Full version: GERBILTRÅDEN
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Meriona
Tack allihop igen, igår kväll bröt jag ihop när jag skulle ställa in skålarna med färskmat till djuren och insåg att jag gjort iordning en skål för mycket. crying.gif
Myosotis
CITAT (Meriona @ 17-11-2011, 11:55) *
Tack allihop igen, igår kväll bröt jag ihop när jag skulle ställa in skålarna med färskmat till djuren och insåg att jag gjort iordning en skål för mycket. crying.gif

crying.gif smiley_small_hug.gif trostar.gif
anne-li i olofstorp
trostar.gif
Eva i Skåne
Läste inte tråden igår, men en varm kram vill jag ge dig trostar.gif smiley_small_hug.gif
Wilmer
-cry-.gif -cry-.gif Biggan och du har fått mig att grina på jobbet den här veckan... trostar.gif smiley_small_hug.gif
Meriona
Förlåt Wilmer. sad.gif

Wilmer
Asch då, jag är blödig, det bjuder jag på! Gillar ju både mattarna och djuren smiley_small_hug.gif
Biggan_
trostar.gif
Skruttis
Jag vet inte riktigt vad jag ska säga Meriona. Stackars dig. trostar.gif
Chili får ett ljus tänt ikväll.
Skickar dig en hel bunt tröstekramar! smiley_small_hug.gif
Meriona
Så rart av dig Skruttis! kram2.gif
Tack!
Meriona
En webbkamera skulle man ha. Idag fick jag se nått oerhört gulligt när jag gick förbi en av burarna. Ferdinand låg på rygg bredvid Qåre, men han såg så konstig ut. Först trodde jag att han drömde eller nåt, men sen fick jag se att han låg där med ena baktassen i munnen och "klippte" naglarna. w00t.gif Det såg ganska bisarrt ut, men ändå så sött! Tyvärr är det meningslöst att ens försöka ta kort, så fort man skulle peta på burgallret så skulle stunden vara förbi. Så i stället stod jag där och fånlog och försökte lägga allting på minnet. wub.gif 5 webbkameror hade varit bra, en i varje bur. Eller 15 så att alla vinkar kunde täckas in.... tongue.gif
Wilmer
Ja, med inspelning så klart så du kan klippa ihop en ybersöt gerbil film smiley_small_hug.gif
Myosotis
Vad gulligt wub.gif Du får rita av dem!
Meriona
Rita - skojar du? crazy.gif Jag är kass på att rita.
omk
CITAT (Meriona @ 19-02-2012, 18:25) *
... men sen fick jag se att han låg där med ena baktassen i munnen ...

wub.gif

Önskar också att jag hade ögon som en kamera, som kunde plåta det jag ser ... yes.gif
Meriona
tyvärr går det ju inte. man får njuta av stunderna och de som vill göra dito får skaffa egna djur. smile.gif
Wilmer
Bli hemmafru och glo på djur giggle.gif
omk
CITAT (Wilmer @ 20-02-2012, 22:49) *
Bli hemmafru och glo på djur giggle.gif

Ja, tänk om man kunde ... Nja, kanske inte hemmafru-biten, men den andra delen ... *önskar*
Meriona
Uppdatering och kanske upprepning:
Eftersom Qnutte är dålig och Ebbe, Ulla och Qnut ser halvrisiga ut så tar vi det säkra före det osäkra och gör det som skulle gjorts redan för ett år sen. Avmaskning.

Idag började vi i morse och höll på till för nån timme sen. 4 stora burar, 3 små burar. 3 transportboxar, 11 vattenflaskor, 15 matskålar, 5 sandskålar har skurats, rödspritats och sen skurats igen. Vi har kokat 5 träpinnebyggor, 2 hus (nya hus är av för dålig kvalitet och går inte att koka, slänga och köpa nytt gäller) och en kokosnöt. Två maskiner tvätt medföljde proceduren. 8 gerbiler skulle ha sin skräddarsydda dos avmaskningsmedel. Det ska de ha i fem dagar och sista dagen ska allt skuras/spritas/skuras igen. Att ha husdjur är minsann ingen latmansgöra! tongue.gif
Biggan_
Herre Gud!!! sweatingbullets.gif Vilket jobb!
Eva i Skåne
Jag säger som Biggan. Vilket jobb!!! sweatingbullets.gif
Fattar knappt att du hinner med ett förvärvsarbete också. Dina husdjur är ju nästan ett heltidsjobb.
Tur att det inte var gerbilerna som följde med i tvättmaskinen smile.gif
Myosotis
Hm, gerbiler i tvättmaskinen? g.gif Nu hänger jag inte med.
Hoppas det "bara" är mask *håller tummarna*
Meriona
Nu är iallafall proceduren avslutad. 5 dagar med medicin och Ferdinand har varit helt hysteriskt rädd varje gång. Utom idag då han faktiskt var betydligt lugnare. Kanske visste han att det var sista gången? Nu är allt skurat, spritat och skurat igen och nu får vi bara avvakta resultatet, låta dem återhämta sig. Och hoppas att det gjorde nån nytta.
Wilmer
Det hoppas vi verkligen, att det hjälpte! kompiskram.gif
Meriona
Tack! smile.gif
Myosotis
CITAT (Meriona @ 07-03-2012, 21:49) *
Ferdinand har varit helt hysteriskt rädd varje gång...

crying.gif Sånt där är ju hemskt, att behöva utsätta sina djur för sånt trostar.gif Hoppas nu att det "bara" var mask!!
Biggan_
CITAT (Meriona @ 07-03-2012, 21:49) *
Nu är iallafall proceduren avslutad. 5 dagar med medicin och Ferdinand har varit helt hysteriskt rädd varje gång. Utom idag då han faktiskt var betydligt lugnare. Kanske visste han att det var sista gången? Nu är allt skurat, spritat och skurat igen och nu får vi bara avvakta resultatet, låta dem återhämta sig. Och hoppas att det gjorde nån nytta.

Tumhållning pågår! tummenupp.gif
Meriona
Tack sötnosar. smile.gif
Meriona
Fortsätt gärna hålla tummar och tår. sad.gif Avmaskningen funkade inte, Ulla och Qnutte har magrat betänkligt och Ullas övre framtänder är avbrutna. Behöver hjälp att klippa de undre tänderna och se över Qnuts gaddar samt få penicillin till dem båda och Ebbe. Som tur är fick jag vet-tid redan kl 08.00 imorgon bitti, till dess får de försöka leva på pureer och mos och annat lättätet. Usch, jag är så orolig! -cry-.gif Detta får bli sista chansen, sen får vi ta bort dem om det inte funkar. sad.gif
Ingela i Segersberg
Självklart håller jag både tummar och tår, Meriona. Hoppas det går bra imorgon bitti!
Eva i Skåne
Oj Meriona, så tråkigt att inte allt ditt jobb gjort nytta trostar.gif
Jag håller också tummarna att farbror vetrinären kan göra underverk imorgon.

smiley_small_hug.gif
Meriona
Underverk tror jag inte på, vetarna kan inte ett jota om gerbiler tyvärr, åtminstone inte här. Inte ens Blå Stjärnan i Gbg har gett nåt gott intryck när jag ringt dit. Det är nog i Stockholm man ska bo om man vill ha en bra gerbil-vet. sad.gif

Tur att jag har god hjälp från uppfödaren ialalafall, med tips och kunskap på pränt att ta med till vet, så får de läsa innantill. tongue.gif

Nu har jag kokt quinoa och ska bjuda på tillsammans med diverse mos och pureer, tyvärr såg det ut att varit dåligt åtgång sen i morse. sad.gif

Biggan_
trostar.gif Fortsätter att hålla tummarna och hoppas det går bra i morgon! Styrkekram Meriona! smiley_small_hug.gif
Lokan
Håller alla tummar! tummenupp.gif tummenupp.gif
Skruttis
Hur har det gått Meriona?
Vi har hållit tummar och tassar här också.
Anki på Öland
Usch vad tråkigt att dom inte blir bättre - håller tummar och alla 72 tassarna av olika storlekar!!
*Stintan*
Va tråkigt sad.gif Håller också alla tummar och tår trostar.gif
Meriona
Ni är för gulliga! kompiskram.gif

Vi (jag i telefon med uppfödare i kombo med vet) kunde konstatera att tänderna på både Ulla och Qnut är sköra troligen pga mineralbrist, de har fel färg (vita istället för gula). Det är därför de spruckit. Men de får precis den mat de ska ha och mineralsten har de, men de har lyckats ändå på nåt sätt att utveckla brist. sad.gif Kanske att den sortens sten inte smakat dem eller nåt. Jag får stanna till på djuraffären och se om de har fler sorter och kanske nån kalksten till fågel eller nåt och pulvrisera dem så att det är lättare att få i sig. Ullas långa undertand blev klippt iallafall och Qnuttes var inte så mycket att klippa på tyvärr. Nu blir det allehanda pureer och mjukmat och mortlade fröer och annat att äta så får vi se om de kan äta upp sig och få bättre hull och gaddar igen. Penicillin fick vi också utskrivet. De är snälla på den här vetmottagningen ibland, för hon tog bara betalt för ena djuret, så jag kom undan med 521 kronor.

Hoppfullt kan jag inte påstå att det känns, men nu ger vi 110% så kanske det lyckas.
Biggan_
Det är bara att fortsätta tumhållningen! tummenupp.gif
Eva i Skåne
CITAT (Biggan_ @ 21-03-2012, 14:50) *
Det är bara att fortsätta tumhållningen! tummenupp.gif

Jag säger som Biggan smiley_small_hug.gif
*Stintan*
Jag också smiley_small_hug.gif
omk
Och jag ! *tumhåller*
Meriona
Ni är så gulliga mot mina små! wub.gif Strax blir det stödmatning enligt instruktion. Hoppas att det går bra. unsure.gif
1 ml är mycket puré att få i en liten gerbil.
Skruttis
Jag vinglar vidare med mina hållna tår och tummar.
Hoppas verkligen det går bra för er Meriona! smiley_small_hug.gif
Myosotis
smiley_small_hug.gif Håller också tummar!
Ingela i Segersberg
Jag också!!! smiley_small_hug.gif
Meriona
tackar tackar och fortsätt gärna! Snart är det dags för kvällens "tvångs"matning. Igår fick Qnut i sig det han skulle och Ulla som skulle behövt det dubbla fick i sig hälften av Qnuts mängd. Imorse gick det inte mycket bättre, Fru Ulla är hal som en ål och trilsk som en spädgris. TROTS att hon är utmärglad och borde vara matt och medgörlig... Men gerbiler följer visst en egen logik? sad.gif Imorse var Qnut en liten ängel istället, han satt i handen och tuttade i sig kollijoxet på egen hand. Vi får se hur det går nu ikväll.
Meriona
Qnutte snuttar fortfarande i sig av egen maskin, han är en ängel den gossen. smile.gif Idag fick han i sig 2 ml pure/olja/minerealjox! Och Ulla var ovanligt lite krånglig, fick i sig hela 1 ml! wub.gif
Ebbe påbörjade sin penicillinkur ikväll. Det är mindre krångligt, det är två sprutor med så liten mängd att det brukar gå hyfsat bra. 0.07 ml pc och 0.15 ml Trevisblandning för magen. Nu ligger han och slöar i kokosnöten som han älskar. wub.gif
Eva i Skåne
Så mycket jobb du har med dina små älsklingar. Hoppas alla tillfrisknar snart så du slipper mata.
smiley_small_hug.gif
Myosotis
CITAT (Meriona @ 23-03-2012, 22:08) *
Qnutte snuttar fortfarande i sig av egen maskin, han är en ängel den gossen. smile.gif Idag fick han i sig 2 ml pure/olja/minerealjox! Och Ulla var ovanligt lite krånglig, fick i sig hela 1 ml! wub.gif

Men de äter själva också utöver det eller? Ursäkta dum fråga, men det verkar så väldigt lite. Äter de inte mindre då så den sammanlagda mängden de får i sig är konstant?

Självklart hålls fortfarande tummar och klor. kompiskram.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon