|
CITAT (Huggorm @ 27-03-2010, 14:03)  Ingen kan naturligtvis veta säkert, men det var nog fler än jag som läste sannolikhetsberäkningar i mattematiken i skolan. Det är märkligt att en sådan här sak kan röra upp sådana känslor. OK. Så jag som klassas som mager, är med sanolikhet anorektiker? Det är ju alla som är underviktiga.
Aqvakul
27-03-2010, 14:06
CITAT (Huggorm @ 27-03-2010, 14:03)  Ingen kan naturligtvis veta säkert, men det var nog fler än jag som läste sannolikhetsberäkningar i mattematiken i skolan. Det är märkligt att en sådan här sak kan röra upp sådana känslor. Jo, det ska jag förklara för dig: Utseendet är känsligt och då särskilt övervikt. När någon uttrycker sig på ett sätt som uppfattas som nedlåtande mot en specifik person han mött, så blir det väldigt mycket känslor som stormar fram. Nästan alla har någon gång retats för sitt utseende.
Huggorm
27-03-2010, 14:08
CITAT (pejori @ 27-03-2010, 14:05)  OK. Så jag som klassas som mager, är med sanolikhet anorektiker? Det är ju alla som är underviktiga.  Nej, men om du ser anorektisk ut och köper en tårta så är sannolikheten för att du brukar sluka sådana själv ganska liten Om det hade varit en fjortonårig tjej med bandage runt handlederna som köpte rakblad då, skall man hålla tyst om det med eller går det bra att diskutera?
vanjalarsa
27-03-2010, 14:45
på tal om att reagera på andras beteende..när någon har astma och kol och fortsätter att röka så de nästan hostar lungorna ur sig (låter som så). Som sagt var och en får leva hur de vill och framför allt hur länge. mvh vanjalarsa
*Stintan*
27-03-2010, 15:24
CITAT (Huggorm @ 27-03-2010, 14:03)  Ingen kan naturligtvis veta säkert, men det var nog fler än jag som läste sannolikhetsberäkningar i mattematiken i skolan. Det är märkligt att en sådan här sak kan röra upp sådana känslor. Sitter man och insinuerar som Ruda gjorde så blir det naturligtvis reaktioner från sådana personer som har lite mer kunskap om tänkbara orsaker till övervikten. Läs t.ex. netaaves inlägg en gång till! CITAT (vanjalarsa @ 27-03-2010, 14:45)  på tal om att reagera på andras beteende..när någon har astma och kol och fortsätter att röka så de nästan hostar lungorna ur sig (låter som så). Som sagt var och en får leva hur de vill och framför allt hur länge. mvh vanjalarsa  Nu var det ju inte ett beteende vi reagerade på utan en person som är överviktig av en anledning som ingen här har en aning om och inte heller har med att göra.
CITAT (*Stintan* @ 27-03-2010, 15:20)  Sitter man och insinuerar som Ruda gjorde så blir det naturligtvis reaktioner från sådana personer som har lite mer kunskap om tänkbara orsaker till övervikten. Läs t.ex. netaaves inlägg en gång till! Fast jag tycker faktiskt att ni missförstår Rudans inlägg med flit. Jag blir också beklämd av att se det allt större antalet extremt feta barn och unga, både flickor och pojkar. All forskning pekar ju också på att det i huvudsak är livsstilbetingat, endast för någon enstaka procent av alla feta beror det på sjukdom. Man talar ju om den alltmer utbredda fetmaepedimien. Men sen tycker jag inte att man som Rudan kan/bör spekulera i den enskilda individens orsak till sin fetma. Gita
Åsa, mälardalen zon 2
27-03-2010, 15:39
Japp det är många unga som har problem med vikten idag och ofta kan man nog inte här i sverige säga att det är lågutbildade och deras barn som blir överviktiga.
Jag har sett så mycket skräp hos internateleverna och när man frågar hur de har råd med travar med kartonger som innehåller chipspåsar, kartongvis medstora coca-cola flaskor och dyl. som de förvarar på sina rum så säger de tyvärr ofta mamma/pappa var här och lämnade allt till mig (trots att barnet är väldigt runt och kanske borde begränsa intaget av denna typ av produkter). Och det är inte billigt att ha sina tonåringar inhysta på internat så det är inte låginkomsttagares barn som bor där. Det är ju inte utseendet som är det primära utan sjukdomarna man ofta får, det är ju risk för att barnen dör långt innan föräldrarna.
