|
CITAT (Hej igen @ 28-03-2010, 22:28)  Reagerar du lika starkt när du ser en underviktig som köper grönsaker? Jo visst reagerar omgivningen minst lika starkt på extremt magra personer och dessutom högt och ljudligt. Jag är mamma till en flicka som var svårt sjuk i anorexi under hela fyra år. Det hände ofta att människor, oftast äldre damer, kommenterade hennes utseende med repliker som "har du sett ett så ackligt mager benrangel" eller "usch så äcklig" hon ser ut, detta högt och ljudligt så att alla skulle höra. Jag är en person som är emot våld men då fick jag uppbringa all viljestyrka i världen för att inte slå till desa människor och vråla "fattar du inte kärringj*vel att hon är sjuk och har en sjukdom där risken att hon dör är stor. Kan tillägga att min dotter idag är normalviktig och lever ett nästan normalt liv men balanserar hela tiden på en smal lina. Gita
herkules
29-03-2010, 21:39
CITAT (Gita @ 29-03-2010, 20:57)  Jo visst reagerar omgivningen minst lika starkt på extremt magra personer och dessutom högt och ljudligt. Jag är mamma till en flicka som var svårt sjuk i anorexi under hela fyra år. Det hände ofta att människor, oftast äldre damer, kommenterade hennes utseende med repliker som "har du sett ett så ackligt mager benrangel" eller "usch så äcklig" hon ser ut, detta högt och ljudligt så att alla skulle höra. Jag är en person som är emot våld men då fick jag uppbringa all viljestyrka i världen för att inte slå till desa människor och vråla "fattar du inte kärringj*vel att hon är sjuk och har en sjukdom där risken att hon dör är stor. Kan tillägga att min dotter idag är normalviktig och lever ett nästan normalt liv men balanserar hela tiden på en smal lina. Gita det går ju inte an att slå folk på truten men ibland har man god lust! bra att dottern mår bra/bättre iaf!
lorentz
30-03-2010, 06:42
Får man vara hur tjock som helst i en allmänfinansierad sjukvård ? En tjockisoperation kostar 100 000:-
Gossen Ruda
30-03-2010, 07:47
Det står så mycket knas här så jag tar till orda igen. Det är rent nys att det inte går att banta. Det är inget fysiologiskt eller medicinsk problem utan ett rent mentalt bekymmer. Man måste finna sig i att inte äta lika mycket som man gjort, inte äta sig mätt och kanske skippa skräpmaten man gillar så mycket. Får man i sig mindre energi än man förbrukar tar kroppen från fettreserverna för att hålla igång, så enkelt är det. Sen är det givetvis så att olika näringsämnen har olika energiinnehåll, socker och andra kolhydrater används direkt men jag misstänker att fett måste omvandlas till glukos och det kanske kostar lite energi.
CITAT (Gossen Ruda @ 30-03-2010, 08:47)  Det står så mycket knas här så jag tar till orda igen. Det är rent nys att det inte går att banta. Det är inget fysiologiskt eller medicinsk problem utan ett rent mentalt bekymmer. Man måste finna sig i att inte äta lika mycket som man gjort, inte äta sig mätt och kanske skippa skräpmaten man gillar så mycket. Får man i sig mindre energi än man förbrukar tar kroppen från fettreserverna för att hålla igång, så enkelt är det. Sen är det givetvis så att olika näringsämnen har olika energiinnehåll, socker och andra kolhydrater används direkt men jag misstänker att fett måste omvandlas till glukos och det kanske kostar lite energi. Självklart har du rätt i det, stoppar man in mer än man förbrukar, blir det så. Men diskusionen gällde väl om det nödvändigtvis var hon som skulle äta tårtan. Om hennes fetma nödvändigtvis berodde på matmissbruk. Matmissbruk är det svåraste missbruket att komma tillrätta med, då du inte kan avstå helt från att äta.  CITAT (lorentz @ 30-03-2010, 07:42)  Får man vara hur tjock som helst i en allmänfinansierad sjukvård ? En tjockisoperation kostar 100 000:- Både ja och nej. Du får inte vara för fet, då får du ingen operation. Annars är det nog helt rätt, jag värderar ett liv till betydligt mer än 100.000. Fetmans följdsjukdomar är betydligt dyrare än så.
