Full version: GERBILTRÅDEN
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Myosotis
wub.gif

Vilka långa morrhår!

Är han vit om nosen av ålder eller har han alltid varit det?
Meriona
Han är vittecknad. smile.gif Grundfärgen heter nutmeg.

Ja gerbiler har väldigt långa morrhår i förhållande till sin storlek, bra att ha! smile.gif
Biggan_
CITAT (Meriona @ 04-05-2011, 08:48) *
[attachment=60286:Chili_2_5__r.jpg]

Mums!

Inte fel med 2,5 års-kalas tycker jubilaren.

Den bilden fick mej att tänka på filmen "Ärtor och morrhår" smile.gif
Meriona
CITAT (Biggan_ @ 04-05-2011, 12:10) *
Den bilden fick mej att tänka på filmen "Ärtor och morrhår" smile.gif

rotfl.gif
Wilmer
rotfl.gif

Nu har vi fyllt en pöse åt dem, men vet att du inte har akut brist de närmsta dagarna så den fylls lite till...
Meriona
Tack vare din delleverans ja, så klarar de sig ett par dagar. Sen blir det till att slänga mat i skafferiet igen för att få tillgång till kartongerna. tongue.gif

Tack för rullarna Wilmer! wub.gif
Meriona
Jahapp här har hänt saker sen sist. Har inte orkat ta nya bilder, men kan berätta att Chili varit sjuk och därmed blivit attackerad av de andra, främst Elvis (konstigt för han är ranglägst om jag fattat rätt). Det var strid på liv och död så nu bor Chili för sig själv sen några veckor tillbaka. Han har fått penicillin och återhämtat sig, men visst märker man att det är en gammal man. Men har får vara ute och kuta i köket och bli bortskämd å det grövsta den tid han har kvar.

I veckan åker vi till Stockholm på semester och avslutar med att hämta hem ett gäng gerbiler från "vår" uppfödare som ofrivilligt tvingats ta sabbatsår från uppfödandet. Så vi ska ta vara på några unga genbanksexemplar (lån enbart) och ett par pensionerade avelspar som bara ska bli bortskämda. Det ska bli kul, och känns bra att kunna göra en tjänst tillbaka också efter all hjälp man fått under åren. wub.gif När de väl installerats så lovar jag att ta kort på allihop och visa er sötnosarna. smile.gif

Behöver jag tillägga att gnagmaterial numera är ännu mer eftertraktat? tongue.gif
Meriona
Maja (silver nutmeg patched hona, ca 1.5 år) & Algol (blue hane, ca 2 år)
Ulla (silver nutmeg hona, ca 15 månader) & Qnut (dilute nutmeg patched ca 16 mån)
Gösta (dilute agouti knappt 2 år), Enar (dilute slate, 7 mån), Ferdinand (black 7 mån), Qåre (dilute nutmeg 4 mån)

Visst låter det här sött? Det KAN bli dem vi hämtar hem. smile.gif
Wilmer
Pust, en säck var inte nog flirting.gif Sparar så mkt vi kan... Hoppas allt går bra smiley_small_hug.gif
Meriona
Halva säcken är kvar ännu, men vi snålar på den, för Chili föredrar småkartonger framför toarullar, kanske är gamlingtänder lite skörare. Så den är lite förbehållen honom. smile.gif
Myosotis
CITAT (Meriona @ 11-06-2011, 22:45) *
Gösta

rotfl.gif Vilket namn på en gerbil!

Ser jättemycket fram emot bilderna! Lycka till med hämtandet och installerandet! tummenupp.gif
Meriona
Tack tack, har varit och gjort lite inköp idag, strax ska burar hämtas upp från källaren och skurar så att det bara är att flytta in. smile.gif

Jag tycker att Gösta lät jättesött! biggrin.gif
Biggan_
Så tråkigt det här med Chili! Skönt att han har återhämtat sej!

Inte skall du behöva tömma i skafferiet för att få gnagmaterial! Det finns ju hur mycket som helst i butikerna. Det är ju bara att fråga där du handlar om du kan få lite tomkartonger.
Meriona
Fast det är sällan de har lagom tjocklek på kartongerna tror jag, är nog mest wellpapp? Du borde ju veta förstås som jobbar i butik. smile.gif Får se hur desperata vi blir om ett par veckor när vi fått hem våra 8 nya gerbiler (blir ju 11 gnagmonster totalt).

Nu har jag iallafall införskaffat 2 nya transportboxar, 2 hus, 2 vattenflaskor, 2 böjbara träbroar, matskålar, mineralstenar m.m. Två burar är skurade och färdigställda för ankomsten, den tredje buren lånar vi och får försöka släpa med oss på tåget. De som ser oss kanske tror att vi ska flytta när vi kommer på tåget med en shoppingvagn med tre lager gerbiler, en resväska, två ryggsäckar och en stor bur i en sopsäck. ohmy.gif Hoho, tur att vi inte är så shoppingintresserade att vi har en massa kassar också. Hade det inte varit så knöligt att ta sig till BrommaZoo utan bil, så hade det definitivt blivit ett gäng påsar också. wink.gif
Biggan_
Det finns kartonger i alla möjliga modeller på våra återvinningsvagnar, inte bara wellpapp.

Inte för att det hjälper dej just nu, men om du kommer och hälsar på i sommar/höst kan vi sticka ner på mitt jobb och plocka kartonger.

Ha en trevlig Stockholmstripp! smiley_small_hug.gif
Meriona
Tack Biggan i dubbel upplaga! smile.gif thanks.gif
ninnisky
är det nu det är dags att åka till Kungl. Hufvudstaden? så ber jag att få tillönska dig massor av trevligheter, fint väder, trevlig samvaro med kompisar och väldigt mycket mer och framförallt kom hem välbehållen!
kompiskram.gif
omk
Ser fram emot bilderna på "elvorna" ....
Lycka till !
Myosotis
När kommer du hem? Vi vill se BILDER!! *tjat*
Meriona
Vi kom hem redan igårkväll, alla nykomlingar installerade. Ebbe&Elvis som bor i samma rum som dem är lite konfunderade av alla dofter och ljud, men de vänjer sig snart. Hon-han-paren har möblerat om inatt och fört ett oherrans liv, men så är det väl alltid när kvinnor är inblandade? tongue.gif Kvartetten med pojkar, varav Enar är kullbror med E&E, har varit tysta och snälla. smile.gif

Inga bilder än, det kommer när jag lärt känna dem lite och vet vilken gräns varje individ har för kontakt.

ninnisky
Skönt att det gick bra att komma hem med de små smiley_small_hug.gif

ja, ja vi får väl ha lite tålamod med bilderna!
Meriona
Ja vi hade tur att det var ganska tomt på tåget så att vi kunde breda ut oss på 4 platser. smile.gif Till och från tåget åkte de i "dramaten", det gick jättebra! Ovärderligt att få tips och även skjuts till Centralen av deras uppfödare/ägarinna. smile.gif wub.gif
Olle A
Vad roligt att höra att det gick bra att komma hem med de nya små sötingarna! Hoppas det går lika bra med dem i fortsättningen. smiley_small_hug.gif

Olle
Meriona
Det hoppas jag också Olle, bara inte de två avelsparen mår FÖR bra, för då kanske det börjar ploppa ut en massa bebisar. tongue.gif
Wilmer
Lycka till med alla nya familjemelemmar! smiley_small_hug.gif Lite gnag kommer härifrån i allafall..
Meriona
Det tackar vi för, här töms lagret snabbt! Nu sparar vi på det mesta. tongue.gif Till och med diskade mjölkkartonger, för så gör gerbilgurun själv. tongue.gif

Har varit och köpt ett jättestort nät-hjul till kvartetten, de var visst vana vid det, så det får de ha eftersom jag inte har nånstans att släppa ut dem, åtminstone inte just nu.

Myosotis
CITAT (Meriona @ 18-06-2011, 20:09) *
Inga bilder än, det kommer när jag lärt känna dem lite och vet vilken gräns varje individ har för kontakt.

Det är klart. Inga paparazzifotografer. Vi nöjer oss med dina berättelser så länge. Hoppas de låter dig sova i natt!
Meriona
SÅ! Nu ska jag äntligen uppdatera er lite.

Det har varit sju sorger och åtta bedrövelser för både gerbiler och människor den här sommaren, så jag har inte riktigt orkat med att engagera mig i den här tråden. Och några andra gerbiler verkar det ju inte finnas? whist.gif

Så här har vi det nuförtiden: Bur för bur.....

Bur nr 1:
Chili (Enhörningens Gullebrand) född 2008-11-01.
Färg Nutmeg vittecknad/patched.

Han blev lite krasslig på våren och de yngre burpolarna gick åt honom rätt rejält, det var så illa att det bara var att sära dem åt permanent. Chili är såpass gammal att han får bo själv nu och bli bortskämd å det grövsta, kutar i köket minst halva dagarna och mumsar god mat. Han fick en penicillinkur och är numera rätt okej för att vara så gammal. Vissa morgnar undrar man hur länge det ska gå, men nästa stund är han som vilken yngling som helst. Tamare gerbil finns inte att finna tror jag, han är en ängel på alla sätt. Står bakom en hela tiden och förväntar sig en ostkant eller nåt annat snask, går man ur köket så springer han till barrikaden och tittar styggt. När man kommer tillbaka möter han oftast igen och vill ha koll på vad matte eller lillhusse har för sig. wub.gif

Chilinärkontakt.jpg

Chiliboy.jpg

I bur nr 2 bor Chilis forna burkamrater, kullsyskonen (Ökenstjärnans) Ebbe och Elvis födda 2010-10-03.
Ebbe är färgen Black Patched och Elvis Slate enligt regbeviset. (Fast jag är lite tveksam om Ebbe inte borde vara slate patched och Elvis black). De kommer jättebra överens och får kuta ute i vardagsrummet så länge vi bor kvar där vi bor. Sen får de tyvärr hålla sig i sin jättebur, de är lite för förtjusta i att gnaga på golvlister och annat.
Ebbe (flockledare):

Ebbesmyg
Elvis:

Elvisen.jpg

I bur nummer tre bor det pensionerade avelsparet (Ökenstjärnans) Ulla född 2010-04-09 och (Ö) Qnut född 2010-02-28. Ulla är färgen Silver Nutmeg och Qnut Dilute Nutmeg Patched. De kom till oss som omplacering i mitten av juni. Qnut är jättetam och Ulla tar sig. Snälla och goa men de kan inte ha hus, för det kastar de omkring som om det vore papper. Det sover under en rundel av pinnar, annars hade matte inte fått sova heller. tongue.gif

ullaqnut.jpg

Här är Ulla och Qnut när de leker i badkaret, Ulla är den till vänster.

Ulla är supersnygg, en riktig läckerbit. smile.gif

I fjärde buren bor också ett pensionerat avelspar, de kom samtidigt som de andra. Det är (Oasens) Algol och (Ökenstjärnans) Maja. Algol är färgen Blue och född 2009-04-09 och Maja är Silver Nutmeg Patched och född 2009-12-25.
Algol har varit lite hängig sen han kom, men har nu påbörjat en penicillinkur som verkar göra nytta. Vi håller tummarna för att det blir bättre och bättre, för han är en riktig sötnos. Maja är superläcker, vilken färg!

AlgolMaja.jpg

Maja.jpg

Maja såklart till vänster på bilden från badkaret.

Edit:Stavfel
Meriona
I bur nummer fem bor KVARTETTEN.

Kvartett.jpg

Längst bak i bild (Ö) Enar som är kullbror till E&E och alltså född 2010-10-03- Han har färgen Dilute Slate.
Framför honom Qåre som är ca 5 månader, han är Dilute Nutmeg, men födelsedatum vet jag inte exakt, jag har inte fått regbeviset.
Framför honom (Ö) Gösta (Flockledare) som är Dilute Agouti och född 2009-07-25.
Och främst (Ö) Ferdinand som är Black och född 2010-10-04.

Avelsparen får vi behålla, men kvartetten skall tillbaka till uppfödaren när hon så har möjlighet. Vi ska bara se till att de har det bra till dess, om det nu tar ett halvår eller ett år eller senare.

Kvartetten rök ihop för nån vecka sen. Framförallt Gösta gick lös på Enar och Ferdinand, det hade slutat med en ände i förskräckelse om det hade fått fortgå. De har bott i en jättebur förut, men fick sitta i en pytteliten transportbox tre dagar och därefter får de sitta i en liten bur ett par veckor. Nu är det hur lugnt och harmoniskt som helst, som tur är. Det är underbart att kunna få hjälp av uppfödaren/ägarinnan när sånt händer, hon vet precis vad man ska göra. yahoo.gif

Så nu känns det hoppfullt, ett tag kändes det riktigt eländigt. Men just nu älskar jag dem bara allihop! wub.gif smiley_small_hug.gif

Så nu vet ni lite mer. smile.gif
ninnisky
Kul att höra om de olika individerna! Har länge sett fram emot det!

Bilderna är helt otroligt härliga smiley_small_hug.gif och tack för titten!l
Meriona
Tack Ninnisky! shy.gif
Flemming
Meriona:Roliga små krabater...
Dom jag har sett tidigare verkade mest ha jättetråkigt men dina har tydligen spring i benen.
Fungerar tydligen alldeles utmärkt som papperskvarnar...
Säger som Ninnisky,tack för titten och storyn.
OT:Din bokhylla är en kvalitetsmöbel så håll dom borta från den och tack för att du berömmde mitt lilla marsvin...
Meriona
Gulle dig Flemming. kompiskram.gif
Bokhyllan har de aldrig rört konstigt nog. Men du har rätt, det är kvalitet. Ekornes. Pappa var möbelhandlare. smile.gif Du är kunnig du! tummenupp.gif

Flemming
CITAT (Meriona @ 30-07-2011, 22:54) *
Gulle dig Flemming. kompiskram.gif
Bokhyllan har de aldrig rört konstigt nog. Men du har rätt, det är kvalitet. Ekornes. Pappa var möbelhandlare. smile.gif Du är kunnig du! tummenupp.gif

Tack Meriona och Gulle dig tillbaka kompiskram.gif
Tjugotvå år på MIO Malmö sätter sina spår...
Meriona
Det ante mig. biggrin.gif
Myosotis
Vad roligt att se och läsa!! smiley_small_hug.gif De är jättesöta allihop men jag undrar om inte Ebbe är sötast av alla. Och Algol har väldigt vacker färg. Jag trodde avelsparen var äldre, pensioneras de fast de bara är 1½ alltså? Hur många kullar har honorna haft?
Hoppas det fortsätter att gå bra med kvartetten.
Biggan_
Jättesöta små liv! wub.gif Jag har faktiskt svårt för att se ut en favorit!
Tack för infon och de fina bilderna Meriona! thanks.gif
Meriona
Myo, om vi bara talar om gerbiler som föds upp av licenserade uppfödare, så tas inte mer än 3 kullar på honorna, därefter får honan bo med en dotter istället och hanen med antingen ett par söner eller så kan han få flytta ihop med en annan tjej om han inte är för gammal. Jag har inte koll på om våra fått några kullar förut, men de har iallafall inte fått några tillsammans. Jag ska fråga, det kan ju vara kul att veta faktiskt.

Anki på Öland
Men om dom "bor ihop" nu blir det inte bebbar på löpande band då??
Meriona
Nej de har suttit ihop i över ett halvår utan att det blir nåt. Så det lär inga bli såvida det inte inträffar ett "under". Och en kull kan jag leva med, så länge det håller sig till en. smile.gif
Meriona
Inga av våra pensionärer har nånsin blivit föräldrar, nu vet vi det.
Wilmer
wub.gif De är så vansinnigt söta!! Konstigt att du är den enda här med Gerbiler rolleyes.gif Inte så väldans många som öser in marsvinsfoton heller tyvärr, men håll ut smiley_small_hug.gif
Myosotis
CITAT (Meriona @ 31-07-2011, 18:14) *
Nej de har suttit ihop i över ett halvår utan att det blir nåt. Så det lär inga bli såvida det inte inträffar ett "under". Och en kull kan jag leva med, så länge det håller sig till en. smile.gif

Jaaa bravo.gif under inträffar så lätt så då blir det snart bebisar!! Ser fram emot bilderna! Det är väl klart du ska bli uppfödare wink.gif
Är det därför de pensionerats, för att de är hopplösa fall?
Meriona
Ja så är det. smile.gif
Wilmer
Hittade en guldpåse med gnag på jobbet! Någon hade samlat alla mat-kartonger i en påse, den stal jag coolgleam.gif Ny leverans utlovas!

Tråden hade halkat långt ner, nu får du berätta hur de små grynen mår kompiskram.gif
Meriona
Älskling! kompiskram.gif En sån påse är värd miljoner! Just nu har vi rätt bra med gnag, men det kan gå från 100 till 0 på 2 timmar! ohmy.gif Tas tacksamt emot, betalar med lite krukor och parasoll och annat jox. tongue.gif

Jodå alla mår bra, fast jag har dåligt tid just nu att kolla till dem, än mindre att pyssla med dem. De får mat av alla upptänkliga varianter, vatten, gnag och hö, men sen får de sköta sig själva. E&E och Chili får fortfarande kuta ute, måste passa på varenda möjlig dag. Kvartetten är sams, men de är otama fortfarande klart eftersom vi inte har tid. Och blocket med pressat spån som jag skulle lägga in när de fick flytta tillbaka till storburen (för att de skulle ha att göra istället för att bli osams igen) gör inte saken bättre, de har grävt gångar under och de fegaste (Qåre och Enar) visar sig knappt. Så det blir inget mer sånt, hur kul de än har. Har ingen koll på hur de mår när man knappt ser dem, eller hur? Men de är supergulliga allihop och vi är så nöjda så! wub.gif Får försöka ta lite fler bilder sen när vi flyttat. För övrigt blir det trångt med alla burar även där, men vad gör man inte för kärleken?

Myosotis
CITAT (Meriona @ 27-08-2011, 20:09) *
Får försöka ta lite fler bilder sen när vi flyttat.

Flytta nu klart i lugn och ro, så bråttom är det inte med bilderna! kompiskram.gif
Wilmer
Har fått lite mer gnag hos pålle. Glömde hämta grejjor hos dig, visste att det var något jag skulle gjort i helgen duh.gif kom på det på väg hem från Wriggis.

Blir de små tama så blir de, annars har de ju ett bra liv hos er i vilket fall som helst! Underlättar ju med tamisar om de behöver meducin förstås.
Meriona
Elvis has left the building!
Det har sonen planerat att säga i flera månader, äntligen fick han göra det nu när vi flyttade. giggle.gif
Flemming
CITAT (Meriona @ 04-09-2011, 21:24) *
Elvis has left the building!
Det har sonen planerat att säga i flera månader, äntligen fick han göra det nu när vi flyttade. giggle.gif

Sh*t,nu trodde jag det handlade om ett dödsfall...
Flyttat och klart ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon