Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
*Stintan*
CITAT (Motti @ 12-06-2010, 00:42) *
Atp är väl den pension som grundas på din inkomst genom försäkringskassan,alltså på din lön.

Om jag inte har helt fel så upphörde ATP 2003. Det kommer ju så småningom att fasas ut. Att man fortfarande får viss del av pensionen från det gamla ATP-systemet innebär inte att det är något löntagtare fortfarande betalar in till.
Motti
Man kan tycka vad man vill om Anders Borg men en duktig finansminister är han !ge honom tre år till vet jag smile.gif
Bee
CITAT (Huggorm @ 12-06-2010, 00:43) *
För övrigt har väll båda blocken lovat förbättringar för pensionärerna under nästa mandatperiod?

Jajamänsan! så länge pensionärer har rösträtt lovas alltid mer till dom när det är valtider.... whist.gif

CITAT (Motti @ 12-06-2010, 00:50) *
Man kan tycka vad man vill om Anders Borg men en duktig finansminister är han !ge honom tre år till vet jag smile.gif

bravo.gif Hear hear som det heter på nysvenska!
Huggorm
Fast fyra år blir bättre
*Stintan*

Vi har väl val vart 4:e år! Ta reda på vad som gäller vet jag, så ser det lite mer seriöst ut det du skriver.
Motti
till och med våran gammle duktige finansminister Kjel -Olof Feldt tyckte att Anders Borg var en bra sådan !
Bengalow
Bee, om man ger en ekonomisk fördel till en grupp, och låter en annan grupp stå för kostnaden, så är det väl så enkelt förklarat. Det var precis så Anders Borg - ekonomen(?) gjorde...Jag missunnar dig inte din löneökning, men betänk vem som betalar den!
Att den som har tjänast mest också skall betala mest, är för mig en självklarhet. Det är grundtanken i det som kallas solidaritet - att vi alla bidrar till allas bästa. Det är det som är känt i världen som den "svenska modellen". Dock har själviskheten slagit igenom, och urholkat grundidéen.
Huggorm...lovat förbättringar? Att vi får igen de pengar vi har satt in på statens konto, för senare uttag i form av pension är väl inte förbättring! Det är f-n i mig en rättighet att kräva sina egna sparpengar i retur!
Huggorm
CITAT (Bengalow @ 12-06-2010, 01:00) *
Bee, om man ger en ekonomisk fördel till en grupp, och låter en annan grupp stå för kostnaden, så är det väl så enkelt förklarat. Det var precis så Anders Borg - ekonomen(?) gjorde...Jag missunnar dig inte din löneökning, men betänk vem som betalar den!
Att den som har tjänast mest också skall betala mest, är för mig en självklarhet. Det är grundtanken i det som kallas solidaritet - att vi alla bidrar till allas bästa. Det är det som är känt i världen som den "svenska modellen". Dock har själviskheten slagit igenom, och urholkat grundidéen.
Huggorm...lovat förbättringar? Att vi får igen de pengar vi har satt in på statens konto, för senare uttag i form av pension är väl inte förbättring! Det är f-n i mig en rättighet att kräva sina egna sparpengar i retur!

Jag har inget emot att den som tjänar mest också skall betala mest, men jag tycker det kan gå enligt en linjär skala. En och samma procentsats rakt över.

För övrigt vore det bättre om var och en pensionsparade helt på egen hand, så skulle ingen kunna ta pengarna ifrån en
Motti
Bengalow !vad jobbar du med ?
Bengalow
OM det hade varit så, Huggorm, så hade jag inte sagt ett dugg mer, men ju mer man tjänar, desto mindre betalas i skatt, procentuellt sett. Varför tror du att man har ekonomiska rådgivare, om det vore så enkelt som du tror att det är?
Motti, jag är pensionär. Jag har jobbat som försäljare nästan hela livet...inte den slags som for runt och representerade och levde gott på reseräkningar och traktamente. Jag tror att 10 traktamente är mitt livsverk. Och dom middagar jag åt med kunder fick jag betala tillbaka med råge....
Anma
CITAT (Bee @ 12-06-2010, 00:39) *
Jag vet inte när du är född Bengalow men folk födda efter 1938 får en del av sin pension baserat på hur aktiemarknaden utvecklar sig (så kallat premiebaserat system). Folk födda från och med 1954 får sin pension helt och hållet baserat på det nya systemet. Detta torde inte vara någon nyhet. Det är många år sen det nya pensionssystemet sjösattes.
Och nej, man valde inte att i första hand sänka pensionerna. Den skattesatsen är oförändrad. Man valde att sänka skatten för dom som jobbar. Skatten går inte enbart till pensionärer, därför kan du inte dra den slutsats du gör.
Jag tycker du låter lite avundsjuk på att jag fick en "lönehöjning" så att jag kan fortsätta betala min räkningar. Unnar du inte mig det?

Farmor född 1925 fick sänkt pension förra året, visserligen med "bara" dryga hundralappen, men hennes pension är bara 6400:-/mån så visst blev det kännbart för henne.
Huggorm
CITAT (Bengalow @ 12-06-2010, 01:13) *
OM det hade varit så, Huggorm, så hade jag inte sagt ett dugg mer, men ju mer man tjänar, desto mindre betalas i skatt, procentuellt sett. Varför tror du att man har ekonomiska rådgivare, om det vore så enkelt som du tror att det är?

Men det är en annan sak, det är utnyttjande av hål i regelverket och inte för att regelverket gynnar höginkomstagare skattemässigt, för det gör det inte

Men nu skall jag gå och lägga mig, så nu får ni diskutera på egen hand
Motti
Bengalow !du tror mycket du !ju mer man tjänar ju mindre skatt !fel fel fel,vi har eget företag och har nog betalat hundra gånger mer i skatt än du någonsin kommer att göra i ditt liv,det är lätt att gissa sig till hur det går till bland företag men nu ser jag att du är totalt okunnig i vad du diskuterar du gissar !min man tog ut 2 mille från företaget efter att ha stoppat in varje vinskrona i nya maskiner och för att utveckla företaget i 25 år och tagit ut minilön eller en vanlig höginkomstlön ,en dag bestämde han sig för att ta ut 2 mille han fick skatta 750 tusen på dom efter att drivit företgate i 25 år och dessutom i början satt huset som säkerhet innan de bildade aktiebolag.Om man startar eget sliter röven av sig jobbar från 7:00 till 23 00 i tio år och mer sattsat allt man har och så bestämer man att nu kan man väl få det lite bättre ,ja då får man skatta bort mer än halva vinsten.
theseraphim
CITAT (herkules @ 10-06-2010, 20:22) *
tror han skulle bli en utmärkt socialminister, med solidaritet och empati som ledord.

Han kommer nog få den högsta ministerposten fast samtidigt den som är totalt menlös....

Ohly är för illa omtyckt att sätta på en viktig post och det vet Sahlin om så de viktigaste posterna och de som kommer synas mest i media kommer nog bestå av folk från S följt av MP och sist V.
herkules
CITAT (theseraphim @ 12-06-2010, 09:08) *
Han kommer nog få den högsta ministerposten fast samtidigt den som är totalt menlös....

Ohly är för illa omtyckt att sätta på en viktig post och det vet Sahlin om så de viktigaste posterna och de som kommer synas mest i media kommer nog bestå av folk från S följt av MP och sist V.

nåja, vi är nog ganska många som tycker att han är en klok man. lite mer kommunist skulle man väl kunna önska men man kan inte få allt här i livet utan får nöja sig med det lilla ibland.
Huggorm
Har S delat med sig av ministerposterna tidigare?
herkules
CITAT (Motti @ 12-06-2010, 01:27) *
Bengalow !du tror mycket du !ju mer man tjänar ju mindre skatt !fel fel fel,vi har eget företag och har nog betalat hundra gånger mer i skatt än du någonsin kommer att göra i ditt liv,det är lätt att gissa sig till hur det går till bland företag men nu ser jag att du är totalt okunnig i vad du diskuterar du gissar !min man tog ut 2 mille från företaget efter att ha stoppat in varje vinskrona i nya maskiner och för att utveckla företaget i 25 år och tagit ut minilön eller en vanlig höginkomstlön ,en dag bestämde han sig för att ta ut 2 mille han fick skatta 750 tusen på dom efter att drivit företgate i 25 år och dessutom i början satt huset som säkerhet innan de bildade aktiebolag.Om man startar eget sliter röven av sig jobbar från 7:00 till 23 00 i tio år och mer sattsat allt man har och så bestämer man att nu kan man väl få det lite bättre ,ja då får man skatta bort mer än halva vinsten.

han får trösta sig med att han bidragit till god sjukvård eller nåt.
Huggorm
CITAT (herkules @ 12-06-2010, 09:12) *
nåja, vi är nog ganska många som tycker att han är en klok man. lite mer kommunist skulle man väl kunna önska men man kan inte få allt här i livet utan får nöja sig med det lilla ibland.

Vill du ha lite mer kommunism så kanske Nordkorea är landet för dig
herkules
CITAT (Huggorm @ 12-06-2010, 00:23) *
/.../
Har inte du några lån? I såna fall är det bara att gratulera. Det är verkligen något att sträva efter, men långt ifrån alla håller med. Att handla för pengar man inte har är något av ett folknöje nu för tiden.

skulle aldrig falla mig in att handla för lånade pengar, det är dumheter.
theseraphim
CITAT (Huggorm @ 12-06-2010, 09:13) *
Har S delat med sig av ministerposterna tidigare?

Tror knappast de kommer göra det mer än symboliskt, Maria W komemr nog kunna få en bättre för PR värdet är bra men hur länge till får hon leda partiet? de har ju en spärr för sådant inom MP
herkules
CITAT (Huggorm @ 12-06-2010, 00:26) *
Vem är det som inte har mat på bordet och tak över huvudet? Missbrukare som inte vill återgå till ett normalt liv kanske, men ingen vanlig människa

tro vad du vill, jag vet vad jag pratar om till skillnad från andra.
Huggorm
CITAT (herkules @ 12-06-2010, 09:15) *
skulle aldrig falla mig in att handla för lånade pengar, det är dumheter.

Där är vi eniga smile.gif Även om jag tvingats ta några små lån för att komma vidare i livet. Men med snabb återbetalning och ständig oro känns det förlåtet. Jag tycker synd om dom som lånar två miljoner och inte ens amorterar eftersom dom förstår att dom aldrig kan bli skuldfria i alla fall.
herkules

aldrig i livet! jag har lovat mig själv att vinner borgarna ett val till så flyttar jag från sverige!
Huggorm
CITAT (herkules @ 12-06-2010, 09:17) *
tro vad du vill, jag vet vad jag pratar om till skillnad från andra.

Jamen berätta då, vilka är det i Sverige idag som inte har mat och husrum?

CITAT (herkules @ 12-06-2010, 09:19) *
aldrig i livet! jag har lovat mig själv att vinner borgarna ett val till så flyttar jag från sverige!

Jag har bestämt mig för det samma om de rödgröna vinner, men ibland funderar jag på att anpassa mig till deras politik och stanna hemma och gå arbetslös på statens bekostnad i stället
herkules
CITAT (Huggorm @ 12-06-2010, 09:21) *
/.../Jag har bestämt mig för det samma om de rödgröna vinner, men ibland funderar jag på att anpassa mig till deras politik och stanna hemma och gå arbetslös på statens bekostnad i stället

men visst är väl norges regering socialdemokratisk? jag kan vara ute och cykla men men.
inte behöver du vara arbetslös, om du är villig att ta vilket jobb som helst och kanske flytta 60 mil så får du jobb även i sverige, såå svårt är det inte ... smile.gif

CITAT (Huggorm @ 12-06-2010, 09:21) *
Jamen berätta då, vilka är det i Sverige idag som inte har mat och husrum?
/.../

ja, nån gång ska jag berätta det jag vet och kan. men det blir så mycket så jag kanske ska skriva en bok i stället.
Huggorm
CITAT (herkules @ 12-06-2010, 09:25) *
men visst är väl norges regering socialdemokratisk? jag kan vara ute och cykla men men.
inte behöver du vara arbetslös, om du är villig att ta vilket jobb som helst och kanske flytta 60 mil så får du jobb även i sverige, såå svårt är det inte ... smile.gif
ja, nån gång ska jag berätta det jag vet och kan. men det blir så mycket så jag kanske ska skriva en bok i stället.

Jo jag vet, men dom har åtminstone inkomster som kan täcka utgifterna, dom har gjort sig av med statsskulden också. Dessutom är väljarna mycket mera lättrörliga, så det brukar hända grejer i stort sett varje val. Sedan har jag faktiskt tagit resjobb i Sverige också. Jag jobbade under en kort period med att röja sly i kraftledningsgator i Jämtland. Arbetsgivaren hade stora problem att få tag på svenskar till det tunga skitjobbet, men han var tvungen att ha ett visst antal svensktalande ifall det skulle ske en olycka. Jag bodde under perioden i en campingstuga på 15kvm tillsammans med tre polacker. Jobbet var från gryning till skymning och provisionsbaserat, och det var helt omöjligt att hålla jämna takt med målmedvetna polacker så det blev ju dåligt betalt också crying.gif

Återkom och berätta om du får lust, tills dess hävdar jag att alla i Sverige får mat och husrum.
theseraphim
CITAT (Bengalow @ 12-06-2010, 01:00) *

De som tjänar mest betalar ju redan mest då man betalar en via skatt på sin inkomst dvs har du en inkomst på 1000000 per år så betalar du och bidrar till mer än en som tjänar 250000 per år, däremot gör det inte automatiskt en till en bättre medborgare. Däremot tycker jag de är orättvist att man får en "straffskatt" för man råkar tjäna mer än vissa andra i samhället. om man har en fast procentsats som är lika för alla minus att man kan få lägre skatt om man har en riktigt låg inkomst.
Pensionssystemet från staten är ett bidrag och är inte uppskjuten lön om man skall hårdtolka fakta, du betalar en del av din lön till ett pensionssystem men ska man ha en bra pension så bör man göra som experterna alltid sagt, spara privat istället så gott det går för det lönar sig i regel bättre än det lilla som staten drar varje månad. Pensionssystemet vet jag inte om man kan skylla på borgarna eller de röda då detta i stort alltid varit det samma. Nu blev det ju extra omdebatterad med följd av omförsäkringar o grejer men det var ju iaf inte blockens fel.
Anma
CITAT (Huggorm @ 12-06-2010, 09:33) *
Återkom och berätta om du får lust, tills dess hävdar jag att alla i Sverige får mat och husrum.

Jag kan ju bara säga att om du är seriöst intresserad av att veta kan du till att börja med göra ett studiebesök hos Situation Stockholms lokaler. Så ska du se att det inte bara är knarkare som varken har mat eller husrum i Sverige. Kan vara nyttigt för dig att se med egna ögon.
Gillan
CITAT (theseraphim @ 12-06-2010, 10:39) *
Pensionssystemet från staten är ett bidrag .

Sen när, är pensionen ett bidrag?

CITAT (Anma @ 12-06-2010, 10:47) *
Jag kan ju bara säga att om du är seriöst intresserad av att veta kan du till att börja med göra ett studiebesök hos Situation Stockholms lokaler. Så ska du se att det inte bara är knarkare som varken har mat eller husrum i Sverige. Kan vara nyttigt för dig att se med egna ögon.

tummenupp.gif
*Stintan*
CITAT (theseraphim @ 12-06-2010, 10:39) *
om man har en fast procentsats som är lika för alla minus att man kan få lägre skatt om man har en riktigt låg inkomst.
Pensionssystemet från staten är ett bidrag och är inte uppskjuten lön om man skall hårdtolka fakta

Dumheter! Pension är uppskjuten lön och inget annat. Om pension vore ett bidrag så skulle man väl inte betala skatt på den. Nu betalar vi dessutom högre skatt på pensionen än vad vi betalar om motsvarande summa var lön av arbete.
Anma
CITAT (Gillan @ 12-06-2010, 10:53) *
Sen när, är pensionen ett bidrag?

Enligt vissa högerextremister är allt bidrag som inte är renodlad lön från en arbetsgivare. Till och med pension. wacko.gif
Gillan
CITAT (*Stintan* @ 12-06-2010, 11:04) *
Dumheter! Pension är uppskjuten lön och inget annat. Om pension vore ett bidrag så skulle man väl inte betala skatt på den. Nu betalar vi dessutom högre skatt på pensionen än vad vi betalar om motsvarande summa var lön av arbete.

Ungefär som jag tänkte tummenupp.gif , att jag betalt till min pension i hela mitt betalande liv alltså, inte sjutton är den ett bidrag i alla fall tummenupp.gif

CITAT (Anma @ 12-06-2010, 11:07) *
Enligt vissa högerextremister är allt bidrag som inte är renodlad lön från en arbetsgivare. Till och med pension. wacko.gif

Man får helt enkelt försöka blunda för dessa extremister kompiskram.gif
theseraphim
CITAT (*Stintan* @ 12-06-2010, 11:04) *

Du får väl skatta på alla bidrag egentligen, fick bidrag när jag vart arbetslös för många år sedan och där var det avdrag för skatt.
Jag tycker också att pensionen bör hanteras som uppskjuten lön men tyvärr så räknas den som ett bidrag ungefär som sjukbidrag eller liknande.
theseraphim
CITAT (Gillan @ 12-06-2010, 11:09) *
Ungefär som jag tänkte tummenupp.gif , att jag betalt till min pension i hela mitt betalande liv alltså, inte sjutton är den ett bidrag i alla fall tummenupp.gif

Som sagt så är den inte schysst men vi betalar även våra hela liv ifall vi skulle bli sjuka och inte kan jobba, vi betalar hela våra liv till vägar i hela Sverige, vi betalar i hela våra liv för att ha lärare osv.

Tänk vad mycket egentligen vi betalar för som man egentligen inte stödjer. Själv skulle jag vilja kunna välja så att mina skattepengar inte går till tex Botniabanan eller vad den nu heter eller citypassagen i stockholm. Jag bidrar gärna med pengar till deras vård o omsorg men att betala för en järnväg i ingenmansland som är högst osäker känns lite knäppt.

CITAT (herkules @ 12-06-2010, 09:13) *
han får trösta sig med att han bidragit till god sjukvård eller nåt.

Tyvärr så har S regeringar aldrig fokuserat på småföretagande som framtid utan det ska vara det vi haft tex saab o volvo. Framtiden för Sverige ligger inte i jätteföretagen utan i små och medelstora företag och skulle man få skatta hårdare för man råkar tjäna lite extra när man slitit hårdare än många andra så blir det lätt så att färre vågar satsa.
Aqvakul
Hur skulle det funka om alla kunde välja att betala skatt bara till det de själva ville stödja?

Visst lever vi i individualismens tid, men någon måtta på stolligheterna får det väl ändå vara.

Nej, för solidaritet och mot anarki.

andersen
CITAT (theseraphim @ 12-06-2010, 13:13) *
Du får väl skatta på alla bidrag egentligen, fick bidrag när jag vart arbetslös för många år sedan och där var det avdrag för skatt.
Jag tycker också att pensionen bör hanteras som uppskjuten lön men tyvärr så räknas den som ett bidrag ungefär som sjukbidrag eller liknande.

Pension, A-kassa,Pengar som folk får från F-kassan vid sjukdom. Är alla pengar som kommer ifrån en försäkring och är inget bidrag!!!!
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 12-06-2010, 13:35) *
Hur skulle det funka om alla kunde välja att betala skatt bara till det de själva ville stödja?

Visst lever vi i individualismens tid, men någon måtta på stolligheterna får det väl ändå vara.

Nej, för solidaritet och mot anarki.

Det hade varit intressant om man fick ett formulär där man prickade i vart ens skattepengar skulle gå. Man var tvungen att betala skatt, men kunde själv bestämma vad den skulle gå till. Jag är inte så säker på att folk skulle göra samma prioriteringar som varken alliansen eller oppositionen
*Stintan*
CITAT (theseraphim @ 12-06-2010, 13:13) *

Nej bidrag beskattas inte, varken barnbidrag, studiebidrag, försörjningsstöd(socialbidrag).
Sjukbidrag? heter det inte sjukersättning numera? Varken sjukersättning eller pension är bidrag och båda beskattas. Visa mig en källa som säger att dessa båda är bidrag.
*Stintan*
CITAT (theseraphim @ 12-06-2010, 13:22) *
Som sagt så är den inte schysst men vi betalar även våra hela liv ifall vi skulle bli sjuka och inte kan jobba, vi betalar hela våra liv till vägar i hela Sverige, vi betalar i hela våra liv för att ha lärare osv.

Jag tycker att man ska skilja på sociala avgifter, som arbetsgivaren betalar in till våra pensioner och sjukförsäkringar, och skatter
som går till det allmäna och som vi alla solidariskt bidrar till.
Aqvakul
CITAT (*Stintan* @ 12-06-2010, 15:04) *
Jag tycker att man ska skilja på sociala avgifter, som arbetsgivaren betalar in till våra pensioner och sjukförsäkringar, och skatter

Absolut! tummenupp.gif
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 12-06-2010, 15:04) *

Hamnar inte allt i samma hög i alla fall, eller är en del av pengarna öronmärkta?
andersen
CITAT (Huggorm @ 12-06-2010, 15:13) *
Hamnar inte allt i samma hög i alla fall, eller är en del av pengarna öronmärkta?

Pensionspengar som arbetsgivaren betalar in är lite olika beroende om arbetsgivaren har kollektivavtal eller inte.
Bengalow
Det hade varit intressant att se vad folk hade "prickat" av vid frivillig beskattning. Ta Grekland som ett exempel. Deras löneskatt ligger på mellan 10-16 %. Vid ev. sjukvård skall man, om man vill bli behandlad, betala under bordet till läkaren, barnmorskan m.fl. Mat får du själv skaffa. Rena sängkläder bara 1 gång. Så skall skattemyndigheten, byggnadsnämnden m.fl. ha sitt, för att dina ansökningar skall beviljas. Nu har jag
bara kännedom om Grekland, men förstår såvitt, att det är liknande förhållande i Spanien, Italien och Portugal. Är det då inte bättre med en skattefinansiering av nämnda serviceinrättningar?
theseraphim
CITAT (*Stintan* @ 12-06-2010, 14:51) *
Nej bidrag beskattas inte, varken barnbidrag, studiebidrag, försörjningsstöd(socialbidrag).
Sjukbidrag? heter det inte sjukersättning numera? Varken sjukersättning eller pension är bidrag och båda beskattas. Visa mig en källa som säger att dessa båda är bidrag.

Ber om ursäkt ifall jag uttryckt mig fel ang ordet bidrag men vad jag menar är att Staten inte ser det som uppskjuten lön på samma sätt som jag och du ser på det. Vi betalar en del varje år och sedan betalar de ut ett belopp som har en annan skattesats osv.
Huggorm
CITAT (Bengalow @ 12-06-2010, 15:45) *
Det hade varit intressant att se vad folk hade "prickat" av vid frivillig beskattning. Ta Grekland som ett exempel. Deras löneskatt ligger på mellan 10-16 %. Vid ev. sjukvård skall man, om man vill bli behandlad, betala under bordet till läkaren, barnmorskan m.fl. Mat får du själv skaffa. Rena sängkläder bara 1 gång. Så skall skattemyndigheten, byggnadsnämnden m.fl. ha sitt, för att dina ansökningar skall beviljas. Nu har jag
bara kännedom om Grekland, men förstår såvitt, att det är liknande förhållande i Spanien, Italien och Portugal. Är det då inte bättre med en skattefinansiering av nämnda serviceinrättningar?

Åtminstone byggnadsnämnden är i princip självbärande, dom tar ut stora avgifter för att godkänna bygglov. Där kan man inte räkna med någon subvention, för husägare är ju snikna kapitalister
theseraphim
CITAT (herkules @ 11-06-2010, 08:47) *
den sittande regeringen har kostat svenska folket multum redan så några miljoner till kan det vara värt att bli av med dem!

Kostat och kostat, Sverige är ett av de länder som klarat sig absolut bäst i den internationella finanskrisen och ser man till många andra länder i Europa så har vi ett betydligt bättre läge i dagsläget.
Krisen på finansmarknaden kan inte skyllas på något block men resultatet av den kan bli olika. Mauds inställning tex att inte staten ska gå in som ägare i stora företag är helt korrekt(Varvskrisen lärde oss det), däremot tycker jag väl inte om Maud direkt men men.
S vilja att ösa pengar över allt som går dåligt inom den privata sektorn är ett farligt spel att leka då man brukar säga...Ge någon fingret så tar de hela handen.
gnon49
Bidrag kan ju ändras och tas bort över tiden beroende på livsituation. Pensionen får man ju livet ut, även om den kan förändras beroende på konjunkturen. Kravet är ju bara att man nått en viss ålder. Jag ser snarare pensionen som en slags försäkring när man blir äldre och förhoppningsvis skall få njuta av ålderdomen. Men fett blir det nog inte.
Anma
CITAT (Huggorm @ 12-06-2010, 14:38) *
Det hade varit intressant om man fick ett formulär där man prickade i vart ens skattepengar skulle gå. Man var tvungen att betala skatt, men kunde själv bestämma vad den skulle gå till. Jag är inte så säker på att folk skulle göra samma prioriteringar som varken alliansen eller oppositionen

Det skulle även vara intressant om man själv kunde välja vilka bidrag man i framtiden skulle kunna tänka sig att ta emot och vilka inte oavsett livssituation. Undrar hur många som skulle välja bort arbetslöshetsstöd, sjukpenning, barnbidrag, bostadstillägg, pension med mera på grund av ideologiska skäl? För man ska väl leva som man lär?
andersen
CITAT (Anma @ 12-06-2010, 16:28) *
Det skulle även vara intressant om man själv kunde välja vilka bidrag man i framtiden skulle kunna tänka sig att ta emot och vilka inte oavsett livssituation. Undrar hur många som skulle välja bort arbetslöshetsstöd, sjukpenning, barnbidrag, bostadstillägg, pension med mera på grund av ideologiska skäl? För man ska väl leva som man lär?

Det är systemfel att säja bidrag.. det mesta som du räknar upp är försäkringar.
*Stintan*
CITAT (Anma @ 12-06-2010, 16:28) *

tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon