|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
herkules
11-06-2010, 15:59
fint det, låna för att göra rikt folk rikare och så får fattigt folk betala notan. nåja, säga vad man vill, högern förnekar sig aldrig!
Huggorm
11-06-2010, 17:46
CITAT (herkules @ 11-06-2010, 16:59)  fint det, låna för att göra rikt folk rikare och så får fattigt folk betala notan. nåja, säga vad man vill, högern förnekar sig aldrig! Hur menar du nu? De största posterna som statens pengar går till är sjukvård och försörjningsstöd.
Gunilla T
11-06-2010, 17:59
Försörjningsstöd??? Det måste du ha missuppfattat...försörjningsstöd är ett kommunalt ansvar http://www.riksdagen.se/templates/R_Page____18325.aspx
Aqvakul
11-06-2010, 18:03
SOLIDARITET - är det ett förlegat begrepp?
Huggorm
11-06-2010, 18:06
CITAT (Gunilla T @ 11-06-2010, 18:59)  Försörjningsstöd??? Det måste du ha missuppfattat...försörjningsstöd är ett kommunalt ansvar http://www.riksdagen.se/templates/R_Page____18325.aspxFörlåt, "socialt skydd" var det jag menade. Det är väll ungefär det samma förmodar jag. http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Offent...torns-utgifter/
CITAT (Aqvakul @ 11-06-2010, 19:03)  SOLIDARITET - är det ett förlegat begrepp? Ja, tyvärr är det så. En för en, alla för ingen är dagens ledmotiv. Märker det allt tydligare i samhället. Jag trodde det var en myt när det pratades om att den mentaliteten ökar i samhället, men jag hade fel. Men det bästa med det är att det kommer en ny generation som vägrar vara lik sina föräldrar, så solidariteten är på frammarsch, så småningom! (Positivt ska man tänka...)
Huggorm
11-06-2010, 18:11
CITAT (Aqvakul @ 11-06-2010, 19:03)  SOLIDARITET - är det ett förlegat begrepp? I mina ögon är det så ja, till den dagen då det även kan visas solidaritet mot mig trots att jag betalar för mig, följer de viktigaste lagarna och sköter mitt jobb
Aqvakul
11-06-2010, 18:14
CITAT (Huggorm @ 11-06-2010, 19:11)  I mina ögon är det så ja, till den dagen då det även kan visas solidaritet mot mig trots att jag betalar för mig, följer de viktigaste lagarna och sköter mitt jobb Vem har varit osolidarisk mot dig?
Huggorm
11-06-2010, 18:16
CITAT (Aqvakul @ 11-06-2010, 19:14)  Vem har varit osolidarisk mot dig? Det är rent generellt
Gunilla T
11-06-2010, 18:17
CITAT (Huggorm @ 11-06-2010, 19:06)  Förlåt, "socialt skydd" var det jag menade. Det är väll ungefär det samma förmodar jag. http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Offent...torns-utgifter/Neej..långtifrån...den posten innefattar massor av områden såsom flykting- och invandrarverksamhet, barnbidrag, bostadsbidrag, insatser enligt LSS, föräldraledighet,vård av barn, all verksamhet inom socialtjänsten inkl. försörjningsstöd (som bara är en del av socialtjänstens olika områden) och säkert en massa saker till som jag inte just nu kommer på.
Huggorm
11-06-2010, 18:18
CITAT (Gunilla T @ 11-06-2010, 19:17)  Neej..långtifrån...den posten innefattar massor av områden såsom flykting- och invandrarverksamhet, barnbidrag, bostadsbidrag, insatser enligt LSS, föräldraledighet,vård av barn, all verksamhet inom socialtjänsten inkl. försörjningsstöd (som bara är en del av socialtjänstens olika områden) och säkert en massa saker till som jag inte just nu kommer på. Men inget som gör rika människor rikare på de fattigas bekostnad, eller hur?
CITAT (Huggorm @ 11-06-2010, 19:11)  I mina ögon är det så ja, till den dagen då det även kan visas solidaritet mot mig trots att jag betalar för mig, följer de viktigaste lagarna och sköter mitt jobb Just på pricken vad jag menar... JAG JAG JAG!!
herkules
11-06-2010, 19:41
CITAT (Huggorm @ 11-06-2010, 18:46)  Hur menar du nu? De största posterna som statens pengar går till är sjukvård och försörjningsstöd. jag menar att den borgeliga regering vi har nu lånar pengar för att sänka skatter och ge redan rika människor städhjälp. idioter! CITAT (Huggorm @ 11-06-2010, 19:11)  I mina ögon är det så ja, till den dagen då det även kan visas solidaritet mot mig trots att jag betalar för mig, följer de viktigaste lagarna och sköter mitt jobb men du skattar väl i norge?
CITAT (Huggorm @ 11-06-2010, 19:11)  I mina ögon är det så ja, till den dagen då det även kan visas solidaritet mot mig trots att jag betalar för mig, följer de viktigaste lagarna och sköter mitt jobb Är det osolidariskt mot dig att du betalar mindre skatt än den sjuka eller den som uppnått pensionsåldern? Tillägg, såg Herkules inlägg ovan om att du skattar i Norge, om det nu stämmer. Då blev det hela mycket mer begripligt.
Huggorm
11-06-2010, 19:50
Ni kan vara lugna, jag är på gång att flytta ifrån Sverige helt och hållet nu
CITAT (Huggorm @ 11-06-2010, 20:50)  Ni kan vara lugna, jag är på gång att flytta ifrån Sverige helt och hållet nu Det var inget svar på min fråga.
Huggorm
11-06-2010, 20:07
CITAT (Anma @ 11-06-2010, 21:03)  Det var inget svar på min fråga. Jag betalar väll inte mindre skatt än sjuka eller pensionärer? Okej, just nu betalar jag min skatt till Norge i stället, men det är på grund av arbetslöshet här hemma. Vore det bättre att jag också lever på bidrag? Jag betalar ändå en ruskig massa skatt, moms, fastighetsskatt, skatt på ränta, alkoholskatt, bilskatt osv. I somras jobbade jag för övrigt fem veckor i Sverige och betalade skatt på den lönen också.
Har precis fått erfarenhet av vården på sjukhus. Genomgick en operation igår och fick åka hem idag. Vilket bemötande, vilket logistik. Alla anställda på avdelningen hade glädje och humor. Många skratt blev det trots allvaret i att ligga inne. Om NÄL är representativt för sjukvården i Sverige så har vi fortfarande en sjukvård av högsta kvalitet. Personalen tog sig verkligen tid att prata"strunt". Om den blivit bättre eller sämre vet jag inte, men den var i mitt tycke fantastiskt bra. Men bli utskriven var ju bäst.
CITAT (Huggorm @ 11-06-2010, 21:07)  Jag betalar väll inte mindre skatt än sjuka eller pensionärer? Okej, just nu betalar jag min skatt till Norge i stället, men det är på grund av arbetslöshet här hemma. Vore det bättre att jag också lever på bidrag? Jag betalar ändå en ruskig massa skatt, moms, fastighetsskatt, skatt på ränta, alkoholskatt, bilskatt osv. I somras jobbade jag för övrigt fem veckor i Sverige och betalade skatt på den lönen också. Nej, du ska verkligen inte leva på bidrag, det har ingen påstått. Det är jättebra att du arbetar, även om det nu råkar vara i Norge. Min fråga handlar inte om det. Min fråga var om det är osolidariskt mot dig att du betalar (i varje fall när du betalar din skatt i Sverige) mindre skatt än en pensionär och en sjuk. För det gör en person som skattar sin lön i Sverige, betalar mindre än de andra grupperna. Det borde till och med du veta att det är så. Vad har moms, alkoholskatt, fastighetsskatt med mera med detta att göra? Moms betalar en pensionär också, och alla de andra skatterna också, förutsatt att man köper alkohol, äger fastighet och så vidare.