mamamaggan
30-03-2010, 11:24
CITAT (lorentz @ 30-03-2010, 07:42)  Får man vara hur tjock som helst i en allmänfinansierad sjukvård ? En tjockisoperation kostar 100 000:- Vilket resonemang ! Alla tjocka männsikor är sämre människor och eftersom de har orsakat sin fetma själva så ska de inte få hjälp ?! Hur mycket får det kosta att ta reda på om det är orsakat av patienten själv eller inte ? Vad kostar det att operera in nya lungor i en rökare ? Vad kostar det att operera en rattonykter som fått svåra skador i en självorsakad bilolycka ? Vad kostar det att rätta till medfödda fel ? Vilka ska få hjälp och vilka ska inte få det ? Den som har medfödda fel , orsakat av något som vi inte vet är gener eller något som modern orsakat , ska den få hjälp ? Vad får det kosta att skicka en alkoholist på behandlingshem ? Vad får det kosta om det var en nära anhörig till dig som hade råkat ut får något av ovanstående????
lorentz
30-03-2010, 11:49
Just det maggan får man bete sig hur som helst och ändå räkna med att någon annan betalar ? finns det eget ansvar ? Jag tränar, har slutat röka, dricker aldrig läsk, äter inte halvfabrikat, logiskt sett så borde jag väl premieras på nåt sätt?? eller ska den som inte sköter sig premieras med ännu större skatteinsatser??
*Stintan*
30-03-2010, 13:14
CITAT (lorentz @ 30-03-2010, 12:49)  Just det maggan får man bete sig hur som helst och ändå räkna med att någon annan betalar ? finns det eget ansvar ? Jag tränar, har slutat röka, dricker aldrig läsk, äter inte halvfabrikat, logiskt sett så borde jag väl premieras på nåt sätt?? eller ska den som inte sköter sig premieras med ännu större skatteinsatser?? Konstigt resonemang. Är du avundsjuk på något sätt på människor som mår dåligt? Mår man inte bra så ska man naturligtvis få hjälp. Man blir inte fet för att man räknar med att någon annan betalar. Du premieras genom att du får må bra, räcker inte det? Det är minsann inte alla förunnat. Du låter som att du missunnar inte bara sjukligt feta människor att få möjlighet att må bättre och därmed få ett bättre liv. Det har faktiskt inte bara med eget ansvar att göra. Och även när något beror på bristande eget ansvar så ska man väl försöka hjälpa drabbade människor till ett så bra liv som möjligt när dom inte klarar det själva.
skogstroll
30-03-2010, 13:26
precis min åsikt Stintan! Man kan ju tänka längre än näsan räcker, om man själv är en friskus som sportar och har plötsligt en vän eller anhörig som blir sjuk i nån sån där "oacceptabel sjukdom" (som ändå är klassade som sjukdomar vill jag påpeka)... då kanske det låter annorlunda och snåltarmen kanske inte är så snål... finns väl värre saker skattepengar går till i såfall...
CITAT (mamamaggan @ 30-03-2010, 12:24)  Vilket resonemang ! Alla tjocka männsikor är sämre människor och eftersom de har orsakat sin fetma själva så ska de inte få hjälp ?! Hur mycket får det kosta att ta reda på om det är orsakat av patienten själv eller inte ?
Vad kostar det att operera in nya lungor i en rökare ?
Vad kostar det att operera en rattonykter som fått svåra skador i en självorsakad bilolycka ?
Vad kostar det att rätta till medfödda fel ?
Vilka ska få hjälp och vilka ska inte få det ? Den som har medfödda fel , orsakat av något som vi inte vet är gener eller något som modern orsakat , ska den få hjälp ?
Vad får det kosta att skicka en alkoholist på behandlingshem ?
Vad får det kosta om det var en nära anhörig till dig som hade råkat ut får något av ovanstående???? Glöm för all del inte dom, som valt ett yrke där förslitningsskadorna är mer regel än undantag. Dom ska nog inte ha vård heller.
Gossen Ruda
30-03-2010, 13:52
Det är svårt att peka ut människor för att deras vanor eller ovanor riskerar att bli dyra för samhället för det finns inget direkt samband. Rökning dödar många människor i förtid, det ät helt klarlagt. Det finns 40-åringar som dött i lungcancer. Å andra sidan hade exempelvis jag en avlägsen släkting som rökte som en skorsten men när han dog vid nära 90 så var det inte rökningsrelaterat. Feta människor KAN leva länge och må bra. Läste för ett tag sen att frosseri kan vara lika beroendeframkallande som narkotika men de flesta klarar sig ändå. Precis som jag som aldrig provat narkotika eller varit full.
skogstroll
30-03-2010, 14:15
man kanske dör av tristess...
andersen
30-03-2010, 16:00
CITAT (lorentz @ 30-03-2010, 12:49)  Just det maggan får man bete sig hur som helst och ändå räkna med att någon annan betalar ? finns det eget ansvar ? Jag tränar, har slutat röka, dricker aldrig läsk, äter inte halvfabrikat, logiskt sett så borde jag väl premieras på nåt sätt?? eller ska den som inte sköter sig premieras med ännu större skatteinsatser?? Mycket konstigt sätt att se på hur sjuka skall behandlas, Jag tränar åxå och det är inte så ovanligt att just sådana som du och jag bekostar sjukvården en hel del och det pga att vi tränar, har massvis med träningskompisar som har blivit tvungna till knäoprationer,så oavsätt sjukdom och ålder mm så skall man ha tillgång till bra vård.
En anhörig till mig är på sjukhuset i detta nu på grund av ett magsår orsakad av alkohol. Någon som anser att h*n inte är värd behandlingen?
Huggorm
30-03-2010, 19:57
CITAT (Anma @ 30-03-2010, 17:00)  En anhörig till mig är på sjukhuset i detta nu på grund av ett magsår orsakad av alkohol. Någon som anser att h*n inte är värd behandlingen? Frågan är inte om personen är värd behandlingen, frågan är vem som skall betala? Glöm inte att tid är pengar, skatt är förbrukad levnadstid.
*Stintan*
30-03-2010, 20:01
CITAT (Huggorm @ 30-03-2010, 20:57)  Frågan är inte om personen är värd behandlingen, frågan är vem som skall betala? Glöm inte att tid är pengar, skatt är förbrukad levnadstid. Förstår inte hur man ens kan ställa frågan
Aqvakul
30-03-2010, 20:04
CITAT (Huggorm @ 30-03-2010, 20:57)  Frågan är inte om personen är värd behandlingen, frågan är vem som skall betala? Glöm inte att tid är pengar, skatt är förbrukad levnadstid. Väx upp och skaffa dig lite empati...
herkules
30-03-2010, 20:18
ja jäklar, oempatiskt så det visslar om det. men men, var och en är sig själv närmast, först kommer jag och sen kommer jag och sen kommer jag och sen kanske det är alla andras tur.. allt räknas inte i pengar.
vitavargen
30-03-2010, 20:22
CITAT (Gossen Ruda @ 26-03-2010, 21:22)  .... Hon borde in på tvångsvård på vattendiet i ett halvår för försök till utdraget självmord. Har du mera planer på att förändra utseendet på människor?
herkules
30-03-2010, 20:24
CITAT (vitavargen @ 30-03-2010, 21:22)  Har du mera planer på att förändra utseendet på människor? nu skrevs det väl att denna kvinna var söt trots att hon var fet? men en annan hårfärg kanske? det piggar ju alltid upp.
Aqvakul
30-03-2010, 20:25
CITAT (herkules @ 30-03-2010, 21:18)  ja jäklar, oempatiskt så det visslar om det. men men, var och en är sig själv närmast, först kommer jag och sen kommer jag och sen kommer jag och sen kanske det är alla andras tur.. allt räknas inte i pengar. tyvärr verkar ordet "solidaritet" helt tappat sitt värde för ett stort antal egonissar...
Huggorm
30-03-2010, 20:31
Vi blir allt äldre här i landet, och allt färre betalar skatt. Vården står för en mycket stor del av samhällets kostnader, och det kommer hela tiden effektivare samt dyrare behandlingar och mediciner. Kostnaderna kommer fortsätta öka samtidigt som mindre skattemedel kommer finnas till hands för att bekosta kalaset. Vare sig vi vill det eller ej, så kommer vi bli tvungna att göra något radikalt för att få ekvationen att gå ihop. Jag tror bara det är en tidsfråga till patienten kommer få vara med och betala för behandlingar för åkommor som dom kunde undvikit. Rökare kommer inte att få det lätt, och det samma gäller nog narkomaner, fortkörare samt så småningom fetma. CITAT (Aqvakul @ 30-03-2010, 21:25)  tyvärr verkar ordet "solidaritet" helt tappat sitt värde för ett stort antal egonissar... Det är inte så många som känner solidaritet för mig heller, så det går jämnt ut.
CITAT (Anma @ 30-03-2010, 17:00)  En anhörig till mig är på sjukhuset i detta nu på grund av ett magsår orsakad av alkohol. Någon som anser att h*n inte är värd behandlingen? Sjukvården är till för alla sjuka människor. Är man frisk behöver man inte sjukvården. Dom flesta skador är ju trots allt "självförvållade". Vi ramlar, vi krockar, vi halkar, vi idrottar.mm Vi utsätter oss alltid för något och då skall sjukvården finnas. Även om vi själva är orsaken till missödet. Vill någon betala extra för något ingrepp inte sjukhuset vill stå för, så okey. men i övrigt, sjukvården är till för alla.
CITAT (Huggorm @ 30-03-2010, 21:31)  Vi blir allt äldre här i landet, och allt färre betalar skatt. Vården står för en mycket stor del av samhällets kostnader, och det kommer hela tiden effektivare samt dyrare behandlingar och mediciner. Kostnaderna kommer fortsätta öka samtidigt som mindre skattemedel kommer finnas till hands för att bekosta kalaset. Vare sig vi vill det eller ej, så kommer vi bli tvungna att göra något radikalt för att få ekvationen att gå ihop. Jag tror bara det är en tidsfråga till patienten kommer få vara med och betala för behandlingar för åkommor som dom kunde undvikit. Rökare kommer inte att få det lätt, och det samma gäller nog narkomaner, fortkörare samt så småningom fetma. Det är inte så många som känner solidaritet för mig heller, så det går jämnt ut. Redan idag finns restriktioner inför operationer. Inte får du leverbyte om du är missbrukare eller nya lungor om du är rökare. Är du fet är ofta operationen i sig farlig så där kan du glömma många ingrepp. Sjukvården sätter redan gränser men det är ju för patientens bästa. Men det är klart, räcker inte skattemedlen till så har vi en knivig situation där pengar är lika med bättre sjukvård.
Gossen Ruda
30-03-2010, 20:59
Huggorm tar upp ett viktigt problem, som bara kommer att öka. Sjukvården klarar allt fler men samtidigt skenar kostnaderna. Vissa mediciner kostar astronomiska belopp. För tidigt födda går att klara tidigare och tidigare men samtidigt blir de sämre och sämre. De föds ofta till ett livslångt handikapp. Multihandikappade går att hålla vid liv men frågan är ibland om de lever eller inte? De kräver ibland ständig passning och dessa assistenter skall försörjas av oss andra. Det är många frågor och snart måste dessa få ett svar. Är alla beredda att sänka sin standard för att vi skall hålla alla vid liv in absurdum. Hon som är obotligt sjuk och vill dö har också satt fart på debatten.
Beträffande självförvållade skador så måste vi nog snart också sätta ner foten. Rökning är helt tveklöst en stor sjukdomskälla. Jag pratar ovan om för tidigt födda, vet ni vilken en av de främsta orsakerna är? Jo, rökande mammor! Det är nyttigt att hålla igång kroppen men det ger sina skador. Alla skador inom korpidrotten skapar inte så få sjukdomsfall till stor kostnad för samhället, tillsammans långt större än för alla skadade elitidrottare.
mamamaggan
30-03-2010, 21:03
Vet personer som fått nya lungor och hjärta fast de varit rökare och fortsatt röka.
Visst görs det redan i dag bedömningar utifrån om en patient ska klara av en operation , jag blir inte opererad förrän det är absolut nödvändigt p g a risker med bl a medicinering, men därifrån till att säga att man ska bekosta operationen själv om man t ex rökt är ett stort steg.
Vem ska avgöra om det är rökningen som är orsaken till dina besvär? Finns personer som blivit sjuka p g a passiv rökning , hur gör vi med dem ?
Hur i hela friden ska man kunna avgöra vad som orsakat sjukdomen ? Och vad kommer inte en utredning kring det att kosta ?
Tror att ett sådant system medför mycket större kostnader för sjukvården än vad t ex en fetmaoperation gör.
Försäkringar är försäkringar oavsett om vi betalar för dem till staten , via skatten , eller till ett privat bolag. Det kommer alltid att vara så att de som inte råkar ut för något , t ex aldrig blir sjuka , får betala för de som blir det. Så fungerar försäkringar.
Alla får inte sin bil stulen men får ändå vara med och betala till den som får den stulen , eller hur ?????
vitavargen
30-03-2010, 21:03
CITAT (Gossen Ruda @ 26-03-2010, 21:22)  ... Benen var som oformliga uppsvällda korvar där späcket dallrade för varje steg. ... Hur kan du ge dig på en flicka som du gör med din tråd? Du betraktar dig själv som läskunning. Karolinska sjukhuset räknar upp orsakerna bakom övervikt. Förutom människans naturliga kroppsfunktioner räknas upp även ärftliga-och psykologiska orsaker bakom fetma: http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=16815&l=svHela tråden visar din förakt mot andra människor.
CITAT (Huggorm @ 30-03-2010, 20:57)  Frågan är inte om personen är värd behandlingen, frågan är vem som skall betala? Glöm inte att tid är pengar, skatt är förbrukad levnadstid. Risken är att personen dör, så då blir det ju gratis för dig.
Men dom flesta operationer måste ju vara en förtjänst för samhället om man ser krasst ekonomiskt på det. Även den som klarar att leva ett bra liv med hjälp av mediciner t.ex insulin måste ju vara en tillgång för samhället. Sen är väl den krassa verklighete att ju äldre man blir desto mindre resurser vill sjukvården lägga på en.
Aqvakul
30-03-2010, 21:39
Jag tror tyvärr att det kommer att prioriteras mer, och med tydligare inriktningar, framöver.
Däremot tror jag inte att orsaken till sjukvårdsbehovet kommer att vara avgörande.
Jag ser två trender: Det som är samhällsekonomiskt lönsammast att åtgärda samt de som själva kan bidra till kostnaderna, kommer att gå före i kön...
CITAT (Huggorm @ 30-03-2010, 21:31)  Vi blir allt äldre här i landet, och allt färre betalar skatt. Vården står för en mycket stor del av samhällets kostnader, och det kommer hela tiden effektivare samt dyrare behandlingar och mediciner. Kostnaderna kommer fortsätta öka samtidigt som mindre skattemedel kommer finnas till hands för att bekosta kalaset. Vare sig vi vill det eller ej, så kommer vi bli tvungna att göra något radikalt för att få ekvationen att gå ihop. Jag tror bara det är en tidsfråga till patienten kommer få vara med och betala för behandlingar för åkommor som dom kunde undvikit. Rökare kommer inte att få det lätt, och det samma gäller nog narkomaner, fortkörare samt så småningom fetma. Det är inte så många som känner solidaritet för mig heller, så det går jämnt ut. Empati? Solidaritet? Vem tror du har betalat din BVC? Vem tror du har betalat din förskola, din skolgång? Vem tror du betalar din sjukvård om du drabbas av sjukdom? Min mor och far använde vare sig tobak el alkohol, men bägge drabbades av svår sjukdom som kostade stora summor under många år. Jag har fyra syskon som drabbats av cancer ... en av dem är rökare ... han drabbades av prostatacancer, så där kan man inte skylla på rökningen. Den andra brodern drabbades av cancer i matstrupen ... den beror enl läkarvetenskapen på föda vi intar. Tycker du då att han borde ha låtit bli att äta ... då hade matstrupen klarat sig från cancern. Fast å andra sidan så hade han ju dött av svält ganska tidigt och inte kostat sjukvården några pengar. ... eller Systrar drabbades av bröstcancer ... beror det kanske på att de fött och ammat barn!? Borde de valt att avstå från att föda barn. Jag får ont i huvudet bara av att tänka på att det finns människor som är så trångsynta och i total avsaknad av empati och solidaritet. Själv är jag fd rökare som nu kostar sjukvården en jämrans massa pengar och det skäms jag inte för ett enda dugg. Mina mediciner/mat kostar några tusenlappar/mån plus att jag då o då är i behov av sjukhussäng. I Sverige har vi skattefinansierad sjukvård ... vi är alla med och betalar för den ... precis som vi betalar för den skattefinansierade skolan. Jag har en syster 70 + ... hon har aldrig i vuxen ålder varit sjuk ... hon har inga barn ... hon har ingen hemhjälp men hon betalar likväl skatt som går till både sjukvård, skola och omsorg CITAT (Aqvakul @ 30-03-2010, 22:39)  Jag tror tyvärr att det kommer att prioriteras mer och med tydligare inriktningar framöver.
Däremot tror jag inte att orsaken till sjukvårdsbehovet kommer att vara avgörande.
Jag ser två trender: Det som är samhällsekonomiskt lönsammast att åtgärda samt de som själva kan bidra till kostnaderna, kommer att gå före i kön... Tack o lov så är vi inte där (ännu) ... brorsa hade nyss gått i pension då han drabbades av cancer. Han genomgick en jättestor operation där matstrupe rekonstruerades. Ända in i det sista fick han högkvalitativ vård och var omgiven av läkare och övrig personal som verkligen inte saknade empati.
theseraphim
30-03-2010, 22:22
Håller helt med, skador är som konspirationsteorier, leta tillräckligt så är allt självförvållat. Du skadas i en bilolycka men får betala din egen vård för du valde att åka bil, du skadar dig på gräsklipparen men det får du betala själ då du körde gräsklippare osv.
Gossen Ruda
31-03-2010, 07:19
Jag både tror och hoppas på att det inte kommer att bli så att myndigheterna kommer att gå in på den enskilda människan och kräva rättning utan snarare försöka åtgärda de stora folkhälsoproblemen. Rörning exempelvis. Det kan finnas små fördelar med nikotinet mm men det drunknar i alla negativa egenskaper. Skulle man kunna helt avveckla rökningen hade hela sjukvården fått det bättre, och människorna.
Aqvakul
31-03-2010, 07:25
CITAT (Gossen Ruda @ 31-03-2010, 08:19)  Jag både tror och hoppas på att det inte kommer att bli så att myndigheterna kommer att gå in på den enskilda människan och kräva rättning utan snarare försöka åtgärda de stora folkhälsoproblemen. Rörning exempelvis. Det kan finnas små fördelar med nikotinet mm men det drunknar i alla negativa egenskaper. Skulle man kunna helt avveckla rökningen hade hela sjukvården fått det bättre, och människorna. Menar du detta? (f´låt, vet hur illa seda ordmärkare är - men kunde inte låta bli.. )
CITAT (Aqvakul @ 31-03-2010, 08:25)  (f´låt, vet hur illa seda ordmärkare är - men kunde inte låta bli.. ) seda?
Aqvakul
31-03-2010, 07:37
CITAT (Berith @ 31-03-2010, 08:36)  seda?  så du nappade på den...
CITAT (Aqvakul @ 31-03-2010, 08:37)   så du nappade på den... Absolut. Jag är nog en av dom största och petigaste ordmärkarna här.
lorentz
31-03-2010, 07:47
CITAT (lorentz @ 30-03-2010, 12:49)  Just det maggan får man bete sig hur som helst och ändå räkna med att någon annan betalar ? finns det eget ansvar ? Jag tränar, har slutat röka, dricker aldrig läsk, äter inte halvfabrikat, logiskt sett så borde jag väl premieras på nåt sätt?? eller ska den som inte sköter sig premieras med ännu större skatteinsatser?? I mitt inlägg så skrev jag "finns det eget ansvar" fetman lägger beslag på en stor del av sjukvårdsinsatserna och kostnaderna kommer att öka i framtiden. Det kan väl inte gått någon förbi att fetma är ett stort problem i samhället idag och orsakerna är inte obekanta.
*Stintan*
31-03-2010, 08:06
CITAT (lorentz @ 31-03-2010, 08:47)  I mitt inlägg så skrev jag "finns det eget ansvar" fetman lägger beslag på en stor del av sjukvårdsinsatserna och kostnaderna kommer att öka i framtiden. Det kan väl inte gått någon förbi att fetma är ett stort problem i samhället idag och orsakerna är inte obekanta. Människor kan bli feta trots att dom tar eget ansvar dessutom grundläggs fetma ofta redan innan individen ens är så stor att det finns möjlighet att ta eget ansvar för det. Eller menar du att unga som är uppväxta på chips, mc Donalds och cocacola också har ett eget ansvar för följderna. Eget ansvar finns självklart många gånger men vad är det som säger att man inte kan bli sjuk ändå? Dessutom tjänar samhället i längden på att hjälpa människor till ett bra fungerande liv. Det kan aldrig vara onödiga pengar som läggs på sjuka människor.
Gossen Ruda
31-03-2010, 08:48
Det finns många faktorer som påverkar hälsan så det är knappast möjligt att peka ut de som kommer att påverka varje enskild människa. Det slår mig att min mamma hade högt blodtryck och ont i knäna. Hon var rätt så korpulent så alla trodde att det berodde på vikten. Hon dog av hjärtinfarkt när hon var 69. Jag har dock också högt blodtryck och artros i knäna men har normalvikt. Ärftliga faktorer kanske? Hoppas jag fått lite från pappa också för han blev över 90.
mamamaggan
31-03-2010, 08:59
CITAT (lorentz @ 31-03-2010, 08:47)  I mitt inlägg så skrev jag "finns det eget ansvar" fetman lägger beslag på en stor del av sjukvårdsinsatserna och kostnaderna kommer att öka i framtiden. Det kan väl inte gått någon förbi att fetma är ett stort problem i samhället idag och orsakerna är inte obekanta. Orsakerna är inte obekanta i dina ögon , nej . Alla feta är bara slöa , lata människor med sämre karatär än de normalviktiga , eller hur ? Ta och uppdatera dig om vad som forskningen kommer fram till. För inte alltför många år sedan sa man samma sak om alkoholister men numera är alkoholism en erkänd sjukdom . Hur har du tänkt att vi ska göra med de som är för smala ? Ska inte de heller få vård , det är ju bara att äta lite mer onyttigt så blir de normalviktiga ?! Har du hört talas om anorektiker ? Ska vi skrota vården för dem också ? Att de dör gör ju bara att du slipper betala för dem , du kanske kan spara några kronor i skatt där ?
skogstroll
31-03-2010, 09:04
jag är verkligen ingen anhängare till att betala en massa skatt. Gudarna ska väl veta att svenskarna är "bäst" på att betala skatt... däremot tycker jag att sjukvård & äldrevård är viktigt (man kan och lär väl själv hamna där trots att man är kung i elljusspåret) och därför är jag inte så dumsnål. Jag tror alla har ett eller annat problem faktiskt...
Gossen Ruda
31-03-2010, 09:27
CITAT (mamamaggan @ 31-03-2010, 09:59)  Orsakerna är inte obekanta i dina ögon , nej . Alla feta är bara slöa , lata människor med sämre karatär än de normalviktiga , eller hur ? Ta och uppdatera dig om vad som forskningen kommer fram till. Det grundläggande problemet är dock att man får i sig mer energi/mat än vad man förbrukar. Så länge det inte är frågan om tvångsmatning är det dock bara den enskilda individen som ansvarar för hur mycket man äter. Sen är det så att vi inte är anpassade till all mat vi kan komma över man även där är det den enskilda individen som bestämmer.
CITAT (skogstroll @ 31-03-2010, 10:04)  jag är verkligen ingen anhängare till att betala en massa skatt. Gudarna ska väl veta att svenskarna är "bäst" på att betala skatt... däremot tycker jag att sjukvård & äldrevård är viktigt (man kan och lär väl själv hamna där trots att man är kung i elljusspåret) och därför är jag inte så dumsnål. Jag tror alla har ett eller annat problem faktiskt... Visst är det så. Vi lär alla hamna där, förr eller senare.
lorentz
31-03-2010, 10:09
Att äta felaktigt kan väl ändå inte vara en sjukdom? Om jag går in på ICA och köper Cola varje dag är jag sjuk då ? Eller.... jag ofta går in på Mac Donalds och köper en meny är jag sjuk då ? "Alla feta är bara slöa , lata människor med sämre karatär än de normalviktiga" är nåt som får stå för dig Maggan.
mamamaggan
31-03-2010, 10:40
CITAT (lorentz @ 31-03-2010, 11:09)  Att äta felaktigt kan väl ändå inte vara en sjukdom? Om jag går in på ICA och köper Cola varje dag är jag sjuk då ? Eller.... jag ofta går in på Mac Donalds och köper en meny är jag sjuk då ? "Alla feta är bara slöa , lata människor med sämre karatär än de normalviktiga" är nåt som får stå för dig Maggan. Jag säger bara om igen , häng med i vad som skrivs om forskningen !!! Förstår inte hur en del kan hänga kvar med så gamla fördomar ?! Tror du också på att om en kvinna föder ett handikappat barn så har hon blivit skrämt av ett troll under graviditeten ???? rättat stavfel
*Stintan*
31-03-2010, 10:42
CITAT (lorentz @ 31-03-2010, 11:09)  Att äta felaktigt kan väl ändå inte vara en sjukdom? Om jag går in på ICA och köper Cola varje dag är jag sjuk då ? Eller.... jag ofta går in på Mac Donalds och köper en meny är jag sjuk då ? "Alla feta är bara slöa , lata människor med sämre karatär än de normalviktiga" är nåt som får stå för dig Maggan. Det finns några som skulle behöva läsa det som står i nedanstående länk. Det är knappast så enkelt som att "ta eget ansvar". http://www.forskning.se/temaninteraktivt/t...8780005258.html
CITAT (*Stintan* @ 31-03-2010, 11:42)  Det finns några som skulle behöva läsa det som står i nedanstående länk. Det är knappast så enkelt som att "ta eget ansvar". http://www.forskning.se/temaninteraktivt/t...8780005258.htmlVisst, men det står också "Men att ha anlag för fetma räcker inte, säger Finn Rasmussen, ingen människa kommer att bli fet under en pågående svältkatastrof." och "För att bli feta måste vi ha tillgång till mycket mat. Våra gener förändras inte heller så snabbt att de kan vara en förklaring till de senaste årens fetmaepidemi. Därför blir det vanligare att också söka orsakerna utanför det rent medicinska fältet; i våra förändrade rörelsemönster med minskad fysisk aktivitet, i förändrade kostvanor och genom påverkan av socioekonomiska faktorer."Varken svart eller vitt. Men det kan knappast vara fel att tänka på vad man stoppar i sig och hur mycket. Sen behöver man ju inte vara professor för att räkna ut att det är bra för både kropp och själ att röra på sig.
Aqvakul
31-03-2010, 11:04
Likheterna mellan alkoholism och ätstörningar är många. En är kombinationen av genetisk känslighet och olämpligt beteende. Den stora skillnaden är att alkoholisten kan hantera sitt problem genom att avstå från alkohol. Matmissbrukaren kan inte avstå från mat. Det gör det så mycket svårare..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|