Fast allt är ju inte enbart mat heller jag tycker det är lika tragiskt att se killar 20+ som redan har fått en rejäl ölmage.
netaave
27-03-2010, 16:13
Jo jag håller med om att livsstilen i det här landet med mkt snabbmat och mycket tillsatser i maten gör att medelvikten höjs, inte bara för unga. Där har vi väl ett ansvar för våra egna hälsor allihop. Men det är inte bara intag som avgör om du blir överviktig, det kan vara arv, det kan vara miljö. Det kan naturligtvis också vara okunskap. Men det finns också en del med endokrina och metabola sjukdomar. Där personer normalt äter hur bra och välbalanserat som helst men ändå kan bli riktigt feta. Det är oftast dom som får det dallrande fettet, vi andra kanske får det mer i fast form  Panhypotitutarism är en sån sjukdom och den har jag i min omedelbara närhet så jag vet vad jag pratar om till skillnad från andra här. Ok att just dom är en låg procent, ca 7 nya fall i Sverige varje år, men hur kan du veta att den person du ser inte är en av dom? Och det är inte enda diagnoserna som orsakar fetma, visa diabetes som Diabetes Insipidus kan också göra det. Sen har vi gruppen med rörelsehinder, personer som ofta blir lite utanför för dom inte hänger med kompisarna, dom klarar det helt enkelt inte p.g.a. sitt funktionshinder. Har man då lätt för att gå upp och inte kan röra sig så bra, kanske inte tar sig ut för man har ingen att vara ute med. Då kan det nog bli tämligen feta individer där också. Äter gör man ju inte bara för att överleva, vi äter för att leva också och för vissa är mat lika med livskvalité. Så länge vi inte vet orsaken till de individers fetma vi stöter på så tycker jag man ska bemöta dom med respekt, hjälpa till med det man kan, erbjuda en sittplats, hålla upp en dörr och kanske ge dom ett leende, det kan vara det enda leendet dom får den veckan. Vet man att en människa tuggar i sig pizza, strips, tårta m.m. flera ggr i veckan och ser ut därefter kanske man ska erbjuda sitt sällskap, erbjuda sig gå med på en promenad som sällskap, hänga med till simhallen m.m. Kanske rent av bjuda på middag om man är så bekanta och laga en annan sorts mat. Vad man däremot inte ska göra är att förfasa sig, prata om sin egen vikt eller den här personens vikt utan helt enkelt bara vara en medmänniska, det kanske inte behövs mer.
CITAT (Huggorm @ 27-03-2010, 14:08)  Nej, men om du ser anorektisk ut och köper en tårta så är sannolikheten för att du brukar sluka sådana själv ganska liten
Om det hade varit en fjortonårig tjej med bandage runt handlederna som köpte rakblad då, skall man hålla tyst om det med eller går det bra att diskutera? Det var inte det som var poängen. Jag frågade om, jag som underviktig, är anorektiker enl, din sanolikslära. Är man smal är man anorektiker, är man fet, är man matmissbrukare.???? Jag frågade, skulle diskusionen bli samma om jag satt och åt en sallad ute? "usch, hon som är så smal, inte ska hon vräka i sig sallad, hon borde köpa en gräddtårta" Tror inte att den tanken skulle uppstå, men om en överviktig köper en tårta, blir det genast komentarer. Det var frågan.
Vikten beror inte bara på hur mycket man äter trots att jag äter bara hälften så mycket som min son så dras jag med ca 30 kg övervikt. Min son som brås på sin pappa glupar i sig som en hungrig varg kan ex ensam smälla i sig en familjepizza och är ända kraftigt underviktig
ingrid fuxwall
27-03-2010, 19:08
Som sagt man blir väldigt ledsen av många icke trädgårdsrelaterade ämnen här
CITAT (ingrid fuxwall @ 27-03-2010, 19:08)  Som sagt man blir väldigt ledsen av många icke trädgårdsrelaterade ämnen här He he.. Jo, fast just här får man ju prata om sånt som INTE har med trädgård att göra. OBS! OT! Jag både roas och oroas av att man kan ta några år paus från odla.nu och komma tillbaks för att se att INGET har ändrats.
