|
AndersKbg
06-05-2010, 03:39
CITAT (Gossen Ruda @ 26-03-2010, 21:22)  Det jag såg var en tjej som gick in på konditoriet före mig när som vanligt skulle hämta mitt beställda bröd. Hon gick inte, hon vaggade fram. Hon var inte tjock, hon var inte fet, hon var oformligt fet. Rund som en boll. Benen var som oformliga uppsvällda korvar där späcket dallrade för varje steg. Otroligt tragiskt att se. Det blev inte bättre när hon vände sig om och tog en nummerlapp och jag såg ansiktet, hon var ju söt bakom späcket och förmodligen inte över 20 år. Hur kan man bli så fet i så unga år? Inte blev det bättre när jag såg vad hon skulle ha, en prinsesstårta. Det skulle inte förvåna mig det minsta om hon skulle trycka i sig den själv. Hon borde in på tvångsvård på vattendiet i ett halvår för försök till utdraget självmord. Tråden tog en väldigt otrevlig vändning måste jag säga...helt otroligt vilken pajkastning. Till ämnet; Jag hade reagerat exakt likadant som du. Det blir bara värre och värre med människors övervikt och det är inte deras eget problem. Vi andra får betala för deras operationer och andra hälsoproblem som det för med sig. Jag tycker det är för jävligt att det ser ut som det gör idag, att folk har blivit så självdestruktiva och bara skiter i vad deras livsföring får för konsekvenser både för dem själv och för andra. Till er som hackar på TS, är ni lika förstående för A-lagare som köper två burkar Arboga för sina sista pengar? Tror ni att de ska dricka upp allt själv eller att de ska bjuda någon på party? (Detta ang era reaktioner på ts antagande om vart tårtan skulle ta vägen.) Tänk efter lite innan ni gnäller på andra, jag blir lika beklämd som Gossen Ruda när jag ser sådant här, och tro mig, det gör jag väldigt ofta eftersom jag har en dylik person i släkten.
Huggorm
06-05-2010, 05:18
CITAT (vitavargen @ 05-05-2010, 22:31)  Har alltid tänkt att vi är några grannar som fått mycket snö. Men kommunen som skulle röja den gör inte sitt arbete. En granne(Aqvakul) tar i spaden och börjar att röja snön. Ut kommer några elaka grannar som säger till Aqvakul :varför röjer du snön?
De kan inte tänka i den vanliga vänliga banan, utan de är alltid fientligt ställda mot sina grannar. Hoppas att det gör att de mår bra av det ialla fall. Medan Vitavargen står på sin trappa och gång på gång babblar fram teorier med tom blick om att det är alliansregeringens fel att det har snöat
Gossen Ruda
06-05-2010, 06:49
Mata inte trollet mer nu. Jag skall ha ett snack med admin om vissa saker som kräver svar och åtgärder.
herkules
06-05-2010, 07:44
CITAT (AndersKbg @ 06-05-2010, 04:39)  Till er som hackar på TS, är ni lika förstående för A-lagare som köper två burkar Arboga för sina sista pengar? Tror ni att de ska dricka upp allt själv eller att de ska bjuda någon på party? (Detta ang era reaktioner på ts antagande om vart tårtan skulle ta vägen.) tänk om det var så att tårtan skulle med på kalas då? och om bänkalkisen faktiskt delar med sig? man kan aldrig så noga veta. och vet man inte kanske man inte ska uttala sig så kategoriskt. CITAT (AndersKbg @ 06-05-2010, 04:39)  Tänk efter lite innan ni gnäller på andra, jag blir lika beklämd som Gossen Ruda när jag ser sådant här, och tro mig, det gör jag väldigt ofta eftersom jag har en dylik person i släkten. trist att det finns folk som blir beklämda när de ser andra människor, jag skulle föreslå att ni from nu blundar. sen kan ni ju tänka efter själva innan ni hasplar ur er massa skit och fördomar.
CITAT (AndersKbg @ 06-05-2010, 04:39)  Tråden tog en väldigt otrevlig vändning måste jag säga...helt otroligt vilken pajkastning.
Till ämnet; Jag hade reagerat exakt likadant som du. Det blir bara värre och värre med människors övervikt och det är inte deras eget problem. Vi andra får betala för deras operationer och andra hälsoproblem som det för med sig. Jag tycker det är för jävligt att det ser ut som det gör idag, att folk har blivit så självdestruktiva och bara skiter i vad deras livsföring får för konsekvenser både för dem själv och för andra.
Till er som hackar på TS, är ni lika förstående för A-lagare som köper två burkar Arboga för sina sista pengar? Tror ni att de ska dricka upp allt själv eller att de ska bjuda någon på party? (Detta ang era reaktioner på ts antagande om vart tårtan skulle ta vägen.)
Tänk efter lite innan ni gnäller på andra, jag blir lika beklämd som Gossen Ruda när jag ser sådant här, och tro mig, det gör jag väldigt ofta eftersom jag har en dylik person i släkten. Håller med. Verkligen tänkvärt.  CITAT (herkules @ 06-05-2010, 08:44)  tänk om det var så att tårtan skulle med på kalas då? och om bänkalkisen faktiskt delar med sig? man kan aldrig så noga veta. och vet man inte kanske man inte ska uttala sig så kategoriskt.
trist att det finns folk som blir beklämda när de ser andra människor, jag skulle föreslå att ni from nu blundar. sen kan ni ju tänka efter själva innan ni hasplar ur er massa skit och fördomar. Tänk, jag kan faktist bli beklämd (ledsen) ofta, av andra mäniskor. Men det beror på, att jag bryr mej. Jag kan bli mycket beklämd av att se utsatta, utslagna, misshandlade, sjuka, samt lidande mäniskor Jag blir helt enkelt beklämd för, att jag tycker att livet kan vara bra orättvist och hårt för en del..
herkules
06-05-2010, 10:47
CITAT (pejori @ 06-05-2010, 11:28)  Håller med. Verkligen tänkvärt.  Tänk, jag kan faktist bli beklämd (ledsen) ofta, av andra mäniskor. Men det beror på, att jag bryr mej. Jag kan bli mycket beklämd av att se utsatta, utslagna, misshandlade, sjuka, samt lidande mäniskor Jag blir helt enkelt beklämd för, att jag tycker att livet kan vara bra orättvist och hårt för en del..  då hoppas jag att du gör något för dessa beklämmansvärda människor och inte bara sitter på forum och tycker ..
*Stintan*
06-05-2010, 10:48
CITAT (pejori @ 06-05-2010, 11:28)  Håller med. Verkligen tänkvärt. Tänk, jag kan faktist bli beklämd (ledsen) ofta, av andra mäniskor. Men det beror på, att jag bryr mej. Jag kan bli mycket beklämd av att se utsatta, utslagna, misshandlade, sjuka, samt lidande mäniskor Jag blir helt enkelt beklämd för, att jag tycker att livet kan vara bra orättvist och hårt för en del..  Allt det där är väl OK men när man generaliserar och tycker att alla får skylla sig själva och att det är självförvållat så reagerar åtminstone jag högt. Det är faktiskt ganska elakt att förutsätta att all fetma är självförvållad och att det bara är att lägga om livsstil för att bli av med den.
CITAT (*Stintan* @ 06-05-2010, 11:48)  Allt det där är väl OK men när man generaliserar och tycker att alla får skylla sig själva och att det är självförvållat så reagerar åtminstone jag högt. Det är faktiskt ganska elakt att förutsätta att all fetma är självförvållad och att det bara är att lägga om livsstil för att bli av med den. Det håller jag med om, fullständigt, det var därför jag reagerade i början av tråden.
*Stintan*
06-05-2010, 11:01
CITAT (pejori @ 06-05-2010, 11:50)  Det håller jag med om, fullständigt, det var därför jag reagerade i början av tråden.   Ja precis, det blir knepigt när man pratar om olika saker.
AndersKbg
06-05-2010, 11:09
CITAT (*Stintan* @ 06-05-2010, 11:48)  Allt det där är väl OK men när man generaliserar och tycker att alla får skylla sig själva och att det är självförvållat så reagerar åtminstone jag högt. Det är faktiskt ganska elakt att förutsätta att all fetma är självförvållad och att det bara är att lägga om livsstil för att bli av med den. Att det är självförvållat behöver inte betyda att det är just den överviktiga som är orsaken. Har man en så pass stor övervikt i så låg ålder som det pratas om här, så är det garanterat grundat hemifrån i mycket unga år. Föräldrar har ett ansvar för vad de stoppar i barnen och det är precis som tidigare sagts -barnmisshandel. Frågan är om det inte är bäst att de extremfeta barnen flyttar hemifrån tills de har lärt sig hur viktigt det är att sköta kosten och gå ned i vikt. Ts exempel och min släkting kommer definitivt att få bekymmer med både leder och hjärta i framtiden. Jag ser det som att ts bryr sig, precis som jag. Ska man inte kunna uttala sig kategoriskt på ett öppet forum så finns det ingen anledning att uttala sig om någonting som vi inte känner till bakgrunden till, därmed har alla i tråden trampat i klaveret.
*Stintan*
06-05-2010, 11:32
CITAT (AndersKbg @ 06-05-2010, 12:09)  Att det är självförvållat behöver inte betyda att det är just den överviktiga som är orsaken. Har man en så pass stor övervikt i så låg ålder som det pratas om här, så är det garanterat grundat hemifrån i mycket unga år. Föräldrar har ett ansvar för vad de stoppar i barnen och det är precis som tidigare sagts -barnmisshandel.
Frågan är om det inte är bäst att de extremfeta barnen flyttar hemifrån tills de har lärt sig hur viktigt det är att sköta kosten och gå ned i vikt. Ts exempel och min släkting kommer definitivt att få bekymmer med både leder och hjärta i framtiden. Jag ser det som att ts bryr sig, precis som jag.
Ska man inte kunna uttala sig kategoriskt på ett öppet forum så finns det ingen anledning att uttala sig om någonting som vi inte känner till bakgrunden till, därmed har alla i tråden trampat i klaveret. TS exempel var inget litet barn utan en ung tjej förmodligen närmare 20 vad jag kunde läsa. Det finns barn i tonåren som p.g.a. sjukdom har grav övervikt så sluta generalisera, jag känner mer än ett fall. Du vet ingenting om tjejen o TS inlägg  så håll dig till att prata om din släkting om du nu vet all bakgrund till dennes problem. Alla i tråden har inte uttalat sig kategoriskt och generaliserande utan det är just detta flera av oss reagat mot. Det är en annan diskussion att diskutera fetma beroende på felaktig kost för då har man en orsak att gå på, och inte en person där man inte vet något om orsaken.
Aqvakul
06-05-2010, 11:36
CITAT (*Stintan* @ 06-05-2010, 12:32)  TS exempel var inget litet barn utan en ung tjej förmodligen närmare 20 vad jag kunde läsa. Det finns barn i tonåren som p.g.a. sjukdom har grav övervikt så sluta generalisera, jag känner mer än ett fall. Du vet ingenting om tjejen o TS inlägg  så håll dig till att prata om din släkting om du nu vet all bakgrund till dennes problem. Alla i tråden har inte uttalat sig kategoriskt och generaliserande utan det är just detta flera av oss reagat mot. Det är en annan diskussion att diskutera fetma beroende på felaktig kost för då har man en orsak att gå på, och inte en person där man inte vet något om orsaken.  Bra sammanfattat, Stintan!
AndersKbg
06-05-2010, 11:43
CITAT (*Stintan* @ 06-05-2010, 12:32)  TS exempel var inget litet barn utan en ung tjej förmodligen närmare 20 vad jag kunde läsa. Det finns barn i tonåren som p.g.a. sjukdom har grav övervikt så sluta generalisera, jag känner mer än ett fall. Du vet ingenting om tjejen o TS inlägg  så håll dig till att prata om din släkting om du nu vet all bakgrund till dennes problem. Alla i tråden har inte uttalat sig kategoriskt och generaliserande utan det är just detta flera av oss reagat mot. Det är en annan diskussion att diskutera fetma beroende på felaktig kost för då har man en orsak att gå på, och inte en person där man inte vet något om orsaken. Men fortsätt att ge fan i att läsa vad jag skriver då... Jag skrev ordagrannt :" Har man en så pass stor övervikt i så låg ålder..." och det betyder att 20 år (som ts exempel) är en låg ålder. Det betyder sannolikt att övervikten är grundad i unga år, eller tror du att människan exploderade på sin 18-årsdag?
*Stintan*
06-05-2010, 12:10
CITAT (AndersKbg @ 06-05-2010, 12:43)  Men fortsätt att ge fan i att läsa vad jag skriver då... Jag skrev ordagrannt :"Har man en så pass stor övervikt i så låg ålder..." och det betyder att 20 år (som ts exempel) är en låg ålder. Det betyder sannolikt att övervikten är grundad i unga år, eller tror du att människan exploderade på sin 18-årsdag? Du skriver: " Har man en så pass stor övervikt i så låg ålder som det pratas om här, så är det garanterat grundat hemifrån i mycket unga år. Föräldrar har ett ansvar för vad de stoppar i barnen och det är precis som tidigare sagts -barnmisshandel. Vet du inte vad du själv skriver? Du skriver "garanterat grundat hemifrån". Nu skriver du "sannolikt att övervikten är grundad..." liksom att du utelämnar att du skyller på att föräldrarna ger dom fel mat. Det kanske stämmer för din släktings del (jag har ingen aning) men vi vet inte alls om det stämmer för tjejen TS skrev om, hennes fetma kan ha berott på en sjukdom. Medfödd eller förvärvad. Det stämmer inte heller på flera personer jag känner. Vem har påstått att någon exploderar?
AndersKbg
06-05-2010, 12:19
CITAT (*Stintan* @ 06-05-2010, 13:10)  Du skriver: " Har man en så pass stor övervikt i så låg ålder som det pratas om här, så är det garanterat grundat hemifrån i mycket unga år. Föräldrar har ett ansvar för vad de stoppar i barnen och det är precis som tidigare sagts -barnmisshandel.
Vet du inte vad du själv skriver? Du skriver "garanterat grundat hemifrån". Nu skriver du "sannolikt att övervikten är grundad..." liksom att du utelämnar att du skyller på att föräldrarna ger dom fel mat. Det kanske stämmer för din släktings del (jag har ingen aning) men vi vet inte alls om det stämmer för tjejen TS skrev om, hennes fetma kan ha berott på en sjukdom. Medfödd eller förvärvad. Det stämmer inte heller på flera personer jag känner. Vem har påstått att någon exploderar? Jag vet mycket väl vad jag skriver. Problemet är er läsförståelse. I just detta specifika fallet så kan det vara medfött men eftersom problemet är så stort i dagens samhälle så förutsätter jag att det är som jag skriver. En generallisering som jag står för. Oavsett så är det ett stort i-landsproblem som uppmärksammas för lite. Jag utelämnar inget som jag tidigare har skrivit, det är bara ni som inte vill förstå. Varför är det mer regel än undantag när man diskuterar med er? Tycker du att föräldrar har ett ansvar för vad de stoppar i barnen? Svara gärna på det istället för att vrida till vad jag skriver.
*Stintan*
06-05-2010, 12:33
CITAT (AndersKbg @ 06-05-2010, 13:19)  Jag vet mycket väl vad jag skriver. Problemet är er läsförståelse. I just detta specifika fallet så kan det vara medfött men eftersom problemet är så stort i dagens samhälle så förutsätter jag att det är som jag skriver. En generallisering som jag står för. Oavsett så är det ett stort i-landsproblem som uppmärksammas för lite. Jag utelämnar inget som jag tidigare har skrivit, det är bara ni som inte vill förstå. Varför är det mer regel än undantag när man diskuterar med er?
Tycker du att föräldrar har ett ansvar för vad de stoppar i barnen? Svara gärna på det istället för att vrida till vad jag skriver. Inget fel på läsförståelsen här men du slingrar dig som en orm för att få rätt. Försök att fatta att du diskuterar något annat än vad vi protesterat mot. Tycker att du ska starta en ny tråd med det jag markerat som rubrik så kan vi diskutera fetma beroende på felaktig och ohälsosam kost i den. Och så sluta förutsätta så jäkla mycket annars blir det svårt att ens försöka diskutera problemet.
AndersKbg
06-05-2010, 12:40
CITAT (*Stintan* @ 06-05-2010, 13:33)  Tycker att du ska starta en ny tråd med det jag markerat som rubrik så kan vi diskutera fetma beroende på felaktig och ohälsosam kost i den. Det skulle bli världshistoriens kortaste tråd eftersom svaret är JA, kort o gott. Förutom på odla kanske...
Gossen Ruda
06-05-2010, 16:03
Nu har tråden återvänt till ursprungsämnet så då kanske den inte behöver låsas som jag har föreslagit admin. Med risk för att reta upp en del här framför jag mina tankar, som inte är nya för jag har skrivit så här förut.
Varför är det så fult att prata om människors fetma? Är det bättre att hymla och stoppa huvudet i sanden? Visst finns det sjukdomar som gör att man har lätt för att gå upp men i slutändan är det faktiskt personen själv som stoppar i sig all mat. Ingen tvångsmatas väl? Alla kan gå ner i vikt, titta bara på vad som hände i koncentrationslägren under andra världskriget och Balkankriget när fångarna inte fick mat. Om man ni inte sitter i ett koncentrationsläger så får man agera själv. Botemedlet heter karaktär och självdiciplin. Det räcker inte med att ta en sockerbit mindre till kaffet. Jag noterade hur mycket jag åt en normaldag och sen minskade jag ner allt med 15%. Det svider att inte kunna äta sig mätt men man vänjer sig. Belöningen kommer när man stiger upp på vågen efter några månader. Jag gick ner 4 kg på 2 år, inte mycket kanske men det räckte för mig.
CITAT (Gossen Ruda @ 06-05-2010, 17:03)  Nu har tråden återvänt till ursprungsämnet så då kanske den inte behöver låsas som jag har föreslagit admin. Med risk för att reta upp en del här framför jag mina tankar, som inte är nya för jag har skrivit så här förut.
Varför är det så fult att prata om människors fetma? Är det bättre att hymla och stoppa huvudet i sanden? Visst finns det sjukdomar som gör att man har lätt för att gå upp men i slutändan är det faktiskt personen själv som stoppar i sig all mat. Ingen tvångsmatas väl? Alla kan gå ner i vikt, titta bara på vad som hände i koncentrationslägren under andra världskriget och Balkankriget när fångarna inte fick mat. Om man ni inte sitter i ett koncentrationsläger så får man agera själv. Botemedlet heter karaktär och självdiciplin. Det räcker inte med att ta en sockerbit mindre till kaffet. Jag noterade hur mycket jag åt en normaldag och sen minskade jag ner allt med 15%. Det svider att inte kunna äta sig mätt men man vänjer sig. Belöningen kommer när man stiger upp på vågen efter några månader. Jag gick ner 4 kg på 2 år, inte mycket kanske men det räckte för mig. Det är väl inte att det är tabu att diskutera. Det är väl mer synen på att det skulle vara, (ursäkta uttrycket) så djävla lätt att göra något åt det. Att alla missbruk och avarter är "självförvållade" och bara en fråga om karaktär. Hade det varit så enkelt, hade det inte funnits missbruk av något slag, allt från mat till spel. Lite OT här, men varför har vi inte samma synsätt på underviktiga, som på överviktiga? Det är ok. att vara smal och sitta i en salladsbar, men inte ok att vara tjock och sitta på kondis eller äta en glass, sittandes på en parkbänk. Ingen säger, gud vad hon är smal, hon borde äta en gräddtårta istället för sallad, trots att undervikt är lika skadligt som övervikt. Det är helt ok, att säga "gud vad du är smal" men inte tvärt om. "Överviktiga bör betala dubbel avgift på flyget" sägs det, då bör ju underviktiga få resa för halva priset då. Överviktiga anses inte ha samma värde, men vad ska gränsen gå? både vid övervikt och dom som är smala? Till sist är vi väl människor med fel och brister och bör accepteras för våra värderingar, inte för hur vi ser ut. Livet ska ju inte bara vara en kamp mot vikten, det ska väl vara gott att leva också?
*Stintan*
06-05-2010, 16:35
Det är inte fult att prata om fetma. Det som är fult är att generalisera eftersom människor blir feta av olika orsaker varav kosten kan vara en. Ska man diskutera ämnet så bör man vara på det klara med vilka man ska diskutera eftersom man inte kan klumpa ihop alla feta och tro att alla är feta av samma anledning och alla feta kan banta genom att ändra sin kosthållning.
Att du ens tar upp koncentrationsläger eller dina 4 kilo på 2 år Ruda som någon sorts måttstock på hur enkelt det är, är rent patetiskt i jämförelse med dem som har verkliga fetmaproblem.
Huggorm
06-05-2010, 16:53
Det märkliga är att alla dessa fetmaresulterande sjukdomar har dykt upp just nu och samtidigt? Och av en ren tillfällighet har svenska folket under samma period gått över till en diet med mycket mer socker och fett, samtidigt som vi har bytt sysselsättning från att slita på åkern till att vända papper på ett kontor.
Gossen Ruda
06-05-2010, 17:00
Nja, fetma har funnits i alla tider men det är nu som epidemien har startat. Det är givetvis inte lätt att bli av med övervikten, det är mycket lättare att få den. Jag ville bara visa att det går bara man vill, vill man gå ner mer än vad jag har gjort får man skära mer. Det kan finns många orsaker till viktökning, fysiska sjukdomar, psykiska, andra problem mm men det är fortfarande så att det är den enskilda människan som styr över sitt födointag.
Ett tydligt bevis på att ett minskat matintag leder till viktnedgång är väl att gastric by-passoperationer faktiskt fungerar
*Stintan*
06-05-2010, 18:24
CITAT (Magdis @ 06-05-2010, 19:17)  Ett tydligt bevis på att ett minskat matintag leder till viktnedgång är väl att gastric by-passoperationer faktiskt fungerar  Ja fast då blir man ju mätt fortare. Skulle nog vara rätt knepigt att leva på den mängden mat utan operation eftersom jag antar att man då skulle känna konstant hunger.
CITAT (*Stintan* @ 06-05-2010, 19:24)  Ja fast då blir man ju mätt fortare. Skulle nog vara rätt knepigt att leva på den mängden mat utan operation eftersom jag antar att man då skulle känna konstant hunger. Precis, det är den konstanta hungern som ställer till det. Man äter mer, för det är så gott och töjer magsäcken. Sedan krävs mer föda för att bli mätt, och när man sedan drar ner, kommer hungern och ställer till det. Alla kan inte vänta ut hungerskänslorna, därför behövs operationen. Ett stillasittande liv och fel mat kan ställa till mycket, men är apsolut inte allenagörande när det gäller fettma. Åtskilliga har "förstört" operationen, då dom ätit av gammal vana och sprängt upp åtstramningen.
Gossen Ruda
06-05-2010, 19:49
Människokroppen är anpassningsbar och man vänjer sig snabbt vid förändrat matintag. Folk som fastar märker bara på ett par dagar att matbegäret minskar eller försvinner. Åtminstone de flesta.
CITAT (Gossen Ruda @ 06-05-2010, 20:49)  Människokroppen är anpassningsbar och man vänjer sig snabbt vid förändrat matintag. Folk som fastar märker bara på ett par dagar att matbegäret minskar eller försvinner. Åtminstone de flesta. Nja...Fullt så enkelt är det inte för dom flesta. Visst, det finns dom som suget försvinner fortare för, men flertalet tar längre tid på sig. Man behöver inte ändra sin kost så radikalt, att det blir jobbigt. Min väninnas son, slutade med onödigt socker och minskade 15 kilo på sex månader. Då tog han enbart mindre socker på flingor och i sitt the, det var allt.
*Stintan*
06-05-2010, 20:05
CITAT (Gossen Ruda @ 06-05-2010, 20:49)  Människokroppen är anpassningsbar och man vänjer sig snabbt vid förändrat matintag. Folk som fastar märker bara på ett par dagar att matbegäret minskar eller försvinner. Åtminstone de flesta. Ja så kanske det är för människor med måttlig eller lite övervikt. Hur det är för dom med mycke övervikt vet jag inte. Dessutom är det ju inte alls bra att fasta för länge. Jag tror inte det är så enkelt som du vill få det till för då skulle det faktiskt inte finnas så många överviktiga.
Gossen Ruda
06-05-2010, 20:16
Jag har haft några arbetskamrater som fastade då och då och det är deras erfarenheter jag vidarebefordrar. Möjligen förträngde de ev hungersmärtor eller ville inte berätta om det.  Jag tror inte heller att fasta är bra men uppenbarligen går det bra för en del. Det är inte lätt i början att dra ner på födointaget, det svider att gå ifrån matbordet trots att man inte är mätt. Det är lättare att sitta kvar och fortsätta äta, där ligger en del av problematiken. Resten står nog vår felaktiga kost för. Ingen öl, ingen läsk och kolla innehållsförteckningen innan man köper färdigmat. Förutom bröd lagar jag nästan all min mat själv och kokar egen saft. Det finns bara två sätt att gå ner i vikt, äta mindre eller förbruka mer energi. Eller kombinera båda.
*Stintan*
06-05-2010, 21:10
Pratar vi om gravt överviktiga människor eller vanliga nu? Jag har också haft arbetskamrater som fastat men då inte i avsikt att banta utan att rensa ur kroppen från gifter. Jag tycker att det är viktigt att vi håller isär så att vi diskuterar samma sak.
Ta t.ex. gravt överviktiga med diabetes, dom kan inte fasta. Ofta finns det mer problematik än själva övervikten och det som fungerar för en kanske inte alls fungerar för en annan.
CITAT (*Stintan* @ 06-05-2010, 22:10)  Pratar vi om gravt överviktiga människor eller vanliga nu? Jag har också haft arbetskamrater som fastat men då inte i avsikt att banta utan att rensa ur kroppen från gifter. Jag tycker att det är viktigt att vi håller isär så att vi diskuterar samma sak.
Ta t.ex. gravt överviktiga med diabetes, dom kan inte fasta. Ofta finns det mer problematik än själva övervikten och det som fungerar för en kanske inte alls fungerar för en annan. Tror diskusionen numera övergått till de, som är överviktiga av enbart fel kost och matvanor. Det konstiga är precis som du säger, att för lång fasta inte är bra. Men ska du göra en bypasop. av magsäcken, ska du fasta tolv veckor, för att minska fettpålagringen på inre organ. Då sker fastan iofs under läkares uppsikt, men det är tolv långa veckor att enbart dricka Modifast.
Gossen Ruda
07-05-2010, 06:51
Beträffande fasta så har jag nog inte mer att komma med än vad jag redan skrivit.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|