CITAT (mamamaggan @ 11-06-2010, 14:10)  Vi har heller inte råd att ha en regering som ökar på vårt enorma budgetunderskott som de har skapat under sina år vid makten. Anders Borg är en hjälte! Han är dessutom en oerhört skicklig ekonom. Kanske främst ekonom, i andra hand politiker. Den politik han bedrivit under krisåren är dock en sann John Maynard Keynes-ekonomi, dvs i en lågkonjunktur låter man statens finanser dra iväg för att hålla sysselsättning och köpkraft igång. Detta har Anders Borg klarat av med glans vill jag påstå. Dessutom kan man se på tv att han är dedikerad och verkligen tycker om sitt jobb! Låt mig citera John Maynard Keynes: "We do nothing because we do not have the money but it's precisely because we do nothing that we do not have the money". Skrivet år 1930, i början av den amerikanska depressionen.Jag fasar för ett regimskifte i höst. Låtom oss slippa rödgrön gröt.
Christina i Taxinge~
11-06-2010, 21:00
CITAT (Bee @ 11-06-2010, 21:34)  Anders Borg är en hjälte! Han är dessutom en oerhört skicklig ekonom. Kanske främst ekonom, i andra hand politiker. Den politik han bedrivit under krisåren är dock en sann John Maynard Keynes-ekonomi, dvs i en lågkonjunktur låter man statens finanser dra iväg för att hålla sysselsättning och köpkraft igång. Detta har Anders Borg klarat av med glans vill jag påstå. Dessutom kan man se på tv att han är dedikerad och verkligen tycker om sitt jobb!
Låt mig citera John Maynard Keynes: "We do nothing because we do not have the money but it's precisely because we do nothing that we do not have the money". Skrivet år 1930, i början av den amerikanska depressionen.
Jag fasar för ett regimskifte i höst. Låtom oss slippa rödgrön gröt. Klokt talat!
Snöflinga
11-06-2010, 21:06
CITAT (Bee @ 11-06-2010, 21:34)  Anders Borg är en hjälte! Han är dessutom en oerhört skicklig ekonom. Kanske främst ekonom, i andra hand politiker. Den politik han bedrivit under krisåren är dock en sann John Maynard Keynes-ekonomi, dvs i en lågkonjunktur låter man statens finanser dra iväg för att hålla sysselsättning och köpkraft igång. Detta har Anders Borg klarat av med glans vill jag påstå. Dessutom kan man se på tv att han är dedikerad och verkligen tycker om sitt jobb!
Låt mig citera John Maynard Keynes: "We do nothing because we do not have the money but it's precisely because we do nothing that we do not have the money". Skrivet år 1930, i början av den amerikanska depressionen.
Jag fasar för ett regimskifte i höst. Låtom oss slippa rödgrön gröt.
Aqvakul
11-06-2010, 21:28
Anders Borg- en hjälte??
Hur svårt är det att jävlas med de utsatta och ge rejäla skattesänkningar till de som redan har det gott ställt..
Huggorm
11-06-2010, 21:38
CITAT (Aqvakul @ 11-06-2010, 22:28)  Anders Borg- en hjälte??
Hur svårt är det att jävlas med de utsatta och ge rejäla skattesänkningar till de som redan har det gott ställt.. I Sverige är det mycket svårt, och vem som helst kan inte bli en hjälte, det kräver sin man
Aqvakul
11-06-2010, 21:43
CITAT (Huggorm @ 11-06-2010, 22:38)  I Sverige är det mycket svårt, och vem som helst kan inte bli en hjälte, det kräver sin man Stjäla från de fattiga och ge till de rika, ger aldrig någon hjältestatus i min värld...
CITAT (Bee @ 11-06-2010, 21:34)  Den politik han bedrivit under krisåren är dock en sann John Maynard Keynes-ekonomi, dvs i en lågkonjunktur låter man statens finanser dra iväg för att hålla sysselsättning och köpkraft igång. Detta har Anders Borg klarat av med glans vill jag påstå. Skulle gärna vilja se exempell på när statens finanser dragit iväg...
Huggorm
11-06-2010, 21:47
CITAT (Aqvakul @ 11-06-2010, 22:43)  Stjäla från de fattiga och ge till de rika, ger aldrig någon hjältestatus i min värld...  Men så är det ju inte, man stjäl bara lite mindre från de rika och ger till de fattiga
CITAT (Aqvakul @ 11-06-2010, 22:28)  Anders Borg- en hjälte??
Hur svårt är det att jävlas med de utsatta och ge rejäla skattesänkningar till de som redan har det gott ställt.. Som sagt, Anders Borg är EKONOM. Han är anställd att hålla reda på STATENS finanser. Det har inget med enskilda medborgare att göra per se. Det håller andra ministrar på med. För övrigt, om du avser jobbskatteavdraget så kan jag säga att jag är väldigt tacksam för det. Det är den enda löneökningen jag haft på tre år! Och jag är definitivt inte rik. Och det var inte någon "rejäl" skatteminskning det handlade om. Jag kallar det återgång till skälig överlevnadsnivå. Hur har du lyckats missa denna skattesänkning på din lönespec? Är du så högavlönad att du inte märker nettoskillnaden?
Bengalow
11-06-2010, 22:45
Jotack,Bee, det är vi pensionärer som betalade din löneökning genom en sänkt pension...som tidigare sagts, att ta från de fattiga är ingen konst. Nu skall jag leva på ca 8500 kr/månad. Förut hade jag 8900... Anders Borg ekonom? Nej, vanlig, självisk högermänniska. HAN har fått en rejäl löneökning kan jag garantera!!
Huggorm
11-06-2010, 22:48
CITAT (Bengalow @ 11-06-2010, 23:45)  Jotack,Bee, det är vi pensionärer som betalade din löneökning genom en sänkt pension...som tidigare sagts, att ta från de fattiga är ingen konst. Nu skall jag leva på ca 8500 kr/månad. Förut hade jag 8900... Anders Borg ekonom? Nej, vanlig högermänniska. HAN har fått en rejäl löneökning kan jag garantera!! Är inte pensionsystemet baserat på fonder eller liknande, och sänkningen berodde på börsens nedgång? Hur som helst har inte pensionärerna betalat någon löneökning, eftersom det är skattepengar som Bee själv arbetat in. Hon ger bara en liten aning mindre av dom till resten av samhället. Att få det till att stjäla tycker jag är felaktigt.
Har jag missat något ?trodde var och en jobbade ihop till sina ATP och pensionsavgifter ?oj oj inte betalar pensionärerna andras löner !hur tänker ni ?
herkules
11-06-2010, 23:08
CITAT (Huggorm @ 11-06-2010, 22:47)  Men så är det ju inte, man stjäl bara lite mindre från de rika och ger till de fattiga vilka fattiga har fått hjälp från den borgeliga regeringen? att kalla Borg för hjälte gör bara den som inte kan räkna, att se till att statsskulderna ökar kan vilken jävla klåpare som helst göra. det är synd om människorna. CITAT (Motti @ 12-06-2010, 00:00)  Har jag missat något ?trodde var och en jobbade ihop till sina ATP och pensionsavgifter ?oj oj inte betalar pensionärerna andras löner !hur tänker ni ? klart dom gör! pensionärer får sänkt pension och betalar samma jävla skatt som dom alltid har gjort, de som jobbar får sänkt skatt, vem tror du betalar?
Herkules och Huggorm !när är ni födda ?ni pratar om fattigdom så ni måste ha varit med på 20 -30 talet Ådalen och allt ?
Huggorm
11-06-2010, 23:13
CITAT (herkules @ 12-06-2010, 00:08)  vilka fattiga har fått hjälp från den borgeliga regeringen? att kalla Borg för hjälte gör bara den som inte kan räkna, att se till att statsskulderna ökar kan vilken jävla klåpare som helst göra. det är synd om människorna. Hur det hade gått om någon annan skött finanserna under den här krisen kan man bara spekulera om, men man kan konstatera att många länder i Europa är i princip bankrutt, och i Island och Grekland har det gått åt helvete på riktigt. Sverige har klarat sig väldigt lindrigt ur den här krisen, och det har vi till stor del Anders Borg att tacka för.
herkules
11-06-2010, 23:14
CITAT (Motti @ 12-06-2010, 00:10)  Herkules och Huggorm !när är ni födda ?ni pratar om fattigdom så ni måste ha varit med på 20 -30 talet Ådalen och allt ? så det säger du? det finns fattigt folk i Sverige idag, sjuka och pensionärer har fått det sämre med en borgelig regering, det är bara att läsa innantill. för den som är läskunnig vill säga. man måste inte vara född ett visst årtal för att VETA.
Bengalow
11-06-2010, 23:15
För att betala den utgift som "jobbskatteavdraget" innebär så måste man sänka vissa utgifter i statskassan, och då valde man att sänka pensionerna. Dessa är inte fullt ut baserade på börsen upp- eller nedgång, Huggorm. Vi har tjänat in och betalat avgifter till statskassan under 50 år, och blivit "garanterade" en viss låg avkastning på vad vi avstått. Nu gäller inte det avtalet, enligt Anders Borg. Om du hade sparat på ett konto, och det plötsligt minskat med 1000,- kr, hade du inte protesterat? Det är precis så det har skett med "våra" surt förvärvade pengar. Anders Borg vill i stället ge det till Bee och andra för att värva röster. Fy f-n för en ekonom! Huggorm! Läs på så du vet vad du skriver om. Håll dig till till elektricitet - nationalekonomi är definitivt inte din gren! Du är rabiat högervriden och kan inte se att andra människor kanske har rätt till en annan åsikt än din egen. Slå nu upp "rabiat" i din ordbok, så du förstår vad jag menar
Huggorm
11-06-2010, 23:16
CITAT (Motti @ 12-06-2010, 00:10)  Herkules och Huggorm !när är ni födda ?ni pratar om fattigdom så ni måste ha varit med på 20 -30 talet Ådalen och allt ? Jag vet inte exakt hur du menar, men jag tror ytterst få på det här forumet var födda och tillräckligt gamla för att förstå något av det som hände på 20- och 30-talet. Men som tur är finns det hur mycket som helst nedskrivet och dokumenterat för den som vill läsa. Angående Ådalen så kan du fråga Vita Vargen, Sveriges främsta expert på Haymarketincidenten måste väll ha bra koll på Ådalshändelserna också
Fattigdom !då skulle ni nog haft telepatisk kontakt med dom som levde under andravärldskriget kriget ,då kan man tala om fattigdom,då svalt folk i sverige i dag svälter ingen här !
herkules
11-06-2010, 23:19
CITAT (Huggorm @ 12-06-2010, 00:13)  Hur det hade gått om någon annan skött finanserna under den här krisen kan man bara spekulera om, men man kan konstatera att många länder i Europa är i princip bankrutt, och i Island och Grekland har det gått åt helvete på riktigt. Sverige har klarat sig väldigt lindrigt ur den här krisen, och det har vi till stor del Anders Borg att tacka för. vad har Island med Sverige att göra? vi hade utomordentligt goda finanser innan den här så kallade krisen och hade klarat oss utmärkt även med en annan finansminister. sen den här "krisen" är bara ett påhitt av "marknaden" - trams, handla för pengar som inte finns, är folk dumma i skallen? CITAT (Motti @ 12-06-2010, 00:18)  Fattigdom !då skulle ni nog haft telepatisk kontakt med dom som levde under andravärldskriget kriget ,då kan man tala om fattigdom,då svalt folk i sverige i dag svälter ingen här ! jaja, det blir nog bra ska du se...
Huggorm
11-06-2010, 23:23
CITAT (Bengalow @ 12-06-2010, 00:15)  För att betala den utgift som "jobbskatteavdraget" innebär så måste man sänka vissa utgifter i statskassan, och då valde man att sänka pensionerna. Dessa är inte fullt ut baserade på börsen upp- eller nedgång, Huggorm. Vi har tjänat in och betalat avgifter till statskassan under 50 år, och blivit "garanterade" en viss låg avkastning på vad vi avstått. Nu gäller inte det avtalet, enligt Anders Borg. Om du hade sparat på ett konto, och det plötsligt minskat med 1000,- kr, hade du inte protesterat? Det är precis så det har skett med "våra" surt förvärvade pengar. Anders Borg vill i stället ge det till Bee och andra för att värva röster. Fy f-n för en ekonom! Huggorm! Läs på så du vet vad du skriver om. Håll dig till till elektricitet - nationalekonomi är definitivt inte din gren! Du är rabiat högervriden och kan inte se att andra människor kanske har rätt till en annan åsikt än din egen. Slå nu upp "rabiat" i din ordbok, så du förstår vad jag menar Har jag någonsin förbjudit någon att ha en åsikt? Mycket kan du anklaga mig för, kanske även för att vara rabiat högervriden, men du kan inte anklaga mig för att förbjuda folk att ha egna åsikter. Och angående att sparpengar skall kunna stjälas från kontot så är det ju just vad det rödgröna laget vill införa med sin förmögenhetsskatt. CITAT (herkules @ 12-06-2010, 00:14)  så det säger du? det finns fattigt folk i Sverige idag, sjuka och pensionärer har fått det sämre med en borgelig regering, det är bara att läsa innantill. för den som är läskunnig vill säga. man måste inte vara född ett visst årtal för att VETA. Fattigdom är relativt. Ta en resa till valfritt land i Afrika eller de flesta länder i Asien, så skall du få se på fattigdom. I Sverige har alla mat på bordet och tak över huvudet, så att kalla det fattigdom är inte fullkomligt rätt. CITAT (herkules @ 12-06-2010, 00:19)  vad har Island med Sverige att göra? vi hade utomordentligt goda finanser innan den här så kallade krisen och hade klarat oss utmärkt även med en annan finansminister. sen den här "krisen" är bara ett påhitt av "marknaden" - trams, handla för pengar som inte finns, är folk dumma i skallen? Har inte du några lån? I såna fall är det bara att gratulera. Det är verkligen något att sträva efter, men långt ifrån alla håller med. Att handla för pengar man inte har är något av ett folknöje nu för tiden.
herkules
11-06-2010, 23:24
CITAT (Huggorm @ 12-06-2010, 00:21)  Har jag någonsin förbjudit någon att ha en åsikt? Mycket kan du anklaga mig för, kanske även för att vara rabiat högervriden, men du kan inte anklaga mig för att förbjuda folk att ha egna åsikter. Och angående att sparpengar skall kunna stjälas från kontot så är det ju just vad det rödgröna laget vill införa med sin förmögenhetsskatt. Fattigdom är relativt. Ta en resa till valfritt land i Afrika eller de flesta länder i Asien, så skall du få se på fattigdom. I Sverige har alla mat på bordet och tak över huvudet, så att kalla det fattigdom är inte fullkomligt rätt. NEJ, alla HAR INTE mat på bordet och tak över huvudet, FATTA DET! och kom inte dragande med afrika, detta är Sverige!
Huggorm
11-06-2010, 23:26
CITAT (herkules @ 12-06-2010, 00:24)  NEJ, alla HAR INTE mat på bordet och tak över huvudet, FATTA DET! och kom inte dragande med afrika, detta är Sverige! Vem är det som inte har mat på bordet och tak över huvudet? Missbrukare som inte vill återgå till ett normalt liv kanske, men ingen vanlig människa
Vi kommer alltid att ha problem med missbrukare VI har bot i ett höghus med fullt av dom !inte trevligt när man har småbarn och bebisar kan jag säga ,inslagna yterdörrar nedslängda tv apparater från tionde våning snifftrasor i buskarna alkisar som ligger och skriker hela nätterna och har Delerium,eller alkisar som jagar varandra med kniv när man är ute och går med barnvagnen mitt på ljusa dagen, poliser bråk hela tiden!varför ska man stå ut med det ?inte ville vi att våra barn skulle växa upp i det !
Bengalow
11-06-2010, 23:36
Du tar hem priset på dryghet, Huggorm, dryghet intill gränsen för dumhet! Du vrider och vänder på andras meningar, så att det passar dig och dina argument. Jag ger mig tusan på att du inte ens fyllt 20 år, dvs gränsen för att man börjar uppfatta att andra "kanske" har rätt i det dom säger, p.g.a. ERFARENHET. Hade jag suttit i din närhet nu, så hade det inte varit långt till en "honocka"!
*Stintan*
11-06-2010, 23:37
CITAT (Motti @ 12-06-2010, 00:00)  Har jag missat något ?trodde var och en jobbade ihop till sina ATP och pensionsavgifter ?oj oj inte betalar pensionärerna andras löner !hur tänker ni ? ATP är det väl ändå ingen som jobbar ihop till idag.
CITAT (Bengalow @ 12-06-2010, 00:15)  För att betala den utgift som "jobbskatteavdraget" innebär så måste man sänka vissa utgifter i statskassan, och då valde man att sänka pensionerna. Dessa är inte fullt ut baserade på börsen upp- eller nedgång, Huggorm. Vi har tjänat in och betalat avgifter till statskassan under 50 år, och blivit "garanterade" en viss låg avkastning på vad vi avstått. Nu gäller inte det avtalet, enligt Anders Borg. Om du hade sparat på ett konto, och det plötsligt minskat med 1000,- kr, hade du inte protesterat? Det är precis så det har skett med "våra" surt förvärvade pengar. Anders Borg vill i stället ge det till Bee och andra för att värva röster. Fy f-n för en ekonom! Huggorm! Läs på så du vet vad du skriver om. Håll dig till till elektricitet - nationalekonomi är definitivt inte din gren! Du är rabiat högervriden och kan inte se att andra människor kanske har rätt till en annan åsikt än din egen. Slå nu upp "rabiat" i din ordbok, så du förstår vad jag menar Jag vet inte när du är född Bengalow men folk födda efter 1938 får en del av sin pension baserat på hur aktiemarknaden utvecklar sig (så kallat premiebaserat system). Folk födda från och med 1954 får sin pension helt och hållet baserat på det nya systemet. Detta torde inte vara någon nyhet. Det är många år sen det nya pensionssystemet sjösattes. Och nej, man valde inte att i första hand sänka pensionerna. Den skattesatsen är oförändrad. Man valde att sänka skatten för dom som jobbar. Skatten går inte enbart till pensionärer, därför kan du inte dra den slutsats du gör. Jag tycker du låter lite avundsjuk på att jag fick en "lönehöjning" så att jag kan fortsätta betala min räkningar. Unnar du inte mig det?
Huggorm
11-06-2010, 23:41
CITAT (Bengalow @ 12-06-2010, 00:36)  Du tar hem priset på dryghet, Huggorm, dryghet intill gränsen för dumhet! Du vrider och vänder på andras meningar, så att det passar dig och dina argument. Jag ger mig tusan på att du inte ens fyllt 20 år, dvs gränsen för att man börjar uppfatta att andra "kanske" har rätt i det dom säger, p.g.a. ERFARENHET. Hade jag suttit i din närhet nu, så hade det inte varit långt till en "honocka"! Är det någon som är rabiat så verkar det vara du. Tycker du att jag har fel, så kom med motargument, men låt bli att hota mig. Finns det inga motargument så kanske det är du som får inse att du har fel.
Atp är väl den pension som grundas på din inkomst genom försäkringskassan,alltså på din lön.
*Stintan*
11-06-2010, 23:42
CITAT (Huggorm @ 12-06-2010, 00:13)  Hur det hade gått om någon annan skött finanserna under den här krisen kan man bara spekulera om, men man kan konstatera att många länder i Europa är i princip bankrutt, och i Island och Grekland har det gått åt helvete på riktigt. Sverige har klarat sig väldigt lindrigt ur den här krisen, och det har vi till stor del Anders Borg att tacka för. Vi har nog den svenska kronan att tacka för det. Hade vi gått över till euro så hade det nog sett likadant ut här som i en del andra eu-länder. Ganska skrattretande att ge nickedockan Borg kred för det.
Huggorm
11-06-2010, 23:43
För övrigt har väll båda blocken lovat förbättringar för pensionärerna under nästa mandatperiod?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|