CITAT (ingrid fuxwall @ 27-03-2010, 19:08)  Som sagt man blir väldigt ledsen av många icke trädgårdsrelaterade ämnen här Nu förstår jag faktiskt inte vad du är ute efter. Avdelningen "Småprat" är ju till just för icke trädgårdrelaterade ämnen. Gita
mamamaggan
28-03-2010, 00:38
Har två söner . Den äldste ,som äter mer än dubbelt så mycket som sin bror , har alltid varit pinnsmal . Så smal så att läkare t o m har reagerat. När han mönstrade var han 192 cm lång och vägde 63 kilo. Nu , när han har passerat 30 , har han lagt på sig lite . Under sin uppväxt kunde han t ex äta hela pizzor som mellanmål , efter att ha ätit en lunch bestående av tre fläskkotletter och tretton potatisar ,utan att lägga på sig ett gram.
Han vägde 4 870 gram när han föddes medan brorsan vägde 4 300 gram.
Sägs det inte att om man har en hög startvikt så är det sannolikt att man blir fet som vuxen ?
Brodern är vegetarian , äter inte " fel " sorts mat överhuvudtaget ( enligt vad som sägs här om sallad t ex )men är numera rejält överviktig. Det leder till att han inte rör sig så mycket numera men han promenerar överallt dit han ska , har inget körkort eller bil och vill inte bli skjutsad.
Har läst en bra bok som heter " Hjärnkoll på vikten " av Martin Ingvar och Gunilla Eldh. Rekommenderar den till alla som vill förstå vad som styr en människas matintag och hur matintagetr styr vad som händer t ex i hjärnan. Här kan man också läsa om varför t ex inte motion hjälper överviktiga .
Huggorm
28-03-2010, 08:52
Själv börjar jag få lite ölmage på grund av att jag äter alldeles för mycket och rör mig för lite. Jag är nog ett ovanligt fall
theseraphim
28-03-2010, 09:29
Tycker det här är förklädd mobbning av Ruda o de andra, hur kan man vara säker på att hon mår dåligt? Hon kanske helt enkelt struntar i normen? Jisses vad många avskyvärda människor det finns här på forumet, in med er på tvångsvård för trångsynhet för det är då ett betydligt större problem än att några är runda och andra smala.
vanjalarsa
28-03-2010, 09:35
CITAT (theseraphim @ 28-03-2010, 10:29)  Tycker det här är förklädd mobbning av Ruda o de andra, hur kan man vara säker på att hon mår dåligt? Hon kanske helt enkelt struntar i normen? Jisses vad många avskyvärda människor det finns här på forumet, in med er på tvångsvård för trångsynhet för det är då ett betydligt större problem än att några är runda och andra smala. HUr kan man kalla folk avskyvärda för att de dryftar ett känt hälsoproblem! ? mvh vanjalarsa
CITAT (vanjalarsa @ 28-03-2010, 10:35)  HUr kan man kalla folk avskyvärda för att de dryftar ett känt hälsoproblem! ? mvh vanjalarsa  Nej, det förstår jag inte heller. Gita
*Stintan*
28-03-2010, 10:10
CITAT (theseraphim @ 28-03-2010, 10:29)  Tycker det här är förklädd mobbning av Ruda o de andra, hur kan man vara säker på att hon mår dåligt? Hon kanske helt enkelt struntar i normen? Jisses vad många avskyvärda människor det finns här på forumet, in med er på tvångsvård för trångsynhet för det är då ett betydligt större problem än att några är runda och andra smala. Har du vaknat på fel sida idag?
herkules
28-03-2010, 10:12
CITAT (theseraphim @ 28-03-2010, 10:29)  Tycker det här är förklädd mobbning av Ruda o de andra, hur kan man vara säker på att hon mår dåligt? Hon kanske helt enkelt struntar i normen? Jisses vad många avskyvärda människor det finns här på forumet, in med er på tvångsvård för trångsynhet för det är då ett betydligt större problem än att några är runda och andra smala.
*Stintan*
28-03-2010, 10:19
CITAT (herkules @ 28-03-2010, 11:12)  Välkomnar både dig och theseraphim i gänget.
Alexander-VG-zon3
28-03-2010, 10:21
CITAT (*Stintan* @ 28-03-2010, 11:10)  Har du vaknat på fel sida idag?  jag förstod det som att hon tyckte samma som dig ? dvs att det gossen rudan skrev är förklädd mobbing av han. inte att ni mobbar han.
Aqvakul
28-03-2010, 10:24
CITAT (flaxss @ 28-03-2010, 11:21)  jag förstod det som att hon tyckte samma som dig ? dvs att det gossen rudan skrev är förklädd mobbing av han. inte att ni mobbar han. Själv blir jag inte klok på om det är det ena eller det andra... Ett litet förtydligande från theseraphim hade inte skadat.
*Stintan*
28-03-2010, 10:33
CITAT (flaxss @ 28-03-2010, 11:21)  jag förstod det som att hon tyckte samma som dig ? dvs att det gossen rudan skrev är förklädd mobbing av han. inte att ni mobbar han. Oooops har jag missuppfattat ber jag om ursäkt  och när du säger det så är det hon skrev ju faktiskt tvetydigt.
herkules
28-03-2010, 10:53
CITAT (*Stintan* @ 28-03-2010, 11:19)  Välkomnar både dig och theseraphim i gänget. haha, jag har inte vaknat på fel sida, det är visserligen grått och småkallt ute men fåglarna kvittrar och hundarna är glada, alltså är det en bra dag! jag fattade tp:s inlägg som att det finns faktiskt människor som är tjocka/smala (alltså utanför någon slags satt norm) och inte mår dåligt av det. men jag kanske fattade fel?
*Stintan*
28-03-2010, 10:59
CITAT (herkules @ 28-03-2010, 11:53)  haha, jag har inte vaknat på fel sida, det är visserligen grått och småkallt ute men fåglarna kvittrar och hundarna är glada, alltså är det en bra dag! jag fattade tp:s inlägg som att det finns faktiskt människor som är tjocka/smala (alltså utanför någon slags satt norm) och inte mår dåligt av det. men jag kanske fattade fel? Ja det gick ju uppenbart att tyda inlägget hur som helst
skogstroll
28-03-2010, 11:13
vi kanske ska ha en tråd om vad vi själva har för problem, alla syns ju inte på ytan... snälla rara gå inte och prata med konditoripersonalen, skulle ju bli jättekränkande mot tjejen om hon fick veta det... jag hade blivit rasande om jag var hon, det kan ju bli rykten och allt möjligt hemskt
theseraphim
28-03-2010, 12:01
CITAT (Gita @ 28-03-2010, 10:39)  Nej, det förstår jag inte heller. Gita För att den typren av folk är avskyvärda mobbare. Det är inte alla som bryr sig om att vilja se ut som idealbilden av en människa, det finns folk som väljer att röka fastän de vet om riskerna osv. Detta ska inte innebära att de ska hängas ut på nätet av folk som inte kan acceptera detta fakta. Sånt folk är översittare och därför avskyvärda i mina ögon, jag är inte otrevlig jag är bara ärlig.
CITAT (theseraphim @ 28-03-2010, 10:29)  Tycker det här är förklädd mobbning av Ruda o de andra, hur kan man vara säker på att hon mår dåligt? Hon kanske helt enkelt struntar i normen? Jisses vad många avskyvärda människor det finns här på forumet, in med er på tvångsvård för trångsynhet för det är då ett betydligt större problem än att några är runda och andra smala. Jag förstår inte, hur ni kan få det till "förklädd mobbning" av det som Gossen skriver... Men det är klart, vill man hitta "mobbning" så kan man hitta det i alla inlägg här på forumet. Det är nog mer mobbning att kalla forummedlemmar för avskyvärda, även om vi nu har åsiktsfrihet.. Det enda jag skulle kunna reagera på om jag ansträngde mej riktigt mycket, är i så fall underrubriken, "såg för mycket" Av vad???? Jag begriper inte, varför man ska läsa in så mycket i vad som skrivs, då alla inte har förmåga att uttrycka sig på samma sätt, och vara så PK i alla lägen.  CITAT (herkules @ 28-03-2010, 11:53)  haha, jag har inte vaknat på fel sida, det är visserligen grått och småkallt ute men fåglarna kvittrar och hundarna är glada, alltså är det en bra dag! jag fattade tp:s inlägg som att det finns faktiskt människor som är tjocka/smala (alltså utanför någon slags satt norm) och inte mår dåligt av det. men jag kanske fattade fel? Så fattade jag det också. Som sagt, alla kan inte skriva 100% begripligt.
*Stintan*
28-03-2010, 12:35
Äsch det var ju jag som fattade fel och tog det för att det var Ruda som blev mobbad för sitt inlägg fast tp nog menade att det var han som mobbade. Lite förvirring alltså.
mamamaggan
28-03-2010, 13:19
CITAT (Huggorm @ 28-03-2010, 08:52)  Själv börjar jag få lite ölmage på grund av att jag äter alldeles för mycket och rör mig för lite. Jag är nog ett ovanligt fall  Det beror på vad du äter , det är inte alldeles självklart att t ex fett gör en fet. I boken som jag skrev om förut så sägs det att man ska aldrig dra ner på kalorierna om man vill gå ner i vikt utan man ska se till att kalorierna kommer från vettiga saker . T ex ska vi absolut inte äta potatis . De gamla " sanningarna " fett gör dig fet o s v gäller inte längre. Kan bara säga om igen : Läs boken !!
Gossen Ruda
28-03-2010, 19:43
Nu är Rudan allt lite småförbannad när han ser all skit som skrivits under hans bortavaro. En enkel kommentar om det tragiska med en överviktig tjej och tantmaffian får skrivklåda. Det blir för mycket att gå in och kommentera detta men jag undrar varifrån Bror Duktig i Lund får sina insinuationer? Inte från mitt inlägg iaf. Taskig läsförståelse? Tydligen är det väldigt känsligt att kommentera fetma, kan det ha att göra med alla trådar om olika bantningskurer, trots att det är den enklaste saken i världen att gå ner i vikt. Ät mindre. Sen kvittar det vilka ursäkter man kan hitta på med sjukdomar och ämnesomsättning. Allt som sätter sig runt midjan har kommit via munnen. Nu struntar jag i det här, OM jag skulle råka få reda på mer om tjejen så vet jag iaf var jag INTE kommer att skriva om det.
herkules
28-03-2010, 19:47
CITAT (Gossen Ruda @ 28-03-2010, 20:43)  Nu är Rudan allt lite småförbannad när han ser all skit som skrivits under hans bortavaro. En enkel kommentar om det tragiska med en överviktig tjej och tantmaffian får skrivklåda. Det blir för mycket att gå in och kommentera detta men jag undrar varifrån Bror Duktig i Lund får sina insinuationer? Inte från mitt inlägg iaf. Taskig läsförståelse? Tydligen är det väldigt känsligt att kommentera fetma, kan det ha att göra med alla trådar om olika bantningskurer, trots att det är den enklaste saken i världen att gå ner i vikt. Ät mindre. Sen kvittar det vilka ursäkter man kan hitta på med sjukdomar och ämnesomsättning. Allt som sätter sig runt midjan har kommit via munnen. Nu struntar jag i det här, OM jag skulle råka få reda på mer om tjejen så vet jag iaf var jag INTE kommer att skriva om det. du får inte reda på något om henne om du inte frågar och såpass har du nog fattat att det är inte din sak att fråga. bra där!
Gossen Ruda
28-03-2010, 20:50
CITAT (herkules @ 28-03-2010, 20:47)  du får inte reda på något om henne om du inte frågar och såpass har du nog fattat att det är inte din sak att fråga. bra där! Du får givetvis skriva vad du vill men jag hoppas verkligen att du inte inbillar dig för ett enda ögonblick att jag skulle ta någon som helst notis om vad du skriver.
Aqvakul
28-03-2010, 21:11
CITAT (Gossen Ruda @ 28-03-2010, 20:43)  ---men jag undrar varifrån Bror Duktig i Lund får sina insinuationer? Hellre "Bror Duktig" än Bror Snaskig...
Hej igen
28-03-2010, 21:28
CITAT (Gossen Ruda @ 26-03-2010, 21:22)  Det jag såg var en tjej som gick in på konditoriet före mig när som vanligt skulle hämta mitt beställda bröd. Hon gick inte, hon vaggade fram. Hon var inte tjock, hon var inte fet, hon var oformligt fet. Rund som en boll. Benen var som oformliga uppsvällda korvar där späcket dallrade för varje steg. Otroligt tragiskt att se. Det blev inte bättre när hon vände sig om och tog en nummerlapp och jag såg ansiktet, hon var ju söt bakom späcket och förmodligen inte över 20 år. Hur kan man bli så fet i så unga år? Inte blev det bättre när jag såg vad hon skulle ha, en prinsesstårta. Det skulle inte förvåna mig det minsta om hon skulle trycka i sig den själv. Hon borde in på tvångsvård på vattendiet i ett halvår för försök till utdraget självmord. Men snälla! Du känner henne inte och vet inte varför hon är "fet"/överviktig. Visst kan man bli fet i unga år ... en del blir det pga sjukdom ... andra pga intag. Varför reagerade du så starkt när du såg henne? Reagerar du lika starkt när du ser en underviktig som köper grönsaker? Nu har jag inte läst hela tråden ... bara några av de första inläggen så jag vet inte vad reaktioner du fått. Vet du att en del föds med extra antal fettceller ... det gör att dessa människor går upp i vikt av kost som "normala" inte märker av. Du tycker att hon ska in på tvångsvård och vattendiet. Tycker du då också att vi som är underviktiga ska in på tvångsvård och tvångsmatning med fetthaltig kost? I båda fallen handlar det ju oftast om människor som inte mår bra ... oavsett om de själva är orsak till tillståndet eller inte.
CITAT (Gossen Ruda @ 28-03-2010, 20:43)  Nu är Rudan allt lite småförbannad när han ser all skit som skrivits under hans bortavaro. En enkel kommentar om det tragiska med en överviktig tjej och tantmaffian får skrivklåda. Det blir för mycket att gå in och kommentera detta men jag undrar varifrån Bror Duktig i Lund får sina insinuationer? Inte från mitt inlägg iaf. Taskig läsförståelse? Tydligen är det väldigt känsligt att kommentera fetma, kan det ha att göra med alla trådar om olika bantningskurer, trots att det är den enklaste saken i världen att gå ner i vikt. Ät mindre. Sen kvittar det vilka ursäkter man kan hitta på med sjukdomar och ämnesomsättning. Allt som sätter sig runt midjan har kommit via munnen. Nu struntar jag i det här, OM jag skulle råka få reda på mer om tjejen så vet jag iaf var jag INTE kommer att skriva om det. Lugn och fin nu. Klart att det är känsligt, då det fortfarande är rätt "tabu" att avvika från normen och för många ett svårt handikapp, att vara svårt över/underviktig. Att hitta kläder som passar är näst intill omöjligt eller svindyrt, då det är normalnormen som gäller. Vill man läsa in mobbning i det du skriver, så gör man det, oavsett vad du skriver. Det säger mer om den personen än om dej.
*Stintan*
29-03-2010, 12:44
CITAT (Gossen Ruda @ 28-03-2010, 20:43)  Nu är Rudan allt lite småförbannad när han ser all skit som skrivits under hans bortavaro. En enkel kommentar om det tragiska med en överviktig tjej och tantmaffian får skrivklåda. Det blir för mycket att gå in och kommentera detta men jag undrar varifrån Bror Duktig i Lund får sina insinuationer? Inte från mitt inlägg iaf. Taskig läsförståelse? Tydligen är det väldigt känsligt att kommentera fetma, kan det ha att göra med alla trådar om olika bantningskurer, trots att det är den enklaste saken i världen att gå ner i vikt. Ät mindre. Sen kvittar det vilka ursäkter man kan hitta på med sjukdomar och ämnesomsättning. Allt som sätter sig runt midjan har kommit via munnen. Nu struntar jag i det här, OM jag skulle råka få reda på mer om tjejen så vet jag iaf var jag INTE kommer att skriva om det. Hur känsligt det är att diskutera en sak beror kanske på hur man lägger fram sin syn på saken. Jag reagerade mest på att du insinuerade att tjejen skulle käka upp tårtan själv. Inte alls konstigt att man kan fundera så i ett sånt läge men det bör man nog behålla för sig själv eftersom man faktiskt inte har en aning om ifall hon skulle göra det eller t.ex. bjuda nära o kära på födelsedagskalas. Nästa grej jag reagerade på var att du sa att du skulle kolla med personalen på kondiset om dom visste något. Helt obegripligt för mig och indirekt kränkande för tjejen samt även att det skulle vara förfärligt om butikspersonal började skvallra om kunder med andra kunder. Nu skriver du att det är den enklaste sak i världen att gå ner i vikt. Ät mindre säger du. Nej Ruda det är inte den enklaste sak i världen för alla överviktiga att gå ner i vikt. Dessutom kan man faktiskt bli fet av att äta för lite. Att diskutera fetma/övervikt och undervikt kan man visst göra men inte att ta en specifikt utpekad person som man inte vet något om som utgångspunkt. Detta därför att det finns många olika anledningar till fetma/övervikt eller undervikt för den delen och det går inte att komma tillrätta med problemen enbart genom att äta mindre eller mer. Vore problemet så enkelt att lösa så skulle det inte finnas så många överviktiga. Jag påstår inte att många skulle kunna gå ner i vikt genom att äta mindre men det gäller långt ifrån alla överviktiga. Synd att du har så svårt för att ta att andra kan ha en annan syn på saker och ting än du.
herkules
29-03-2010, 13:38
på nyheterna igår pratades det om hungriga barn i USA, många av dem är tjocka. så att äta mindre gör ingen människa smal.
CITAT (pejori @ 29-03-2010, 12:42)  Vill man läsa in mobbning i det du skriver, så gör man det, oavsett vad du skriver. Det säger mer om den personen än om dej.  Det var nog ta mej sjutton det bästa du nånsin skrivit på Odla!
herkules
29-03-2010, 13:45
CITAT (pejori @ 29-03-2010, 12:42)  Vill man läsa in mobbning i det du skriver, så gör man det, oavsett vad du skriver. Det säger mer om den personen än om dej.  mmm, ibland är det svårt - speciellt när man har skitit i det blå skåpet och inte vill stå för det!
Fanns inga feta människor i utrotnings lägren i Tyskland. Är man tjock så äter man för mycket kalorier så enkelt är det
herkules
29-03-2010, 16:35
CITAT (Carl @ 29-03-2010, 17:20)  Fanns inga feta människor i utrotnings lägren i Tyskland. Är man tjock så äter man för mycket kalorier så enkelt är det det finns andra orsaker till fetma än kalorier.
Faktum är att vi blir fetare och fetare för varje år här i Sverige också inte bara i USA ,man ser ofta övergödda barn och vuxna men det är tiden vi lever i och stressen och all snabbmat chipps och läsk som gör oss tjocka ,tror inte det är så många som lagar riktig husmanskost längre eller ens använder spisen.Nu finns det människor som har haft traumatiska upplevelser i livet och lärt sig tröstäta bort smärtan ,sen finns det dom som har störningar av olika slag i hormoner osv som inte kan göra ett dugg åt att de blir tjocka.Det finns dom som äter alldeles normalt men ändå blir jätte tjocka.sen finns det också tvärt om väldigt magra människor som äter som hästar utan att gå upp ett kilo,jag har en väldigt god vännina som lider lika mycket av att vara för smal lika som den som är för tjock.Själv är jag ingen sylfid mer åt det mulliga hållet men vet att om jag rörde på mig gympade osv så skulle jag gå ner i vikt.Kraftig övervikt är ju en stor hälsorisk högt blodtryck och diabetes osv följer ju i spåren.
mamamaggan
29-03-2010, 17:03
CITAT (Carl @ 29-03-2010, 17:20)  Fanns inga feta människor i utrotnings lägren i Tyskland. Är man tjock så äter man för mycket kalorier så enkelt är det Vore det så enkelt så skulle det finnas väldigt få feta människor ! Människokroppen är mycket mycket mer komplicerad än så och det är väldigt individuellt hur man fungerar. Förstår inte varför så många fördomar kring feta alt magra som fortfarande hänger med. Det har under de senaste åren genom forskning kommit fram så mycket nytt om varför vi väger som vi gör och det beror inte bara på en sak utan på hur just din kropp fungerar.
Snöflinga
29-03-2010, 17:04
CITAT (mamamaggan @ 28-03-2010, 14:19)  Det beror på vad du äter , det är inte alldeles självklart att t ex fett gör en fet. I boken som jag skrev om förut så sägs det att man ska aldrig dra ner på kalorierna om man vill gå ner i vikt utan man ska se till att kalorierna kommer från vettiga saker . T ex ska vi absolut inte äta potatis .
De gamla " sanningarna " fett gör dig fet o s v gäller inte längre. Kan bara säga om igen : Läs boken !! Har inte läst boken. Däremot har jag läst tidningen idag där en överläkare i hjärtsjukdomar uttalat sig om vådan av denna diet. Den ger skyhöga kolesterolvärden och även hjärtinfarkter som följd.
mamamaggan
29-03-2010, 17:12
CITAT (Snöflinga @ 29-03-2010, 18:04)  Har inte läst boken. Däremot har jag läst tidningen idag där en överläkare i hjärtsjukdomar uttalat sig om vådan av denna diet. Den ger skyhöga kolesterolvärden och även hjärtinfarkter som följd. Nu har jag inte propagerat för att vräka i sig fett !!!!!!!!!!!!! Du har inte läst boken men har ändå åsikter om vad som står i den ! Konstigt tycker jag . Mitt kolesterolvärde sjönk när jag drog ner på kolhydraterna och åt mer fett. Fick förklaringen på min VC att kolhydrater kan omvandlas till fett och kan just ge högt kolesterolvärde. Det där med att högt kolesterol ger hjärtinfarkt börjar faktiskt avskrivas. Nu mera tror läkarna att det är något annat som är orsaken , kommer just nu inte ihåg exakt vad det var , tyvärr. För några år sedan fick två personer Nobelpris för att de upptäckt att magsår kan bero på en bakterie och inte på stress mm. Men tror faktiskt att många inte har tagit det heller till sig.
Snöflinga
29-03-2010, 18:48
Så en hjärtläkare med lång erfarenhet i yrket vet inte vad han talar om ? Själv äter jag blandad kost, undviker fett och socker, utan att vara fanatiker  Motionerar och har inga problem med vågen.
mamamaggan
29-03-2010, 19:17
CITAT (Snöflinga @ 29-03-2010, 19:48)  Så en hjärtläkare med lång erfarenhet i yrket vet inte vad han talar om ? Själv äter jag blandad kost, undviker fett och socker, utan att vara fanatiker  Motionerar och har inga problem med vågen. Vad jag först och främst protesterade mot var att du påstod att boken jag skrev om propagerade om att vräka i sig fett utan att ha läst den !! Hur många läkare har under årens lopp sagt att magsår beror på stress mm ända tills de blev överbevisade av de två Nobelpristagarna ? Hur mycket spott och spe fick inte de utstå för att de kom med något nytt ? Forskningen går hela tiden framåt och då får även läkare revidera vad de tidigare trott på , det är inte konstigare än så !
*Stintan*
29-03-2010, 19:37
CITAT (Snöflinga @ 29-03-2010, 19:48)  Så en hjärtläkare med lång erfarenhet i yrket vet inte vad han talar om ? Själv äter jag blandad kost, undviker fett och socker, utan att vara fanatiker  Motionerar och har inga problem med vågen. Så bra att det funkar bra för dig. Alla kan inte ens motionera. Nej inte nödvändigtvis, varför skulle en hjärtläkare vara specialist på vad som är bäst att äta. Kroppen har ju fler organ än hjärtat. Kolesterolvärdets betydelse är omtvistat. Det man däremot vet är att man blir fet av kolhydrater. 1. Äter du mycket kolhydrater och mycket fett blir du garanterat fet om du inte råkar tillhöra gruppen som inte går upp i vikt vad dom än stoppar i sig. 2. Äter du ett minimum av kolhydrater men mycket fett och protein så kan du gå ner i vikt om du är överviktig. Det sista om övervikten beror på att man äter fel och för mycket. Sen finns ju alla som är överviktiga av andra orsaker och som inte går ner trots att dom äter sunt och inte för mycket.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|