Anma
CITAT (KRT @ 10-10-2009, 15:40) *
Jo det är FRUKTANSVÄRT långt mellan att gasa ihjäl en människa och att ta bort en människas försörjning. Ett liv som släckts ut är något som aldrig någonsin kan återfås, det är helt oåterkalleligt. Oavsett vad som händer dig har du ditt liv, och du kan leva. Min mormor dog för några dagar sedan och henna kan jag ALDRIG någonsin få tillbaka, så kom ALDRIG och jämför utförsäkring med döden. Fy F*N rent ut sagt.

Alla de som tar sitt liv på grund av att deras försörjning försvinner, de räknas inte? Vet du hur vanlig orska det är till självmord? Jag har en vän som tog sitt liv då försörjningen försvann och personen var tvungen att gå till soc. Det var inte värdigt att leva et sådant liv stog det i självmordsbrevet.
Ledsen för din mormor.

Tänker inte uttala mig mer om detta.
varghem
Jag blev utförsäkrad förra året från försäkringskassan för min läkare tyckte att jag fick skylla mig själv för jag inte var frisk. Och kämpa mot försäkringskassan (som först fick bonus för att få in mig på sjukersättning och sedan bonus för att slänga ut mig därifrån) är ju ganska lönlöst.
Hur som helst så fick jag svaret av både läkaren, arbetsförmedlingen och f-kassan att det enda för mig var att söka socialbidrag.
Vilket då absolut inte socialen höll med om som tyckte jag skulle få läkaren (som tyckte jag var frisk) att sjukskriva mig.
Moment 22 för alla som inte är friska men som anses vara det.
Anma
CITAT (varghem @ 10-10-2009, 15:46) *
Jag blev utförsäkrad förra året från försäkringskassan för min läkare tyckte att jag fick skylla mig själv för jag inte var frisk. Och kämpa mot försäkringskassan (som först fick bonus för att få in mig på sjukersättning och sedan bonus för att slänga ut mig därifrån) är ju ganska lönlöst.
Hur som helst så fick jag svaret av både läkaren, arbetsförmedlingen och f-kassan att det enda för mig var att söka socialbidrag.
Vilket då absolut inte socialen höll med om som tyckte jag skulle få läkaren (som tyckte jag var frisk) att sjukskriva mig.
Moment 22 för alla som inte är friska men som anses vara det.

Hur försörjer du dig nu? Har du någon ersättning någonstans ifrån, eller "lever du på någon annan"?
KRT
Beklagar verkligen omstndigheterna och jag förstår att du är både ledsen och upprörd, det gör jag verkligen. Men för den sakens skull FÅR man inte säga och bete sig hur som helst. Släpp ut ilskan på något annat sätt istället, en ångbastu, en boxboll eller en promenad istället.
*Stintan*
CITAT (Anma @ 10-10-2009, 15:15) *
Jag önskar verkligen att jag kunde säga att det känns skönt att man inte är ensam, men det kan jag inte!! För då ljuger jag. Jag önskar verkligen jag var ensam om detta. Jävla helvetes skitsamhälle och död åt dem som beslutat att det ska vara så här! Jag brukar inte svära så ofta men nu fan hittar jag inga bättre ord. HELVETE!

Förlåt alla som tycker att jag gick över gränsen. Men jag står för varenda svärord. Jävla skit.
smiley_small_hug.gif

Ut med det bara! Jag har varit i precis samma situation. Dessutom blir jag heligt förbannad på alla friska besserwissrar som gapar om saker dom inte har en susning om.

Efter nästan 3 års bråk med Fk blev jag ålderpensionär och det var en otrolig lättnad även om jag är tvungen att räkna mig till fattigpensionärernas skara.

En kompis till mig tog förtida pensionsuttag nyligen just för att hon höll på att bli utförsäkrad. Det blir ju lägre pension resten av tiden man lever men väl värt att slippa ha med Fk att göra. Men det är för jävligt att man ska behöva göra det när man är sjuk.
Alba
CITAT (Anma @ 10-10-2009, 15:15) *

smiley_small_hug.gif

CITAT (*Stintan* @ 10-10-2009, 16:00) *
Ut med det bara! Jag har varit i precis samma situation. Dessutom blir jag heligt förbannad på alla friska besserwissrar som gapar om saker dom inte har en susning om.

Efter nästan 3 års bråk med Fk blev jag ålderpensionär och det var en otrolig lättnad även om jag är tvungen att räkna mig till fattigpensionärernas skara.

En kompis till mig tog förtida pensionsuttag nyligen just för att hon höll på att bli utförsäkrad. Det blir ju lägre pension resten av tiden man lever men väl värt att slippa ha med Fk att göra. Men det är för jävligt att man ska behöva göra det när man är sjuk.

Anma och Stintan tummenupp.gif smiley_small_hug.gif
Anma
CITAT (*Stintan* @ 10-10-2009, 16:00) *

Tack för ditt inlägg.
Jag önskar jag kunde göra det, men jag tror inte att man får ta ut pension när man är 40.

Tack alla jag inte svarat som stöttat. Ingen nämnd, ingen glömd. Har nu läst allt i denna tråd.

Alla ni som sitter i samma båt, på något sätt hoppas jag att det ordnar sig för alla.
*Stintan*
CITAT (KRT @ 10-10-2009, 15:40) *
Jo det är FRUKTANSVÄRT långt mellan att gasa ihjäl en människa och att ta bort en människas försörjning. Ett liv som släckts ut är något som aldrig någonsin kan återfås, det är helt oåterkalleligt. Oavsett vad som händer dig har du ditt liv, och du kan leva. Min mormor dog för några dagar sedan och henne kan jag ALDRIG någonsin få tillbaka, oavsett vad någon gör eller tycker, så kom ALDRIG och jämför utförsäkring med döden.

Jaha och om man tar bort min försörjning så lär jag dö om än lite långsammare. Hur fasiken ska man kunna leva utan inkomst.
Jodå tyvärr är det säkert många som kommer att dö till följd av utförsäkringen.
ängsvädd
CITAT (*Stintan* @ 10-10-2009, 16:09) *
Jaha och om man tar bort min försörjning så lär jag dö om än lite långsammare. Hur fasiken ska man kunna leva utan inkomst.
Jodå tyvärr är det säkert många som kommer att dö till följd av utförsäkringen.

Ja, precis - hur ska man kunna leva utan inkomst?

Bli hemlös - då blir man inte långlivad, ta livet av sig - fast då lever man ju inte, ha någon bekant som man kan bo hos och äta hos välgörenhetsorganisationer?

Edit: men man måste ju ha pengar för att ta sig till matutskänkningsställena
skogstroll
CITAT (ängsvädd @ 10-10-2009, 11:21) *
Snälla - lova mig att inte ta livet av dig - ge inte upp - ta hjälp av oss här på odla!

utskrivning hände min sambo också. Han hade ont i leder och kroppen men eftersom det inte var nåt man kunde bevisa så till slut blev han utskriven. Allt verkar gå ut på att alla har en partner som kan stå för alla räkningar annars får man minsann sälja huset och flytta in i nån snordyr lägenhet istället. Skrämmande. Jag hatar försäkringskassan de är värdelösa
Gunilla T
Jag kan inte föreställa mig hur det känns men jag försöker..När allt man stretat och slitit för i livet bara tycks försvinna upp i tomma intet - tryggheten som inte finns längre trots att vi lever i ett av de tryggaste länder i världen.

När man kommit upp i åren så har man ofta skaffat sig något som representerar ett värde eller en intäkt på att jag har arbetat och gjort rätt för mig - något som har stor känslomässig betydelse också. Ett eget hus, en sommarstuga eller något annat som man självklart ser som en del i det fortsatta livet.

Jag kan inte föreställa mig hur det skulle kännas om jag tvingades lämna mitt hem, mina djur och allt det som betyder trygghet och glädje för mig pga av att det nu blåser andra politiska vindar och jag drabbats av sjukdom. Ett helt liv som förändras på nolltid.

Det gör mig verkligen ont att ni som drabbats känner att ni måste redovisa era arbetsinsatser under livet för att misstänksamheten och beskyllningarna inte skall komma men det gör det iaf därför att samhällsklimatet har vänt...

Allt detta skitprat om "utanförskap" får mig att må illa.

Börjar vi misstänka varandra för att vara "fuskare" och arbetsskygga så är det krattad mark för genomförande av nya "lönsamma" reformer eftersom svenska folket reducerats till en hop bidragstörstande individer. Köp inte allt som sägs och hjälp inte till att sprida "sanningarna"..

Jag kan inte föreställa mig hur det känns...

Lady Hamilton
CITAT
Det här är ju ett känsligt ämne... för man vet ju inte OM den sjuka är sjuk!!!
Nu menar jag inte dig och din man... jag vill inte trampa in hos er, jag vet inget om er och era sjukdomar wink.gif

Men jag kan ju bara se hur folk i min omgivning fungerar!!! Ett exempel är en som jag träffar när jag är ute med min hund, hon har "träningsjobbat" två timmar om dan i en vecka... i våras, sen klarade hon det inte mer!!!! confused.gif
Då när jag träffade henne i våras... var hon HELT slut efter att ha fått åka kommunalt till och från jobbet confused.gif
Sen kan hon ängna hur mycket tid som helst åt sina hundar, åker runt på utställningar runt om i sverige, har hand om cafét på brukshundsklubben en dag i veckan confused.gif Det är ju såna som gör att man blir misstänksam wink.gif
i fyra år har jag haft min hund Shaggy och i fyra år har jag träffat på henne och pratar om ditt och datt varje gång, det var bara under den veckan i våras som hon verkade vara sjuk dunno.gif

Jag är oxå en av dom som anser att sjuka kan jobba med något... man måste bara tänka ut något som passar!
Att jobba med något man gillar gör en frisk... ex om man tycker om blommor som vi smile.gif Man skulle kunna sköta en liten odling på ett dagis i närheten, eller hålla i en sagostund ett par gånger i veckan, hjälpsagare åt ensamma pensionärer... ta ut dom på promenader och fika... är det för jobbigt kan man "bara" vara sällskap i vilorummet på hemmet och kanske spela spel med dom gamla.... det finns "jobb" till ALLA wink.gif

Jag vill nog gärna hålla med om att det finns jobb till de allra flesta om man bara vill från båda sidor.

Som exemplet ovanför...........jag ser DIREKT en potesiell person som troligtvis skulle kunna tillföra min arbetsplats massor. Jag jobbar på ett privat vårdhem (vi tar emot i princip allt mellan de som mår lite dåligt, brutna ben, nyopererade till de som är på slutet av sitt liv) De finns ett flertal personer som önskar ta med sina husdjur eftersom de är bland det käraste de har. Vi har vissa rum/byggnader där det är tillåtet att ha husdjur MEN vi har även kravet att "gästen" själv måste klara av att rasta/ta hand om sitt djur eftersom vi vårdpersonal har fullt upp med de ordinarie sysslorna. Tänk att ex.vis få ha en "hundmänniska" bland personalen Som hade till uppgift att hjälpa våra gäster med djuren. Då kunde vårat vårdhem ta emot ännu flera gäster med djur. Och ännu flera "sjuka" "skadade" skulle snabbare bli friska.
I övrigt har vi och har haft i alla år ett flertal personer som kommit till oss för arbetsträning för som de kallats att de "inte klarat av något jobb" Det finns så många olika arbetsuppgifter som behövs för att att ett vård företag eller avdelning skall fungera. Långt i från allt går ut på att arbeta "tungt" eller "fysiskt" Vi har reglerbara arbetsbord, handkapp anpassade lokaler o toaletter så vi har även rullstolsburna personal emellanåt.
Exempel på arbetsuppgiter
Förrådsbeställning, Bingo, högläsning, finnas till hands vid måltiderna, rullahår, högläsning, promenader, telefonkontakter, faxa, svara i telefon, sköta om blommor, göra små ärenden, ev. rasta gästernas hundar
Problemet är att vi hela tiden skall effektivisera vårat samhälle och går mer o mer mot att alla skall göra allt Istället för att alla skall göra det som de klarar bäst. Vi har ryggskadad personal som jobbar natt med vårdande uppgifter. Hon hade inte klarat av att jobba på över 7 år..............men så kom hon till oss för att arbetsträna och det visade sig att med det arbetssätt vi har och den fina arbetsklimatet vi har gjorde att hon visade sig klara av långt fler arbetsuppgifter än vad hon sig själv trodde. Dock kan hon ff inte utföra tunga lyft men det behöver hon inte heller eftersom vi har lyfthjälpmedel m.m Och de ev lyft som behövs utföras utöver detta gör vi andra medans hon gör andra arbetsuppgifter. Ingen på min arbetsplats är mer värd än någon annan för vi utgör ett TEAM där allas insatser behövs.
blomkronan
Hej RedTop jag förstår att du blir upprörd när du är i den situation som du sitter i...
Men jag måste få svara på dina inlägg.

CITAT

och även er andra,som tänker som hon, vilket större delen av friska människor, som aldrig varit drabbade av sjukdom, gör.

njaaa JAG tycker inte att systemet har rätt... det har jag aldrig sagt. Men jag kan säga att jag tycker att dom friska som spelar sjuka ska arbeta... Vad är konstigt med det confused.gif

CITAT
Kära Blomkronan,
Nej du behöver inte säga så till mig... för jag anser inte att DU ska jobba!!!! när du är så pass sjuk... du ska få den hjälp du behöver... Jag har hela tiden sagt att sjuka självklart ska ha rätt till ersättning!!!! confused.gif lite förvånad över din reaktion MOT MIG.

Satt jag i en bestämmande possition och krävde att sjuka ska "jobba" / Sysselsättas för att bli friskare hade jag godkänt att du fick arbeta i din egen trädgård... för den håller dig friskare i sinnet, man mår bra av odling och växter det vet jag mé.

CITAT

ja det ska jag!!! För jag träffade henne i dag eller rättare sagt jag gick hem till henne, och prata med henne om detta!! och jag fick veta hur det ligger till...

Så jag ber så mycket om ursäkt om jag har gjort er upprörda det var inte meningen, ta det som jag hela tiden försökt säga.......

Jag tycker inte om att friska som spelar sjuka... förstör för dom som verkligen är sjuka!!!

CITAT
citerar mig själv från tidigare inlägg:

Dom som är sjuka borde få en "försvarare" gratis som kan försvara deras rätt till ersättning och inte själva behöva kämpa....

Nu kan jag inte förtydliga mig mera...... dunno.gif Jag har inget emot ER
*Stintan*
CITAT (Lady Hamilton @ 10-10-2009, 17:57) *
Jag vill nog gärna hålla med om att det finns jobb till de allra flesta om man bara vill från båda sidor.

Som exemplet ovanför...........jag ser DIREKT en potesiell person som troligtvis skulle kunna tillföra min arbetsplats massor. Jag jobbar på ett privat vårdhem (vi tar emot i princip allt mellan de som mår lite dåligt, brutna ben, nyopererade till de som är på slutet av sitt liv) De finns ett flertal personer som önskar ta med sina husdjur eftersom de är bland det käraste de har. Vi har vissa rum/byggnader där det är tillåtet att ha husdjur MEN vi har även kravet att "gästen" själv måste klara av att rasta/ta hand om sitt djur eftersom vi vårdpersonal har fullt upp med de ordinarie sysslorna. Tänk att ex.vis få ha en "hundmänniska" bland personalen Som hade till uppgift att hjälpa våra gäster med djuren. Då kunde vårat vårdhem ta emot ännu flera gäster med djur. Och ännu flera "sjuka" "skadade" skulle snabbare bli friska.
I övrigt har vi och har haft i alla år ett flertal personer som kommit till oss för arbetsträning för som de kallats att de "inte klarat av något jobb" Det finns så många olika arbetsuppgifter som behövs för att att ett vård företag eller avdelning skall fungera. Långt i från allt går ut på att arbeta "tungt" eller "fysiskt" Vi har reglerbara arbetsbord, handkapp anpassade lokaler o toaletter så vi har även rullstolsburna personal emellanåt.
Exempel på arbetsuppgiter
Förrådsbeställning, Bingo, högläsning, finnas till hands vid måltiderna, rullahår, högläsning, promenader, telefonkontakter, faxa, svara i telefon, sköta om blommor, göra små ärenden, ev. rasta gästernas hundar
Problemet är att vi hela tiden skall effektivisera vårat samhälle och går mer o mer mot att alla skall göra allt Istället för att alla skall göra det som de klarar bäst. Vi har ryggskadad personal som jobbar natt med vårdande uppgifter. Hon hade inte klarat av att jobba på över 7 år..............men så kom hon till oss för att arbetsträna och det visade sig att med det arbetssätt vi har och den fina arbetsklimatet vi har gjorde att hon visade sig klara av långt fler arbetsuppgifter än vad hon sig själv trodde. Dock kan hon ff inte utföra tunga lyft men det behöver hon inte heller eftersom vi har lyfthjälpmedel m.m Och de ev lyft som behövs utföras utöver detta gör vi andra medans hon gör andra arbetsuppgifter. Ingen på min arbetsplats är mer värd än någon annan för vi utgör ett TEAM där allas insatser behövs.

Det här är så individuellt så det går inte att klumpa ihop alla med sjukersättning och resonera som du gör. Det känns ganska förolämpande när du säger "om man bara vill" och jag är faktiskt väldigt förvånad att det kommer ett sådant uttalande ifrån dig.

Om nu den här hundmänniskan på något sätt mår bättre av sina hundpromenader och den sociala kontakt hon får på cafét en dag/vecka än att sitta hemma i köket och känna efter hur ont hon har så tycker du då att hon ska sluta med det och lämna bort sin egen hund för att istället gå till ett vårdhem och promenera med andras hundar och kanske vattna blommor. Jag är ganska övertygad om att vilken läkare som helst skulle tycka att det var bra att hon pysslar lite med det hon tycker är roligt eftersom hon antagligen måt bra av att göra något även om det inte är mycket. Det är väl helt OK om man kan skapa små lätta jobb till dom som kan klara det men det är ju inte ett alternativ till att Fk ska utförsäkra sjuka människor. För att kunna må någotsånär acceptabelt så behöver alla en ekonomisk grundtrygghet. Detta gäller inte minst människor som är sjuka då dom dessutom ofta har merkostnader p.g.a. sin sjukdom. Vem ska betala lön till dessa utförsäkrade människor för att dom ska utföra sysslorna du förslog? Människor som inte vet om dom kan gå till arbertsplatsen från den ena dagen till den andra. Människor som kanske måste lägga sig efter att ha suttit upp en timme. Människor om vissa dagar inte kommer ur sängen. Människor som ibland sitter och somnar för att dom är tvungna att äta så mycket mediciner. Förr kunde företag och kommuner få statsbidrag för att sysselsätta folk på det sätt du förslår, jag vet inte hur det är idag. Billigt och bra och samtidigt så drog dom in tjänster så andra blev arbetslösa.

De sysslor du räknar upp ovan är precis sådana sysslor som "väntjänst" brukar pyssla med. Väntjänst är ofta en grupp pensionärer som frivilligt och gratis ställer upp på sånt som du räknar upp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon