Full version: Odlas forumansvariga
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
netha
CITAT (*Stintan* @ 01-10-2010, 20:43) *
Det är väl inte gnäll för att man tycker det är bra som det är. Varför ska du bestämma hur andra skriver? Såna där pekpinnar som du ger i ditt inlägg ovan gör inte stämningen på forumet bättre. För övrigt så finns det faktiskt forumregler som alla har godkänt för att bli medlemmar. Det borde ju räcka med att man följer dessa.

tummenupp.gif

ANVÄNDARVILLKOR
Gossen Ruda
CITAT (Aqvakul @ 01-10-2010, 20:40) *
Onödiga och billiga efterslängar! thumbdown.gif

Jaså, tycker Bror Duktig det? Nåja, ditt inlägg hamnar ännu längre ner på onödighetsskalan. Är det förbjudet att påpeka vissa skribenters uppenbara problem att skriva någorlunda sanningsenligt?
Suz
CITAT (*Stintan* @ 01-10-2010, 20:43) *
Det är väl inte gnäll för att man tycker det är bra som det är. Varför ska du bestämma hur andra skriver? Såna där pekpinnar som du ger i ditt inlägg ovan gör inte stämningen på forumet bättre. För övrigt så finns det faktiskt forumregler som alla har godkänt för att bli medlemmar. Det borde ju räcka med att man följer dessa.

OJ....hur du tolkar och tar det personligt det jag skriver...eller du kanske vill tolka det så just nu! flirting.gif
Det var alls inga pekpinnar och jag vill verkligen inte bestämma någonting!!!!
Jag tycker bara det är en smula tröttsamt att alla (många) bara klagar och klagar men inte kommer med någonting konkret själv!

Är de forumregler som finns tillräckliga??
Och vem följer upp dessa??

Gunilla T
Suz, borde kanske inte lägga mig i dethär eftersom jag egentligen inte har någon konkret uppfattning själv men..

Du menar så väl och bjuder till för att få en lösning men det går inte att styra ett forum. Det kan sluta med att du själv far illa och det vore verkligen ledsamt.

Var rädd om dig kompiskram.gif
Gossen Ruda
CITAT (Suz @ 01-10-2010, 20:44) *
Vanligvis gillar jag dina inlägg Ruda men jag tycker det känns lite lågt att ständigt tjata om F stavningsförmåga!
Tror vi alla noterar hur det är...ibland funkar det inte och ibland är den perfekt!
Drar mig till minnes någon som sa/säger..."mata inte trollen"....

Det märkliga är dock att vad jag kommer ihåg så har många bråkmakare på forumet haft samma problem och då dyker givetvis misstanken upp att det är samma person. Som förställer sig. Jag tjatar väl inte, det var mitt andra och förmodligen sista påpekande i denna tråden. rolleyes.gif

CITAT (Suz @ 01-10-2010, 20:44) *
Mera moderatorer åt foket....och vad anser DU att de ska bidra med??
Har du några förslag på vad de bör/ska ta hand om på forat?

Det har jag redan skrivit, att de/den skall vara med i diskussionerna och styra upp dem om det går överstyr. Fast det är mycket sällan detta händer på ett modererat forum.
Man passar sig helt enkelt. Dessutom kan en moderator gå in och direkt plocka bort sånt som kan eskalera.
Suz
CITAT (Gunilla T @ 01-10-2010, 20:54) *
Suz, borde kanske inte lägga mig i dethär eftersom jag egentligen inte har någon konkret uppfattning själv men..

Du menar så väl och bjuder till för att få en lösning men det går inte att styra ett forum. Det kan sluta med att du själv far illa och det vore verkligen ledsamt.

Tack Gunilla!
Ja jag önskar verkligen att det blir lite bättre stämning här och att den "goa andan" kan komma tillbaka.
Tycker det är så tråkigt med allt tjafs och obefintliga moderatorer men men...
Tror inte det blir bättre förrän medlemmarna samlar sig och sätter ihop någonting vettigt för överlämning och sen står i gemensam tropp.
En utopi har jag förstått.

Edit, tropp?? Heter det så?? Eller trupp va??
Aqvakul

Gunilla, du tog nästan orden ur minnen på mig. Flera har fösökt att administrar den här diskussionen tidigare. Ett par av dem har försvunnit besvikna härifrån. Att försöka leda en diskussion om detta leder tyvärr inte till någonting, eftersom forumansvariga sitter tysta och därmed så kan heller inget överenskommas....
bergvallmo

Visst är det som så. Ett forum är typ som ett fiskstim eller en flock med fåglar. Ni kanske har sett i luften eller i vattnet hur de omformas och far hit och dit...
Suz
CITAT (Aqvakul @ 01-10-2010, 21:01) *
Gunilla, du tog nästan orden ur minnen på mig. Flera har fösökt att administrar den här diskussionen tidigare. Ett par av dem har försvunnit besvikna härifrån. Att försöka leda en diskussion om detta leder tyvärr inte till någonting, eftersom forumansvariga sitter tysta och därmed så kan heller inget överenskommas....

Nej jag inser det nu!

Jag backar och lämnar över till nästa optimist shy.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Suz är du ut efter att bli moderator? Känns mer och mer så. I början tyckte jag din tråd var bra men nu kommer pekfingret oftar eoch oftare upp.

Så mycket var du ju själv inte här eller???
Gunilla T
CITAT (bergvallmo @ 01-10-2010, 21:03) *
Visst är det som så. Ett forum är typ som ett fiskstim eller en flock med fåglar. Ni kanske har sett i luften eller i vattnet hur de omformas och far hit och dit...

Jaaa...men de har ju förstås inte läst om Jonathan Seagull... wink.gif
Suz
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 01-10-2010, 21:04) *
Suz är du ut efter att bli moderator? Känns mer och mer så. I början tyckte jag din tråd var bra men nu kommer pekfingret oftar eoch oftare upp.

Så mycket var du ju själv inte här eller???

Nej Elisabeth jag skulle aldrig klara av att vara moderator!
Ledsen för att ni tolkar det som pekfingrar, det var verkligen inte menat så!
Meriona
CITAT (Gunilla T @ 01-10-2010, 21:07) *

Jag har läst den boken smile.gif
bergvallmo
CITAT (Gunilla T @ 01-10-2010, 21:07) *

Richard Bach är förvisso inte att förakta smile.gif
Gunilla T
Varsågod, Jonathan Livingstone Seagull - han som valde sin egen väg.

http://www.youtube.com/watch?v=o3UXV0crbOk
Gossen Ruda
Vill man vara konspiratorisk så gynnar det forumägarna med några bråk- och tjafstrådar. Eftersom hyenamentaliteten finns hos de flesta måste alla, eller nästan alla, läsa vad som skrivits. Detta resulterar i många anrop mot servern och dessa anrop räknas och sen kan ägarna visa reklamfolket hur många som är inne och läser här och får därmed mer reklam och mer reklampengar. Att några får nog och lämnar forumet gör inte så mycket, det finns tillräckligt många kvar som bråkar.
Suz
CITAT (Gossen Ruda @ 01-10-2010, 21:18) *
Vill man vara konspiratorisk så gynnar det forumägarna med några bråk- och tjafstrådar. Eftersom hyenamentaliteten finns hos de flesta måste alla, eller nästan alla, läsa vad som skrivits. Detta resulterar i många anrop mot servern och dessa anrop räknas och sen kan ägarna visa reklamfolket hur många som är inne och läser här och får därmed mer reklam och mer reklampengar. Att några får nog och lämnar forumet gör inte så mycket, det finns tillräckligt många kvar som bråkar.

Förmodligen har du rätt!!
Tråkigt.... men sant!
netha
CITAT (Gossen Ruda @ 01-10-2010, 21:18) *

Tanken har nuddat mig också ... tråkigt nog.
Meriona
CITAT (netha @ 01-10-2010, 21:22) *
Tanken har nuddat mig också ... tråkigt nog.

Ja den tanken har inte ens pysit förbi i närheten av mig, jag tror helt enkelt inte på det heller.
netha
CITAT (Meriona @ 01-10-2010, 21:23) *
Ja den tanken har inte ens pysit förbi i närheten av mig, jag tror helt enkelt inte på det heller.

Men så är det ju ... antalet besökare anges ju alltid när det gäller forum och Odla är inget undantag.
Besökarantalet = annonsörer =pengar.

Odla.nu ägs nu om jag inte minns fel ... till 91% av ... ja vad hette de nu g.gif confused.gif

Nu hittade jag efter Googlande ... Stampen heter ägaren och procenttalet stämde också.
Meriona
Ja men det är en tidningskedja och jag inbillar mig att hittarna på ett gratisforum är ganska lojt intresse för.
gnon49
Jonathan Seagull ville ej fiskmås vara.
Han ville tillhöra en högflygande skara.
Fallet var hårt. rolleyes.gif
netha
CITAT (Meriona @ 01-10-2010, 21:39) *
Ja men det är en tidningskedja och jag inbillar mig att hittarna på ett gratisforum är ganska lojt intresse för.

Inte alls ... Gratisforum finansieras av annonsörer ... Stampen äger ju också Familjeliv, Bröllopstorget och kanske fler. Även om de äger tidningar så ger nätforum en massa intäkter som de säkert inte vill vara utan.
Varför tror du annars att vi har en massssa reklam i forumet ... reklam som många blockar med olika metoder och tipsar andra ... sånt gillas inte av ägaren... tror jag.
Meriona
Förvånar mig bara att flertalet har nåt slags misstro till odla.nu som sådant. Vad gör ni då här kan man undra. blink.gif Om man tror och tycker att arrangören är ute enbart efter egen vinning bl.a. så skulle man väl inte bidraga till det mer, eller tänker jag så konstigt?
gnon49
Reklam finansier väl många gratissaijter. Inget är ju gratis helt o hållet. Sen är det ju upp till användaren om h*n vill se reklamen eller ta bort den. Själv tar jag bort all reklam som går att ta bort. Från Odla kommer ingen reklam in i min datorskärm.
netha
CITAT (Meriona @ 01-10-2010, 21:50) *
Förvånar mig bara att flertalet har nåt slags misstro till odla.nu som sådant. Vad gör ni då här kan man undra. blink.gif Om man tror och tycker att arrangören är ute enbart efter egen vinning bl.a. så skulle man väl inte bidraga till det mer, eller tänker jag så konstigt?

Menar du mig ???
Jag har absolut ingen misstro mot Odla.nu .. varför skulle jag!?
Att Göran & Ingemar var smarta occh startade Odla.nu är bara att gratulera!
De har glatt massor av människor ... både att vi kan beställa växter och har tillgång till forum där vi inte minst kan få en massa kunskap om odling men också Småprat där vi kan "träffas" och pladdra som man gör IRL.

Men om du tänker efter ... varför skulle de lagt ner en herrans massa jobb och pengar på att glädja andra ... utan tanke på egen vinning.
Såna företag tror jag knappast existerar. Det kostar ork och pengar att starta webbutiker och forum ... inte skulle då jag göra det gratis.

Aqvakul
CITAT (netha @ 01-10-2010, 22:05) *
Menar du mig ???
De har glatt massor av människor ... både att vi kan beställa växter och har tillgång till forum där vi inte minst kan få en massa kunskap om odling men också Småprat där vi kan "träffas" och pladdra som man gör IRL.

Men om du tänker efter ... varför skulle de lagt ner en herrans massa jobb och pengar på att glädja andra ... utan tanke på egen vinning.
Såna företag tror jag knappast existerar. Det kostar ork och pengar att starta webbutiker och forum ... inte skulle då jag göra det gratis.

yes.gif Så funkar det!
Meriona
CITAT (netha @ 01-10-2010, 22:05) *
Menar du mig ???

Nej netha jag menade inte dig specifikt, du råkade just var den sista i raden. Självklart vill man ha vinst om man driver ett företag, när man jobbat i min bransch så är man väl med medveten om det. Men att generera vinst och att göra det på oetisk grund är helt väsensskilt, och jag inbillar mig att Odla.nu tillhör den första sfären, annars hade jag inte varit här, inte ens en endaste kvart.
Motti
Jag upplever det som att det här Forumet är väldigt tolerant gämfört med andra Forum !har jag fel ?andra Forum har de koll på allt tex personliga påhopp eller otidigt språk eller avikelser från ämnet,andra Forum får man direkt en varning eller blir avstängd om man inte håller en god ton.Men man kan förstå att det är svårt i detta Forum eftersom det är så pass stort med så många trådar i olika ämnen,inte lätt för två personer att ha koll på,men möjligheten finns ju att släppa in seriösa forummedlemar som moderatorer som hjälper till att ha koll.
netha
CITAT (Meriona @ 01-10-2010, 22:13) *
Nej netha jag menade inte dig specifikt, du råkade just var den sista i raden. Självklart vill man ha vinst om man driver ett företag, när man jobbat i min bransch så är man väl med medveten om det. Men att generera vinst och att göra det på oetisk grund är helt väsensskilt, och jag inbillar mig att Odla.nu tillhör den första sfären, annars hade jag inte varit här, inte ens en endaste kvart.

Men om du tänker efter .... Vad vet vi om Stampens etiska grunder!? Vad vet vi om Stampens ägare!?
Iaf så vet inte jag något som helst om dem ... ids inte ens lägga energi på att leta.
Meriona
Stampen äger en massa lokalblaskor bl a ttela och Bohuslänningen ( i min ände av världen) så jag vet faktiskt tillräckligt. smile.gif Partipolitiskt obundet men värderingar som känns bra, så jag har stort förtroende för dem faktiskt.

Och det står klart och tydligt på varje tidnings hemsida vilka värderingar som de har så det är lätt att hitta. smile.gif
netha
CITAT (Meriona @ 01-10-2010, 22:22) *
Stampen äger en massa lokalblaskor bl a ttela och Bohuslänningen ( i min ände av världen) så jag vet faktiskt tillräckligt. smile.gif Partipolitiskt obundet men värderingar som känns bra, så jag har stort förtroende för dem faktiskt.

Och det står klart och tydligt på varje tidnings hemsida vilka värderingar som de har så det är lätt att hitta. smile.gif

Men du tror väl ändå inte att de driver internetforum bara så där ... utan något vinstintresse!?
Meriona
CITAT (netha @ 01-10-2010, 22:31) *
Men du tror väl ändå inte att de driver internetforum bara så där ... utan något vinstintresse!?

Läste du inte mitt förra inlägg? unsure.gif Alltså inte det sista utan det näst sista?
sqrulan
Men herre guuud! Är vi vuxna eller?
Meriona
Ja det tror jag, vem syftar du på Sqrulan?
Motti
Oj vad pratar ni om nu ?Stampen är inte det ett gammalt discko ?
netha
CITAT (Motti @ 01-10-2010, 23:11) *
Oj vad pratar ni om nu ?Stampen är inte det ett gammalt discko ?

Hur är det fatt nu? Stampen är ju 91% ägare av Odla.nu
Aqvakul
Motti tänker kanske på..
netha
CITAT (Aqvakul @ 01-10-2010, 23:18) *

OK ... ja så kan det varit.
Tobb
CITAT (Suz @ 29-09-2010, 21:33) *
[...]
Hur "långt" kan man gå innan man blir avstängd?
[...]

(inte läst något annat än första inlägget)

På ett annat forum där jag tittar in ibland så får man tre varningar, sedan blir man kickad från forumet.
Antar att det är sådana upptåg som personangrepp och liknande som gör att man får varningar.

Överbölingen
fuchsian! Rensa ur dina meddelanden. Mitt når inte fram. Fullt i korgen!
Gossen Ruda
CITAT (Överbölingen @ 02-10-2010, 01:36) *
fuchsian! Rensa ur dina meddelanden. Mitt når inte fram. Fullt i korgen!

Det händer då och då att man inte hinner tömma korgen, men att låta den bli fylld är annars ett bra sätt att undvika att få PM och isolera sig. Fylld inkorg har f haft tidigare. Många som vill säga sin mening eller annat?
herkules
CITAT (Gossen Ruda @ 02-10-2010, 07:48) *
Det händer då och då att man inte hinner tömma korgen, men att låta den bli fylld är annars ett bra sätt att undvika att få PM och isolera sig. Fylld inkorg har f haft tidigare. Många som vill säga sin mening eller annat?

om jag fattat det rätt så får fuchian en hel del otrevliga pm, måste vara jättejobbigt att vara så avskydd, hoppas han/hon står ut med trakasserierna.

CITAT (Meriona @ 01-10-2010, 21:50) *

haha, tänkte precis samma. det går bra att sitta här och häcka. och gnälla.
Aqvakul
CITAT
thumbdown.gif Otrevliga PM är ett otyg!
Piccante
CITAT (netha @ 01-10-2010, 22:16) *
Men om du tänker efter .... Vad vet vi om Stampens etiska grunder!? Vad vet vi om Stampens ägare!?
Iaf så vet inte jag något som helst om dem ... ids inte ens lägga energi på att leta.

Stampens huvudägare är familjen Hjörne (familjen bakom Göteborgs posten).

De äger en massa tidningar i Sverige, kolla på http://sv.wikipedia.org/wiki/Stampen_%28f%...6retagsgrupp%29 för hela listan.
Snöflinga

Hur som haver tycker jag att Odla är suveränt bra tummenupp.gif Då tänker jag inte på småprat, utan på alla andra avdelningar som är fylld av kunniga och trevliga odlaiter som gärna och tålmodigt delar med sig av sin visdom. Tack alla ni smiley_small_hug.gif
*Stintan*
CITAT (herkules @ 02-10-2010, 09:21) *
om jag fattat det rätt så får fuchian en hel del otrevliga pm, måste vara jättejobbigt att vara så avskydd, hoppas han/hon står ut med trakasserierna.

haha, tänkte precis samma. det går bra att sitta här och häcka. och gnälla.

Då ska du veta att fuchian själv skickar otrevliga hot-PM till andra bl.a. mig. Jag svarade henne helt kort på dessa och talade om att jag skulle delge Admin dem vilket jag också gjorde. Det var i mitten av juni. Brukar inte skicka otrevliga PM till folk utan försöker säga det jag vill ha sagt i trådarna.
Monaxe
CITAT (*Stintan* @ 02-10-2010, 12:41) *
Då ska du veta att fuchian själv skickar otrevliga hot-PM till andra bl.a. mig. Jag svarade henne helt kort på dessa och talade om att jag skulle delge Admin dem vilket jag också gjorde. Det var i mitten av juni. Brukar inte skicka otrevliga PM till folk utan försöker säga det jag vill ha sagt i trådarna.

Otrevliga PM är inte acceptabelt, Admin bör underrättas snarast om sådant, samt förhoppningsvis, vidta åtgärder.
Tycker precis som Stintan, man kan lösa det mesta i trådarna, behöver man skicka PM är det för att meddelandet är av privat natur, inte för hot eller trakasserier!
andersen
Hadde det varit så att jag hadde fått, hot eller andra otrevliga PM så skulle jag inte tveka en sekund, jag skulle lägga ut dom till allmän beskådning på forumet.

Sedan om man bryter mot någon regel, så får det väl vara så.
herkules
CITAT (*Stintan* @ 02-10-2010, 12:41) *

jaha?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon