|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Gossen Ruda
01-10-2010, 14:54
En moderator får givetvis också ge sig in i diskussioner, även heta sådana. Det är först när någon passerar givna gränser som h*n skall ingripa, exempelvis vid personpåhopp, lögner, förtal och vidrigt språk också kanske. Det brukar aldrig vara några problem, tycker någon att moderatorn går över gränsen finns det alltid möjlighet att klaga hos forumägarna.
Red Top
01-10-2010, 15:00
Det verkar som det finns olika uppfattningar, om vad en moderator på ett internetforum är.
Så här skriver någon på Wikipedia:
"Moderator, diskussionsledare, den person i en debattpanel eller diskussionsgrupp som ska verka för en lugn och saklig diskussion. Personen kan jämföras med en ordförande.
En moderator kan även vara en person på nätet med särskilda rättigheter i programvaran och med uppgift att hålla reda på nätbaserade forum (nyhetsgrupper, IRC-kanaler o.d).
Uppgiften utförs vanligtvis av ideella personer och är av administrativ karaktär. I vissa fall förekommer även granskning av vilka meddelanden som ska publiceras för allmänheten.
Syftet kan variera från att reducera volymen av inläggen till att filtrera bort stötande eller olagliga uttalanden.
Rätten att överklaga felbehandling är också ofta begränsad."
En moderator är ju i mina ögon inte någon som styr upp vilka åsikter deltagarna på ett forum får ha, utan mer att administrera, så att det inte blir allt för rörigt.
Att inte liknande trådar startas stup i kvarten. Att flytta trådar, som hamnat fel. Att låsa trådar, som spårar ur. Att kontakta deltagare, som inte håller sig i skinnet etc, etc.
Det handlar ju inte om att ha "Odlas eget lilla SÄPO.
Jag har ingenting emot att det finns moderatorer. Tvärt om.
Men som ni ser i texten från Wikipedia, är det oftast på ideell basis. Dvs någon som utan betalning ställer upp och håller ordning.
Edit: Glömde: Det är givetvis alltid forumägarna, som har det yttersta ansvaret.
fuchsian
01-10-2010, 15:10
CITAT (Gossen Ruda @ 01-10-2010, 15:54)  En moderator får givetvis också ge sig in i diskussioner, även heta sådana. Det är först när någon passerar givna gränser som h*n skall ingripa, exempelvis vid personpåhopp, lögner, förtal och vidrigt språk också kanske. Det brukar aldrig vara några problem, tycker någon att moderatorn går över gränsen finns det alltid möjlighet att klaga hos forumägarna. Jag undrar på en sak ang. en moderator (har inget emot det, men ingen från forumet!) Jo, det är så att hur kan en sådan person veta om en medlem tex. ljuger om något? hur går man till rätta med det? Språket går ju läsa och bedömma, men det som inte kommer fram i forumet och det ropas på bevisningar?? Har du nån idee om det? Och sedan dom "givna gränserna", hur ska alla kunna veta det och att moderatorn inte bli partisk, utan att behåller sin neutralitet i sina bedömningar??? Jag undrar bara, inget annat. .. fuchian.. PS. ang. mitt nickname axepterar jag inte det ni skriver. Ska ta itu med det när jag kommer hem, men jag är inte ute efter annat än att ändra det så att det inte bli så lätt att FELSKRIVA ....
Myosotis
01-10-2010, 15:28
Som sagt tycker jag inte att moderatorer ska ingripa för mycket. Tycker det är fånigt när folk har synpunkter på vad som är ot, hur långa inlägg man får skriva osv. Så hemskt att få sina inlägg nedkortade/förvrängda, finns det verkligen fora där det händer?! Då är det ju Stasi och då skulle inte jag trivas. CITAT (Red Top @ 01-10-2010, 16:00)  Att inte liknande trådar startas stup i kvarten. - Spelar roll? Att flytta trådar, som hamnat fel. - Om TS begär det. Att låsa trådar, som spårar ur. - Behövs nog inte mycket oftare än vad som är fallet här. Att kontakta deltagare, som inte håller sig i skinnet - Det är viktigt. Det allra viktigaste är väl att folk får en varning om de är elaka, sen stängs de av. Jag tycker fortfarande att en liten knapp borde finnas vid varje inlägg som man kan klicka på för att rapportera hets mot folkgrupp, personangrepp eller liknande.
Red Top
01-10-2010, 15:43
CITAT (Red Top @ 01-10-2010, 16:00)  Att inte liknande trådar startas stup i kvarten. - Spelar roll? 1) Att flytta trådar, som hamnat fel. - Om TS begär det.2) Att låsa trådar, som spårar ur. - Behövs nog inte mycket oftare än vad som är fallet här. 3) Att kontakta deltagare, som inte håller sig i skinnet - Det är viktigt. Mina punkter här ovan handlar inte bara om småprat. 1) Kan inte hjälpa att jag tycker det blir lite tokigt, när t ex samma pelargonfråga dyker upp för sjunde gången inom ngr veckor 2) När ovana forumdeltagare lägger in växtfrågor under t ex Support, och aldrig får ngt svar, skulle det nog vara bra om frågan hamnade på rätt ställe. 3) Ibland tar det väldigt lång tid innan något händer. Jag tycker det vore bra om en moderator tillfälligt kunde låsa trådar. Tills forumansvariga fått titta på det.
fuchsian
01-10-2010, 15:48
CITAT (Myosotis @ 01-10-2010, 16:28)  Som sagt tycker jag inte att moderatorer ska ingripa för mycket. Tycker det är fånigt när folk har synpunkter på vad som är ot, hur långa inlägg man får skriva osv. Så hemskt att få sina inlägg nedkortade/förvrängda, finns det verkligen fora där det händer?! Då är det ju Stasi och då skulle inte jag trivas. Det allra viktigaste är väl att folk får en varning om de är elaka, sen stängs de av. Jag tycker fortfarande att en liten knapp borde finnas vid varje inlägg som man kan klicka på för att rapportera hets mot folkgrupp, personangrepp eller liknande. Det ska ju inte bli så att man har den moderatorn i häcken så fort man svarar på något. Ibland kan det bli långa inlägg om man skriver och berättar om något, det borde ju kunna finnas till. Jag förstår dig i den punkten. Det som var galet och helt oacceptabelt i somras när jag slängdes ut utan en enda förklaring. En dag var datorn bara död. Vet vem som var bakom det och fy på henne. Det som är acceptabelt och nödvändigt och hör till god ton, är att först ge en varning och ta upp det på ett vettigt sätt. Om det ändå inte funkar, då meddelar man personen i fråga att då (datum o tid) kommer man stängas av. Är man så dum att man trots det bär sig illa åt, får man skylla sig själv. Man måste ge medlemmen info och inte går över huvudet på vederbörande. Mycket dålig stil av Adm. att göra så. Då ska de tåla i sin tur att man blir pissförbannad, detta är ju ingen kreaturs auktion. Just denna nonchalanta sätt kan man flyga i taket och tro att de inte är seriösa. ... fuchian....
Gunilla T
01-10-2010, 15:50
En moderator skall väl enbart se till att forumets regler följs och det är väl ägarna som bestämmer regelverket (och lagstiftningen)
Har inget med olika åsikter att göra...
skogstroll
01-10-2010, 15:50
att datorn är död är nog inte odlas fel...
AndersKbg
01-10-2010, 15:52
11 sidor tråd men ingen som helst reaktion från någon ansvarig.
Speglar problemet ganska väl tycker jag.
andersen
01-10-2010, 15:59
CITAT (AndersKbg @ 01-10-2010, 16:52)  11 sidor tråd men ingen som helst reaktion från någon ansvarig.
Speglar problemet gansla väl tycker jag. Ja så är det och har alltid varit, vet dom som har levererat mail efter mail, till forumsägarna utan något svar, själv har jag väl skickat ett par stycken men aldrig hört något ifrån dom. Det här forumet är lämnat vind för våg.Man kan gå in och se hur många gånger forumsägarna har skrivit på forumet,det är inte många gånger och när dom har visas sig här har det handlat om teknisk information ang forumet.
Ja en sak är klar. Den som lyckats bli avsängd från Odla har verkligen passerat anständighetens gräns med råge.
fuchsian
01-10-2010, 16:33
CITAT (skogstroll @ 01-10-2010, 16:50)  att datorn är död är nog inte odlas fel... Skogstroll, Nu missuppfattade du, eller jag slarvade, men skit samma. Det jag menar är att helt utan förvarning är man uteblåst och kommer inte in i forumet ---- det menar jag att datorn var död. Man är totalt ovetande vad som har hänt och när jag ringde till Odla, så får man svaret att de har spärrat mitt inträde till forumet, inga förklaringar ges. Då far man ändå upp till taknocken, när det handskas på detta sätt, vilket jag också framförde åt dom. Det är inte god ton från en stor firma, har det nu begåtts ett enda fel och jag drabbades av det, kan jag bortse det som en "olyckshändelse i arbetet". Har inte hört el. talat med andra om det mer än Silos och hon berättade hur hon blev behandlad, men det är en annan historia. Förstår du mig nu? annars fråga på bara, men har lite att styra omkring här hemma, men låter datorn stå på ett tag till. ... fuchian ..... CITAT (AndersKbg @ 01-10-2010, 16:52)  11 sidor tråd men ingen som helst reaktion från någon ansvarig.
Speglar problemet ganska väl tycker jag. Det har jag också upplevt, inga svar, eller något som inte ens är aktuellt längre. Vad menar du med 11 sidor tråd? vilken reaktion väntar du på? ..fuchian....
Aqvakul
01-10-2010, 16:36
CITAT (Myosotis @ 01-10-2010, 16:28)  Det allra viktigaste är väl att folk får en varning om de är elaka, sen stängs de av. Jag tycker fortfarande att en liten knapp borde finnas vid varje inlägg som man kan klicka på för att rapportera hets mot folkgrupp, personangrepp eller liknande.  Bra skrivet! Tyvärr så är den här tråden , liksom de tidigare vi haft i samma ämne, helt meningslös. Så länge forumansvariga visar minimalt intresse för vad som sker på forumet så kommer inget att förändras och inget att bli bättre... Det är tråkigt att behöva säga det, men tyvärr alldeles sant: Vad vi säger i denna tråden spelar i princip ingen roll, så länge forumansvariga inte helt förändrar sin inställning till forumet, vilket jag finner tämligen osannolikt.
sqrulan
01-10-2010, 16:53
CITAT (fuchian @ 30-09-2010, 13:26)  Ni bägge har mycket bra ideer, ta det lugnare. Jag menar då alla, ingen särbehandling på mig, även att jag lyssnar som bäst när det kommer i mjukare ton. Där är bråktråden en annan sak, har gillat den.
Jag reser bort på lördag (med el. utan infuenssa) och kommer att vara borta troligen 1 vecka, beroende hur vår hund mår. den damen är på sitt 15;e år och det är bara en tidsfråga, men vi har goda vänner som även tar det om det skulle bli att hon blir sämre. Ni kan starta på nytt och sedan kan man se var jag skulle platsa, jag är lyhörd. Men ta nu inte detta så att jag vill hänga kvar med tvång, det gör jag inte så länge jag är kund hos Odla. de har haft de bästa sändningarna av växter, det tackar jag dem för. Hadde provat 2 olika innan och förlorade både mina pengar och förtroendet till dem. OBS; gillar inte politik, håller mig undan. Dax för en Alvedon till. ....fuchian.... Ett tips! Ta hela asken med papper å allt! Så slipper vi dej, fast du kommer att skapa ett tomrum!?
AndersKbg
01-10-2010, 17:04
CITAT (sqrulan @ 01-10-2010, 17:53)  Ett tips! Ta hela asken med papper å allt! Så slipper vi dej, fast du kommer att skapa ett tomrum!?  Tycker du själv att det där var ett bra inlägg?
CITAT (Gossen Ruda @ 01-10-2010, 15:54)  En moderator får givetvis också ge sig in i diskussioner, även heta sådana. Det är först när någon passerar givna gränser som h*n skall ingripa, exempelvis vid personpåhopp, lögner, förtal och vidrigt språk också kanske. Det brukar aldrig vara några problem, tycker någon att moderatorn går över gränsen finns det alltid möjlighet att klaga hos forumägarna. På samtliga forum jag läser i är moderatorer med o diskuterar i trådar utan problem. Det borde fungera även här. Tror Aqvakul hade klarat det galanat. CITAT (fuchian @ 01-10-2010, 16:48)  .... Det som var galet och helt oacceptabelt i somras när jag slängdes ut utan en enda förklaring. En dag var datorn bara död. Vet vem som var bakom det och fy på henne. .... Fast hade jag åkt ut på det sättet så hade jag nog rannskakat mig själv ordentligt och funnit vad som var fel. Menar det är ju inte personligt att en okänd "moderator" slänger ut mig från ett forum. Då har jag gjort ngt helt mot reglerna. Jag hade skämts lite dessutom o bett om ursäkt.
sqrulan
01-10-2010, 17:11
CITAT (AndersKbg @ 01-10-2010, 18:04)  Tycker du själv att det där var ett bra inlägg?  Japp och smart sagt t.o.m! Vad hon käkar är nog värre än alvedon!
*Stintan*
01-10-2010, 17:20
Admin har ju tidigare sagt ifrån att de inte vill ha någon moderator på forumet. Det lär vi även fortsättningsvis få finna oss i och diskussionen är därför rätt meningslös. Vanligtvis är vi väl rätt bra på att hålla ordning på varandra men när någon inte lyssnar och tar till sig kritiken så uppstår såna problem vi haft sedan några månader tillbaka.
Blir någon avstängd så finns det fog för det och man behöver nog inte sitta och undra över orsaken. Undrar man ändå så är ju svaret... ett olämpligt uppförande! Troll blir inte varnade innan de stängs av!
sqrulan
01-10-2010, 17:30
Jag skulle nog överleva en avstängning hur enkelt som helst. Jag promenerar vidare bara men antagligen så skulle jag inte komma tillbaks för att försöka bevisa nåt!!! Min innersta stolthet skulle nog få en törn men jag har ju mer än Odla att leva för. Jag måste tillägga att mitt mjuka hjärta lider med f, så är det för jag tror att hon inte är riktigt frisk! Sjuka och gammla personer berör mej. Kanske borde man låta hon va!?
Inte heller jag förstår varför en del är så rädda för en moderator och lite uppstyrning.
Jag är medlem i ett antal forum där modereringen fungerar alldeles ypperligt. I många fall är moderatorerna med i diskussionerna och det handlar inte alls om att alla ska tycka som dem. Tror att det är lite krav på en moderator också att inte följa med strömmen eller låta sina egna värderingar färga arbetet.
Det är säkerligen inget lätt jobb men det fungerar på andra forum så varför skulle det inte fungera här?? Tvärtom känner jag mig trygg på dessa andra forum…..postar jag ett inlägg fel får jag ett litet svar att nu blev det fel vi lägger det här i stället.
Tar jag upp någonting som redan tagits upp säger moderatorn till att tråden redan finns och ger mig en hänvisning till den tråden.
Blir diskussionerna heta låses tråden och städas upp innan vi får fortsätta.
Behövs det får man tillsägelser och till slut kortare eller längre avstängningar, beroende på vad/hur man betett sig eller och har sagt/skrivit.
Lite exempel på olika regler (kopierat från ett annat forum) Och dessa hålls stenhårt kan jag säga på just det forumet!!
Rubriken ska visa vad diskussionstråden handlar om Är ditt inlägg huvudsakligen en fråga skall rubriken sluta med ett frågetecken.
Inlägg ska hålla sig i närheten av ämnet för gällande forum Var noga med att posta ditt inlägg i rätt forum. Ditt inlägg ska ha anknytning till det ämne som forumet avser. Om du är osäker på vilket forum som passar bäst kan du kontakta en moderator innan. Ifall det finns flera forum som passar för ditt inlägg väljer du det forum som du tycker är lämpligast. Håll er till ämnet i tråden Istället för att frångå aktuellt ämne i tråden, så starta hellre en ny tråd med ny rubrik. Inlägg som är off-topic kan raderas utan förvarning och motivering.
Korspostning är förbjudet Att korsposta, det vill säga att posta samma inlägg i flera olika trådar, eller skapa samma tråd i flera forum, är inte tillåtet.
Den som bryter mot reglerna riskerar en varning, i vissa fall avstängning. En varning plockas bort efter 12 månader.
En varning = Avstängd från forumet i en vecka. Två varningar = Avstängd från forumet i en månad. Tre varningar = Permanent avstängd från forumet.
Att använda nedsättande uttryck i debatten framställer möjligen skribenten som en sämre debattör, men är tillåtet. Upprepade personangrepp som inte räknas till grova kan tillsammans resultera i en tillsägelse eller varning
Med mera med mera…
sqrulan
01-10-2010, 17:45
Jag tycker att vi ska va glada och tacksamma för dom som startade Odla men jag förväntar mej inte att dom ska sitta klistrade vid datorn för att hålla koll på oss. Det är nog vårt eget ansvar att betee oss normalt. Jag kanske inte är en f-vän men man borde nog strunta i strunt inlägg! Jag svarar ju inte på allas inlägg heller. Man kanske inte ska hoppa på den som redan ligger? Ja, jag vet att jag har skrivit elaka saker, inte mår jag gott av det!
OT: Påminner om att det är fredagkväll.
Edit:"fredag kväll" ändrades till fredagkväll
fuchsian
01-10-2010, 17:50
CITAT (xlxl67 @ 01-10-2010, 18:09)  På samtliga forum jag läser i är moderatorer med o diskuterar i trådar utan problem. Det borde fungera även här. Tror Aqvakul hade klarat det galanat. Fast hade jag åkt ut på det sättet så hade jag nog rannskakat mig själv ordentligt och funnit vad som var fel. Menar det är ju inte personligt att en okänd "moderator" slänger ut mig från ett forum. Då har jag gjort ngt helt mot reglerna. Jag hade skämts lite dessutom o bett om ursäkt. xlxl69, Vad skulle jag skämmas för? Hadde inte fått någon som helst förklaring utan att av någon anledning funkade inte datorn för att komma i forum. Anser inte att det var mitt fel pga. att detta skedde över huvudet på mig, alltså helt fel!!!!! Inte satt jag där undrade om och när datorn startar och av vilken anledning? Man gör bara inte så ---- man ska bli informerad och behandlad som en kund och medlem. Jag ska nog inte säga mer nu, men..... godtar inte sådana påhopp av dem. Det som jag inte gjorde då var att jag inte visste om att man ignonera nåns tillägg, slipper att bli irriterad, men har lärt mig var jag hittar den knappen. Jätteskönt att slippa se allt, men ändå kunna läsa det som intresserar mig utan att bli störd. ...fuchian...
Elisabeth-Västkustkolonisten
01-10-2010, 18:04
Suz det du föreslår är nästan diktatur och påminner mig mycket om ett forum vi är med i.
Vi betalar 100 kr om året och är nästan 6000 medlemmar nu. Men man får inte frågar om var pengarna hamnar, man får inte frågar nåt för då blir man avstängd eller moderrerad för minst ett halvt år.
Det finns ju faktisk ett lag om menigsfrihet här i landet
Nej så vill jag inte ha det
bergvallmo
01-10-2010, 18:24
Men allvarligt! Är det inte så att vi alla som är här inne och läser och kommenterar på något märkligt sätt fashineras och 'gillar' det. Det har varit lugnt sen i somras, men nu har tjaffsandet blossat upp igen. Det är säkert snart över igen och om inte alla vore så på och ville säga sitt så skulle det gå över fortare. eller
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 01-10-2010, 19:04)  Suz det du föreslår är nästan diktatur och påminner mig mycket om ett forum vi är med i.
Vi betalar 100 kr om året och är nästan 6000 medlemmar nu. Men man får inte frågar om var pengarna hamnar, man får inte frågar nåt för då blir man avstängd eller moderrerad för minst ett halvt år.
Nej så vill jag inte ha det Just det här exemplet är taget från ett forum som är helt gratis och VÄLDIGT högt i tak kan jag säga. Diktatur...ja jag ser det inte alls så men som sagt det här vara bara ett axplock och möjligt att jag bara tog de "hårda" bitarna endast. Har du något förslag på hur det skulle kunna fungera/vara? Jag tycker det är bra att alla säger sitt så kanske vi kan få till någonting vettigt som vi sen kan föra fram......OM administratörerna nu är villiga att lyssna....
CITAT (Rihane @ 01-10-2010, 18:49)  OT: Påminner om att det är fredagkväll. Edit:"fredag kväll" ändrades till fredagkväll Ja just det! Nu skålas det nog friskt på vissa håll
sqrulan
01-10-2010, 18:28
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 01-10-2010, 19:04)  Suz det du föreslår är nästan diktatur och påminner mig mycket om ett forum vi är med i.
Nej så vill jag inte ha det Ska man betala?
andersen
01-10-2010, 18:33
CITAT (sqrulan @ 01-10-2010, 19:28)  Ska man betala? Nej har jag aldrig hört talas om och jag har varit med länge.
fuchsian
01-10-2010, 18:34
Du har så rätt, Bergvallmo, i din resonemang. Det skulle inte bli sådana beskymmer om inte folk sökte sig till dessa. Det är ju precis som man ser vid en trafikolycka, alla stannar och har sina åsikter men ingen lyfter fingret till den drabbade. Det är ju så dom som skriver skandaltidningar, så köper folk och gottar eller ojjar sig över eländet eller vad det nu månne vara. OK, jag ska ta det sista jag har att göra och lämna detta. Har fått bra råd om allt möjligt och tackar för det. ... fuchian ...
Meriona
01-10-2010, 18:46
CITAT (Suz @ 01-10-2010, 19:26)  Just det här exemplet är taget från ett forum som är helt gratis och VÄLDIGT högt i tak kan jag säga. Diktatur...ja jag ser det inte alls så men som sagt det här vara bara ett axplock och möjligt att jag bara tog de "hårda" bitarna endast.
Har du något förslag på hur det skulle kunna fungera/vara?
Jag tycker det är bra att alla säger sitt så kanske vi kan få till någonting vettigt som vi sen kan föra fram......OM administratörerna nu är villiga att lyssna.... Jag reagerade också på de fåniga reglerna om hur en rubrik skrivs. Nej tack för mig till ett sånt forum, jag går inte i småskolan längre. Jag tycker att det funkar alldeles utmärkt här som det är. Ibland är det tjafs, men det är upp till oss som hänger här att haka på eller ignorera. Oftast är det alldeles lagom nivå tycker jag, även om man får blunda ibland. Ska tillägga en sak, det var någon som klagade på att det inte kom respons från ägarna. Jag har PMat två gånger om saker som jag tyckt varit helfel, ena gången fick jag ett svar (att de inte tyckte som jag) och andra gången gjordes det nåt åt saken. Så jag har inget att klaga på i de hänseendet ännu.
01-10-2010, 18:49
CITAT (andersen @ 01-10-2010, 19:33)  Nej har jag aldrig hört talas om och jag har varit med länge. Vi betalar 100 kr i ett forum/år. Tror ni jag ljuger????
sqrulan
01-10-2010, 18:52
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 01-10-2010, 19:49)  Vi betalar 100 kr i ett forum/år. Tror ni jag ljuger???? Nej inte det! Men jag har aldrig blivit tillfrågad om att betala?
Aqvakul
01-10-2010, 18:54
CITAT (sqrulan @ 01-10-2010, 19:52)  Nej inte det! Men jag har aldrig blivit tillfrågad om att betala? men det gällde väl ett annat forum..
andersen
01-10-2010, 18:55
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 01-10-2010, 19:49)  Vi betalar 100 kr i ett forum/år. Tror ni jag ljuger???? Tror inte att du ljuger... men jag har inte betalt och ej hört någon annan heller som har betalt, kommer det en avi hem till dej? och vad betalar du för? forumet är ju öppet för alla som vill oavsätt att man är medlem eller ej, den ända skildnaden för medlem och besökare är ju att det inte går att söka info eller att ställa frågor.
Meriona
01-10-2010, 18:56
CITAT (Aqvakul @ 01-10-2010, 19:54)  men det gällde väl ett annat forum.. Så uppfattade jag det också, jag vet att det förekommer.
Myosotis
01-10-2010, 18:57
CITAT (bergvallmo @ 01-10-2010, 19:24)  ...Är det inte så att vi alla som är här inne och läser och kommenterar på något märkligt sätt fashineras och 'gillar' det...  Inte jag. Jag har mot min vilja hållit mig härifrån väldigt mycket, för som det har varit nu blir jag inte glad av odla utan irriterad. Nu är jag här igen för jag saknar er alla som är så trevliga, men vissa saker önskar jag att jag slapp läsa.
CITAT (Meriona @ 01-10-2010, 19:46)  Jag reagerade också på de fåniga reglerna om hur en rubrik skrivs. Nej tack för mig till ett sånt forum, jag går inte i småskolan längre. Jag tycker att det funkar alldeles utmärkt här som det är. Ibland är det tjafs, men det är upp till oss som hänger här att haka på eller ignorera. Oftast är det alldeles lagom nivå tycker jag, även om man får blunda ibland.Ska tillägga en sak, det var någon som klagade på att det inte kom respons från ägarna. Jag har PMat två gånger om saker som jag tyckt varit helfel, ena gången fick jag ett svar (att de inte tyckte som jag) och andra gången gjordes det nåt åt saken. Så jag har inget att klaga på i de hänseendet ännu. Fetstilade en del av ditt inlägg Tycker precis som du att det inte ska styras hårt och t.ex att trådar "slirar" och går bort från vad de i starten handlade om ... det tycker jag är charmen med Odla forum. Det är just så samtal går till IRL också ... man avtalar inte strikt ett ämne i taget om man sitter en hop kompisar ... det ena ger det andra och plötsligt ... ingen vet hur ... så pratar man om något helt annat.
Myosotis
01-10-2010, 18:59
Hur läser du andersen? Elisabeth skriver ju "påminner mig mycket om ett forum vi är med i".
andersen
01-10-2010, 19:01
CITAT (Myosotis @ 01-10-2010, 19:59)  Hur läser du andersen? Elisabeth skriver ju "påminner mig mycket om ett forum vi är med i". Jag läser ...Länk hit: #232
Myosotis
01-10-2010, 19:03
CITAT (netha @ 01-10-2010, 19:58)  Tycker precis som du att det inte ska styras hårt och t.ex att trådar "slirar" och går bort från vad de i starten handlade om ... det tycker jag är charmen med Odla forum. Det är just så samtal går till IRL också ... man avtalar inte strikt ett ämne i taget om man sitter en hop kompisar ... det ena ger det andra och plötsligt ... ingen vet hur ... så pratar man om något helt annat.  Bra sagt! Nu menar jag inte att man ska börja prata om giraffer i en tråd om rosor. Även vissa småpratstrådar är mer allvarliga och ämnet ska respekteras. Men oftast är det en naturlig vändning samtalet tar, någon skämtar etc., sånt blir jag glad av. Jag skulle bli avstängd dag 1 om såna regler infördes och det skulle vara lika bra.
andersen
01-10-2010, 19:03
CITAT (andersen @ 01-10-2010, 20:01)  Jag läser ...Länk hit: #232 Ok nu ramlade femöringen ner.
Myosotis
01-10-2010, 19:04
CITAT (andersen @ 01-10-2010, 20:01)  Jag läser ...Länk hit: #232 Ja vadå. De betalar, vi på odla gör det inte.
01-10-2010, 19:18
Men Herre gud jag skrev att vi betalade 100 Kr i ett forum eller hur?
Jag skrev inte i "detta" forum eller odla, utan i ett forum. Det finns många foren som man betalar
*Stintan*
01-10-2010, 19:18
CITAT (Meriona @ 01-10-2010, 19:46)  Jag reagerade också på de fåniga reglerna om hur en rubrik skrivs. Nej tack för mig till ett sånt forum, jag går inte i småskolan längre. Jag tycker att det funkar alldeles utmärkt här som det är. Ibland är det tjafs, men det är upp till oss som hänger här att haka på eller ignorera. Oftast är det alldeles lagom nivå tycker jag, även om man får blunda ibland.
Ska tillägga en sak, det var någon som klagade på att det inte kom respons från ägarna. Jag har PMat två gånger om saker som jag tyckt varit helfel, ena gången fick jag ett svar (att de inte tyckte som jag) och andra gången gjordes det nåt åt saken. Så jag har inget att klaga på i de hänseendet ännu.
Återigen...det här var ett exempel från ett annat forum!!
Gnäll inte på alla förslag/exempel som läggs fram utan säg hur ni själva tycker det skulle vara! Kom med lite konkreta förslag! Skriv "jag tycker...blabla bla" Inte "Men det DÄR tycker inte jag!" Ponera att vi skulle sätta upp ett..."det här bör ni försöka tänka på" Hur skulle ni vilja att det såg ut?
Eller ska det vara helt fritt?? Alla får säga och göra vad de vill?? Ingen uppstyrning alls överhuvudtaget?
Gossen Ruda
01-10-2010, 19:38
Hej vad det går, jag läser och beskådar hur bagateller förstoras upp och återgår sen till normalvärdet. Pax mina vänner, pax betyder fred på latin. Jag förundras fortfarande hur f plötsligt skriver perfekt utan stavfel och annat. Har febern släppt? Måste vara jobbigt att ha haft influensa i månader i sträck, speciellt som det inte går någon influensa just nu. Möjligen kronisk svininfluensa. Mera moderatorer åt folket eller en synlig admin. Adios.
Aqvakul
01-10-2010, 19:40
CITAT (Gossen Ruda @ 01-10-2010, 20:38)  Hej vad det går, jag läser och beskådar hur bagateller förstoras upp och återgår sen till normalvärdet. Pax mina vänner, pax betyder fred på latin. Jag förundras fortfarande hur f plötsligt skriver perfekt utan stavfel och annat. Har febern släppt? Måste vara jobbigt att ha haft influensa i månader i sträck, speciellt som det inte går någon influensa just nu. Möjligen kronisk svininfluensa. Mera moderatorer åt folket eller en synlig admin. Adios. Onödiga och billiga efterslängar!
*Stintan*
01-10-2010, 19:43
CITAT (Suz @ 01-10-2010, 20:28)  Återigen...det här var ett exempel från ett annat forum!!
Gnäll inte på alla förslag/exempel som läggs fram utan säg hur ni själva tycker det skulle vara! Kom med lite konkreta förslag! Skriv "jag tycker...blabla bla" Inte "Men det DÄR tycker inte jag!" Ponera att vi skulle sätta upp ett..."det här bör ni försöka tänka på" Hur skulle ni vilja att det såg ut?
Eller ska det vara helt fritt?? Alla får säga och göra vad de vill?? Ingen uppstyrning alls överhuvudtaget? Det är väl inte gnäll för att man tycker det är bra som det är. Varför ska du bestämma hur andra skriver? Såna där pekpinnar som du ger i ditt inlägg ovan gör inte stämningen på forumet bättre. För övrigt så finns det faktiskt forumregler som alla har godkänt för att bli medlemmar. Det borde ju räcka med att man följer dessa.
CITAT (Gossen Ruda @ 01-10-2010, 20:38)  Hej vad det går, jag läser och beskådar hur bagateller förstoras upp och återgår sen till normalvärdet. Pax mina vänner, pax betyder fred på latin. Jag förundras fortfarande hur f plötsligt skriver perfekt utan stavfel och annat. Har febern släppt? Måste vara jobbigt att ha haft influensa i månader i sträck, speciellt som det inte går någon influensa just nu. Möjligen kronisk svininfluensa. Mera moderatorer åt folket eller en synlig admin. Adios. Vanligvis gillar jag dina inlägg Ruda men jag tycker det känns lite lågt att ständigt tjata om F stavningsförmåga! Tror vi alla noterar hur det är...ibland funkar det inte och ibland är den perfekt! Drar mig till minnes någon som sa/säger..."mata inte trollen".... Mera moderatorer åt foket....och vad anser DU att de ska bidra med?? Har du några förslag på vad de bör/ska ta hand om på forat?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|