Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Anma
CITAT (andersen @ 12-06-2010, 16:32) *
Det är systemfel att säja bidrag.. det mesta som du räknar upp är försäkringar.

Jag vet det! Men för att vissa ska förstå kallar jag dem i detta inlägg för bidrag. Skulle i för sig kunnat välja att skriva "bidrag".
herkules
CITAT (theseraphim @ 12-06-2010, 15:58) *
Kostat och kostat, Sverige är ett av de länder som klarat sig absolut bäst i den internationella finanskrisen och ser man till många andra länder i Europa så har vi ett betydligt bättre läge i dagsläget.
Krisen på finansmarknaden kan inte skyllas på något block men resultatet av den kan bli olika. Mauds inställning tex att inte staten ska gå in som ägare i stora företag är helt korrekt(Varvskrisen lärde oss det), däremot tycker jag väl inte om Maud direkt men men.
S vilja att ösa pengar över allt som går dåligt inom den privata sektorn är ett farligt spel att leka då man brukar säga...Ge någon fingret så tar de hela handen.

men, vilken kris?
folk har fått gå från sina hus, sälja sina bilar, som de köpt för lånade pengar från banken, banken i sin tur har lånat pengarna från någon annan bank som har lånat ut till spekulationer med papper och annat som inte funnits. det har aldrig varit någon kris då det väl ändå inte kan krisas med något som inte finns? en bubbla som spruckit är det och det var väl på tiden?
Sverige hade goda finanser när vi bytte regering och nu har inte Sverige lika goda finanser längre, skyll inte på någon global jäkla kris, regeringen använde de pengar som fanns till skattelättnader för folk som inte behöver några skattelättnader. sjuka och pensionärer får betala.
Huggorm
CITAT (Anma @ 12-06-2010, 16:28) *
Det skulle även vara intressant om man själv kunde välja vilka bidrag man i framtiden skulle kunna tänka sig att ta emot och vilka inte oavsett livssituation. Undrar hur många som skulle välja bort arbetslöshetsstöd, sjukpenning, barnbidrag, bostadstillägg, pension med mera på grund av ideologiska skäl? För man ska väl leva som man lär?

Arbetslöshetsstöd har jag klarat mig utan hittills trots att jag varit arbetslös i flera etapper, och jag har format mitt liv och ekonomi till att klara mig utan, så den skulle jag kunna räkna bort. Sjukpenning hade jag gärna valt bort om jag fått lägga dom pengarna på en privat sjukförsäkring i stället. Barnbidrag kan jag klara mig utan, när jag bestämmer mig för att skaffa barn så kommer jag se till att jag kan finansiera det. Bostadstillägg vet jag inte ens vad det är och vem som är berättigad till, så det är nog också något jag kan klara mig utan. Pensionen är ju viktigt, för vi kommer alla bli för gamla för att jobba en dag, men även där hade jag gärna valt en privat pensionsförsäkring i stället.

CITAT (herkules @ 12-06-2010, 17:44) *
men, vilken kris?
folk har fått gå från sina hus, sälja sina bilar, som de köpt för lånade pengar från banken, banken i sin tur har lånat pengarna från någon annan bank som har lånat ut till spekulationer med papper och annat som inte funnits. det har aldrig varit någon kris då det väl ändå inte kan krisas med något som inte finns? en bubbla som spruckit är det och det var väl på tiden?
Sverige hade goda finanser när vi bytte regering och nu har inte Sverige lika goda finanser längre, skyll inte på någon global jäkla kris, regeringen använde de pengar som fanns till skattelättnader för folk som inte behöver några skattelättnader. sjuka och pensionärer får betala.

Jag förstår verkligen inte hur ni på vänsterkanten kan välja att bortse från den globala krisen. Tror du verkligen att Sverige hade hamnat i den situation vi är i om inte resten av världen också hamnat i kris? Vidare är det inte sjuka och pensionärer som får betala, det är alltid de arbetande som får betala. Pengar dyker inte bara upp ur tomma luften, dom måste arbetas ihop.
herkules
CITAT (Huggorm @ 12-06-2010, 17:53) *
Jag förstår verkligen inte hur ni på vänsterkanten kan välja att bortse från den globala krisen. Tror du verkligen att Sverige hade hamnat i den situation vi är i om inte resten av världen också hamnat i kris? Vidare är det inte sjuka och pensionärer som får betala, det är alltid de arbetande som får betala. Pengar dyker inte bara upp ur tomma luften, dom måste arbetas ihop.

i Sverige är det sjuka och gamla som får betala arbetande människors välstånd.
självklart finns det ingen kris, det sitter folk och leker med monopolpengar, de borde skaffa sig ett riktigt jobb istället!
Huggorm
CITAT (herkules @ 12-06-2010, 18:04) *
i Sverige är det sjuka och gamla som får betala arbetande människors välstånd.

Förklara är du snäll, jag fattar inte confused.gif
Bengalow
Inte så konstigt alls, att du inte fattar. Genom att inte betala de sjuka med den ersättning som dom har rätt till, genom åratals inbetalningar till FK, så kan man lägga pengar på skattesänkningar till dem som redan har det gott ställt i Danderyd, Djursholm, Vellinge m.fl. Att du inte ser vilka omställningar som skett i samhället under de senare åren borde berättiga dig till handicapbidrag. Blind och döv som jag ser dig. Eller kanske du inte fattar vad som är på gång?
Huggorm
CITAT (Bengalow @ 12-06-2010, 19:46) *
Inte så konstigt alls, att du inte fattar. Genom att inte betala de sjuka med den ersättning som dom har rätt till, genom åratals inbetalningar till FK, så kan man lägga pengar på skattesänkningar till dem som redan har det gott ställt i Danderyd, Djursholm, Vellinge m.fl. Att du inte ser vilka omställningar som skett i samhället under de senare åren borde berättiga dig till handicapbidrag. Blind och döv som jag ser dig. Eller kanske du inte fattar vad som är på gång?

Vilka ersättningar är det som inte betalats ut trots att mottagaren är berättigad? Och menar du att det är deras tidigare inbetalningar till försäkringskassan som gör dom berättigade?
Anma
CITAT (Huggorm @ 12-06-2010, 20:07) *
Vilka ersättningar är det som inte betalats ut trots att mottagaren är berättigad? Och menar du att det är deras tidigare inbetalningar till försäkringskassan som gör dom berättigade?

Det finns en hel drös med människor som egentligen är sjuka men som numera inte klassas som detta, enkom för att regeringen bestämt att sjuktalen ska ner. Du kanske bläddrar förbi artiklarna om dessa personer i tidningarna? Lite för mycket verklighet att ta in?

Dessutom, läste precis i en odliats blogg att denne kommer att skrivas in på arb. förmedlingen i tre månader, för att därefter återgå till sjukförsäkringssystemet. Detta råkade min man ut för också. I beslutet stod det att de ansåg att ingen arbetsförmåga finns, men dagarna är slut!!

Tycker du att detta förfarande är rätt och riktigt?
herkules
CITAT (Huggorm @ 12-06-2010, 20:07) *

hej hörru, så korkad är du inte! vi har gått igenom det här tämligen grundligt i tidigare trådar och inte ens du kan säga att det är rätt när cancersjuka Oskar inte får sjukpenning sin sista tid i livet för att sekreterare Annika ska ha 1500 spänn mer i plånboken varje månad.
Huggorm
CITAT (herkules @ 12-06-2010, 20:19) *
hej hörru, så korkad är du inte! vi har gått igenom det här tämligen grundligt i tidigare trådar och inte ens du kan säga att det är rätt när cancersjuka Oskar inte får sjukpenning sin sista tid i livet för att sekreterare Annika ska 1500 spänn mer i plånboken varje månad.

ohmy.gif Oj oj, nu skrev du sekreterare och inte verkställande direktör på ett privat företag, hur kommer det sig?
herkules
CITAT (Huggorm @ 12-06-2010, 20:21) *
ohmy.gif Oj oj, nu skrev du sekreterare och inte verkställande direktör på ett privat företag, hur kommer det sig?

jag tog ett jobb, vilket som helst. dirre, dagisfröken, spela roll, sänkt skatt är trams!
Huggorm
CITAT (Anma @ 12-06-2010, 20:16) *
Det finns en hel drös med människor som egentligen är sjuka men som numera inte klassas som detta, enkom för att regeringen bestämt att sjuktalen ska ner. Du kanske bläddrar förbi artiklarna om dessa personer i tidningarna? Lite för mycket verklighet att ta in?

Dessutom, läste precis i en odliats blogg att denne kommer att skrivas in på arb. förmedlingen i tre månader, för att därefter återgå till sjukförsäkringssystemet. Detta råkade min man ut för också. I beslutet stod det att de ansåg att ingen arbetsförmåga finns, men dagarna är slut!!

Tycker du att detta förfarande är rätt och riktigt?

Jag tror att få personer är så sjuka att dom inte skulle kunna sköta något slags arbete under en deltidsanställning, och dessa skall få en skysst chans att komma tillbaka till arbetslivet.

CITAT (herkules @ 12-06-2010, 20:23) *
jag tog ett jobb, vilket som helst. dirre, dagisfröken, spela roll, sänkt skatt är trams!

Men höjd skatt är mums?
herkules
CITAT (Huggorm @ 12-06-2010, 20:23) *
Jag tror att få personer är så sjuka att dom inte skulle kunna sköta något slags arbete under en deltidsanställning, och dessa skall få en skysst chans att komma tillbaka till arbetslivet.

det är rätt, låt piskan vina bara!
sen tar vi bort dödssjuka människors inkomst också, slår oss för bröstet och säger - f-n vad vi är bra!!
usch!
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 12-06-2010, 20:24) *
Men höjd skatt är mums?

Tror gör man i kyrkan!

Höjd skatt ja det behövs om sjuka och gamla ska kunna få leva ett någotsånär drägligt liv.
herkules
Men höjd skatt är mums?

helt ok faktiskt, det känns bra att göra rätt för sig och ställa upp för dem som behöver det! prova vetja!
Anma

Jo, tanken är ju god, men hur ska man skapa alla dessa deltidsstjänster som är anpassade till människor som en dag kanske klarar en timme, en annan dag kanske två timmar eller med lite tur fyra timmar, de flesta dagar ingen timme alls? En lotteri vilken dag det fungerar och vilken inte.
Resterande tiden då, är det ok med sjukpenning för att fylla upp till heltid eller ska man klara sig på 5-20 timmars lön per vecka?

Det finns inte arbete till friska människor ens, det är väl därför du till exempel arbetar i Norge.

Ibland, men bara ibland, önskar jag en annans elände till människor med din inställning, ett halvår eller ett år, bara så att ni får känna på hur det fungerar. Eller inte fungerar snarare.
gnon49
Men höjd skatt är mums?

Nej, höjd skatt är inte mums. staten skall sköta vår välfärd, inte vår privatekonomi. Höjd skatt från en redan hög skattenivå, leder inte till bättre välfärd. Fast en del partier vill få oss att tro det. På den "gamla goda tiden" kunde en löneökning resultera i lägre nettolön. För egen del tog jag hellre ut fler semesterdagar än att få betalt för övertiden där skatten tog det mesta. Skattenivån börjar väl närma sig normala nivåer nu. Och vi har ju fortfarande en fungerande välfärd. Fast sjukförsäkringen tycker jag regeringen har skött allt annat än bra.
Men i övrigt visar ju fakta att vi har klarat krisen betydligt bättre än andra eu-länder. Sverige är på G.
netha
CITAT (Anma @ 12-06-2010, 16:28) *
Det skulle även vara intressant om man själv kunde välja vilka bidrag man i framtiden skulle kunna tänka sig att ta emot och vilka inte oavsett livssituation. Undrar hur många som skulle välja bort arbetslöshetsstöd, sjukpenning, barnbidrag, bostadstillägg, pension med mera på grund av ideologiska skäl? För man ska väl leva som man lär?

tummenupp.gif
Huggorm
CITAT (herkules @ 12-06-2010, 20:32) *
helt ok faktiskt, det känns bra att göra rätt för sig och ställa upp för dem som behöver det! prova vetja!

Vart tycker du gränsen går då, hur många procent av lönen tycker du är rimligt att betala i skatt?
netha
Men höjd skatt är mums?

Nu vet jag inget om dig ... inte din ålder, utbildning eller jobb ... men jag tycker att du agerar väldigt omoget ... egoistiskt ... som om du sket i hela världen förutom just dig själv.

Har du ingen solidaritetskänsla ... känsla av VI och inte bara JAG!?
Huggorm
CITAT (netha @ 12-06-2010, 21:11) *
Nu vet jag inget om dig ... inte din ålder, utbildning eller jobb ... men jag tycker att du agerar väldigt omoget ... egoistiskt ... som om du sket i hela världen förutom just dig själv.

Har du ingen solidaritetskänsla ... känsla av VI och inte bara JAG!?

Du kanske inte tror det, men många skulle väldigt gärna vilja komma tillbaka till arbetslivet, och dom tycker jag skall få hjälp och en chans att göra det. Det är något som skulle gynna hela samhället.
netha
CITAT (Huggorm @ 12-06-2010, 21:25) *
Du kanske inte tror det, men många skulle väldigt gärna vilja komma tillbaka till arbetslivet, och dom tycker jag skall få hjälp och en chans att göra det. Det är något som skulle gynna hela samhället.

Visst ska de få hjälp som kan och vill komma ut i arbetslivet ... men varför ska de som INTE kan, straffas och många hinner dö av sin sjukdom medan FK:s handläggare agerar stelbent byråkratiskt och helt utan av minsta gnutta människokännedom eller empati. sad.gif

Samhället gynnas inte av att allt fler sjuka mår dåligt pga stress för att de plötsligt anses som 100% arbetsföra fastän de är sjuka och inte orkar/kan utföra något arbete.
F.ö så tillhör jag dem som flera gånger fått förfrågan från FK om vad jag vill jobba med.
Detta trots att de vet att jag är 100% icke arbetsför.
Bengalow
Men halleda. Du har slingrat dig som din nick hela tiden, men nu har du verkligen bitit dig själv i svansen. Tack för ett "nästan" bra och givande svar. Har du kanske lärt dig något av denna diskussionen?
netha
CITAT (Bengalow @ 12-06-2010, 21:39) *
Men halleda. Du har slingrat dig som din nick hela tiden, men nu har du verkligen bitit dig själv i svansen. Tack för ett "nästan" bra och givande svar. Har du kanske lärt dig något av denna diskussionen?

Och vem var det inlägget riktat till?
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 12-06-2010, 21:25) *

Då ska man väl börja med att ge dem rehabilitering och inte som nu bara slänga ut folk i ingenmansland och ta ifrån dem sin försörjning.

Du tror väl ändå inte att folk hellre är sjuka än friska?
Huggorm
CITAT (netha @ 12-06-2010, 21:37) *
Visst ska de få hjälp som kan och vill komma ut i arbetslivet ... men varför ska de som INTE kan, straffas och många hinner dö av sin sjukdom medan FK:s handläggare agerar stelbent byråkratiskt och helt utan av minsta gnutta människokännedom eller empati. sad.gif

Samhället gynnas inte av att allt fler sjuka mår dåligt pga stress för att de plötsligt anses som 100% arbetsföra fastän de är sjuka och inte orkar/kan utföra något arbete.
F.ö så tillhör jag dem som flera gånger fått förfrågan från FK om vad jag vill jobba med.
Detta trots att de vet att jag är 100% icke arbetsför.

Det låter ju nästan som om det vore en livsavgörande operation det handlar om, men så är det ju faktiskt inte.

CITAT (netha @ 12-06-2010, 21:41) *
Och vem var det inlägget riktat till?

Mot mig, vem annars?
netha
CITAT (Huggorm @ 12-06-2010, 21:42) *
Det låter ju nästan som om det vore en livsavgörande operation det handlar om, men så är det ju faktiskt inte.

Nu förstår jag nada!?
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 12-06-2010, 21:42) *

Vad snackar du om?
Huggorm
Man dör inte av att skickas mellan olika myndigheter, det är säkerligen frustrerande men morgondagen kommer i alla fall
zaaritha
netha:
Jag vet hur det är--tyvärr!
Har dock ej fått "stöten" än; den kommer!
Jag har så mycket värk--så jag vet ej vad jag skulle
kunna jobba med!
Jag kan använda mina händer--mestedels.......
Min nacke värker ständigt.
Höfter o knän, likaså.
Men; jag tror inte att de som inte har all denna värk, t.ex.--
kan förstå?!
De tror att man "spelar" eller "fjantar sej"!
Absolut inte!
netha
CITAT (Huggorm @ 12-06-2010, 21:47) *
Man dör inte av att skickas mellan olika myndigheter, det är säkerligen frustrerande men morgondagen kommer i alla fall

Alltså ... nu måste jag få säga att jag tycker att du är otroligt omogen/ovetande om det verkliga livet.
Ponera att du imorgon drabbas av svår sjukdom eller arbetsskada som gör dig arbetsoförmögen ...
skulle du då också ha samma syn ang sjuka/handikappde kontra FK:s (borgarnas) nuvarande hetsjakt!?

Tror jag inte.

Huggorm
CITAT (netha @ 12-06-2010, 21:53) *
Alltså ... nu måste jag få säga att jag tycker att du är otroligt omogen/ovetande om det verkliga livet.
Ponera att du imorgon drabbas av svår sjukdom eller arbetsskada som gör dig arbetsoförmögen ...
skulle du då också ha samma syn ang sjuka/handikappde kontra FK:s (borgarnas) nuvarande hetsjakt!?

Tror jag inte.

Det återstår att se. Men jag har faktiskt en plan B i fall det skulle hända. Om det går att genomföra beror förstås på hur sjukdom eller olycksfall slår. Blir man liggande förlamad är det ju kört i alla fall
netha
CITAT (zaaritha @ 12-06-2010, 21:49) *
netha:
Jag vet hur det är--tyvärr!
Har dock ej fått "stöten" än; den kommer!
Jag har så mycket värk--så jag vet ej vad jag skulle
kunna jobba med!
Jag kan använda mina händer--mestedels.......
Min nacke värker ständigt.
Höfter o knän, likaså.
Men; jag tror inte att de som inte har all denna värk, t.ex.--
kan förstå?!
De tror att man "spelar" eller "fjantar sej"!
Absolut inte!

smiley_small_hug.gif
*Stintan*

Nu förstår jag ännu mindre.
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 12-06-2010, 22:00) *
Nu förstår jag ännu mindre.

Du får fundera en stund
netha
CITAT (Huggorm @ 12-06-2010, 21:56) *
Det återstår att se. Men jag har faktiskt en plan B i fall det skulle hända. Om det går att genomföra beror förstås på hur sjukdom eller olycksfall slår. Blir man liggande förlamad är det ju kört i alla fall

Precis ... man vet aldrig vad som väntar runt hörnet.
Din plan B ... tror jag att du kan skrota redan nu ... eftersom du ju som sagt inte kan se vad som väntar.

Det är lätt att som ung (vet inte hur ung/gammal du är men låter som du tillhör - 30) tro att livet är en enda fröjd och inte se att det också kan innehålla en del otäcka överraskningar som man är helt oförberedd på.
Man får tyvärr inte välja själv vad man vill drabbas av eller inte ... inte heller hur länge man vill leva osv.
Huggorm
CITAT (netha @ 12-06-2010, 22:05) *
Precis ... man vet aldrig vad som väntar runt hörnet.
Din plan B ... tror jag att du kan skrota redan nu ... eftersom du ju som sagt inte kan se vad som väntar.

Det är lätt att som ung (vet inte hur ung/gammal du är men låter som du tillhör - 30) tro att livet är en enda fröjd och inte se att det också kan innehålla en del otäcka överraskningar som man är helt oförberedd på.
Man får tyvärr inte välja själv vad man vill drabbas av eller inte ... inte heller hur länge man vill leva osv.

En plan B som täcker upp mycket är bättre än att inte ha någon plan alls. Jo, jag är -30, men bara med månader. Flera partier har kandidater till riksdagen som är 18, så min ålder kan du nog inta klaga på...
netha
CITAT (Huggorm @ 12-06-2010, 22:08) *
En plan B som täcker upp mycket är bättre än att inte ha någon plan alls. Jo, jag är -30, men bara med månader. Flera partier har kandidater till riksdagen som är 18, så min ålder kan du nog inta klaga på...

Vaddå klaga på din ålder ... har jag väl inte gjort ... bara på din omognad.
Huggorm
CITAT (netha @ 12-06-2010, 22:09) *
Vaddå klaga på din ålder ... har jag väl inte gjort ... bara på din omognad.

Och omogen är jag för att jag inte har samma åsikt som dig?
netha
CITAT (Huggorm @ 12-06-2010, 22:11) *
Och omogen är jag för att jag inte har samma åsikt som dig?

Inte alls. :-) Men helhetsintrycket får mig att tycka så.
Anma

Faktiskt dör vissa, psykiskt sjuka som redan lever på självmordets brant, till exempel, där detta blir droppen.
Cancersjuka som ändå dött, men borde fått en lugnare slut på sitt liv är ett annat exempel.
Finns fler exempel.
herkules
CITAT (Huggorm @ 12-06-2010, 21:10) *
Vart tycker du gränsen går då, hur många procent av lönen tycker du är rimligt att betala i skatt?

det beror på hur ens livssituation ser ut och hur mycket man tjänar.
Motti
Så här är det !här kan man inte dra hela sitt liv och vad man varit med om ingen skulle orka läsa och kommentera det,därför blir alla innlägg som man gör "Rumphuggna"man kan ju inte sitta här och skriva sitt livs historia finns inte utryme för det.Men helst klart är att vi som är 50 + har mer livserfarenhet en del har upplevt mer än andra osv,men det får man inte fram här,Då skulle ODLA vara en stor jäkla bok och så fungerar det inte ,här är det snabba inlägg och korta kommentarer som gäller ,långa utlägg 'är ingen som orkar läsa !rätta mig om jag har fel blush.gif
Bengalow
Rätt, du har fel, Motti...
Huggorm
CITAT (herkules @ 12-06-2010, 23:08) *
det beror på hur ens livssituation ser ut och hur mycket man tjänar.

Att det är dom som tjänar mer som skall betala mer förstår jag att du menar, men det där med livssituation, hur menar du där? Vilka skall betala mer och vilka mindre?
Motti
giggle.gif motfalls kärring Bengalov naughty.gif Int skulle du sitta här och läsa någons livs historia på 1000 sidor giggle.gif Skojare där smile.gif
herkules
CITAT (Huggorm @ 12-06-2010, 23:24) *
Att det är dom som tjänar mer som skall betala mer förstår jag att du menar, men det där med livssituation, hur menar du där? Vilka skall betala mer och vilka mindre?

har man ont i halsen borde man slippa betala skatt exvis. återkommer i morgon, är för trött för det här just nu.

CITAT (Motti @ 12-06-2010, 23:13) *
Så här är det !här kan man inte dra hela sitt liv och vad man varit med om ingen skulle orka läsa och kommentera det,därför blir alla innlägg som man gör "Rumphuggna"man kan ju inte sitta här och skriva sitt livs historia finns inte utryme för det.Men helst klart är att vi som är 50 + har mer livserfarenhet en del har upplevt mer än andra osv,men det får man inte fram här,Då skulle ODLA vara en stor jäkla bok och så fungerar det inte ,här är det snabba inlägg och korta kommentarer som gäller ,långa utlägg 'är ingen som orkar läsa !rätta mig om jag har fel blush.gif

man skriver så långt eller kort man vill, så är det!
Motti
långt eller kort ?har man levt sedan 1953 så kan det vara svårt att förklara sina ståndpunkter på tio meningar här i ett inlägg,många gånger så blir man missförståd eller nertryckt eller bortblåst confused.gif .
Anma
CITAT (Motti @ 12-06-2010, 23:58) *
långt eller kort ?har man levt sedan 1953 så kan det vara svårt att förklara sina ståndpunkter på tio meningar här i ett inlägg,många gånger så blir man missförståd eller nertryckt eller bortblåst confused.gif .

Jo men i denna tråd lyser nog ståndpunkterna igenom även med korta inlägg.
Antingen tycker man att sjuka ska få vara sjuka, eller så inte. Antingen anser man att de flesta sjuka stimulerar och egentligen kan arbeta, eller så inte. Antingen tycker man att skatten är för hög, eller så inte. Och så vidare.

theseraphim
Snälla lugna ner er allihopa, oavsett vem som vinner valet i höst så kommer inte alla få det bra, en hel del får det säkert bättre, alla kommer vilja ha det bättre oavsett vad de hade innan, vi kommer garanterat spotta på våra politikers beslut för det gör vi oavsett regeringens färg men en sak är säkert demokratin bestämmer vem vi ska hutta med näven åt.
Saknar tiden då Odla främst handlade om växter o trädgård nu är det mest politik och munhuggeri -cry-.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon