|
Gossen Ruda
31-03-2010, 11:10
Forskning är bra men resultaten får inte missbrukas. Det går inte att skylla på sin fetma med att hänvisa till att McDonalds serverar dålig mat. Det är fortfarande individen som bestämmer, forskningen kan man använda för att förändra sina vanor och ovanor.
*Stintan*
31-03-2010, 11:11
CITAT (cic @ 31-03-2010, 11:55)  Visst, men det står också "Men att ha anlag för fetma räcker inte, säger Finn Rasmussen, ingen människa kommer att bli fet under en pågående svältkatastrof." och "För att bli feta måste vi ha tillgång till mycket mat. Våra gener förändras inte heller så snabbt att de kan vara en förklaring till de senaste årens fetmaepidemi. Därför blir det vanligare att också söka orsakerna utanför det rent medicinska fältet; i våra förändrade rörelsemönster med minskad fysisk aktivitet, i förändrade kostvanor och genom påverkan av socioekonomiska faktorer."
Varken svart eller vitt. Men det kan knappast vara fel att tänka på vad man stoppar i sig och hur mycket. Sen behöver man ju inte vara professor för att räkna ut att det är bra för både kropp och själ att röra på sig. Visst men det där med socioekonomiska faktorer tror jag personligen har större betydelse än vad många tror. Ännu ett skäl till att minska klassklyftorna i samhället
mamamaggan
31-03-2010, 11:18
CITAT (cic @ 31-03-2010, 11:55)  Visst, men det står också "Men att ha anlag för fetma räcker inte, säger Finn Rasmussen, ingen människa kommer att bli fet under en pågående svältkatastrof." och "För att bli feta måste vi ha tillgång till mycket mat. Våra gener förändras inte heller så snabbt att de kan vara en förklaring till de senaste årens fetmaepidemi. Därför blir det vanligare att också söka orsakerna utanför det rent medicinska fältet; i våra förändrade rörelsemönster med minskad fysisk aktivitet, i förändrade kostvanor och genom påverkan av socioekonomiska faktorer."
Varken svart eller vitt. Men det kan knappast vara fel att tänka på vad man stoppar i sig och hur mycket. Sen behöver man ju inte vara professor för att räkna ut att det är bra för både kropp och själ att röra på sig. Visst är det bra för alla att röra på sig men att påstå att människor som är feta helt och hållet får skylla sig själva är inte rätt. Allting är inte , som du också skriver , bara svart eller vitt . Det är det som forskarna numera har förstått och deras forskningsresultat visar att det finns många olika orsaker till varför någon blir fet . Om vi tar en orsak , matberoende , så är det lika mycket en sjukdom som alkoholism . Varför en del drabbas har antagligen med samma saker att göra som att en del blir alkoholister. Vad jag vänder mig emot är synsättet på feta männsikor och att en del inte tycker att de ska få hjälp på det " allmännas " bekostnad därför att de då kan slippa betala några kronor i skatt .
Min grundvärdering är att alla ska ha rätt till vård. En välfärd för alla.
mamamaggan
31-03-2010, 11:23
CITAT (cic @ 31-03-2010, 12:22)  Min grundvärdering är att alla ska ha rätt till vård. En välfärd för alla. Förstår jag väl , du är en klok människa !
CITAT (mamamaggan @ 31-03-2010, 12:23)  Förstår jag väl , du är en klok människa ! Tack du!  Kände att jag var tvungen att säga det för mitt inlägg i debatten var om fettma, inte vård.
Gossen Ruda
31-03-2010, 11:55
Nu är Rudan lite retsam men jag undrar hur många som talar här som talar i egen sak och om man vågar skriva ut sitt BMI? Det går att testa BMI. Jag ligger mellan 23,8 0ch 24, dvs i överkanten på normalvikt. Ett annat mått är att lägga sig på golvet och mäta hur högt upp midjan ligger, för kvinnor skall det helst vara under 20 och för män 22. Jag har 20 så jag klarar mig även som kvinna.
mamamaggan
31-03-2010, 11:56
Den delen av mitt svar vände sig till de som inte vill ha lika vård för alla oavsett orsak.
herkules
31-03-2010, 12:00
CITAT (Gossen Ruda @ 31-03-2010, 12:55)  Nu är Rudan lite retsam men jag undrar hur många som talar här som talar i egen sak och om man vågar skriva ut sitt BMI? Det går att testa BMI. Jag ligger mellan 23,8 0ch 24, dvs i överkanten på normalvikt. Ett annat mått är att lägga sig på golvet och mäta hur högt upp midjan ligger, för kvinnor skall det helst vara under 20 och för män 22. Jag har 20 så jag klarar mig även som kvinna.  bmi stämmer inte på alla, alltså funkar det inte.
Gossen Ruda
31-03-2010, 12:02
CITAT (herkules @ 31-03-2010, 13:00)  bmi stämmer inte på alla, alltså funkar det inte. Inte till 100% men det är en fingervisning. Jag har exempelvis för många hjärnceller och tänker tunga tankar så min vikt blir för stor. Det är dock inget krav att redovisa sitt BMI.
CITAT (Gossen Ruda @ 31-03-2010, 12:55)  Nu är Rudan lite retsam men jag undrar hur många som talar här som talar i egen sak och om man vågar skriva ut sitt BMI? Det går att testa BMI. Jag ligger mellan 23,8 0ch 24, dvs i överkanten på normalvikt. Ett annat mått är att lägga sig på golvet och mäta hur högt upp midjan ligger, för kvinnor skall det helst vara under 20 och för män 22. Jag har 20 så jag klarar mig även som kvinna.  Har aldrig förstått egentligen, men mitt BMI är enligt din länk 21.55. Mitt i "normalvikt". Fast jag chansade när jag skrev i min vikt, för jag kollar inte vågen, men passet säger 171 cm. Jag vet hur jag vill att mina jeans ska sitta så måttband är bättre för mig.  Hur högt midjan sitter? Från var?
CITAT (cic @ 31-03-2010, 12:22)  Min grundvärdering är att alla ska ha rätt till vård. En välfärd för alla. Inte bara rätt till vård utan också likvärdig vård. Ålder, kön och social status, ska inte få avgöra om du ska få adekvat vård.  CITAT (Gossen Ruda @ 31-03-2010, 12:55)  Nu är Rudan lite retsam men jag undrar hur många som talar här som talar i egen sak och om man vågar skriva ut sitt BMI? Det går att testa BMI. Jag ligger mellan 23,8 0ch 24, dvs i överkanten på normalvikt. Ett annat mått är att lägga sig på golvet och mäta hur högt upp midjan ligger, för kvinnor skall det helst vara under 20 och för män 22. Jag har 20 så jag klarar mig även som kvinna.  17
CITAT (Gossen Ruda @ 31-03-2010, 13:02)  Inte till 100% men det är en fingervisning. Jag har exempelvis för många hjärnceller och tänker tunga tankar så min vikt blir för stor. he he..
Aqvakul
31-03-2010, 12:11
CITAT (Gossen Ruda @ 31-03-2010, 13:02)  Inte till 100% men det är en fingervisning. Jag har exempelvis för många hjärnceller och tänker tunga tankar så min vikt blir för stor. Det är dock inget krav att redovisa sitt BMI. En av de bästa bortförklaringarna jag hört...
Är det därför vågen visar lite väl mycket här då
CITAT (Motti @ 31-03-2010, 13:12)  Är det därför vågen visar lite väl mycket här då  HM.  Det skulle betyda att min hjärna är på semester. Med tanke på,mitt quisresultat i intelligenstestet på Facebook stämmer det nog. IQ-testResultat: Sämst utav de sämsta :(du är lika osmart som en 4:åring, dax att börja lärna dig något!!!!!
*Stintan*
31-03-2010, 12:31
CITAT (Motti @ 31-03-2010, 13:12)  Är det därför vågen visar lite väl mycket här då   Om det vore så väl, att övervikten beror på antalet hjärnceller menar jag. Då skulle det nog spruta celler ur öronen här för att dom inte fick plats inuti.
Gossen Ruda
31-03-2010, 12:54
CITAT (cic @ 31-03-2010, 13:07)  Hur högt midjan sitter? Från var? Från knäna.  Nej, magens tjocklek över golvet. Eller hur lågt limboribban kan ligga om du hasar dig fram på rygg. Utskjutande föremål högre upp räknas inte. BMI är bara ett riktvärde så man skall inte överdriva betydelsen, bara det inte är mycket för högt. Uppåt 30 betyder varningsflagg.
jag har två celler  och när dom ibland krockar så får jag huvudvärk  inte lätt att va blondin inte.
Solstorm
31-03-2010, 13:29
Jag tycker det är fel att BMI värdena för övervikt inte gör skillnad på män och kvinnor. Nog kan en man väga mer i förhållande till sin längd än vad kvinnor kan innan de räknas som överviktiga.
Muskler väger ju mer än fett så måttbandet säger väl en hel del också.
Har för mig att jag läste någonstans att barn som blir överviktiga får oftast problem med vikten resten av livet. Att den vanliga fetman grundas redan i barnaåren om man äter fel. Där har ju föräldrarna en viktig roll. Att starta livet med övervikt är ju ingen bra början. Varken för kropp eller själ.
CITAT (*Stintan* @ 31-03-2010, 13:31)   Om det vore så väl, att övervikten beror på antalet hjärnceller menar jag. Då skulle det nog spruta celler ur öronen här för att dom inte fick plats inuti.  CITAT (Gossen Ruda @ 31-03-2010, 13:54)  Från knäna.  Nej, magens tjocklek över golvet. Eller hur lågt limboribban kan ligga om du hasar dig fram på rygg. Utskjutande föremål högre upp räknas inte. BMI är bara ett riktvärde så man skall inte överdriva betydelsen, bara det inte är mycket för högt. Uppåt 30 betyder varningsflagg. Undrade samma sak, men nu fattar jag. 17 cm. så jag klarade mej också
*Stintan*
31-03-2010, 15:10
CITAT (Gossen Ruda @ 31-03-2010, 13:54)  Från knäna.  Nej, magens tjocklek över golvet. Eller hur lågt limboribban kan ligga om du hasar dig fram på rygg. Utskjutande föremål högre upp räknas inte. BMI är bara ett riktvärde så man skall inte överdriva betydelsen, bara det inte är mycket för högt. Uppåt 30 betyder varningsflagg. Behöver låna ett par hängslen
CITAT (Gossen Ruda @ 31-03-2010, 13:54)  Från knäna.  Nej, magens tjocklek över golvet. Eller hur lågt limboribban kan ligga om du hasar dig fram på rygg. Utskjutande föremål högre upp räknas inte. Om jag lägger mig på golvet sjunker ju magen ihop typ.. Höftbenen sticker ju upp högre än magen, det måste ju vara bra. Eller? 18 cm från golvet typ. Vad det måttet nu säger. Äsch, jag är inte ens i närheten av överviktig iaf. Men fastare kan man ju alltid bli. "Muffinsmage" var det en kamrats barn som sa om sin mamma.. Det är när det liksom kommer nåt mjukt över kanten på byxorna..  Det slipper man ju gärna.
Gossen Ruda
31-03-2010, 17:50
Låter bra. Förståsigpåarna hävdar att bilringarna på utsidan inte är så farliga för hälsan utan det är fettet runt tarmarna som ställer till det. När man lägger sig ner flyter det ytliga fettet ut åt sidorna så man mäter mest det invärtes fettet.
CITAT (cic @ 31-03-2010, 18:23)  Om jag lägger mig på golvet sjunker ju magen ihop typ.. Höftbenen sticker ju upp högre än magen, det måste ju vara bra. Eller? 18 cm från golvet typ. Vad det måttet nu säger. Äsch, jag är inte ens i närheten av överviktig iaf. Men fastare kan man ju alltid bli. "Muffinsmage" var det en kamrats barn som sa om sin mamma.. Det är när det liksom kommer nåt mjukt över kanten på byxorna..  Det slipper man ju gärna.  Tyngdlagen som djävlas, vi får stå på händer efter trettio. Man får väl vika in överskottet när man mäter.
Aqvakul
31-03-2010, 18:34
"Landade" på 25 cm och mitt BMI är knappt 26 - inte bra, men heller ingen katastrof
Håller reda på mitt midjemått och testar konditionen genom att springa 5 trappor upp utan att bli anfådd...
CITAT (pejori @ 31-03-2010, 19:25)  Tyngdlagen som djävlas, vi får stå på händer efter trettio. Man får väl vika in överskottet när man mäter.  Jävla tyngdlag.. Nån rättvisa i den lagen? Brösten känns liksom lite läääängre än de var förr..
Huggorm
31-03-2010, 18:45
BMI nästan trettio, vilket är mycket till och med för att vara på våren. Som sagt, jag börjar få ölmage, men det beror knappast på någon sjukdom utan på onyttigt leverne. Tur man åtminstone har ett arbete där man rör sig hela tiden. Men snart skall cykeln fram, och det skall bli riktigt skönt. Vintern är ett helvete.
vitavargen
31-03-2010, 19:11
CITAT (herkules @ 30-03-2010, 21:24)  nu skrevs det väl att denna kvinna var söt trots att hon var fet? men en annan hårfärg kanske? det piggar ju alltid upp. Ja, det sägs att den flickan var söt i ansiket, det är hennes kropp som inte passar idealerna för Mobbens högsta chef. Hon borde går ner i vikt för att kunna tillfredsställa Mobbens chefs fantasitankar. Annras hon riskerar att bli kallad för...... vad var det på nån kungsgatan?
ingrid fuxwall
31-03-2010, 20:38
Är det någon annan än jag som tycker att tråden blivit väldigt svamlig?
CITAT (cic @ 31-03-2010, 19:38)  Jävla tyngdlag.. Nån rättvisa i den lagen? Brösten känns liksom lite läääängre än de var förr..  Nopp. Den är obamhärtig. Längre??? Jag använder mina som öronproppar jag och knyter upp dom i nacken när dom inte behövs,(dagtid)
Gossen Ruda
31-03-2010, 20:44
CITAT (ingrid fuxwall @ 31-03-2010, 21:38)  Är det någon annan än jag som tycker att tråden blivit väldigt svamlig? Det är ett vanligt trådöde här på Odla. Det visar bara att grundämnet är slutdiskuterat.
Huggorm
31-03-2010, 20:46
CITAT (Gossen Ruda @ 31-03-2010, 21:44)  Det är ett vanligt trådöde här på Odla. Det visar bara att grundämnet är slutdiskuterat. Vilket borde glädja vissa, efter allt gnäll det var i början av den här tråden
CITAT (Gossen Ruda @ 31-03-2010, 21:44)  Det är ett vanligt trådöde här på Odla. Det visar bara att grundämnet är slutdiskuterat. Kan vara så ja...Änmet är uttömt och ju hårdare debatt ju mer svammel för att lätta på trycket.
Meriona
31-03-2010, 20:46
CITAT (Huggorm @ 31-03-2010, 19:45)  BMI nästan trettio, vilket är mycket till och med för att vara på våren. Som sagt, jag börjar få ölmage, men det beror knappast på någon sjukdom utan på onyttigt leverne. Tur man åtminstone har ett arbete där man rör sig hela tiden. Men snart skall cykeln fram, och det skall bli riktigt skönt. Vintern är ett helvete. Då kan ju ni friska belackare (inte du nu Huggorm) tänka er hur de/vi som har värk har det, hur lätt är det att ge sig ut att motionera om man har värk? Går han/hon en timme idag så får man tugga ännu fler piller imorgon... Jag som lever med värk brukar försöka tänka på det när jag ser någon som är tjockare än jag, de kanske har det än värre, än mindre möjligheter att röra på sig. Den som inte kan röra sig kan heller inte banta, det spelar ingen roll hur lite kalorier du äter så är det ändå tillräckligt för att hålla dig på samma nivå.
CITAT (ingrid fuxwall @ 31-03-2010, 21:38)  Är det någon annan än jag som tycker att tråden blivit väldigt svamlig? Ber om ursäkt. CITAT (Gossen Ruda @ 31-03-2010, 21:44)  Det är ett vanligt trådöde här på Odla. Det visar bara att grundämnet är slutdiskuterat. Inte min mening att kapa eller sabba din tråd.
CITAT (cic @ 31-03-2010, 21:46)  Ber om ursäkt. Inte ska du det inte.
*Stintan*
31-03-2010, 20:47
CITAT (ingrid fuxwall @ 31-03-2010, 21:38)  Är det någon annan än jag som tycker att tråden blivit väldigt svamlig? Kanske lika bra det
ingrid fuxwall
31-03-2010, 20:48
CITAT (Gossen Ruda @ 31-03-2010, 21:44)  Det är ett vanligt trådöde här på Odla. Det visar bara att grundämnet är slutdiskuterat. Ok
Gossen Ruda
31-03-2010, 20:49
Ingen enskild skall behöva ta på sig dumstruten, vi hjälps åt rätt bra.
CITAT (Gossen Ruda @ 31-03-2010, 21:49)  Ingen enskild skall behöva ta på sig dumstruten, vi hjälps åt rätt bra. Tack för det Gossen.
CITAT (Gossen Ruda @ 31-03-2010, 21:49)  Ingen enskild skall behöva ta på sig dumstruten, vi hjälps åt rätt bra. Då tar jag av den.
herkules
31-03-2010, 20:57
CITAT (Meriona @ 31-03-2010, 21:46)  Då kan ju ni friska belackare (inte du nu Huggorm) tänka er hur de/vi som har värk har det, hur lätt är det att ge sig ut att motionera om man har värk? Går han/hon en timme idag så får man tugga ännu fler piller imorgon... Jag som lever med värk brukar försöka tänka på det när jag ser någon som är tjockare än jag, de kanske har det än värre, än mindre möjligheter att röra på sig. Den som inte kan röra sig kan heller inte banta, det spelar ingen roll hur lite kalorier du äter så är det ändå tillräckligt för att hålla dig på samma nivå. härligt med folk som tänker till innan de dömer! psst pejjan: din signatur är töntig
ingrid fuxwall
31-03-2010, 21:01
CITAT (Meriona @ 31-03-2010, 21:46)  Då kan ju ni friska belackare (inte du nu Huggorm) tänka er hur de/vi som har värk har det, hur lätt är det att ge sig ut att motionera om man har värk? Går han/hon en timme idag så får man tugga ännu fler piller imorgon... Jag som lever med värk brukar försöka tänka på det när jag ser någon som är tjockare än jag, de kanske har det än värre, än mindre möjligheter att röra på sig. Den som inte kan röra sig kan heller inte banta, det spelar ingen roll hur lite kalorier du äter så är det ändå tillräckligt för att hålla dig på samma nivå. Förstår hur du tänker och för mig har det hjälpt att ha ha hund - kan gråta innan jag tar mig samman och går ut med henne och när vi väl är ute och kommer igång så glömmer jag att det gjort ont. Mina händer är på väg att säcka ihop, var hos en AT idag och fick en massa frågor om jag hade ont, svarade helt ärligt att man vänjer sig och nu har jag fått hjälpmedel och annat och så har jag en hund så då glömmer jag det tråkiga, så ser jag på det. Övervikten ska jag ta tag i snart - också en undanflykt
Meriona
31-03-2010, 21:04
CITAT (ingrid fuxwall @ 31-03-2010, 22:01)  Förstår hur du tänker och för mig har det hjälpt att ha ha hund - kan gråta innan jag tar mig samman och går ut med henne och när vi väl är ute och kommer igång så glömmer jag att det gjort ont. Mina händer är på väg att säcka ihop, var hos en AT idag och fick en massa frågor om jag hade ont, svarade helt ärligt att man vänjer sig och nu har jag fått hjälpmedel och annat och så har jag en hund så då glömmer jag det tråkiga, så ser jag på det. Övervikten ska jag ta tag i snart - också en undanflykt   Håller tummarna för dig Ingrid, och förresten så är du en smalis.
Huggorm
31-03-2010, 21:05
Simning skall väll vara en barmhärtig motionsmetod annars? Det beror ju precis på vart man har ont.
CITAT (herkules @ 31-03-2010, 21:57)  härligt med folk som tänker till innan de dömer! psst pejjan: din signatur är töntig
Visst är den?  CITAT (Huggorm @ 31-03-2010, 22:05)  Simning skall väll vara en barmhärtig motionsmetod annars? Det beror ju precis på vart man har ont. Plus att man ska ha tillgång till en bassäng.
Meriona
31-03-2010, 21:13
CITAT (Huggorm @ 31-03-2010, 22:05)  Simning skall väll vara en barmhärtig motionsmetod annars? Det beror ju precis på vart man har ont. Japp, men inte oss för kronisk inflammation i nacke/axlar, bollsport inte bra för oss med tennisarmbåge, löpning inte bra för oss med artros, ridning funkar inte för oss med diskbråck.  Nu fick ni en del av min journal, det är emot mina principer egentligen, men ibland blir man trött på folk som tror att man är frisk bara för att man ler emot dem på morgonen.  Vilket jag är just nu för att jag råkade svara ärligt när en människa frågade "hur är läget?" Han sprang iväg fortare än kvickt, och då hade jag inte ens hunnit till det där med begynnande grå hår och klimakterie......
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|