|
Full version: GERBILTRÅDEN
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Meriona
16-11-2010, 21:18
Vad meningslöst sött. jag försöker ta en kort på dem alla tre samtidigt för att kunna använda som julkort. De ligger sååå sött hopkrullade och sover, men varje gång jag försöker smyga mig närmare med kameran och lyfta på burlocket så vaknar Chili och springer ut för att försvara sin lilla flock.  SÅ genomsött, men det blir inte några bra kort. Men vilken kille!
De är ljuvliga Meriona
Meriona
16-11-2010, 21:29
CITAT (Wilmer @ 16-11-2010, 21:23)  De är ljuvliga Meriona  Japp! Det är snart bara du i hela Sverige som inte sett dem IRL.  Dessutom är det underbart att höra pip från buren igen, de piper ju knappast när de inte har nån att prata med. Men nu när de är tre stycken så är det alltid nånting som ska gnabbas om.
Jaja, jag måste förstås se dem IRL, men inte har väl MYO hälsat på utan att berätta
Meriona
16-11-2010, 21:57
NÄ det är klart, det är fult att ljuga, jag glömde just Myo. Men alla andra......
ALLA andra påOdla, trodde du hade ett jobb att sköta
CITAT (Jan Lindgren @ 16-11-2010, 18:23)  Hej! Tama gerbils och hamstrar härstammar från ett mycket litet antal föräldradjur. Det visar att inavel kanske inte alltid är ett så stort problem. Kan vara bra att tänka på i vargdebatten. MVH Jan Lindgren Lite oväntat inlägg i vargdebatten, en aning opåkallat kanske?! Liksom by the way, det gör väl inte om vargarna blir inavlade... Vilket inte känns så väldigt genomtänkt, inavel leder ju oftast till fortplantningsproblem, missbildningar mm. Sen att vissa djur (och växter) har såpass stor genetisk variation (gärna i kombination med kort livslängd) att även ett litet antal individer KAN ge hälsosam avkomma betyder INTE att detsamma gäller för alla. Det har även att göra med artens livslängd, och att gerbiler inte lever så länge påverkar antagligen också det hela. Men, det är inte det den här tråden handlar om, förlåt Meriona men jag var bara tvungen att svara. Synd att du inte bor i närheten av mig, känner att lite gerbil-gos hade varit välkommet idag...  Har ju mina älskade kissar men de verkar inte vara på goshumör just nu, de verkar tycka att jag är för varm...
Jag har inte heller sett dem på riktigt! Lite orättvist, för Meriona har sett mina husdjur. Både de våta inne och de fyrbenta ute på ängen. Olle
Meriona
17-11-2010, 20:05
Fast inte älgarna.  Du är alltid välkommen Olle, det vet du!  En bra djurfotograf är precis vad jag behöver just nu!
Meriona
18-11-2010, 10:06
Jag håller ju på att hand-vänja de små. Igår plockade jag upp Elvis (minstingen) och luktade på honom. Märkligt, han luktade frukt? Och frukt får de ju verkligen inte äta när de är så små! Plockade upp Ebbe, han luktade också frukt!  Gissa om jag funderade, men så plockade jag upp Chili och han luktade frukt även han! Och det VET jag ju att han inte gör annars, så då kopplade det i skallen på mig! Jag hade ju givit dem en Lipton Forest Fruit-kartong att gnaga på, och tydligen satte sig doften från den i pälsen.  Hihi vad vi fnissade, sonen och jag när vi kom på detta.
Gunilla T
18-11-2010, 10:50
Men jösses vilka sötnosar!!!
Biggan_
18-11-2010, 13:58
CITAT (Meriona @ 18-11-2010, 10:06)  Jag håller ju på att hand-vänja de små. Igår plockade jag upp Elvis (minstingen) och luktade på honom. Märkligt, han luktade frukt? Och frukt får de ju verkligen inte äta när de är så små! Plockade upp Ebbe, han luktade också frukt!  Gissa om jag funderade, men så plockade jag upp Chili och han luktade frukt även han! Och det VET jag ju att han inte gör annars, så då kopplade det i skallen på mig! Jag hade ju givit dem en Lipton Forest Fruit-kartong att gnaga på, och tydligen satte sig doften från den i pälsen.  Hihi vad vi fnissade, sonen och jag när vi kom på detta.  Parfymerade gerbiler! Vilken lyx!
Gerbil - nu med doft
Meriona
18-11-2010, 21:43
Fast jag föredrar deras naturliga doft.
Myosotis
19-11-2010, 10:25
 Påminner om min hussvala som luktade citron länge efter att ha kraschlandat i en citrondoftande växt.
Meriona
19-11-2010, 12:52
CITAT (Myosotis @ 19-11-2010, 10:25)   Påminner om min hussvala som luktade citron länge efter att ha kraschlandat i en citrondoftande växt. Hur länge då? Jag hann inte lukta på dem igår för jag var inte hemma knappt, måste kolla om doften är kvar idag.
Myosotis
20-11-2010, 10:54
Har för mig att det var flera veckor, men det kan ju nästan inte stämma? Minns tyvärr inte vad det var för växt, måste fråga mamma.
Christa
20-11-2010, 13:05
CITAT (Meriona @ 18-11-2010, 10:06)  Jag håller ju på att hand-vänja de små. Igår plockade jag upp Elvis (minstingen) och luktade på honom. Märkligt, han luktade frukt? Och frukt får de ju verkligen inte äta när de är så små! Plockade upp Ebbe, han luktade också frukt!  Gissa om jag funderade, men så plockade jag upp Chili och han luktade frukt även han! Och det VET jag ju att han inte gör annars, så då kopplade det i skallen på mig! Jag hade ju givit dem en Lipton Forest Fruit-kartong att gnaga på, och tydligen satte sig doften från den i pälsen.  Hihi vad vi fnissade, sonen och jag när vi kom på detta.   Vilken tur att du luktade på Chili också...
Meriona
20-11-2010, 13:20
CITAT (Christa @ 20-11-2010, 13:05)   Vilken tur att du luktade på Chili också... Ja, tänk om jag hade ringt till uppfödaren och "klagat" på att de luktar frukt och inte gerbil! Idag blev julmarknadsbesöket inställt p.g.a. all snö (kändes onödigt att ge sig ut och Wilmer måste vara hemma och elda till marsvinen p.g.a. elavbrott) så jag har ägnat förmiddagen åt att modifiera den större plastburen för att passa de små bättre. Den har varit utlånad några år till hamstrar, så det har aldrig varit smågerbiler i den förut, bara vuxna. Men nu har jag nog fått till den så att den funkar, åtminstone tills det är dags att byta till nästa.  Ont i armen fick jag på köpet, och nu har de gått och lagt sig att sova, så jag får vänta en liten stund med att flytta över dem. Det blir nog gott för Chili att få lite mer yta att röra sig på, han börjar bli lite väl knubbig.
Meriona
20-11-2010, 18:54
Tillslut kunde jag släppa över dem till den större buren, och du jäklar vilket röj det blev! I två timmar höll de konstant på att gräva, sprätta, kura runt, hoppa upp på saker, krypa under saker osv osv. Som riktiga bokstavsbarn!  Men nu har de tydligen accepterat det nya reviret som det är (dvs de har stökat till utav bara den, så att det ser ut som skrutt), så nu har de lugnat ner sig och gått och lagt sig i kokosnöten. Phu! Det var lite oroligt att se dem stressa runt så, det var skönt att de lugnade sig.
Skönt att det gick bra Meriona! Jag tycker att dina små brukar lukta popcorn
Meriona
22-11-2010, 18:47
Nu luktar de gerbil igen tack och lov. Idag har jag beställt en ny bur åt de bortskämda små krypen.  Den är 100x50x40 cm och det största som överhuvudtaget går att få tag i som är gerbilsäker. (Akvarium finns kanske större, men det är verkligen inte ett alternativ för mig, fy fasiken vad jobbigt att städa.) Tjohooooo! 1.300 spänn kostar kalaset, men det är de väl värda? Så nu har jag bara 4 burar extra... hihi.  Men det är väldigt bra att ha burar i olika storlekar för olika tillfällen. Och man vet aldrig när man får för sig att ha flera gäng samtidigt, även om det inte är nåt jag planerar. Har helst få som får mycket kärlek. På måndag eller tisdag nästa vecka kommer den.  Det får bli årets julklapp till mig själv.
Nostalgia
23-11-2010, 00:25
Vilka godingar du har Meriona  jätte kul att få se bilder på dem Själv är jag bara "mormor" till två Gerbiler, dom bor i ett akvarium, fast det är inte jag som städar  men jag brukar" passa" dom när dotter är på resande fot, mycket trevliga djur Du lägger väl in bilder på DIN julklapp???
Meriona
23-11-2010, 19:06
Såklart ska jag lägga in bilder på nya buren, ska försöka ta nya kort på krypen också, men det är så svårt att få några bra. Nostalgia, du kan väl övertala din dotter att lägga in lite bilder på dina "barnbarn" här i tråden? Snääääääälla?
Ja, det vore kul med fler fler fler, massa små söta gerbilbilder! Jag kan bara bidra med gamla bilder..
CITAT (Meriona @ 22-11-2010, 18:47)  Nu luktar de gerbil igen tack och lov. Idag har jag beställt en ny bur åt de bortskämda små krypen.  Den är 100x50x40 cm och det största som överhuvudtaget går att få tag i som är gerbilsäker. (Akvarium finns kanske större, men det är verkligen inte ett alternativ för mig, fy fasiken vad jobbigt att städa.) Tjohooooo! 1.300 spänn kostar kalaset, men det är de väl värda? Så nu har jag bara 4 burar extra... hihi.  Men det är väldigt bra att ha burar i olika storlekar för olika tillfällen. Och man vet aldrig när man får för sig att ha flera gäng samtidigt, även om det inte är nåt jag planerar. Har helst få som får mycket kärlek. På måndag eller tisdag nästa vecka kommer den.  Det får bli årets julklapp till mig själv. Jag letar bur nu åt Mini, var letar du bur, på nätet?
Meriona
26-11-2010, 21:27
You´ve got mail.
Meriona
30-11-2010, 14:08
Igår fick de sin stora (enorma!) bur - tjohoooo vad de älskar den! Nu kan de susa upp på hyllan, genom storarullen, uppå huset, under huset, uppå rundeln, genom rundeln osv osv i en sällan sinande flod av gerbil-energi!  Hoppas detta gör Chili lite piggare, han behöver verkligen motionera.
Myosotis
05-12-2010, 11:21
CITAT (Meriona @ 30-11-2010, 14:08)  susa upp på hyllan, genom storarullen, uppå huset, under huset, uppå rundeln, genom rundeln osv osv i en sällan sinande flod av gerbil-energi! Väntar med spänning på bilderna. Du får ha väldigt kort exponeringstid, hur fort springer en gerbil? Har de fått vara ute och springa på golvet än? Då blir det nytt revir en gång till precis som med den nya buren då med risk för bråk eller?
Meriona
06-12-2010, 21:24
Herregud vad många frågor, jag blir yr!  Har tagit bilder, men de blev inte så bra. Skulle ta nya i helgen bland annat (och gå på bio), men åkte på magsjuka, och då är det ju inte särskilt vettigt att stoppa ner handen i smådjursburen.  Hur snabba de är, jag tror aldrig nån mätt. Men på korta sträckor är de snabbare än ljusets hastighet tror jag. Man hinner bara tänka "kamera" för att de ska vara nån helt annan stan och pyssla med nåt helt annat.  De har inte varit ute på golvet än, men kanske snart, bara vi får tid. Det får bli i köket isåfall, det är mindre yta än vardagsrummet, för som du själv säger, det är inte helt stressfritt. Inte har de små blivit riktigt handvana än heller, jo Ebbe riktigt bra, men Elvis är lite skraj fortfarande. Troligen är det hans personlighet, men han måste ju gå att hantera. Avmaska och sånt jox t.ex.
Eva-Helene
07-12-2010, 19:26
Kan du inte ta en liten video-snutt med kameran och lägga upp?  Hur det går till (lägga upp video alltså) har jag ingen aning om, men det finns säkert någon i din närhet (sonen?) som vet *håller tummarna - hårt*
Meriona
08-12-2010, 19:46
Tanken är god E-H, men jag lyckas inte ens filma i ett format som går att läsa i datorn.  Men man kan se på den i kameran, så har du vägarna förbi...
Eva-Helene
09-12-2010, 13:58
Vi får se till sommaren Har du installerat VLC? Det programmet brukar klara dom flesta video- och musik- format-tjosan...
Så kul med ny-buren  Hoppas de snart kan kila på golvet också. Jag är lite ledsen för att tiden inte räckt till att se dem som små, men de ska ju bo kvar länge hos er eller hur  så jag får snart träffa dem
Meriona
14-12-2010, 18:11
Dags för nygamla bilder, det är från den gamla buren, jösses de är visst nästan tre veckor gamla! Måste ta nya inser jag. Ikväll skulle Chili (och ev. de små) fått komma ut och springa i köket, men min medhjälpare (sonen) rymde till en kompis och själv vågar jag inte eftersom köket inte är helt gerbilsäkrat. Får fortsätta handvänja de små istället, Ebbe är kolugn men Elvis är en sprätt fortfarande. Phu. Kokosgos.jpg Ebbe och Elvis har gott om plats när de vilar i kokosnöten. Vadvilldu.jpg Chili tycker visst att jag är närgången? trötter.jpg Så här trött är man om man är en liten Ebbe.
Alexander-VG-zon3
14-12-2010, 18:20
CITAT (Meriona @ 14-12-2010, 18:11)  trötter.jpg Så här trött är man om man är en liten Ebbe. åhhh vilken gullig en  en sådan bild kan man ju sitta och titta på hela dagen.
Meriona
14-12-2010, 18:24
Tack.  Han ÄR söt faktiskt.
Meriona
15-12-2010, 18:48
Eftersom min medhjälpare rymde idag med så fick de roa sig med ett sandbad istället, första gången för småttingarna. Att de inte fått testa förut är för att det inte är bra för deras luftvägar när de är små. sandbus.jpg Säg den som kan låta bli att busa i sanden? chilihylla.jpg Chili tittar lite överseende på de små, själv nöjer han sig med att sandbada pälsen och knapra i sig lite av kalken.
Myosotis
15-12-2010, 19:30
Så söta bilder
Meriona
15-12-2010, 19:39
Chili fick komma ut i vardagsrummet en stund, de små vågar jag inte släppa där utan uppsikt. Hoppas att det inte blir kiv när Chili kommer in i buren igen. men han måste ha motion om han inte ska dö vällevnadsdöden.  Nu pangade det där inne! Det var Chili som rev ner en porslinsråtta i hyllan, den brukar inte stå där annars och var naturligtvis oemotståndlig.  Den klarade sig som tur var, för den är köpt i Myos grannby.
Vilka fina bilder på de små sötnosarna! Olle
Biggan_
16-12-2010, 12:52
Meriona
19-12-2010, 14:57
Idag var det premiär för de små att springa på köksgolvet med farbror Chili.  De var modigare än jag trodde, så det gick riktigt bra. Så himla härligt att ligga på golvet och lyssna på tassetrampet. Invägning var det också: Chili 135 gram (ojoj), Ebbe 72 gram och Elvis 69 gram. Duktigt av de små att ha ätit upp sig så!
Myosotis
20-12-2010, 15:31
CITAT (Meriona @ 19-12-2010, 14:57)  tassetrampet
Meriona
21-12-2010, 21:18
Kutning i köket en timme idag, det gick hur bra som helst. I övermorgon får de galapremiära på vardagsrumsgolvet.  I morse skrattade så jag höll på att inte komma iväg till jobbet. Ställde ner en skål med färskmat, Chili glufsade såklart som vanligt på ett majskorn. Elvis var väldigt ettrig och vill sno det ur mungipan på Chili. Men jäklar - det skulle han inte gjort! Chili gav honom en rak höger så att den lille for iväg som ett skott och gömde sig i bo-röret.
Meriona
02-01-2011, 19:26
Nu har de fått vara ute och kuta i köket ett par timmar varje dag ett par veckor. Det märks att även de små gillar det, och för Chili är det livsnödvändigt tror jag. Men det är så jädrans svårt att ta bra kort på dem!  Det blir väldigt många såna här: Elvis visar sin håriga mage.... elvismage.jpg Och såna här: "Spring brorsan, hon ska säkert ta in oss i buren igen!" vidrar.jpg Bara Chili har vett att ta det lite lugnt drickepaus.jpg Får nog bli premiär i vardagsrummet snart, där är bättre ljus och lite mer plats att röra sig, så att man inte råkar platta till dem medan man fotar.
Myosotis
02-01-2011, 22:43
Springbilden är ju jättegullig. Är de olika stora eller är det perspektivet?
Biggan_
03-01-2011, 01:53
Dom är jättegulliga Meriona! Men jag undrar varför du satt ner en glasburk med skorpor på golvet? Dom måste ju bli jättesugna! Är det som dom skall ha att titta på? Som TV ungefär! Tråkigt program!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|